iacobdoc

Ciclismul de anduranta si solnita

Recommended Posts

 Nu prea halim clorul nu?

 

... ci hălim cu ajutorul clorului... ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarea de bucatarie este o substanta anorganica ce este eliminata in aceeasi stare cum este ingerata. Practic nu are nici o relatie cu organismul uman.

Faptul ca faci sport de X de ani nu te face expert in anatomie, chimie sau nutritie. Ce spui tu aici e departe de realitate. Eu stiu (nu cred) ca sarea este prelucrata de organism si sodiul este absorbit in timpul digestiei.

De asemenea, prea putina sare si prea mult efort si dai in hiponatremie. Eu zic ca trebuie sa avem grija ce sfaturi legate de consumul de sare dam pe un forum unde se discuta despre sporturi de anduranta.

 

Legat de subiectul kilogramelor in plus dupa o tura grea, eu pana acum am avut intotdeauna impresia ca am pierdut 1-2 kg la astfel de ture *, pe care le puneam inapoi in cateva zile. Doar ca nu m-am cantarit zilnic si nici nu am tinut o evidenta serioasa. O sa incerc sa imi amintesc sa ma cantaresc inainte si dupa, de acum, chiar sunt curios.

 

* avand in vedere ca am un consum de ~1000 kcal / ora de concurs, asta inseamna ca in 4 ore de tras pe un traseu greu consum echivalentul a aproximativ 1 kg de carbohidrati? tesut muscular? si/sau alte forme de stocare a energiei in corp. Plus pierderea lichidelor, nu prea vad cum as creste in greutate la o tura grea.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca nu am spus ce trebuie facut.

Urmeaza.

Surplusul este datorat retentiei de apa in absenta sodiului.

De pierdut nu se pierde doar sodiu dar se pare ca nu se pierde clor deci sarea de bucatarie nu ar fi foarte indicata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 avand in vedere ca am un consum de ~1000 kcal / ora de concurs, asta inseamna ca in 4 ore de tras pe un traseu greu consum echivalentul a aproximativ 1 kg de carbohidrati? tesut muscular? si/sau alte forme de stocare a energiei in corp. Plus pierderea lichidelor, nu prea vad cum as creste in greutate la o tura grea.

 

 

it's broscience time!!!

 

ca daca te duci nemancat la un concurs nu prea ai de unde arde un kil de carbs. pt ca: un barbat de 70kg cu 40-50% masa musculara si, sa zicem, cu 25% din greutate ca masa musculara in picioare si alte zone care se folosesc la pedalat ... si cand zic 25% sunt foarte generos - adica un total de 70 * 0.25 = 17.5 kg de muschi folositi la pedalat. Cu o concentratie de 1.5% glycogen in muschi iesi pe la 17.5 * 0.015 = 265grame glycogen in muschii din picioare si alte zone folosite la biciclit. in ficat mai ai vreo 100g, probabil mai ai si niste glucoza in sange, vreo 30g. deci maxim maximorum 400-450g de carbohidrati stocati in corp pe care ii poti consuma. acum, daca ii consumi pe toti conform calcului tau, in 2 ore se termina cursa pt tine si, cel mai probabil, nu numai cursa. Prin urmare, ca sa rezisiti DOAR pe carbohidrati 4 ore, tb sa mai si halesti ceva.

 

si oricum, 1kg de carbohidratii pt 4000kcal in 4 ore e cam offtopic cand se discuta de anduranta.  ;))

 

Edit - am uitat concluzia: cand zici ca ai consumat 1kg de carbs si te astepti sa cantaresti mai putin cu 1kg tb sa te gandesti ca

1. resturile de carbohidrati sunt eliminate ca CO2 si apa. dar 1kg de carbs =/= 1kg (co2 + h2o)

2. ar trebui sa te hidratezi f bine in zilele de dianintea concursului si in timpul concursului (Agassi zice in cartea lui ca ar fi baut cate 6litri/zi de lichide "speciale" in zilele de dinaintea meciurilor)

