LucianTheOne

Faruri, leduri si lumini

Recommended Posts

Conduc de vreo 23 de ani. Multe sute de mii de km.

Iti spun foarte clar, ca sofer, fara nici o interferenta de observatie ca biciclist. Semnalele de avarie ma lasa destul de rece. Semnalele luminoase proprii politie, salvare, pompieri la fel. Le sesizez si sunt "mai atent". Luminile constante le iau ca atare. Pot fi orice, de la far pana la lanterna. Singurele care in trafic nocturn sau diurn imi da identificatorul de biciclist sunt luminile sclipitoare intermitente, alb respectiv rosu. Nu-s gandite cu genunchiul si tare rau gresesti daca o sa consderi ca cele continue te vor face mai "vizibil" in trafic. Lungimea de unda si efectul de stroboscop dau vizibilitate unuia si implicit vigilenta celuilalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Le ocoleşti numai pe alea intermitente?

Nu consider că cele constante mă fac "mai vizibil". Reciteşte-mi postul anterior.

Am un buget şi vreau să găsesc lumini pentru el. Din moment ce niciun producător nu s-a deranjat să combine simultan lumină constantă şi intermitentă pe aceeaşi lampă de bicicletă, asta înseamnă două lămpi. Deocamdată voi cumpăra doar una. Pe care o pot folosi fie constant fie intermitent. Am decis să fie constant. Raţionament mai sus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am comandat asta de pe Dealextreme.

A sosit? Cum lumineaza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A sosit: e genial noaptea prin parc sau pe camp, dar pe strada e mult prea puternic. Pentru oras ar fi fost suficienta 20% din putere.

Modul MID e mai aproape de low, se vede clar diferenta de luminozitate, e bun pentru economie de energie. Face un spot destul mare central si arunca mult in jurul lui, indiferent de directie. Pentru sosea/trotuar/piste i-ar trebui o lentila sa-i ofere acel "cut-off". Eu merg cu el la maxim in jos, imi bate in roata, doar ca sa mai limitez din efectul de orbire.

Acum experimentez cu plasarea unui emitor identic (XM-L) in fata si mai jos de punctul focal al reflectorului si orientat in sus. Astfel sper sa obtin "faza scurta" mai simplu decat cu lentila. Un comutator cu 2 pozitii muta intre cele 2 LED-uri iar restul de electronica ramane la fel. (HIGH-MID-Strobe)

Suparator e ca nu are nici o indicatie asupra stareii bateriei: merge exact la fel de la inceput pana se stinge definitiv. NIci un LED rosu, nici un semnal, nimic. Deci, un alt upgrade pe care o sa-l primeasca e un level-meter cu 6 LED-uri SMD (rosu-portocaliu-galben-verde-albastru-alb) facut cu un LM3914 si alese 7 din cele 10 praguri in functie de timp ramas, nu de procentaj din baterie.

Incarcatorul e destept, nu un traf chior, dar e cu priza US. Adaptor priza sau 10min + stecher sacrificat si se rezolva.

Durata exacta a bateriei nu o stiu, undeva intre 2.5 si 4.5 ore.

Daca vrei ceva gata de commuting , nu e pentru tine, dar nici la 44$ nu cred ca ii poti reprosa prea multe. Poate variantele de 100+$ ar fi rezolvat neajunsurile legate de indicatia bateriei.

Eu nu regret achizitia, chiar o recomand, dar cu obiectiile de mai sus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BebeNeuzer: m-am gîndit la lanterne throw-to-flood dar au diverse neajunsuri. Dispersia luminii e la unele mai bune, la altele mai proaste, şi tot eşti obligat să ajungi la soluţii aftermarket gen diffusing filter. Plus că piesele în mişcare înseamnă cel mai probabil că nu-s rezistente la apă (văzut comentarii pe DX unde s-au trezit cu surprize după ploaie). Şi cea mai mare problemă e durata mică a bateriilor (40-60 de minute).

