iacobdoc

Frecventa cardiaca mare sau insuficienta cardiaca "leg-made"?

Recommended Posts

Ca variante de ture si efectele lor as identifica:

 

- ture rare, la saptamana sau mai rar, in ritm de plimbare si scurte (pana la prima carciuma). Efect (foarte) mic dar bun si sigur la sanatate, iar negativ, posibile dureri de sezut si ceva febra musculara, eventual insolatie de la lipsa obisnuintei corpului de a sta in soare acum vara. Pe an probabil se ajunge in felul asta pe la 1000km cel mult.

 

- ture 2-4 pe saptamana de cel putin 60km in ritm nu chiar de plimbare (in zona a 3-a de puls cu 1/10 din timp depasire, poate nu intr-o repriza). La 2-3 saptamani se face o tura mai grea, mai tare sau mai lunga eventual munte. In felul asta pe an se ajunge la 7-10mii km. Parerea mea ca aici este sanatatea, satisfactia ca nu te opreste in loc orice pala de vant si nu te dor toate alea dupa o tura, ba chiar ai o senzatie de bine.

 

- ture aproape zilnic, in grup, tare, in zona a 4-a mai tot timpul, iar la sfarsit de saptamana o tura foarte tare (lunga, munte), de aratat muschii, dupa care si seara la culcare pulsul e inca mai mare decat normal. Se merge asa inclusiv iarna in preajma la 0 grade, adica nasol pt articulatii si cu efect ca nici macar in perioada asta a anului corpul nu se recupereaza. Se folosesc intens (controversatele) sustinatore de efort fara de care nu ar mai fi char asa zmei. Senzatia de bine o da ca l-ai curatat pe x si l-ai batut pe un deal pe y. Pe an se ajunge pe la 15 mii de km sau mai mult. Pt competitii e ok (desi despre ce competitii vorbim?), ca sa nu zic ca fac o prostie chiar degeaba, dar pretul platit este ca organismul, dupa ce a raspuns bine cativa ani, isi va pierde masiv vigoarea si capacitatea de revenire dupa efort, cu toate sustinatoarele si alte alea.

 

@@iacobdoc in ce priveste cadenta, la turele de genul asta eu as alege o cadenta cu f putin mai mare, 3-5 invartiri in plus, nicidecum mai mica. Baga-ti un bloc de pinioane de plat, din dinte in dinte, ca sa poti regla fin cadenta..In fond cadenta stabileste raportul forta-timp vs relaxare-timp. Cadenta rara = apesi in forta, obosesti muschii mai mult un timp mai lung, timp care chiar daca va fi egal cu timpul de relaxare cand piciorul e in spate, muschii nu apuca sa se refaca destul. Cand dai doar cateva pedale nu iti dai seama de asta, ba parca ti se pare mai ok sa dai mai rar, dar la multe ore de mers te rupe, iar efectul este ca nu iti mai gasesti cadenta, bagi un pinion mai mare si ti se pare cadenta prea mare, bagi un pinion mai mic si ti se pare prea rara.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

148 bpm la ce avg speed ? plat sau munte? singur sau in pluton, vant sau fara vant? :)

sunt multe variabile in joc

Interesant linkul

24 km/ h medie 3200 m diferenta de nivel (brebu-secaria-comarnic-sacele-cheia-valeni-brebu) singur, fara vant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am cumparat cursiera in noiembrie anul trecut in ideea sa fac distante mai mari pentru a slabi, initial am inceput pe trainer iarna, apoi ture scurte , acum am ajuns la 91 kg dar am avut 116 kg

 

Acum ma incadrez la pozitia doua in ce a detaliat Viorel, fac o tura mai lunga in weekend, eventual munte(asta imi place cel mai mult) , si am observat ca ma ajuta si daca merg o tura in timpul saptamanii(dar nu o fac tot timpul) , daca ma simt obosit imi las corpul sa se odineasca, somnul este foarte important, am observat ca sunt colegi care se supra antreneaza(pentru ce nu stiu) , mai nou vin si cu bicla la munca daca ma simt in stare , cei 20 km pe zi se simt chiar daca ii fac in ritmul melcului 

 

@@tomcat felicitari, singur nu ma atrage , dar o sa incerc si asta odata :)

 

Din pacate tot imi face centura probleme dupa cum vezi pe coborari nu mai indica corect, cred ca trebuie sa o strang mai bine 

http://connect.garmin.com/activity/530394870

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincer sa fiu, nu am auzit nimic pe tema asta de cand ma interesez de aspectul sportiv al vietii; e atat de mult zgomot de fundal in domeniul asta incat e foarte greu sa distingi informatia relevanta uneori.

