Sign in to follow this  
majikstone

Pedalier sosea super-compact

Recommended Posts

Montarea si ajustarea pedalierului au decurs fara emotii. Pana la urma am luat 2 foi mici Stronglight, una de 30 si una de 32, obiectivul fiind sa o folosesc pe cea de 30 cat timp nu apar probleme date de saltul de 18 dinti. La o prima vedere (si bazandu-ma si pe experiente anterioare), schimbarea vitezelor pare sa decurga normal de pe foaia de 30 pe cea de 48 si invers, ramane de vazut cum se comporta "in viata reala". Daca dupa primele ture vad ca am probleme cu foaia de 30, o montez pe cea de 32. Lantul e departe de a se lovi de cusca schimbatorului fata (in ciuda depasirii capacitatii teoretice), in schimb se manifesta un usor chain rub pe interiorul foii mari cand sunt in combinatia foaie mica - pinioane 1-3 (combinatie oricum de evitat). Singura problema reala care poate aparea e schimbarea foarte lenta a vitezelor de pe foaia mica pe cea mare (comparativ cu scenariul "standard" de utilizare - foi 50/34, 52/36, etc.).

 

In combinatia de foi 48(SRAM)/30(Stronglight), pedalierul complet cantareste fix 650g. Chainlineul l-am adus la o valoare potrivita jucandu-ma cu distantierele (atat cele ale pedalierului, cat si cele ale monoblocului), ramanand doar problema asimetriei data de faptul ca totusi pedalierul e de MTB si nu de sosea (Q-factor si chainline mai mari decat la un pedalier de sosea, si totusi ceva mai mici decat la un pedalier de MTB obisnuit), dar acum e de doar cativa mm (deci probabil irelevanta in viata reala). Si spatiul dintre brate si chainstays e mai apropiat de ce-ar trebui sa ofere un pedalier de sosea, astfel ca nu mai sunt obligat sa apelez la improvizatii pentru a monta magnetul senzorului de cadenta.

 

Poze:

2LOYZdf.jpg

 

Pedalierul asta extrem de atipic pare sa fie ce mi-am dorit dintotdeauna, asa ca o sa am grija de el ca de ochii din cap multa vreme de acum incolo. Ce mi-e putin ciuda e ca nu am realizat ca exista decat dupa luni bune de cautari si din pura intamplare. Iar in ciuda unui pret destul de piperat de vanzare la momentul aparitiei lui pe piata (tinand cont de greutatea scazuta si de faptul ca venea cu foi ovale), acum e puternic devalorizat din cauza ca nu mai corespunde cu standardele moderne ale componentelor de MTB. Spre bucuria mea :D. Sper doar ca si peste 5-10 ani sa mai gasesc foi pe BCD 110 si 74 cu 5 brate.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa ce experimentul cu Rotorul de mai sus a fost unul semi-esuat, din cauza scartaitului de la imbinarea dintre spider si brat de care nu am putut scapa nicicum, am revenit temporar la un compact cu foi 46/33.

 

Saptamana asta in schimb voi avea sansa sa imi fac in sfarsit hatârul si sa imi montez un pedalier 46/30 pornind de la un Shimano 105 5703 (triplu) cu BCD 130/74 si o foaie Specialités TA de 46t pusa in locul foii mijlocii. Asta va fi combinat cu o caseta 11-25 in cea mai mare parte timpului, 12-30 cand merg la munte (avand astfel un raport minim de 1:1 si cateva rapoarte intermediare castigate) si, in cazul in care fac cicloturism cu bagaje, o caseta 11-36 sau 12-36. Teoretic pedalierul ar suporta si o foaie mica de 26 sau 28 in caz de nevoie.

 

Cu upgradeul asta ar trebui sa imi obtin, in sfarsit, configuratia ideala a transmisiei, iar cu ocazia asta sa reduc si masa ei cu undeva la 100 de grame (nimica tot, dar orice castig e binevenit). Pedalierul l-am prins cu 50€ pe RCZ, pret imbatabil, dar a trebuit sa astept 2 luni dupa el.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ThgCLgY.jpg

 

Installation complete. 46/30, 750g masa totala (fara BB), cu suruburi pentru foi de otel. Daca m-ar manca in fund sa pun de aluminiu probabil ca ar scadea pe la 730, dar am pleznit destule si m-am lecuit. Cu ocazia asta am pus si o caseta noua (Ultegra 6700 11-25) si un lant nou (KMC X10.93).

