florentzo

Greutatea unei biciclete

Recommended Posts

Fie ca este cursiera, fie ca este Mtb, bicicleta are o anumita masa, pe care o putem aduce spre - sau spre +

Ce importanta are greutatea si cat de mult putem truca in acest domeniu?

Trebuie sa cautam tot timpul piesele cele mai usoare sau exista si exceptii ce trebuie sa le respectam?

Va invit la pareri ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai una ar fi asa :Cu cat inaintezi in varsta ,vrei ca bicla sa fie cat mai usoara si daca se poate la deal sa mearga singura.Este utopic ,dar macar speranta nu ne-o poate lua nimeni...:cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

O singura data m-am chinuit sa fac o bicla ct mai usoara, fiind provocat la asta de bunul meu prieten Adita din Botosani. Spre marea lui uimire (si disperare) bicla mea a iesit cu 300gr mai usoara decat a lui (asta daca erau bune cantarele).

In rest cand fac o bicicleta ultimul lucru la care ma gandesc este greutatea. Spre exemplu pe bicla mea de cicloturism am pus tot ce am crezut ca e necesar, o gramada de accesorii care unora li s-ar parea inutile. Nu imi pasa ca are aproape 20kg cu dotarile standard. Nu imi pasa daca ajung undeva cu 10 sau 100 de minute mai tarziu, sau daca nu pot merge cu 40km/h.

Si mai mult antrenament faci cu o bicicleta grea decat cu una usoara;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar apar tot felul de minuni, biciclete pentru toate gusturile, buzunarele si majoritatea producatorilor pun accent pe greutate.

Evident pretul influenteaza calitatea si in cazul in care esti limitat de un buget nu tocmai generos, nu te vei putea bucura tocmai de cele mai usoare piese.

Intr-adevar fiind usoara, bicicleta iti ofera multe avantaje, vorbind de offroad, pe o urcare te ajuta enorm(asta si in cazul in care ai antrenament), la sosea greutatea se simte si pe plat.

De fiecare data cand caut ceva piese incerc sa vad si daca are o greutate ok (de exemplu la anvelope, este diferenta intre una de 700g si 400g, si lista poate continua)

Dar, care este cea mai importanta piesa de care trebuie sa tinem cont cand vine vorba de masa ei? o intrebare destul de delicata, in masura in care toate se aduna... :shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ce am mai citit si din cata fizica stiu si eu(nu prea multa) eu tind sa cred ca rotile sunt cele mai importante. In general partile active ale bicicletei. Acum tot degeaba daca ai roti de 1,4 kg si cadru+furca de 3 kg:)(vorbesc de sosea) . Acum daca va uitati prin anii 90(inceputul lor) cand Indurain mergea pe un cadru de otel , roti nu atat de usoare ca cele din ziua de azi si se scoteau medii aproape la fel ca cei din ziua de azi(pe catarari cel putin-acolo cred ca se reflecta cel mai mult greutatea)...imi pun mari intrebari cat ajuta sa ai o bicla de 7 kile in loc de una de 8,5. Dar deh , toata lumea ne dorim bicle usoare (pentru sosea si mtb ; pentru cicloturism e alta poveste):cool:

Later edit: Am vazut acum poza lui Maus. Mausu tot aia e sa cari in carca o bicla la 12,5 kile sau una la 10 kile. Daca ai degustat si vreo 2-3 beri inainte chiar ca nu mai simti diferenta =))

Share this post


Link to post
Share on other sites

da, conform legilor minunate ale fizicii, in primul rand greutatea trebuie economisita la roti (cauciucuri/jante mai usoare, spite mai usoare sau mai putine, etc.). Dar principala problema care apare o data cu scaderea greutatii e, in multe cazuri, scaderea rezistentei pieselor respective. O janta de cursiera cu 20 de spite e mult mai predispusa la descentrari decat una cu 32. La fel, cauciucurile mai usoare sunt, de obicei, mai putin rezistente la pene.

