sentric

ROAD: SRAM Hydraulic Disk Brakes

Recommended Posts

Salutare,

 

Recent prin aprilie am cumparat urmatoarea bicicleta:

 

http://www.raleigh.co.uk/ProductType/ProductRange/Product/Default.aspx?pc=1&pt=14&pg=15775

 

de la magazinul ROVELO din Piata Sudului - Bucuresti.

 

De la inceput am observat ca frana fata pare mai slaba decat ce v-brake-ul banal de pe vechiul meu mtb. Am zis nah, e noua, e nevoie de timp sa se aseze lucrurile. Asa m-au sfatuit toti, inclusiv mecanicul #1 de la Rovelo.

 

Azi, dupa 1000+ km frana se comporta la fel. Distanta de franare e mare cand apas doar frana fata. Imi doresc sa cad in cap si nu pot.

Intre timp am reusit sa testez urmatoarele frane pe disc:

- mtb  cu Tektro Auriga: franare pe fata fantastica

- Cannondale CAADX Tiagra cu frane mecanice disc Promax: o bicicleta SH reglata corespunzator, franarea pe fata era fantastica

 

Am mai intrebat si in micul meu anturaj ciclist ce parere au, tuturor li s-a parut slaba. E drept, aveam joc pe roata fata, l-a reglat mecanicul #2 de la Rovelo azi. Am stat 2 ore la Rovelo am testat intens bicicleta mea, am testat o alta identica cu a mea dar cu o marime mai mare, frana fata se comporta slab. Pe modelul de carbon(ROKER PRO) din magazin, parca totusi frana fata s-a comportat mai bine. Dar na, bicicleta e noua, fara rodaj in frane.

Astfel am avut discutii aprinse cu mecanicii de la Rovelo care sustin ca bicicleta nu are nimic, ba chiar ea ca franeaza bine. Mecanicul #1 s-a urcat pe ea, a apasat evident foarte tare (levierul dincolo de jumate) si era sa cada in cap. Eu nu reusesc sa apas atat de tare. A mai testat un domn care cred face parte din personal, lui i s-a parut intr-adevar suspect. A sugerat el poate o aerisire, rotile umflate mai mult si evident sa folosesc ambele frane. Asa s-au scurs 2 ore in care mecanicii sustin ca bicicleta nu are nimic, domnul usor confuz (ciclist de sosea si dansul) si domnul director care nu stie pe cine sa creada si mai ales ce-i de facut.

 

Intrebarile mele:

- am eu pitici pe creier si totul e inchipuirea mea, compar mere cu pere?

- atat poate frana fata Sram?

- are cineva o bicicleta asemanatoare pentru o comparatie?

- ce sfaturi si ce presiuni pot face asupra celor de la Rovelo?

- daca nu e nici un defect pe nicaieri, pot inlocui frana fata?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu pot sa iti spun daca ai pitici dar incearca urmatoarele:

 - Aeriseste franele (vezi ca dot5 e coroziv - atentie la vopsea)

 - Schimba placutele de frana intre ele - spatele cu fata - SI sterge discul cu alcool izopropilic sau alt alcool. Nu strica tuica pe ele...

 - Regleaza distanta - reach adjustment...nu prea stiu cum se numeste in romana.

 - Faza cu rodajul nu e poveste - chiar trebuie sa mergi ceva cu ele ca sa inceapa sa tina bine.

 

Cand zici ca nu tin...de fapt ce se intampla? Apesi pe ele si nu fac nimic? Poti bloca roata cu ele? O poti bloca din prima sau trebuie sa "pompezi"? E cursa prea lunga pentru cat franeaza? E feedbackul prea slab?

Cele cu care faci comparatia, mecanice, de cat aveau discul? Si..ai merg cu alte tipuri de frane hidraulice? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incearca tot o cursiera cu discuri. Eu am trecut de la mtb cu v-brake la cursiera cu v-brake si e o diferenta mare. Depinde mult si unde tii mainile, sus pe frane sau in C-ul ghidonului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corect ar fi sa te deplasezi frumos la magazinul de unde ai achizitionat bicicleta si sa le soliciti o reglare corecta a sistemului de franare. Nu are rost sa iti bati tu capul cu montarea, demontarea, aerisirea, etc, atata timp cat bicicleta este in garantie. Oricum, daca bicicleta este noua si ai parcurs ceva kilometri, vei avea nevoie si de o revizie pentru a regla cablurile de la schimbatoare, cabluri care se mai lasa atunci cand bicicleta este noua si pot duce la uzura prematura a transmisiei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@tzunoi Multam` pentru sugestii, mai ales cea cu placutele, sper sa o pot face eu. Aerisirea la SRAM e "pain in the ass", toate lumea plange despre asta. Nu am stiu asta inainte sa cumpar bicla :D. 

