rovid

Sugestie mtb bun pt. urcare

Recommended Posts

Mai slabesti tu 2kg si esti la fel de rapid pe Full.

Si in film e putin subiectiv.Eu zic sa ramai la full.Mai degraba investesti intr-un amortizor mai bun si cam atat.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, insa dupa ce slabeste 2kg, tot va fi mai rapid pe HT :).

 

In imaginea de mai jos este un forestier, se vede lugimea si diferenta de nivel. PR-ul este facut cu un gravel bike de 9kg, cele adiacente sunt un FS de ~13kg, in aceeasi perioada a anului, aceleasi conditii. Rezultatele mai slabe sunt de la ture in care am fost in grup si ne-am mai oprit. Bicicletele sunt Giant Trance si Orbea Avant.

comparison.png

 

PS: Sub nici o forma eu nu sunt etalon, ce am spus mai sus sunt doar observatiile mele.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe urcare de tip teren neted, clar urci mai bine cu aia mai ușoară. 

Dacă urcarea e ruptă, cu bolovani, șleauri, urme de copite și tractor, atunci e de full.

Așa că depinde ce fel de trasee abordezi. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akebono te rog tradu,sunt  "afon" la aceste grafice.

Nexus,Traveller,multumesc.Cred ca voi ramane pe full,inclusiv sotia m-a ajutat sa iau hotararea"poate vrei doua peste cap" :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In graficele acelea incercam sa-ti arat ca o bicicleta usoara face diferenta la o urcare lunga. Toate acele rezultate sunt ale mele. Cel mai bun rezultat a fost cu bicicleta usoara fara suspensii si cu roti subtiri. Diferenta de 6 min pe o urcare de 5km si panta medie de 8%, pe alocuri 17%. Toate acestea in aceleasi conditii de drum, dispozitie si acelasi nivel de antrenament. Destul de relevant.

 

Azi am urcat iar cu cea usoara, fara de saptamana trecuta cand am fost cu FS-ul am scos -8 min. Cu FS-ul imi place mai mult, dar la deal se simte. Si Trance-ul chiar urca bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

8 minute la o distanta de 5 km. e mult,e diferenta mare.Merci.Cursa e de 140?

Share this post


Link to post
Share on other sites

140mm insa nu face diferenta pe urcari de genul celei de mai sus, decat prin prisma greutatii. Drumul fiind neted, supensia nu prea are mult de lucrat sau o poti bloca partial sau total. In plus Trance-ul (Giant in general) nu prea sufera de pedal bob.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca face diferenta pozitia pe bicicleta,geometria cadrului.Giant-ul in cauza e de trail nu de XC.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine zice @rovid legat de Giant, motiv pentru care as dori sa mentionez si eu ca Avant e endurance bike, nu e gravel. Sper sa nu fie cu suparare :) 

 

Totusi, @Traveller a zis scurt si ca la carte, trebuie sa te decizi ce vrei sa faci si pe ce fel de trasee vrei sa mergi, nu merge o struto-camila. Cumva, sunt pus in aceeasi oaie cu tine, am un HT 29er si un FSR 140mm 13-13.5kg, iar acum merg pe un 26 de dame (nu am alta bicla aici, m-am bucurat ca am gasit-o si pe asta.) Cu 29erul diferenta pe urcari e de la cer la pamant fata de 26. Insa daca dau de ceva tehnic, m-ar rupe 29erul. Fiind in afara tarii, astia au aici tot felul de trasee prin padure, poteci, potecute, ma duc cu mtbul asta fara probleme, insa au foarte, foarte multe hills. Ma rupe la urcari de 7-10-15%, pedalezi 400-800 metri ca sa castigi 50 metri in sus. E crancen. Si cred ca are vreo 12-13kg :)) Aici as alege fie un 29er FS fie un HT 29er, fara discutie. Cu siguranta ar merge si un gravel, dar na, sunt adeptul mtbului.

