kuckosh

Jante MTB usoare vs greutatea ciclistului

Recommended Posts

Salutare! Am ajuns in acel moment al vietii cand am decis sa schimb jantele la bicla.

pe scurt, ce am momentan:
2 x Mavic XM 117 26'' pt v-brake (desi am trecut pe discuri de ceva timp)
Butuc xt m756 pe fata
Novatec 042SB pe spate
spite no name.

Turele mele nu cuprind nimic 'extrem' ci mai degraba ceva ce s-ar incadra generic in XC sau XC marathon. Mai exact drumuri forestiere, poteci de padure, drumuri de pamant si alte asemenea. Jantele le am de ceva ani buni, 6-7 ani probabil si cam de doua ori pe sezon trebuia sa centrez rotile. In locul lor as urmari ceva mai usor, pretabil pt urcari, caci asta e partea mea preferata in ture. Coborarile nu ma incanta cine stie ce, mai mult franele sufera pe portiunile astea, mai ales cand terenul e foarte accidentat (da, sunt genul ala mai timid pe coborari). Desi din cand in cand mai cobor in viteza pe drumuri forestiere si poate asta ar fi abuzul meu asupra rotilor, nimic mai mult.
Ca si greutate, urmaresc ceva in jurul 400g / janta sau mai jos dar imi tot sare in ochi ceea ce numesc ei 'weight limit'. Eu cu tot cu echipament ajung in jurul a 92 kg.
Pot avea incredere oare in limita de greutate de 100 kg vehiculata de unii constructori pt jante ultra usoare? ma refer aici la Ryde Trace XC 21 cu o greutate declarata de 302g cu o limita de 100kg. Sau BOR XMD 366 cu 358 g si limita tot la 100kg. Sau DT Swiss XR 331 cu 'decat' 340g tot pt un sistem de max 100kg. Sau ar fi recomandat sa merg pe ceva prezentat ca mai solid, precum WTB KOM i23 (nu specifica nici o limita de greutate), DT Swiss XM 401 sau ceva gen Spank Oozy Trail 295 (ambele pt max 110 kg)?
Pt moment instinctul ma duce spre dt Swiss XR 331, ele avand parte de reduceri acum, din cate am vazut, iar spitele tot de la ei as lua, respectiv seria Competition. atat doar ca nu sunt sigur ca ma aleg iar cu niste roti ce trebuie centrate mai des.
Ca fapt divers, citisem recent pe un pdf de la Mavic faptul ca XM-urile 117 au o limita  de greutate de 90 kg. Carevasazica am impins la extrem jantele existente toti anii astia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weight limit e limita de greutate dupa cum ti-ai dat si tu seama. Asta se refera la greutatea ta + echipament + eventualul bagaj. 

Eu am 70 de kg si am Ryde Trace XC de 2 sezoane si nu le-am centrat niciodata. M-am dat cu ele la curse dar le-am folosit si toata ziua la antrenamente, ture etc. 

Am avut si BOR XMD366, dar personal Ryde mi se par mai rigide.

Daca ai alte intrebari fata de astea doua iti stau la dispozitie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu din pacate sint la limita superioara pt multe roti. Singur am 125kg + bicicleta. Am circa 800-1000km pe Mavic Crosstrail 26", roti cu limita la 100kg si nu am probleme.

La 92kg poti sta linistit chiar si cu Mavic Crossmax SLR (limita la 85kg).

 

Mi-as face mai multe griji de tensiunea din spite. Nu stiu citi constructori de roti din Romania folosesc tensiometre pt spite. Asta este si motivul pt care sint la al doilea set de roti factory built.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu folosesc tensiometru de spite. 

Legat de SLR nu ca nu le recomand, dar nu sunt fan. 

De ce?

- interiorul jantelor este de 19mm - ceea ce face cam orice guma de peste 1.9-2 sa faca "burp" la presiuni mai mici

- la banii aia (1000 coco rrp) si 1500 gr / set exista roti custom mult mai bune.

 

In plus in cazul rotilor custom se pot ajusta in functie de client, greutatea lui, buget si ce fel de ciclism practica.