Dacă ar exista un exemplar cu 2xAA cu flood, durată decentă a bateriilor (deşi-s conştient că asta ar însemna probabil doar 100 lumeni), să iei două bucăţi, să le pui pe două suporturi generice, să-l faci pe unul far (cu mascare hotspot şi/sau diffuser etc.) şi pe unul intermitent cu soft diffuser cone... aproape că ar ieşi ceva util pentru trafic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am dus şi m-am uitat pe viu la nişte faruri. Sigma Triled şi Illux m-au lecuit de lumini "be-seen". Or fi utile să fii văzut de şoareci într-o pivniţă întunecoasă dar pe străzi semi-luminate sînt aproape inutile. Sînt bune strict pentru a te autoamăgi că ai lumini, dar nu merită 55-60 de lei. 20-25 de lei mi s-ar părea un preţ corect. Sigma Lightster este la limita decenţei, în sensul că are o putere decentă şi un fascicol care chiar se vede, plus geam non-glare. Luminează cam ca o frontală din aia ieftină cu 3xAAA, dacă vreţi să vă faceţi o idee (deşi Lightster are 4xAA). Adică e relativ vizibil pe stradă şi reuşeşte să ilumineze chior la cîţiva metri în faţă, cît să nu dai în gropi. Costă ~80 de lei pe site-urile din afară şi e cam minimul pe care l-aş lua în considerare dacă vrei să faci vreo brînză în trafic. În concluzie voi merge pe buget ~150 de lei cu dinam de jantă Axa HR şi un far Busch&Muller Lumotec Oval Plus, cu condensator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cea mai buna solutie de "be seen", este tot home-made

Un XM-L T6 cu lentila eliptica, pentru "vazut", si "pentru a fi vazut" un grup de 10-15 leduri de 5mm, indreptate in fata, eventual cu control de luminozitate, ca de batut cam bat alea mici cand esti la cativa metri de cineva.

Totul alimentat de 2-4 bucati de 18650. Si ai o autonomie de 10-12 ore pe "full".

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 bucati 18650 = 4x2500mAh=10Ah @3.6V adica 36Wh

1bucata XM-L T6 consuma sa zicem 2800mA la 2.9V adica 8.12W si luand in calcul un randament de 90% al sursei ajungem la 9W consum

9W din 36Wh inseamna 4h

Deci XM-L T6 alimentat din 4x18650 tine ~4h adica la limita pentru a fi incarcat o data la doua zile. Mie imi trebuie cam 2h30min pe zi, si asta acum. La iarna probabil mult mai mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar cine a zis ca trebuie alimentat la 2800mA?

La 2800mA trebuie sa "scoata" cel putin 800-850lm, poti sa-i dai undeva la 1700-2000mA si ai o autonomie mai mare si performante muuuult mai mari decat orice produs de pe piata, vandut la noi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru cei care vor lumina relativ multa, autonomie mare, cutline OK si pret relativ OK, exista mereu solutia DIY (Do It Yourself) :).

Uite cam asta am obtinut eu dintr-un Sigma Illux in care am montat 2 Cree XP-G warm white (temp culoare 2700-3400K) cu radiatoarele aferente si drivere de 700mA per led.

Ca optica am o combinatie de lentile plain medium (16 grade) si un dispersor cu lupa.

Lumina generata in maxim este de minim 400 lumeni (conform datashett-ului de la cree) iar in minim lumineaza cam la fel ca un Illux original (Adica bun de plimbat prin parc :) )

Am facut niste poze in nocturna (seara asta) HIGH/LOW/OFF (copacii sunt pe la 25 de metri de bicicleta):

Imagine postată Imagine postată Imagine postată

Pentru cei ingrijorati de vizibilitatea din lateral, datorita dispersoarelor cu lentila folosite atat in fata cate si in spate, bicicleta se vede cam asa:

Imagine postată

Proiectia fata/spate la perete este urmatoarea (bicicleta pozitionata la cca 3m de perete):