 

"Diferenta de 6 min" - intrebarea este, te pregatesti pentru concursuri sau vrei doar timpi mai buni pe strava? Consider ca vei gasi raspuns imediat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am vazut recent ceva modele de MTB full suspension, carbon, cu transmisie: o singura foaie de 32 cu o caseta de 12 viteze de la 10-50. 

Nici nu m-am interesat de pret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geometria influenteaza foarte putin in cazul aceasta, nu vorbim de aerodinamica la viteze atat de mici. Nici inclinatia nu este atat de mare incat sa te dai peste cap cu bicicleta de trail. Ce influenteaza direct in cazul de fata este greutatea totala a bicicletei si latimea anvelopelor. 

 

@Mookyama, Avant-ul meu este de gravel, pentru ca asta fac eu cu el :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum sa nu influenteze geometria unei biciclete atunci cind vorbim de urcare? Atit timp cit roata fata topaie la pietre pentru ca nu poti pune suficienta greutate pe roata fata, nu poti vorbi de eficienta. Eu inteleg ca e discutie a soselarilor despre mtb-uri dar putina logica nu strica.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JDM eu vorbeam de testul facut de mine. Cine crezi tu ca stie mai bine despre ce-i vorba, tu din spatele tastaturii sau eu care am fost la fata locului? Intr-adevar putina logica ar fi utila.

Drumul pe care am facut testul de mai sus este forestier neted ca in palma, it pot urca cu cursiera de carbon cu roti de 23mm la 8bar, fluierand. Nu topaie nici o roata. La vale este alta poveste, dar noi aici discutam de urcare.

 

Ultimele doua sunt cu Avant-ul, PR-ul la fel, restul sunt Trance. Am si mai vechi cu diverse MTB-uri, FS/HT. Profilul de drum este cel din postul de mai sus.

2018_05_07_13_31_28_5.0_km_Ride_Segment_

 

PS: Eu nu-s soselar, sunt ... si soselar dar majoritar MTB-ist. Cu "gravel-ul" ma duc doar cand am timpul limitat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atita timp cit vorbim despre un drum care poate fi urcat si cu o cursiera este clar ca se pune problema doar de rezistenta la inaintare a cauciucului si greutatea bicicletei. Prea putin mai conteaza ce este pe jos.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu accent pe cuvantul "poate" din "poate fi urcat si cu o cursiera". Nu as face asta pentru ca nu ar fi placut nici pentru mine si nici pentru echipament, dar s-ar putea. Cand vorbim de bolovani, radacini si single track problema se pune evident altfel, eu vorbeam de forestiere. Aceste drumuri sunt in general cu piatra mica, destul de batute, largi si curate si cu pante de pana in 20%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astăzi mă uitam la un segment pe care l-am făcut cu roți de 26 și vreo 12-13kg bicla și văd că sunt pe locul doi pe o pantă cu variații de 7-17%, la o diferență de 13 secunde. Pe primul loc e un tip cu un Cannondale, ceva Lefty, probabil 10-11kg, roti de 29. Vreau să subliniez faptul că 29 pe urcare se simte altfel decât 26.

Întrebarea face, repet ce am spus mai sus, dacă merită diferența intr-adevăr. Cum zicea și@JDM, intr-un alt topic, dacă îți permiți, why not. Altfel e posibil să fie un moft. De diferența de bani as colinda lumea, dar asta e “avionul” din capul meu, personal :)

Atita timp cit vorbim despre un drum care poate fi urcat si cu o cursiera este clar ca se pune problema doar de rezistenta la inaintare a cauciucului si greutatea bicicletei. Prea putin mai conteaza ce este pe jos.


Pe aici am văzut Endurace cu 28c și alalalt model de Gravel de la Canyon, Inflite, dar o sa apăra curând și Grail prin păduri, la greu. Sincer, mă gândesc tot mai des la asta, doar ca la noi nu avem drumuri făcute astfel, trebuie sa le cauți. Aici le ai in schimb in spatele casei. Nu glumesc. Nici nu mă mira faptul ca nemții sunt mai mtb-iști din fire, ceea ce me likey. Plus ca sunt curate, fără mașini, sticle, ai semne in ced irecuperabila sa mergi cu nr de km, adică poți pedala cât vezi cu ochii.

