LucianTheOne

Faruri, leduri si lumini

Recommended Posts

@MLADEN Cel mai simplu e un circuit basculant dar in ziua de azi se pot gandi timpi variati 1:3-6.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fluxul maxim dat in fisa tehnica pt un led e la 25C ori practic nu poti tine un led la 25C ... incalzirea ledului e mai mare cu cat curentul aplicat e mai mare ; randamentul luminos (lm/W) creste odata cu scaderea curentului .

Pt XL-M e de 154lm/W la curentul de test ,adica la 0,7A ,la 3A e de 99lm/W  ! Si asta la 25C (numai cazul ideal) ca mai scade si din cauza caldurii . Exemplul e valabil numai pt ledurile originale (adica cumparate de la dealeri Cree) ; cele care 'dau'  mai multa lumina sunt replici .

Nu inteleg care e farmecul sa ai o lumina mult mai puternica decat pe automotive . UE a stabilit ca farul de automotive are voie de max 1700lm pe faza scurta daca din constructie nu e mai puternic (xenon/led) .

Singurul rezultat pe drumurile publice la o lumina puternica e sa enervezi si pe ceilalti participanti la trafic si de ex daca dai intr-o groapa (caz ipotetic ca-s foarte rare) lumina ajunge in oglinda retrovizoare a masinii din fata  si pune ala o frana de te face ornament pe a lui portbagaj . Sau numai incetineste si va lasa sa-l depasiti iar cand sunteti in drepul lui ,deschide usa .

Optim e un XM-L la  0,75 A (300lm) ,consum mic (acumulatorul tine mult) ,randamentul e maxim ,incalzirea minima  si de vazut vezi bine . Se poate folosi si un ultracap ,e mai scump dar are viata 10 ani si cicluri de descarcare practic infinite .

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Salut,

 

Are cineva experiență cu un far de genul acesta AXA Luxx 70 Plus Steady Auto Front Light care se alimentează de la butucul cu dinam dar care oferă și un port usb pentru încărcare.

Mă interesează cât de bine funcționează încărcarea prin acel port usb?

 

Link:

https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=98764;menu=1400,1410,1411;mid[480]=1;pgc[13109]=19240;orderby=3

 

Numai bine!

Adrian

Edited by IonutA
bold

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, mottofreee said:

Nu inteleg care e farmecul sa ai o lumina mult mai puternica decat pe automotive . UE a stabilit ca farul de automotive are voie de max 1700lm pe faza scurta daca din constructie nu e mai puternic (xenon/led) .

 

Ce-i aia "automotive"?

 

Se poate folosi si un ultracap ,e mai scump dar are viata 10 ani si cicluri de descarcare practic infinite

Condensatorii nu-si au locul la farurile pentru biciclete.

Stocheaza putin, sunt mai voluminosi decat acumulatorii, nu ai nevoie de putere mare in timp scurt, rar se iese cu bicicleta la temperaturi foarte scazute...

Pot fi utili doar in lumini destinate navetei prin oras unde nu ai nevoie sa tina mult, in schimb te ajuta ca poti incarca in cateva secunde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autovehicule in engleza ,adica tot ce misca pe roti si e cu motor - in ultimul timp a devenit un termen colocvial .

Condensatorii nu, dar ultracondensatorii da . Sunt alcatuiti din materiale usoare  si au capacitatea de a se descarca complect fara a pierde din capacitate . Acumulatoarele pe litiu au o tensiune minima de descarcare sub care se strica treptat iar acumulatorii pe nichel sau plumb sunt grei/unitate .

Ultracondensatorii sunt cilindrici iar cadru are o multime de tevi nefolosite .

La farurile de pana in 3W se poate merge pana la 1 ora /100%, la farurile mici (pana in 0,5W)autonomie de 6 ore/100% .Necesita o sursa de curent constant tip boost de inalta eficienta  .Mai la vara am sa fac o lumina pe baza unui ultracap 500F/2,7V si led XP-G 2  pt far si cateva 0,1W pt lampa spate .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, mottofreee said:

Autovehicule in engleza ,adica tot ce misca pe roti si e cu motor - in ultimul timp a devenit un termen colocvial .

 

Din moment ce cunosti cuvantul autovehicole, nu are rost sa folosesti "automotive". Nu suna bine pe langa restul cuvintelor.

 

Return la condensatori, "ultra" ii doar un termen de marketing... la inceput le mai ziceau si "super". Probably a ramas doar "ultra" ca da mai bine.

