CSStanciu

Jantă spate îndoită

Recommended Posts

Salut,

 

Am mai găsit ceva discuții asemănătoare, dar sunt vechi așa că încerc să aflu informații aici.

 

Problema e cam așa: la sfârșitul anului trecut mi-am cumpărat o bicicletă Merida Big.Seven 20, NOUĂ, de la un magazin de profil (dacă e nevoie pot să-i spun și numele). Am făcut până în 200km, marea majoritate pe asfal și pe poteci de pământ bătătorit. Cel mai „dur” traseu îndurat până acum a fost pădurea Băneasa. Ieri, la o plimbare prin București, am intrat cam tare într-o curbă și am fost nevoit să frânez destul de tare. Roata spate a derapat și m-am răsuscit un pic (cca 90 de grade să zicem), dar puteam continua să pedalez. Nu am căzut, nu am lovit nimic, dar roata spate mi s-a deformat în așa hal încât s-a blocat complet. Cauciucul lovea în cadru astfel încât nu se putea învârti deloc. Cu mâinile goale am reușit să îndrept janta cât să o pot urni din loc ca să mă duc cu ea acasă. În poză se vede rezultatul după „îndreptare”. 

 

Întrebările mele sunt următoarele:

1. Este normal să se strâmbe janta (într-un așa hal) dintr-o simplă frână mai puternică (chiar cu derapaj)?

2. Dacă este normal, puteți să-mi recomandați niște jante de 27,5” mai bune? Aș vrea să mă duc și pe la trasee gen Prima Evadare sau cele organizate de RidersClub.

3. Dacă nu este normal, care ar putea fi cauza unui asemenea defect? Poate fi reparată sau înlocuită janta pe garanție?

 

Mulțumesc!

post-17910-0-08182200-1424645803_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil va fi dificil sa-i convingi, dar nu imposibil. Are vreo urma de lovitura, indoitura? Sau doar pare descentrata? 

Trebuie sa mergi la garantie. 
Ai o greutate prea mare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urme de lovituri nu sunt, dar roata e descentrată rău de tot! Nu mi-e foarte clară distincția dintre „îndoită” și „descentrată”.

Nu sunt tocmai un slăbuț (96kg la 1,79m), dar chiar așa?... Ce jante aș putea sau ar trebui să folosesc ca să nu rămân prin păduri? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai o greutate cam mare pentru un ciclist pe o bicicleta XC, daca mai pui si un soc zdravan poti sa indoi orice roti din categoria asta. Stiu asta pentru ca frate-meu are cam aceeasi greutate si a facut pagube chestii similare cu biciclete cu care unii ca mine (20 kg mai putin) nu au avut vreodata probleme; el centreaza rotile o data la 6 luni, eu o data la 2-3 ani, el a rupt jante si a facut explozie pe spate de mai multe ori, eu nu, in conditiile in care folosim roti, cauciucuri si camere identice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fenomenul se numește "tacoed wheel" și apare atunci când roata este supusă la o forță laterală mare. Îmi vine greu să cred că s-ar putea întâmpla doar dintr-un derapaj care nu se termină brusc într-un dâmb/șanț.

Mergi cu bicicleta la magazin și explică-le situația, așa afli cel mai simplu răspunsurile.

 

FWWk15A.png

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am patit si eu, dar cu jante simple si subtiri. O janta dubla de pe o bicicleta de firma, n-ar trebui sa cedeze asa usor.

Ma cam tem ca vei fi refuzat la garantie, dar poate ai noroc. 

Ce model e janta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@AdrianB1: Care „șoc zdravăn” că a fost o doar frână? Mai brutală ce-i drept... :) Nu oi fi eu cel mai ușor biciclist, dar totuși e o bicicletă care vine cu recomandări de utilizare la întregul potențial la greutăți de până la 120kg. Ce ar trebui să facă cicliștii mai solizi? Să foloseasă doar Fat-uri? :)

 

@@otsdr: Dacă mi se întâmpla ceva asemănător cu cel din poză (la roata din față) nu mai întrebam nimic, dar la mine deformarea s-a întâmplat la roata din spate... Și, repet, nu am căzut, mi-aș fi continuat drumul în șa, dacă nu mi se bloca roata. :)

Eu am întrebam dacă e normal (să se deformeze așa ușor și să o îndrept cât de cât cu mâinile libere) ca să văd dacă au mai pățit și alții așa ceva. Am citit că s-a mai întâmplat la biciclete noi și/sau care „nu erau bine spițate” (nu știu exact ce înseamna asta), dar în timp și, mai ales, nu în halul ăsta.

O să mă duc la magazin, cu garanția în dinți, dar cunoscând principiul de la care pleacă service-urile de pe la noi („clientul e de vină cu siguranță și abia apoi vedem ce are”), nu-mi fac prea mari speranțe. Sper să mă înșel!