De asemenea se gasesc piesele de schimb mai usor (jante, spite, piese din butuc - rulmenti, clicketi, casete, etc)

 

11246362_895504350509039_153762763038858

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crossmax SLR era un exemplu de roti race cu limita la 85kg. Sint tone de alternative mai bune la banii aia fara discutii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sfatul meu e sa iti iei jante late, minim wtb i23 de exemplu. eu personal salivez dupa un set de i45 :))

 

decat sa castigi 40 grame la janta mai bine castigi 200gr la cauciuc. cu o janta lata un 2.1 are acelasi profil ca un 2.25 pe o janta ingusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am patit si eu ceva asemănător acum câteva săptămâni , janta este dt swiss 465D, la mine doar a pierdut mult aer brusc ( e tubeless) si era sa ma dau de pamant, am mai dat niste pompe si a fost ok dar musai sa pun niste jenti mai late de 19 mm la interior cu gume maxxis ikon de 2.2 29" .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah si ce NU recomand pe jante de 19... ghetto tubeless, ingusteaza si mai mult janta :) 

In rest sunt variante multe si de jante usoare si de cauciucuri usoare. Trebuie doar gasit acel echilibru. Spre exemplu, la anvelope personal cred ca ar trebui ceva cu protectie buna atata pe calea de rulare cat si pe lateral, mai ales pt jante late. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru curiosi, ce se intampla daca folositi cauciucurile pe jante inguste:

 

http://forums.mtbr.com/wheels-tires/maxxis-burp-causes-accident-991587.html

 

Peretele lateral nu are sustinere si se rostogoleste pe viraj, La sleauri exista riscul ca janta sa muste din sol :))

 

1021676d1444567281t-maxxis-burp-causes-a

 

 

1021677d1444567283t-maxxis-burp-causes-a

 

Guma de 2.4 pe janta de XC cu latime interna de 19mm ? Relevanta problemei aluia in discutia legata de jante de 19mm este zero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super! Multumesc de raspunsuri!

 

M-am gandit si la varianta cu roti intregi dar sare un pic peste buget fata de schimbat doar jantele si spitele. Butucii pe care-i am acum, ce-i drept nu sunt de pe raftul de sus, dar sunt suficienti.

Cat despre cauciucuri, folosesc momentan X-Kinguri de 2.1 si nu am simtit nevoia de dimensiuni mai mari. Ce-i drept, pe jantele inguste de 17 arata ciudat, imi aduc aminte de un balon de guma de mestecat care sta sa se sparga. Jantele mai noi am vazut ca se invart pe la 21-23 ceea ce mi se pare ok, e categoric un pas inainte.

Cifrele vehiculate la Ryde Trace XC 21 sunt cel putin ispititoare, desi ca pret sunt mult peste ceva gen DT Swiss XR 331 si ele sub 400g dar mai inguste. Dar na, YOLO, conform internetului.

Ar trebui totusi sa ma interesez unde as putea sa-mi construiesc roata ca e si asta un detaliu vital, dincolo de dimensiuni, greutati si preturi.

Apropos de Trace XC 21 (sau orice alta janta usoara): daca o sa fie legata de butuc cu niste spite mai robuste/grele de dragul rigiditatii nu i se anuleaza proprietatile de janta super usoara? Sau de fapt conteaza tensionarea corecta spitelor si poti apela la ceva mai usor si aici?

Multam inca o data de sugestii.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah si ce NU recomand pe jante de 19... ghetto tubeless, ingusteaza si mai mult janta :)

Spre exemplu, la anvelope personal cred ca ar trebui ceva cu protectie buna atata pe calea de rulare cat si pe lateral, mai ales pt jante late.

Nu cred ca exista cauciuc de 29 si cu protectie pe calea de rulare

Singurele mai "carnoase" erau DD de la Schwalbe si cauciucurile UST -ambele pe 26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu ma gandesc sa pun niste ZTR Crest 29" tot cu aceleasi gume ikon de 2.2 da de rezolv problema, macar nu o sa mai fie ghetto, pe spate am  mavic en821 si nu am avut probleme de astea, presiunea pe fata cand a sarit era cam de 35 psi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spitele mai groase nu inseamna ca-s mai rezistente in timp si la sarcina mai mare. Intra pe sapim.be si vezi acolo mai multe

Chart-ul asta e un pic mai greu, insa D-Light spre exemplu sunt intre CX-Ray si Force si au un pret foarte bun.

 

flo_sapim_weights.png flo_sapim_fatigue.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ar trebui totusi sa ma interesez unde as putea sa-mi construiesc roata ca e si asta un detaliu vital, dincolo de dimensiuni, greutati si preturi.

Apropos de Trace XC 21 (sau orice alta janta usoara): daca o sa fie legata de butuc cu niste spite mai robuste/grele de dragul rigiditatii nu i se anuleaza proprietatile de janta super usoara? Sau de fapt conteaza tensionarea corecta spitelor si poti apela la ceva mai usor si aici?

Multam inca o data de sugestii.

