LucianTheOne

Navetist şi Curier în Londra

Recommended Posts

Salut ! Am remarcat în poze că nu toți bicicliștii poartă cască, se pare că nu este obligatoriu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ciomby în foarte puține locuri e obligatorie casca. Australia, Newfoundland și Labrador sunt singurele teritorii din lume unde casca e obligatorie pe bicicletă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@radu_vadan, în Newfoundland și Labrador casca e obligatorie ca protecție la frig, nu la accident! :)

  • Upvote 3
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Episodul 08 - The Mighty London

 

După ce am trăit 38 de ani într-un sătuc de 4 km populat de câteva mii de oameni, mutarea într-un megaoraş m-a covârşit. Eram uimit de vastitatea Bucureştiului care e imens în comparaţie cu Suceava, orăşelul în care am făcut liceul. Acum Bucureşti îmi pare mic comparat cu Londra şi chiar este!

 

Ca să mă lămuresc am răsfoit puţin Wikipedia şi am comparat cele trei oraşe mai sus pomenite.

Suceava - 52 km² şi 93.000 locuitori

Bucureşti - 228 km² şi 1.900.000 locuitori

Londra  - 1.500 km² şi 8.700.000 locuitori

Deci Londra este de aproape 7 ori mai mare decât Bucureşti si de 29 de ori mai mare decât Suceava. Şi când mă gândesc că în tinereţe mă rătăceam prin Suceava şi încurcam cele 5 linii de troleibuz... Acum trebuie să ma descurc cu câteva sute de autobuze plus zeci de trenuri şi metrouri. Chiar ieri am fost la un eveniment si a trebuit să schimb trei metrouri. 

 

Londra mai deţine multe recorduri, dintre care am să enumăr doar câteva. Financiar este pe primul loc în Europa, ba chiar e mai puternică decât următoarele trei clasate la un loc. Venitul brut al Londrei depăşeşte pe cel al multor ţări europene. De asemeni se poate lăuda cu cel mai mare număr de milionari. Legile din domeniul financiar sunt ceva mai permisive aici decât în alte ţări, ceea ce explică faptele de mai sus. 

 

Deşi populaţia şi suprafaţa oraşului sunt copleşitoare, Londra nu dă impresia de aglomeraţie, îmbulzeală, sufocare. Există foarte mult spaţiu liber, nu ca la noi unde sunt blocuri şi clădiri la câţiva metri unele de altele. Trotuarele sunt largi, spaţiu verde este incredibil de mult, iar casele au 2-3 etaje. Transporturile sunt bine puse la punct iar dacă nu sunt accidente, defecţiuni sau greva (lucruri destul de comune de altfel), poti ajunge rapid si simplu oriunde. Simplitatea stă într-o cartelă magnetică gen "touch and go" cu care ai acces pe orice traseu şi mijloc de transport în comun. 

 

Parcurile şi spaţiile verzi sunt mari şi numeroase. Sunt parcuri de sute de metri, câteva chiar mai lungi de 1km. Trotuarele şi curţile caselor abundă în vegetaţie - flori, boscheţi, pomi fructiferi şi copaci decorativi. Poţi vedea orice de la toată flora noastră până la vegetatie exotică gen palmieri şi altele asemenea. Fauna din parcuri şi oraş e bogată si surprinzătoare. Nu sunt câini vagabonzi dar vezi des vulpi şi veveriţe chiar şi ziua pe trotuare. 

 

Curăţenia cam lasă de dorit. Deşi se străduiesc din greu să cureţe oraşul, londonezii nu prea ştiu să menţină curat. Deşi în general se îmbracă frumos, sunt îngrijiţi si au gradini aranjate, englezii nu au casele prea curate. Comparativ cu ce-am văzut în Germania, Londra este mizerabilă, şi chiar am văzut locuri mai jalnice decât în România. Starea drumurilor este iarăşi deplorabilă. În satul meu de baştină asfalul este mult mai bun decât pe majoritatea străzilor din Londra. Prin cartierele mărginaşe trebuie să fii foarte atent cum circuli, mai ales cu bicicleta. Zilnic văd echipe de muncitori reparând drumurile şi pot să vă asigur că o fac mai rău decât în România. Aproape toate străzile şi trotuarele arată ca un mozaic format din petice de asfalt de toate formele şi culorile, iar gurile de canal sunt tot timpul sub sau peste nivel. Englezii însă nu se plâng nici de curăţenie. nici de gropile din drumuri, mă gândesc că poate a fost şi mai rău înainte.