Am dat niste cautari si am gasit articolele urmatoare:

http://scopeblog.stanford.edu/2014/05/15/examining-how-prolonged-high-intensity-exercise-affects-heart-health/

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-05/bmj-tmp051214.php

 

Amandoua sugereaza ca exista un prag de volum al efortului intens care, depasit in mod consecvent, poate duce la probleme de inima (gen infarct etc.). Dar:

- din cate inteleg, e mai degraba vorba de un risc crescut in cazul persoanelor care deja au o predispozitie (genetica sau dobandita din stilul de viata) in directia asta.

- nu este specificat cum se poate afla acest prag

 

Pana una alta, eu cred ca, precum si in alte aspecte ale vietii, moderatia si folosirea capului de pe umeri ajuta. Sunt multe semne pe care corpul ti le trimite ca sa-ti spuna ca faci cam mult efort si ca ar fi bine sa te odihnesti mai mult, trebuie doar sa le ascultam. Cat despre sugestia de mai sus de a merge la ~60% din ritmul maxim, mi se pare imposibil de atins in afara plimbarilor prin parc. Eu am un maxim (atins) de 196 si unul teoretic de 200. Media la ture la care nu trag e ~150, in concursuri ~165. Am in jur de 90-100 BPM (50%) doar daca stau in picioare si ma plimb prin birou. Doar daca ma urc pe bicicleta si dau doua pedale sar la 60%. Daca vrei sa si acoperi niste distante, fara sa tragi, o limita superioara de 75% mi se pare mai rezonabila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu merg destul de in forta. Inca nu mi-am dezvoltat o obisnuinta sa merg cu cadenta mai mare. Aici e intr-adevar secretul. Dupa cei aproape 200 de km nu cred ca mai faceam 50 fara sa fac o pauza mai mare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vreo luna am si eu senzori de viteza&cadenta si centura HRM. Din ce am observat pulsul mediu este foarte usor influentabil de starea de odihna/oboseala, conditii meteo(vant si mai ales temperatura), dar si de gradul de ventilatie al corpului(echipament, rucsac in spate sau nu). Deci oarecum destul de greu de analizat.

"Radiografia" activitatilor mele, monitorizate cu senzori, de pana acum arata ca in poza de mai jos. O fi bine sau nu, nu stiu.

 

jurnal%2Bactivitati.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana sa incep sa va explic ce am vrut sa spun cu insuficienta cardiaca "leg made", sa va dau un exeplu care mi-a dat de gandit.

La capatul Manasturului, in Cluj, exista un reper: Fagetul. Se poate urca si pe on- si pe off-road. Pe sosea sa zicem 5-7% pe cativa km.

Intr-o zi ma insotesc cu un ciclist, cat sa nu fiu singur. Eu, ca hamsterul, cadenta, gafait, chestii. El, pedalat rar, un fel de hai sictir.

Eu de ce nu si el da? Asta e intrebarea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alta greutate, alta bicicleta, alta eficienta musculara, alta eficienta a oxigenarii sangelui... Sunt o gramada de variabile inainte sa discutam de cat de mult si de bine poate pompa inima sangele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alta putere dezvoltata(W) , alt VO2max, nu totul se rezuma la inima..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu fac ture de bike lungi, dar fac triatloane şi alerg. Half-im şi maratoane în general. Asta înseamnă între trei şi şase ore la un puls mediu de 140-160 de bătăi. De vre-o 6-7 ani de când fac triatloane, mi-a scăzut pulsul în repaos la aprox. 42-44 de bătăi, şi pulsul mediu în timpul efortului de asemenea. Anduranţa mi-a crescut semnificativ.