totusi, o comparatie interesanta greutate vs. rezistenta ar putea fi facuta cand e vorba de aliajele Al 7005 vs. Al 6061, folosite in general la cadre. Aluminiul 7005 este netratat termic, in timp ce aluminiul 6061 e tratat termic, deci mai rezistent. Din acest motiv, pentru a obtine aceeasi rigiditate, peretii tevilor de Al 6061 pot fi mai subtiri decat cei de Al 7005, la fel ca si dimensiunile tevilor, astfel ca greutatea totala e mai mica, iar cadrul are aceeasi rezistenta, daca nu chiar mai buna. De observat ca, mai nou, cam toate MTB-urile Merida au cadru din aliaj Al 6061 (cele de baza, nu discutam de carbon sau titan), in timp ce unii producatori mai putin cotati le fac din Al 7005.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SI TOTUSI.... a nu se uita: pe plan inclinat (coborare), un ciclist cu bicicleta mai grea va avea un avantaj asupra altui ciclist (de aceeasi greutate), dar cu o bicicleta mai usoara =))

Deci daca vrei sa "zbori" pe coborare, alege o bicicleta tip tanc cu roti de cursiera :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

SI TOTUSI.... a nu se uita: pe plan inclinat (coborare), un ciclist cu bicicleta mai grea va avea un avantaj asupra altui ciclist (de aceeasi greutate), dar cu o bicicleta mai usoara =))

Deci daca vrei sa "zbori" pe coborare, alege o bicicleta tip tanc cu roti de cursiera :mrgreen:

asta e valabil doar daca cele 2 biciclete pe care le compari sunt la fel de aerodinamice ca un tanc (adica deloc).

o problema simpla de fizica spune ca, daca putem neglija frecarile, viteza unui corp care a coborat de la o inaltime h este egala cu radical din 2*g*h, unde g e acceleratia gravitationala, iar h inaltimea de la care coboara (diferenta de nivel). Deci nu depinde de masa corpului. In prezenta frecarilor, in special a celor cu aerul, a caror forta de frecare e proportionala cu viteza sau patratul vitezei, da, acolo ciclistul cu bicicleta mai grea e avantajat, deoarece viteza la care se atinge echilibrul de forte dintre greutatea lui tangentiala si forta de frecare cu aerul e mai mare.

concluzia dupa partea asta boring de fizica: daca esti rutier, ai casca de contratimp si echipament adecvat, nu prea e nici o diferenta pe coborari intre vitezele cu care ai merge cu o bicicleta usoara/grea. Dar daca ai MTB, ai o pozitie mai mult comoda decat aerodinamica si echipament deloc, atunci viteza ta va fi mai mare pe coborari cu o bicicleta mai grea.

si daca am discuta si despre frecarile din butuci si dintre cauciuc si sosea :eek: ar ramane multi pe langa subiect...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pina si pentru oras mi se pare o conditie importanta greutatea pentru ca e posibil sa o nevoit sa o urci zi de zi pe scarile blocului.

Mai întâi trebuie s-o cobori, chestie care nu mi se pare nici ea neglijabilă. Dacă te împiedici şi o iei de-a berbeleacul, una e s-o faci încârligat cu o biclă de 10 kile şi alta cu una de 25 :evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pina si pentru oras mi se pare o conditie importanta greutatea pentru ca e posibil sa o nevoit sa o urci zi de zi pe scarile blocului.

Mda, este cazul meu. Stau intr-un bloc cu 4 etaje care, bineinteles, nu are lift. Asa ca fac zilnic miscare pana la etajul 3 si inapoi. M-am obisnuit, dar totusi dupa ce vin de pe sosea dupa 150km+, imi vine cam greu sa mai urc cu bicicleta in spate 3 etaje :mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca bicicletele usoare sunt EVIL (malefice)

Eu am dat, dintr-o coincidenta a sortii, 1kg de pe bicicleta si in doua luni l-am pus pe mine!