 

Mă opresc aici că deja am deraiat cam mult de la subiect şi mi-e teamă să nu vă plictisesc. 

 

The Millenium Dome una dintre cele mai mari arene acoperite din lume.

Millenium-Dome_2-500x323.jpg

 

 

 

 

  • Upvote 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut si multumim de jurnal, foarte interesant! Astept episoadele urmatoare!

 

In ce priveste curatenia in Germania, in general ai dreptate, dar sunt exceptii (traiesc aici de aproape 7 ani). In general, cu cat un oras e mai mic, cu atat e mai curat. Pe de alta parte, Düsseldorf e curat si aranjat; in Hamburg am vazut extrem de multi oameni fara adapost, dormind pe cartoane; parca eram prin Detroit!

Cum e cu siguranta publica, in lumina ultimelor evenimente teroriste?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Germania am fost într-un oraş mic şi era atât de curat că îţi venea să te descalţi, nici măcar praf nu era pe jos! 

În Londra sunt multe firme de curăţenie şi de stat şi private, dar se pare că anumite zone nu intră sub incidenţa nici uneia. Trec aproape zilnic, de 11 luni, pe o stradă unde într-o fundătură s-au adunat şi se mai adună mormane de gunoaie. Încă nu a făcut nimeni curat acolo şi nu îmi explic de ce...

In unele oraşe şi cartiere gunoierii nu ridică decât gunoiul pun in ghenele speciale. Dacă nu îti încape tot gunoiul în cosul respectiv nu încerca să îl laşi într-o pungă lângă coş, că tot acolo ai să-l găseşti. In alte zone se lasă pungile şi sacii de gunoi direct pe trotuar iar gunoierii trec dimineaţa şi recoltează tot. Mai sunt şi firme private care strâng doar gunoiul celor cu care au contract şi care trebuie să folosească doar sacii lor personalizaţi.

 

Londonezii nu par prea afectaţi de evenimentele teroriste. Nu am auzit pe nimeni spunând că se teme să iasă din casă, să meargă cu autobuzul sau să stea la o terasă în centru. Sunt destul de detaşaţi şi comparativ cu românii nu se panichează aşa uşor. La ştirile radio spre exemplu, crainicul a prezentat ştirea despre atentat cu acelaşi tot cu care a citit starea vremii. Nimic de genul "ştire socantă", "dezvăluire incredibilă", "catastrofă cumplită", rostite pe un ton agitat şi ţipător, cum prea des vedem la telejurnalele noastre. 

Am întâlnit persoane care au fost atacate, bătute, jefuite, şi au povestit despre despre respectivele evenimente cu o voce normală, fără dramă şi exagerări. Eu cred că arabii, treptat-treptat, se vor cuminţi si eventual asimila. Mai multe atentate, dar mult mai mici, fac negrii decât musulmanii. Şi ăştia chiar nu vor să se cuminţescă şi adapteze.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut Lucian,sa ne scrii mai des cu impresii si sa ne pui si poze cand poti.

Englezii sunt mult mai obisnuiti cu atentatele decat credem noi,ei au o lunga exdperienta cu IRA care le-a tot facut din astea zeci de ani de aia sunt mai tociti la sensibilitate.

Tonul crainicilor calm si asa de fapt divers este tocmai pentru a nu alarma populatia si de a parea ca s-a terminat si e totul sub control.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Episodul 09 - Navetist Profesionist

 

După mai bine de un an de navetă mă pot considera navetist profesionist. Nu e prea uşor, nici prea plăcut, dar trebuie să o fac. 

