Recommended Posts

Se da urmatorul scenariu: din cauza ca nu sunt tocmai satisfacut de combinatiile "predefinite" de pinioane din casetele pe 9 viteze si pentru ca vreau niste combinatii mai neortodoxe, de cand mi-am luat ultima bicicleta (strutocamila prezentata pe topicul aferent) am decis sa-mi construiesc singur casete de pinioane din dezmembrarea a diverse casete Shimano/SRAM de sosea sau MTB. Momentan am in arsenal urmatoarele casete: SRAM PG-950 11-32, SRAM PG-950 11-34, SRAM (am uitat modelul, e de sosea) 12-26, Shimano Tiagra HG-50 14-28, Shimano HG-400 12-36. Schimbatorul spate e un SRAM X7 long cage, iar manetele SRAM X.0 GripShift cu cabluri teflonate si camasi Jagwire de calitate. Lantul e KMC X9.93 cu uzura sub 0.75 si ~750 km rulati in conditii bune.

 

Toate bune si frumoase - conform lui Sheldon Brown (Cassette/Sprocket spacing) treaba asta nu ar trebui sa fie o problema, cu exceptia discutiei despre rampele HyperGlide care trebuie aliniate intr-un anumit fel pentru ca schimbarea vitezelor sa se faca foarte fluid. Intr-adevar, schimbatul intre anumite pinioane se face putin mai cu zgomot decat in cazul ideal, dar nimic deranjant aici.

 

Problema mea e urmatoarea: desi conform tabelului lui Sheldon Brown ar trebui ca orice combinatie de pinioane si distantiere SRAM aleg, spatierea dintre ele sa fie aceeasi, mai ales daca imperechez mereu fiecare pinion cu distantierul din propria caseta, in realitate asta nu se intampla. In anumite combinatii de pinioane ma trezesc ca de la un anumit punct incolo deplasarea deraiorului intre click-uri e mai mare decat distanta dintre pinioane si, in concluzie, ca pe anumite trepte de viteza lantul "rontaie" la pedalat din cauza ca se freaca de pinioanele vecine.

 

Am incercat sa identific problema, punandu-mi inclusiv intrebarea daca urechea deraiorului e aliniata corect (mi-am luat scula de aliniat urechea deraiorului si o verific de fiecare data). Singura solutie pe care am gasit-o este ca, din loc in loc, sa inlocuiesc unul sau doua dintre distantierele de 9 viteze cu distantiere de 8 care sunt usor mai groase. Metoda e total empirica si implica faptul ca de fiecare data cand decid sa schimb "caseta" actuala, trebuie sa fac macar o tura de test ca sa-mi dau seama daca lucrurile sunt in regula sau nu, dupa care sa schimb/mut distantierele in consecinta.

 

Intrebarile mele pentru cei care au apelat in decursul timpului la asemenea artificii (stiu ca sunt putini) ar fi:

 

- Imi scapa ceva cu privire la compatibilitatea casetelor Shimano/SRAM diferite strict din perspectiva distantei intre pinioane?

- E posibil ca problema sa fie de alta natura? (de exemplu, chiar daca urechea deraiorului e aliniata conform sculei aferente, sa fie alte defecte care sa faca ocazional schimbatorul spate sa se deplaseze mai mult/mai putin de la un click la altul dupa ce am inlaturat roata si schimbat caseta cu alta)

 

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) difera rampele, sunt defazate diferit, dovada faptul ca pinioanele alea mari de MTB, de 40 si 42 dinti, sunt dedicate fiecarui constructor in parte. De distante, implicit grosimea pinioanelor, nu stiu;

2) eliminand ipoteza uzurilor exagerate, eu as zice ca nu, nu pot exista probleme de alta natura.

 

Parerea mea: ori Sram, ori Shimano. Ia-ti o caseta de baza, noua, cea mai potrivita nevoilor tale, din care sa pastrezi maximul de pinioane. Dup-aia schimbi. Exemplu pentru Shimano, MTB. Si cred ca nu vei avea probleme de spatiere ori de aliniere rampe. Eu am facut un mic bricolaj de genu', pe caseta Shimano cu alt pinion Shimano, si merge neasteptat de bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) difera rampele, sunt defazate diferit, dovada faptul ca pinioanele alea mari de MTB, de 40 si 42 dinti, sunt dedicate fiecarui constructor in parte. De distante, implicit grosimea pinioanelor, nu stiu;

2) eliminand ipoteza uzurilor exagerate, eu as zice ca nu, nu pot exista probleme de alta natura.

