LucianTheOne

Faruri, leduri si lumini

Recommended Posts

Dar desi am terminat un liceu de electrotehnica, si culmea am primit si o diploma, unele chestii m-au nedumerit.

Ce inseamna SSC p4, p7? Cum adica rulate la 20mA?

Deja mi-ai dat niste idei si cred ca o sa-ti copiez cel putin o parte din inovatii:D

Edited by Ovidiu
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hai ca asta e putin si domeniul meu :D

in primul rand, sper sa nu ma insel, yo6ial e un apelativ de radioamator (yo6ial contrazi-ma linistit daca m-am inselat), deci concluzia e ca le are bine de tot cu electronica :)

acum revenind la claxoane... daca tot vreti sa vi-l faceti "din nimic" si aveti oarece cunostinte de electronica, se poate face in felul urmator: se ia un integrat LM555N, cateva rezistente si condensatori ceramici (se gasesc pe net scheme) si se face un generator de sunet de orice frecventa (deci puteti inclusiv sa generati ultrasunete cu el si sa speriati cainii). Asta il puneti la un kit de amplificator de 20W mono (e mic, se gaseste de cumparat undeva pe la 10-20 RON la magazine gen Global) si, mai departe, la un difuzor tip sirena. De alimentat ideea cu Li-Po e foarte buna (capacitate mare / masa mica). Bine, asta merge de exemplu la o bicicleta de cicloturism, unde ai unde sa pui bateriile + o cutie mica (2x5x10 cm maxim) de plastic cu electronica. Dar sunt curios cum ar arata asa ceva pe o cursiera...

legat de faruri, prefer cele cu LED-uri bright. alea practic nu au moarte (daca sunt alimentate corect), iar pe langa asta si consuma mai putin (20 de led-uri albe puternice - din alea pentru muritorii de rand, de 1 leu bucata - lumineaza cam la fel de tare cu un far obisnuit de aceeasi dimensiune, dar consuma muuult mai putina energie).

cat despre SSC si p4/7/etc... SSC e ceva tip de leduri bright, iar p4 vine de la diametru cred (4mm)... again astept contraziceri pentru ca poate ma insel...

LE: sper ca n-a fost foarte offtopic ideea de claxon

LE2: deci n-am avut dreptate prea mare cu SSC...

Edited by majikstone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar daca o parte a postului meu precedent e un pic pe langa topic, imi cer scuze pt asta :D, si o sa explic si termenii. Obisnuinta ma face sa uit ca nu toata lumea intelege termenii tehnici si mai putin argoul specific :)

SSC este prescurtarea preferata a unui mare numar de amatori intr-ale electronicii, pentru numele firmei Seoul Semiconductors. O firma koreana care care se tine la cele mai inalte nivele de performata a componentelor produse, alaturi de cele mai cunoscute marci din domeniu (Philips, Cree, Osram etc)

SSC P4 este iarasi o abreviere pentru o componenta electronica produsa de Seoul Semiconductors, un led, numit in cataloage w42180-u, P4 fiind numele comercial.

SSC P7, in cataloage w724c0, (pX e mai simplu de tinut minte, nu?) este o versiune monstruoasa a lui P4. In mare ar fi patru P4 intr-un singur led.

"Rulat" inseamna alimentat. (Eng. driven) mea culpa.

...pe listele de discutii (forumuri) straine prezenta amatorilor, care isi confectioneaza diverse sau modifica ori inbunatatesc in vre-un fel accesorii comerciale, este mai bogata.

Asa sa dezvoltat un argou specific.

Probabil si la noi in romania o sa mai creasca numarul de entuziasti cu buzunre mici dar cu vointa si rabdare.

Sal'tare.

P.S.

Parca luminile de pe bicicleta au ceva legatura cu claxonatul si claxonul. sunt totusi o metoda de avertizare...