Pe perioada iernii plec pe întuneric şi mă întorc pe întuneric. Intr-o dimineaţă un şofer neatent m-a atins puţin şi s-a scuzat că nu m-a văzut, deşi aveam două faruri. De atunci folosesc trei faruri diferi albe şi trei roşii. Şi am mereu cel puţin unul de rezervă. Plus reflectorizante la greu.

Mi-aş dori un ghidon mai lung să îmi încapă lejer toate accesoriile (faruri, suport telefon, sonerie) dar prefer unul scurt ca să mă pot strecura printre maşini. Majoritatea şoferilor îţi fac loc când te văd că vrei să-i depăşeşti pe interior şi uneori îţi dau şi prioritate în intersecţii. 

 

Cu vremea m-am cam obişnuit dar trebuie sa spun că e mult mai bine decât m-am aşteptat. Nu mă deranjează ploaia cât mă deranjează îmbrăcatul şi dezbrăcatul hainelor de protecţie. Şi mai nasol este că trebuie să pedalez mai încet - asfaltul alunecos şi frânele pe jantă te cam sabotează pe timp ploios.

Vorbesc des cu alţi navetişti, unii mai experimentaţi decât mine şi majoritatea se miră de traseul si performanţele mele. Şi se miră şi mai tare când află că sunt din România. Am întâlnit englezi foarte bogaţi ce nu au maşină, sau au si o folosesc de câteva ori pe an, în schimb şi cel mai sărac român îşi doreşte o maşină. Cât de mică sau ieftină - maşină să fie!

 

Trebuie să recunosc că trec deseori pe roşu, intru pe contrasens, calc linia continuă, circul pe trotuar şi multe altele. De altfel majoritatea cicliştilor fac la fel şi nimănui nu-i pasă nici măcar poliţiştilor. Însă fac aceste manevre ilegale doar când sunt absolut sigur că nu e nici un pericol pentru mine sau ceilalţi participanţi la trafic. La fel şi pietonii - trec pe roşu fără nici un stres, sau pe unde apucă, iar şoferii sunt incredibil de toleranţi. Văd des pietoni trecând agale zebra pe roşu iar şoferii opresc şi aşteaptă răbdători fără să claxoneze sau să înjure! 

 

Mulţi navetişti pedalează pe cursiere cu anvelope late de 23-25 ceea ce eu nu voi face niciodată. Drumurile sunt mult prea proaste, iar pe ploaie un cauciuc neted şi îngust e foarte nesigur. Cel mai îngust cauciuc pe care l-am folosit are 32mm. Acum am un MTB vintage de oţel cu cauciucuri de 26x1.75 si parca merge mai bine decât trekingul cu 700x32. Bineînţeles bicla mea e echipată complet cu aripi lungi şi late, portbagaj solid de cicloturism, borsete, bidoane, reflectorizante şi genţi Ortlieb. Posibil să pierd câteva minute din cauza greutăţii, dar prefer confortul şi siguranţa iar naveta nu e o cursă.

 

Cu bicleta poţi pedala pe oriunde, poţi depăşi pe stânga sau pe dreaptă, pe trotuar şi chiar pe benzile rezervate autobuzelor. Apropo, şoferii de autobuze sunt cei mai gentlemani în trafic. Mi s-a întâmplat adesea să pedalez pe banda rezervată în timp ce busul mergea încet în spatele meu fără să mă claxoneze sau să încerce să mă depăşească. Şi şoferii de taxi sunt OK, doar cu camionagiii sunt ceva mai atent.

 

Dacă aveţi întrebări nu ezitaţi şi veţi primi niste răspunsuri profesioniste :D

 

uk-england-london-cyclists-in-morning-ru

 

  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te-ai adaptat iute la mersul pe partea stângă?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, surprinzător de repede.

