Sign in to follow this  
iacobdoc

Shimano Deore M592 - modificare la rotite pe rulment

Recommended Posts

In imagine, este un deraior Shimano Deore M592 pe care il voi folosi in combinatie cu dual controlere de sosea Shimano 105 si o caseta de pinioane 11-36. Deraiorul vine cu rotite pe bucse. Doresc sa le inlocuiesc cu rotite pe rulmenti. Din constructie, rotita marcata cu cerc rosu are un joc lateral semnificativ, pe care il presupun intentionat avand in vedere ca cealalta rotita il are minim. Intrebarea e: daca inlocuiesc acea rotita cu una pe rulment (chestie care deja ma facut-o), afectez functionalitatea deraiorului? Risc sa il expun la forte mari in cursul utilizarii si, in consecinta, sa il rup? Mentionez ca deja am rupt modelul M591 in acelasi context, pe sosea, fara sa am nici o explicatie pentru asta si este primul in cei 10 ani de ciclism pe care ii am in spate.

 

13938423_1814455785454456_21557248305122

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa adaug ca e vorba de manete 3x10 limitate la 2x10 si foi 50/33.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca crezi ca rotitele pe rulment o sa-ti creasca performantele sau o sa fie mai fiabile atunci poti sa uiti de "problema" asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu pot intelege cum am putut rupe, pe sosea, o articulatie de deraior. Era el modelul anterior M591 dar nici chiar asa.

Caracteristici tehnice:

Fact Sheet of Shimano Deore RD-M591-SGS Rear Derailleur black long 9-speed

Product Name: Shimano Deore RD-M591-SGS Rear Derailleur black long 9-speed

Manufacturer: Shimano Parts

Item Code: SHI111660

Material: body: aluminium

cage: steel

Weight: approx. 297 gram

Cage length: long

Largest sprocket: 34 teeth

Overall capacity: 45 teeth

Smallest sprocket: 11 teeth

Highest difference of chain wheel: 22 teeth

Fact Sheet of Shimano Deore RD-M592-SGS Shadow Rear Derailleur long 9-speed

Product Name: Shimano Deore RD-M592-SGS Shadow Rear Derailleur long 9-speed

Manufacturer: Shimano Parts

Item Code: SHI111662

Manufacturer item code: IRDM592SGS

Material: body: aluminium

cage: steel

Weight: approx. 285 gram

Cage length: long

Largest sprocket: 36 teeth

Overall capacity: 45 teeth

Smallest sprocket: 11 teeth

Highest difference of chain wheel: 22 teeth

@@LucianLS Eu ma gandeam ca va schimba precis si scurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 De ce s-a rupt tot tu poti trage concluzia, tu stii in ce moment, cand schimbai sau pur si simplu in rulaj sau la vreo denivelare, ce s-a rupt, ce ai gasit posibil in neregula etc.

Mai pot sa spun ca am inlocuit si eu la un schimbator rotitele originale cu unele pe rulmenti si nu pot sa spun ca am facut mare branza. Sau poate nu am eu simturile asa fine. Daca tot le-am pus, merg cu ele (de vreo doi ani, cred ca mai mult de 10mii de km, fara probleme), dar pe viitor nu as mai face o asa schimbare. Nu e scumpa dar mi se pare inutila, merg si alea pe bucsi foarte bine si tin o gramada de km si ele. Mai ales daca suspectezi ca poti avea probleme, nu cred ca are rost sa te complici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca scopul unor astfel de rotite este de a mai reduce din frecare, îmbunătățind infinitezimal randamentul transmisiei. Probabil ca vin la pachet și cu o necesitate de întreținere crescuta.

La fel e și la angrenajul pe rulmenți exteriori versus BSA când vorbim de întreținere, dar acolo câștigul de randament este mult mai palpabil.

Schimbarea prompta nu cred că depinde de rotite, ci de manete și de reglarea cablurilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca, daca tot ai cumparat rotite pe rulment, sa o inlocuiesti pe cea de jos, iar sus sa o lasi pe cea originala. Aparent toate schimbatoarele spate Shimano (inclusiv cele cu rotite pe rulmenti, conform spuselor unora si altora pe diverse forumuri de afara) au un joc semnificativ din fabrica in rotita de sus, care ajuta la schimbarea vitezelor si alinierea corecta cu pinioanele.

