george_o.

Inlocuirea clestilor de frana la o cursiera veche

Recommended Posts

Va salut,

 

Detin o cursiera Raleigh Equipe, de prin anii 1980, care este echipata cu franele din imaginea de mai jos:

J6QhQyJm.jpg?1

 

Vreau sa inlocuiesc aceste frane cu unele Promax RC-452, insa piulita de prindere a clestilor pe cadru este prea groasa si nu intra in gaura din cadru. Acea piulita se vede in partea dreapta a imaginii urmatoare.

kcY7wP1m.jpg?1

 

Intrebarile mele ar fi urmatoarele (pentru inceput):

1. Cineva mi-a sugerat sa largesc putin gaura din cadru, pentru a putea fixa clestii. Se poate face asa ceva fara a afecta rezistenta cadrului?

2. Exista cumva modele de clesti de frana dual-pivot si cu quick-release, care sa se potriveasca la cadrul meu, fara a fi nevoie sa intervin cu masina de gaurit?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca filetul piulitei e acelasi, atunci foloseste piulita veche. Daca nu depinde de diferenta in diamentrul exterior. Daca e 1-2mm diferenta eu zic ca poti da lejer gaura insa e o bataie de cap in plus.

Poti sa nu dai gaura perfect centrata si atunci va trebui sa o maresti.

 

Depinde de tine sau de mesterul care va face operatiunea, dar in general se poate largi gaura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa o cautare mai amanuntita, am aflat ca nea' Sheldon Brown recomanda urmatoarele variante (link):
 
1. Se pot largi gaurile de prindere ale clestilor de frana cu o masina de gaurit si un burghiu de 8 mm, dar e mai nasol la cea de spate, unde ai nevoie de o bormasina in unghi drept, din cauta seattube-ului.
2. Se poate folosi frana de fata (care are surubul de prindere mai lung) pentru frana spate si se inlocuieste puilita ingropata cu una normala.

 

Avand in vedere ca deja am perechea de clesti, nu imi ramane decat sa largesc acele gauri, insa nu am  masina de gaurit in unghi drept. Unde as putea reliza lucrarea asta prin Bucuresti? Sau daca exista vreun coleg de forum care dispune de astfel de scula si este dispus sa ma ajute...eu vin cu berea :drinking:

 

PS: Daca cumva am inteles gresit eu ceea ce spune Sheldon Brown, va rog sa ma corectati.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema s-a rezolvat si franele au fost montate prin largirea gaurilor cu o bormasina normala si un burgiu de 8 mm. Pentru frana spate s-a intervenit din exterior spre seattube.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca să nu deschid alt topic, este necesară înlociurea cleştelui?

Încercam să strâng contrapiulița când deodată rămân cu ea în mână. Am pus pe piulița rămasă pe şurub pastă blocatoare. Dar este suficient?

mvqlwx.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Surubul/ prezonul rupt trebuie inlocuit cu ceva similar/ adaptat care sa fie min. gr. 8.8 marcat.

Daca initial fabricantul franei a prevazut contra-piulita de blocare... ea trebuie sa existe, iar Locktite doar pe o piulita.... este frectie la intersectie fata de solutia cu contra-piulita de blocare initiala.

Clestele de frana... momentan nu ar avea de ce sa fie schimbat.

Saiba aia striata asa a fost originala spre clestele de frana ? Pozitia ei este dubioasa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şaiba striată nu ştiu dacă aşa era din fabrică, cert e că eu aşa am găsit-o. Mi-am pus întrebarea de ce e acolo, nu mai văzusem ceva de genul şi pare anormal, de ce să fie o şaibă care poate lăsa urme în corpul frânei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solutii simple :

- saiba elastica (dintata sau Grover, daca incape);

- piulita autoblocanta (se foloseste si in industria auto, in zone de siguranta, cum ar fi pivotii).

Share this post


Link to post
Share on other sites

salut,

ma bucur ca am gasit topicul asta. problema mea este ca am facut acelasi lucru si e o idee ok. dar ce fac daca am largit gaura putin stramb ca nu mai pica sabotii pe janta, agata  un 2 mm si din cauciuc. 

m-am gandit sa umplu gaura cu poxilina si sa o dau din nou. nu as vrea sa renunt la cadru abia l-am luat ( chiar daca e vechi pentru mine e foarte ok).

are cineva o idee mai buna?