 

Doar giratoriile şi intersecţiile mari mi-au creat ceva probleme la inceput. Au londonezii niste intersecţii înnodate de te ia disperarea. Cu tot cu GPS de câteva ori a trebuit să descalec si să merg pe lângă până am dibuit direcţia corectă.

 

Trec de două ori pe zi printr-un giratoriu cu 4 benzi în care se intâlnesc 8 străzi. Si nici semaforizat nu e...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut Lucian. Aseara, tarziu, m-am pus in pat, adormisem cu telefonul in mana si m-am trezit usor speriat. Imi sarise nitel somnul. Am intrat pe tapatalk, insa nu stiu cum se face, dar am dat de threadul tau. Desi imi cadeau ochii de somn, l-am citit cap coada. Chiar imi paruse rau ca e scris prea putin :)) Cred ca era 5 sau 6 dimineata. Am vrut sa iti scriu 2-3 randuri, dar nu am fost in stare.

 

Cand ati plecat spre Londra eram nitel dezamagit, in sensul ca nu vinzi pasarea din mana pe cioara de pe gard, insa ai avut mare noroc sa dai peste niste oameni faini si se pare ca iti prieste acolo. Imi plac detaliile si faptul ca esti atent la ceea ce se intampla in jurul tau, cumva imi imaginam ce povestesti. Cum zicea si @Traveller la un moment dat, astea sunt cele mai faine lucruri, povestile ce raman. Am trait putinul scris de tine, foarte faina povestea, o sa te urmaresc in continuare :) 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Episodul 10 - Circulaţie şi Poliţişti

 

Mă apucă uneori (de fapt deseori) un dor nebun de păduri, dealuri şi biciclete cu suspensii şi frâne disc... Dupa doi ani de pedalat pe asfalt plat mă întreb cum ar fi reîntâlnirea cu cele anterior pomenite.

Am căpătat noi talente pe bicicletă dar mă îndoiesc că mă vor ajuta prea mult la MTB. Am avansat simţitor la plecarea de pe loc de la semafor şi frânatul brusc in spatele autobuzelor şi în faţa pietonilor ce traversează fără să se asigure.

De asemeni pot trece în viteza printre două coloane de maşini fără să le ating oglinzile şi nici măcar nu am ghidon scurt. Un skill la care mai lucrez este privitul cu un ochi la oglinzile maşinilor şi cu celălalt la bordura trotuarului. Când ai viteză şi atingi una din astea, lucruri nasoale se vor întâmpla. Am atins bordura de câteva ori şi ştiu ce vorbesc.

 

Nu mă tem de maşini cât mă tem de pietoni. Foarte des aceşia trec strada prin locuri nepermise fără să se asigure şi fără să le pese. Culoarea roşie nu există, zebrele sunt ignorate iar regulile grav încălcate. Majoritatea umblă bezmetici cu ochii în telefon şi căştile pe urechi fără să fie conştienţi de realitatea înconjurătoare. Intr-o noapte ploioasă o domnişoară a traversat strada in faţa mea cu ochii la telefon şi gluga pe cap. Nici nu a întors capul şi a trebuit să frânez şi să o ocolesc. De altfel numărul pietonilor accidentaţi şi ucişi de maşini este mult mare decât cel al bicicliştilor.

 

E indicat, chiar obligatoriu să te uiţi în toate părţile după vreo maşină cu lumini albastre înainte să traversezi o intersecţie sau zebră. Nu prea au ei grija bicicliştilor dar e posibil să dai de unul plictisit care să te întrebe dacă cunoşti diferenţa dintre verde şi roşu. O dată am depăşit pe contrasens două coloane de maşini oprite la semafor. M-am plasat victorios in faţa coloanei şi când m-am uitat în spate prima maşină era de la Poliţie. M-am făcut că nu-i văd şi din fericire aşa au făcut şi ei.

