Traveller

Cum va place sa calatoriti?

Cum va place sa calatoriti?  

39 members have voted

  1. 1. Ce bicicleta folositi pentru turism?

    • bicicleta dedicata de cicloturism (luata de-a gata, complet echipata)
    • bicicleta de touring/cross/trekking cu roti de 28", adaptata personal
    • bicicleta MTB cu roti de 26", adaptata personal
    • cursiera
    • bicicleta orizontala
      0
    • alta varianta
      0
  2. 2. Cu ce bagaje va place sa calatoriti?

    • bagaj complet, coburi instalate pe portbagaje
    • bagaj redus, rucsac si gentute mici pe bicicleta
    • bagaj minimalist, "credit-card touring"
  3. 3. Cu cine va place sa calatoriti?

    • singur
    • cu familia / partenera
    • grup mic (maxim 4 coechipieri)
    • grup mediu (5-10 coechipieri)
    • grup mare (peste 10 coechipieri)
  4. 4. Cate zile va place sa calatoriti?

    • 2 zile / ture de weekend
    • 3-7 zile
    • 8-14 zile
    • ture lungi, de peste 3 saptamani
  5. 5. Ce fel de deplasare preferati in ture?

    • distante zilnice mici (sub 50 km), cu pauze dese si vizitare in detaliu a unor obiective
    • distante zilnice medii (50-100 km), centrate mai ales pe mers cu bicicleta in decoruri deosebite
    • distante zilnice mari (peste 100 km), centrate mai ales pe componenta ciclosportiva
  6. 6. Ce cazare preferati in calatorii?

    • cort - campare oriunde se poate, libertate totala
    • cort - campare doar in campinguri
    • pensiuni/hoteluri rezervate din timp
    • pensiune sau casa particulara gasita la fata locului, fara rezervare prealabila
    • combinatii din toate cele de mai sus, functie de situatie
    • alte variante (hamac, refugiu alpin, manastire)
  7. 7. Pe ce fel de drumuri va place sa calatoriti?

    • drum european/national, cea mai scurta varianta, cea mai buna sosea asfaltata
    • drumuri judetene asfaltate cu trafic redus
    • drumuri comunale cu macadam
    • drumuri locale, poteci de pamant, poteci montane
    • de oricare fel, drum sa fie
  8. 8. Cum planificati traseele?

    • trasate personal pe situri specializate, apoi incarcate in GPS, ma informez din timp despre toate detaliile
    • trasate personal pe harta tiparita, informat de spre obiective, dar ma orientez la fata locului
    • grupuri organizate de altcineva, urmariti ghidul
    • fara planificare, decizie luata rapid, plecare brusca
    • alta varianta
      0
  9. 9. Ce va ingrijoreaza in perspectiva plecarii sau pe traseu?

    • starea vremii
    • animalele salbatice
    • starea de sanatate
    • singuratatea / pustietatea
    • accesibilitatea obiectivelor
    • existenta magazinelor pentru realimentare
    • neintelegerile cu partenerii de tura


Recommended Posts

Iarna isi trage ultima suflare, activitatea pe 2 roti a inceput timid sau deloc.

Asa ca ia sa dezbatem noi "la gura sobei" un subiect care nu a fost tratat "centralizat", ci doar in treacat de catre toti cei care si-au povestit aici calatoriile : cum va place sa calatoriti!

 

Am atasat, mai mult ca pretext, si un sondaj, la care veti raspunde dupa cum veti dori.

In cadrul topicului va rog sa detaliati insa in ce maniera vreti, ce preferati si eventual de ce.

Ce fel de bicla, cate zile, ce fel de cazare, singur sau in grup mic/mare... si tot asa. 

In principiu ar fi vorba de ture care au durat macar un weekend, cu macar o noapte de dormit intre zilele de tura. 

Dar daca, din diverse motive, n-ati facut ture mai lungi de o zi-lumina, nici o problema. Daca aveti niste impresii adunate din mai multe astfel de ture, se pun. Deci, ziceti-le!

