Sign in to follow this  
BogdanTimisoara

Cu caiacul prin Balcani: Drina

Recommended Posts

La indemnul mai vechi al colegului @gibonu si cu ajutorul explicatiilor lui @Traveller din alt topic, povestesc aici o tura de caiac mai veche, din 2013, pe raul Drina, din Bosnia pana in Serbia.
Nu este o tura de ciclism, dar este o poveste despre oameni faini si locuri ce pot fi incluse in traseele de ciclism la care unii visam.
Asadar, iata povestea turei, cum a fost ea asternuta pe blogul unor buni prieteni:
 
 
 
DRINA, un vis devenit realitate

raul-Drina-Bosnia-vazut-din-caiac.jpg

 

De ce un vis? Pentru că visez la asta de anul trecut, când anunţul turei m-a luat pe nepregătite şi nu am mai avut timp sa reacţionez şi să îmi fac toate aranjamentele pentru a participa.
Aşa că pentru tura de anul ăsta m-am pregătit din timp. Anul trecut l-am cunoscut la TID, în Ungaria, pe unul dintre membrii Asociaţiei Sportive „Srpski Veslaci na TID”.  Am păstrat legătura cu el şi, începând de prin noiembrie, l-am tot „presat” să mă anunţe din timp când ştie ceva despre regata de anul ăsta. Pe la începutul lui ianuarie, în sfârşit, îmi trimite programul în limba sârbă. Cum-necum, l-am tradus în română (acesta a fost anunţul turei ). Apoi am început preparativele, adică mi-am făcut cerere de concediu pentru această perioadă.
Numai bine, s-a nimerit că mi-am schimbat şi caiacul, acum sunt mândrul posesor al unui caiac Robson Titris 16, rapid, comod, încăpător. Deci toate premisele erau de bun augur.
S-a apropiat şi ziua „Z” data de 28.04.2013, când urma să înceapă aventura. Nu prea eram eu în clar cu amănuntele organizatorice, nu ştiam cu ce mă voi transporta de la Beograd la punctul de start şi apoi înapoi la Beograd. Răspunsurile pe tema asta de la  corespondentul meu erau târzii şi evazive, nu ştiam ce să înţeleg. Aşa că, pe ultima sută de metri l-am contactat pe Dejan, organizatorul regatei. Imediat s-au rezolvat problemele mele: am convenit să merg la el, să îmi las acolo maşina şi apoi să mergem cu microbuzul lui până la Novo Gorazde, urmând să îmi achit cota-parte din consumuri şi cheltuieli de transport.

26.04.2013: Ziua „Z”– 2 zile
Plec din Timişoara spre Beograd. După un drum scurt şi fără nicio problemă la graniţă, fac o  scurtă escală la Beograd, la invitaţia prietenului meu. Cu această ocazie, mi se lămureşte misterul răspunsurilor evazive: el nu va participa la tură şi nici nu este în temă cu amănuntele organizatorice, de data aceasta el neavând nicio implicare în organizarea turei
După ce am luat prânzul împreună, mă conduce la Dejan acasă, unde lucrurile se accelerează. Golesc maşina mea, pun tot echipamentul în remorca microbuzului lui Dejan şi îi dăm bătaie – împreună cu alţi coechipieri – spre Novo Gorazde, locul de start.
Drumul este relativ lung, se lasă noaptea. Înainte de graniţa cu Bosnia&Herţegovina, Dejan face un mic ocol prin satul Mokra Gora, ca să îmi arate ceva foarte frumos. Şi anume, un sătuc minunat, construit de regizorul sârb (născut la Sarajevo) Emir Kusturica. Acest sat, populat cu maşini de epocă, este de fapt un hotel extraordinar, cu case de lemn, cu bisericuţă şi închisoare, cu loc de joacă pentru copii, cu piscină şi tot dischisul unui hotel de lux.


Mokra-Gora-satul-lui-Kusturica


Mokra-Gora-Serbia

 

Mokra-Gora-Serbia-Mecavnik-600x450.jpg
După acest mic ocol, mai facem un mic ocol şi în satul propriu-zis, unde vizităm un muzeu feroviar în aer liber şi unde am plăcerea să văd şi exponate fabricate în România.

 

2013-04-26-23.56.42-600x450.jpg

 

2013-04-26-23.56.17-600x450.jpg

 

2013-04-26-23.55.36-600x450.jpg

 

2013-04-26-23.53.38-600x450.jpg

 

2013-04-26-23.52.301-600x450.jpg

 

2013-04-26-23.50.08-600x450.jpg

 

De aici ne îndreptăm spre graniţă, unde stăm destul de mult, aproape o oră: vameşii bosniaci se pare că doreau să vadă documentele caiacelor. Nu ştiu exact ce documente, cert este că Dejan le-a tot arătat documentele de organizare a regatei şi toate aprobările de la toate instituţiile, a dat telefoane şi – până la urmă – am plecat mai departe.

 

tura-peDrina-cu-caiacul-600x450.jpg

 

După miezul nopţii ajungem la locul de start, unde deja ne aşteptau trei corturi ale unor germani. Instalăm corturile, ne delectăm cu toţii cu un minunat Burgund de Recaş, apoi ne culcăm.

 

27.04.2013: Ziua „Z” – 1

Zi de odihnă. Pe parcursul zilei se tot strâng participanţi din toate ţările. La sfârşitul zilei erau în jur de 35 de corturi, în total 55 participanţi din: Serbia (nu ştiu câţi participanţi); Bulgaria – în jur de 10-15 participanţi; Ungaria – 5 participanţi; Slovacia – în jur de 8-10 participanţi; Germania – 5 participanţi; România – 1 participant.

 

Drina-600x450.jpg

 

tabara-caiacisti-Serbia-600x450.jpg

 

2013-04-27-09.55.12-600x450.jpg


Am făcut o scurtă excursie în oraşul Gorazde, aflat în federaţia musulmano-croată. Locul nostru de campare era în Republika Srpska (tot în Bosnia&Herţegovina, dar în zona sârbă). Locurile poartă încă amprenta războiului, în Gorazde sunt vizibile multe clădiri care încă au urmele gloanţelor, iar pe drum sunt frecvente indicatoarele care ne avertizează că este teren minat.


2013-04-27-18.08.23-600x450.jpg


28.04.2013 – Ziua „Z”. Cuvântul de ordine: „WOW!”

După micul-dejun, ne punem pe apă. Azi avem de parcurs 33 de kilometri, iar viteza de curgere a apei ne ajută destul de mult la început, apoi apa se domoleşte, pe măsură ce ne apropiem de barajul de la Vişegrad. Aş vrea să pot povesti ce am văzut în această primă zi, dar nu am cuvinte. Aşa că mai bine las fotografiile şi filmele să ilustreze ce am văzut.

 

2013-04-28-10.33.56-1-600x450.jpg

 

Drina-vazuta-din-caiac


bogdan-tura-Drina-in-caiac-600x450.jpg


Canionul_Drinei-din-caiac-600x450.jpg





Tura in caiac pe Drina


Pe-Drina-in-caiac-Bogdan-600x450.jpg


Tura-Serbia-Bosnia-in-caiac-600x450.jpg


Înainte de baraj suntem recuperaţi de autovehiculele de însoţire şi transferaţi la stadionul de la Vişegrad, unde ne instalăm corturile şi vizităm oraşul. Punctul de atracţie îl reprezintă podul Mehmed Paşa, monument istoric.
Podul-Mehmet-Pasa


Podul-Mehmet-Pasa-Drina-Bosnia


Bosnia-600x450.jpg

 

29.04.2013 – Ziua „Z” + 1. Cuvântul de ordine: „WOW!”

