iacobdoc

Ciclismul de anduranta si solnita

Recommended Posts

Stiti care este legatura intre ciclismul de anduranta si solnita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In timpul exercitiului fizic (si ciclismul de anduranta e un exemplu semnificativ) se pierde apa impreuna cu saruri de sodiu (dar si potasiu, magneziu).

Ca atare aceste pierderi trebuie compensate prin hidratare si alimentatie. Apa trebuie insotita si de saruri minerale, pentru a mentine functionarea organismului in parametri normali.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@mumus Evident.

@@Traveller Corect.

Legatura intre ciclismul de anduranta si solnita este ca amandoua au nevoie de sare pentru a exista.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exista o serie de calcule complicate aici, cum ar fi:

- cum stim cat sodiu pierdem prin transpiratie si urina

- cum stim cat punem la loc

 

Nu cred ca vreunul dintre noi (amatorii) face calcule din astea inainte sau in timpul turei, deci trebuie sa ne gandim la o abordare de bun simt. Eu recunosc ca nu m-am concentrat foarte mult pe problema pierderii de sodiu, cat pe cea de magneziu (care in cazul meu se traduce clinic prin crampe musculare in repaus, mai ales noaptea).

 

In principiu, prin transpiratie se pierd 1000 mg (1g) de sodiu per litru (cifre rotunde).

Pulberea de isostar are 860 mg sodiu / 100 g. La modul ei de preparare si administrare, compenseaza doar jumatate din pierderea mai sus mentionata (deci cam 500 mg).

Restul trebuie compensat prin alimentatie.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@Traveller Absolut de acord cu tine. Nici nu trebuie pentru ca au facut altii calculele pentru noi.

Ceea ce doresc este sa lamuresc un mecanism prin care, aparent paradoxal, desi introduci multe lichide in organism, nu urinezi mai nimic (aparent esti deshidratat) si risti sda te intoxici cu apa.

Principial, toata lumea intelege ca bei, lichidele ajung in sange iar de acolo, rinichiul elimina mai mult sau mai putin concentrat, excesele de apa sau saruri.

Daca introducem in analiza doar relatia aport lichide-volum de sange-diureza (functie renala) suntem exact in situatia mioritei: "si de-o fi sa ...".

Lipsesc doi actori importanti: interstitiul si glandele sudoripare.

Interstitiul este un spatiu virtual sau real aflat intre capilare (cele mai mici vase de sange) si celule (fibre muscualre, epitelii de tract digestiv, epitelii ale glandelor sudoripare, tubi renali ...). De ce este important? pentru ca din spatiu virtual poate deveni spatiu real umplut cu lichide. Care lichide? Cele care nu mai sunt tinute in vasul sanguin. Cine tine apa in vasul sanguin o sa precizez ulterior.

Spatiul interstitial este in legatura cu glandele sudoripare.

Glandele sudoripare, evident produc sudoare (inteligenta afirmatie nu?!). Smecheria este ca spre deosebire de rinichi, nu nuanteaza pierderile de saruri si in special sodiu, in functie de cantitatile din organism. Cu alte cuvinte, glanda sudoripara pierde sare ca proasta indiferent de starea organismului, urias de multa sare in raport cu cantitatea de apa.

Mecanismul complet este urmatorul: glanda sudoripara pierde sodiu in exces producand deficit in interstitiu, deficitul de sodiu interstitial va fi compensat de sodiul din sange, pe ansamblu, sodiul total din organism scade iar apa devine in exces.

In conditii de temperatura normale, rinichiul va elimina apa in exces producand urina diluata si totul se mentine sub control.

Ce se intampla in conditii de hipertermie?

Se produce vasodilatatie periferica.

Ca urmare, va apare o relativa hipovolemie in teritoriul splanhnic (al organelor interne) inclusiv renal. Pentru rinichi asta inseaman, nu mai avem lichide, deci trebuie sa reducem diureza si sa facem ceva sa crestem aportul de sange. Ce va face? Va activa mecanismul renina-angiotensina cu scopul de a creste presiunea de filtrare a urinii iar dupa ceva interval de timp va duce si la activarea mecanismului renina-angiotensina-aldosteron care va incerca sa faca retentie de sodiu si apa prin scaderea eliminarilor renale de sodiu.

Vasodilatatia de hipertermie nu este contrabalansata eficient de productie de mecanismul renina-angiotensina si ca urmare rinichiul este scos din circuit si nu va mai exercita functia de reglare hidro-electrolitica.