 

Cand te referi la reach adjustment, spui de fapt reglajul pistoanelor?

 

Cand zici ca nu tin...de fapt ce se intampla? Apesi pe ele si nu fac nimic? Poti bloca roata cu ele? O poti bloca din prima sau trebuie sa "pompezi"? E cursa prea lunga pentru cat franeaza? E feedbackul prea slab? Cele cu care faci comparatia, mecanice, de cat aveau discul? Si..ai merg cu alte tipuri de frane hidraulice? 

 

 

Cand apas pe frana fata, roata incetineste, eventual oprindu-ma dupa cativa metri. Roata se blocheaza la viteze mici mici, iar la viteze mari 20+ km/h incetineste si ma opreste dupa o distanta destul de mare as zice. Nu ne nevoie sa pompez, frana raspunde, dar ca mie mi se pare ca efectul e slab. Cele mecanice erau pe disc de 16. Alte tipuri de frane hidraulice am testat cu succes pe mtb unde comparatia e graitoare. Recunosc ca nu mai imi aduc aminte cand umblam prin magazine sa gasesc marimea potrivita de bicicleta, cum se comportau franele hidraulice noi de la alti producatori, alte biciclete. Eram mai mult concentrat pe marime atunci.

 

@@Madalin96 Pai bun, si pe cursiera franarea era mai "apriga" sau mai domoala? A crescut distanta de franare? Mainile le tin sus pe frane, dar apas in josul manetei cat pot eu de mult. In C-ul ghidonului nu prea pot sta, pozitia inca e incomoda din cauza seii.

 

@@Vali-D Salut, pai asta am incercat sa explic in primul post. ROVELO, magazinul de unde am achizitionat-o sustine prin mecanicii sai ca bicicleta functioneaza perfect. Desi am luat bicicleta in aprilie, i-am facut rodajul. Am peste 1000 km. Schimbatorul inca e ok. Oricum tinand cont ce belele am cu acel mecanic, sincer nu vreau sa las deloc bicicleta pe mana lui.

 

 

Sa zicem ca frana nu are nimic si atata poate. O pot inlocui cu Shimano? Cat de dificil e asta pentru un service si cat m-ar costa(atentie, pe fata nu am schimbator si ar trebui sa simplifice lucrurile)? Repet, eu sunt nemultumit doar de frana fata, nu si de spate. Spatele raspunde repede si opreste roata numaidecat. In maxim un an voi schimba cauciucul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate or dat cu silicon pe bicicleta, ori cei din magazin, ori altii. Atat le-au trebuit placutelor.

Incearca inainte de orice cu alte placute, sau daca spatele franeaza bine, permuta-le.

 

Adica mai praf decat Tektro Auriga care spui ca-s minunate n-au cum sa fie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Concluzia mea e că șaua e de vină.

 

In C-ul ghidonului nu prea pot sta, pozitia inca e incomoda din cauza seii.

Nici Shimano nu țin grozav de pe manete, încearcă poziția din drop-uri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zice ca-i nemultumit doar de fata, nu si de spate. As pune pariu ca are placute uleioase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zice că oprește roata, nu și bicicleta. E o diferență ;).

 

Oricum, dacă nu ține satisfăcător nici din drop-uri, primul pas ar fi să ștergi discul cu izopropilic și să arzi plăcuțele pe aragaz; pasul următor, plăcuțe noi.

Edited by otsdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa cum descrii, cineva ti-a ("s-au") murdarit placutele. Ce ti-au facut de fapt cei din service, unde ai fost? Te-au convins ca "asa face toate"? 

Ca putere de franare nu le compara cu hidraulicele de pe MTB  dar sunt in stare sa te puna in cap daca nu esti atent. Daca tu apesi cu toata forta si nu ai emotii ca ai bloca fata atunci ceva e in neregula clar. 

Recomandarea mea - du-te cu ea la baietii de unde ai luat-o si zile sa iti schimbe placutele intre ele. Daca te conving iar ca e ok, du-te la un alt service si vezi ce zic ei. Schimbarea placutelor nu conditioneaza garantia deci nu ar trebui sa ai probleme. 

Ia-ti gandul de la schimbat cu Shimano. Prea multi bani implicati - sute de euroi. Frana e defecta nu e proasta .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-ar placea enorm sa fie de placute. Si da, nu am deloc emotii pe fata cand apas. Cei de la service sunt convinsi ca asa e normal, pentru ca ei mai au pe stoc

una identica si se comporta la fel. M-am urcat si eu pe ea, exact aceleasi simptome.

