a_mic

Tură "înploită" pe CF Vâlcele-Vâlcea

Recommended Posts

Aprilie 2016

 

 

 

Mai acum un an... doi... reuseam intr-o dupa-amiaza sa ajung pe viaductul de cale ferata de la Topolog, pe "preademulteoriinceputasineterminata" legatura feroviara intre Valcele si Ramnicu Valcea.

 

O scurta istorie, precum si o vaga proiectie in viitor puteti gasi aici:

 

http://www.economica.net/calea-ferata-valcele-ramnicu-valcea--ingropata-definitiv--apare-in-masterplan--dar-nu-primeste-niciun-ban-pana-in-2020-_114996.html#n

 

Am tot discutat cu prieteni apropiati despre ce si cum facem, cam cu o saptamana inainte. Nu ne-au iesit chiar toate planurile, @Mac al nostru cazand la datorie pe ogoarele patriei muncitoare. Nu era doar o chestiune de lungime, diferenta de nivel sau durata, ci era si o chestiune legata de ora de trezire la care distinsul nostru prieten nu a putut achiesa (adica "pune botul"). Asa ca, ma intalnesc doar cu ilustrul @@Traveller (Razvan) in fata bisericii Elefterie aproape de 6 dimineata. Prognoza meteo nu era foarte incurajatoare: dupa ora 13 se anuntau furtuni insa, am hotarat sa trecem peste amenintari :)

 

Cu o seara inainte, chiar daca era cam tarzior, la lumina lanternei am reusit montajul celor doi suporti de bicle, lasand spatiu si pentru un al treilea, in speranta unei razgandeli de ultim moment a prietenului nostru. Razgandeala ce nu s-a mai intamplat.

 

Asa ca, la 6 luam drumul spre Pitesti pe autostrada, cu un prim stop la km 36 sa bagam gaz si sa facem o prima verificare a stabilitatii pe suporti si bare noi. Experienta noastra in domeniu fiind aproape nula, suntem convinsi ca o bataie in plus strica, dar o verificare - nu:

 

LrdfqKj.jpg

 

Tot tandalind pe drum, abia pe la 9 tragem in fata Garii Regale din Curtea de Arges.

 

nF0kOWD.jpg

 

Om gospodar si asezat, cu frica de deshidratare, luasem si doua beri pentru a ne echilibra eventualele disfunctionalitati generate de drumul lung in masina :). Carora, le-am dat cep in parcare...

 

Dupa cele cateva guri luate pentru incalzire, luam Curtea de Arges la traversat si facem apoi stanga in sensul giratoriu pe drumul ce iese la Ramnicul Valcii, traversand Argesul.

 

Strada, nu foarte aglomerata, trece pe langa biserica Sfantu Gheorghe, ridicata intre anii 1934 si 1936 pe locul unei vechi biserici de secol al 18-lea distrusa intr-un incendiu in 1913:

 

OSDGiHe.jpg

 

Iesirea din oras se face lin, pe un drum valurit in care urcarea predomina, astfel ca primii 6-7 km nici nu ii simtim. Vremea e relativ calduta, cerul aproape in totalitate senin, iar vantul aproape absent ne lasa sa ne bucuram de aerul curat.

 

Mirosurile pestilentiale ce au amarat viata locuitorilor din zona gropii de gunoi din dreapta soselei au disparut de ceva mai putin de un an de cand groapa a fost acoperita si transformata intr-un deal artificial bine protejat.

 

Imediat dupa trecerea prin vecinatatea ei insa, cu adevarat incepe greul: o urcare sanatoasa cu un 10% aproape continuu. Tragem mult aer in piept si o agatam barbateste. Cei 2 kilometri si un pic de urcare se sfarsesc in gafaielile echipei, la loc de popas:

 

q9mUtcq.jpg

 

S1shLyq.jpg

 

Cum ne-au ajuns din urma caldurile catararii, e momentul sa mai scapam de din cele cojoace:

 

EcsgAs8.jpg

 

Verdeata ce ne-nconjura:

 

LRLxjIJ.jpg

 

Prima coborare ne umple de adrenalina: coboram mai mult decat am urcat... 12% pe 2 km ma duc aproape de 70 de km/h si simt cadrul cum vibreaza sub mine.