 

Parerea mea: ori Sram, ori Shimano. Ia-ti o caseta de baza, noua, cea mai potrivita nevoilor tale, din care sa pastrezi maximul de pinioane. Dup-aia schimbi. Exemplu pentru Shimano, MTB. Si cred ca nu vei avea probleme de spatiere ori de aliniere rampe. Eu am facut un mic bricolaj de genu', pe caseta Shimano cu alt pinion Shimano, si merge neasteptat de bine.

 

Diferenta de aliniere dintre rampe nu ma intereseaza pentru ca nu ma deranjeaza faptul ca schimba ceva mai imprecis in anumite situatii. Nu schimb vitezele pedaland in picioare sau in forta. Nu cred ca alinierea dintre rampe sa creeze problemele de distanta dintre pinioane.

 

Ce zici tu e valabil daca ai nevoie de un pinion-doua diferite la o caseta existenta. Eu as avea nevoie de mai multe configuratii diferite. De exemplu: 14-36 pentru cicloturism, 14-32 pentru ture la munte fara bagaje, 14-28 sau 12-26 pentru cand stau prin zone plate. Da, as putea sa stau toata ziua cu o caseta 12-36, dar vreau sa pot folosi cat mai multe dintre pinioanele pe care le am pe bicicleta in momentul cand ies la o tura.

 

De exemplu, acum ca inca nu sunt in forma prea buna, merg pe o caseta 12-30 care contine: pinioanele de 12-13-15-17-19 de pe caseta 12-26 SRAM de sosea si pinioanele 21-23-26-30 de pe casetele SRAM PG-950 de MTB. A trebuit sa pun un distantier mai gros intre pinionul de 19 si cel de 21 pentru ca altfel facea galagie pe pinioanele 4 si 5 (de 19 si de 21) si din cauza ca, urmarind vizual deplasarea deraiorului o data cu schimbarea vitezelor, de la pinionul respectiv incolo deplasarea deraiorului era mai mare decat distanta dintre pinioane.

 

E un pitic pe creier, stiu, dar piticul ramane la locul lui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT: rectific mai sus, si caseta de sosea e tot SRAM PG-950 (dar cu o forma diferita a pinioanelor si a distantierelor fata de cele de MTB cu acelasi cod) iar caseta Shimano Tiagra e 14-25.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar n-am fost curios sa masor grosimea pinioanelor si distantierelor de la diferite firme. 

E posibil ca Shimano si Sram sa aiba grosimi diferite. Daca ai un subler, verifica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar n-am fost curios sa masor grosimea pinioanelor si distantierelor de la diferite firme. 

E posibil ca Shimano si Sram sa aiba grosimi diferite. Daca ai un subler, verifica.

 

Am subler, problema e ca in functie de model unele sunt (sau par) mai groase la exterior decat la interior, iar diametrul in zona de interior nu prea am cum sa-l masor prin zona decupata din mijloc. Eventual cu un subler mic de tot...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu subler de adancimi masori, si cu pinionul asezat p-o suprafata perfect plana, de exemplu geam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu subler de adancimi masori, si cu pinionul asezat p-o suprafata perfect plana, de exemplu geam.

Am inteles, de-ala nu am la indemana. Nici sublerul pe care il am nu e tocmai grozav... In schimb am tot incercat sa compar "ochiometric" grosimea distantierelor (asezandu-le pe o suprafata plana unul langa altul) si as putea sa jur ca nu vad nici o diferenta intre ele. Intre distantierul de 8 viteze si cel de 9 viteze se vede o diferenta de exemplu.