Rezultatul este ca organismul ramane la bunul plac al aportului de apa si saruri si a eliminarii necontrolate de saruri prin transpiratie.

Care va fi consecinta?

Excesul de apa din ce in ce mai important, proportional cu cantitatea de apa bauta.

Daca apa poate trece din sange in interstitiu, care sunt factorii care contracareaza acest fenomen? Sunt mai multi dar important pentru discutia de fata este osmolaritatea. Cu cat osmolaritatea este mai mare, cu atat va "atrage mai multa apa". Sodiul este un actor important in nivelul osmolaritatii sangelui. Mult sodiu - osmolaritate mare, putin sodiu - osmolaritate mica. Si mai e ceva, vasele sanguine au un volum care nu poate depasi anumite limite in timp ce intertitiile sunt aproape nelimitate.

Concluzia este ca daca procesul de pierdere de saruri prin transpiratie nu este contracarat de aport, apa se acumuleaza in interstitii si produce edeme.

Asta ar fi partea amuzanta, sa te intorci din tura umflat ca un pepene.

Partea mioritica e aceea in care uiti ca functia intregului organism se produce ca urmare a distributiei ionilor de sodiu si potasiu de o parte sau de alta a membranei celulare. O hiposodemie severa poate produce confuzie, crampe musculare, inclusiv stop cardiac.

Am incercat sa nu intru in foarte multe detalii.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Legatura intre ciclismul de anduranta si solnita este ca amandoua au nevoie de sare pentru a exista. 
 

 

ete pixu. Am acasa o solnita goala. Argument invalid. 
 
plus ca in solnita, daca sunt bulangiu, pot sa pun piper. Sau boia iute.  
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am incercat sa nu intru in foarte multe detalii.

 

daca puneai si formulele reactiilor chimice cred ca era mai clar :)

E clar oricum ca e nevoie de un aport sporit se saruri, daca faci o activitate fizica mai consistenta.

Multi se mira cand stau la masa cu mine cata sare imi pun :)

Si faptul ca excesul de sare e nociv cred ca este un mit ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De cand m-a luat salvarea de la o "banala" colica renala, n-am mai pus sare in mancare, asadar de peste 10 ani. Oricum toate alimentele contin mai multa sare decat ar fi normal, solnita poate chiar fi folosita pentru altceva

Tomcat, dar apa de mare nu bei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De cand m-a luat salvarea de la o "banala" colica renala...

Off: pe mine m-a luat prima data ambulanta cu Rapidu'. Da' lesinase cel de langa mine :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excesul de sare nu e un mit. Orice exces e dăunător, substanța stricând un echilibru in organism, dacă limitele de drenaj ale sistemului sunt depășite.

Avem nevoie de 10 g sodiu pe zi, dacă facem sport ne permitem mai mult. Sedentarii nu au nevoie de mai mult, și dacă mai mânăncă și prostii, rezultă excesul.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu e nociv. doar te omoara

Cum ?

Vorbesc din perspectiva ca ce e exces pentru tine, nu e si pentru mine.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In general nu deschid discutii daca nu pot aduce argumente.

Ar fi o serie de intrebari:

1. Cati va cantariti inainte si dupa o tura solicitanta, sa zicem 100 km sau 1500 m ascensiune?

2. Din cei care v-ati cantarit, care ati remarcat o greutate mai mare dupa o astfel de tura?

3. Din cei cu greutate mai mare dupa tura, cati ati constatat scaderea sub greutatea dinaintea turei la un interval de cateva zile dupa tura?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu fac in fiecare zi efort la temperaturi de peste 30-35 grade, aproximativ 3-4 ore , pana acum nu am avut probleme(3-4 luni) . Ma gandeam sa imi cumpar niste isostar , dar am zis ca astept sa vad mai intai daca e ceva neinregula sa nu beau degeaba. Ce o fi mai eficient, pliculete cu saruri rehidratante de la farmacie sau bauturi isotonice ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Discutia asta

http://www.ciclism.ro/forums/index.php/topic/2800-sarea-inger-si-demon/

am vazut-o si e pointless atat timp cat amesteci dieta cotidiana cu expunerea la efort si temperaturi excesive, fara a oferi solutii pentru probleme punctuale.

Nici eu nu am remarcat nimic cat timp am facut ture de 3-4 ore.

O sa revin si la asta.

