Recommended Posts

Buna seara!

Am o nelamurire  pornita de la o problema aparuta la una din frane. De la o vreme a inceput sa scada forta de franare. Dar nu se vede ca ar fi pierderi pe niciunde. Cineva m-a sfatuit sa iau de la un magazin auto ulei de frana si sa incerc sa completez in rezervor. Din cate stiu uleiurile pentru masini sunt din clasificarea DOT, iar pe franele mele scrie MINERAL OIL. Care ar putea fi problemele de incompatibilitate cauzate de diferentele dintre cele doua tipuri de ulei? Care ar fi potentialele probleme ce pot aparea in urma inlocuirii unuia cu celalalt?

Imi cer scuze daca mai exista un topic similar, dar la o cautare a subiectului  pe forum nu am reusit sa gasesc  ceva asemanator.

Multumesc pentru ajutor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu iei ulei de frana. Ala se numeste lichid de frana, si nu are nici cea mai mica legatura cu uleiul.

Cine ti-a recomandat, ti-a zis sa iei ulei mineral, pentru servodirectie. Sa nu pui cumva DOT in frane pe ulei.
De ce nu iei chiar uleiul recomandat? Shimano, Motorex etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citeste si asta: http://www.freerider.ro/mag/diferente-dintre-ulei-mineral-si-lichid-de-frana-dot-27886.html

Eu am aerisit cu Motorex peste Shimano, si merge foaaarte bine. Motorex pare putin mai vascos decat Shimano.

Si nu e suficient sa "completezi". Trebuie aerisire.

L.E. Hai ca citesc pe diagonala, si nu citesc tot. 
Esti sigur ca trebuie completat? Mai ales daca nu exista urme de scurgeri. Forta de franare poate sa scada si din murdarirea sau contaminarea placutelor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu vrei sa iti bati capul, mai bine te duci la un magazin de biciclete si iti fac ei o aerisire (desi si eu cred ca ai plăcuțele contaminate).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bataie de cap o sa ai daca folosesti lichid DOT in loc de “mineral oil” la o frina conceputa pentru ulei mineral.

 

Pe termen lung esti mai cistigat daca investesti intr-un kit de dezaerisire sau iti confectionezi tu unul. Procedeul de dezaerisire nu e nu stiu ce inginerie complicata. Cum se face? E plin netul cu “tutoriale si filmulete”. Important e sa lucrezi curat (clean spunem “noi” in ziua de azi ;) ) si sa nu mizgalesti sabotii si discul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema este ca in Slatina nu exista  magazine care sa aibe si service la un nivel calitativ suficient de ridicat. Deci pentru un control mai amanuntit trebuie sa merg in Craiova sau Bucuresti. Nu stiu daca la o contaminare a placutelor cursa manetei ar fi totala, fara a simti nimic. Un prieten a  strans surubul de la maneta pana la capat. La momentul respectiv parea sa mearga mai bine, insa dupa cateva zile deja trebuia sa strang maneta la maxim si abia se simtea o idee de franare (tot el mi-a spus ca ar putea fi vorba de niste garnituri, dar prietenul e in Pitesti, asa ca nu pot apela la el). Daca se gaseste vreun coleg de forum din Slatina care sa fi desfacut o frana hidraulica sau sa stie cu ce se mananca as fi recunoscator pentru un ajutor. Stiu ca netul e plin de tutoriale, dar pana nu ma asista cineva la prima operatie de acest gen, prefer sa stau in banca mea. Multumesc pentru ajutor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un prim pas ar fi fost cel al descrierii corecte a problemei.

 

Iniţial ai zis că nu ai forţă de frânare la apăsarea manetei nu că se duce maneta până la ghidon. Ceea ce descrii tu mă duce cu gândul la aer în instalaţie, dar dacă vrei să primeşti mai multe răspunsuri spune-ne ce model de frână ai. 

 

Titlul topicului m-a dus iniţial cu gândul la o dezbatere DOT vs Ulei mineral...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar era o idee de dezbatere avand in vedere posibilitatile de remediere, iar tinand cont de diferentele de pret, cred ca merita luat in considerare si aspectul inlocuirii tipului de ulei (pentru multi biciclisti diferenta de pret este destul de importanta, mai ales in cazul unei probleme care recidiveaza). Deja incepusem sa analizez toate posibilitatile, pentru asta cautam informatii legate de orice posibila solutie. Frana este Shimano 395 si este cea de pe spate. Problema a aparut in vara cand am simtit ca trebuie sa strang tot mai mult maneta pentru a putea frana, totusi la un nivel mult redus fata de cealalta. Au fost momente cand parea ca isi revine, dar pentru scurt timp. Apoi nu mai vroia de loc. Prietenul de care vorbeam anterior a strans surubul de pe maneta astfel ca aveam o putere de franare decenta la jumatatea cursei manetei, dar si asta a tinut doar cateva zile, apoi din nou trebuia sa strang maneta pana la capat, dar cu rezultate modeste. Variantele care mi-au fost prezentate erau: pierderi ulei (cu necesitatea completarii cu ulei - asta a fost idea initierii topicului), garnitura din maneta defecta (nu am reusit sa gasesc asa ceva la vanzare - cautare pe Gogu), placute contaminate (la asta ma gandisem prima data - ulei de lant ajuns accidental pe placute - dar inteleg ca nu ar trebui sa am cursa totalala maneta, doar reducere a fortei, deci asta cam pica), furtun ciupit (verificat si pare in regula) sau strans prea tare de frane cu roata scoasa (putin probabil, dar ar fi trebuit sa se vada totusi putin ulei curs - din nou revenim la necesitatea completarii cu ulei). Aerul in instalatie cum ar putea sa ajunga? Nu ar trebui sa se vada ca ar fi curs uleiul care a fost inlocuit de aer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Fă-ţi aerisire (tu sau la vreun magazin de biciclete) - modelele astea de frâne nu pun probleme chiar şi celor mai slabe ateliere de reparaţii biciclete. Pe termen lung merită să-ţi iei un kit de aerisire, dar încă nu ţi-aş sugera asta decât atunci când vei realiza că nu trebuie să pui DOT în loc de ulei mineral :). Când ziceam dezbatere mă refeream la avantaje şi dezavantaje.