Scuze de off topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

în urmă cu 42 minute, Mookyama said:

Vreau să subliniez faptul că 29 pe urcare se simte altfel decât 26.

Se simte altfel dacă e ușor și are o geometrie mai adunată. Dacă ai un 29er greu și lăbărțat, nu simți mare lucru din avantajele lui asupra unui 26er.

Zic asta pentru că mulți vor 29er că e "cool" sau pentru că sunt înalți și "asa trebuie" 🤔, dar destui pun la bătaie bugete sub 2500 sau chiar 2000, și dă-i pe urmă și urcă 15 kile la deal, cu o biclă cumințică, poate rezistentă și cinstită  per ansamblu, dar cu înălțimea ghidonului și ampatament de barcă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

29erul meu este Labartat, intr-adevar, insa are aceeasi greutate cu cea pe care pedalez, cea de dame. Sincer, fiind mica, desi i-am schimbat pipa si i-am dat saua in spate, nu ma simt deloc stralucit si asta o simt cand trag putin ea. Insa pe urcari, oricum ar fi, 29er se simte altfel. Teoretic ar trebui a comparam aceeasi greutate impinsa la deal. Excludem din calcul genul povesti ca am 100kg si mi-e frica sa ma dau pe cursiera sa nu se rupa sau sunt inalt si vreau 32-er :D Hmm... 32er! ;)) 

 

Legat de cool, as zice ca efectul asta il are 27.5, nicidecum 29-ele, caruia chiar ii vad rostul in turele de XC, vs 26 sau 27.5 :) Iar la suma, sper ca te referi la euro, pentru ca daca discutam de lei, e ca si cum nu s-ar povesti. La 2000e iei un carbon/aluminiu cu SLX/XT sau echivalentul la alte marci si care poate ajunge pe la 11kg, medium size.

 

LE. Asta ar trebui sa fie un buget decent si medium pentru o bicicleta, 1500-2000e, bicicleta care sa fie de agrement, fie cursiera, fie mtb.

Ex cursiera :

grup set 400-600e, fie 105, fie ultegra, desi 105 ar fi arhisuficient, mai ales modelul nou care pare a fi traznet!

roti 300-400e, cu o greutate decenta de 1600-1700gr, profil 20-30mm, clincher

cadru 600-1200e,

si care sa includa o sa de 250gr, un ghidon 300gr si o pipa 150 gr si o tija 250gr (60,45,15,30, deci 150e)

Greutatea totala ar putea fi de 8.5Kg, cel mult 8.8Kg la o marime medie, M adicalea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, Traveller said:

 

Se simte altfel dacă e ușor și are o geometrie mai adunată. Dacă ai un 29er greu și lăbărțat, nu simți mare lucru din avantajele lui asupra unui 26er.

Zic asta pentru că mulți vor 29er că e "cool" sau pentru că sunt înalți și "asa trebuie" 🤔, dar destui pun la bătaie bugete sub 2500 sau chiar 2000, și dă-i pe urmă și urcă 15 kile la deal, cu o biclă cumințică, poate rezistentă și cinstită  per ansamblu, dar cu înălțimea ghidonului și ampatament de barcă.

 

Well, partial ai dreptate. O lungime mare a bicicletei nu te influenteaza negativ la urcare, as spune ca e chiar benefica. Insa cind vad idioti din aia cu 4-5cm de spacere sub pipa si cu ghidon cu rise ma ia cu dureri de cap. Atavisme de la bunici navetisti pe santier care nu pricep ca o bicicleta pentru sport trebuie sa fie folosita cu anumite compromisuri. Ghidonul ridicat te penalizeaza pe urcari mai mult decit greutatea ridica a bicicletei.