 

Legat de problema initiala (schimbator rupt), pe langa ce am discutat deja (faptul ca foloseai M591 pe care teoretic nu aveai voie sa il folosesti cu pinion mai mare de 34, iar tu aveai pinionul mare de 36 si faptul ca foloseai ocazional combinatia foaie mare + pinion mare), parerea mea e ca un factor care sa fi contribuit la ruperea lui e si combinatia rotita de sus pe rulment + b-tension posibil reglat gresit - gasesti aici detalii). Preventiv, daca vrei sa lasi si rotita de sus pe rulment, as regla b-tensionul astfel incat schimbatorul sa fie mai departe de pinion decat e recomandat, astfel incat in momentul in care apar forte laterale pe lant, unghiul pe care il face fata de pinioane sa fie mai mic (in timpul schimbarii vitezelor). Asta va reduce stresul asupra schimbatorului, dar de la un punct incolo risca sa faca schimbarea vitezelor ceva mai lenta decat esti obisnuit.

 

Altfel, la schimbatoarele spate SRAM jocul ala nu exista in rotite (nici la cele pe bucse, nici la cele pe rulmenti), dar din cate inteleg si schimbatorul trebuie aliniat din surubul de b-tension ceva mai departe de pinioane decat la Shimano. Si chiar si in momentul in care il departezi la 10-15 mm (fata de cei 5-6 recomandati pentru SRAM) tot schimba relativ ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu am schimbat la un M591 si la un Sram X9 rotitele cu unele pe rulment cu corpul din aluminiu. Si sincer nu as mai face-o. Intretinerea ma seaca uneori si la una dintre rotite nu prea mai am ce sa ii fac decat sa ii schimb rulmentul ca a cam luat apa, in plus parca se tocesc cam repede rotitele. In schimb la cursiera pe o antichitate de Shimano 600 am pus niste rotite din plastic de prin Decathlon tot pe rulment si chiar daca nu s-au intalnit cu atata apa ca Mtb-urile parca au o protectie mai buna.

Trimis de pe al meu SM-J500FN folosind Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am folosit rotite din aluminiu pe 531. Erau mai zgomotoase decat cele originale. Ca fiabilitate, una s.a gripat dar am scos garnitura rulmentului, l.am curatat cu wd40 si l.am umplut cu vaselina, a functionat ok apoi. La schimbat vitezele nu tin minte sa fi fost vreo imbunatatire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termenul meu de comparatie e un Deore XT pe 10v care a venit cu rotite pe rulmenti, nu aveau nici un fel de joc si schimbau absolut impecabil. Practic, in doi ani nu a trebuit nici macar o data sa ajustez tensiunea cablului.

Rotita cu pricina imi pare bine construita. Practic are o intaritura de otel in care intra bucsa de otel, asa incat nu freaca plastic pe otel.

E o problema de mentalitate. Jocul unei componente poate creste precizia?

Sunt de acord ca rotitele pe rulmenti din prezent sunt proaste. Cele luate la inceputul anului s-au gripat in nici 500 km de sosea? Rulment?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jocul unei componente poate creste precizia?

 

Jocul ala are doua roluri: pe de o parte, daca tensiunea din cablu e prost reglata si schimbatorul nu e perfect aliniat cu pinionul, jocul lateral al rotitei permite compensarea alinierii proaste (in anumite limite), iar pe de alta parte fortele si cuplurile laterale care apar in timpul deplasarii de pe un pinion pe altul sunt compensate si ele partial.

 

 

Deore XT pe 10v care a venit cu rotite pe rulmenti, nu aveau nici un fel de joc si schimbau absolut impecabil.

 

Asta nu stiam. In cazul asta pune linistit rotitele pe rulment, dar regleaza B-tension astfel incat sa fie schimbatorul ceva mai departat de pinion decat scrie in manual (as zice sa lasi vreo 10 mm, vezi linkul pe care l-am pus mai devreme) si nu ar trebui sa ai probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone Asta e! Daca nu citesc de unde sa stiu ca ii zice B-tension. Totusi, fara sa stiu nimic, m-am asigurat ca deraiorul M591 urca bine pe ultimul pinion (de 36) si ca rotita deraiorului este distantata de acel pinion, regland exact acel surub.