Edit reason: inversat precedent cu meu

Share this post


Link to post
Share on other sites

SSC P4

Spre deosebire de alte surse de lumină, la leduri fluxul luminos nu e determinat de tensiunea aplicată, ci de curentul care trece prin ele. Din cauza asta se şi folosesc regulatoare de curent pentru alimentarea lor, în loc să fie legate direct la baterie. P4 are luminozitatea maximă la 1A. Ca termen de comparaţie, majoritatea covârşitoare a ledurilor ordinare, inclusiv cele "superluminoase" din semnalizatoarele mele, funcţionează la 20mA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Câteva secunde prea târziu lămuririle mele :D

M-am uitat şi eu multă vreme la ledurile de putere mare, dar faptul că au nevoie de o sursă de curent mi-a cam tăiat din elan. Oricum, pentru cine vrea flux luminos maxim, acum soluţia este HID (High Intensity Discharge). Cel mai performant far la ora actuală cu această tehnologie:

Imagine postată Imagine postată

Comparatie:

2 faruri de maşină cu halogen - faza scurtă

Imagine postată

Big Bang

Imagine postată

Ce văd şoferii

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JimmyDanger

Ai uitat sa zici ca jucaria ajunge la 650 de euro :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

A... da... şi asta :tongue:

Face casă bună cu Rohloff, că tot cam atâta costă şi ăla, şi e tot nemţesc.

Edited by JimmyDanger
Economie la post-uri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai da... daca le iei de la magazin, faci gaurica in buzunar si incepe sa te traga curentul pe acolo :D

Eu ma uitam la cat costa ceva mult mai slabut decat am eu, ca performanta si nu aspect, de la CatEye. Asa am tras o spaima cand am vazut ca jucaria aia costa cat o bicicleta buna la mana a doua... uhuu...

Investitia mea sa rezumat la vre-o 100 de lei per total? (20 lei ledul, niste faruri obisnuite si la 10 lei bucata, radiatoare de pe cipseturi n/c, o bucata de bara de cupru 10mm n/c, acumulatorii la mana a 2a, cu destula viata in ei, 40 lei, bidon, sarme, electronica facuta de manutele mele deci n/c (de-a gata e cam la 50 de lei) da... cam asa...

Edit: uitasi... costul de producte prea difera de pretul de piata... probabil target-ul e altul si nu noi? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie să fii prost făcut grămadă (sper să nu fie cineva pe aici în situaţia asta) ca să dai 1500 RON pe Triple Shot. Ştiu că în RO numai la suma asta se găseşte, însă preţul corect îl vedeţi aici. Modelul respectiv e pt. montare pe cască, însă şi cel pt. ghidon e tot cam pe acolo, dacă nu chiar mai ieftin.

Pt. cine nu are un morman de bani de dat pe un bec, există şi modele mai ieftine cu HID. Un exemplu aici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce văd şoferii

Imagine postată

poate intra vreun sofer pe contra sens ca lai orbit cu proiectorul ala !!!:eek:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Propun crearea unui nou topic cu titlul "Faruri, leduri si lumini" si sa fie mutate acolo toate posturile de aici care au legatura cu acest subiect.

Mi-ar placea sa mai dezvoltam subiectul, ca vad ca sunt destui interesati si pasionati, si nu-mi place sa amestec ciorba cu varza.

Rog un moderator sa ne ajute. Multumesc anticipat:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci, sumarizat si in termeni mai tehnici pentru cine doreste:

lumini: 2x SSC p4 albe, rulate la 800mA bucata, cu stabilizator in comutatie homemade in carcase is cu reflectoarele de la niste faruri nemtesti mai depasite (mWave)

...

Planuri de viitor: unu sau doua SSC p7 albe sa mai compensez lipsa de lumina.

În copilărie mai lipeam şi eu piese şi cum zilele astea m-a tot prins noaptea pe drum şi chiar prin pădure cu nişte leduri chioare mă gândesc să fac şi eu ceva bricolaje.