Pornim de sub podul de la Vişegrad, pe o apă rapidă.


tura-Drina-in-caiace-regata-comemorativa


podul-Drina-Mehmet-Pasa-600x450.jpg


 Încet-încet, apa se domoleşte, padelăm liniştit pe o apă verde, intrăm din nou în canioane a căror frumuseţe îmi taie respiraţia. 


regata-comemorativa-vitomir-dizdarevici


Canion-Drina-Regata-caiace-600x450.jpg


tura-caiace-serbia-bosnia-600x450.jpg


După ce se deschide din nou peisajul, campăm într-un camping superb, la Stari Brod.


raul-Drina-din-caiac-600x450.jpg


camping-caiacisti-Stari-Brod

 

Este atâta de frumos încât nu mă pot abţine să nu împărtăşesc şi altora simţirile mele, aşa că le trimit un SMS marilor absenţi, Dragoş şi Oana.


Drina-regata-comemorativa-600x450.jpg


 

Aici suntem întâmpinaţi de o delegaţie a unei organizaţii al cărei scop este dezvoltarea rurală regională (http://www.seerural.org/) şi care ne oferă cina.


Drina-vazuta-din-caiac-de-Bogdan1-600x45



30.04.2013 – Ziua „Z” + 2. Cuvântul de ordine: „WOW!”

Pornim din frumosul camping (Etno Kamp Stari Brod) către Perucac (Peruciaţ), avem de parcurs 37 de kilometri pe apă aproape stătătoare, suntem pe lacul de acumulare Perucac. Peisajul este absolut superb, mai avem şi nişte mici golfuleţe la capătul cărora se aude curgerea tumultoasă a câte unei căderi de apă.


regata-caiace-Serbia-Bosnia-600x450.jpg 


in-canionul-Drinei-din-caiac-tura-Bosnia




cascada-pe-drina-tura-caiace-Bosnia-600x




La Perucac ieşim înainte de baraj unde ne aşteaptă autorităţile vamale sârbe, care ne verifică documentele şi ne urează „Bun venit în Serbia”.
 
tura-caiace-serbia-regata-bosnia-bogdan-

Locul de campare este pe terenul unui hotel care dispune şi de căsuţe, un loc foarte frumos.


campare-in-serbia-tura-cu-caiacele-600x4

 

in-Serbia-cu-caiacele-in-tura-tid-600x45


01.05.2013 – Ziua „Z” + 3. Cuvântul de ordine: „Atenţie!”

Pornim în aval de hidrocentrală, pe o apă foarte rapidă, care vuieşte printre crengile de pe maluri şi care generează valuri din toate direcţiile, repezişuri, vârtejuri.


hidrocentrala-pe-Drina-caiac-RObson-600x


 Spray-deck-ul devine o necesitate. Apele sunt confuze şi îmi pun la încercare echilibrul, dar se pare că Robsonul meu este foarte iertător odată ce l-am încărcat cu echipament.


cascada-pe_drina-tura-caiac-tid-serbia-6


Pe traseu vizităm o moară de apă aflată în stare de funcţionare.


moara-de-apa-600x450.jpg


Apele confuze au făcut o singură victimă (un începător aflat pentru prima dată în caiac) dar asta nu a făcut decât să îi sporească pofta de a practica acest sport.

Cei 70 de kilometri ai zilei se scurg foarte repede, ajutaţi de viteza mare a apei. Atingem cu uşurinţă viteze demne de o bicicletă.



Seara campăm în Lonjin, pe o proprietate privată, având o insuliţă superbă, cu vegetaţie de junglă.


campare-serbia-regata-caiace-600x450.jpg



02.05.2013 – Ziua „Z” + 4

De la Lonjin la Mali Zvornik, apele sunt la început foarte rapide, apoi se liniştesc, ieşim din zona montană şi ne apropiem de un nou baraj.


peisaje-pe-raul-Drina-din-caiac-600x450.


Pe parcurs oprim la un restaurant pescăresc unde, cu 4 Euro, am mâncat foarte bine. Zona se umple de case de vacanţă, toate de bun gust. Remarc cu surprindere că până acum, în toate aceste zile, nu am întâlnit nicio barcă cu motor, nici un schi-jet…
Drina-Serbia-vazuta-din-caiac-Bogdan-600 


campare-Drina-regata-comemorativa-caiace


romania-vazuta-din-caiac-600x450.jpg


La Mali Zvornik ieşim înainte de baraj, ne transportăm caiacele şi echipamentul cu cărucioarele proprii, până pe stadionul local, unde campăm. Imediat după ce toată lumea şi-a pus corturile, avem parte de o rupere de nori scurtă.


regata-caiace-Drina-Serbia-600x450.jpg


regata-caiace-Serbia-Bosnia-Bogdan-600x4


Pe celălalt mal este oraşul Zvornik, aflat în Bosnia&Herţegovina, străjuit de o frumoasă cetate turcească (despre care aud tot felul de poveşti înfiorătoare din timpul războiului sârbo-bosniac).


cetate-turca-Serbia-600x450.jpg


Între cele două oraşe este un pod pietonal pe care eu nu îl pot traversa pentru că mi-am lăsat buletinul în cort.


pod-Serbia-Bosnia-600x450.jpg

 

03.05.2013 – Ziua „Z” + 5; Vinerea Mare; Cuvântul de ordine: „Tehnică”


tura-caiace-Serbia-Bosnia-Hertegovina-60

 

Apele sunt din nou foarte rapide şi cu schimbări bruşte de direcţie. Dacă nu reuşeşti să tai curba şi să te înscrii pe interior, apele te duc la exteriorul curbei unde te aşteaptă valuri, vârtejuri, ape confuze.


cu-caiacele-prin-Bosnia-Serbia-Drina-600

Mai târziu, albia se lăţeşte foarte mult şi încep tot felul de insule, mai mari sau mai mici. Trebuie luată rapid decizia pe care braţ vrei să continui drumul, pentru că viteza apei nu prea îţi dă mult timp de gândire.

Conform tradiţiei ortodoxe, azi se vopsesc ouăle. Întâmplarea face să găsesc plutind pe apă un ou roşu şi frumos pictat. Îl fotografiez şi îl las să plutească în continuare, pentru a se bucura şi alţii de tradiţiile acestei zile.


ou-rosu-de-Pasti-600x450.jpg

 


Mai târziu apa este puţin adâncă, trebuie să ridic adeseori cârma. Intrăm într-o zonă în care nu se mai poate distinge un şenal clar şi sigur, peste tot sunt insuliţe mici şi pâlcuri de arbuşti crescuţi în albie. Partea proastă este că apa trece printre acei arbuşti, însă caiacul trebuie să urmeze alt traseu. Nu este timp de gândire, aleg un drum care mi se pare acceptabil şi padelez nebuneşte în acea direcţie. Apa este însă de altă părere. Nu durează mult… După câteva zeci de secunde în care sunt izbit în stânga şi în dreapta, scap. Cu cârma îndoită (deşi o ridicasem pe caiac), cu inima bătând frenetic şi cu adrenalina la maxim. Minune, sunt tot în caiac şi deasupra apei. Câţiva slovaci nu au avut norocul meu, dar apa fiind mică nu se poate spune că au fost în pericol.

Din păcate, din această zi am multe amintiri şi puţine fotografii, iar fotografiile pe care le am nu redau decât zonele mai paşnice.


