schuffie

Un sfat vă rog: ghidon curbat sau ghidon drept?

Recommended Posts

OK, din ce m-am mai documentat intre timp, incapacitatea de a frana eficient in pozitia "on the hoods" pare sa aiba o mare legatura cu lungimea degetelor. Aparent am degetele relativ scurte, ceea ce face ca nu pot face o parghie suficient de buna pe manete (cel putin nu pe cele Shimano 105, poate ca la alte modele lucrurile stau diferit). Maine voi incerca sa ies putin cu respectiva bicicleta ca sa ma lamuresc cum stau lucrurile pe sosea, chit ca asta nu schimba impresia mea initiala cu privire la cat de tare trebuie sa strang de manetele alea ca sa chiar faca ceva.

 

Despre pozitia pe bicicleta, in scurta mea experienta cu ghidoane de sosea (cateva iesiri pe bicicleta asta), cand mergeam cu mainile in dropuri imi comprimam abdomenul intr-un mod cel putin deranjant in timpul pedalatului, iar de franat nici nu se punea problema sa o fac din alta pozitie. Cum spuneam, abdomenul meu mai are pana sa fie plat sau tras prin inel (chit ca de atunci am slabit vreo 8-10 kilograme), ceea ce inseamna ca nu ma simt confortabil sa stau intr-o pozitie semnificativ mai aplecata decat cea din poza cu mine prezentata mai sus, decat eventual pe coborari, unde nu trebuie sa pedalez decat rar. Combinand asta cu lipsa de flexibilitate a spatelui meu in zona lombara (adica fix unde e extrem de importanta pentru o pozitie mai agresiva), e clar ca pozitii de genul celei din poza de profil a lui @@andreibelcic sunt cel putin utopice pentru mine. Adevarata intrebare e daca mai are rost sa imi pun problema unui castig aerodinamic in contextul asta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti sa-ti montezi ghidonul mai sus. Daca nu castigi aerodinamica, clar castigi ergonomie: 3 pozitii de baza pt pus mainile, plus nenumarate sub-pozitii pt on the hoods.

Bicla din poza are niste pozitii dubioase, cel putin cea on the hoods pare tortura. Ia-ti un ghidon ergo compact, nu clasic.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti sa-ti montezi ghidonul mai sus. Daca nu castigi aerodinamica, clar castigi ergonomie: 3 pozitii de baza pt pus mainile, plus nenumarate sub-pozitii pt on the hoods.

OK, stiu ca am mai multe pozitii teoretic posibile, intrebarea e in cate tin ele ma voi simti confortabil si/sau in siguranta, respectiv din cate dintre ele voi putea frana in siguranta. Oricum din perspectiva ergonomiei chiar nu ma plang, cele 2 pozitii pe care le am acum pe flatbar (cu mainile pe zona plata si cu mainile pe coarne) imi sunt arhisuficiente. In afara de coborarile foarte lungi pe drumuri cu asfalt indoielnic nu resimt niciodata vreun disconfort in brate si chiar si in cazul respectivelor coborari nu pot sa ma plang prea tare.

 

Ca sa rezum discutia de mai sus, dilemele mele raman:

- cat de bine se poate frana de pe hoods (tinand cont de lungimea degetelor si efortul de franare pe care sunt dispus sa il fac fara sa injur printre dinti)

- cat de aero pot sa fiu pe un ghidon de sosea (si cat de inconfortabil ma voi simti in pozitia aia tinand cont de pozitia cu care m-am obisnuit deja de niste ani buni)

- cat de mult (cati ani?) imi va lua sa ma obisnuiesc cu adevarat cu ghidonul de sosea (ma refer la obisnuinta corpului, in special a spatelui si a bratelor, cu noile pozitii)

 

Ramane sa ies maine putin cu bicicleta de sosea a lui @@iacobdoc si sa ma mai lamuresc cu privire la aspectele astea.