In cazul de fata nu te ajuta at all posibilitatea condensatorilor de a fi descarcati completely.

Ii tot follow-ui de ceva vreme deoarece ma gandesc sa-mi fac un start up boost pack la automotive-ul pe care-l detin.

Folosesc masina foarte rar asa ca am sanse sa ma trezesc ca s-a descarcat prea mult bateria si nu mai porneste (dap, asa de rar)

Pentru chestia asta condensatorii se potrivesc like a glove. In schimb pentru alimentarea luminilor la biciclete, li-ion-un deocamdata ii tata lor.

Tinand cont ca tiind sa fie electrificate tot mai multe chestii la bicicleta, condensatorii ar putea fi folositi foarte bine la alimentarea suspensiilor, schimbatoarelor, tijei de sa... si cine-stie-ce chestii mai apar.

 

Probabil pe viitor vor ajunge sa fie mai buni ca acumulatorii, deocamdata se preteaza a fi folositi complementar.

De fapt cel mai bun semn ca au ajuns sa depaseaca acumulatorii ii atunci cand vor incepe sa-i foloseasca la telefoane.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intradevar , autovehicule suna mai bine.

Diferenta dintre ultra si super e la limita -prin super se inteleg valori mai mici decat la ultra (ceva similar cu abaterea la componentele electronice).

Pt booster de pornire sunt f.potriviti ;in ce configuratie te gandesti: serie sau paralel? La e-bike un ultracap ar putea fi actionat ca sursa de putere auxiliara (depasirea uni hop prin supravoltarea motorului ? ,cand se va aplica si la noi legea cu 250W) . Legile UE trebuie respectate de toate statele membre dar la noi inca nu se aplica si va mai dura ceva dar avand in vedere ca exista un cod rutier si regulament de aplicare dar cu bicicleta practic poti trece pe rosu ,sa depasesti pe dreapta coloanele in mers ,prioritate la trecerea de pietoni ,etc 

La mobile primeaza volumul si greutatea iar la bicicleta greutatea si volumul. La mobile volumul interiore ocupat 100% iar la bicicleta mare parte din cadru e gol -am avut motocicleta cu circuit de racire prin cadru,alta cu rezervor de ulei in cadru iar un model neobisnuit cu rezervor de ulei in bascula  . Si nici una nu pierdea lichide ,cat despre cadru rupt/deformat/fisurat la asa ceva nu am auzit .

Despre iluminatul in impulsuri .

Parerea mea e ca ochiul uman integreaza pulsurile luminoase rapide si vei fi observat la fel in trafic daca aplici pulsuri de curent cu latime decenta . La iluminarea drumului puterea luminoasa va scadea proportional cu latimea pulsurilor in conditiile unei frecvente decente .

Daca se foloseste iluminatul in pulsuri se ajunge la dureri de cap si in timp la scaderea acuitatii vizuale . Oricum ledurile (dispozitivele la care se pot aplica pulsuri) au CRI subunitar si obosesc creierasu' ceea ce da senzatia de oboseala generala .

Un CRI mare ne ajuta sa distingem detaliile mai bine ,o combinatie de cu diverse temperaturi de culoare ajuta la cresterea factorului CRI uneori . Deci cu un far de putere mai mica dar echipat cu leduri combinate/CRI mare poti vedea drumul mai bine decat cu unul de putere mai mare dar cu leduri care au CRI mic . 

Ledurile chinezesti ebay/ali/asemenea au un CRI inferior celui anuntat ( un spectograf pt CRI e costisitor si au decat marii producatori ) ,cromaticitatea aiurea si randamentul luminos inferior - aspecte intalnite la mai toate replicile si nu neaparat leduri .

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Salut,

 

Am următoarea situație:

De la vibrațiile/șocurile de la drum mi-a sărit o mică componentă albă/transparentă ce facilita accesul la ledul stopului cu prindere pe portbagaj.

Fiind un model vechi de stop cu alimentare de la dinam ( Axa Basta Zoom) nu cred că mai găsesc de cumpărat.

În momentul de față ledul este în are liber și caut o soluție să îl acopăr cu ceva care să îl protejeze de praf/ploaie/s.a.

 

Având în vedere că forma piesei albe din centru stopului este neregulată, mă puteți ajuta cu o ajuta cu o idee?

