iacobdoc

Frecventa cardiaca mare sau insuficienta cardiaca "leg-made"?

Recommended Posts

@majikstone Nici pe sinugigasi nu ii intelege nimeni dar ei exista iar mintea lor isi gaseste motivatii din cele mai bizare dar care anuleaza instinctul de supravietuire.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, iacobdoc said:

@Mookyama Inteleg ca stii dar nu vrei sa faci ce trebuie.

 

Daca stiam...

 

5 hours ago, Traveller said:

Cred că am mai scris (și s-a supărat lumea pe mine, și-o să se mai supere): să fii amator și să o tot arzi frecvent în zonele HR 4 și 5 înseamnă să ai ciudă pe propriul corp, să vrei să-l termini mai repede. 

Dar depinde mult de care sunt prioritățile fiecăruia.

 

Ti-am dat up, dar o descriere ar fi mai de ajutor, macar asa ne-ar speria pe unii si poate asa nu o mai dam in balarii.

 

Cea mai buna tura a mea a fost de +300km cu media de undeva la 30km/h. Nu e o performanta, poate e o prostie mare, insa am tras la nivelul la care sunt. Si incerc sa cresc. Segmentul Posada in primul an de cursiera l-am facut in 1:01:01, in al doilea an 00:18:04. Pe parcursul a celor +300km am avut pulsul sub 150bpm avg si maxim sub 180bpm. (pun si o poza)

59b8402af48d89f0c05d4fd42a9d4be3.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonele 4 și 5 înseamnă STRESS. Fizic (muscular, articular, cardio-respirator) și endocrin.

Când ești sportiv profesionist (sau altă profesie care impune efort de tipul ăsta) aia e, n-ai ce face, ți-ai ales și îi dai înainte.

Când pedalezi/alergi (și altele) ca să te simți bine, să te relaxezi, e bine să înțelegi că poți să-ți faci rău.

Dacă o faci pe riscul tău, asumat, nici o problemă. De aia ziceam că fiecare are prioritățile lui.

 

A zis și @majikstone mai sus - pe plat stai în zona 3, sau la interfața 3/4. Poți s-o mai calci din când în când, că pe toți ne mai apucă, dar aspectul zonelor trebuie să fie de curbă Gauss cu zona 3 în apex.

 

Apar deja frecvent cazuri de infarct la bărbați între 30 și 40 de ani, din cauză că inima e în insuficiență relativă de efort și nu mai poate asigura perfuzia propriului țesut (că de aici a și pornit @iacobdoc ideea topicului), nu e cazul să le mai provocăm și noi prin exagerări. Cred că au și fost destule cazuri la profesioniști tineri în ultima vreme. 

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa mergi 44% din cei 300 km in zona 4 de puls nu inseamna deloc ca ai tras la nivelul la care esti, ci mult peste el. Pana si ciclistii care concureaza in mari tururi si care au FTP-uri de 5-6 W/kg stau preponderent in zona 3 sau sub.

 

Altfel, sa ai un numar mic de ture pe an la care distributia pulsului pe zone arata asa nu e chiar sfarsitul lumii cat timp in rest curba gaussiana e centrata pe zona 2 sau 3, cum zice si @Traveller. Asta nu inseamna ca trebuie sa pedalezi tot timpul in regim de tempo. Poti face intervale, poti accelera si sprinta pe alocuri, dar marea parte a timpului pulsul tau trebuie sa stea in zonele 2-3 (sau de ce nu, zona 1), mult mai putin distructive pentru inima si vasele de sange, si asociate si cu un efort aerob, care arde mai mult tesut adipos decat glucoza/glicogen. Deci win-win.

  • Upvote 3
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau cu alte cuvinte, Mooky, nu esti deloc antrenat.

Nu mi-o lua in nume de rau, eu asa mi-am stricat genunchii, iesind cu altii mult mai buni decat mine si fiind total nepregatit, iar acum suflu si-n...

In plus, mentalitatea astora din vest mi-a schimbat complet viziunea asupra biciclitului - de ce sa trag eu acum ca prostul si de mine si de putinul timp pe care-l am, cand voi avea destul timp de pedalat la pensie? Dar pana atunci trebuie sa raman sanatos.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mookyama Psihologic esti un dur. Asta inseamna ca la nivel mental esti foarte competitiv.