Sincer nu am observat niciun efect advers al efortului asupra mea. Părerea mea este că suntem foarte pregătiţi ca specie pentru a face faţă la asemenea eforturi pe termen mediu şi lung.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din contra sustii 3-6 ore cu puls mediu "ridicat" dar in rest , overall scade pulsul, media generala este oricum mai mica fata de cineva care nu face sport si are media 150 bpm cand merge pe strada sau cand urca 4 trepte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"pretul platit este ca organismul, dupa ce a raspuns bine cativa ani, isi va pierde masiv vigoarea si capacitatea de revenire dupa efort, cu toate sustinatoarele si alte alea."

1) As dori sa te intreb de dovezi in acest sens.

2) Ce intelegi prin sustinatoare de efort?

Eu folosesc bauturi hidratante la concursuri de pana in 45 km si la distante mai mari si ceva geluri.

Daca gelurile as putea sa le numesc sustinatoare,bautura nu. E doar o metoda de hidratare mai eficienta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone Nu e doar asta. Ce sustin e ca pentru antrenament, pedalatul la cadenta mica este o modalitate de a face forta. Prin asta cresti eficienta motorului muscular.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"pretul platit este ca organismul, dupa ce a raspuns bine cativa ani, isi va pierde masiv vigoarea si capacitatea de revenire dupa efort, cu toate sustinatoarele si alte alea."

1) As dori sa te intreb de dovezi in acest sens.

2) Ce intelegi prin sustinatoare de efort?

Eu folosesc bauturi hidratante la concursuri de pana in 45 km si la distante mai mari si ceva geluri.

Daca gelurile as putea sa le numesc sustinatoare,bautura nu. E doar o metoda de hidratare mai eficienta.

 

1. Sa luam exemplul fotbalului. La ce varsta se retrag jucatorii de camp si la cat portarii?

 

2. Ce inteleg eu prin sustinatoare s-ar putea sa nu intelegi tu sau altcineva. Personal nu consider foarte sanatoase si de incredere aceste produse. In primul rand sunt produse de sinteza, si tot ce e sintetizat nu se compara cu produsul natural pe care il substituie. Apoi e o chestie comerciala, si in dorinta de a da satisfactie consumatorilor, adica sa dea performanta, ca sa mai cumpere, cine stie ce mai pun pe acolo, cu cine stie ce efecte secundare nasoale. Vei zice ca au fost testate, au aprobari etc. Si pateul de ficat de gasca are aprobari, si are 6% ficat de gasca si in rest alte chestii de care nu vrei sa stii, desi e bun la gust. 

Nu sunt un guru in nimic, vad, observ, judec si am pareri personale ca orice om de rand. Cine considera bune aceste (zis) sustinatoare, treaba lui. Eu prefer sa bag in buzunar o banana, un mar, un snikers, o glucoza, o lingura de miere si un praf de sare in bidonul cu apa si alte de-astea. Nu concurez, nu am nevoie sa "rup", ma intereseaza doar sanatatea.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) A lua exemplu fotbalul nu se aplica la situatia de fata.

Credeam ca ai un caz de ciclist de oferit sau propria experienta competitionala.

2) Ok, nu ai incredere, dar le folosesc in timpul cursei doar unde e necesar la cele 10 concursuri pe an. Tot pe mancare si lapte ma refac.

3) Banana OK, mar nu( digestia lui genereaza mai putine calorii decat procesul in sine ), glucoza e si aia ceva procesat iar sare in bidon nu bag ca nici in mancare nu servesc prea multa. Prefer sa-mi faca Isostar un mix daca tot planuiesc sa ma zemuiesc de energie. Biscuiti de cereale integrale si in general carbohidrati complecsi,cam asta mananc si eu la ture.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"pretul platit este ca organismul, dupa ce a raspuns bine cativa ani, isi va pierde masiv vigoarea si capacitatea de revenire dupa efort, cu toate sustinatoarele si alte alea."

1) As dori sa te intreb de dovezi in acest sens.

2) Ce intelegi prin sustinatoare de efort?

Eu folosesc bauturi hidratante la concursuri de pana in 45 km si la distante mai mari si ceva geluri.

Daca gelurile as putea sa le numesc sustinatoare,bautura nu. E doar o metoda de hidratare mai eficienta.

 

 

Cel mai simplu exemplu pe care ti-l pot da este: gandeste-te ca, corpul uman este un cauciuc... se uzeaza. Cu cat il stresezi mai mult intr-un interval mic de timp cu atat se uzeaza mai rapid. Aceeasi poveste cu celalalt subiect legat de asimilarea sodiului. 