Altă dată era să intru într-un poliţist  cu bicicleta... Am depăşit în viteză o dubă ce s-a oprit în faţa mea si după dubă era un agent ce dirija circulaţia. Frânez brusc şi îi zâmbesc curtenitor. Imi bagă mâna în faţă şi îmi spune că strda e blocata şi nu am voie înainte. Dar la dreapta? La dreapta e liber. Aşa că fac dreapta apoi sar pe trotuar şi continui înainte :D La următoarea intersecţie era o poliţistă tânără şi frumoasă. Opresc şi o întreb dacă pot trece pe partea cealaltă că la prima intersecţie trebuia să fac stânga. Strâmbă din buze şi zice, OK you can go. Îi zâmbesc ştrengăreşte şi traversez bulevardul în diagonală. Menţionez că ploua mărunt şi era frig dar oamenii legii erau cu capul descoperit. 

 

Dacă tot am început hai să vă mai povestesc câteva. 

Era în atelier, aud zarva mare afară, sirene, frâne bruşte, comenzi vocale. Nu aveam clienţi aşa că ies să văd care-i treaba. Nimic deosebit, probabil un atentat, omor sau ceva. Chiar atunci trec prin faţa atelierului două poliţiste cu pantaloni la dungă, cămaşă alba, capul descoperit şi... vestă antiglonţ. Nu mă abţin şi zic un hello cu jumătate de gură. Nu mi-au răspuns, erau prea concentrate să scaneze împrejurimile după elemente suspecte.

Intr-o zi intră în atelier doi poliţişti biciclişti - da, există şi sunt reali! Se apropie primul de mine cu o moacă serioasă şi spune - Am fost informaţi că vindeţi aici biciclete furate. Am auzit şi făcut prea multe glume de genul ăsta aşa că ma prind imediat. Imi lipesc încheieurile şi intind măinile spre el - Yes, you got me. Izbunim toţi în râs şi se destăinuie că s-a întâlnit cu patroana mea şi ea le-a sugerat gluma. Apoi au vrut să cumpere ceva căciuliţe de purtat sub cască şi alte accesorii călduroase. Le arat o cagulă full-face gen ninja la care el zice - Nu cred că oamenii se vor bucura sa ne vadă cu cagule pe faţă :))

 

Cum spuneam, poliţiştii ignoră multe din micile infracţiuni ale  bicicliştilor dar de asemeni le ignoră şi bicicletele furate. E aproape inutil să reclami furtul bicicletei la poliţie, au alte chestii mult mai complicate pe cap. Mi s-au furat două biciclete şi am trecut prin astea. Să nu credeţi că sunt discriminat, nu contează de unde eşti - poliţia te tratează la fel. Şefei mele i s-a furat poşeta din maşină, am văzut hoţul pe o cameră de supraveghere si ştiam si pe ce stradă locuieştie. Cu cardul bancar furat a făcut câteva cumpărături de la un magazin vecin şi chiar şi-a încărcat şi telefonul. Poliţia nu a făcut nimic!

 

Police_bicycle.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Și ăia de la Zărnești când "ansamblau" Tohanuri erau surprinși că la final iese AKM. :)

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/7/2017 at 10:46, haarp said:

Nu stiam ca Smith & Wesson fac si biciclete. Interesant linkul https://www.policebikestore.com/smithwessonbikes.htm .

 

Toţi poliţiştii pe care i-am întâlnit pedalau pe biciclete confiscate de la hoţi sau abandonate pe străzi.

Unele dintre ele erau într-o stare jalnică şi de obicei posesorii plăteau reparaţiile din buzunarul propriu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare dragi colegi şi scuze de întârziere, sau mai bine zis absenţă...

Am trecut prin câteva luni foarte zbuciumate şi pline de avenimente copleşitoare.

Am devenit tătic, mi-am schimbat adresa de două ori, am fost promovat şi alte chestii ce m-au impiedicat să mai postez. Plus ca în noua casă nu am internet şi trebuie sa mă mulţumesc cu ceva firimituri de la vecini.

Am să reiau serialul în curând că am materiale pentru multe episoade.

  • Upvote 1
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicitari si sa fie intr-un ceas bun! :) Clar nu scapi fara de povesti, iar cu ocazia asta far' de poze :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.