Fizic, in schimb, trebuie sa ai intelepciunea de a creste treptat.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, iacobdoc said:

@majikstone Nici pe sinugigasi nu ii intelege nimeni dar ei exista iar mintea lor isi gaseste motivatii din cele mai bizare dar care anuleaza instinctul de supravietuire.

 

Dragii mei , nu stiu ce sport practicati voi , dar ciclismul de sosea , ghici ce .....se practica in pluton , poate mai citesc si altii si cred altceva.

 

Merg de 6 ani si singurele cazaturi au fost pe loc , sau fara nici o legatura cu plutonul. 

Este alegerea voastra sa stati pe canapea si sa comentati , asta este foarte usor si la indemana oricui.

 

Nu spun ca nu exista riscuri , chiar saptamana trecuta s-a cazut dar nu din vina cuiva, ci o intamplare nefericita 

 

 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, krazyeone said:

Dragii mei , nu stiu ce sport practicati voi , dar ciclismul de sosea , ghici ce .....se practica in pluton , poate mai citesc si altii si cred altceva.

 

Nu stiu ce sa zic... in cei aproape 20.000 km rulati pe sosea de cand am bicicleta de sosea, nu cred ca am mers nici 1000 km adunati in pluton. Si cand zic pluton, ma refer la grupuri de macar 4 oameni, cunoscuti sau nu. Iar remarca mea nu era despre mersul in pluton in sine, ci despre vitezele, agresivitatea si distantele reduse cu care se merge si se depaseste.

 

Am vazut si prin Franta cum se practica ciclismul in cluburi de ciclism de sosea, de catre oameni care participa la competitii de ciclism de sosea. Mers agresiv la 10 cm de roata celui din fata, umplut orice bruma de spatiu aparut intre biciclistii din fata (cand zic spatiu, ma refer la jumatate de lungime de bicicleta), strigat unul la altul tot la 10 secunde, comentarii si indicatii adresate inclusiv ciclistilor necunoscuti din grup. Si, bineinteles, opritul la semafoare e interzis, ca nu cumva sa isi strice viteza medie sau sa trebuiasca sa declipseze. Cred ca cel putin o data am fost apostrofat de niste oameni din spatele meu ca am indraznit sa franez ca sa ma opresc la un semafor (si le-am facut semn si am franat foarte subtil, ca sa nu ii iau prin surprindere). Ei au trecut pe rosu si si-au vazut de drum.

 

Daca prin ciclism de sosea intelegi doar ciclism de sosea practicat in regim competitional, atunci ai perfecta dreptate, exact asta implica, si asta inseamna probabil si ca mai bine de jumatate dintre cursieristii de pe aici nu practica ciclism de sosea, ci altceva. Daca in schimb consideri ciclism de sosea orice forma de practica a ciclismului pe sosea cu biciclete de sosea, lucrurile stau cu totul altfel. Si parerea mea e ca satisfactiile pe care ti le poate oferi ciclismul de sosea sunt mult mai mari cand nu stai cu nasul in fundul ciclistului din fata ta la 45 km/h. Dar sunt subiectiv :P probabil mi se trage de la statul pe canapea.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mookyama In “The cyclist’s training bible / Joe Friel.—4th ed. p. cm.” autorul formula un decalog.

“COMMANDMENT 1: TRAIN MODERATELY

COMMANDMENT 2: TRAIN CONSISTENTLY

COMMANDMENT 3: GET ADEQUATE REST

COMMANDMENT 5: TRAIN WITH GROUPS INFREQUENTLY”

Eu am citit si argumentatia data de el si nu prea am gasit nimic de comentat contra.

Ideea de baza e ca daca nu respecti 5, risti sa te pui in situatia de a nu respecta 1.

Alta este povestea antrenarii in vederea rulajului in pluton.