 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu as mai sugera citeva intrebari, nu stiu daca retroactiv mai are sens sa fie adaugate

 

Dupa ce voi termina tura o voi povesti:

 

- prietenilor la o bere

- pe blogul personal

- pe contul de facebook

- pe un forum la sectiunea de cicloturism

- voi scrie un articol intr-o revista

- nu o voi povesti public niciodata

- nu am timp de asa ceva

- ma multumesc sa pastrez pozele

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa inteleg ca din start se exclud turele "standard" de o zi. In cazul asta, imi voi da cu parerea, in calitate de "cicloturist debutant".

 

Dupa doua mici tentative de ture de 2 zile facute impreuna cu @@iacobdoc acum cateva veri, anul asta am reusit si eu sa fac primele ture mai serioase de cateva zile - doua cu cortul in muntii din Franta si una cu cazare la pensiuni, care a inclus Transalpina si Transfagarasanul.

 

Ce bicicleta folositi pentru turism?

 

Din cauza lipsei de spatiu (si evident a bugetului limitat), am o singura bicicleta "buna la toate" si, mai nou, una de oras. Bicicleta buna la toate e un cross rigid, cu roti de sosea de 28, pe care o pot folosi atat ca "road racer" cat si ca bicicleta de cicloturism, jongland cu diversele accesorii atasate, cauciucuri si pinioane. E facuta din piese, inca sufera modificari, iar argumentul principal pentru asta e ca sunt mai dispus sa investesc timp si resurse in a face bicicleta sa se adapteze la nevoile mele decat sunt dispus sa investesc timp si resurse in a ma adapta eu la ce-mi ofera o bicicleta cumparata din magazin. Plus ca nu strica sa-ti cunosti bicicleta pana la ultimul surub, mai ales cand se pune problema sa te duci cu ea prin pustietate timp de cateva zile, izolat de orice service.

 

Cu ce bagaje va place sa calatoriti?

 

Daca vine vorba de ture lungi, nu vad alta cale decat portbagajul si gentile aferente. In principiu imi pun cu mine toate lucrurile pe care le consider posibil necesare, pana acum mi s-a intamplat sa car obiecte vestimentare sau diverse maruntisuri de care nu am avut absolut deloc nevoie, dar cum aversiunea mea fata de risc e destul de ridicata, prefer sa car lucruri in plus. Pe de alta parte voi cauta sa car intotdeauna obiectele cele mai compacte / usoare care-mi acopera nevoile si voi incerca sa gasesc numarul cat mai mic de obiecte care-mi acopera respectivele nevoi.

In plus fata de gentile de portbagaj spate (o pereche de Ortlieb Classic, modelul vechi), mai am o gentuta de sa care e tot timpul prezenta pe bicicleta (in care tin cateva scule si un lant mic Abus), un rucsac mic de tura (in care car de obicei portofelul, cheile, eventualele electronice, pompa si camerele de schimb) si, mai nou, o gentuta de cadru (pentru partea frontala a cadrului) in care imi voi pune diverse electronice (aparatul foto, telefonul mobil). Astea sunt lucrurile pe care le car la orice tura mai lunga de 40-50 km.

 

Cu cine va place sa calatoriti?

 

Principala mea problema e sa nu ma trezesc cu surprize neplacute din partea partenerilor de tura. Cat timp ne inhamam la un plan cu care suntem toti de acord, ma astept ca nimeni sa nu-si schimbe radical si aleator ideile pe parcursul turei decat daca e fortat de imprejurari. Altfel, am tendinta sa prefer sa calatoresc singur, pentru ca imi pot face singur programul si imi pot dicta singur ritmul. Desi sunt multe avantaje ale mersului in grup - parteneri de discutie, parteneri de trena, nivel mai ridicat de siguranta, bagaj mai restrans prin impartirea obiectelor redundante, multe altele. Dar asta cu conditia ca socoteala de-acasa sa se potriveasca cu cea din targ, altfel prefer sa nu ma complic inutil.

 

Cate zile va place sa calatoriti?

 

Cat de multe imi permite programul, bugetul si conditiile meteo. Daca as putea sa plec o saptamana intreaga intr-o tura, as face-o fara nici o ezitare. Altfel, cel mai realiste sunt turele de maxim 3-4 zile, chiar daca as vrea sa imi permit ture mai lungi.