 

@Mookyama Eu cred ca stiu circa 30-40km de drumuri de gravel impartite in patru segmente (niste DC-uri si drumuri agricole prin judetul Giurciu). Ma gindeam si eu sa imi iau un gravel grinder dar fuck it, mai bine merg pe MTB si pe sosea si pe gravel. Nu are Europa infrastructura pentru gravel grindere cum au US (vezi kwanzaa sau gold gravel pe youtube) asa ca ajungi sa folosesc acel gravel grinder ca pe o cursiera.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 30 minute, Mookyama said:

Iar la suma, sper ca te referi la euro, pentru ca daca discutam de lei, e ca si cum nu s-ar povesti. La 2000e iei un carbon/aluminiu cu SLX/XT sau echivalentul la alte marci si care poate ajunge pe la 11kg, medium size.

 

LE. Asta ar trebui sa fie un buget decent si medium pentru o bicicleta, 1500-2000e, bicicleta care sa fie de agrement, fie cursiera, fie mtb.

Tocmai, că multă lume care întreabă pe aci pe la noi are buget 2000 de lei, ăla-i marele bai. Nu are rost să discuți de 29er la banii ăștia, teoretic, dar dacă lumea vrea musai...

Hai să zicem că mai sunt ceva curajoși care întreabă de biciclete pentru 3000-4000 de lei, și foarte puțini care merg spre sumele menționate de tine.

Că asta e realitatea socială pe la noi.

 

Or'șcât, ideea de bază e că pe urcare netedă (asfalt/macadam compactat) e nevoie de ceva cât mai ușor și cu suspensii blocabile (sau fără).

Și de un biciclist cu bulane în vână.

Dar e de presupus că după aia mai și cobori. Dacă e asfalt, nu-s probleme. Dacă e offroad, deja MTB optimizat pentru urcare trebuie să fie în stare să se metamorfozeze în altceva (de exemplu, cu ajutorul unei furci care poate comuta între 110 și 140 mm cursa).

 

în urmă cu 2 minute, JDM said:

Ma gindeam si eu sa imi iau un gravel grinder dar fuck it, mai bine merg pe MTB si pe sosea si pe gravel.

Subscriu. Chiar am bătut în lung și în lat județene și comunale din jurul Bucureștiului, m-am chinuit cu un cross (fier greu, dar era în limitele astea de **gravel**), am tot zis că e suficient, dar... n-a prea fost.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

70-80% din timp, pe aici, am mers cu furca blocata. Uneori am muscat-o, uitand ca e blocata, pe coborare. Nasol! Era sa ma duc prin ceva lanuri de porumb/grau, ce au pe aici, de vreo cateva ori. Zici ca am uitat sa ma dau pe mtb, nu ca as fi fost vreun Aaron vreodata. Dar pauza de 3 ani se simte. Se simte greutatea pe urcari, se simte roata de 26, se simt si cauciucurile late (uneori am impresia ca merg pe loc pe sosea), se simte ca nu "e" cursiera. Dar feeling pe mtb e departe de orice senzatie. Si zic asta pentru ca ma simt oarecum mai sigur decat as fi pe un gravel. Vorba ta, @JDM, merge cu furca fixa, dar daca tot ai furca si ai mtb, mai poti face si una alta cu ea mergand pe alte trasee mai diversificate. Poate sunt unul din putinii care inca mai merg cu 2.0-2.1 pe spate si 2.1-2.25 pe fata, fata de 2.25 spate si 2.25-2.35 fata cum se merge acum.