 

Si doar pentru castigul de ergonomie clar nu voi investi 200+ de euro in upgrade (manete dual-control, schimbator spate, mini v-brakes si probabil si schimbator fata). Pentru un castig de viteza cu vantul in fata fara sa sacrific in mod semnificativ confortul da, sunt dispus sa fac investitia asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si pe flat bar poti fi aerodinamic. Dar tu vrei sa fi aerodinamic fara sa te apleci. Stii vorba aia ..... si cu sufletul in rai.

Fix pt castigul ergonomic as investi in ghidon+manete de curse. Franarea nu e un downgrade daca sistemul e in mintiile lui, reglat corespunzator. Actionare franei on the hoods e suficienta sa te arunce in cap. Plus ca pe doua roti nu e ca si cu masina: trantesti frana la orice pericol aparut. Pe primul loc e ocolirea si, in ultima instanta e franarea. Cand mergi in grup, vinovat e cel care franeaza, nu cel care tamponeaza din spate. Indiferent de pericolul in cauza. Rare sunt ocaziile cand pui frana, esti tamponat din spate si nu ti se reproseaza gestul. Practic e o lege nescrisa care iti cere sa ai grija de cel din spatele tau, fie el prieten, necunoscut, coechipier, adversar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic sa incerci si sa vezi. Bineinteles, sa verifici cu atentie reglajele, pozitia ghidonuluim a frinelor.

 

Eu nu frinez aproape niciodata in "drops", desi folosesc aceasta pozitie cam 20% din timp. De ce? Pt.ca am un control mult mai bun la frinarea "on the hoods". De jos, am senzatia ca blochez rotile imediat, de aceea evit sa frinez asa. Daca sunt in "drops" si nu e un pericol iminent, imi mut miinile pe "hoods" si frinez asa, In ultimii doi ani cred ca am frinat din "drops" o singura data, anul trecut, cind am coborit din RettenBachGetscher in Soelden, pe o panta medie de 12%, panta care nu ma imbia deloc sa dau drumul la viteza.

 

Dar cred ca e si o anumita tehnica, o anumita obisnuinta si bineinteles, componente de calitate. Dual pivot pe fata + saboti de calitate.

 

P.S.Andrei are perfecta dreptate in ceea ce priveste pozitia. Forma aerodinamica depinde mai mult de ciclist decit de unde isi tine miinile pe ghidon. Coatele flexate obligatoriu!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ca chestie eu si cu ghidonul drept cand e vant, flexez coatele, ma aplec in fata f.mult si trag mai bine asa.

 

Asta am vrut sa spun si eu, vad ca @@iacobdoc a simtit ca vreau sa intervin, ca m-a citat, desi inca nu apucasem s-o spun. :))

 

Parerea mea nu e foarte relevanta, ca am incercat doar pt foarte scurta vreme ghidon de cursiera si nu mi-a placut.

In schimb am mers in mai multe ocazii pe vant tare contrar si am procedat exact cum a spus @@Diesel.

Chiar si cand nu e vant, daca vreau sa schimb pozitia prind ghidonul spre centru, langa pipa, ma aplec mai in fata si pedalez asa o vreme.

Am renuntat si la coarne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Datele problemei privind franarea se schimba radical daca vei folosi mini-v; combinate cu parghia manetei de cursiera sunt niste frane foarte eficace. Detin o cursiera si un cx transformat in bicicleta de oras, ambele cu ghidon de cursiera si manete asemenea. Desi cursiera are piese de calitate (frane+manete) performanta franarii e inferioara celei a cx-ului dotat cu manete shimano rx100 si mini-v no-name. Silit de imprejurari, in trafic, am reusit fara prea mari eforturi sa fac stoppie cu cx-ul cu mini-v  

Restul nelamuririlor ti le poti clarifica cel mai bine incercand. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu franez mai mult in pozita "in the hoods", chiar si pe coborari, pentru ca "in the drops" am impresia ca blochez prea repede si nu am control la fel de bun asupra ghidonului (ajuta daca stang top-tube intre picioare).

Recomand si eu mini-V si crosstop levers, asa poti avea inca o pozitie (orizontala) unde ai acces la frane, mķai ales daca esti obisnuit cu ghidonul drept.