 

Ce fel de deplasare preferati in ture?

 

Depinde de relief, cu cine merg si de gradul meu / general de antrenament la momentul respectiv. Cand sunt in forma maxima vara, pot gestiona fara probleme 90-100 km pe zi care sa contina si o urcare de talia Transfagarasanului sau 120-140 km de plat, cu conditia unei plecari relativ matinale. Daca forma mea fizica lasa de dorit, nu m-as avanta la mai mult de 80 km de "etapa montana" pe zi sau 100 km de plat. Toate cifrele astea sunt in perspectiva unei ture de o saptamana, daca discutam de ture de doar 2 zile, cifrele mai cresc. Daca sunt cu altii, sunt perfect de acord sa merg in ritmul celui mai slab din grup si cu siguranta inteleg ca nu e nici o placere in a impinge pe cineva timp de o saptamana intreaga (sau mai mult) mult in afara zonei lui/ei de confort.

 

Ce cazare preferati in calatorii?

 

Nu sunt extrem de pretentios, dar nu concep ca dupa o zi intreaga de pedalat sa nu am acces la o toaleta si un dus cald. Din punctul asta de vedere, campingurile din Franta sunt excelente, dar pentru cicloturism in Romania nu as prea accepta alta varianta decat cea a pensiunilor sau a celor catorva campinguri amenajate pe care le avem. In situatia in care traseul turei e de asa natura incat ar fi imposibila gasirea unei asemenea variante, as accepta sa dorm cate o noapte la cort, in conditii de wild camping, cu conditia ca in noaptea urmatoare sa ajung undeva unde exista toaleta si dus cald.

 

Pe ce fel de drumuri va place sa calatoriti?

 

Cat mai mult asfalt, cat mai mult munte si cat mai putine masini. Si care macar la 30-40 de kilometri sa treaca prin localitati in care sa gasesc magazine alimentare deschise. Paradoxal, nu-i asa?

 

Cum planificati traseele?

 

Cu o atentie de viitor general si apeland la toate resursele pe care le am la dispozitie (informatice sau nu): Google Maps, Google Street View, harti tiparite, forumuri, site-uri specializate in promovarea traseelor sau obiectivelor dintr-o anumita regiune. Nu se pune problema sa plec la drum fara cel putin o varianta de traseu GPS pentru fiecare zi (in general am mai multe care abordeaza sau nu anumite sectoare mai dificile, in functie de evenimente mai mult sau mai putin prevazute) si fara un telefon mobil care se poate conecta la Internet sau care are aplicatii de harti offline cu zona pe care o parcurg. Si chiar si asa am avut surprize neplacute (drumuri pe care nu aveam voie cu bicicleta desi teoretic ar fi trebuit sa am voie, drumuri inchise din cauza unor evenimente naturale, drumuri care candva erau asfaltate si acum nu mai erau).

 

Ce va ingrijoreaza in perspectiva plecarii sau pe traseu?

 

In primul rand conditiile meteo - nu-mi place pedalatul pe ploaie (decat daca e foarte cald afara, iar ploaia imi creste nivelul de confort), iar daca in plus fata de vremea instabila temperaturile sunt relativ scazute (sub 15 grade) e cam exclus sa plec la tura. De temperaturi foarte scazute (0-5 grade) iarasi nu se pune problema (decat daca discutam de parcurgerea unui pas montan aflat la mare altitudine). Am fost o data in pragul hipotermiei in urma unei ture de nici 3 ore cu bicicleta, nu vreau sa mai ajung acolo vreodata.

 

Magazinele si in special sursele de apa potabila sunt, din nou, absolut esentiale. In general car 2 litri de apa in bidoanele mele, ceea ce vara imi ajunge maxim 1-2 ore (in functie de cat e de cald). Asta inseamna ca, ideal, la fiecare 30-40 km sa se gaseasca cel putin un magazin sau o sursa sigura de apa potabila. Daca imi dau seama ca asta nu e realizabil, sunt dispus sa car dupa mine inca 2-3 litri de apa (pe portbagaj), ceea ce imi dubleaza practic autonomia. Aprovizionarea cu mancare e esentiala doar la sfarsitul zilei, de obicei am la mine mancare pentru o zi intreaga, plus o rezerva.

