Sign in to follow this  
adip

Sfat trecere la 29er de la 26er

Recommended Posts

Cred ca am mai deschis un topic asemanator acu vro 2 ani, cam in aceeasi idee.

 

Am un Trek Top Fuel 9.8 model 2010. E full suspension, cu cadru de carbon, roti de 26, travel 100mm si in fata si in spate. Are 11 kg si sunt foarte multumit de cum merge. Toata transmisia si franele sunt XT 3x9.

 

O problema relativa este ca am senzatia ca mi-e putin mare cadrul, dar acolo cu ceva gen 2-3 cm. Adica e un 19.5 inch. Eu am 1.79 si inseam de 80. Am pus o pipa de 75mm pe el, si la lungime e cam cum ar fi un cadru de 18. Pe inaltime e ok, ca are top-tube-ul mai jos, nu ma deranjeaza stand-over-ul ca e destul de jos. La mers normal nu ma simt prea intins, desi e o bicicleta destul de lunga (si ca TT si ca distanta intre roti).

 

Pe unde merg eu sunt si trasee tehnice, coborari abrupte samd. Nu-s munti, dar dealurile impadurite din zona au destule sectiuni care sa puna probleme unei biciclete de cross-country. Sunt urcari de cate 100-200m diferenta de nivel pe care le poti aborda si cu copiii dupa tine, sau pe care le poti urca muscand din ghidon daca alegi alte carari mai abrupte. Simt ca ma limiteaza pe zonele tehnice, unde as prefera un cadru putin mai scurt care sa-mi permita mai multa mobilitate in jurul seii. Ideal ar fi ceva cu un seat-post reglabil (gen Rockshox Reverb). Nu prea sunt aici "rock-gardens" sau drop-uri. Nu sunt destul de nebun incat sa-mi dau drumul la vale pe trasee periculoase, ca am copiii de crescut si de cand mi-am rupt o clavicula la un concurs, mi-a cam trecut de "adrenalina". Adica imi plac traseele tehnice, imi place sa imi exersez abilitatile, dar nu la modul extrem.

 

Ce imi place la bicicleta asta e ca e destul de usoara pt un FS (nu ca as fi eu vreun subtirel, insa e agila, accelereaza repede si asta e placut). Imi place si ca schimbatoarele/transmisia merg f. bine. Am avut si ceva cu Deore inainte de asta si mergeau si alea ok, dar parca astea-s mai precise.

 

Ce nu imi place e ca saua e aproape la minim in jos si nu am loc prea mult de manevra cu ea (oricum nu are quick release, ci e un colier cu inbus). Deci sa cobor saua inainte de o coborare mai urata nu prea merge. Si da, stiu ca se poate si fara s-o cobori, dar parca m-as simti mai bine daca o las putin pt coborarile abrupte. Nu-mi place si ca are wheel-base-ul cam lung pt un 26-er (o fi si din cauza ca inainte am avut una mai scurta) si mi se pare ca e mai greu de manevrat pe spatii stramte.

 

Mentionez ca nu tin neaparat la carbon. Asta am luat-o ca am avut o ocazie buna. Nu mai merg la concursuri, in general ma dau de distractie sau fac ture cu copiii dupa mine, deci nu se pune problema de performanta, insa nici nu vreau vro nicovala de 15 kg sa-mi strice placerea urcarilor.

 

As putea sa vand bicicleta actuala cam cu 1500 euro, bani in care am mai multe variante:

 - un 29er HT cu cadru de aluminiu, nou sau SH cu dotari bune (furca, transmisie)

 - un 29er HT cu cadru de carbon, nou sau SH, dar cu componente mai medii (gen Deore/SLX sa zicem)

 - un 29er FS de aluminiu, probabil SH, ca nou in banii aia nu cred ca gasesc ceva decent.

 

Daca e sa raman pe 26, probabil pot sa schimb asta cu ceva similar, dar o marime mai mica, sau alta geometrie. As gasi ceva dotat similar fara mari probleme. Ideea e ca daca vreau 29er, astea-s mai scumpe si noi, dar mai ales SH. E o pierdere de bani sa vinzi 26 si sa vrei sa iei 29, nu doar pt ca e o diferenta de pret naturala, ci si pt ca sunt o gramada care vor sa scape de 26 si sa treaca pe 29. As prefera sa am pe bicicleta componente SLX/XT, nu mai jos. Ar fi excelent daca nu ar sari de 12 kg daca e HT, sau 13 kg daca e FS.