Din ce deduc, mergi cu un pluton, fie doar de exagerati, fie mult peste nivelul tau.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, majikstone said:

 

Nu stiu ce sa zic... in cei aproape 20.000 km rulati pe sosea de cand am bicicleta de sosea, nu cred ca am mers nici 1000 km adunati in pluton. Si cand zic pluton, ma refer la grupuri de macar 4 oameni, cunoscuti sau nu. Iar remarca mea nu era despre mersul in pluton in sine, ci despre vitezele, agresivitatea si distantele reduse cu care se merge si se depaseste.

20 k in cati ani? :) 

Nu te obliga nimeni sa mergi in pluton , agresivitatea nu este non stop , exista grupuri si grupuri 

 

 

38 minutes ago, majikstone said:

Am vazut si prin Franta cum se practica ciclismul in cluburi de ciclism de sosea, de catre oameni care participa la competitii de ciclism de sosea. Mers agresiv la 10 cm de roata celui din fata, umplut orice bruma de spatiu aparut intre biciclistii din fata (cand zic spatiu, ma refer la jumatate de lungime de bicicleta), strigat unul la altul tot la 10 secunde, comentarii si indicatii adresate inclusiv ciclistilor necunoscuti din grup. Si, bineinteles, opritul la semafoare e interzis, ca nu cumva sa isi strice viteza medie sau sa trebuiasca sa declipseze. Cred ca cel putin o data am fost apostrofat de niste oameni din spatele meu ca am indraznit sa franez ca sa ma opresc la un semafor (si le-am facut semn si am franat foarte subtil, ca sa nu ii iau prin surprindere). Ei au trecut pe rosu si si-au vazut de drum.

 

"indicatii adresate inclusiv ciclistilor necunoscuti din grup " , este clar ca un necunoscut va genera probleme (vezi opritul brusc cand ceilalti nu opresc) 

 

Daca nu este intersectie semaforizata , de ce sa stai?

 

 

38 minutes ago, majikstone said:

 

Daca prin ciclism de sosea intelegi doar ciclism de sosea practicat in regim competitional, atunci ai perfecta dreptate, exact asta implica, si asta inseamna probabil si ca mai bine de jumatate dintre cursieristii de pe aici nu practica ciclism de sosea, ci altceva. Daca in schimb consideri ciclism de sosea orice forma de practica a ciclismului pe sosea cu biciclete de sosea, lucrurile stau cu totul altfel. Si parerea mea e ca satisfactiile pe care ti le poate oferi ciclismul de sosea sunt mult mai mari cand nu stai cu nasul in fundul ciclistului din fata ta la 45 km/h. Dar sunt subiectiv :P probabil mi se trage de la statul pe canapea.

 

Nu stiu de ce ai impresia ca tot timpul se merge asa, 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, iacobdoc said:

@Mookyama In “The cyclist’s training bible / Joe Friel.—4th ed. p. cm.” autorul formula un decalog.

“COMMANDMENT 1: TRAIN MODERATELY

COMMANDMENT 2: TRAIN CONSISTENTLY

COMMANDMENT 3: GET ADEQUATE REST

COMMANDMENT 5: TRAIN WITH GROUPS INFREQUENTLY”

Eu am citit si argumentatia data de el si nu prea am gasit nimic de comentat contra.

Ideea de baza e ca daca nu respecti 5, risti sa te pui in situatia de a nu respecta 1.

Alta este povestea antrenarii in vederea rulajului in pluton.

Din ce deduc, mergi cu un pluton, fie doar de exagerati, fie mult peste nivelul tau.

 

 

Misto , am cartea dar nu am citit -o niciodata cap coada, doar anumite lucruri 

Eu zic ca purtam discutia asta  dragul de a progresa, fara a exagera din anumite puncte  , sau cum vreau eu,  sa pot face o urcare fara sa ma chinui , sa pot face un concurs de 200 km  fara sa fiu rupt a doua zi , etc 

asa prin parc putem merge fara nici o carte , puls, carti si alte nebunii 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mookyama Nu detin adevarul absolut iar fiecare este liber sa faca ce doreste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

20.000 km in aproximativ 3 ani. Cum am scris negru pe alb mai sus, intersectia era foarte semaforizata si semaforul era foarte rosu.