 

@@otsdr nici micrometru n-am la indemana... Desi asta ar fi clar cea mai precisa metoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mi se pare imposibil sa se miste schimbatorul altfel cand schimbi pinioanele. schimbatorul se misca fix cata tragere de cablu primeste. poate doar se asaza lantul altfel din diferite motive.

de obicei simptomul asta ca se defazeaza schimburile doar de la un punct incolo e dat de High limit incorect, care obliga la tensiune in cablu incorecta. Numai tensiunea in cablu se manifesta asa, defazat, o observi dupa 4-5 clickuri.

posibil sa fie ceva legat de designul cadrului tau... uita-te la ureche, cand strangi QR-ul se misca vrun pic fata de cadru? poate daca strangi mai tare se aliniaza diferit? asta iti afecteaza limita de jos.

alte surse pot fi pe undeva pe la camasi, nu stiu, trebuie vazut la fata locului...

cand nimeresti o combinatie din asta aiurea ai de unde sa imprumuri si un lant de 10 sa vezi daca schimba tot prost?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu "muchia" sublerului "using the light-gap method" poti controla daca pinioanele sint mai groase la exterior decit la interior (asemanator cum se procedeaza cu un engineer straightedge), daca sint plane, ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mi se pare imposibil sa se miste schimbatorul altfel cand schimbi pinioanele. schimbatorul se misca fix cata tragere de cablu primeste. poate doar se asaza lantul altfel din diferite motive.

Am verificat si cu lantul dat jos.

 

de obicei simptomul asta ca se defazeaza schimburile doar de la un punct incolo e dat de High limit incorect, care obliga la tensiune in cablu incorecta. Numai tensiunea in cablu se manifesta asa, defazat, o observi dupa 4-5 clickuri.

O sa verific asta imediat. Manifestarea cam asa e - dupa 4-5 clickuri incepe sa se observe diferenta, care ramane constanta pana sus.

 

 

posibil sa fie ceva legat de designul cadrului tau... uita-te la ureche, cand strangi QR-ul se misca vrun pic fata de cadru? poate daca strangi mai tare se aliniaza diferit? asta iti afecteaza limita de jos.

M-am gandit si eu la asta. Exista o mica deplasare a urechii cand strang QR-ul, posibil sa fie din cauza ca am tot folosit scula de indreptat urechea si ca acum nu mai e perfect plana in contact cu cadrul. De strans se strange doar intr-un surub in partea de sus. Mai am o ureche de rezerva virgina, dar am mai incercat sa pun o ureche noua sa vad daca se schimba ceva si nu am rezolvat nimic. Ideea e ca daca strang roata pe cadru, scot deraiorul, aliniez urechea cu scula conform instructiunilor, pun deraiorul la loc si verific cum schimba, nu schimba ok (cel putin ultima data exact in ordinea asta am efectuat operatiile si asta a fost concluzia). Dupa ce-am inlocuit distantierul ala din mijloc cu unul mai lat, lucrurile au revenit la "normal".

 

 

alte surse pot fi pe undeva pe la camasi, nu stiu, trebuie vazut la fata locului...

Camasi si cabluri eu zic ca sunt ok, cablurile sunt Jagwire teflonate, camasile sunt Jagwire si ele, nu sunt gatuite sau pline de mizerie la interior. Am schimbat si cablurile de curand si nimic nou...

 

cand nimeresti o combinatie din asta aiurea ai de unde sa imprumuri si un lant de 10 sa vezi daca schimba tot prost?

Hmm nu am la indemana, dar o sa fac rost de unul uzat cat de curand si o sa incerc si asta.

 

 

Cu "muchia" sublerului "using the light-gap method" poti controla daca pinioanele sint mai groase la exterior decit la interior (asemanator cum se procedeaza cu un engineer straightedge), daca sint plane, ...