 

Mai e o chestie. Biclele vin din Anglia cu franele inversate: dreapta spate, stanga fata. In service aici la Romania, ei desfac cablurile si le inverseaza. Aceasta inversare cum se face (cablurile au o imbinare pe partea din fata, se vede pe pagina cu rotatie360)? Difera cantitatea de lichid intre ele sau alti parametrii? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incersarea presupune ca sistemul nu mai e etans si dupa operatie va trebui aerisit si completat cu lichid. Aerisirea se face pe la etriere iar daca mecanicul e bata are sansa sa contamineze placutele. Si probabil ca e bata....

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cere si tu inlocuirea cu una ne'reparata' si te inveti sa franezi invers :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dap, asta voi face. Voi schimba placutele intre ele, iar inainte voi curata discurile si voi pune la foc placutele. In mod cert aerisire nu s-a facut, tin minte caci am intrebat mecanicul la achizitie si a mormait: "Cat de greu poate sa fie?" Asta explica si de ce carbonul similar cu bicicleta mea, dar cu franele neinversate mi s-a parut ca franeaza mai bine.

 

De inlocuit nu cred ca imi vor inlocui bicicleta, e totusi folosita, plus ei nu sunt convinsi ca sunt diferente. Nici macar mecanicul#2, baiatul cel nou nu a vrut sa recunoasca ca exista diferente intre frana de pe mtb-ul sau prezent acolo si frana de pe bicicleta mea.

 

Multumesc mult pentru sugestii si sfaturi, va tin la curent imediat ce reusesc sa inlocuiesc placutele. La magazin nu stiu daca voi mai trece, poate cand se intoare patronul, parea un om mai rezonabil si capabil sa simta diferentele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai daca nu s-a facut aerisire inseamna ca nu sunt conraminate placutele ci ca nu e aerisita instaltia.

Eu iti recomand sa te duci la un alt service care sa iti faca aerisirea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posibil, dar pe fata tot a intrat ceva. Pe fata la oprire, discul e zgomotos rau. Oricum lasa-ma sa incerc cu placutele si apoi aerisire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca nu am avut timp sa merg cu ea prin service. Umblu prin concedii si abia de saptamana viitoare ma pot ocupa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am trecut sambata pe la cei de la Giant (http://www.magazinuldebiciclete.ro/). Am stat de vorba cam 30 de minute. Pe scurt nu mi-a facut nimic. A zis ca frana se comporta normal, zgomotul asurzitor de pe fata e de asemenea normal, la fel si fasiala ocazionala cand pedalez. Am testat bicicleta personala a dansului, era un ciclocross cu discuri mecanice, am sesizat diferenta imediat - prindea mai bine. Mi-a spus ca poate diferenta pe care o simt eu se datoreaza tipului de placuta: la el sunt metalice, la mine organice. Dubios zic eu, tinand cont ca a lui frana nu tipa, nu fasaie. Am cerut interschimbarea placutelor, a spus ca dureaza foarte mult din cauza reglajelor necesare si ar trebui sa las bicicleta pana marti. Am plecat dezamagit.

 

Acum 2 seri mi-a disparut zgomotul asurzitor de la franare si chiar si fasaiala ocazionala. Nu stiu de ce. In aceeasi seara am scos placutele de pe fata, le-am spalat cu detergent de vase, am sters, am dat cu spirt si apoi pe aragaz cam 5 minute. Nu am umblat deloc la cele de pe spate, am zis sa nu stric ceva de care sunt multumit. Am innebunit insa la reglajul celor de pe fata. Indiferent cum strangeam, fassia fara sa apas pe frana. Am observat ca unul din pistoane este mai iesit in afara fata de celalalt. Am incercat sa apas cu tot ce am gasit prin casa fara succes. Tarziu, am renuntat si am montat placutele la plesneala. Dimineata, frana nu mai scotea nici un zgomot la pedalarea normala, iar la franare nu uruia. Puterea de franare neschimbata insa.

 

Confesiuni, intamplari cu service-uri inainte de a ma adresa celor de la ROVELO:

 

Atelierbiciclete.ro: Aveam cam 500 km cand am fost la ei. Recomandarea lui: Sa mai fac rodaj la placute si apoi sa lamuresc cu service-ul de unde am cumparat bicicleta. Parea sa aiba experienta pe sosea.

 

Spokes.ro: Franele sunt ideale pentru o cursiera, nu au nimic. Omul care a umblat are experienta pe sosea.