2. Încă sunt de părere că ai ceva contaminare la plăcuţe ori sunt consumate. Le-ai scos şi ai verificat dacă încă au carne ? Pistoanele din etrier au ceva ulei pe ele? Plăcuţele au? Când o plăcuţă e contaminată ajungi să tragi tot mai tare de manetă fără vreun efect şi de aici şi impresia că maneta se duce mai mult. Poţi face un experiment schimbând plăcuţele între ele....pune-le pe cele de pe faţă pe spate şi invers.

 

 

Prietenul tău ţi-a reglat cursa manetei, dar din moment ce zici că ea tot se pierde, pe undeva intră aer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu tot 395 am. Si bicicleta noua fiind, daca o intorceam cu rotile in sus pentru 15-20 de minute, aveam cursa lunga si eficienta spre zero, pentru un timp. Aerul se ducea spre etrier. Asa ca mi-am luat palnia pentru aerisire si am aerisit frana spate. De atunci nu mai am probleme. Nu am gasit ulei Shimano, si am pus Motorex peste el. Merge fara probleme.

Probabil cand au scurtat conducta, nu au aerisit corespunzator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In legatura cu DOT vs mineral am m-am lamurit.

Placutele au carne pe ele, au fost folosite destul de rar, dar nu exclud uleiul de lant ajuns pe ele. O sa fac proba cu cele de pe fata si voi vedea cum se comporta.

Ciudatenia este ca problema a aparut la aproape un an de la instalare. Daca intra aer, nu ar trebui sa apara si urme de ulei in acelasi loc?


Legat de aerisire am auzit pareri cum ca se poate face aerisirea prin deschiderea capacului rezervorului, completarea cu ulei si apoi cateva strangeri de maneta, repetarea umplerii, iar strangerea manetei si numai apoi montarea capacului rezervorului. Este corect? Daca tot am deschis dezbaterea, sa mergem pana la capat. :) Cand voi ajunge prin Craiova sau Bucuresti cred ca primul drum va fi la un magazin de unde sa iau si uleiul dar si pachetul pentru aerisire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Daca schimbi placutele intre ele (fata-spate) degreseaza discul spate inainte, pentru a nu le contamina si pe cele bune.

2. Aerisiriea, poate ajuta asta. Nu este suficient sa dai manete. Dai cateva manete pana se intareste, apoi cu maneta stransa, slabesti surubul de purjare de pe etrier pana se slabeste maneta, apoi strangi la loc surubul si iar dai manete. In tot acest timp, te asiguri ca in palnie ai ulei, ca sa nu intre aer in rezervorul manetei.

 

Ai grija sa nu se prelinga ulei pe la etrier cand umpli. Uleiul ala nu are alta treaba sa curga decat pe placute. Ti-o spune un fraier patit. E bine sa scoti placutele pe timpul operatiunii, si sa le inlocuiest cu un distantier, o cheie inelara orice sa-ti tina pistoanele departate. Vezi minutul 1:49 in clip

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru frane pe ulei mineral, oare merge acest ulei http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1158〈=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=7453

in locul celui dedicat, adica acesta? http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1158〈=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=170

uleiul de furca pe care il am este in varianta de 7.5w.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa ce am mai citit si pe alte situri, am inlocuit uleiul din frane cu LHM+ de la TOTAL.

28 lei / litru. Este verde si se foloseste la suspensiile Citroen. Are si CASTROL asa ceva.

Merge foarte bine, franele sunt ferme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solutia adoptata, inca de vara trecuta, a fost un ulei mineral, dar alimentar: floarea soarelui.

Trimis de pe al meu LAUDE S800 folosind Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai ala nu e mineral, e organic. Sau era un post la misto? ;))  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, era solutia adoptata. Functioneaza de mai mult de un an. Fara pierderi, fara variatii de presiune, fara defecte. Am uitat ghilimelele????

Trimis de pe al meu LAUDE S800 folosind Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa o coborare lunga ti se face pofta de cartofi prajiti?

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta trebuie sa ii intreb pe cei din spate

Trimis de pe al meu LAUDE S800 folosind Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now