Pai exact asa mi-am dat seama de faptul ca unele dintre ele sunt mai groase la exterior decat la interior. In schimb nu pot masura precis cu cat. Ideal ar fi sa am un micrometru de-ala smecher la indemana si nu am.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, am verificat urechea si am refacut reglajele pentru surubul de limitare H si pentru tensiunea cablului. Am bagat o caseta cu pinioane mixte fara distantierul suplimentar - problema a ramas mereu acolo. Am dat jos roata, am pus caseta 12-36 (cu toate pinioanele si distantierele proprii), n-am modificat nici un reglaj, problema a disparut. In concluzie tind sa cred ca realmente pinioanele si distantierele alea nu au aceleasi grosimi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

sau ai un pinion mai uzat acolo. nu e nevoie sa astepti pana scapa ca sa schimbi caseta, asta e primul simptom de obicei, schimba prost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am freehub Shimano pe care sunt 5 pinioane Shimano si Sram cu distantiere amestecate de la ambele firme, iar pinioanele au fost schimbate de nenumarate ori in alte configuratii dar pastrand numarul lor de 5, schimbator Shimano LX long pe cu tragere pe invers si tin sa zic ca am multe zeci de mii de km fara sa sara lantul sau sa atinga intre pinioane, poate ai prea multe pinioane :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sau ai un pinion mai uzat acolo. nu e nevoie sa astepti pana scapa ca sa schimbi caseta, asta e primul simptom de obicei, schimba prost.

Problema nu e cu schimbatul vitezelor, ci cu simplul fapt ca de la un punct incolo schimbatorul/lantul urca mai mult decat distanta dintre doua pinioane consecutive. Si, cum spuneam, daca pun toate pinioanele din aceeasi caseta originala, problema dispare. Problema apare doar in cazul amestecurilor de pinioane.

 

Am freehub Shimano pe care sunt 5 pinioane Shimano si Sram cu distantiere amestecate de la ambele firme, iar pinioanele au fost schimbate de nenumarate ori in alte configuratii dar pastrand numarul lor de 5, schimbator Shimano LX long pe cu tragere pe invers si tin sa zic ca am multe zeci de mii de km fara sa sara lantul sau sa atinga intre pinioane, poate ai prea multe pinioane :)

Prea multe pinioane? :)) Nici o sansa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am mai documentat putin pe bikeforums.net, unde au mai incercat si altii combinatii atipice de pinioane. Ce a spus cam toata lumea e ca:

 

- alinierea diferita a rampelor pe pinioane poate cauza probleme cu schimbatul vitezelor (stiam, o simt putin uneori, nu ma deranjeaza absolut deloc)

- aparent alinierea gresita rampelor poate cauza zgomote suspecte ale lantului din cauza ca exista zone in care cele doua pinioane se apropie prea mult unul de celalalt (dar asta nu explica faptul ca jumatate din caseta sa fie decalata fata de miscarea deraiorului)

- multa lume a trebuit sa apeleze la cate unul-doua distantiere mai groase (sau la distantiere suplimentare facute din doze de bere) pentru a compensa faptul ca diferite pinioane din casete de origine diferita chiar au grosimi diferite

 

In concluzie, o sa fac pana acum - trial and error. Speram sa existe o solutie mai eleganta decat atat. Poate intre timp fac rost de un micrometru si asa pot verifica grosimea pinioanelor si a distantierelor inainte sa le pun pe roata si sa fac teste pana ma lamuresc daca schimba corect sau nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ai 9 viteze, grosimile sunt urmatoarele :

a. pinioane :

- Shimano - 1,78 mm;

- SRAM - 1,8 mm.

b. distantiere :

- Shimano - 2,56 mm;

- SRAM - 2,54 mm.

Dupa cum vezi, sutimile dau probleme.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dar pinion + distantier de acelasi producator = constant = 4.34 mm, deci cat timp alaturi de fiecare pinion se gaseste distantierul lui "original" ar trebui sa nu am nici o problema.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pinion + distantier de acelasi producator = constant = 4.34 mm, deci cat timp alaturi de fiecare pinion se gaseste distantierul lui "original" ar trebui sa nu am nici o problema.

 

Nimic mai fals. Te intereseaza planele mediene ale pinioanelor.

Raman la parerea mea, fa ce salata de pinioane doresti, insa ramai la ingredientele aceluiasi aprozar ;))

 

O0IKLvB.png

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimic mai fals. Te intereseaza planele mediene ale pinioanelor.