 

Bikexcs: mecanicul s-a declarat usor invins ultima oara. Banuia ca e ori de la butucul de pe fata (atunci inca persista jocul pe fata), ori asa sunt franele. Recomandarea lui: sa lamuresc cu service-ul de unde am cumparat bicicleta. Din nefericire, mecanicii nu au experienta pe sosea, sunt MTB-isti.

 

Sirfixalot.ro: L-am prins in parcare la locul de munca, a facut una dintre cele mai minutioase verificari. I s-au parut slabe/moi ambele frane, iar pe fata nu i-a placut jocul. Recomandarea lui: sa lamuresc cu service-ul de unde am cumparat bicicleta. Parea sa fie MTB-ist.

 

As umbla in continuare si la service-uri, insa e nevoie clar de mecanici cu experienta pe sosea si care sa cunoasca chichitele unei frane pe disc.

 

Dupa cum vedeti, povestea e lunga. Probabil si nebunia mea :). Cel mai usor ma pot convinge daca as testa o cursiera cu frane hidraulice rodata si reglata bine, chiar si Shimano. Desi sunt diferente intre producatori, cred ca e cea mai buna solutie pentru a-mi alinia asteptarile de la franele hidraulice pe disc pe cursiere. Eu nu am mai avut deloc frane pe disc, este inutil sa ma urc pe MTB-uri - diferentele sunt prea mari - la fel si cu cele mecanice. Sau bineinteles ofer bicicleta mea pentru un mic test celor de pe forum, o parere la fata locului nu strica. 

 

Asadar simptome de care ma plang pentru frana fata:
- putere de franare mica
- zgomot asurzitor cand apas mai tare pe maneta, un fel de uruiala
- fasaie ocazional
- cand pedalez la viteze 25+km/h si nu apas deloc pe frana
- cand ma inclin in curbe
- dupa ce am franat anterior
- si dispare daca mai franez de cateva ori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acolo sunt mai multi factori care trebuiesc luati in seama. Tine foarte mult si de calitatea furcii fata. 

Banuiesc ca "uruiala" este asociata si cu o usoara vibratie resimtita in ghidon. Sistemul thru axle pe furca de carbon este putin cam mult, daca nu sunt componente de top si toate in mintile lor. 

Am patit partea cu "uruiala" pe un cyc Focus(thru axle), in momentul in care am descentrat usor discul fata, iar partea cu atinsul discului pe inclinare, cand am achizitionat bicla si reglajul fortei de strangere a rotii fata era facut de vanzator, dupa stiinta lui...

Pentru a scapa de atins si zgomot la franare:

- trebuie gasita pozitia optima in reglarea fortei de strangere a acelui QR;

- trebuie verificat ca discul de frana sa fie perfect centrat. Un disc de frana cu suprafata de franare foarte ingusta iarasi nu-i tocmai ok, deoarece placutele calca mult pe bratele discului;

- trebuie centrat corespunzator etrierul.

Cat priveste forta de franare nu stiu ce sa spun, deoarece nu cunosc frana respectiva, dar nu cred sa fie asta problema daca spui ca spatele este ok. Incearca o aerisire si vezi dupa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intalnit, vazut, concluzionat

- placute fata contaminate. Frana fata nu am reusit sa o blochez neam. Trebuie schimbate placutele.

- saua inclinata prea in fata. Trebuie pusa paralela cu solul. Daca te deranjeaza cauta ceva de la SMP.

- ergopowerele sunt montate asimetric. Unul e montat spre interior, stangul, celalalt e paralel cu axul bicicletei. Trebuie reglate astfel incat sa iti fie comode

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@totis multam` pentru ponturi. Treaba incepe sa capete sens, caci de cand am strans eu ultima oara parca e mai bine. Cei de pe la service au zis ca discul e drept. Legat de uruiala si fasaiala, cumva sugerezi ca in acest caz thru-axle dezavantajeaza si e de preferat un QR simplu?

 

@@tzunoi multumesc pentru vizionare si eliminarea "piticilor" - la urmatorul salariu cumpar un nou set de placute. Cu saua sunt in cautari masive, fac si teste acolo unde se poate. Asta cu ergopowerele nu o observasem, poate asa ma reduc din usorul dinsconfort simtit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tzunoi Nu am mai facut nimic. Am mers asa cu ele, mintindu-ma pe mine ca se comporta ca un ABS :)

Am amanat din motive financiare orice achizitie. In ianuarie planuiesc sa iau mai multe accesorii si piese de ciclism, printre care si 2 tipuri de placute. Te tin la curent!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treci pe la mine cu ea Inainte sa cumperi ceva.Vedem,o lasi vreo doua zile daca nu e graba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now