 

Intrarea in Tigveni se face cu mult mai molcom, intr-o prelungita coborare blanda. Privesc insa inapoi cu o vaga ingrijorare: chestia asta va trebui a fi si urcata... (si va fi...).

 

O noua pauza pe podul de la Topolog ne prilejuieste incheierea socotelilor cu berile carate dupa noi.

@@Traveller pleaca intr-o scurta incursiune spre apa ce se scurge pe sub noi:

 

XbU1l3N.jpg

 

In departare, cu atat cu cat putea sa apropie aparatul meu de fotat, primul obiectiv al turei:

 

VUQGloS.jpg

 

La doar doi kilometri dupa pauza de bere, cotim stanga spre Ciofringeni pe drumul ce, departe, iese in capitala micilor si carnatilor soselizati din Romania - Dedulesti. Noi nu vom ajunge pana acolo: avem fructe deshidratate in rucsaci :).

 

Drumul merge in paralel cu viaductul pe care urmeaza sa urcam si ne lasa sa-l privim de jos: Doamne, cat e de mare...

 

vfbuULF.jpg

 

Odata intrati in Schitu Matei, ne intampina, construita pe o coasta de deal Biserica Sfintii Arhangheli. Datand din anul 1816, este catalogata ca monument istoric inscris in Patrimoniul National. De dimensiuni mici, desi este inclusa in aria monumentelor protejate, nu am gasit indicatii privind ctitorul si zugravul. Posibil ca, in interiorul acum inchis, sa fi putut gasi informatii relevante.

 

In orice caz, zugraveala bisericii a avut mai multi autori ce si-au intersectat viziunile pe peretii exteriori, unii dintre ei chiar intr-o maniera naiva, punand in evidenta fie dihotomia rai-iad intr-un mod copilaresc, cu un purgatoriu toroidal, fie zugravind imagini ce provoaca zambete, ca aceea cu vanatorul ce se pregateste sa impuste un cerb. Alaturi de imaginile oarecum neobisnuite, braul de sub acoperis ne dezvaluie insa si imagini clasice in frumoasa maniera a picturii ortodoxe.

 

IWmyHoV.jpg

 

gemYOak.jpg

 

7fGKO8O.jpg

 

8KbgMYk.jpg

 

Lasand in urma bisericuta, am luat si flori cu noi, doar pe SD :)

 

BjIpYVs.jpg

 

8apxBrm.jpg

 

Imediat dupa bisericuta, facand la dreapta pe un fel de drumeag tapetat cu pietre rostogolitoare, ne opintim catre terasamentul pe care urma sa mergem mai departe

 

QBjGczS.jpg

 

Dupa scurta urcare ajungem in vecinatatea Garii Schitu Matei, una din putinele constructii-statie ramase intr-o stare relativ buna, si chiar "folosita":

 

JdNyahw.jpg

 

4zIFLcQ.jpg

 

Vechile peroane, acum aproape distruse din lipsa intretinerii...

 

ObZDbRm.jpg

 

Dupa o destul de lunga pauza, hotaram plecarea catre viaduct

 

 

VA URMA

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dupa o destul de lunga pauza, hotaram plecarea catre viaduct.

 

jnmHMmn.jpg

 

Drumul e aproape bun si ne bucuram de racoarea padurii. Undeva in stanga noastra se zaresc vestigiile unui fost descarcator de torenti ce ar fi fost apoi canalizati pe sub calea ferata.

 

fQuMxMi.jpg

 

Aproape de viaduct, inainte sa-i pozam culeea.