(Kilogramul se deduce din anvelope)

Chiar daca nu e mare scofala, kilogramul ala pus pe mine, avand in vedere ca ar trebui sa am cu 10kg mai mult, dupa normele povestite de medici si nutritionisti, la varsta si inaltimea mea, kilogramul dat jos de pe bicicleta nu a plecat, in final, nicaieri. Doar s-a mutat :D

Si ca sa ma spovedesc si in cifre... he-he... ute de unde am plecat si unde am ajuns:

Bicicleta de la 25kg la 24kg

Eu de la 56kg la 57...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instigatorule, ai numai 57 de kile?:shock: Si mergi pe o bicla de 24kg? Ai ceva forta nu gluma...

Majikstone, poti sa continui, cine poate intelege, cine nu sa invete.

Eu cred ca o mare importanta o are si greutatea ciclistului. Degeaba are unu bicla de 8kg daca el atarna 100 sau mai mult. Si conteaza si forta muschilor, ca poti sa ai 70kg si sa impingi o greutate mai mare decat unul care are 100kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu as vrea sa aducem in discutie fizicul ciclistului.

Rotile sunt baza, clar(consideram cadrul, punctul de plecare) si zic asa : iau pipa asta ca este usoara, iau ghidonul asta ca este usor, furca la fel, dar ce facem cu spatele biclei?? acolo sunt pinioanele, butucul (care este mai greu, dacat cel fata), schimbatorul, o mare parte din lant si lista continua.

Trage spatele...centrul de greutate se modifica si cred ca asta se simte, in special daca ne gandim unde va fi aderena mai mare:roll:

De asemenea multi poate nu stiu, iubitul carbon, in multe cazuri este mai greu decat aluminiul, ca tot s-a adus in discutie tema de materiale, deci nu carbonul ar fi solutia, nici sa nu dezvoltam subiectul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Florentzo, daca vrei o bicicleta usoara tebuie sa incepi prin a renunta:

Renunti la viteze si mergi pe single.

Scapi de 7-8 pinioane, si o bucata buna de lant.

Renunti la aripi si aparatori.

Renunti la anvelopele late si inalte pentru anvelope usoare, inguste si netede.

Jenti, cadru, butuci, leviere si schimbatoare, ghidon, pipa si furca rigida de aluminiu.

Nipluri de alama in locul celor de otel.

Daca nici in puctul asta, greutatea nu te satisface poti sa mergi mai departe:

Spite, discuri de frana, si tot ce e surub si piulita pe biciceta se inlocuieste cu corespondentul din titan.

Anvelope tubless (fara camera) cu armatura de kevlar.

Se pot folosii jenti gaurite (nu am habar cum le zice exact, dar pe langa gaurile pt nipluri mai are si gauri, vre-o 36, mai mari.

Mai mai in gluma decat mai in serios, si vopseaua de pe cadru, furca si ghidon se poate razui cu o lama de cutter. Se poate gauri pipa, in cateva locuri pentru a mai scoate cateva grame de aluminiu, din ea, si bineinteles se poate poliza fiecare al trei-lea dinte de pe pinion :D

Pentru unii, greutatea este un avantaj. La vale ajuta gravitatia, la deal "faci muschi" (eu mai fac si spume :cool: )

Iar pe drum drept ai avantajul inertie-i.

Tractorul meu nu poate trece de 40km/h dar se bucura, totusi, de un demaraj surprinzator :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Majikstone, poti sa continui, cine poate intelege, cine nu sa invete.

pai, daca vorbim de frecarea dintre cauciuc si sosea si frecarile din butuci (ca oricat de bun ar fi un butuc, tot exista frecari in el), atunci greutatea suplimentara aduce, din nou, un dezavantaj. Greutatea mai mare determina o forta de frecare la alunecare (cauciucuri, butuci) mai mare, si deci viteza maxima mai mica si/sau efort mai mare depus pentru parcurgerea unei aceeasi distante (fie ea si pe plat).