Pt pozitia "on the hoods", ergonomia e diferita in functie de producator (Shimano, Campa, Sram). Poate poti incercs mai multe variante

Si eu franez mai mult in pozita "in the hoods", chiar si pe coborari, pentru ca "in the drops" am impresia ca blochez prea repede si nu am control la fel de bun asupra ghidonului (ajuta daca strang top-tube intre picioare).

Recomand si eu mini-V si crosstop levers, asa poti avea inca o pozitie (orizontala) unde ai acces la frane, mķai ales daca esti obisnuit cu ghidonul drept.

Pt pozitia "on the hoods", ergonomia e diferita in functie de producator (Shimano, Campa, Sram). Poate poti incercs mai multe variante

Share this post


Link to post
Share on other sites

Datele problemei privind franarea se schimba radical daca vei folosi mini-v;...

Asta e foarte bine de stiut, ma asteptam ca franarea sa fie echivalenta cu cea oferita de niste frane caliper dual-pivot. Multumesc pentru pont!

 

 

Si pe flat bar poti fi aerodinamic. Dar tu vrei sa fi aerodinamic fara sa te apleci. Stii vorba aia ..... si cu sufletul in rai.

De acord, asta e una dintre problemele majore in discutia asta, faptul ca nu sunt dispus/capabil sa adopt o pozitie foarte agresiva. Eventualul castig aerodinamic speram sa-l obtin dintr-o pozitie usor mai coborata, combinata cu aducerea bratelor mai spre interior (ceea ce mi-e imposibil momentan din cauza ca nu mai pot ingusta ghidonul actual mai mult decat e deja din cauza manetelor GripShift).

 

 

Fix pt castigul ergonomic as investi in ghidon+manete de curse.

Am facut 320 km intr-o zi cu bicicleta aia pe drumuri romanesti, cu calitate nu tocmai excelenta, fara sa ma plang absolut deloc de confort, as zice ca a fost parfum din perspectiva confortului la nivelul bratelor si a spatelui. Orice beneficiu ergonomic mi-ar aduce ghidonul respectiv, nu o sa dau 200+ de euro doar pentru asta, fara nici o discutie.

 

@@andreibelcic @@giginic @@radu_vadan @@superpippo @@Diesel - aparent toti spuneti ca franarea din pozitia "on the hoods" e fara discutii suficient de puternica, ba chiar ca franarea din pozitia cealalta e prea puternica. Ramane sa ma lamuresc maine mai clar cu privire la asta, dar cert e ca cu degetele si palmele pe care le am eu momentan si cu bicicleta in pozitie statica, simt ca trebuie sa trag de cel putin 2 ori mai tare de manete in pozitia "on the hoods" pentru o putere de franare echivalenta cu franele actuale v-brake (Avid SD7 + manete Avid FR7), in contextul in care sabotii utilizati sunt exact aceiasi si jantele sunt aproximativ aceleasi. Ceva nu bate - ori realmente eu nu inteleg cum trebuie apasate manetele alea din pozitia respectiva, ori chiar nu ajung sa apas pe ele (am degete prea scurte?), ori ceva e radical gresit in configuratia franelor respective (chit ca au cabluri de frana noi, camasi de calitate si saboti testati indelung de mine).

 

 

Pt pozitia "on the hoods", ergonomia e diferita in functie de producator (Shimano, Campa, Sram). Poate poti incerca mai multe variante.

 

Din pacate nu prea am varianta asta, chit ca sunt constient ca s-ar putea sa am rezultate diferite. 