3. sigur mananci bine inainte cu 2-3 zile

4. bagi si in timpul cursei, cel putin banane

 

btw. mai sus sunt doar parerile unui neavizat :)

Edited by abuwz
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desi nu am zis ca am consumat 1kg de carbo, ai dreptate, vorbesc prostii. Inainte de concurs mananc bine (undeva la 1000kcal) si in timpul concursului oricum mai bag batoane si chestii, cam inca 1000 Kcal. Plus, valoarea aia de 1000 kcal/ora e aproximatia mediei aproximatiilor date de HRM de-a lungul a mai multor competitii.; nu trebuie luat mot-a-mot :P. E posibil, per total, ca diferenta de energie consumata vs. energie stocata/scoasa din alimente in timpul efortului sa nu fie asa mare cum ma gandeam initial.

Ce voiam sa spun cu cifrele alea e ca oricum in timpul concursului consum o gramada din ce e stocat prin organism si, in consecinta, pierd greutate. Am ales ca exemplu un concurs pentru ca acolo m-am gandit instinctiv ca trag cel mai tare, dar, pentru topicul de fata, s-ar putea sa nu fie foarte relevant, pentru ca se discuta despre efort sustinut pe perioade si mai lungi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul turei de care vorbeste tata mai sus (318 km), eu am consumat 7800 kcal conform unui Garmin Edge 500. Tata a consumat ceva mai multe aparent (diferente de varsta si greutate a bicicletei). Clar o buna parte din caloriile alea s-au dus din tesut adipos, tinand cont si de regimul de mers (in cazul meu puls mediu 142 dintr-un maxim de 195-200), dar cred ca discutia despre consumul caloric e mai putin importanta.

 

Dar, ca sa facem discutia despre hidratare si pierderea de saruri si mai ambigua, la aceeasi tura eu am baut mai putina apa decat tata (din care cam 50% plata, 50% cu Isostar dar cam un sfert din "doza recomandata"). Am mai bagat si cate un Pepsi din cand in cand, cred ca 3 x 0.5 litri toata ziua. Nu am avut probleme de genul edemelor sau acumularii vizibile de apa in organism. Greutatea nu mi-am masurat-o, dar cu o saptamana inainte, la o tura similara (230 km cu ceva mai multa diferenta de nivel) greutatea la plecare si la sosire au fost aproximativ identice in cazul meu. 

 

(sa fie de vina faptul ca imi place sa mananc carne, branza, lapte, oua si alte proteine?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In tura mentionata de Majikstone, am facut o greseala, dar e bine ca am facut-o pentru ca asta mi-a atras atentia asupra unui aspect ignorat anterior si m-a obligat sa ma documentez.

Este vorba de o serie de erori logice.

Ce inseamna un individ bine hidratat? Este un individ care urineaza de cateva ori pe zi, o urina cat de putin colorata.

Daca nu ai diureza cateva ore, mai ales daca transpiri, este logic sa bei, pana te pisi.

Ei bine, in virtutea acestei logici eu am baut peste 8 litri de lichide si nu m-am prea pisat chiar daca in conditii normale cum beau, cum ma pis.

Asta ca asta dar in aceeasi tura, am folosit Isostar 2 tablete la 750 ml in loc de 3 cum indica producatorul, deci cu prea putine saruri.

Consecinta a fost 4 kg in plus a doua zi, kg de care am scapat cu greu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si reciproca e valabila? Daca mancam sarat sau punem prafuri in lichide urinam la cote normale?

 

Eu stiam ca toti cei cu prea multe glucide prea multe in sange urineaza des, e un semn de diabet.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu. Reciproca nu e neaparat valabila. Tebuie sa ne cunoastem in mod real starea de sanatate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce bine ca @@Frank nu urmareste acest topic! prafuri, urinat?!? vdpm! :-O

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar nu inteleg nimic,cum sa fii mai greu dupa o tura lunga si fara sare?pai nu de la multa sare retinem apa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marturisesc si eu ca mi s-a intamplat cu ceva vreme in urma, pina in 2010. Odata dupa tura la mare de doua zile, in care chiar nu mancasem nimic serios pe drum, ceva de genul 3 batoane, 2 banane, 1 Snickers toata ziua, fiind foarte cald nu mi-a fost nici foame, doar sete. De atunci am cam renuntat la batoane considerandu-le prostii. Iar cele 1-2 kg in plus in acel context mi s-au ciudate.