 

mersi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@ionut.pro
Care acelasi lucru? Te referi la largirea gaurilor din cadru pentru franele dual pivot tip mai nou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aceiasi problema am avut si eu. Sabotul atingea foarte putin si pe cauciuc, dar am zis ca merge si asa. Si a mers pana am facut o pana si am constat ca aveam cauciucul tocit pe lateral.
Dupa aceea, am incercat sa mai pilesc in jos bratele franei, in ideea ca poate mai cobor sabotul, dar nici asa nu am reusit.
Concluzia: Franele cumparate initial aveau reach 39-49 mm, iar eu aveam nevoie de unele cu reach de 47-57 mm.
Solutia: Am inlocuit clestii de frana cu acestia, iar problema s-a rezolvat. (Ii multumesc lui @odden pentru pont. La urmatoarea iesire te las sa imi faci cinste cu o cafea.  :))  :))  :)) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recent, m-am hotarat sa pun de o cursiera.

Am primit ceva "donatii" de la @@majikstone: cadrul lui de Peugeot, rotile lui cu 20 de spite aero si butuci pe rulmenti, doua gume de 25, un angrenaj cu doua foi Rival @ butuc smecher.

Tot la capitolul donare reciclativa am avut la dispozitie doua perechi de saboti de frana. O pereche dual pivot Shimano cu reach 50-75 mm care s-a dovedit prea mare si o pereche Shimano Dura Ace superbi care se potriveau ca turnati dar single pivot.

Cum am bagat ceva banuti in dual controlere 3x10v am considerat potrivit sa ma asigur cu frane cu capacitate de franare adecvata.

Dupa ceva cautari am ajuns la doua optiuni: acei Promax care aveau reach maxim 52 si Simano BR R451 mentionati anterior.

Problema la alegerea clestilor este ca nu toti comerciantii, si uneori nici producatorii nu mentioneaza explicit acest reach sau se gaseste sub diferite denumiri: reach (cazul fericit), adjustment si cred ca am mai gasit si alta denumire.

Intr-adevar, prima  problema este piulita ascunsa, in special pe spate. 

Este o solutie corecta sa iei doi clesti de fata iar la cel de fata pus in spate sa folosesti sistemul clasic cu piulita obisnuita.

Solutia ideala este sa ajustezi gaura la 8 mm (de fapt 7,5-7,7 mm) dinspre seat tube, chestie dificil de realizat.

dupa o matura chibzuiala bazata pe "zece masuratori inainte de a taia o data" am ajustat gaura in totalitate la 8 mm, dupa ce in prealabil am folosti un burghiu de 7 mm intermediar. Smecheria e ca avand si cleste de fata cumparat, am putut folosi una din piulitele ascunse ceva mai lungi decat cea standard de spate si drept urmare, piulita de 7,5 mm ocupa aproape toata lungimea gaurii.

Facand o ajustare de 7 mm intermediara, m-am asigurat ca stiu ce fac si ca nu vad "stramb".

Rezultatul a fost exceptional.

Pe fata nu am avut problema asta dar si acolo am mers cu un intermediar de 7 si apoi de 8.

Modul in care calca clestii nu ar trebui sa fie o problema atat timp cat au posibilitatea ajustarii unghiului prin componentele pe care le au.

Eu, la recomandarea lui @@majikstone am folosit saboti de MTB dar sa nu le spuneti producatorilor ca poate le vin idei.

pahZ3rj.jpg

iJJek1R.jpg

SDPuB3z.jpg

Uy3A6DF.jpg

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicitari! Cat ti-a ramas grosime pe generatoare in partea din spate? In poze pare destul. Daca inteleg bine ai ajustat 1mm de fiecare parte.

Daca apar probleme exista o solutie simpla de rigidizare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono Nu stiu ce e generatoarea dar nu imi fac probleme. Am avut biciclete la care frana era prinsa intr-o simpla gaura in acea portiune de teava transversala.

Pentru orice eventualitate, poti sa detaliezi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicitari pt.realizare. Mi se pare ca te-ai descurcat superonorabil. Singurul lucru pe care as putea sa-l adaug este ca, de principiu, frinele "dual pivot" sunt f.binevenite in fata, dar in spate, curios, dar "single pivot" sunt mai nimerite. Un dual pivot in spate nu face decit sa creasca riscul de blocare a rotii din spate, modularea frinei e mai dificila (ar trebui strinsa mai putin frina de spate decit cea de fata, ceea ce e destul de dificil).