 

@@LucianTheOne: Tocmai că nu este o bicicletă de 200-300lei din Cora sau Carrefour, mă miră foarte tare ce s-a întâmplat. Jantele sunt cele standard, Alexrims Big Seven D (vezi poza).

 

Aș aprecia niște sugestii despre cum să evit pe cât posibil astfel surprize pe viitor. Mi-aș lua niște jante mai „deștepte”, dar nu prea știu ce.

post-17910-0-51027700-1424678867_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am patit asa ceva stand pe loc...doar ma sprijineaam de bicla, la roata fata am patit. Motivul: roata a fost candva inainte cu vreun an accidentata, facuta ca in poza de mai sus...refacuta la service, si dat bice...am mers pe toate tipurile de drumuti fara probleme, si stand pe loc si sprijinijduma pe bicla, roata sa facut covrig din nou...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conform documentului oficial de pe siteul merida.com greutatea maxima pentru MTB este de 120kg care insumeaza greutatea bicicletei + bidonului de apa + ciclistul + rucsac + alte accesorii, care dupa un calcul simplu se apropie drastic de limita maxima, deci concluzia o tragi tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@sopinel: Vezi că e vorba de 120kg „additional load permitted”, adică doar biciclist+bagaje (vezi cap. 27, pag. 105). Bidonul meu de apă + 2 apărători + cască + îmbrăcăminte nu se apropie câtuși de puțin de 20kg. :D

 

O să mă duc la service să văd ce zic și cei de acolo. Până atunci. niște sugestii concrete de jante/roți mai rezistente îmi faceți?

 

Mersi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cumnatul meu a avut si 110 kg, nu stie sa se dea fin, coboara urat si tare din padure, niciodata nu a patit asa ceva, a si derapat in fata mea, a cazut, nici o problema de genu, si nu a avut niciodata mtb-uri scumpe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fara indoiala o calitate foarte slaba a jantei.

Nu este justificata deteriorarea nici de greutate nici de manevra.

Am trait o situatie similara(cu doar 65 kg) si inlocuirea cu o janta serioasa a fost solutia.

Inlocuirea in garantie presupune o janta de acelasi tip/model asa ca mare lucru nu va rezolva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inainte sa dam vina pe componente cred ca ar fi mai bine sa determinam starea tehnica a bicicletei. Marea majoritate a bicicletelor noi nu sant reglate gata de utilizare din fabrica, si nici macar cei de la magazinele specializate nu se ocupa sa faca reglajele respective inainte sa dea o bicicleta noua clientului - nu toti ce-i drept, sant si magazine care fac asta.

Daca spitele rotii nu sant tensionate corect nu conteaza cat de buna este janta ca o sa cedeze chiar si la un simplu derapaj. Eu am strambat roti scumpe de coborare cu spite tensionate prea slab pentru ca "mecanicul" de la magazin a insistat ca-s suficient de tari dar, pe de alta parte, am avut si am roti OEM de "doi lei" la care mi-am tensionat singur spitele si care mi-au rezistat fara probleme.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 pentru tensionarea corecta a spitelor.

 

Acum niste ani buni, cand mi-am cumparat ultimul MTB (un Merida Matts destul de entry-level) mi s-au descentrat vizibil ambele roti in drumul de maxim 1 km de la magazin pana acasa. Am mai facut inca o tura de 10-15 km, dupa care m-am dus cu ea inapoi la magazin si, dupa un pic de scandal in care patronul nu accepta ideea ca rotile alea nu s-au descentrat din cauza mea si ca erau prost tensionate din fabrica, au acceptat sa le centreze ca lumea la jumatate din tariful normal. Evident ca dupa asta am calarit rotile alea mult si bine fara nici cea mai mica urma de descentrare, fara sa fiu nici eu tocmai usurel.

 

In mod normal nu janta trebuie sa preia sarcina in momentele alea, ci spitele. Daca roata e tensionata prost, te trezesti cu minuni din astea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La o Merrida tot cam la banii astia dupa aproape un an la mine au inceput sa se rupa spitele, una dupa alta, pana am cumparat alte roti, Remerx, fara probleme. Cu spite si jante no name, sau branduite Merrida si facute nu stiu unde, nu poti merge cine stie ce/unde. Eu am 105 kg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulțumesc pentru răspunsuri!

 

Cred că va fi destul de greu să dovedesc că n-a fost „vina” mea. Probabil voi avea o discuție mai aprinsă cu cei de la service (din nou sper să mă înșel!) și dacă nu vom cădea la o înțelegere voi face niște reclamații. Nu există un expert autorizat care să certifice că o asemenea deformare se putea realiza doar din cauza unor spițe prost reglate, nu? :)

 

@@Turbocat: Cum aș putea să-mi dau seama că sunt sau nu bine tensionate spițele? Eu nu mă pricep...