Se pare ca Isostarul este eficient pentru eforturi de maxim 3-4 ore, altfel e considerat apa de ploaie de cei care practica sporturi de anduranta cum ar fi Iron Man.

Un exemplu de exces de sare, care te omoara la propriu, si are alt mecanism de producere, este bautul apei de mare de catre naufragiati.

Acolo e vorba de incapacitatea rinichiului de a concentra urina peste o anumita valoare si in consecinta organismul nu poate elimina excesul de sare pentru ca are prea putina apa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vorbesc din perspectiva ca ce e exces pentru tine, nu e si pentru mine.

 

Toxicologia opereaza cu niste termeni specifici. DL50 (doza letala mediana) este cel mai popular dintre ei. Reprezinta doza care, administrata unui lot de soareci de laborator, determina decesul a 50% dintre membrii lotului.

Clorura de sodiu are DL50 = 3000 mg/kg. Prin comparatie, alcoolul (etanolul) are 7060 mg/kg (deci e mai putin toxic).

 

Acest parametru se aplica prin extrapolare in toxicologia umana curenta. Deci afirmatia ta are caracter relativ. De la o anumita doza in sus riscul de toxicitate exista. Faptul ca tu personal ai un consum intern mare al resurselor de NaCl este un factor care-ti permite ingestia de cantitati mai mari, aflate intr-un palier de siguranta. 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
faptul ca excesul de sare e nociv cred ca este un mit

Corpul omenesc are nevoie de SODIU, nu de SARE!

Am si eu ani buni in care nu am folosit sare deloc, sau foarte putina. Si nici alimente procesate si industrializate nu consum, decat foarte rar.

Sarea de bucatarie este o substanta anorganica ce este eliminata in aceeasi stare cum este ingerata. Practic nu are nici o relatie cu organismul uman. 

Sodiul se poate lua din alimente sau suplimente sanatoase. Asta e ceea ce cred, si tineti cont ca fac diverse sporturi de 23 de ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corpul omenesc nu are nevoie de sare, nu are nevoie de calciu, nu are nevoie de aminoacizi sau de glucoza.

Organismul uman are nevoie sa mentina echilibre sau homeostazii.

Prea mult sau prea putin, ambele strica.

Subiectul discutiei este anduranta si necesarul de saruri, in special sodiu dar nu numai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă aceasta este subiectul atunci ai intitulat greșit topicul. Solnița nu are ce căuta în discuție atâta vreme cât nu pune nimeni magneziu sau potasiu în solniță.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ar fi o serie de intrebari:

1. Cati va cantariti inainte si dupa o tura solicitanta, sa zicem 100 km sau 1500 m ascensiune?

2. Din cei care v-ati cantarit, care ati remarcat o greutate mai mare dupa o astfel de tura?

3. Din cei cu greutate mai mare dupa tura, cati ati constatat scaderea sub greutatea dinaintea turei la un interval de cateva zile dupa tura?

 

1. nu stiu cati, dar eu ma cantaresc intotdeauna;

2. dupa fiecare tura grea am 2-3kg in plus;

3. revin la normal dupa min 3 zile;

4. de ce? simplificat va rog, ca la ce ai scris cu traveleru' mai sus ma uit ca jitselu'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cred ca sodiul e problematic in sare ci mermelezul cu clorul. Nu prea halim clorul nu?

 

10369861_10201837204166577_2747165216271

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa ture dificile, am 1-3 kg in plus, de care scap in cateva zile iar cam dupa 5 zile ajung sub greutatea de la plecare.

Fenomenul asta l-am remarcat si la sotia mea.

Nu mi-am batut capul pana nu am facut un Cluj-Brad si retur, pe valea Ariesului, 318 km. M-am intors umflat (edeme).

Am discutat cu un practicant de duatlon si triatlon si mi-a explicat ca inlocuirea pierderii de saruri, este obligatorie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ce dupa ture mai lungi se vad la cantar 1-3 kg in plus, tot nu am inteles. E retentie de lichide in absenta sodiului consumat? Totusi se presupune ca deja ai pierdut si suficient de multa apa prin transpiratie.

Sau am baut mai multa apa si in timpul turei si dupa decat de obicei fara sa-mi dau seama?

Si daca imediat dupa tura respectiva incep sa puna mai multa sare in mancare revin la normal mai repede?

 

Oameni buni, nu e clar.

Traveller cred ca e in tura in concediu in acest moment, asa ca poate explica altcineva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now