 

Cat despre necunoscutii care cauzeaza probleme, exact asta e problema despre care vorbesc. Pentru multi ciclismul inseamna sa te bucuri de sport fara sa trebuiasca sa respecti reguli impuse de altii (de genul "nu ne oprim la semafor", "fortam prioritatea in intersectii", "nu asteptam pe nimeni din grupul cu care am pornit daca ramane in urma", "il injuram de mama pe ala care a dus trena cu 27% mai putin decat trebuia" si altele). Si nu trebuie sa fie toate turele asa, e de ajuns sa fie jumatate din ele asa ca sa fie moartea pasiunii pentru destul de multa lume. Si nu stiu cum se face ca nu am nici o problema sa rulez cu oameni "fara reguli", chiar si complet necunoscuti, in timp ce de cate ori dau peste urlatori profesionisti prefer sa ii las sa o ia inainte si sa merg singur restul traseului doar ca sa nu ii mai aud.

 

In fine, fiecare cu pasiunea lui, dar ciclismul de sosea poate fi practicat bine mersi si fara micile placeri mentionate mai sus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 hours ago, iacobdoc said:

@Mookyama Psihologic esti un dur. Asta inseamna ca la nivel mental esti foarte competitiv.

Fizic, in schimb, trebuie sa ai intelepciunea de a creste treptat.

 

Am facut cativa ani de sport in tinerete, handbal si baschet, poate se trage putin de acolo. Sunt de acord, de asta incerc sa invat. (ne avem pe strava daca vrei sa dai un ochi)

 

4 hours ago, iacobdoc said:

@Mookyama In “The cyclist’s training bible / Joe Friel.—4th ed. p. cm.” autorul formula un decalog.

“COMMANDMENT 1: TRAIN MODERATELY

COMMANDMENT 2: TRAIN CONSISTENTLY

COMMANDMENT 3: GET ADEQUATE REST

COMMANDMENT 5: TRAIN WITH GROUPS INFREQUENTLY”

Eu am citit si argumentatia data de el si nu prea am gasit nimic de comentat contra.

Ideea de baza e ca daca nu respecti 5, risti sa te pui in situatia de a nu respecta 1.

Alta este povestea antrenarii in vederea rulajului in pluton.

Din ce deduc, mergi cu un pluton, fie doar de exagerati, fie mult peste nivelul tau.

 

 

Nu merg in pluton, in 90% din cazuri merg singur.

 

Ca o paranteza, am ajuns la concluzia ca e o mica tampenie sa tragi singur, cel putin la felul cum o fac eu. Nu cred ca voi progresa sau vedea ceva diferente. Ideal este un grup de oameni cunoscuti si cu care poti merge "in pluton" si care sa fie oarecum de nivelul tau, preferabil usor peste acest nivel. Oricum ar fi, in +2 e merge altfel. E si mai safe, nu e nici plictisitor. Asta daca nu cumva o faci de recreere.

 

O sa reiau cartea. Am avut altele pe cap si am uitat complet. Lecitina scrie pe capul meu! ~X(

 

2 hours ago, iacobdoc said:

@Mookyama Nu detin adevarul absolut iar fiecare este liber sa faca ce doreste.

 

Adevarul legat de ce anume, scuze, nu am inteles fraza de mai sus. Liberi suntem toti, dar uneori lipseste capul :P 

 

13 hours ago, Stuparul said:

Sau cu alte cuvinte, Mooky, nu esti deloc antrenat.

Nu mi-o lua in nume de rau, eu asa mi-am stricat genunchii, iesind cu altii mult mai buni decat mine si fiind total nepregatit, iar acum suflu si-n...

In plus, mentalitatea astora din vest mi-a schimbat complet viziunea asupra biciclitului - de ce sa trag eu acum ca prostul si de mine si de putinul timp pe care-l am, cand voi avea destul timp de pedalat la pensie? Dar pana atunci trebuie sa raman sanatos.

 

Stiu ca sunt praf si ma agit ca un peste, de asta am (re-)ajuns pe topic. Am crescut in performante, am scot o gramada de PRuri anul asta, asta inseamna ca ar trebui sa fie de bine, insa nu simt ca am avansat. Cel putin pulsul nu indica asta.