Seara campăm într-un loc care nu dispune de duşuri şi grupuri sanitare, plus că ţânţarii nu par impresionaţi de cuvinte ca „Autan” sau „Off”.

 
04.05.2013 – Ziua Z + 6; Cuvânt de ordine: „Zigzag”

Nu mai avem insule şi insuliţe, însă avem de navigat în zigzag, pentru că Drina este foarte nehotărâtă înainte de a se vărsa în Sava.

 

2013-05-04-10.02.19-600x450.jpg


După vărsarea în Sava, apele îşi schimbă culoarea (navigăm pe o apă de culoarea cafelei) devin foarte lente şi albia devine foarte lată: 200-250 metri. Încă 13 km pe Sava şi ajungem la final.


2013-05-04-11.17.14-600x450.jpg


Aproape că nu vreau să ies la mal, as vrea să o iau de la început. Dar e sâmbătă, mâine sunt Paştele ortodoxe şi ne grăbim cu toţii pe la casele noastre.


raul-Sava-600x450.jpg


 2013-05-04-14.05.51-600x450.jpg

sfarsit-de-tura-regata-comemorativa-caia


Cam asta a fost povestea minunatei ture. La un moment dat, am caracterizat Drina cam aşa: tot ce poţi să îţi doreşti. Are peisaj de canion (asemănător Cazanelor Mici ale Dunării, înmulţite de 10 sau 20 de ori), are ape care curg cu viteză mare, are ape stătătoare, are peisaje de mlaştină, are peisaje de Deltă; în afară de mare, aisberguri, delfini şi balene, cred că am văzut de toate.

Voi mai merge acolo? Cu siguranţă, da!

  • Upvote 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deosebit! Aplauze! =D>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc! Muta, te rog, postarea in sectiunea Cicloturism / Calatorii fara bicicleta. Acum am vazut ca acolo ar fi fost mai potrivit sa postez.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte frumos, felicitări! Păcat însă că nu erau și niște moldoveni pe mal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, au fost ceva suporteri, mai ales pe 1 Mai. S-au umplut malurile de petrecareti iesit la bere si la "cevapcici" (mici) si "rostilj" (gratare). Au tot strigat ei diverse chestii dupa noi (fara injuraturi, doar chestii de sustinere morala).

Pe mine m-a enervat ca imi vedeau steagul si strigau dupa mine "Hai Germania", "Hai Bulgaria", sau in cel mai fericit caz (adica au fost foarte aproape si cred ca doar o usoara discromatie i-a facut sa greseasca) "Hai Belgia".

Astora cu Belgia le-am raspuns in sarba mea extrem de rudimentara ca "Nu e Belgia, e Romania!". Si daca m-au auzit graind sarbeste, m-au chemat la mal sa imi dea bere, carnati prajiti si mici. Nu m-am prea indemnat eu la mancare, dar o bere nu am putut refuza. Bine, doua, recunosc.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte frumos! Ceva deosebit. Felicitări!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai bine domne, si iti trebuiau incurajari ca sa postezi frumusetea asta?
Superbă experienta, frumos povestit, poze minunate.
Multumim.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ooo, cate incurajari si rugaminti au fost initial, ca sa scriu pentru blog... cred ca si Traian l-a convins mai usor pe Apolodor sa faca podul (pentru cine stie bancul).

Apoi alte incurajari si alte rugaminti ca sa modific articolul pentru revista Yachting Pleasure (nr. 63). Adica mai mult text, scris intr-o maniera mai fluenta, si ceva mai putine fotografii.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi avem "decât" rugămintea să nu te oprești aici cu poveștile. :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turele cu caiacul sunt relativ lente si permit multa socializare. 

Asa se face ca l-am cunoscut chiar in aceasta poveste (in cursul zilei Z-1) pe Igor, un sarb cam de o varsta cu mine.

El avea sarcina sa pregateasca fish-burgeri pentru participantii care veneau de pe drumuri in acea zi. Organizatorul Dejan m-a rugat sa ma duc sa il ajut. 

DIn acel moment am devenit prieteni foarte buni. Si mi-a devenit cel mai bun coechipier in turele de caiac. Ne programam impreuna concediile si expeditiile, ne invitam reciproc la diverse ture in Romania si Serbia.

ANul asta eram impreuna in rezervatia Uvac din Serbia cand sotia lui ne-a propus sotiei mele si mie sa ii fim nasi fiicei lor. Acum urmeaza si al doilea copil, vom fi nasi dubli in Serbia. 

Pana acum cativa ani nu cunosteam aproape deloc poporul sarb. Iar ceea ce cunosteam era rodul propagandei media din timpul razboaielor yugoslave. De cand tot umblu pe acolo (fie cu caiacul, fie cu bicicleta, fie la schi), mi-am schimbat total parerile despre acest popor.

VA sugerez sa cautati pe goagal "Uvac rezervacija" in imagini- pe langa peisajul extraordinar, este cea mai mare rezervatie naturala de vulturi plesuvi din Europa... adica am mers cu caiacele printre vulturi plesuvi si  nepasatori.

Oricum, va urma si o scurta poveste  despre asta, dar nu saptamana ce urmeaza ca nu stau bine cu timpul.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 3 ore, BogdanTimisoara said:

 va urma si o scurta poveste  despre asta, dar nu saptamana ce urmeaza ca nu stau bine cu timpul.

 

Noi stam bine cu rabdarea. (pana peste doua saptamani) :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)) Am priceput, e o avertizare voalata.

Trebuie sa mai invat cum se incorporeaza fotografii care nu sunt postate pe alte bloguri sau saituri. De pe facebook se poate sa le incorporez aici intr-o postare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, merg si de pe fb. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frumoasa poveste, multumim!

Aici

6 hours ago, BogdanTimisoara said:

padelez

am citit repede si nu-ntelegeam de unde pedale in caiac :P

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BogdanTimisoara

 

Foarte tare.

Multumesc pentru disponibilitate si asteptam si alte povesti similare.


In completarea la Drina vazu de pe apa, bucata Gorazde - Visegrad vazuta de pe sosea in septembrie 2013.


Dupa o tura in mai lunga prin Bosnia [Srebrenica - Sarajevo - Banja Luka - Bosanski Petrovac - Mostar - Gacko] bucata finala Gorazde - Visegrad mi s-a parut de vis.
Poate ca sa imi para rau ca plecam din Bosnia sau ca nu eram cu bicicleta.


Nu sunt mai mult de 40 de km intre Gorazde si Visegrad, insa drumul pe aproape toata lungimea lui este usor virajat, prin tuneluri, undeva deasupra Drinei.
Pe scurt, de vis.
Sau la fel ca si Clisura Dunarii, un drum care se parcurge cu ranjetul pe figura, pe care nu prea vrei sa te opresti pentru poze si care nu vrei sa se mai termine.
Las doar pozele, pentru ca orice alt comentariu ar fi aiurea.