 

Revin maine cu detalii dupa tura de test, poate intre timp ma lamuresc cum se folosesc franele astea de fapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din seria "s-a rezolvat, nu se poate":

- de cand am avut prima mea bicicleta, cu frane cantilever proaste si manete de frana din plastic proaste, nu m-au mai durut atat de mult palmele de la franat pe coborarea din Faget; nu a contat ca am franat din drops sau de pe manete, a fost o tortura

- am aliniat ghidonul astfel incat pozitia actuala "on the hoods" sa corespunda cu pozitia de pe bicicleta mea; in drops nu puteam merge mai mult de 3-4 minute fara sa ma doara ceafa si bratele

- controlul e totusi mai bun decat ma asteptam, nu pot sa zic ca am simtit vreo diferenta fata de ghidonul meu drept

 

In concluzie, cu exceptia situatiilor de forta majora sau celor in care sunt platit regeste, eu nu mai folosesc in viata mea vreun dropbar. Prefer sa am de generat 50W in plus pe plat din cauza pozitiei prea putin aerodinamice. Case closed pentru mine. Sunt convins ca dupa multe incercari, reglaje si bani aruncati pe diverse pipe si ghidoane as putea obtine o pozitie decent de confortabila, dar nu am timp si bani de experimente de genul asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din curiozitate, poti pune o poza cu bicla asta de-ai probat-o? Parerea mea e ca are farne proaste (combinatie manete, clesti, saboti, reglaje) si ca setup-ul cockpit-ului e indoielnic, gen manete montate prea jos pe ghidon. Din cate inteleg, pozitia pe coarnele flat-bar-ului de toate zilele e mai in fata si mai departata decat pozitia cu care ai probat ghidonul de curse.

 

Macar acum nu mai te uiti cu jind la cei cu ghidon de cursiera :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ki1bvGr.jpg

 

aFZWuNl.jpg

 

OhJ51t9.jpg

 

PoeDjeX.jpg

 

Manetele sunt 105 3x10 din ultima serie, franele sunt Shimano BR-R451, iar sabotii sunt ceva de la Jagwire cu cartuse BBB TriStop (pe care ii consider cam cei mai aderenti si moi saboti pe care i-am testat inainte sa pun mana pe Kool Stop). Cadrul e de 58, eu am 1.83 inaltime si am mers pe el cativa ani fiind foarte satisfacut de geometria lui (ce-i drept, tot cu flatbar cu barends si o pipa mai lunga decat cea actuala).

 

PS: da, stiu ca sabotii sunt de MTB, au fost alesi special asa din cauza ca modelele moi si aderente se gasesc mult mai usor si mai ieftin decat cele pentru sosea. Si nu sunt primele frane dual-pivot ale caror saboti le-am inlocuit cu saboti de MTB si care au functionat mult mai bine in noua configuratie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unii se simt bine pe ghidonul de cursieră. Unii, mai puțini, ce-i drept, nu. Asta e. Nu-i o pierdere foarte mare, mai ales ținând cont de tipul de ture pe care le practici tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici o problema, nu ma plang, sincer chiar ma bucur ca am avut ocazia sa ma lamuresc definitiv ca nu vreau ghidonul asta inainte sa arunc cu banii pe un upgrade costisitor, urmand ca dupa aia sa ma chinui sa scap de piesele cumparate degeaba. Mi-ar fi placut sa fiu mai aerodinamic, pentru ca vantul bate chiar enervant de tare prin Franta, dar e clar ca nu e pentru mine treaba asta. Ma antrenez mai bine si bine-o fi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@andreibelcic Cu aceeasi bicicleta, eu pot frana pana la blocarea rotilor si din hoods si din drops, din ce in ce mai bine. Asta ar fi a patra iesire cu ea, chiar daca doar pentru cate 100 m din cand in cand.

Cred ca e si o problema de vointa. In final conteaza satisfactia personala.

Pentru mine, trecerea la ghidon de cursiera este o evolutie. Sunt constient ca trebuie minim un an ca sa fac tranzitia: deprinderi corecte, reactii adecvate in situatii limita dar simt ca se poate si doresc asta pentru ca pe baza experientei anterioare, am ajuns in mod logic la concluzia ca exista multiple avantaje pentru ciclismul de sosea.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone Daca ramai pe ghidon drept il poti regla un pic mai jos in zilele cu vant si vei fi mai aerodinamic fara o investitie mare.