 

O roată bună şi trainică nu e făcută cu sârmă de balot. E făcută cu nişte spiţe de calitate gen Sapim DLight / Laser / DT Revolution, ca să nu intrăm în domeniul 10 lei per spiţă.

Spiţele groasă adaugă greutate fără să dea niciun plus de rigiditate sau orice alt avantaj. Singurul lor avantaj e preţul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu ma gandesc sa pun niste ZTR Crest 29" tot cu aceleasi gume ikon de 2.2 da de rezolv problema, macar nu o sa mai fie ghetto, pe spate am  mavic en821 si nu am avut probleme de astea, presiunea pe fata cand a sarit era cam de 35 psi.

 

de ce dracu ai mai facut tubeless daca trebuie sa mergi cu 35 psi? :/

O roată bună şi trainică nu e făcută cu sârmă de balot. E făcută cu nişte spiţe de calitate gen Sapim DLight / Laser / DT Revolution, ca să nu intrăm în domeniul 10 lei per spiţă.

Spiţele groasă adaugă greutate fără să dea niciun plus de rigiditate sau orice alt avantaj. Singurul lor avantaj e preţul.

 

e diferenta intre dt revo si competition. eu nu as pune revo pe spate, sunt prea elastice pentru un transfer de putere eficient. 

 

cel mai tare se simte diferenta la rigiditate laterala. dar e un criteriu secundar, factorul care limiteaza cel mai mult e tensiunea suportata de janta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trace 21 mi se pare o janta buna pentru reconstructie si o sa simti diferenta in acceleratii si urcari.

La roti usoare limitarile de tensiune vin de la butuc. La mine Bor MD7 are 1000Nm iar janta si spite 1200 Nm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Spiţele groasă adaugă greutate fără să dea niciun plus de rigiditate sau orice alt avantaj. Singurul lor avantaj e preţul.

 

Greşeşti. Leader îi mai rezistent ca Laser... idem şi la DT unde Champion îi mai rezistent ca Revolution.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@MLADEN 

Uita-te te rog la chart-ul postat de mine mai sus, informatie venita de la Sapim postata la ei pe site :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezistent nu în sensul de rezistenţă în timp, că oricum sunt puţini care reuşesc să obosească materialul spiţelor încăt acestea să înceapă să cedeze (aplicabil mai degrabă la şosea), ci în sensul de rigid şi în sensul de căt rezistă la un şoc (adică MTB).

Dacă nu mă crezi poţi să arunci o geană la sapim pe site şi vezi ce scrie la "middle section strenght" (sau aşa ceva)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aici am avut si eu niste dubii cand am ales D-light versus CX Ray.

La cazaturi si sarit bolovani in ele D-light rezista cu success.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezistent nu în sensul de rezistenţă în timp, că oricum sunt puţini care reuşesc să obosească materialul spiţelor încăt acestea să înceapă să cedeze (aplicabil mai degrabă la şosea), ci în sensul de rigid şi în sensul de căt rezistă la un şoc (adică MTB).

Dacă nu mă crezi poţi să arunci o geană la sapim pe site şi vezi ce scrie la "middle section strenght" (sau aşa ceva)

 

Am avut la MTB, într-un an deosebit de noroios la Alien Maraton Zalău, o cracă în roata faţă pe un fals plat. A intrat între spiţe, s-a blocat în furcă şi m-a aruncat în cap instantaneu de la 30km/h.

Spiţe DT Revolution, nipluri de aluminiu, roată spiţată de mine.

Nu s-a rupt NICIO spiţă şi niciun niplu, nu s-au smuls, şi am putut continua cursa cu un mic opt pe faţă. Încă folosesc roata aia.

 

Cred că vorbeşti mai mult din auzite decât din păţite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am avut la MTB, într-un an deosebit de noroios la Alien Maraton Zalău, o cracă în roata faţă pe un fals plat. A intrat între spiţe, s-a blocat în furcă şi m-a aruncat în cap instantaneu de la 30km/h.

Spiţe DT Revolution, nipluri de aluminiu, roată spiţată de mine.

Nu s-a rupt NICIO spiţă şi niciun niplu, nu s-au smuls, şi am putut continua cursa cu un mic opt pe faţă. Încă folosesc roata aia.

 

Cred că vorbeşti mai mult din auzite decât din păţite.

 

Inseamna ca ai avut o roata foarte elastica. Buna pentru luat bete dar cu alte lipsuri :)

 

Nu stiu de ce tragi concluzia ca spitele sunt rezistente din chestia asta, din contra s-au intins foarte tare. Daca aveai spite mai groase sigur smulgeai un niplu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.