 

872-atZVqs72mhU_xyWPHayrywMeOL_k4qNc1jWdhCKNqh4wJwqLIZi4RPih-Ri2T7g-Bj5rQxNf6W4dpS1PYaWCKnaixqdEUu8Gi3G-LsuDaa-JauePMCCMbdiMYUCKaesn24yr_E6MD6BA-O0RpawdGW4o_k0q1-WvBYtBc8F7dpj4aFqBY-m1HK-0JDHBZujx2KRq4Eexx4kWlA5Y-Ct62CKiqho-y1N0ZrEal0UDo5EeAZRcVuBvExFWK-RPDzjFT77-sF2QZCthxItUtsBZnOoXTY67ZP20v68zc0ZvpHdQxN8mE_PSMvQxFMMNdDXQz9ou_qvdwZFseNZTwp5dtwueYSmcvhKz_rB_P_71VJyRMIds7p-AXg9MTyUD1GN7dAv4fqwmm0wMKw_xKqpS58SQNWkd5ybmsyztAl_Ju7I8QVd1-xgbrmzjvnrziZSbKOSaC7kwkr1qcQf0b74kcJb7J6uW8-zYndJ8cGM91gVo6WEIl0nY9533nENHNVR1tf3tzfmVt6CvYopksYQ9A7KKvCgcCkyEtisVyiEKKuPGeNgqgmJyxPuAeh3SDDjhC2B0955dT_ffUlAOJMCaz2vW4cUtP08-qfUphcGzVbAC=w851-h638-no

 

ELiCP3yoM3qwvntQQODs5IYfR3gP-bAy4i2M1vDWHiNUcvVcqds-0XmyvVAI7QIkacfmKVvNzI4snzeKG8p5w9xz6FxYG3B8BoFI5zBoISKSZ2aBKKGLi6ASyLzIj0FptF1So0AMsVYfPMcQqow90CB4lq-Ah0hIy28AtfB8LIFrizgSDtPqrzWgsbRnEArivcznZOjE1oAISkrGnL1a7-uh1SHgGOyF64DoWm0i6SBSvM2UpHGkaTR3QPJfDu_KWiOxJbi7WfUBalVU6tAgTm9qbO6-YUpDpmGKazoSxvrlWM7VZB-2flPh03OURBtdCuU42dgjpvCEGzlURC068H41IE6Rl0qk8MMDGo97H__dvy5J7EHjnPtSDwrrcQ4bQLyBapDe4ic5N1ppZ6Qy3Rnzkv3KOeJxBsqiZdcQ1Cv4G4kM8R6epe64L4hj01pPofx79CE2gIegT5R65VBOxDW-ddP7n62aA4AgggoZvTpUOLH5DTJGXEpMds1NsEycbpNlnNpOeFVkzzs8AO2S6N6tZQdc1Z5WuAZn-Se9UvsWv9oh-Wq26dRA7cvjSyBsR6l0qPzZ2iXgLecF7hXl0HIs2XCI9RBtMLAmbI5qpV3E-l31=w851-h638-no

 

M-Pm119q2iNn3m6s6Kocou1l7baS7yY0UvE_6a7Q06PBQqS-czHM0uEKwJFrpv1d38GS3_vOltIr5orVDzN9BhwlGzxaaajpUYDrw-7SFIouXo4RhLFG4VZV0QtykixWoE39pcdkgni5gawfSJL8U67NRZWJEhSPhkZJX8BcZ_9xH4upIwFpihoPwseojdN8adOTxt1nf9mp8o10HqaaRDa52KHeS9BFn9rFJteda-caQlpCiD2DxLwpxRSavPJeTdIDkNu-SriBOovJ86qX7ii921ojX8_rvJmLm_6ACSv-PNjf3MVaYk8wd7gy9q_RnpFdiav7A13348EMdeg7OB94JShPqMUXYCLt2JDiUJnue0163rkCNxfVKhXx8opH7-HC_fZGc9i_pk0_0p8IynIqb1BNizAswCWUyDcvFYyykhxamOCC2Avke17a2jUsUcg7JuGSznuhtd0zTkQ1foD6X-Qsgh5GfzVN5TbMzajhk3vzIThgdRnZ4wc0DnUqDwvq4mkWMOktZkrixXMwyq8IqTHQeueUTNu0RirOmlhcWw0HV84EqtqxB897ctOJEtUBOCPwXWvv-wkf2nlM6fEq0O8vgrx6i441xH3PdnG1UEgD=w479-h638-no

 

DEboz6OH-XQvBQnS9FdljBn_uoAsfzGcSag3HUDjyb4J6SiftKRLTdR6yilCzsR_TLchQWmSXAZMUPCmjCZbDMb7FRDK7gPAjpgqGHERwWrMvP2yn0BWloBEvPOBlUzHqPbe1zBfeLPBXM_djs2DUgTCtMsOsAFZUX06JJ7ORnkcUpKznuAlFiwMRHrYmRbTy-9HRMz7uPWUmNc05oUIDaSRmKnoUtckwIqGUYGUojSJZU7g-Xau3OiOJjiE8qHUmE6rMSpfROxO-GXnRghn84mKwbsOvJ5aTbJtLjv1NZmB7Ihmum4FWg3rccwlNc164MLz68Osot44_WFkdR1LpPOFgE1_cntEjMf3MEWS6SLt7ji3jdSNpd34Xu3OP_G4ubh0oQFzY8VlRGsHuc-WOl7i-Sb6cJrKIjg0lEw-IigAF5MnFKODt8Cwsfn75AZZqzBji-RYCfL_Q7eLafCUF92O3V5Y8xyIg5rKr9nsadM4_d8UanzwAf-6HZqJTx0bjsq8s_DpJBomJei_ImK-6donW5OMLWuB0eq8K-UKftVKGiJY8Z0bk0B6Ms8G90yVqAMI8XR5AAztygIgMJazEKtJKBYdrNFjXy3hJmi7H2jBHsHI=w851-h638-no

 

o73N-6xqOYu3aEXkbkqJbuh5qIrvsgsYLCmDfJWgGNrhvmS2ldSLcbKqnuzS5Sm2MK38LLaMznpZMGLc4R0XuoUZmLISxOfCVWXjTQefBd54yOeXsiyvXkHe7CMNG1pvO4LXOymLCSEfSk0JcuZGwhtIunItAZHoKLJzL9ipOP-UdjT6zQ0C6cbwvFEkwMvHo0V1NxxkfOwflvD6Q13y3BKKxxUK6tvdSPzjRLbupAOLXQY30UuN6YovIFurtC9ZvFqm5Yj5HYt_-UyiUMvKi-n3X51GghagXLP_uzekoVvAR68fgotoav0230NAHl7ftmwEqRnfAiL_Ng7W69Qt8vLb0Z-zhKGBw-DnTDVgBFyYt-UqkiTXQ5ozwKTBmvdiaiFQSzgf7wSMPEKluXLr-57euPxESzAOkMnCb0fSKlKuDTx3r4z80lE4GkFGJ9wALg6CsEdu4zqTAyn2Yya8Zj34tdQNxL85zmZgS8XmiS7vhHAm1kHED6LUCM2BkvsigsfICE08X54dnqB0XL208a_-ZMI_2b4yJq0uJ6-EI30xInAXFTU4pcEtsBRhsfxuGXSSwy92mWQoWjllukySt5bCAnlx0PRaXtqp4_3my8S34IGu=w851-h638-no

 

buV8_oO0fizwh_J6cCwIfn2hgm7SIsThWU2KJ-sYz3zf7jfpT9ScdQZIn-whwzx9msp1g7EjGztYWw8IB6mW5YbynIxeBIJ46N264j8HbbIlrDQ2-3YLpolFmNl_3PNOhMmeAhPVXhlJeWwGgDiDYcVXz0eQvZazpz8I5ut_Gbn6ADoyscmY99WnqLNujtWdFg-1Rt2rrJV3Mwt97T6ULt1SooqXITJmBaMtkK26jYEgndSY77hfbCIKI4IO_ckYSLldd4dDhmvCf8N8HCpt5QPTwXI-Rf2xo4QYXcrGw_vL8SfjlHqFb7sWIseC586qaAd8SZW2ptkF-hjrYTud4Qbu-HUmXqjkQJtyzvEeMM_egPtcFbBX1dWx0AO5UkLi6Q7xMtV5nAz5rVGD0BoOrSwfyNWB-WbfJ67IkojGu25OrSbupp3BCALFoBGURyTSsXNU8774m8qCXonVl8a82hyJ8XJBEAdJr0Bv3jPT16TYpVWCiVULRD-PBJFwTt0M7nofcpi68ZFk9ayyuqGsJxIvT5DId0_hpgNOYiPRb60HPzyhRv1gIDoh0_zK1MbeGFtit675pkZmSBBBh7FannBWs0Y5eA0GJCkcH2Kpbh0bvffQ=w851-h638-no

 

Podul de la Visegrad (pe raul Drina) sau unul dintre cele doua monumente bosniace incluse in patrimoniul UNESCO (celalalt monument este Podul Vechi de la Mostar).
Podul vazut de la distanta.