 

Totusi nu inteleg logica si pentru ca din alte surse mereu informatiile pe care le-am retinut sunt contradictorii, de ex.:

- consumul exagerat de apa nu e bun tocmai pentru ca elimina si sodiul/sarurile din organism.

- Inca din Renastere, nu mai stiu care monarhi ar fi dat importante sume de bani celui care ar fi gasit cel mai bun procedeu de desalinizare a apei, considerandu-se ca o apa cu cat mai putine saruri este "apa vie" 

- am mai citit o teorie odata conforma careia era bine sa tin in congelator apa de baut pina incepea sa prinda poghita de gheata pe marginile vasului, "sarurile" erau cele care inghetau primele si in felul asta puteai sa le separi

- in anii 90 era in mare voga terapia anti-cancer al ing.V.Popa cu apa distilata, cu alte cuvinte zile intregi nu se consuma nimic altceva decat o apa care nu prea te hidrata pentru ca mai mult "spala" organismului. Am cunoscut personal oameni care tineau cura si aveau o energie si stare de bine foarte evidenta.

 

Astept lamurii sa vad ce a vrut @@iacobdoc sa zica de starea de sanatate

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stimabililor, inteleg ca va preocupa sanatatea dar in acelasi timp, exagerati cu detalii pe care nu le stapaniti si care pot crea diverse confuzii. Mai mult, mai sus, vad si o gramada de idei gresite, create tocmai de conjunctura asta. Cum nu pot sa scriu prea mult de pe tableta asta si mai am pana ajung acasa, clarificati asta:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Electrolites

Daca vreti sa va faceti o idee despre echilibrul osmotic, osmolaritate si, cel mai important, homeostazia organismului, pierdeti timpul cu asta:

www.fiziologie.ro/curs04/1Echilibrul_Osmotic.pdf

Apoi intrebati si incercati sa ramaneti de deductii logice, nu inductii.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oricum, mai bine decat sa batem campii, nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cine vrea sa participe la discutie sa faca un minim de efort si sa articuleze citeva propozitii sau fraze cu simple dar cu sens si pentru toti ceilalti "profani", cu atat mai mult daca se recomanda pe sine ca un cunoscator. Atitudinea de "eu le stiu pe toate dar nu pot sa comunic cunostiintele mele complexe asa ca va dau un link" nu aduce nici o valoare discutie, cu google se "pricepe" toata lumea.  

Prefer sa vad impartasite idei personale validate de experiente personale decat o pseudo-dezbatere plina de linkuri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand va fi posibil.

Pana atunci, putina documentare stiintifica si nu dupa ureche, incat sa se renunte la expresiile "sarea nu e buna/clorul nu e util/ne trebuie doar sodiu" e de ajutor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut de acord cu Trevizes cu atat mai mult cu cat astept corectii la mecanismul fiziopatologic pe care l-am propus in deschiderea topicului.

Fiind medic, cu analizele la zi, m-am consultat cu colegii nefrologi si cu un coleg anestezist absolut de axceptie.

Ca sa nu o lungim, am ajuns la cateva concluzii:

1. deficitul de sodiu este responsabil de incarcarea hidrica,

2. se poate prelua experienta triatlonistilor.

Sintetic trebuie sa intelegeti ca, medical vorbind, exista reechilibrare hidro-electrolitica, adica apa si saruri. Adica reechilibrarea hidrica se face impreuna cu cea electrolitica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce inseamna un individ bine hidratat? Este un individ care urineaza de cateva ori pe zi, o urina cat de putin colorata.