 

La fel ca mai toate in acest univers si corpul uman are o inertie. Fie ca e vorba de asimilarea/eliminarea unei substante, fie ca e vorba de antrenament/refacere, fie ca e vorba de cresterea/scaderea in masa, etc... atinge la un moment critic peste care nu poate trece... singur. Aci intervin catalizatorii pe care ii bagam in noi - acele produse de sinteza, cum a spus bine @@ViorelCapruciu - ce accelereaza artifical ce poate sa faca el intr-un timp mult mai indelungat.

 

Ce se intampla cand abuzezi de un "sistem" bagand "combustibil" cu o "cifra octanica" mai mare decat este recomandat pentru uz constant - devine mai puternic, mai rapid... dar si crapa mai rapid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Banana OK, mar nu( digestia lui genereaza mai putine calorii decat procesul in sine ), glucoza e si aia ceva procesat iar sare in bidon nu bag ca nici in mancare nu servesc prea multa. Prefer sa-mi faca Isostar un mix daca tot planuiesc sa ma zemuiesc de energie. Biscuiti de cereale integrale si in general carbohidrati complecsi,cam asta mananc si eu la ture.

Dupa carte da, bananele ar fi mai bune, insa eu dupa banane nu simt nimic, insa merele simt ca ma energizeaza cu adevarat,  mai ales consumate cu o ciocolata imediat inainte sau dupa.

Cu sarea nici eu nu ma dau in vant, nu pun sare in nimic pe considerentul ca si asa ceea ce consum din comert e ultrasarat, insa in ture trebuie sa te echilibrezi mai repede. Si setea excesiva de dupa unele ture care parca nu o mai stingi oricata apa ai bea se datoreaza lipsei de sare.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu dupa banane nu simt nimic, insa merele simt ca ma energizeaza cu adevarat,  mai ales consumate cu o ciocolata imediat inainte sau dupa.

 

Ciocolata te energizeaza , nu maru care il mananci inainte sau dupa .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@tomcat
Inima nu poate face efort pe datorie de oxigen si nici nu se poate opri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Ce se intampla cand abuzezi de un "sistem" bagand "combustibil" cu o "cifra octanica" mai mare decat este recomandat pentru uz constant - devine mai puternic, mai rapid... dar si crapa mai rapid."

Eu in loc de CO 95 bag CO 99 si imi vorbesti de parca as baga etanol. Fals. Sunt in parametri .

Niciunul din voi nu trage sau sta pe langa lume care trage serios.Ce vorbim aici?

Stiu teoria aceea cu uzura inimii daca tragi de ea: apartine unui japonez si nu a fost verificata.

Citesc ceva nutritie din clasa 11a de cand faceam sala.

Ceva palpabil si verificabil va rog?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statistic vorbind - și așa scrie și în manualu' de utilizare a lu' zamfirica (n-am crezut inițial, dar acu, după 13 ani și multe alimentări cu benzină, toate fiind într-un ecșcel,  posă zic mai multe)  -  cu CO95 consumul e mai mic.

Ziceau unii cum că cu CO98 (așa era prin 2002) și mai apoi cu CO99, am bemeveu.

N-am sîmțît asta. Poate duar la buzunar. Plus ceva placebo. 

Pot da linkul de dropbox cu ecșcelu' de care zic. 13 ani și aproape 500 de înregistrări sunt credibile dpdv statistic? 

Asta e și nu e off-topic, că tot vroiai ceva palpabil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niciunul din voi nu trage sau sta pe langa lume care trage serios.Ce vorbim aici?

 

 

Din ciclism n-am exemple dar, in atletism sunt sumedenie de exemple de juniori fortati prematur sa obtina rezultate spectaculoase (la nivelul lor) care mai tarziu s-au mistuit in anonimat. Ma gandesc ca o legatura ar fi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru unul care trage bine prin concursuri singurul inamic al inimii lui e o eventuala lipsa de odihna si lipsa unei contante a antrenamentului in prezenta unor solicitari mari.

Eu de ex la prima monitorizare a HRM,

la Paltinis XCP, puls mediu de 152, Max 175, loc la jumatatea categoriei la 30-39. Dormit corect cu o noapte inainte.

Eu sunt de parere ca inima mea nu a fost fortata aici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now