 

DtFAAyZozC2qMpm6EQ3YQJlfSHvjwKEPawKzgh7EvYrUkcSLQoYbbsB3-rnz63HVmu3RorXaG88ACCzr9sV6sGJf-EM1RzsH3mpeWO98176olGx3qAXDyigf7RjyP48FvLLxTlQGVCPqw7KmL4YfjZVqsemOYRk8DY_gD-3eC2cVinyhsFOlABR0QUg551dPI0y24nKZZlstKoc9c6dh82XpXU3mS4Z7QD2pjl6xzEpX512egFu5U_4myaSVkiOg-DHHUn2xMncNEh0HZxcfROBG72f24vJz_szafSQKPlzCAo0K59uF2IZyS_8lBJxMKuJ1_jR9qDStwjTvk-QWE31AItLnnLh9QYl5OOXc9SA7sj-OvCoZPjIrYv6neODKYJM5ulsDuVbmdn9fvs5WD8ieRfTeS8QdtB7-5t896mqKsFw-LxXLLjIV0YtllMG-RXXH513er0rvEW1Q-t3z36sFbzMnWymRKalWwKGTNmA8TCR6pGjchvVKBnWX7Ch6bxFZiutH5eSX12r2F0HhSM_6zdQ8N5kPhMoxiSYkNyqXPos6VfzquJVqdGLsLyfXOhU2VmqC_8uGA0aq7uVXw6ZVz3khSJZPoHhPut9cWXugo7P3=w851-h638-no

 

gisb5FaXvpZ-omPngE0jF59MI3RkG8cpMTc3G9SV0LeaDKLI5uFNLVOrYTgsvd78y7IuwPGvUdp4sIm0eAmLmWpOlwGeUFFcmHGDWdpZSznZhkEMWKwVWUt5UFR1i1oHg6jTQTxj9VhNw7aRRfdwqtdmyp_uNnBF711u7S5aYkA4mLy7avB2YRIe2Z6kkO8WwTw58yREE6vozq9C-NYg5EfFSWZ8ATRb6CIST5roL-t1cBOO1meoihkVLaobnt4ArIpSDLj8Gg2xX1D1tRDnDcZq0fg7xJf-NkcXNQ1gcPumcYcPfFfSIHN3sgKUU90UrSXwg4fxpephYA8f5HQcLyRES4IU2sLGiops2c_hiz6v-Ga4E8mlfzyyAd5fzeuvUjh_ryN8Dw0BfWcrpOxmGQ3dfWY2-uAMrLwFevJRSypyHLFxj2-iUElndvfCa1KlCJDuYqQn6h__wdLrUtC0Z1RTIriGSVT-_lVX7HUxyVbeaIAYonAHUCZja3MRE-f7ejAY8riidk54uV3GWzW5V0gqL7CEDIKRdktDcSvFMz4Q7miDHphlkIzJtw2CKox0irJhKxTktYmQtlgHVQrmagb5mZCfo3yvd_wwIYuiIDo8EhFa=w851-h638-no


Podul vazut mai de aproape.
 

kQLyM2_0pyyz7RAozaS9cDLA09MskldOfEQArHdiCaqhWd-dkQlgdLyz-aT3iP7Kp9ZnHDOabMCR7hvNyvyvuYZ-PEaEVMNZeTNCWgDrKke7cC0SpkwXdHPcO68F9MS7FwV-Ph8_PioHnKEAVY8uacTLipTLWlwDHBdqAS7HE3SBpIoW8eGVB5P3BD6lLf7eyRNx_o2RUJxmEQNeZ6Vk8D6rIdp_7AkXPN5fvhRSK1uvuTbWdG0Ka549opBNsR3j4IsI61JmV2IoWbSn0Ali0P5g2oCeDu5lzFiLgP41tW-MRWJNm0B7rarPIt99_VpyIIge-iKzbyp9WfdILSBqSYyUlO7UoYMpxHCnTpC0wBqpDrgX6xVM266yxJaXy1Za3lK4zr90919VIeVRRVURIPFCxor-wxqI7gqKNraoktyKUdwoO8WDFDuiDYWwHGwmnXAZFnfsZrsxYGlxgYTv7PdJ665Zp1d8qYwqOo8eJoaHcdSBOIqJEH_fzg6cbqZsOTgUjSFO9EwJ4UftkL6XHpe1aSKneqBPGJC4Xuc6gllSLS3nIGRfNP6nCgargTzRuJT-k439oIKaHGkQIyvsddk0T9Pxs37RUqCvSjDlJbF2A314=w851-h638-no

 

ARpQW5LN8X-MlO9FE9LsyqwF-5DcV-WNoacJPkz-8xdHfrjzKzx4O0kYP_B52JJvuqQTPmzCLdJdb4UUNBsN1t4kan-ReKFVDdWwRi7WJFJXHcWYrhUAOaaDEgp5uSlwWrrEfUrdhACbW9Dlc1HQobcH-IFbYl18KlN7vOOIf_mbBSrjc6WrwmxNYGYUN2fqNH1mDaacbyVyCl-JO3bvRN2vrtByX_UDPT9EreUirUPLjf_Jh0yATv2dccTf7yRS3GsYC1RxcdLoCFf5glH4ew-QthrAriDeALM7M5Fa0Z2p74DHms67kbS1DfIudeIxJIP6jKEE7FF7RKn5VuUMSltgK94n79v6iOobAR1eIj-txh3bqe3TTRaijUcTjDNS_VSK-1O3ryn4i71k5lx83N5yms5BsLfk23IbmsJbRg5HygonNsXMsOQ0CnzB430isdjrG4fTJzm2fJBvk5mT6p3h4m76nj7FeDfu6k2HClDblm3yATyegJ-wmeRNGCcBZgmpFdt6MoMT2z80AzhkxDlEOG0yNXwbZF0YKUaa9oqJEfGunLjMLbOyV-WoeGhZfWem1uiM3mGUh72QOd4Z_SrTqBRknrCVlLwhQo1qLA1tM1va=w851-h638-no

 