 

@@turnul: Pornind de la ce mi-ai indicat tu, am găsit aceste jante Remerx. Sunt ok? Ce semnifică acel 36h sau 32h, cum am văzut la altele? Trebuie schimbate și spițele sau o tensionare corectă e de ajuns?

 

Îmi puteți recomanda un service bun, de încredere, în București?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vei avea nevoie (aproape) cu siguranta de alte spite din doua motive: fiecare janta are alt diametru intern (ERD) in functie de inaltimea profilului (deci va fi nevoie de spite de alta lungime) si, pe langa asta, foarte probabil ca o parte din spitele actuale nu mai pot fi folosite dupa incident.

 

Tensiunea in spite nu o poti masura "acasa", ai nevoie de un atelier cu tensiometru pentru spite sau, in cel mai rau caz, un mester cu foarte multa experienta care sa le centreze relativ corect "dupa ureche". Te indruma baietii din Bucuresti unde gasesti asa ceva.

 

32h si 36h reprezinta numarul de gauri (holes) pentru spite.

 

Ca sa incerci sa demonstrezi ca ai avut dreptate, ii poti pune sa compare modul in care sunt tensionate/centrate rotile unei biciclete similare cu a ta din magazinul lor cu modul in care ar trebui tensionata/centrata o roata de dimensiunile alea si cu rolul ala. Cum spunea si @@Turbocat , rotile nu prea sunt centrate corect din fabrica (mai ales la modelele mai entry-level), iar magazinele nu se obosesc sa o faca in majoritatea cazurilor. Multi te cheama la asa-zisa "prima revizie", unde printre altele ajung sa faca si un centrat de roti, gratuit sau nu, in functie de politica lor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ce semnifică acel 36h sau 32h

 

Numarul de gauri pe care le are janta, care trebuie sa fie la fel ca acum, in principiu, ca sa folosesti toate gaurile butucului.

Lungimea spitelor depinde de janta, de profilul acesteia, s-ar putea potrivi sau nu. Unii recomanda sa nu mai fie folosite spite odata ce au fost detensionate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum au spus“antescriitorii“ – tensiunea corecta a spitelor poate face minuni. Celor care nu dispun de cunostintele tehnice necesare (se poate si fara studii superioare) , putina indeminarea si de sculele necesare se recomanda vizita la un “schpitzar” cu experienta (si cu rotile unei biciclete noi) pentru a evtita suprize neplacute.

 

Unii recomanda sa nu mai fie folosite spite odata ce au fost detensionate.

 

Prin “tarile cu apa calda” nu se practica si daca da trebuie respectate citeva reguli foarte simple – a mai fost cindva o discutie pe aceasta tema dar am ales sa nu ma contrazic cu expertii forumului :-@ .

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

@@turnul: Pornind de la ce mi-ai indicat tu, am găsit aceste jante Remerx. Sunt ok? Ce semnifică acel 36h sau 32h, cum am văzut la altele? Trebuie schimbate și spițele sau o tensionare corectă e de ajuns?

 

Îmi puteți recomanda un service bun, de încredere, în București?

 

Jantele Remerx de 36 de spite de road sau trekking/mtb sunt f bune, si la pret relativ mic, probate de asemenea de f multi, devenind clasice. Insa sunt mai grele 150-250 grame mai mult decat Mavic-urile, sa zicem.  Depinzand de ce vrei sa faci - off si/sau on road, recomand Mavic sau DtSwiss insa te mai scutura de vreo 50 de euro in plus la pereche. Pe rose.de si pe alte saituri germane, cu un pret intre 90-200 de euro iti iei o pereche de roti de nu ai treaba. recomand 36 de spite, cu garantie 10 ani! Pt detalii, cauta-ma pe privat. 

Te complici - zic eu - cu constructia rotilor la service cu piese luate de colo colo! Ca unu care am facut undeva spre 20000 km cu105 kg ale mele, pot sa dau cu seama ce inseamna roti de sosea si mtb la care nu te uiti decat ...cu o carpa.

Service bun? Stiu. Insa nu vreau sa fac reclama aici. Scrie pe privat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iti zic sigur ca sunt rotile construite prost. Am avut aceeasi problema la scott, cam cu toate modelele cu pricepoint similar din ultimii 7 ani (sample size undeva la 800 de bucati).

Schimba pe garantie janta spate si spitele. Roata fata doar adu-o in tensiune corect, nu o sa ai probleme cu ea.

Daca la garantie iti comenteaza ceva, pune-i sa masoare de proba tensiunea de pe fata, ca sa se convinga si ei ce marfa au la vanzare. Daca tot nu se rezolva, iti faci alta roata pe banii tai ca sa nu stai dupa ei prea mult, si faci plangere la OPC.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am vazut multe roti de firma construite la maşina si la care se rupeau spitele ca macaroanele. 