 

Dupa ce voi termina tura, cui o voi povesti?

 

Tuturor! Prietenilor prin viu grai, poze pe facebook, un topic nou pe forumul ciclism.ro, chiar si montaje video in masura in care am timp sa le fac. In plus, mi-am facut de curand si un blog pe care scriu in engleza.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

No bun, hai ca-mi place si-asta!

 

Ce bicicleta folositi pentru turism?

 

MTB-ul pe care-l folosesc si in turele de-o zi si-n turele de... MTB.

Am o Kona Fire Mountain (MTB "hardtail") din 2009, cu mici upgrade-uri.

Pentru turism, o "incalt" cu o pereche de Schwalbe Marathon Mondial de 2.00, ii atasez portbagajul de la Topeak pe care pun coburile si, dupa caz (adica tipul turei),cort/izopren/trepied. Pe ghidon "trantesc" o geanta in care tin telefonul, aparatul foto si alte cateva lucruri. Blochez furca si..ta-na-naa!

 

Cu ce bagaje va place sa calatoriti?

  • cateva scule pentru bicicleta
  • incarcatoare/acumulatori
  • cateva haine de schimb usor de spalat la mana (asta pentru turele lungi)
  • funie si carlige pentru intins rufele (tot pentru ture lungi)
  • husa de cort
  • set de gatit (oala, cani, butelie, arzator, tacamuri)
  • briceag
  • frontala
  • aparat foto (DSLR + obiectiv/obiective aferente)
  • "seturi" de igiena corporala (sapun/paste de dinti/prosop, etc.)
  • cateva medicamente (furazolidon, aspirina, paracetamol, ceva de desinfectat/pansat eventuale rani)
  • pelerina de ploaie si acoperitoare pentru incaltaminte
  • pompa
  • cort
  • sac de dormit
  • izopren
  • husa pentru cort

...si or mai fi :D

 

Cu cine va place sa calatoriti?

Cu sotia sau in grup mic, cu inca doi prieteni vechi si foarte apropiati de-ai nostri (in turele lungi - pentru cele scurte, numarul poate creste)

 

Cate zile va place sa calatoriti?

2-3, 14, maxim 20 (ar merge si mai mult daca nu am avea obligatii pe acasa si job :) )

 

Ce fel de deplasare preferati in ture?

Nici pre-prea, nici foarte-foarte, desi exceptii apar. In functie de relief, obiective si forma fizica, intre 60 si 140 km/zi.

Daca e vorba de transport pana in zona/tara savarsirii turei, prefer intotdeauna trenul, apoi masina si, cel mai putin, avionul.

 

Ce cazare preferati in calatorii?

Cort. Daca sunt conditii improprii pentru asta (vreme urata sau alte restrictii/probleme), apelez la o cazare.

 

Pe ce fel de drumuri va place sa calatoriti?

Judetene asfaltate si mai putin asfaltate, drumuri forestiere si drumuri comunale.

Unde este posibil (in Europa), pe rutele amenajate.

 

Cum planificati traseele?

Schitare in Naviki/GPSies si incarcare pe GPS.

 

Ce va ingrijoreaza in perspectiva plecarii sau pe traseu?

Daca-i vorba de avion, imi doresc sa ajungem cu bine si cu bicicletele intregi.

Altfel, nu ma sperii. Vremea te poate surprinde chiar si in miezul verii, asa ca nu ma supar daca trebuie sa pedalez o zi prin ploaie ca sa ajung la urmatoarea destinatie.

 

Dupa ce voi termina tura, cui o voi povesti?

Tuturor celo interesat, prietenilor, familiei si celor apropiati. Poze pe Gugal, niscaiva montaje video, topic pe forumul ciclism.ro si o relatare pe un site de care ma mai ocup.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ERRATA:

Ce cazare preferati in calatorii? Cort. Daca sunt conditii improprii pentru asta (vreme urata* sau alte restrictii/probleme), apelez la o cazare.
 