Am căutat informaţii despre SSC p4 şi am găsit aşa:

http://www.electronica-azi.ro/articol.php?id_ar=5004

http://www.vitacom.ro/AdvancedSearch/type/20/%3b%23%3bled%3a%23%3a1%3b%23%3bp4%3a%23%3a2

Am să mă duc la Vitacom să văd ce şi cum dar poate mă ajuţi cu următoarele:

-cât costă un p4?

-la ce tensiune funcţionează?

-ce înseamnă 'rulat la 800mA'?

-e obligatoriu stabilizatorul în comutaţie? de ce? în caz că da, îmi poţi schiţa o schemă?

PS: Am mai găsit http://www.elforum.ro/viewtopic.php?f=14&t=15379&st=0&sk=t&sd=a

Edited by LuluMOB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot-un-pic-pe-langa:

Dupa ce va lamuriti cu preturile la magazilul ala, comparati cu magazinul asta.

Am intrebat de curand la vitacom si sincer nu mi-a placut ce am citit din mailul de la ei.

Adica 33 de euro pentru o componenta (P7) care se gaseste la DealExtreme (aia cu expedierea gratis) cu 21 de dolari.

Nu vreau sa fac reclama negativa, mai ales ca am colaborat, in trecut, cu ei, dar uneori ma sperie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, daca tot s-a mutat discutia, mai asa... intr-un coltisor, si mai aproape de semineu :D

Imagine postatăImagine postatăImagine postatăImagine postatăImagine postată

Am folosit pentru astea: 2 bucati Seoul P4 (aka ssc p4)

Imagine postată

Doua bucati faruri de bicicleta, tip M-wave (se intampla sa se fi gasit la un magazin mic din Bv)

Link

Si desigur, am facut doua regulatoare, pentru ca unul singur, de calitatea si performanta necesara e 50 de lei.

Imagine postată

Sigur, regulatoarele alea facute profi si industrial sunt mai mici, mai performante si mai eficiente decat ce am proiectat si facut eu, dar... pretul face diferenta. Investitia in regulatoarele mele se ridica la aprox 0 lei. (toate componentele zaceau in jurul meu, dar asta din pricina hobbyurilor si a meseriei) dar cu absolut totul cumparat (componente, cablaj, fludor, etc.) nu ar tece de 5 lei bucata.

Si in fine, totul este alimentat dintr-un pachet sanatos de Li-ionuri, totalizand 4.4Ah la 14.4V.

Regulatoarele functioneaza la 100% din capacitate de la 7V, deci se poate folosi si un pachet de 9-12V fara probleme.

Ca exemplu de pachete ieftine ar fi cele destinate aplicatiilor R/C (aeromodele, navomodele, etc. )

Incarcarea se face si de pe dinam, daca se cere, iar acumulatorii ii dau jos de pe bicicleta pentru rencarcare la priza cam odata la doua luni.

In general cand e vorba de asa ceva, imaginatia este limita. (in cazul meu, a fost si imaginatia altora :D )

Sal'tare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si inca ceva, legat de leduri in general. (sa nu mai incarc ideea precedenta)

Dupa o regula simpla, ledurile se alimenteaza in curent si nu in tensiune.

Da... e nevoie de un pic de cunostinte in electronica pentru a intelege diferenta, dar in linii mari: Ledurile ca si multe alte componente electronice active, semiconductoare, au tendinta ca atunci cand tece curent prin ele sa se incalzeasca mai mult sau mai putin.

Toate bune, pana aici, dar cu cat sunt mai fierbinti, cu atat vor sa consume si mai mult curent.

Ciclul se repeta pana la topire, daca conditiile permit (alimentatorul, sursa)

De aceea, mai ales ledurile de putere, au nevoie de regulatoare precise.

Pretul destul de piperat la aceste leduri si faptul ca pot fi duse la maximum de performanta doar cu ajutorul preciziei maxime, fac ca regulatoarele in comutatie sa fie preferate.

Alt motiv, pentru comutatie, este randamentul.