Practic, singurul moment in care ar putea sa te AJUTE totusi greutatea suplimentara ar fi in cazul in care mergi pe deal in jos, iar aerodinamica nu te ajuta deloc. In rest, greutatea mai mica aduce efort depus mai mic si viteze mai mari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

totusi, o comparatie interesanta greutate vs. rezistenta ar putea fi facuta cand e vorba de aliajele Al 7005 vs. Al 6061, folosite in general la cadre. Aluminiul 7005 este netratat termic, in timp ce aluminiul 6061 e tratat termic, deci mai rezistent. Din acest motiv, pentru a obtine aceeasi rigiditate, peretii tevilor de Al 6061 pot fi mai subtiri decat cei de Al 7005, la fel ca si dimensiunile tevilor, astfel ca greutatea totala e mai mica, iar cadrul are aceeasi rezistenta, daca nu chiar mai buna. De observat ca, mai nou, cam toate MTB-urile Merida au cadru din aliaj Al 6061 (cele de baza, nu discutam de carbon sau titan), in timp ce unii producatori mai putin cotati le fac din Al 7005.

Salut! Imi permit sa te contrazic putin aici :D . Peste tot am gasit ca aluminiul 7005 e mai rezistent decat 6061.

Un exemplu aici: http://www.leaderbikeusa.com/info/about.htm

Aluminiul din seria 6000 e mai dificil de sudat si necesita tratament termic, deci e mai scump.

7000 se obtine din aliaj cu zinc, iar 6000 este un aliaj cu magneziu si siliciu parca. Deci aluminiul din seria 6000 e mai usor.

Am putea face o comparatie interesanta pe tema asta.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

@claud20012: Hmm, eu stiam ca e invers, ca 6061 e mai solid tocmai din cauza ca e tratat termic. Si da, e mai scump, tot din cauza asta. Nu stiu, probabil depinde si de producator, de tehnicile folosite, etc. Uite aici o comparatie:

http://www.matukas.pri.ee/KB/alumiinium/AL6061vs7005frames.pdf

din ce zic ei aici, si 6061 si 7005 au avantajele si dezavantajele lor... per total, cica Al 7005 ar fi ceva mai rezistent, desi diferentele sunt neglijabile... insa 6061 are rezistenta la intindere mai mare, si deci riscul de fisuri e mai mic (si fisurile sunt cam principala cauza pentru care arunca lumea la gunoi cadrele de Al). Pe langa asta, cadrele din 6061 sunt mai usoare...

Intr-adevar, se cearta multi pe alte forumuri pe tema 7005 vs. 6061... oare ar trebui deschis un topic pe tema asta si aici?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se pare ca e destul de discutat pe tema asta :D

In legatura cu fisurile........ asta e alta problema. Cum ziceai, la un cadru de al 7005 exista sansa sa se fisureze, pe cand unul din al 6061 se indoaie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bicicleta si calaretul sunt un tot unitar .Greutatea e la total .La amatori +sau - 2 beri nu se pune;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu renuntam la viteze...ca asa poti sa spui ca renunti si sa mergi cu bicla...

Am precizat : Mtb sau cursiera si acuma nu facem acrobatii de genul , gaureste pipa, taie ghidonul sau tija sa fie la limita, rupe tapiteria sitului ca sa dea bine la cantar.

Ma refer la ce poti face fara prea multe batai de cap si fara sa pui discul de polizor sau lama de kutter pe bicla.

Propun sa alegem un magazin care are shop online si sa vedem care sunt cele mai usoare piese in alcatuirea unui Mtb respectiv a unei cursiere si postam link cu poza piesei dar scriem si pretul , sa vedem la cat ne ajunge;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OFF TOPIC

Nu renuntam la viteze...ca asa poti sa spui ca renunti si sa mergi cu bicla...;-)

Florentzoule; pe care balega ai adunat aceasta filozofie ? Arunca ochelarii aia de cal, priveste lumea bicicletei, e mult mai mare si diversa decit orizontul tau redus.

P.S. Asta nu-i gluma de gospodar :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.