 

Așa arată înainte:

Lzw3PBUNcxWzIigQjbq4E7rOlgcOTfdL6cDgeNBn

 

6KinIr9pnJ7MmTXogWINZkR8Z1IhbsuYlM9tEsuZ

 

Așa arată acum:

 

7m68h8gzP8Zc1kGcz-NF14Yd1De7qEok1i2zLdwE

 

Hwh-Zp6xd42dAkr-2oQEsiHFx98jVymZCSrv821V

 

Numai bine!

Adrian

Edited by IonutA
stop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu se vad pozele

Share this post


Link to post
Share on other sites

@feroviarul

Cam scumpa minciuna (137$) .

De ce? Producatorul ledului spune ca acest led poate debita maxim da 1710 lm daca temperatura jonctiunii ledului e de 25C si daca tensiune de alimentare e de 12,4V  la un curent de 1,05A !  Adica necesita amplasarea ledului pe un radiator LGA775 pt a putea stabiliza temperatura la 60C ... www.cree.com/led-components/media/documents/ds-XHP35.pdf

Binenteles ca aceste conditii (25C si 1,05A@14,4V) se pot intruni daca:

- ploua abundent pe lanterna

- acumulatorul 21700 e de calitate si nou - dar cum e un anunt mincinos improbabil sa fie asa

- afara e zi - noaptea pe ploaie nu poti circula cu aceasta lumina la max deoarece te va orbii pe tine inaintea celorlalti participanti la trafic . Daca esti singurul participant la trafic vei intalni un copac,o groapa ceva pe trasa .

Utilitatea ei poate fi de lanterna dar si asa limitat pt ca se infierbanta rapid si nu o poti tine in mina .

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/19/2019 at 8:51 AM, IonutA said:

De vazut se vad acum. Ideii nu am..

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, mottofreee said:

@feroviarul

Cam scumpa minciuna (137$) .

De ce? Producatorul ledului spune ca acest led poate debita maxim da 1710 lm daca temperatura jonctiunii ledului e de 25C si daca tensiune de alimentare e de 12,4V  la un curent de 1,05A !  Adica necesita amplasarea ledului pe un radiator LGA775 pt a putea stabiliza temperatura la 60C ... www.cree.com/led-components/media/documents/ds-XHP35.pdf

Binenteles ca aceste conditii (25C si 1,05A@14,4V) se pot intruni daca:

- ploua abundent pe lanterna

- acumulatorul 21700 e de calitate si nou - dar cum e un anunt mincinos improbabil sa fie asa

- afara e zi - noaptea pe ploaie nu poti circula cu aceasta lumina la max deoarece te va orbii pe tine inaintea celorlalti participanti la trafic . Daca esti singurul participant la trafic vei intalni un copac,o groapa ceva pe trasa .

Utilitatea ei poate fi de lanterna dar si asa limitat pt ca se infierbanta rapid si nu o poti tine in mina .

producatorul Acebeam e afiliat ANSI vad! si apoi lumina are proiectie standard STVZO celor germane de oras! asta m-a impresionat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut tzunoi,

 

I-am dat stopul lui Mihnea (cpke), să vedem ce o reuși să meșterească pe la el.

 

Numai bine!

Adrian

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un led pe care producatorul lui il acrediteaza cu 1712lm e suspect ca altcineva sa scoata 2000lm .Binenteles se poate supravolta dar atunci iese din parametri dati de producator si garantie ioc -ma refer la garantia in functionare . De asemenea producatorul garanteaz  la 85C decat 25 000h , la 60C 35 000h de functionare si 50 000 h la 25C ;asta la toate produsele  deoarece trece bicicleta in eternitate pana la atingerea acestor ore .

Ledul e un dispozitiv electronic care e dependent de temperatura ,o temperatura de +10% peste cea maxima data de producator duce la scurtarea dramatica a timpului de functionare . Asta o spun din practica ,am pus 4 leduri de putere pe un dorn de cupru si au functionat corespunzator 3 zile ... Un alt proiect a fost un far pt e-bike cu 6 buc XM-L2 /U3 cu 6000lm@3A dar dupa 30s de functionare nu mai poti sa-l ti in mana - la 1,1A si 2800lm e fierbinte (poti sa-l ti in mana dar e dificil)  .

Pe un radiator  775 cu ventilator , 6x XP-G R5 @1A si 2000lm de abia se incalzeste ...

Firmele mari au departament de marketing cu psihologi  . 

 

  • Upvote 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.