Uneori si butucii sunt de vina. Daca au gaurile mai largi decat spitele, acestea joaca si se rup de la cot. Sau pot avea gaurile insuficient finisate, cu margini ascutite, sau flanse prea late sau prea inguste. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone: Întrebam de tensionare în sensul în care există niște... trucuri să le zic, gen „nu trebuie să se miște deloc” sau „pot să se miște/îndoaie stânga-dreapta foarte puțin/greu” etc. Ideea e că cel de service poate să-mi zică că sunt bine tensionate indiferent de cum ar fi, că eu n-aș putea să-l contrazic cu argumente. Nu mi-a trecut prin cap să mă apuc să refac eu roata. :)

Am fost la „prima revizie” la vreo săptămână- două după ce am luat-o. Făcusem cu ea doar vreo 30-40km. A urcat-o pe macara, a reglat ceva pe la deraioare (nu sărea bine pe pinionul cel mai mic), a învârtit de roți, s-a uitat la ele, a strâns de frâne și cam atât.

 

@@turnul: Orice sfat privind jante/spițe/roți este binevenit! Și pentru mine și pentru alții care pot citi pe aici din întâmplare (și eu am mai citit chestii interesante răsfoind alte topicuri)... Ca și model de utilizare a bicicletei, mare majoritea a timpului o folosesc prin București, pe asfalt și pe pământ prin parcuri (Tineretului, Circ) sau pădurea Băneasa. Din păcate, timpul nu-mi permite s-o folosesc pe cât mi-ar plăcea. Totuși aș vrea să încep să mă duc cu ea și pe la evenimente gen Prima Evadare sau trasee cum ar fi cele de la Sitaru, Câmpulung Muscel sau Moara Vlăsiei.

Tocmai pentru că nu am vrut nici eu să fac reclamă (pozitivă sau negativă) magazinului/service-ului nu i-am spus numele pe aici. Încă! Momentan nu sunt în București, dar când mă întorc mă voi duce și voi reveni să vă povestesc experiența, folosind nume de această dată. Încerc să adun cât mai multe informații până atunci... :)

 

@@pinkbike: Oricum voi scrie reprezentației Merida în România și către HQ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare,

 

Am revenit cu informații!

 

Pe cât mai scurt, am dus bicicleta la magazinul de unde am luat-o. Prima reacție de acolo, evident: „Așa ceva nu se poate întâmpla... Nu cred că se poate face pe garanție!”

După aproape o săptămână de așteptări sunt sunat și mi se spune că janta nu mai poate fi reparată și trebuie înlocuită. Au discutat și cei de la reprezentanța Merida în România și acea deformare nu este acoperită de garanție, dar că magazinul (nu reprezentanța) va suporta integral costul manoperei și îmi oferă și un discount la o jantă nouă. Astfel toată toată „afacerea” m-ar fi costat 100lei (prețul jantei). Le-am zis că nu mi se pare tocmai ok, dar asta e, plătesc, și îmi rezerv dreptul de a face și o reclamație la ANPC.

Conform procedurii lor, îmi trimit un email prin care îmi cer acordul pentru înlocuirea jantei în condițiile discutate telefonic. (Vedeți attach!)  

Le-am răspuns, din nou, că sunt de acord cu înlocuirea, dar le-am cerut să-mi dea un raport prin care să-mi arate cum „au concluzionat ca deformarea rotii a survenit ca urmare a unui soc mecanic puternic la care a fost supusa roata spate”. Având în vedere că, „analiza” lor (nu a mea!) „arata ca o simpla apasare a franei nu ar putea deforma roata” în halul ăla, le-am spus că doresc vechea jantă pentru a cere și o altă opinie (la un alt service), părerea mea fiind că fie janta avea un defect de fabricație, fie spițele nu fuseseră corect tensionate, oricare din cazuri trebuind a fi acoperite de garanție.

Când m-am dus să ridic bicicleta... surpriză! Și costul jantei a fost suportat tot de magazin! :)

 

Concluzie: puțin deranjantă această „negociere”, această încercare de a mai scoate un ban, dar de apreciat că magazinul și-a păstrat blazonul, iar înlocuirea jantei și costurile aferente nu m-au costat nimic. Nu suma în sine ar fi fost problema, ci plata pentru remedierea unui defect apărut din motive ce nu țineau de mine sau de modul de utilizare al bicicletei.

 

P.S. Nu prea mai contează acum, dar nu mi-e foarte clar de ce janta (Remerx Master Disc 32h) m-ar fi costat cu discount 100lei, când văd că pe site-uri se găsește pe la 60lei. Parte a negocierii sau oi fi reținut eu greșit tipul jantei? Mă mai uit acasă! :)

post-17910-0-11608000-1426085694_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

'Blazonul' era curat daca nu cereau nimic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.