 

K1oMD5f.jpg

 

Cu o lungime de aproape 1.5 km si o inaltime maxima de 48 de metri, a fost construit in anii '80, pe traseul proiectatei cai ferate M219. Initial, solutia constructiva a constat din realizarea terasamentelor care sa compenseze diferentele de nivel.

 

Faptul ca terenul este afectat de instabilitate ducand la deplasari ale acestora a condus la ideea schimbarii de solutie prin realizarea unor structuri din beton, 10 la numar, din care Topologul ar fi fost cel mai lung. Alte lucrari proiectate si realizate au fost: doua poduri (Arges si Olt), ca si: tunelul Plostina (1910 metri) si Gibei (2250 metri), in premiera executate cu scut mecanizat. Abandonate in anii '90, lucrarile au fost reluate in regia unei firme italiene care a contractat terminarea caii, dar care a abandonat contractul dupa demontarea sinelor...

 

M1Bqpdg.jpg

 

hinL1Pb.jpg

 

fVhTOYT.jpg

 

Piatra sparta, granit de Macin, ne-a impiedicat sa mergem in sei, luand constructia la talpa printre fragilele tulpini de mesteacan ce si-au gasit teren fertil de dezvoltare, dar si printre spinii balariilor ce au inflorit pe cale.

Valea Topologului.

 

8nI4mm7.jpg

 

Asa cum noi ne uitam de la bisericuta la viaduct, a venit si vremea sa privim de pe viaduct la bisericuta.

 
fphem7X.jpg
 
8uYCuCK.jpg
 
Clipa de privit chiar deasupra galagiosului Topolog aflat mult sub noi.
 
vC2HGUi.jpg
 
aIb7PGN.jpg
 
Hotaram pauza de masa la inaltime si impartim ca doi buni prieteni fructele zaharisite din rucsac.
 
7pYOddz.jpg
 
Apoi, mai departe, la picior, pana in dreptul unei colivii unde sunt surprins trimitand o pasare spre inalt. Se va dovedi mai tarziu ce pasare era :)...
 
o8zMigK.jpg
 

dandu-mi apoi tarcoale: multe si galagioase. Ii incalcasem teritoriul. Cati oameni vazuse ea plimbandu-i-se prin ograda?

 
mMFZZ0S.jpg

 

Mama si ce ne-a mai certat!

 

YN3LL0H.jpg

 

Privind la drum lasat in urma...

 

kCuRe0r.jpg

 

 

VA URMA

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu puteai sa scurtezi lantul si sa ocolesti schimbatorul si o faceai clasica single speed? Oricum nu conteaza, tot te facea ploaia fleasca...lasa ca asa iti trebuie..

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa scurtam lantul trebuia sa avem cu ce si sa mai stim si cum. :))

 

Eu planuiam de foarte mult timp explorarea asta, cred ca am asteptat-o 7-8 ani...

Trezirea la prima ora (mica!) a diminetii a meritat. Inainte de a ajunge in Curtea de Arges am facut un mic popas chiar langa ramasitele garii Valcele.

Vedere spre Pitesti:

26273730192_abaf44fba7_b.jpg

 

Vedere spre Curtea de Arges si spre bifurcatia catre Ramnicu Valcea:

26340162056_47f887a09f_b.jpg

 

Podul peste Arges, din satul Crampotani.

25761259064_d4c0da19f3_b.jpg

 

Frumoasa Gara Regala din Curtea de Arges, proiectata de arhitectul Elie Radu (ca de altfel si alte cladiri frumoase de gari de pe acest traseu - Bascov, Merisani, Baiculesti). A fost inaugurata pe 27 noiembrie 1898. Are o "sora" cu arhitectura foarte asemanatoare la Comanesti in judetul Bacau, proiectata de acelasi arhitect.