Raman la parerea mea, fa ce salata de pinioane doresti, insa ramai la ingredientele aceluiasi aprozar ;))

 

Mersi de diagrama. Intr-adevar, are sens ce zici cu distanta intre planele mediane. Ramane de vazut cat conteaza cei 0.02 mm, tinand cont de faptul ca abaterile de care vorbesc eu sunt vizibile cu ochiul liber si mari, de genul 0.5 mm sau mai mult (ma refer la defazajul intre pozitia deraiorului spate si planul pinioanelor in contextul in care introduc de exemplu jumatatea superioara de caseta dintr-un set si jumatatea inferioara din alt set, cu distantierele aferente).

 

Pe de alta parte, teoria cu ingredientele aceluiasi aprozar nu merge - ar trebui sa fie acelasi aprozar si sa fie MTB sau sosea. Daca amestec SRAM de MTB cu SRAM de sosea, ambele din gama PG-950, nu mai merge, am nevoie de un distantier mai gros intre ele. Ba chiar pinioanele si distantierele din caseta Shimano Tiagra par sa fie mult mai "compatibile" cu cele SRAM de MTB decat sunt cele SRAM de sosea cu cele SRAM de MTB.

 

Intre timp am decis totusi sa-mi screm capul sa folosesc combinatii cu cat mai putine pinioane "straine", iar cand chiar nu se poate sa folosesc cate un distantier mai gros acolo unde e nevoie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E ciudat ca 0,02 mm sa faca asa multe probleme.... Ar fi o varianta sa pui roata cu salata pe o bicla cu alte manete? Teoretic nu ar trebui sa fie diferente in aceeasi familie dar pare ca e o situatie gen "diferenta dintre teorie si practica"

Intreb aici, poate nu e locul potrivit:

E vreo problema daca desfac pinioanele de pe spider? Am o caseta 16-27 si ma uit cu jind la spider-ul 17-22.... mai ales catre vestitul 18.

Daca nu e bai, cat e de greu sa il desfac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si ca sa motivez salatele de pinioane, situatia se da in felul urmator: am o bicicleta cu pedalier de sosea compact si foaie mica de minim 33. Chiar daca cea mai mare parte din an fac ture pe zone cu teren relativ plat, unde singurele pante pe care le intalnesc sunt scurte (1-2 km) si cu pante nu foarte dure (7-8%), cu aceeasi bicicleta ajung sa fac ture pe sosele montane (cu pante lungi si dure) si chiar si cicloturism (deci ture cu bagaje dupa mine), ture pentru care am nevoie de pinioane mari (34 sau 36 preferabil), pe care doar casetele de MTB le ofera. Pe de alta parte, casetele de MTB au cam toate pinioanele mici de 11 sau 12, de care nu am nevoie niciodata in combinatie cu foaia mare de 50. In mod normal pinionul minim de care am nevoie e de 14, ceea ce inseamna ca daca vreau o caseta cat mai compacta si fara pinioane inutile (cum mi-ar fi cele de 11-12-13 in general) sunt relativ obligat sa fac improvizatii de genul asta.

 

Pe de alta parte mi-e total indiferent daca sunt pinioane SRAM sau Shimano, in final casetele pe care am ajuns sa le am in colectie le-am cumparat pentru ca erau cele mai ieftine din gama si pentru ca nu erau pe spider (criteriu crucial de altfel). De altfel asta a si fost unul dintre motivele principale pentru care am decis sa raman pe 9 viteze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valoarea de 0,02 este ridicola si neglijabila (dupa parerea mea) comparat cu balanganeala unui freewheel si tolerantele de fabricare la majoritatea pieselor de bicicleta.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valoarea de 0,02 este ridicola si neglijabila (dupa parerea mea) comparat cu balanganeala unui freewheel si tolerantele de fabricare la majoritatea pieselor de bicicleta.

 

Asa ma gandeam si eu. Eventual daca s-ar cumula cate 0,02 mm de abatere de la fiecare pinion si sa dea ~0,2 mm am putea discuta de o eroare poate relevanta, dar de la 1-2 pinioane... Cert e ca tot citindu-l pe Sheldon Brown am dat peste casetele astea dintre care cea de 14-34 "CS925 Cyclotouriste 14" e foarte similara cu una dintre combinatiile pe care le folosesc eu. De ce costa aia 128$ in timp ce se poate face din doua casete de 20 de euro bucata la care mai raman si "resturi"... doar baietii aia stiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now