 

Altfel, oricine imi da un sfat, bun rau, nu il iau in nume de rau :)) incerc sa il despic si sa vad cum ma ajuta.

 

@majikstone @Traveller multumesc de sfaturi de asemenea. O sa fiu mai atent, oricum vine iarna acusi acusi si o iau mai incet. In perioada asta, am trecut si inca trec printr-o situatie deloc stralucita, oricat de aiurea ar suna, fara sa caut vreo scuza, drept urmare epuizarea asta simteam ca m-ar ajuta cumva...

-

Ca idee, s-ar putea ca HR zone sa nu fie bine setat. Era maxim la 185, cautand cu @krazyeone, si facand ceva analiza la 2 ture catarare si plat, am trecut 195 de data asta in aplicatia Traning Peaks. Insa nu am mai avut pulsul asta de ani, drept urmare nu am luat in calcul decat ultimii 2 ani unde am avut 185.

 

Cum nu am gasit ceva aplicatie care sa imi zica maximul pe care l-am avut inregistrat pana acum pe strava/garmin, am luat acum la purecat toate turele mele de pe Strava care indicau o catarare. Si prima catarare pe care am facut-o pe cursiera, Bucuresti-Predeal, scrie ca am avut 194 maxim, unde tin minte ca era sa cad de pe bicla...urcasem cu pinion mic pe ceva catarare caci nu era reglat bine de mecanic schimbatorul si nu schimbase pinioanele. Am ajuns in varf, i-am zis amicului meu prinde-ma si am cazut la el in brate. Se facuse ceata, totul alb, cum povestea Yowa in Yowamushi Pedal :D Dar mai mult de 187 nu am inregistrat de atunci.

 

Confirm celor 2 poze din Strava, Piatra Arsa (~17km) si ultima tura pe plat (~64km), am pus Threshold Heart Rate la 180bpm in aplicatia Training Peaks.

3af225176724b0b7b5b859560e14fa6f.jpg
d5baedf1b7e1a3180fb93cff2a47c6b8.jpg

 

Si de la cea mai lunga tura făcută intr-o singura zi (+300km). Poate va ajuta sa ca faceti o idee.


ceb4e1fe4ff49076ca15047a9516ee16.jpg
 

Edited by Mookyama
later edit

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mookyama stabilirea corecta a zonelor de HR e intr-adevar un inceput bun. Daca ai timp, bani si energie, ai putea sa cauti un centru medical unde sa iti masoare pragul lactic si sa iti stabileasca pe baza lui zonele reale de HR (iti poate explica @paulrad in ce consta procedura, el a facut asta, dar in Germania daca retin bine). Daca nu, poti sa iti setezi pulsul maxim conform regulii 220 - varsta. Valoarea respectiva nu implica neaparat faptul ca inima ta nu e capabila sa depaseasca pulsul ala in conditii extreme, deci faptul ca ai reusit sau nu sa atingi un anumit puls maxim intr-o anumita situatie nu e neaparat un criteriu relevant. Eu de exemplu am reusit weekendul trecut (contra)performanta de a atinge pret de cateva secunde un puls de 201 BPM (fata de un maxim teoretic de 192 la cei 28 de ani ai mei) pe o catarare scurta pe care mi-am pus mintea cu niste oameni mult peste nivelul meu. A fost o tampenie din partea mea, dar mai am si eu momente in care simt nevoia sa ma dau in spectacol. Dar aia nu inseamna ca pulsul meu maxim e de 201 sau ca zonele de puls ar trebui calculate in functie de el. 

 

Oricum, chiar si admitand ca poate la momentul de fata zonele HR nu iti sunt setate corect (desi nu ma astept sa varieze cu mai mult de 5 BPM fata de cele actuale), ce e esential in povestea asta e ca, macar o vreme, pana iti "recalibrezi" senzatiile si perceptia despre ce e bine sau nu pentru organismul tau, sa iti propui sa mentii, macar pe plat, si macar cand rulezi singur, un puls sub o anumita valoare, undeva intre zonele 2 si 3. Asta inseamna 140-150 BPM, in linii mari. Dupa cateva luni in care te uiti sistematic la valoarea pulsului si iti ajustezi forta si cadenta in mod adecvat, o sa incepi sa si "simti" cam in ce moment lucrurile scapa de sub control.