A4y_ALzPMG68jnBgCk_7v-gIJ50wfYhvLxol28grEpT2N2Tkx3MEQBXUNHFgBwdjbIB3OPpoBw0JN1xgWd2cBjS2GyF5W5UjyLFig66Y7qe8PWef9t05lX7ROxw8_F8ji-7MsJJxGFrUEgQtdrDam4PTpbzxE_2sH1DOGXkHaz9MAvzugwWctxZKsrnVEQVZnZjVDprL5_sKHDP-bHJ2M6f8u8UBjwev_r515V9h7n-LkdnqjOkgX8nKfzBbF0fMcHRcBKPJgvHBEsesoUAOOchhc1ZpExTHHqaYnlPtdc_wJecpYAePeFf5hlvFPa6ppc78SSUI3jmya_C-CClgUT_Hg3lqWxvwDq6_kgv1lWoWiNsob5b05hRsJy8HkhauCSSNGLjTu-ukdwN5RnJWcbfMM_CgWLsixwi-GD0XXNEVocxm8gKfOzKeTsedelxhEOZGE4yJMX43CjFGXLAR9VlJyG4206OMW6aVN0KXFFRE2BsN28qJQ5kM4TghTD41l2ZZDQtTRsCBxydHAHOUjBXl0xpFNXTnbjgSnpYxt01B0eLDzw86ZWiEdrV38za5nJ8G52PgWbV9hvof4v4BBS4otbI5iz_s53-WN9p2f8PMGj4R=w851-h638-no

 

H_qlB8mPrh060dUi75AR0pYdJ-IHuietM4lkPMaO49Xig1O2JN1g1fI4fri0HssfxmINfY64XXyCu7Fn600ilb0TE0_1vJqoJjmIiZ0MTwaP7LBT6gKMGPOBP_xRZ-hzN_rulNBs3e5LBD2TH8ipFePAYQZ6jJFcaFeqMoC7aHIXZp85CXFXNRc0FBuzAEhZZJDqJVZAhZyuukFAgBehUJmDIrKNBpQEv03NLqakQMFusiuSqrGfF8yBDWOU6tL8oOle5aZ5lBW1zUw28flZ4sSYVXQWV416MyTXxA5h-1RV3QqWfr2ryBlUo9iOgwAjHcEN6culRgz6W-dsY7vn9HDHVVZ9keTsGDCLdOBE2YJsTmnMf7Ms_f36rS2YcKKX75o9n2yjNEhua8re52ozP-y-MVsLOckEtWwP4zMDJLVEjIoCqMNMTS6SaFKFVdWT_Eykz_k2d2Y0cFWOcl7BGfdG5rSWsfjw1HT6rpKgKvHoMDO8jl_BvWcDBGzxndqdv8GBG4M15SDsnMtfnLP2044iEznfHOBQBEGYHXhVuiNMOjvTrOjPxMQ7jX9SrBDPWE20yvvd9yU_SS4bUinRhkgD2BB4FmsQ-a9Hwv_WVO86jNlk=w479-h638-no

 

Podul se numeste Mehmet Pasa Sokolovici si a fost construit intre anii 1571 - 1577 de catre arhitectul turc Sinan.
Sokolovici este un satul in care s-a nascut viitorul mare vizit otoman Mehmet Pasa.
Satul exista si azi (cel putin apare pe Google Maps) si este situat la aproximativ 45 km nord-vest de Visegrad.


Se pare ca podul facut de Sinan este foarte solid.
Pe de o parte s-a pastrat pana azi, insa cu unele reparatii.
Pe de alta parte, se pare ca a rezistat unor inundatii severe, cand nivelul Drinei a depasit cu 1,60 metri inaltimea podului.

 

rV9k0xpY8BTSf7ih8ZvFnOn-grZp5zJnO7OM6D5ePRkPL17BVfY7BW59I_rqMkFnS4b91-ImeEyDxYGTXHmQJz0YQ2EQDf510DsxDUQ6iegrE0m3xX35e5blTchIicfBaNFZga7MAp2ZucOW6lDFYNxkW6MO05q_33GIMK7-PLKZpb5sFI1huDgWfXttaImJt_Ao7RQDdaHzVLwHANXuxpwTx38QUFioZW8p83q9nCgP4ceZaUdVdQa67cY5shaZQC_mRY3a-F4T6e5rTyS2nKGM8eUpDJbSw1nF9VmYmYDO4mdwsH9rhqORj1VS5IEK2QX7oQ4ezAwLp2L8BNHBmAblqU5Uiw2FNGRHnT_0VKrb5vi_z7_j2WqzBx8bPMhAb-PxPrSX1D_ECbLs5ztJ0ERUzPsNWvHxF9xEONW1NB3thLkIX3xcgkme_ahS56PvG_q7Iz8M_lSpLFMCyBYXfu-7GFvjzIeTij6YRAbuA34zFmUoNstrqjk-fq_tvEtdJ72ZTuOdoH9eG_k3XZQeDz0PvOz6J45nthW7_6-KW1mST4YsCL7u-fe2bnNnqmdXA4bo1j0Q5MeJPbfIwnixdMJPKer2vfB5NtD2C3RBOBQ2ry0X=w479-h638-no


Fata de Podul Vechi de la Mostar, podul de la Visegrad nu a fost distrus de catre croati.
 

Pe pod.
 

0ifRxXNzh5q7doLuMZKgcb4yLKLGjURFAGLBLtOs6gnf_8GBkttO4cTx2lOV8Ge5dF9dQqi2CObxSetV8Y_7Z1Rzg7eoK0FnQuG80T0Dv5i6XKY_PNybF-vxynb6prMyDlPM-WUfXz2I2ua8wTqFsQywsQy-zFug3P6ukKE_en0u8SfVt-Zexyeuw4jrVfhTy39dZ7PzwIqJ8IxLlRflQAqW2E_T_AcK8YPLQkhJXrR9iCyyBva_0k9xaYeauMQWFvchCNj6C1zS8wUI8-JjPDUr9ZLSkaypIH4ufxjaj0fjgJ9OWpoXp1KSXgQ2sFaouAHorgovmgWvcpZDrHAfeJrwMluhcXUSZ6YdqHy-U13U8eGRAXZs3_UzUZKOrgujWB8k3hnbf_ovXyqVuyAdLsWbSop_7V3MJwLky_CJF-o1_ehPFc3QQthaBmCK5kekgs6M2V9qxy1q2wF-emILE61nkp1tFxfBNyaL9LJMpidLiDh1IWz7LI6OWT_AFgES_08c3IaFbk8fBy9uQ0C2phXeygtSEgwFjpPueAQ3W0O6i0d4kYM00JgWVB-ws-slTICeU5pyJ52XP8pW5Du7PzaV3uh2i5P3QIZx5UPel13X22es=w479-h638-no

 

DspzbPEjhidl2f7WMAOM-HySeb0DR0FtxHYA5p7kBgSF7cWkifSEkIKVwFGyDhAlA2i5tjLdGHRc7VsC0_omKW7QpwFey74O3glhDRkc4pN8eFcXI-Oj5oIwrqWk0TpT9ZFa8MvFm_L6yTp19kT1qGbP0QXaQPg3L22AkVkaNsPa8dkezfgtNYn31PaIYhyVFEQY0Qwu3dG0Jbho9mVCxPdyIRibLg7bLQPYKWlmHNutSoEPeAyb6tQ6HohKcu2S4D2KYp3TJuoXP6Cwcrud04jRfLZpNzgz_RSEHHoznLLdQYsDphldPoxFmIzX0th5AuPZqaFygV9IM0ExXzg32U9pG-KdHhtZNfMhCp8w8cLyqYnlYLrzbzL-ee_QR-0pZ5g33i-NZi4jseTZ_Jx8RIHLSQbttNmyb_nppSbZkQjZ7k3ZDpYUUASKUUliu7RBVI_GuuMwGi6FDITGpCYpk2WTYj0ke7L3rKn3hKqn4_CZs8n2gGgVu6_XL2UxsSNT7X7buJoSXqjdD4C7Iq-n5kqhCWj9I-iKyQde-2mSllAFH3vYw1m4kVUlQMC7PgcHcrAz94XwA1VenPvVr_x5dC8487Wx2V4RqNpN7fE07LeS9cDs=w479-h638-no