 

Stiu ca e complicat, insa ma roade gandul ca o sa dau o bicicleta buna pe ceva mai slab. Nu as vrea sa mai pun bani peste ce pot lua pe cea actuala. Doar caut sa obtin ceva mai agil pe traseele tehnice. Sunt dispus sa renunt la ceva greutate a bicicletei (adica e ok si una de 13 kg).

 

Pana acum m-am uitat ca alternative in zona cross-country/trail la

- 29er FS: Trek Fuel Ex 29, Trek Superfly, Canyon Nerve 29

- 29er HT: Canyon Grand Canyon 29er, Trek Superfly (varianta HT)

 

In mare parte o sa merg pe trasee de cross-country destul de lejere. Poate 25% din timp o sa abordez trasee mai tehnice, unde s-ar justifica ceva mai de trail (gen 120mm travel, cu o geometrie mai orientata spre genul ala de traseu). La una de cross-country, daca pot sa-i las putin mai jos saua din mers la o coborare mai tehnica, cred ca m-as descurca si fara sa fie prea multa suspensie.

 

Cadrele la Canyon vad ca-s mai scurte si mai inalte putin decat cele de la Trek. Nu stiu care s-ar preta mai bine pentru ce am eu nevoie. Nu m-ar deranja HT, doar ca probabil o sa simt ca am facut un pas inapoi venind de pe FS. Asa ca mai mult ma uit la FS-uri SH decat la HT-uri noi :).

 

Scuze pentru postul lung, am incercat sa descriu cat mai bine situatia in care sunt, bicicleta cu care ma dau, ce-mi place si ce nu la ea, si ce-as vrea de la una noua, in ideea ca cineva care are experiente similare ma poate sfatui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... deci te-ai plictisit de bicicleta actuală şi vrei altceva... dar nu ştii exact ce vrei, doar că vrei o altă bicicletă...

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ia un cadru si pui tot ce ai pe el. Sau... cumpara o cheie rapida ptr sa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egzact, nu iesi mai bine dacă iei un dropper post decit sa schimbi bicicleta actuala care zici ca îți place?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@MLADEN: exact :D

 

@@mumus: e o dimensiune atipica tija aia de sa, iar forma nu e clasica. Asta e bicicleta: http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2010/archive/trek/topfuel98/#/us/en/archive-model/details?url=us/en/bikes/2010/archive/trek/topfuel98

 

Practic daca o dau mai jos cu 1 cm, ajunge sa atinga pe interior acolo unde se curbeaza seat-tube-ul. Tija de sa e si ea din carbon, deci nu prea cred ca merge taiata sau pus quick-release, ca nu poti controla cuplul de strangere. Evident, nu cred ca merge pus nici vreo tija de sa reglabila in mers. Nu e bicicleta conceputa pt asa ceva. E o bicicleta pt concursuri, unde oamenii au suficienta tehnica si flexibilitate sa nu stea sa-si regleze saua in mers. Eu caut ceva mai confortabil, orientat mai degraba spre distractie si flexibilitate decat spre eficienta, grame si concursuri. A fost o vreme prin 2011-2012 cand m-am dat pe la concursuri, pentru care era ideala. Cum s-a schimbat stilul de dat spre ceva mai relaxat, as schimba si bicicleta cu ceva mai potrivit scopului.

 

Tija de sa e de 34, colierul e ceva gen 36.4. Problema e insa faptul ca partea aia dreapta e destul de scurta. Cu tija ei originala, nu prea o pot cobori suficient. E aproape la minim si asa e in pozitia ideala pt pedalat. Daca as vrea s-o mai cobor 3 cm, nu am unde. Un cadru mai mic cu 3 cm probabil mi-ar fi mai bun si mi-ar lasa mai mult loc de manevra, insa in mod clar nu ma vad umbland cu inbusul pe traseu sa-mi cobor saua :)).

 

Momentan evit potecile prea tehnice din motivele astea. Bine, nici eu nu-s vreun coborator prea bun dpdv tehnic, dar nici bicicleta nu ma ajuta avand cadrul cu 1 inch mai mare decat ar fi ideal + faptul ca nu pot cobori usor saua la nevoie. Evident, pot sa aleg sa nu abordez acele trasee. Sau pot sa caut o bicicleta cu care sa le pot aborda fara asa mare teama :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic sa pastrezi ce ai si cand o sa faci si tu un "ciubuc" mai mare sa-ti iei un 29er hardtail.

Bine, asta ar fi combinatia perfecta, dar eu in locul tau nu as da Trek-ul ala.