Daca nu ai diureza cateva ore, mai ales daca transpiri, este logic sa bei, pana te pisi.

Ei bine, in virtutea acestei logici eu am baut peste 8 litri de lichide si nu m-am prea pisat chiar daca in conditii normale cum beau, cum ma pis.

 

In timpul turelor transpir, fie, da' beau foarte, foarte multa apa, cred c-am ajuns/batut uneori si 5l. Si nu urinez mai deloc. Si, repet, dup-aia-s cu 3kg mai greu.

Alte informatii: mancare-mi iau cam foarte putina de fiecare data, doar chestii "traditionale" si simple, absolut niciodata batoane, geluri, prafuri.

 

In conditiile-n care am fost corigent la biologie si chimie, iata ce n-am inteles eu pana acum:

- e de rau ca adun apa-n mine ca laveta?

- daca e de rau, cum pot corecta?

 

Mutumesc cu tampa smerenie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sustin fara a gresi ca atunci cand vorbim de hidratare trebuie sa avem in vedere si pierderile de saruri.

Sfatuit de anestezistul nostru am luat legatura cu un practicant de IronMan.

El mi-a spus ca in ture mananca paine cu unt de arahide si nutela (nutela mai mult pentru gust), bea apa absolut simpla si ia pastile de sare.

Am intrebat ce pastile de sare.

Aici incepe discutia serioasa.

De care, ce contin si de unde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa venim cu ceva date concrete

Valori medii pentru transpiratie:

Electroliti per 315 mL (cifra asta se refera la volumul mediu al transpiratiei unui atlet cu valoare medie a performantei pentru jumatate de ora).

Sodium (mg) 220

Potassium (mg) 63

Magnesium (mg) 8

Calcium (mg) 16

Share this post


Link to post
Share on other sites

in primul rand, imi place cum mananca baiatul asta de otel:

 

-paine - 50% carbs, 10% proteine, sodiu 0.7%

-unt arahide - 22% carbs, 24% proteine, 50% grasimi, sodiu 0.5%

-nutella - 65% carbs, 10% proteine, 30% grasimi, sodiu 0.1%

 

acum, valori aproximative in grame pt o felie de toast integral (20g) cu unt de arahide (30g) si nutella (25g)

 

carbs: 20 * 0.5 + 30 * 0.22 + 25 * 0.65 = 32.85g * 4 ~= 130kcal

grasimi: 30*0.5 + 25 * 0.30 = 22.5g * 9 ~= 202kcal

proteine: 20 * 0.1 + 30 * 0.24 + 25 * 0.1 = 11.7g * 4 ~= 50kcal

sodiu: 0.007 * 20 + 0.005 * 30 + 0.001 * 25 = 315mg, adica ~ 15% din DZR !!!

 

prin urmare, eu cred ca, daca mananci normal in timpul turei, raportat la efortul facut (adica intake-ul de calorii sa fie pe masura consumului) iti iei din alimente normale o parte din sodiul necesar rehidratarii. iar daca iesi ocazional la ture de anduranta - una pe saptamana - nu cred ca trebuie luate suplimente.

 

Acum, din ce am mai citit pe net, daca bei 8L de apa intr-o tura, ajungi la, cum zicea cineva mai devreme, hyponatremie sau intoxicare cu apa. hyponatremia inseamna nivel scazut de sodiu in sange DAR se pare ca nivelul scazut de sodiu este doar un indicator al prezentei intoxicarii si nu motivul. Din cate inteleg, oricat sodiu ai baga, daca 8L de apa intr-o tura nu ai cum scapa de hyponatremie:

 

"A study conducted on participants of the 2002 Boston marathon found that thirteen percent finished the race with hyponatremia. The study concluded that the strongest predictor of hyponatremia was weight gain while racing (over-hydration), and hyponatremia was just as likely to occur in runners who chose sports drinks as those who chose water."

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei. Aici incepem sa discutam.

Daca beau lichide, nu e normal sa le elimin prin urina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now