Dupa cum ma asteptam, Ivo Andrici este prezent si la Visegrad.
 

sM5EWBUCMOrZdJ4NxnS1xFJEGmanRWDGHeaqA9T3LCyI1k4HH4gpbnR4GB9NFKncGcUT_ft_Xam7SqLy9R0S0XqEHzepSPWAMrxcnKBSQYMSAv8YGUlDTin0sivVcTZNkTNrPIJlKG26joR3bccSE83Qn7l0hrZSUVnQx1WdIvm-SZKvQW3PcUitSP9T-2AxFLvsozzoQp3u_TwjSvuCAN9FpTBnkIaVweu-bx8H7ow5O6wIpklB0Qbq1SMFQ8nAzqoq4OUxlICV7z2uDq-o8dNZ6LN2qB4sd41OIWVIphnrz4IOZQnC6rj_i4j8ZvFG14TlDLWa1ePb75t7LODT0JKV8LLW41wxEQwJFkBN85ahPYrb5UkHFwVXJF82EJWhVmwY8PlX5emRz9lOYrepOmENBGnPRYeYdjsWyRTdmzvAB51lkXVduKO3P3AQFWapvHIIq0i_HUS3F5BvoOQXweobeFgs_snMIbo_qGcGziIO5NxgO2tiqR93FnpCFNwWEt0-bC5ZYHSBNdbBPyHHclFzBEIRGbLtdFYDVAIMBdC9-A0HLuOhXmRvyJ2ELMZPje5_b7ez50PNXZLDaP4cmBpSEGYGNTJQZs1Pbc5tzjlDmLU3=w851-h638-no

 

LpjBQ5ktFOYG39HPSVe1JExnQPyYuwurkHpPOnuhYQV8euE9q2si_G45hHT4_kmAb0XmQdX9XARc69SGBR5LOliySXnTOyPax6ExxWiODj8wFMwJ51PipmEKwcDXK1Br17igPCQcl1jdG_nsMqWJibhUvZ_pPPZeJkSH1tMMGuLhl264ApJkFhkahnX7WcYsXaurZ7GTvpeRnnDddQx1uQKgGrB7jMquhyMfceuUm2lLptIFugaWXi5f0VAOJx_zXEMCySpKZ_JmQjEJUdBUqiQeIh1i2pQSKJQoD9c-EWRL1j57z_SjCU81uwje9djwnNi_gOJSuVB2wzaQLG-h7gbiayZS1NtclZkn3QgBz2rscgfWoQRxeY4rpJXDfqZ8fqQvfUxa2jSrzEND7cM1kPolMDvGN_OXQkJiq5l0JVdf8YuMypJ41CKyEAWm1O5x4llEHbCDnzujGBqt7V1YVZE7EA7e_n5Kz7xgl6grixbH7xR8fxTD4Qi8Kgvgnab1Ts17PwoZJGLatwo_BjonTaVABOArAlNlhs-uReEI7bs7scDaeoyB1gSvXmor3shLA7d9s6GYi8n_8JpEQk4Y5lBBqK9eof3AF_jkwivTzWH-5rVR=w851-h638-no


Ivo Andrici = Premiul Nobel pentru Literatura in anul 1961.
S-a nascut in Bosnia austro-ungara, langa Travnik, in 1892 si a murit in Serbia iugoslava, la Belgrad, in 1975.
Din cate am inteles, scriitorul s-a considerat totdeauna iugoslav.
Printre scrierile sale, cea mai importanta este “Podul de pe Drina”, carte in care sunt descrise aproape 4 secole din istoria Bosniei, (aprox. 1550 -1920) din zona orasul Visegrad.
N-am apucat sa o citesc.


Statuia lui Andrici din zona centrala a Belgradului [iulie 2013]
 

tWocjiYKbTS_U-dngjvRDqJDOTRulLMzIYnh3tSnLJHd75Bo_UADT0khXykAtHBuTMbsbrVBC_py022tMAqMNCUhxXD0zL_QImKuBTC5kRfXM3I0kuJkeP2TIdJCBPG43fxvbJVA7-wytywDRzg-oJT5FKBy9JyDOKNqS-rfKSJW8S7jZdWMoz6yYtOVroEBB5jsQI9Gd_bYUCr6L0LobBzIplNYZml2HGcuissKE2Lo8QUeYFZzyYz4nyJAGTsad-6OdisXtg-Sqnz8C287695ZiizUverAZoZFrA51OkhYh3W4Zu6Gvm837WhUsFfPl5XBtVDHR5r0TZKKisW3vbekLYWFtX80d1s7R8AAHSt3ns8znsDLaPIv2pSCAuM3ValQ6miivQjmWzu-smYQjLP0zmjrdvvQHMU1-sjCTcXMsurWbQCS0kVHtvA1kRdywMGswYZqhy8HoPg9YgnZNvfQj6dAcVkYR1U_wfxfq_c0YM8fBSwGV954Qm1YQ7mGR7OxDJ00hMMqCLVq7eqU_5mDlWckW7WF9G1jqtKIdHgkSxNfDmOaq5t_MHhw_9Gyu_nYg5KxIqgNO3INn9cZNC2h67yOP_FpGclCXKVEMl_OFvkt=w479-h638-no

 

ZcLMySR3QwiaV5vzJs1XAPy5uiicujlKJcogjHfdz6QvE5LQiPbWNt64Y2hH0DmYG-hpXB6IEOllfuE-3C6H8DzjNdV_-ku8E4FbJAcInl9hoq69iSpopnTLFPJ0rXrwr4oeXpl23UjzgRZ09pNNeV-SDwr9i3tMGZMOJNp0RHtveKwrDrrJAqbr0dxHP8BTeYd1ZrCI-Jp1OiH8fuOHYTPJaqUN-e7o8HKuq0QLCseyhr8EzuYUVoRtvyws-xnPEBtAzKuHUMOI44W2mI80RnMqB3Oc4eItiySUMZY331kQXJeYX5_-V8-A-cpURBPimVrlfuMFbpPSLsl4No7-qc3xoLMavBYnWjo-l-eeWhGI3v9_-NJiTMu_InGvFhUwQG1tDZlIcXRv_YRI5flL2GSxD0p3DnzYKRf064U9mBVvMuZ4Heyrmdvxe06SO6_M6rwFqLOmLxlw3Yyhw9BPlcW39B-26hPJXn-YztcXMjdWK3UyB4Gcaj6jt_5nzh_R_Se3ajGeUOy0heX0WDXZD2mp1vBORXL9zp75Eftln67-Ea8vSA3evYg6fhVoshJA_2PKZuUQJBmPSk5TTqOYfDAORb8iq_ld9m6xftk3MCzDW5n3=w1007-h755-no

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, gibonu said:


Dupa cum ma asteptam, Ivo Andrici este prezent si la Visegrad.
 


Ivo Andrici = Premiul Nobel pentru Literatura in anul 1961.
Printre scrierile sale, cea mai importanta este “Podul de pe Drina”, carte in care sunt descrise aproape 4 secole din istoria Bosniei, (aprox. 1550 -1920) din zona orasul Visegrad.
N-am apucat sa o citesc.