Este posibil si ca forta pe care o dezvolta manetele de la dual controlerele de sosea, la schimbarea pinionelor, sa fie mult mai mare comparativ cu manetele de MTB asa incat, ori de cate ori am schimbat "in forta" n-am avut de unde sa imi dau seama cat de "tare" trag de maneta. Daca e asa, atunci ar fi doua evenimente care puteau sa conduca la ruperea celuilalt deraior: schimbarea in forta si utilizarea combinatiilor foaie mare - pinion mare. In aceeasi idee, jocul rotitei poate fi un mecanism compensator pentru fortele excesive care pot apare la shimbare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vad de ce ar fi semnificativ mai mari fortele din cablu la sosea fata de MTB, mai ales ca discutam de acelasi producator si acelasi raport de tragere al cablului. In schimb e foarte probabil ca schimbarile in forta plus utilizarea foii mari cu pinioanele mari (chiar daca lantul e mai lung decat "ar trebui") plus faptul ca schimbatorul nu era facut pentru pinion de 36 plus o distanta prea mica intre rotita de sus si pinion sa fi cauzat fisuri in material in zona aia.

Per total, eu zic sa pui totusi linistit rotitele pe rulmenti, dar sa le pastrezi totusi si pe alea originale (macar cea de sus). Sunt prea multi factori care clar au contribuit la ruperea schimbatorului incat fix rotitele cu rulmenti sa fie principalele vinovate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maneta e mult mai lunga, si cred ca bratul fortei e mai mare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am schimbat la un SLX 660 rotita respectiva cu una de XT pe rulment, probabil dintr-o serie echivalenta, 780. SLX-ul are sus pe bucsa si jos pe rulment ... sau invers. Merge si astazi fara nici o problema dupa 4 ani <- de asta nu mai stiu care a fost.

 

Inainte sa schimb rotita respectiva nu puteam retropedala fara ca patina schimbatorului sa se miste, uneori pana la tensiune maxima. Dupa schimb nu se clintea deloc. Probabil acest aspect nu este important, dar m-a chinuia gandul mai mult decat cei 60 ron :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono Din punctul meu de vedere, ce ai spus e un exemplu de imbunatatire a preciziei si functionalitatii.

@@ViorelCapruciu Cand s-a rupt, adunasem putina oboseala si am schimbat in graba, cam in forta doua pinioane in sus si imediat am revenit unul in jos.

@@LucianLS Anul asta s-a cam spulberat mitul "invincibilitatii tehnice" a biclelor mele. In mod normal, in regimul in care imi folosesc bicicletele, daca plec azi si ma intorc dupa 1000-2000 km revin cu bicicleta fara pene, fara defecte, doar cu uzura de lant si minima uzura de pinioane. Asta e standardul meu de calitate. Anul asta am incasat-o de trei ori: un cauciuc de sosea, o tija de sea si un deraior.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca la vinuri. Ani mai buni... ani mai proști...

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intre timp am dat peste asta: rotite de deraior cu rulment de la Shimano pentru Ultegra, Deore XT si Saint. Dupa cum se vede, doar rotita de jos e cu rulment, in timp ce cea de sus are o bucsa mai smechera. Deci inteleg ca chiar e important pentru baietii de la Shimano ca rotita de sus sa aiba joc...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone Momentan am facut doua ture. Una, scurta de reglaj si una de 72 km. De schimbat schimba bine. Nu sesizez nimic. O sa pun si "jocheul" sa vad care e senzatia. Rotita e bine facuta, nimic de zis. Ar o bucsa de metal fixata in rotita si o bucsa intermediara pentru medierea frecarii si asigurarea tolerantei (jocului).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am pus "jocheul" si pe foaie mare-pinionul cel  mai mic, cam rontaie. Nu cade bine pe ultimul pinion in timp ce pe oricare din celelalte e perfect.

Il las asa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adica ai pus rotita de sus cu rulment sau aia originala fara rulment? Verifica si surubul de limitare H, poate de aia comenteaza pe pinionul mic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone Am pus rotita originala, cu joc "jokey" la loc. In rest, nu m-am ramolit chiar asa de tare incat sa nu stiu cum se regleaza limitele cursei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot "jockey wheels" se cheama si alea pe rulmenti, de aia am intrebat. E ciudata galagia de pe pinionul mic care a aparut doar din cauza rotitei originale, m-as fi asteptat sa fie mai degraba invers...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Culmea e ca doar pe foaia mare, pe cea mica, nu. Dar nu e o problema. Prefer toleranta decat sa mai rup un deraior.

Oricum, pe celelalte pinioane, totul e in regula.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this