Stiu ca, la inceputuri, ledurile de putere medie si mare erau alimentate doar cu un rezistor inseriat, pentru a simplifica lucrurile, scadea pretul si pentru spatiu.

Dar, si eu, calaret de tractor, nu vad cu ochi buni risipa de curent pretios din acumulatorii aia scumpi, Risipa se face pe acel rezistor sau regulator liniar, daca e cazul. Acesta va transforma in caldura integul exces de curent ce nu este consumat util de led.

Iar la capitolul precizie sau stabilitate... zero.

SSC P4 poate fi alimentat cu maximum un amper (1Ah). La foarte putin peste aceasta valoare, nici nu da mai multa lumina si nici nu prea mai are viata lunga. Pe la 1.2Ah se arde. La 1.1Ah lumina vireaza oribil in albastru si scade in intensitate, pentru ca toata caldura generata de chip nu mai poate fi transferata catre radiator destul de repede.

P4 nu este varful si nici emblema in lumea ledurilor.

Mai sunt si leduri Cree (Americane) sau leduri Philips (cunoscute dupa marca Luxeon)

Pana acum, varful de lance la antenumitele marci ar fi Cree: seria Q5, seriile superioare lui R2 si ledurile Luxeon: III, V si K2 (mai ales cele TFTC)

Ledurile luxeon I, II si III sau V sunt deja de domeniul istoriei, pur si simplu compromise in fata concurentei acerbe diin domeniu.

Iarasi, pana acum am folosit si vorbit de leduri de 3Watt. Sunt pe piata si la preturi ok si leduri de 10W, 50 sau 100W

Desigur, ca pentru bicicleta, 10W ar fi limita maxima de consum electric.

Altfel creste, in mod simtitor, greutatea bateriei, si nu mai renteaza din punctul de vedere a timpului de operare.

Daca cineva poate comanda de pe dealextreme.com are si preturi ideal de mici si calitatea necesara la toate cele de trebuinta in astfel de bricolaje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am cumparat mai demult un far baban cu 5 leduri mari si care functioneaza cu 4 baterii R6.

As putea sa pun in loc de baterii, 4 acumulatori din aia de la aparatele foto?

Mai trebuie pus ceva in plus ca sa functioneze cu acumulatori?

Share this post


Link to post
Share on other sites

da se poate si nu e nevoie de nimic in plus decat de acelasi tip de baterii (adica R6) doar ca sunt de tip acumulator. tinand cont ca nu tii farul deschis pana se consuma bateriile tin sa te atentionez ca in functie de tipul acumulatorilor (nimh, lipo, nicd si mai rar li-fe) se descarca (nefolositi) cu aprox. 2-3% pe zi depinzand si de temperatura la care sunt pastrati: cu cat mai rece cu atat mai repede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apsolut nimic altceva.

Acumulatorii sunt direct intreschimbabili bateriilor, si foarte recomandati de care mine.

Diferenta de 0.3V intre acumulatorii NiCd/NiMh si bateriile Zinc-carbon sau Alkaline este compensata de impendanta mult mai mica a acumulatoriilor.

impendanta = rezistenta interna a celulei/elementului, cu cat se opune trecerii curentului, pt ca si acumulatorii sau bateriile se opun trecerii curentului prin ele

Share this post


Link to post
Share on other sites

dar un sistem cu acumulator de laptop, nu incercati, este mai puternic si duce f bine atat farul cat si stopul, autonomie cred berechet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

in electronica nu sunt recomandate improvizatiile: daca nu stii despre ce e vorba nu e bine sa incerci...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai bre Axule ,merge si unul de masina.(Pe vremuri aveam unul pe care il caram pe portbagaj la o semicursiera ruseasca,pana la locul de sprit ,ca sa avem muzica pana la ziua.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am vazut un tip cu o baterie de masina pusa pe portbagajul din fata si la care a legat ditamai faru.

Mersi yo6ial, poate imi recomanzi si niste acumulatori (cu tot cu incarcator) buni si pretul lor sa vad daca merita schimbarea. Si cam cu cat ar tine mai mult acumulatorii fata de baterii.