 

 

Ivo Andrici este acum si mai prezent la Visegrad, de cand Emir Kusturica a facut un al doilea proiect grandios (primul este Drven Grad, satul-hotel din lemn de la Mokra Gora), si anume "Orasul de piatra" (Kamenski Grad) sau orasul lui Andrici (Andricigrad, chiar in inima Visegradului, pe o mica peninsula de pe Drina, la confluenta cu raul Rzav): 

https://en.wikipedia.org/wiki/Andrićgrad

https://www.google.ro/search?q=andricgrad&rlz=1C1RNCN_enRO334RO334&espv=2&biw=1280&bih=933&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiH65Wk6PzPAhUhOsAKHZpLC6UQsAQIJw&dpr=1

 

Despre "Podul de pe Drina" sau "E un pod pe Drina" cum a fost publicata in romana in 1962, nu pot decat sa spun ca o caut de mult. Si nu doar eu, ci si alti caiacisti din Romania care m-au insotit in anii ce au urmat. Ne-am vorbit ca primul care reuseste sa puna mana pe ea, sa o imprumute si celorlalti. Deci, daca cumva o ai, ti-as ramane recunoscator daca mi-ai imprumuta-o pentru o scurta vreme, pana sa o scanez.

 

Multumesc pentru toate precizarile si referirile istorice :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BogdanTimisoara

N-am cartea lui Andrici.

Daca te ajuta cu ceva, vad ca este disponibila in engleza pe Amazon (12 Lire sau 9 USD).

 

Multumesc si eu pentru mentionarea rezervatiei Uvac, despre care recunosc ca nu stiam nimic.

Mai multe detalii: http://www.uvac.org.rs/eng/index_eng.html

 

In rest, ma bucur ca ai lasat deoparte propaganda antisarbesca si ai inceput sa descoperi Serbia reala.

Spun asta pentru ca cunosc oameni care inca au impresia ca centrul Belgradului este minat iar in Bosnia vei fi impuscat.

 

Referitor la turism, Serbia da rusine Romaniei de multi ani.

Inca mi-a ramas in cap biroul de informare turististica din Donji Milanovac (oras de 5000 de locuitori, pe clisura Dunarii) in care am intrat intr-un sfarsit de septembrie in 2009, intr-o zi de joi, la ora 20:50.

Programul de lucru afisat pe usa era pana la ora 21:00, insa cu toate astea, sarbul de acolo, intr-o engleza perfecta ne-a rezolvat cazarea.

 

Daca stie cineva ca intr-un oras de 5000 de locuitori din RO sa existe birou de informare turistica deschis in timpul saptamanii pana la ora 21:00, il rog sa nu ezite sa-l mentioneze.

Eu unul nu stiu sa existe asa ceva.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu cartea, am rezolvat-o: aparuse o bucata in stocul unui anticariat online. Cam piperat pretul pentru o carte de anticariat (70 de lei) dar daca nu este concurenta si cartea e rara, asta este.

 

La Donji Milanovac am stat la corturi, chiar in jurul acelui centru de informare turistica de care zici, ei fiind implicati in organizarea sederii caravanei TID. (Tour International Danubien, detalii aici: https://tidromania.ro/ sau despre sectoarele externe aici: http://www.tour-international-danubien.org/index_E.php )

Nu doar ca au un orar de functionare foarte prietenos, dar au si sala de conferinte, ofera proiectii de film despre istoricul zonei, despre rezervatia naturala Portile de Fier etc.)

Pentru noi a fost o binecuvantare faptul ca aveau multe prize si ne-am putut incarca in voie acumulatorii externi, telefoanele, aparatele foto etc :)

 

Si daca tot am adus vorba de TID si de Serbia, sectorul sarbesc al Dunarii (adica de la Mohacs pana la hidrocentrala Portile de Fier II) l-am facut de doua ori in caiac. Adica 18 zile prima data, si parca 12 zile a doua oara cand am inceput abia de la Novi Sad. 

Am multe fotografii, dar nu am o poveste. Am multe povestioare, dar nu am sa scriu jurnalul de bord al acestor calatorii: https://plus.google.com/photos/114294865414312769920/albums/5911185006022646929?banner=pwa

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BogdanTimisoara

 

Abia acum am apucat sa vad pozele din link-ul de mai sus.

Foarte tare, mai ales filmele cu trecere prin ecluza de la Portile de Fier. Pentru o asemenea experienta, m-as baga si eu la etapa respectiva din TID.

 

Daca se poate, te rog, poti sa ne dai niste detalii referitor la costurile turei de pe Drina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trecerea prin ecluze este un eveniment rar pe segmentul de dupa Bratislava, adica mai sunt doar cele doua de la Portile de Fier I si II.

Insa pe sectorul german si cel austriac, se intampla aproape zilnic sa trebuiasca sa treci de cate o ecluza. Unele dintre ele se trec prin ecluzare (cu conditia sa fii la o anumita ora acolo) sau se ocolesc pe mal (exista rampe de iesire, fiecare isi pune caiacul pe caruciorul propriu si isi transporta caiacul cateva sute de metri pana la rampa de lansare la apa din aval de ecluza. In Germania sunt frecvente ecluzele cu tobogan lateral, unde te dai pur si simplu pe tobogan cu tot cu caiac. E simplu, toboganul este alimentat cam din metru in metru cu jeturi de apa (de pe fundul toboganului) convergente, care te centreaza si te mentin pe mijlocul toboganului, fara sa trebuiasca sa faci niciun fel de ajustari. Singura conditie este ca pe tobogan sa intri exact pe centru, daca intri lateral, toata coborarea va fi un zigzag (dar chiar si asa e o experienta placuta).

 

Referitor la Drina, pana acum taxa de participare a fost de 10 euro. La asta se pot adauga (dupa dorinta fiecaruia) 50 de euro pentru transport, exista un mini-bus cu 25 de locuri pentru persoane si un trailer pentru caiace, care porneste de la Beograd cu o zi inainte de inceperea turei, insoteste regata la fiecare loc de campare, iar la sfarsit duce participantii inapoi la Beograd. Doar ca locurile sunt foarte limitate. 

In rest... cheltuielile sunt foarte mici, exista cateva locuri in care participantii primesc de mancare din sponsorizari (fie municipalitatea, fie intreprinzatori locali, ofera un cazan de fasole cu afumatura si varza, sau ceva similar). Mancarea in magazinele si restaurantele din Bosnia si Serbia vestica, este foarte ieftina. Daca excluzi cheltuielile de transport, atunci traiul in tura asta este mai ieftin decat sa stai acasa :)

 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BogdanTimisoara

Multumesc pentru precizari. Foarte tare ideea cu toboganul pentru caiac.

Link-ul de mai sus, cel putin la mine nu se vede (am incercat de pe doua computere diferite).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca albumul nu e public.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, asa se pare :) M-am deconectat de la google si nu mai vad nici eu pozele. Eu stiam ca l-am facut vizibil pentru "anyone with the link", dar de cand s-au tot schimbat lucrurile si la google nu mai stiu ce si cum. Cand era picasa, stiam o treaba, stiam ce am, unde am si ce audienta are. Acum e varza (cel putin la mine in cap).

 

Albumul asta (adica acelasi) sigur il vezi pentru ca am luat linkul de pe saitul international al TID: https://plus.google.com/photos/114294865414312769920/albums/6046002212330283057?banner=pwa&authkey=CNWa8r_yqe2LVA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this