Sign in to follow this  
MBZ

Sisteme de comunicatie

Recommended Posts

Tot apar organizari de ture si expeditii, mai lungi ca distanta sau durata, unele chiar transcontinetale, si ma gandeam daca exista posibilitatea comunicarii intre membrii grupului(echipei) daca nu exista alt tip de semnal radio sau statii.

Evident nu se limiteaza doar la acest tip de utilizare, membrii unei echipe spre exemplu putand comunica intre ei pe durata unui concurs de tip maraton.

Interesant de stiut ca exista sisteme de comunicatie cum este cel de la Cardo, modelul BK-1 Duo, care poate asigura comunicatia intre maxim 5 ciclisti.

Sistemul pare a putea sa asigure comunicatie simultana prin conectarea telefoanelor mobile(IOS si Android), de la sistemul GPS sau de la un player mp3.

Sistemul BK-1 poate asigura aceleasi servicii pentru maxim 3 ciclisti.

La ambele distanta este de pana la 500m si au functie Click-to-Link.

Mai multe pe siteul producatorului

https://youtu.be/kHVxXsurZyI

 

Cum functioneaza sistemul prin comanda vocala. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am avut ocazia sa folosesc asa ceva in preumblarile cicloturistologice din Transilvania si Bucovina. Sistemul de statii ii apartine lui @@MaC® si a fost util cand plutonul s-a labartat peste dealuri si vai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e vorba de statii radio de tip Motorola sau Midland( care si ei au intercomunicatie de acest fel), ci de sistem integrat ce foloseste bluetooth.

De aia e si limitat la 500 m. Oricum e de preferat sa nu te distantezi de ceilalti la mai mult de jumatate de km.

Statiile in banda radio au alta putere si acopera distante mult mai mari(cca 30 km si peste) dar din cate stiu eu  nu-s cu comenzi vocale si au alta greutate si gabarit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt mai multe opțiuni pentru comunicație, în funcție de mai multe criterii - esențiale fiind distanța pe care vrei să o acoperi și tipul terenului, dar de asemenea și greutatea sau nevoia de licențiere.

 

Sistemele Bluetooth de mai sus sunt „portate” de la sistemele de comunicație moto, inițial pentru a facilita conversația între pilot și pasager, apoi între mai mulți motocicliști care merg împreună. Acum există deja și pentru căștile pentru schi, care sunt ceva mai ușor de adaptat pentru o cască de bicicletă (cele moto presupun că ai deja casca full face și atunci microfonul uneori e cu fir și trebuie lipit undeva în interior, pe când sistemele de schi au un microfon pe un braț semirigid orientabil). Pe de altă parte, unele din sistemele moto au telecomandă pentru ghidon. Distanța maximă e de vreo 1000-1200m în câmp deschis, mult mai puțin în condiții reale. Exemplu pentru schi, exemplu moto cu telecomandă. Din păcate, sunt destul de scumpe ca să-ți iei un set doar de moft.

 

Sistemele de emisie-recepție pentru amatori, care se găsesc acum și la orice hipermarket, funcționează cu puteri foarte mici de emisie în mai multe benzi de frecvență ce nu necesită autorizație sau licențiere. Unele permit montarea unui set handsfree în cască, poate chiar și funcții de voice activation în loc de push-to-talk. Însă emisia se face în general în FM, distanța teoretică e de poate 2000m în câmp deschis, dar trebuie line-of-sight. Am probat din astea la schi și, dacă ai dat colțu' pe după versant sau ai un dâmb de deal între, ciuciu comunicație.

 

O variantă a acestor stații sunt cele pentru uz în condiții mai dificile. Au acumulator mai zdravăn, sunt rezistente la apă și praf, au antenă mai mare și putere de emisie ceva mai mare (tot în limitele legale) încât ai șanse ceva mai bune să comunici când ai și ceva obstrucții în jur (pădure, clădiri). Dar limitările de distanță și forme geografice rămân. Așa erau stațiile lui MaC, la fel sunt și stațiile CB portabile (care au nevoie și de baterii mai zdravene și o antenă lunguță).

 

Sistemele de comunicație profesionale, cele folosite de lucrătorii companiilor de gaz și electricitate sau echipele de intervenții pentru situații de urgență, seamănă la formă și greutate cu cele de mai sus, însă folosesc un alt spectru de frecvențe pentru uz comercial, care se licențiază separat pe cele 3 zone geografice ale țării, în funcție de numărul de canale de comunicație dorit. Nu funcționează independent, ci cu ajutorul unor relee de comunicație radio ale SNR, care fac broadcast în toată regiunea (poți vorbi cu o stație din Timișoara cu una din Tulcea). Pe lângă costul terminalelor (Motorola e tătic aici) ai și costul anual de licențiere radio, dar ai acoperire teoretic mai bună decât semnalul GSM.

 

 

Mereu rămâne opțiunea telefonului mobil, dacă ai semnal peste tot. Dacă ai și acoperire 3G decentă, poți folosi cu gașca aplicații de tip push-to-talk în grup care folosesc traficul internet (foarte redus) pentru a comunica instant. Îți trebuie telefonul tău, un handsfree decent, și poate o baterie externă dacă ești dus toată ziua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sistemele de emisie-recepție pentru amatori, care se găsesc acum și la orice hipermarket, funcționează cu puteri foarte mici de emisie în mai multe benzi de frecvență ce nu necesită autorizație sau licențiere. Unele permit montarea unui set handsfree în cască, poate chiar și funcții de voice activation în loc de push-to-talk. Însă emisia se face în general în FM, distanța teoretică e de poate 2000m în câmp deschis, dar trebuie line-of-sight. Am probat din astea la schi și, dacă ai dat colțu' pe după versant sau ai un dâmb de deal între, ciuciu comunicație.

Da, ai dreptate, raza de comunicatie este limitata, dar in camp deschis sare de 4km. Dar, avand in vedere ca un grup de ciclisti in expeditie circula intr-o oarecare formatie, mai mult sau mai putin compacta, raza limitata nu ar fi un impediment.

Practic, odata am calatorit intr-un grup de 5 masini. Astfel au fost cumparate 3 perechi identice de astfel de jucarii (90 de lei perechea) si impartite cate una... setat acelasi canal pe toate si dai la drum. Drumul nu a fost numai camp deschis, au fost si autostrazi, si dealuri, am trecut si prin orase, printre cladiri, am avut perioade cand ne-am indepartat unii de altii ca nu ne mai vedeam (deh, semafoarele din orase), dar, per total, nu am avut probleme de comunicatie.

Acuma, nu pot sa spun, ca nu sunt specialist, cate astfel de aparate, chiar si identice, pot fi interconectate intre ele, sa ai comunicatii decente.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi dacă merg pe aceeași frecvență, poți avea oricât de multe stații emisie-recepție, cu singura limitare că unul singur poate transmite la un moment dat; cu cât sunt mai mulți, cu atât șansele de „coliziune” în transmisii simultane. Cele Bluetooth probabil au limitare la numărul de pairing-uri.

 

Limitările tehnice sunt importante în funcție de scenariul de utilizare. La un grup compact de cicliști pe șosea, un sistem din ăsta leagă fața și spatele fără să strigi. Dar dacă ești pe coclauri cu MTB-ul și ai niște sute de metri sau chiar niște kilometri între oameni, sau când plutonul s-a rupt în două și deja sunt niște kilometri între ei (s-a oprit unul să-și facă pana și apoi are de recuperat, de exemplu), distanța și lipsa vizibilității directe le poate face cam inutile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this