@yo6ial - ai cumva un nume, prenume sau porecla mai usor de pronuntat?:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@yo6ial - ai cumva un nume, prenume sau porecla mai usor de pronuntat?:P

off topic

Probabil va intrebati ce inseamna acest YO6IAL. Este un indicativ de apel pentru radioamatori. YO este indicativul de tara, Y06 corespunde judetelor ( Bv, Cv, Hr, Ms si SB) restul literelor/cifrelor sunt diferite pentru fiecare radioamator in parte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lucian, mama, acu' ceva vreme, da' nu multa, mi-a pus numele Alexandru. Iara fiind asa multe litere in numele asta, mai toata lumea imi zice Alex.

yo6ial e intocmai cum a explicat @Marius. YO=Romania, 6=districtul din care face parte si Brasovul iar IAL indicativul individual. (multam Marius :) )

So.. indarat la subiect,

@axe zicea de acumulator de laptop.

Da, se poate, dar daca nu ai cunostinte ceva mai avansate cu privire la electronica... Sa zicem ca pretul si pericolul e prea mare.

Ca ori ce pachet de acumulaatori Li-ion/LiPo/LiFePo, acumulatorii de laptop au un circuit electronic de protectie si egalizare, vital pentru siguranta si viata acumulatoriilor. Acest circuit este comandat digital, cel mai adesea, chiar de cate laptop, ca un intrerupator electronic, pentru a prevenii eventualul scurtcircuit cauzat de utilizatorul care scoate acumulatorul din laptop sa-l "inspecteze".

Acumulatorii, mai de toate felurile, nu tolereaza bine scurturile si prefera sa faca poc decat sa moara in liniste, ca bateriile. Explozia sau incendiul este un pericol real, iar acumulatorii nu's de luat in joaca. (Sunt pe youtube filmultete care frizeaza stilul snuff legat de acumulatori in scurt.)

Iar cu bateria de masina, he-he-he...

Acu' 5-6 ani, pe cand ledurile abea licareau, foloseam becuri halogen, pentru iluminat.

Desigur, pentru a alimenta 1 bec H3 de 55W era nevoie de un acumulator enorm.

Enorm dar ieftin era acumulatorul cu plumb, deci... am atasat de portbagaj si tija seii un monstru de 6kg (12V 11Ah). Oricum, dupa ce si-a dat obstescul sfarsit, de la frigul si vibratiile suferite, dupa aprox un an, am renuntat la ideea plumburie.

O solutie eleganta, in ziua de azi, si in fucntie de buget si cerinte este pachetul de NiMh-uri

Ajunse la capacitati acceptabile, si la preturi accesibile, ofera multe oportunitati.

Variind in dimensiune si capacitate de la celulele "R3" de 1Ah pana la "R20" de 10Ah, cele ami populare ar fi R6, stocand cam 2.5 Ah si avand preturi intre 10 si 20 lei bucata.

Asta in comparatie cu LiIon care costa incepand de la 35 lei bucata, si fara electronica de protectie, care costa suplimentar.

Eu am ditamai pachetul de acumulatori, ascuns in bidon, pentru ca nu vreau sa imi aduc aminte ca nu am incarcat acumulatorii cand sunt la 50km de cea mai apropiata priza, si soarele a apus de doua ore.

Pentru oras, unde e un plus de lumina ambientala zic ca este mult mai rezonabil un pachet de acumulatori mai mic, care sa fie destul pentru 2-3 ore de iluminat continuu. (2-3 ore la 15km/h rezulta cam 30-45Km)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana la urma eu am ajuns la concluzia ca un dinam in butuc este cea mai buna solutie, eu folosesc unul pe o bicla de trekking si pot spune ca nici nu-l simti. Nu se compara cu dinamul clasic la care tragi de-ti dai duhul.

In plus duce un far halogen(deci consum) plus stopul pe leduri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now