Eventual ai putea sa schimbi tija de sa cu una care sa intre mai mult in cadru cand ai nevoie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@MLADEN: exact :D

 

 

 

Ok, doar că s-ar putea să fi dezamăgit de agilitatea 29erelor.

 

Încearcă să testezi mai întăi căteva modele de 29.

 

Notă: şi 29erele pot fi agile dar trebuie să tragi mai tare de ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca in loc sa schimbi bicla care e f f faina, mai bine lucrezi la tehnica, cauti cluburi de amatori sau iesiri cu baieti mai buni ca tine de la care sa inveti! Am mers o singura data cu un FS reglat pt mine in trail si nu se compara cu HT dpdv al comfortului! Eu nu vad dc sa dai o bicla buna cu care te-ai obisnuit si o cunosti pe un 29er...doar din cauza modei! La nivel amator un fs e tot timpul mai rapid si mai fun decat un ht in offroad tehnic!

Altfel, daca banii si spatiul nu sunt o problema...pastreaza-o pe asta si mergi pe un 29er ht carbon, dar nu inainte de a testa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce ghidon si ce anvelope ai acum? Roti tubeless?

Bicicleta nu e facuta pentru fun, ci pentru eficienta. Poti sa incerci sa o faci mai putin naravasa pe coborari cu niste anvelope mai cramponate cu balon mai mare si un ghidon mai lat (720+). Faptul ca nu poti sa lasi saua mai jos e cam aiurea, dar te poti obisnui asa daca deprinzi tehnica potrivita. Doar ca nu e la fel de distractiv la sarituri, drop-uri, pumping, ca atunci cand poti lasa saua jos.

 

Daca intr-adevar te plictisesti si/sau treaba cu tija de sa chiar iti sta pe creier, ia un FS aluminiu cu roti 26"/27.5" si cursa 120mm si un dropper post si aia e. Doar ca n-o sa mai gasesti ceva la 11 kg prea repede sau prea ieftin. Daca vrei ceva care sa se descurce mai bine pe coborari tehnice, nu 29er e solutia (din ce aud prin cunoscuti, n-am probat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ghidonul e cel original, de 68 daca nu gresesc. Rotile nu-s tubeless ca mi-a fost lene sa le fac. Anvelopele sunt de 2.1. Rocket Ron pe fata si Racing Ralf pe spate. Am si un RRon mai lat (parca 2.25) prin beci, as putea incerca si cu ala sa vad cum e.

 

Un FS 26er de aluminiu  e cam la acelasi pret. M-am uitat si de ex. un Trek Fuel EX 9 care are cursa de 120mm, dopper post, 2x10 in loc de 3x9 si in general ceva mai "tanara": 2013-2014. Clar nu o sa fie de 11 kg, dar nici nu ma deranjeaza prea tare aspectul asta. Daca e sa aiba 13 dar e mai fun in general de dat pe ea, eu sunt multumit.

 

La a mea principalele 2 nemultumiri sunt legate sa povestea cu tija de sa si dimensiunea cadrului, care cum spuneam e putin mare. Nu vreau neaparat 29er, insa daca tot o schimb din motivele astea, ma gandesc ca un 29er e o alegere mai buna pentru ce fac eu. Coborarile tehnice sunt o parte relativ mica din ce trasee parcurg.

 

Poate fac o combinatie si iau un 29er SH, ma dau cu el sa vad cum ma impac, iar daca nu ma incanta, il vand mai departe, iar daca ma incanta, vand asta a mea. Daca-l iau SH si-l tin 1 luna, presupun ca nu o sa pierd mare lucru la el. Probabil asta e cea mai sigura cale, ca altfel, e greu de evaluat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe la tine prin zonă nu-s magazine de biciclete care să ofere biciclete de test?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt. Depinde ce teste vrei sa faci :). Sa ti-o dea un weekend sa faci niste ture mai lungi nu stiu, n-am intrebat. E un magazin destul de ok (micut, cu cateva biciclete si niste oameni de treaba la service) care au vro 5-6 biciclete de test. Problema e ca m-am uitat la ei pe site si vad ca au doar cadre de 19-21. Poate e prost scris pe site, tre sa ajung fizic pe acolo sa intreb. Magazine sunt o multime aici. Pe o raza de 20 km, cred ca sunt vro 20 de magazine minim. Sigur se gasesc de test. Asta ar fi o prima treaba, sa urc pe un 29er d-asta si sa vad cum ma simt. Insa trebuie sa fie si marimea mea, ca altfel, degeaba fac test pe un cadru urias sau prea mic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this