 

Mici probleme, ambele rezolvate:

- in pachet trebuia sa vina un distantier de 3 mm care trebuie montat pe ax pe partea opusa foilor, intre BB si bratul pedalier; nu a fost in pachet, dar nici nu am avut nevoie decat de cam 1.5 mm de spacing, rezolvat cu 2 spacere de 0.8 mm montate intre BB si cadru si care au avut aproximativ exact acelasi efect; altii nu au avut nevoie deloc de distantierul respectiv, ceea ce e si mai interesant

- schimbatorul fata actual fiind pentru 2x, nu cobora tocmai suficient, iar pe combinatie foaie mica - pinion mare lantul freca usor de cusca schimbatorului; am rezolvat asta montand unul dintre cele 2 distantiere de 0.8 mm dintre BB si cadru pe partea cu foile

 

Drive test weekendul asta, totul ar trebui sa functioneze impecabil.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/12/2018 at 4:29 PM, majikstone said:

Drive test weekendul asta, totul ar trebui sa functioneze impecabil.

 

Dupa 2 iesiri in care am avut ocazia sa testez noua jucarie, totul pare sa fie in regula. Pe foaia mare e la fel ca inainte, cu un mic bonus dat de faptul ca acum foaia mare e centrata pe mijlocul casetei, ceea ce imi permite sa reduc unghiul facut de lant cand sunt pe pinioanele folosite cel mai des (3-8), in timp ce pe foaia mica am castigat un raport intermediar.

 

Un mic punct negativ ar fi ca schimbarea vitezelor de pe foaia mica pe cea mare e putin mai greoaie (salt de 16 dinti fata de 13 inainte, plus ca e posibil ca rampele foii mari sa nu fi fost gandite decat pentru un salt de 10-12 dinti), dar asta nu e o problema pentru mine, oricum nu schimb foile cand pedalez in forta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In caz ca mai e cineva interesat pe viitor de genul asta de conversii, am o veste proasta. Am fost in weekend la un salon de biciclete in Paris, unde am discutat cu un reprezentant de la Specialités TA care mi-a spus ca au oprit productia foilor Alizé intermediare de 46 de dinti, din cauza cererii (foarte) scazute, cea mai mare optiune din gama actuala fiind de 44 de dinti, desi si aia e posibil sa fie scoasa ulterior din gama din motive similare. Gama Alizé era gandita pentru pedaliere triple, care in mod uzual vin cu combinatii 53/52/50 --- 42/39 --- 30, singurul motiv pentru care foile de 44 sau 46 intermediare existau in oferta fiind piata de biciclete orizontale, unde lumea foloseste in general rapoarte semnificativ mai mari, iar un triplu 56 - 46 - 32, de exemplu, are sens.

 

Altfel, singurul magazin/producator din Europa care mai vinde foi similare, pentru pozitia intermediara a pedalierelor triple cu BCD de 130, respectiv 46 de dinti, e Spa Cycles, din Marea Britanie, care are o gama destul de variata de foi in oferta, la preturi rezonabile. Problema majora, in schimb, e ca ei nu trimit in Romania, de altfel trimitand produse intr-un numar foarte mic de tari europene (11 cu tot cu UK) si cu preturi de expediere destul de piperate.

 

 In concluzie, in principiu cine vrea sa foloseasca pe viitor un pedalier 46/30 ramane cu optiunile destul de limitate, in general scumpe si de nisa ale pietei actuale (FSA, Praxis Works, Sugino, White Industries), cel mai accesibil model fiind FSA Omega Adventure, care in schimb vine cu propriul standard de foi (BCD 120/90) si de butuc pedalier (ax de 19 mm) si cantareste semnificativ mai mult decat, de exemplu, un pedalier Shimano 105 compact. Alternativa "home-made" ar fi in continuare utilizarea unui pedalier de MTB/trekking, care vine in schimb cu chainline-ul aferent si cu Q-factorul marit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu foi noi de la Spa Cycles, ca alea vechi, argintii, nu-mi placeau deloc din punct de vedere estetic.

T9DsVOV.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De acord. Un mare pas înainte. Alea argintii erau ca nuca în perete. :P

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, e un 105 triplu (5703) si are BCD 130/74. De 110/64 era BCD-ul pedalierului aluia Rotor de mai sus, care era perfect, dar scotea zgomote enervante la imbinarea spider/ax.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this