 

Altfel, din punctul meu de vedere, dupa ce-am ajuns sa am cam toti senzorii posibili conectati la Wahoo Elemnt Bolt si toate informatiile posibile (viteza, cadenta, puls, putere), daca ar fi sa aleg un singur senzor pe care sa-l pot pastra si a carui valoare sa o pot afisa in timp real, ala e pulsul, fara discutii. Si daca la ture de pana in 100 km as putea merge si "pe feeling" fara sa deviez foarte mult de la obiectivele de frecventa cardiaca, daca discutam de ture de anduranta (200-300 km sau mai mult) frecventa cardiaca mi se pare cruciala, si e principalul factor care face diferenta intre a termina tura energic si bine dispus sau a te lovi de zid cu 50-100 km inainte de finish. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mookyama Nu are nici o imortanta cum pedalezi: singur sau in pluton, pentru s te antrena.

Scopul antrenamentului este de a creste puterea pe care o poti dezvolta si sustine.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am văzut prea multe discuții asupra metodei de diviziune a intervalelor frecvenței cardiace.

 Ar fi așa:

- metoda ”clasică” - HR%, în care se împarte în 5 intervale egale intervalul cuprins între valorile 50% HR și Max HR. 

- metoda Karvonen - HRR% (Heart Rate Reserve), în care se împarte în 5 intervale egale intervalul cuprins între valorile Min HR și Max HR.

 

Înțeleg, din ce am citit până acum ”pă net” că prima e prea simplistă și nerealistă, te limitează în antrenament, deci mi-aș reseta toate planurile, gadjetele și statisticile pe a doua.

Diferențele între cele două tabele sunt semnificative, adică în varianta clasică zonele se întind de la 91 la 183 bpm, iar în varianta HRR% de la 119 la 183 (aplicat la cazul meu).

 

Oarece păreri despre chestiunea asta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sunt familiar defel cu medota nr.2, poate de aceea nu inteleg care ar fi Min HR . Cum se masoara/stabileste aceasta valoare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

E vorba de frecvența cardiacă de repaus, minima înregistrată.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bingo! Prima data când mi le-am setat am făcut cu prima metoda, apoi undeva am văzut a doua și sa iei in calcul repausul mi s-a părut mai... înțelept cumva. Așa le-am făcut și de atunci așa au rămas pt ca in practica mi se pare mai realist. Aia cu respirația și cum poți vorbi in diferitele zone. 

 

Formula exactă e (Max-Rep)%+Rep, așa ies valorile corect. 

Și cel mai simplu e să-ți măsori Repausul timp de câteva zile imediat la trezire, înainte sa te miști sau sa faci orice altceva. Fără centura, eu am făcut cu degetul pe încheietura și ochii pe ceas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, tsisak said:

Bingo! Prima data când mi le-am setat am făcut cu prima metoda, apoi undeva am văzut a doua și sa iei in calcul repausul mi s-a părut mai... înțelept cumva. Așa le-am făcut și de atunci așa au rămas pt ca in practica mi se pare mai realist. Aia cu respirația și cum poți vorbi in diferitele zone. 

 

Formula exactă e (Max-Rep)%+Rep, așa ies valorile corect. 

Și cel mai simplu e să-ți măsori Repausul timp de câteva zile imediat la trezire, înainte sa te miști sau sa faci orice altceva. Fără centura, eu am făcut cu degetul pe încheietura și ochii pe ceas. 

 

Si dc esti obosit cum poti lua pulsul de repaos? (de ex sunt cam tot timpul obosit :)) )

ok, dc am 37 minim si 182 maxim care sunt valorile de puls?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 28 minute, krazyeone said:

Si dc esti obosit cum poti lua pulsul de repaos?

E vorba de minimul istoric. O monitorizare Holter 24h ți-l poate evidenția, la fel și ceasurile astea inteligente de le are lumea.