 

Vreme urata = foarte, foarte frig sau lucruri extreme; a nu se intelege ca nu pun cortul daca ploua/bate vantul/temperatura < 10 grade. Slava lu' Al' de Sus ca-i cel mai fain sa adormi in vreme ce stropii izbesc in cort, chit ca bate vantu' :D. Te culcusesti in sac si-i cea mai faina senzatie

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce bicicleta folositi pentru turism?
Bicicleta cu roti de 28 fara suspensii. Pana acum am avut ghidon drept, recent am trecut la ghidon de cursiera, dual controlere, samd.

In esenta, bicicletele pe care le doresc nu se gasesc in magazine. Intotdeauna folosesc biciclete personalizate.

De exemplu, nu pot renunta la portbagaj pentru a putea cara minimul de bagaj de care am nevoie. Sa zicem ca am renuntat la aparatori.

Cu ce bagaje va place sa calatoriti?
Minimul de bagaj care se poate pune pe portbagaj si absolut minimul intr-un rucsac in spate.

Intotdeauna car un set de scule, mai complex sau mai simplu in functie de distante.

Cu cine va place sa calatoriti?
Cu familia si prietenii dar cum din familie mi-a ramas aproape doar sotia iar prietenii sunt departe, imi ramane sa afirm ca in cazul bicicletei sunt doar eu si drumul. totusi, singur reusesc sa imi gestionez mult mai bine resursele.

 

Cate zile va place sa calatoriti?
Imi place sa calatoresc o zi dar cred ca urmeaza sa introduc turele de doua zile.

Ce fel de deplasare preferati in ture?
Daca e vorba de ture si nu de calatorii atunci incep cu 15 km, trec la 25 km apoi traseele clasice de 70 km si in final ture de 180 km pe zi pentru turele de o zi dar in curand voi trage niste ture de 250 km pe zi, doua zile consecutiv. Ma rog, cu putin noroc.

Ce cazare preferati in calatorii?
Pensiuni dar intentionez sa explorez si alte variante.

 

Pe ce fel de drumuri va place sa calatoriti?
Judetene, asfaltate frumos.

Cum planificati traseele?
Cu grija. Frecvent aplic metoda explorarii. Imi propun o tinta si incep sa parcurg acel traseu, de la tura la tura, distante din ce in ce mai mari. Daca ceva este in neregula, incerc sa ma informez suplimentar si sa caut alternative.

 

Ce va ingrijoreaza in perspectiva plecarii sau pe traseu?
In primul rand animalele si nu cele salbatice ci bestiile domestice salbaticite de proprietari, cum ar fi cainii ciobanesti, cainii de la casele izolate.

Starea de sanatate.

Conditiile meteorologice extreme cu descarcari electrice. Ploile nu ma prea impresioneaza.

Dupa ce voi termina tura, cui o voi povesti?
Oricui vrea sa ma asculte. Uneori scriu. Stiu ca imi place sa repet aceleasi povesti din nou si din nou dar este si un fel prin care imi autoevaluez ceea ce fac si ma gandesc la ce pot face mai bine.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si ma mai gandeam la o intrebare legata de harti folosite sau aplicatiile utilizate, cat de mult ne bazam pe internet pe dispozitivele mobile pe care le caram.

Mai ales in cazul excursiilor afara. Am avut multe surprize la fata locului sa vad ca hartile offline nu functioneaza (o fi fost, deh, androidul ...), roamingul din RO te zguduie la bani, asa ca m-am bazat pe cartele telefonice cu internet luate la fata locului. De unde si necesitatea unui telefon cu dual-sim ...