 

Legat de gravel grinder, revenim la ceea ce ai spus @Traveller si la ceea ce alegi sa faci. Nu ai cum sa ai de toate intr-o bicicleta, stim asta. Inainte erau 3 categorii mari si late: road, mtb, city. Au aparut furci care permit cauciucuri mai late, au aparat si cauciucuri mai late - confort, stablitate, diferenta rezistentei la inaintare; s-au schimbat multe in ultimii ani. Uneori ma intreb daca nu ne-au dat mai mult peste cap decat sa ajute. Gravel e intr-adevar binevenit. Parerea mea legata de asta, caci si eu m-am intrebat acelasi lucru la un moment dat, avand atatea optiuni in ziua de asta, e faptul ca o roata cu diametru mai mare va fi mereu mai buna pe urcare, iar una mai mica, mai tehnica. Probabil de asta s-a ajuns la acest compromis cu 27.5. Daca as avea trasee cum sunt in mare parte pe aici, ar merge Gravel fara probleme, desi personal nu ma simt confortabil cu ghidon de cursiera, prea ingust pentru a-mi oferi o siguranta in a o controla. Probabil neincercand suficient de mult incat sa raman cu o impresie pozitiva am ajuns la concluzia acesta, desi practicand mai des acest lucru ar putea sa imi schimbe parerea. Daca as avea 20-25 de ani si bani fara numar, as lua un city ssp, o cursiera de anduranta cu roti de 28, un HT 29er de XC cat mai usurel (sau probabil un Gravel, dar m-as mira) si ceva de Trail/Enduro. Zic de varsta caci mi-e nitel frica sa ma dau tare la vale, vorba vine, mai ales dupa operatie. Si nici nu m-as mai reface asa rapid la varsta asta :P 

 

Si invers, daca vrei sa cobori, trebuie sa si urci. Pardon, furca peste 120 mi se pare nitel cam mult. Am furca de 140 pe 26 FS, cu furca blocata e ...nu e facuta pentru urcare. Nici roata, nici greutatea, si mai ales geometria, desi modelul s-ar incadra la XC...trail. Urcarea dureaza mult mai mult indiferent ce roata ai avea pe coborare, zic sa ne facem viata mai usoara :D Oriscum, geometrie de Trail cu roata de 29 nu o sa vedem prea des, majoritatea s-au mutat pe 27.5.

 

As zice in acest caz viteza vs confort. Daca traseul se schimba, deja gravelul pierde teren (mtb vs gravel).

 

 

Personal as opta pentru trail sau enduro. Insa nu pentru urcare.

 

 

A se vedea cum urca cu varianta Trail. Si asta pe portiune scurta. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, JDM said:

Insa cind vad idioti din aia cu 4-5cm de spacere sub pipa si cu ghidon cu rise ma ia cu dureri de cap.

Am avut doar 1.5cm nu 4 :D Le-am pus toate jos de câteva săptămâni, iar ieri am făcut 100% pe bicicletă pt prima dată o urcare tehnică pe care de regulă vreo 150m făceam pushbike. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincer nu ma refeream la tine, vorbeam in general :)

Acum sa inteleg ca ai realizat  ca ghidon cit mai jos e mai bine? Tu parca ai ceva cu Lefty, nu stiu cum poti cobori pipa. O poza ceva cu setupul actual?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JDM știu că nu te refereai la mine 😛 

Când aveam doar MTB nu am vrut să las ghidonul mai jos căci făceam și ture lungi pe asfalt și îmi era ok poziția respectivă. Deocamdată e bine așa cum e (fără distanțiere sub pipă). nu am nevoie de pipă cu unghi negativ. Pipa e normală, nu e OPI.

Văd că n-am o poză recentă cu MTB-ul, am lăsat-o mai moale cu pozatul bicicletelor să nu zică prietenii că am vreo problemă :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lefty-urile oricum nu sint prea prietenoase cu pozitiile race pe bicicleta pentru ca distanta dintre cele doua punti este fixa. Asta inseamna ca degeaba gitul cadrului este 120mm, tu tot la 135mm ai bridgeul superior si pipa vine on top.

Asta este motivul pentru care am vazut diverse asa setupuri, pipa prinsa sub bridgeul superior :)

e2455d714d756f63a0abf4615ccb2317.jpg

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.