@@iacobdoc Eu mai demult am avut un Sputnik care nu prea frana,dar cand era o situatie de urgenta capatam o forta din aia din instinct de conservare incat franam cu blocat de  roti fara probleme ,cred ca e valabil pentru toata lumea asa ca nu va faceti griji ca nu o sa franati cum trebuie :)


p.s Referitor la bicla Peugeot din imagini,parerea mea e ca are saua prea sus fata de ghidon...sau invers ghidonul prea jos,si e un pic prea in sus din pipa,sa nu te fi jenat si din cauza asta.


..si manetele un pic prea jos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aceleasi frane le am si eu pe cursiera: 105 5700. Sunt super incantat de cum franeaza. Deci si franele tale sunt bune si setup-ul ghidonului e bun. Pur si simplu nu ti se potriveste. Cred ca la inaltimea ta esti lung in craci si scurt in maini si cu palmele mici. Poate fi si asta o cauza ca nu-ti place.

Ca o varianta pt zilele vantoase, poti monta un mic ghidon de contratimp pe actualul flat-bar. Sau macar niste extensii, cum se purta prin anii 90. Dar, din nou, pt a deveni aerodinamic, trebuie sa te apleci nitel.

 

PS. Bratara la ce foloseste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, intr-adevar am picioarele o idee cam lungi pentru inaltimea mea, plus o mobilitate a coloanei in partea inferioara ce lasa mult de dorit. Saua era sigur la inaltimea ideala pentru mine, ghidonul in schimb l-am reglat ochiometric la nivelul celui actual (luand ca reper partea superioara a manetelor).

Bratara e cadou de la prietena mea :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru ture afara din oras, la un ghidon drept se asorteaza de minune niste bar-ends-uri.  In oras mai putin, cam trebuie sa ai franele la indemana. Am o bicicleta cu ghidon drept si dupa trei ani i-am pus bar-ends-uri. Pot spune ca am pierdut trei ani din viata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Are si al meu coarne, relativ lungi si montate aproape orizontal, astfel ca imi ofera o pozitie similara cu cea de pe manetele unui ghidon de sosea. Asta si din cauza latimii lui relativ reduse (putin sub 50 cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Revenind langa bicicleta mea, am realizat ca totusi am montat ghidonul cursierei de mai sus ceva mai jos decat eram eu obisnuit (ma refer la reperul coarne vs hoods), deci probabil ca asta a contribuit la pozitia foarte incomoda. Pe langa asta am realizat ca pot avea si pe ghidonul actual o pozitie similara cu asta

 

Niki%20Terpstra%20Qatar%20%C2%A9%20Photo

 

fara sa am nevoie de dropuri pentru asa ceva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut.

 

Am analizat prima ta poza si s-a nascut urmatoarea intrebare:

Saua bicicletei tale este ridicata cat mai sus posibil si daca da, ce inseamna pentru tine "cat mai sus"? Poti pune chinuindu-te varful piciorul jos sau nici macar , esti cumva la limita la care te poti urca din pedale ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inseamna pozitia reglata ca la carte: cu pedala jos si calcaiul pus pe pedala, piciorul e aproape intins. Ajung jos fara probleme cu varful piciorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@ionionion Reglatul seii e in mod sigur singurul lucru indubitabil facut perfect. Restul poate fi discutat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inseamna pozitia reglata ca la carte: cu pedala jos si calcaiul pus pe pedala, piciorul e aproape intins. Ajung jos fara probleme cu varful piciorului.

 

 

Sfatul meu este urmatorul:

Daca vrei sa fi mai eficient in conditii de vant si/sau sa simti ca depui efort mai mic la parcurgere unor distante mari uita de acea regula.

- Ridica-ti seaua cu inca min. 5cm poate chiar mai mult pana la limita la care te poti urca din pedale. ( sub nici o forma nu trebuie sa poti pune varful piciorul jos )

- Gliseaza seaua spre fata cat mai mult - functie de limita pana la care te poti urca si cobora din ea fara sa te lovesti la spate.

- Monteaza pipa invers daca tipul ei o permite

 

P.S.

I-ti garantez ca nenea din ultima poza pusa de tine nu atinge cu virful piciorului pamantul, ca are o diferenta de minim 10cm intre cota superioara a seii si cota superioara a prizei pe ghidon iar varful seii este aproape peste axul pedalier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now