 

Tot din considerente de volum si transport (avion, tren) ma atrage idea unei biciclete pliabile pentru cicloturism (urban/plat). sunt citeva exemple pe net cu cicloturisti care folosesc asa ceva. Mi-am vandut geanta de bicicleta speciala pentru avion, nu mi s-a parut eficienta metoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca ai zis de pliabila. Am si eu una (+ o cursiera) si am imbunatatit-o pentru ture mai lungi, in sensul ca i-am pus roti de cursiera, de fapt am mai facut o roata de spate, ca cea de fata o iau de la cursiera, cand merg cu o bicicleta, cealalta sta, logic. Roata de spate nu merge de la una la alta, pliabila are 7 viteze. A trebuit sa adaptez si franele pentru jante de 28 (de la 26). Daca intereseaza pe cineva pot spune cum.  Desi s-a imbunatatit sensibil, nici asa nu se compara cu usurinta cursierei dar nu-i bai, e acceptabila. Motivul pliabilei e cel pe care l-a zis Trevizes. Ma urc in orice tren, indiferent ca are sau nu vagon de bicle si nu platesc nimic (pentru ea). Nu agreez deloc sa ma rog de nas in tren. Deocamdata, in felul asta am facut doar ture de o zi. Vreau sa incerc anul asta si un circuit "mixt" prin tara, adica si cu bicicleta si cu trenul, anumite zone le bat cu bicicleta, apoi cu trenul ma duc distante mai mari in alte zone si tot asa. Cu bagaj minim, in genul cicloturismului cu cardul. Aici e de studiat modalitatea transportului bagajului, mai ales ca am si consoarta (era sa zic pe cap dar nu, ca are bicicleta ei). Apropo de sotie si de roti de cursiera, am castigat ca avem amandoi aceeasi dimesiune de roti si deci de camere (de rezerva), 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de harti si acareturi electronice:

  • ma bazez pe un Garmin eTrex 20. Si nu l-as schimba deloc cu un model mai "fancy" ce are "privilegiul" de a avea un acumulator intern ce nu poate fi scos; eTrex-ul foloseste baterii/acumulatori AA, deci daca ramai "in pana" sau nu ai apucat sa mai iti incarci din acumulatori peste noapte, iei cele mai ieftine baterii din prima benzinarie si ai rezolvat-o.
  • Hartile sunt gratuite (Open Street Map si Open MTB Map) si le instalez/pregatesc inainte de tura.
  • Track-urile sunt schitate de acasa, dar imi mentin flexibilitatea de-a le ignora daca la fata locului gasesc ceva mai interesant sau vreo ruta de bicla pe care nu am vazut-o pe harti.
  • Telefonul e un Windows Phone (sa aud "hate speech-u'" adolescentin!  :P) simplu (Lumia 435) si cand sunt in tura, conexiunea de date si location services sunt dezactivate iar telefonul sta in modul "Battery saver" (ajungi usor la o autonomie de 3-4 zile, mai ales ca nu ii ating ecranul decat cel mult dimineata si seara). Nu am cine stie ce aplicatii pe el (doar cateva lucruri utile), nu stau pe Facebuci sau altele de genul (doar am iesit afara, nu? :) ), folosesc Office OneNote pentru a imi tine jurnalul de tura pe care-l sincronizez cu prima ocazie cand am acces la un wireless pe undeva, iar net folosesc doar in caz de urgenta sau, daca e disponibil, seara in camping/cazare - wifi.

 

Nu m-as baza niciodata pe un smarfon' (desi am unul) pe post de GPS, din mai multe motive tehnice:

  • fidelitatea receptorului de semnal e slaba si inferioara unui dispozitiv dedicat (lucru aplicabil si telefoanelor de noua generatie)
  • bateria unui smarfon' se "duce" foarte repede oricum, iar sa-l folosesti si ca GPS implica un stres in plus
  • precizia unui GPS "de telefon" nu se apropie de cea a unui dispozitiv dedicat (cu un Garmin ce stie GPS si GLONAS ai semnal si in vaile alpine izolate - testat ;) ) si este mult mai influentabila de interferente
  • sistemele realtime (GPS-uri dedicate, in cazul asta) vor fi intotdeauna mai precise si capabile decat un "all-in-one" (ganditi-va ca un telefon face foarte multe lucruri simultan si compromisurile sunt multe si foarte mari)

Ca tot s-a vorbit de pliabile, ne bate si pe noi gandul. La fel cum in viitor voi planifica altfel turele (si un pic in alt mod - mai putin anul asta :) ), iau in calcul mai multe alternative. Toate la momentul potrivit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now