E mai eficient cu dual pivot pe fata si single pivot pe spate, la aceeasi fosrta de stringere a manetelor se obtine un raport just  de forta de frinare (mai mare pe fata, mai mic pe spate).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezi ca ai montat frana spate invers (cel putin fata de cum a fost montata la origini pe cadru). In ce masura asta poate cauza probleme, nu stiu, dar intr-adevar ar fi fost foarte greu sa dai gaura din partea cealalta.

Interesanta teoria lui @@giginic si chiar are sens, e extrem de usor sa blochezi roata spate, iar o frana single-pivot ar rezolva problema asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aceiasi problema am avut si eu. Sabotul atingea foarte putin si pe cauciuc, dar am zis ca merge si asa. Si a mers pana am facut o pana si am constat ca aveam cauciucul tocit pe lateral.

Dupa aceea, am incercat sa mai pilesc in jos bratele franei, in ideea ca poate mai cobor sabotul, dar nici asa nu am reusit.

Concluzia: Franele cumparate initial aveau reach 39-49 mm, iar eu aveam nevoie de unele cu reach de 47-57 mm.

Solutia: Am inlocuit clestii de frana cu acestia, iar problema s-a rezolvat. (Ii multumesc lui @odden pentru pont. La urmatoarea iesire te las sa imi faci cinste cu o cafea.  :))  :))  :)) )

ahaa e o idee buna. nu m-am gandit de loc la lungimea bratului cleestilor , am crezut ca sunt standard x mm. multumesc trebuie sa verific mai atent care e treaba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@ionut.pro

Care acelasi lucru? Te referi la largirea gaurilor din cadru pentru franele dual pivot tip mai nou?

da am schimbat cadrul meu vechi care imi era prea mare cu un alt cadru vechi pe marimea mea. m-am gandit ca se vot potrivi toate subansambele fiind ablele cadre din otel subtiri (nu am luat dimensiuni+ca l-am luat de pe net). adevarul este ca majoritatea pieselor au fost ok. iar la frane am crezut ca am gresit eu gaura e drept ca am mancat 1 mm din buza de jos a urechii din spate (vorbim de frana de pe spate pe fata e la limita dar e pe janta) dar george mi-a dat un hint f valoros am verificat acum dimineata e diferenta intre clestii vechi si cei care i-am luat de pe cadrul meu initial au garda mai mica cei din urma. am 5 mm diferenta. suficient cat sa imi manance si din cauciuc. acum caut alti clesti dual pivot cu drop de 60mm (am gasit ceva cu 57 si cred ca ar merge) oricum de data asta ma duc direct la magazin montam si daca merge ramane pe ea . nu vreau sa fac colectie de piese pe acasa. :) @@george multumesc din nou..

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono Nu stiu ce e generatoarea dar nu imi fac probleme. Am avut biciclete la care frana era prinsa intr-o simpla gaura in acea portiune de teava transversala.

Pentru orice eventualitate, poti sa detaliezi?

Generatoarea unui cilindru sau con sau a derivatelor acestuia (trunchi de con) este dreapta care descrie peretele lateral (vertical). http://www.mateonline.net/image1/trcon.jpg.

In cazul tau, teava dintre seat-stays are sudat un cilindru pe care tu l-ai perforat suplimentar acum. Eu te intrebam care este grosimea ramasa a peretelui acelui clindru.

Nu de alta, dar si eu am avut o bicicleta de otel, productie autohtona cand eram in liceu. Din acel Elegant am incropit o semi cursiera (tot cu piese autohtone) si am reusit sa rup acea brida in care sta frana spate - single pivot :). Evident, nu se compara Elegant cu Peugeot si nici franele, dar otelul este tot otel si daca nu este suficient de solid iar frana spate va trage mult de el ..

 

Legat de solutie, daca va fi nevoie doar, este sa pui o placuta de otel care sa se sprijine pe seat-stays pe o lungime mai mare a acestora. Evident, prinderea franei va trece prin aceasta placuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

Multumesc pentru aprecieri. Eram un ignorant total in materie de clesti de frana daca nu ma lumina @@majikstone.