Imagine postată Imagine postată

Cateva poze cu stopul (un Seoul P4 rosu de 45 lumeni alimentat in mod HIGH/LOW/intermitent cu drive maxim de 350mA, adica cca 1W)

Imagine postată Imagine postată

Astea ar fi niste poze de aproape cu farul:

Imagine postată Imagine postată Imagine postată Imagine postată

Bateriile sunt puse intr-un tub din aluminiu si sunt 4X18650, 2400mAh bucata (legate in paralel):

Imagine postată

Pentru "faza lunga" acum folosesc o lanternuta de la cree cu un XP-G warm white (inlocuit de mine, bineinteles) care asigura spot de 300 lumeni si completeaza minunat farul celalalt. Din pacate nu l-am avut la mine in parc seara asta ca sa fac poze si cu el .. dar rezultatul combinat e spectaculos :).

Imagine postată Imagine postată

Am avut initial XP-G-uri cool white care au un randament usor mai bun la lumeni per watt dar lumina generata e rece si sincer, culorile randate cu warn light-ul sunt muuuult mai apropiate de ceea ce vedem cu ochiul liber in timpul zilei asa ca am sacrificat cativa lumeni pentru calitatea campului iluminat. Cu cool white aveam cca 500 lumeni la exact aceeasi parametri de putere.

Daca vrea cineva detalii le ofer cu cea mai mare placere.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, doar că din ăla mai este Illux doar carcasa. :)

Întrebarea mea este dacă obţii vreo îmbunătăţire înlocuind la Illux de exemplu doar ledurile? Eventual proiecţia/dispersia. Dar păstrînd tot restul, inclusiv alimentarea 3xAAA. Se poate obţine o lumină decentă (nu-s sigur cîţi lumeni înseamnă decent, probabil 100-150) timp de cîteva ore? Sau ceea ce face Illux de la mama lui e maximul care se poate face cu 3xAAA?

În rest, e foarte, foarte frumos ce poate face cineva care se pricepe, dar pentru cei care nu ştiu şi nu au nici sculele necesare... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am un illux la care am lasat led-urile laterale originale iar in locul celui central am pus un XP-G alimentat cu un driver de 350mA, comandat chiar de circuitul original. In felul asta se obtine o proiectie frumoasa de cca 100 lumeni folosind 3 elementi AAA. Problema este autonomia ... 3 elementi Ni-Mh BUNI avand cca 3Wh in total asigurand o autonomie de cel mult 3 ore. Am sa pun poze mai pe seara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca de obicei @ro_explorer, ne incanta ochii.... Imagine postată

Foarte frumoasa proiectie are farul ala Illux, zici ca e xenon-ul OEM al unei masini...Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cilindrul ala cu baterii zici ca-i compensatoru' de gaz al amortizorului :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am un illux la care am lasat led-urile laterale originale iar in locul celui central am pus un XP-G alimentat cu un driver de 350mA, comandat chiar de circuitul original. In felul asta se obtine o proiectie frumoasa de cca 100 lumeni folosind 3 elementi AAA. Problema este autonomia ... 3 elementi Ni-Mh BUNI avand cca 3Wh in total asigurand o autonomie de cel mult 3 ore. Am sa pun poze mai pe seara.

Atunci 2xAA ar ţine ~4 ore? Probabil cu un 4xAA s-ar ajunge la o autonomie decentă de ~8 ore...

Încă o întrebare, de curiozitate: ar fi complicat să faci ca unele leduri să clipească (lent, un flash scurt pe secundă) dar celelalte să stea aprinse normal, simultan? Evident, cele care clipesc nu ar fi nevoie să dea la fel de multă lumină precum cele constante, ba chiar ar fi de nedorit pentru că ar modifica proiecţia. Sînt de părere că asta ar combina toate dezideratele unui far urban: să vezi, să fii văzut şi să atragi atenţie suplimentară la un mod care nu deranjează şi nici nu poate fi confundat cu semnalele de direcţie.