26273728512_68385affb8_b.jpg

 

Am urcat fara pauze dealul spre Tigveni, sub un soare care nu anunta potopul pe care il prognozasera domnii meteorologi. Pe malul Topologului ne-am oprit pret de cateva clipe. Am facut stanga spre Dedulesti, paralel cu raul, catre viaductul monumental care ii traverseaza valea. L-am zarit de la departare si inima a bifat niste batai suplimentare si mai puternice. O senzatie pe care fanii trenulisti de pretutindeni o incearca, atunci cand se afla in preajma lucrarilor de arta care poarta trenul "pe schela podurilor albe, prin noaptea negrelor tunele si gările cu firme-albastre!...", dupa cum frumos scria domnul Minulescu. 

26340158626_eed20476b6_b.jpg

 

26273725432_eba5866dea_b.jpg

 

La biserica din Schitu Matei nu ne-a impiedicat nimeni sa dam un tur de recunoastere complet. 

26273724112_85f25d1e20_b.jpg

 

26299854491_4d1e98da03_b.jpg

 

26366079925_98692c26d9_b.jpg

 

Dupa care iar am incalecat pe-o sa... si am urcat pe verticala cei 50 de metri care despart talvegul vaii de nivelul terasamentului. Satul ramasese in urma si noi eram in gara Schitu Matei. 

26340153406_8cb6595653_b.jpg

 

25761250964_ffdb2bab59_b.jpg

 

26273645222_55e362e5a2_b.jpg

 

Urmatoarea noastra tinta - viaductul! Si am pornit spre el.

26093157670_fbec9134ed_z.jpg

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raul Topolog, de la inaltimea a vreo 15 etaje :D :

26299772851_bea8d552f9_b.jpg

 

O perspectiva spre nord...

25763266853_d038ea5397_b.jpg

 

...si spre sud:

26299772811_d2e2298fcf_b.jpg

 

@@a_mic transformat in ornitolog de circumstanta :)

26365997835_15284cd854_b.jpg

 

Am mers pe piatra sparta, ceea ce s-a dovedit de rau augur pentru perechea de over shoes la final :). O trecem la pierderi colaterale programate.

25763264393_26fdf198d8_b.jpg

 

Ne-am luat la revedere de la colosul de beton armat, care acum serveste ca "port-artificier" pentru sateni, de Anul Nou.

26093154960_d52886a53f_b.jpg

 

Am revenit pe 2 roti, prin desisul din apropierea gospodariilor satenilor.

Si atunci am zarit portalul de est care anunta intrarea in celalalt colos al caii ferate, subpamanteanul tunel Gibei, 2260 m.

26299769181_28aab8ab4b_b.jpg

 

26340071416_e142f19423_z.jpg

 

26299767961_89b1e90ec5_b.jpg

 

Am aprins farurile si am intrat calare... dar a trebuit sa continuam per-pedes, din cauza aceleiasi pietre sparte, un strat consistent care nu ne permitea sa rulam confortabil.

Parca eram intr-un vis, vorbele aveau un ecou straniu, doar urmele de circulatie de pe stratul de pietris ne spuneau ca tunelul e folosit pentru trecerea granitei intre judetele Arges si Valcea de catre localnici.

26365993155_99cde907f3_b.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=WE3NqqqzpuM

 

Catre final, punctul culminant al excursiei noastre. Pentru mine, ca pentru prietenul Razvan urma sa se desfasoare ceva mai incolo...

Natura vie "Privind cu obida..."

26273635382_fb994891ed_b.jpg

 

26365991305_c8aa7c8f49_b.jpg

 

... si constatand ca avem o MARE problema.

Am rezolvat-o doar cat sa poata cobori in voia gravitatiei prin satul Gibesti. La intersectia cu DN73 am incercat sa... adaptez bicicleta mea pentru el, lucru cam la limita imposibilului, dar altceva nu aveam ce face. E cu 3 numere si 6 inch mai mica decat a lui  :). L-am astepat aici, in imediata apropiere a viaductului Samnic, cel de-al doilea ca lungime al caii, 540 de metri si la fel de inalt ca Topologul. 

 

 

Cum era?... "pe schela podurilor albe"... Ca un schelet alb arata Samnicul in soare, cu nori infricosatori pe fundal...