Am inteles. La Peugeot, am observat ca partea dinspre seat tube are un perete mai subtire comparativ cu cea din partea opusa dar eu l-am vazut ca o bucsa cu un capat cu margini externe.

Pe partea mai subtire tot mi-a mai ramas un 0,5-1 mm iar in interior, cilindrul metalic este continuu. Nu cred ca vor fi probleme dar altfel, trebuie analizat si aspectul asta.

In alta ordine de idei, pe spate mai am cam 7-10 mm drop disponibil. am remarcat ca frana spate are alta forma si alte dimensiuni ale bratelor. Par ceva mai robuste si cu alte unghiuri.

@@giginic

Multumesc pentru aprecieri.

Problema este mult mai complexa dar se rezolva in timp. Nu am avut niciodata cursiera, drept urmare in cadrul procesului de invatare va intra si utilizarea adecvata a franelor.

Stiu ca modularea este definita ca variatia in amplitudinea miscarii. Cunoscatorii stiu ca mai exista si "modulatie" a fortei de apasare, ceva ce nu vezi ci simti si se educa la fel ca orice modulatie.

@@majikstone

Sunt montati bine. Poza e dispre seat-tube pentru a arata detaliu de montaj in partea cea mai riscanta tehnic.

@@ionut.pro

Parerea mea e ca nu ai nici o problema cu gaura pentru ca pozitia axului va fi dictata de paralelismul celor doua piulite care se strang in raport cu suprafetele capetelor orificilor sau daca apare o abatere trebuie sa fie minora in ansamblul posibilitatilor de reglaj pe care le ofera sabotii.

Drop'ul sau reache'ul sunt o mare problema intr-adevar.

Pana sa dau de BR R451 am fost si eu pe la magazine cu sublerul in mana, masurat, discutat cerut oferte. Greu, nici comerciantii nu cunosc foarte bine astfel de detalii.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

Daca as fi avut cadrul asta, cred ca ma gandeam de doua ori inainte de a largi gaura.

ummyCMS.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cred ca vei avea probleme date fiind dimensiunile pe care le-ai spus mai sus. Totusi urmareste frecvent (cand speli bicicleta de exemplu) cum se comporta acea bucsa si de asemenea sudura pe seatstays. Cadrul tau, spre deosebire de cel verde are o degajare in jurul acelor suduri. Este posibil ca segmenul orizontal sa nu fie teava ci sa fie bara plina la cadrul peugeot. Daca este plina, cu atat mai bine. In cazul cadrului de care aminteam eu, segmentul respectiv a fost gandit doar ca suport pentru aripa, nu ca suport de frana si s-a forfecat de pe seat-stays. Oricum, daca apar probleme, placuta de care aminteam o sa fie o solutie simpla si eficienta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

Multumesc. O sa urmaresc.

M-am dus sa ciocanesc in cadru. Cred ca ai dreptate. Pare a fi plin, nu teava.

Ce ochi ager ai!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum s-ar zice ... de vultur ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interesanta teoria lui @giginic si chiar are sens
 

Multumesc, dar nu, nu e teoria mea, eu am observat aceasta miscare la Campagnolo.

Aici e un exemplu clar de noutati benefice si altele, f.apropiate, care au efecte contrare: daca dual pivotul pe fata e un avantaj extraordinar, pe spate nu are decit dezavantaje (greutate mai mare, pret mai mare, blocarea rotii). La ora actuala, la Campa ai de ales intre un set mai greu, scump si periculos si unul mai usor, mai ieftin si mai eficient. 

 

@@iacobdoc: am folosit termenul "modulare" in jargon ciclist, unde inseamna "un bun control al procesului de frinare, o proportionalitate deplina intre comanda si efect". O proasta modulare inseamna modificarea brusca a frinarii rotii pt.modificari mici ale comenzii de frinare, o functionare nesigura, care oscileaza intre o frinare prea slaba si blocarea rotii. Este bine ca la aceeasi comanda in manetele de frinare fata-spate sa obtinem efecte de frinare sustenabile, adica frinare mai mare pe fata si mai mica pe spate, din cauza proiectiei centrului de greutate spre fata bicicletei in timpul frinarii, mai ales pe coboriri.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.