Păcat că producătorii nu află sau dacă află nu iau aminte la asemenea proiecte DIY. Mă uit la colaborarea dintre Antec şi silentpcreview.com care a produs şi îmbunătăţit de-a lungul anilor multe modele de carcase de PC. Ar fi extraordinar dacă s-ar petrece ceva similar şi în domeniul iluminaţiei cicliste. Poate n-ar strica să postezi şi pe un blog, în engleză, şi să dai link-ul unor firme din domeniu, şi să-i rogi să se inspire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am sa incerc sa raspund la toate intrebarile.

Acumulatorii AA performanti ajung la 2500mAh reali, ceea ce inseamna 3Wh per baterie. Daca ai 2, obtii o capacitate maxima de 6Wh .. la 4 bucati ai cca 12Wh.

Stiind cati Wh inmagazineaza bateriile, restul e doar matematica simpla.

Un led modern in care injectezi controlat 1A (sa zicem), va consuma cca 3-3.5W rezultand o autonomie de X ore, depinzand de cata energie ai stocata in baterii.

In cazul Illuxului modificat, dupa cum am spus, injectez 350mA rezultand un consum de cca 1W si o iesire de exact 139 lumeni, conform producatorului ( http://www.cree.com/products/pdf/xlampxp-g.pdf - vedeti lumina generata de un XP-G R5 la 350mA).

Asta e un Illux standard cu proiectia aferenta (poza e facuta cu expunere manuala ca sa fie de referinta):

Imagine postată Imagine postată Imagine postată

Asta e Illuxul modificat si proiectia lui (expunerea si pozitia aparatului au fost pastrate identic cu prima fotografie pentru ca diferenta de iluminare sa fie cea reala):

Imagine postată Imagine postată Imagine postată Imagine postată

Despre partea cu construitul unul far in care ledul de putere sa stea aprins si cele mai slabe sa clipeasca, da, e posibil. Nu e foarte usor, necesitand implementarea unui sistem dublu de control (deci 2 butoane de power) dar se poate face. Chiar si intr-un illux din asta :).

Si referitor la ultima parte, nu am fost niciodata bun la afaceri de orice fel. Eu am construit totul din pasiune si placere. Daca a iesit ceva pe langa, f bine .. daca nu, iar foarte bine. Nu stiu cum dar nu am simtul necesar pentru treaba asta. Daca insa esti interesat si vrei sa dai o mana de ajutor in domeniu, eu pun la dispozitie toata documentatia tehnica necesara si tu te ocupi de partea de promovare :).

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea principală era ca în primul rînd să publici aceste proiecte pe care le faci într-o limbă de circulaţie internaţională şi cu poze. Dintr-un blog ar beneficia în primul rînd alţi entuziaşti din toată lumea. Cînd văd oameni care fac lucruri aşa de interesante mi se pare păcat că nu profită de Internet pentru a împărtăşi acele lucruri cît mai mult.

Ulterior, odată ce ţi-ai creat credibilitate şi ai de oferit o gamă mai largă de proiecte, poţi aborda un producător, dar nu am zis-o în sensul de-a încheia o afacere cu ei ci pur şi simplu pentru a le sugera cam ceea ce se caută de fapt pe piaţă. Şi indiferent care ar fi reacţia lor, blogul ar fi făcut şi s-ar bucura de el mulţi oameni. Dacă ar vrea să ia aminte ar fi excelent, dacă nu, asta e.