25761163294_fe00f0e3fa_b.jpg

 

Cerul devenea, din bleu, albastru inchis si apoi vînăt! A inceput ploaia, vantul, grindina... Pe terasa magazinului mixt s-au perindat cativa localnici, impreuna cu care m-am ascuns sub streasina, pe latura de vest a cladirii, cea mai ferita de intemperii. Alaturi, de pe versanti, s-a format un torent lat de vreo 3 metri care se varsa in Samnic, direct peste sosea, pe care o acoperea complet. A ajuns si Razvan cand se mai linistise, dupa ce, ca si la Humor acum 2 ani, fusese aproape luat pe sus de stihiile dezlantuite.

 

Din fericire, totul s-a terminat cu bine. Un loc tare neprielnic si pentru a construi case, dar si pentru a construi drumuri de pamant, asfalt sau fier, zona asta...

Pe cand ne intorceam in masina, in dreptul satului Piatra, am constatat ca drumul national era schilodit de alunecari de teren grave. Linia 219 continua sa figureze in planurile guvernului, dar in cel mai fericit caz, ea va fi construita cu mari cheltuieli doar deviind traseul de dupa viaductul Samnic, cu alte noi tunele, si mai la nord de Ramnicu Valcea.

Sau nu va mai fi facuta niciodata. 

 

Daca ar fi asa, mi-ar placea sa fie transformata in traseu turistic de biciclete, asa cum se practica mai la vest de noi...

  • Upvote 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las' ca vorbii io azi cu maestru @a_mic-u si l-am convins că o presă de lanț (micuță) o za rapida, nu ocupa mult in geanta. (Bine..nici o ureche de lanț de rezerva..sau măcar un schimbător shadow.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
o ureche de lanț

Am apreciat.

Cristos a-nviat, băeţ!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

(...) vom incerca si tunelul de la Plostina.

 

Pana atunci insa, speram sa ne mai astepte si alte peripetii :) (...)

 

Acum vreo trei ani, venind dinspre Ciofrangeni, am ajuns la tunelul de la Plostina dar nu am putut intra sa-l "admiram": era plin de apa, de la cativa metri de la intrare, plus ca era un frig demn de filmele cu uait-uoacari. Daca vreti sa mergeti prin tunel, cred ca nu strica sa fiti pregatiti ca pe toata lungimea tunelului sa carati bicla in spate iar turloaiele sa fie date cu anti-freeze, asta daca nu cumva aveti cizme de neopren pana la brau.

 

In rest, frumoasa tura si astept poze cu voi prin Plostina! :D

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am apreciat.

Cristos a-nviat, băeţ!

Ce vrei verule.. Când mă trezesc corectez...
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Știu că Ploștina nu e în cea mai bună formă, încă de la filmarea unor băieți pe motoare. De aia nici nu ne-am grăbit într-acolo.

N-aveam echipament de snorkeling. Și nici paratrăsnet, deși ar fi trebuit.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@a_mic

Chiar imi pare rau ca v-a prins ploaia.

Am fost si eu anul trecut pe traseul asta, dar am avut noroc de vreme buna.

Insa eu nu am trecut viaductul peste Topolog (am intrat doar cativa metri pe el pentru poze)

Apoi am urmat traseul caii ferate spre Valcele, am trecut peste tunelul Plostina (e o poteca de ocolire) si am iesit la Tutana, apoi mai departe spre Curtea de Arges pe DN704H.

Daca va hotarati la vara sa refaceti traseul complet, va insotesc cu placere.

 

big.jpg

 

big.jpg

 

big.jpg

 

 

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut. Eu sunt din Rm. Vâlcea iar fosta cale ferată trecea prin spatele casei mele. De știam că vreți să o explorați vă săream eu în ajutor fie cu piese sau cazare. Să ne auzim cu bine. Astăzi plec pe ea intr-o excursie cu bicicleta mea utilitară.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now