Există calculatoare pe net sau aplicatia de Android/Apple Karvonen Formula.

https://www.topendsports.com/fitness/karvonen-formula-calculator.htm

 

La tine ar fi așa:

  • 50% to 60% - 110 - 124
  • 60% to 70% - 124 - 139
  • 70% to 80% - 139 - 153
  • 80% to 90% - 153 -168
  • 90% to 100% - 168 - 182

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Traveller said:

E vorba de minimul istoric. O monitorizare Holter 24h ți-l poate evidenția, la fel și ceasurile astea inteligente de le are lumea.

Există calculatoare pe net, aplicatia de Android/Apple Karvonen Formula.

La tine ar fi așa:

 

50% to 60%

110 - 124

 

60% to 70%

124 - 139

 

70% to 80%

139 - 153

 

80% to 90%

153 -168

 

90% to 100%

168 - 182

 

Minim istoric 37 bpm 

 

In functie de gradul de antrenament / oboseala pot tine 165-170 bpm o ora 

 

Ideea e indiferent cat ai minim sau maxim , zonele ar trebui stabilite in functie de cat tii o ora (acea valoare este LHR) 

de exemplu daca fac rulaj , media va iesi undeva la 110 bpm  , ceea ce se pupa cu zona 1 de power , 

 

Cat de corect o fi , nu stiu :) 

 

6Krf9yQ.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut! Long time no...post.
 

Nu am vazut pe nimeni pomenind de FTHR. Poate n-am citit atent. Pentru cei mai putini norocosi care nu au finante de investit intr-un power meter, cel mai la indemana instrument pentru antrenamente este HR-ul (cu toate minusurile lui, anume faptul ca e influentat de oboseala, temperatura, etc). Practic stabilirea FTHR (functional threshold heartrate) se face fix ca in cazul calculului clasic al FTP-ului (nu ma refer la varianta cu efort de 20 de minute), adica program de incalzire urmat de efortul maxim care poate fi sustinut timp de o ora. Si in functie de FTHR se construiesc apoi zonele de puls. De cand mi-a intrat in sange soseaua, fac doua teste de FTHR, unul in primavara, al doilea la terminarea sezonului. Asa cum spunea cineva mai sus, o posibila masura a evolutiei sportive e faptul ca putem sustine acelasi efort cu medie de puls mai mica, comparativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Radu V Cativa ani, m-am incapatanat si eu sa ma bazez doar pe FTHR care se coreleaza cu pragul lactic. Nu stiu de ce, ma astept ca daca progresez, sa ating un FTHR cat mai sus (adica sa pot duce un efort maximal la frecvente cardiace cat mai aproape de HR maxim) in timp ce pragul aerob (nu VO2 max ci acel prag pana la care grasimea si glucoza se ard 50%/50%) sa fie cat mai jos? sau sus?

Frecventa cardiaca per se nu este un indicator al progresului pentru ca progresul inseamna mai mult. Mai mult ce? Mai multa viteza pe acelasi traseu, mai multa forta pe catarari ... Oricum o iei si o invarti, tot la mai multa putere pentru mai mult timp ajungi.

De aceea, daca vrei sa masori progresul si nu ai power meter, atunci masori ce produci (fie viteza, fie timp pe un acelasi traseu cu lungime

cunoscuta) la aceeasi frecventa cardiaca.

Nu am facut raportul putere/frecventa cardiaca dar am impresia ca o crestere procentuala modesta a frecventei cardiace duce la cresteri semnificative ale puterii dezvoltate.

Oricum, un astfel de test il faci cand ai depozitele de glicogen pline pentru ca stimularea frecventei cardiace este dependenta de viteza cu care se arde glucoza, implicit cu viteza de producere a acidului lactic. Dupa 100 km, cam oricine isi termina glicogenul, moment in care frecventa cardiaca scade de la ceva sub pragul lactic la pragul aerob.

Este complicat.

In final te intereseaza sa fii eficient. DAca vrei sa stii, atunci folosesti power meter.

Daca vrei sa estimezi din frecventa cardiaca, atunci e dificil dar nu neaparat imposibil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.