Între noi fie vorba, eu bănuiesc că producătorii de lumini ştiu foarte bine ce se cere şi ce ar trebui de fapt să ofere. Dar de ce să faci un far care să poată da simultan lumină constantă şi semnal intermitent dacă poţi vinde două faruri, sau de ce să faci lămpi decente ieftine care merg cu baterii standard dacă poţi face lămpi scumpe care merg cu baterie Li-Ion proprietară pe care tot tu o vinzi...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ce să faci lămpi decente ieftine care merg cu baterii standard dacă poţi face lămpi scumpe care merg cu baterie Li-Ion proprietară pe care tot tu o vinzi...

cred ca pui gresit cauza-efect: exista lampi cu baterii standar, deci sunt decente si ieftine iar daca se vrea o lampa mai puternica si implicit mai scumpa, consuma inevitabil mai mult, deci bateriile standard (AA) ne limiteaza (prea putina energie per volum), trecem la Li-Ion, mai eficienta. Si nu sunt chiar baterii proprietare, 18650, 18500 etc sunt standardizate, la fel ca un AA sau AAA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unii producători vînd baterii proprietare, cu încărcător încorporat, nu battery pack cu acumulatori standard.

În fine, dă-mi voie să fiu suspicios atunci cînd un entuziast obţine nişte rezultate mai bune decît multe produse finite, la preţuri mai mici, şi asta cumpărînd componente la preţ de retail -- un producător le-ar obţine la preţuri mult mai mici.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

Ma intereseaza o lumina mai puternica pentru bicicleta, mai ales ca incepe sa se lase intunericul tot mai devreme si iluminatul stradal bucurestean nu face fata.

Luminile pe care le am sunt folositoare mai mult la semnalizare decat pentru luminare.

Am cautat pe DealExtreme si am gasit cateva lanterne cu review-uri bune, dar nu-mi dau seama care e mai bun, mai ales ca nu pare sa existe o corelare intre pret si numarul afisat de lumeni:

- $55.19, 500 L - http://www.dealextreme.com/p/romisen-rc-t6-6-cree-q4-wc-3-mode-500-lumen-mega-led-flashlight-black-1-4-cr123a-18650-15685

- $53.90, 600 L - http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-wf-600l-3-cree-q5-wc-3-led-3-mode-600-lumen-flashlight-4-cr123a-2-18650-16502

- $48.02, 900 L - http://www.dealextreme.com/p/aurora-ak-p7-3-ssc-p7-c-5-mode-900-lumen-led-flashlight-2-18650-19766

- $41.30, 1000 L - http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-wf-1000l-cree-mc-e-bin-k-wc-2-mode-led-flashlight-2-18650-4-cr123a-18475

- $37.70, 900 L - http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-wf-900l-ssc-p7-c-3-mode-900-lumen-led-flashlight-2-18650-14396

De asemenea, mi-am luat si un butuc cu dinam de 6V si 3W, dar nu am gasit niciun far destul de puternic (cu LED, eventual) pe care l-as putea lega la el.

Share this post


Link to post
Share on other sites

o sa chinui pietoni si masini si biciclisti cu lanternele alea, plus ca-s incomode pe ghidon (fizic). Eu am una de 1200 lumeni si e prea mult pentru oras. Mai degraba una ca asta dar facuta cumva sa tina 10h+ sau alimentata din dinam (cu un circuit intermediar, fie el si un simplu stabilizator liniar, chiar daca e ineficient).Lanterna face o zona luminoasa de 2m latime si 5-6m lungime (in functie de cum o orientezi pe ghidon) de lumina uniforma si suficienta de biciclit chiar daca are doar 120 lumeni. Din cauza lentilei, inafara zonei luminata arunca foarte putina lumina, deci e eficienta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul acesta, o sa caut ceva mai "linistit". Ma intereseaza si autonomia, deci ceva cu mai multe baterii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gasit treaba asta pe DealExtreme.com. Are 400 de lumeni (asta daca specificatiile sunt corecte) si functioneaza cu 2 baterii 18650 (2200 mAh). Cu un consum de 1000 mAh, asta ar insemna 4.4 ore de functionare continua, cu lumina suficienta.

Problema e ca e scump si nu are review-uri.

@dr_psht, desi spui ca este prea multa lumina la 1000 de lumeni, farul tau, cu 2 trepte de luminare si 4 baterii arata foarte bine. Ti se pare prea luminos si pe treapta cea mai mica?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.