Sign in to follow this  
ViorelCapruciu

Eficienta respiratiei

Recommended Posts

O chestie de subtilitate in respiratie, daca vreti sa va dati cu parerea, mai ales daca stiti de pe undeva ceva. Sau daca nu, incercati metoda de mai jos si spuneti-va parerea.

Cu timp in urma, intamplator, am vazut pe cineva ca atunci cand expira, facea gura intr-un anumit fel, doar putin, astfel incat se opunea putin, cred ca putin, expiratiei. Am facut niste incericari si eu si aproape ca m-am obisnuit asa, si parca mi se pare mai bine sa opun cu forma gurii/buzelor, doar putin, expiratiei. Evident in efort, nu stand in fotoliu, iar in efort, sa nu fie unul maximal. Imbunatatirea, daca este, sau e doar o impresie de-a mea, s-ar explica printr-un transfer de oxigen mai bun in plamani, Mai concret, cred ca acea usoara presiune mai umfla alveolele putin si astfel mai preiau ceva oxigen din aerul care altfel ar fi suflat afara rapid, fara sa se mai ia din el mai nimic. O rezistenta si mai mare la expiratie probabil ca ar imbunatati si mai mult acest transfer, insa forteaza muschii respiratiei. In concluzie, ar trebui gasit gradul optim de opunere la expiratie, ca sa absorbim oxigen cat mai mult, dar cu pretul unui efort al muschilor de expiratie care sa nu depaseasca o limita peste care mai mult consuma energie si impiedica performanta. Ce ziceti?! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti sa clarifici partea cu " si astfel mai preiau ceva oxigen din aerul care altfel ar fi suflat afara rapid, fara sa se mai ia din el mai nimic"? Aerul expirat are undeva la 15% oxigen, restul este format din azot aprox 80% si restul Co2 si alte gaze. De asemenea, ce altceva ar mai trebui sa ia cu el aerul expirat?

In ce context l-ai vazut pe acel gigel expirind "altfel"?

 

Sigur nu confuzi cu respiratia diafragmica?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta cu "opunerea la expiratie" e prima data cand o aud. Ce dreaq, ma baieti... :D

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 8 ore, Traveller said:

Asta cu "opunerea la expiratie" e prima data cand o aud. Ce dreaq, ma baieti... :D

 

 

Daca un doctor zice ca e o prostie, inseamna ca asa e. Ok. Scuze ca am poluat forumul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca omul isi facea gura punga, oprea aerul expirat la nivelul cavitatii bucale, laringe, unde dupa cunostintele mele de anatomie nu se poate asimila oxigen. Plamanul expira tocmai pentru a face pentru aer nou mult mai  bogat in oxigen decat deseul pe cale de evacuare.

 

Poate omul era un pasionat instalator de centrale. Asa functioneaza si centralele in condensatie, mai preiau ceva energie din temperatura gazelor evacuate ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca si eu as fi zis la fel dar mi-am amintit cate ceva despre venitilatia cu presiuni pozitive.

http://www.mymed.ro/terapie-cpap-bipap.html

www.pneumologia.eu/download-244.htm

 

Este posibil sa aiba ceva efecte pe ameliorarea schimburilor gazoase la nivelul alveolelor dar poate scade eliminarea CO2.

Ar fi utila atunci cand esti epuizat fizic si incepi sa faci un pic de edem pulmonar.

 

Poate ca ar trebui cautate ceva articole despre VNI (venitilatia non-invaziva) cu presiune pozitiva in efortul fizic. Interesant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, akebono said:

Daca omul isi facea gura punga, oprea aerul expirat la nivelul cavitatii bucale, laringe, unde dupa cunostintele mele de anatomie nu se poate asimila oxigen. Plamanul expira tocmai pentru a face pentru aer nou mult mai  bogat in oxigen decat deseul pe cale de evacuare.

 

Poate omul era un pasionat instalator de centrale. Asa functioneaza si centralele in condensatie, mai preiau ceva energie din temperatura gazelor evacuate ;).

Doua observatii tehnice:

1. In cazul centralelor in condensatie se recupereaza o parte din energia termica a gazelor evacuate, prin condensarea vaporilor de apa continuti in acestea (asa-numita caldura latenta de condensare).

2. Din temperatura (care este doar o marime de stare) nu se poate prelua energie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu m-am gandit  ca facand gura punga, creste presiunea in caile respiratorii, inclusiv la nivelul alveolelor pulmonare, pe care le va destinde, va mari suprafata de contact cu aerul din alveole, deci ar putea favoriza schimburile gazoase.

Un aspect pe care nimeni nu il mentioneaza este: daca pragul lactic este conditionat de incapacitatea sistemului circulator si respirator (sangele incarcat cu oxigen, transportat la muschi) de a transporta suficient oxigen sau de incapacitatea "reactorului muscular" de a mai produce energie din "ardere" si doar din glicogenoliza anaeroba.

Imaginati-va o soba mica si o soba mare. Amandoua au acelasi cos, destul oxigen dar oricat vei dori, in soba mica vei arde mai putin combustibil decat in soba mare dar nu pentru ca nu ai oxigen in aer sau pentru ca e cosul prea ingust.

Cu alte cuvinte, VO2 max este dat de capacitatea pulmonara si circulatorie sau de capacitatea organismului de a dezvolta putere? adica daca ai reactorul "barosan", vei piutea dezvolta putere mult mai mare decat altii si implicit, organismul va consuma mai mult oxigen pentru asta, deci vei avea VO2 max mai mare. adica nu VO2 max te face "smecher" ci capacitatea muschilor de a dezvolta putere.

Una din ipoteze ar fi ca orice efort de a duce mai mult oxigen la "reactorul muscular" este o iluzie dar ar putea fi utila pentru a antrena reactorul pentru a-si creste puterea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vO2max e doar un parametru de laborator, unul dintre mai numeroșii factori care influențează sau descriu performanța atletică.

Mie mi se pare supralicitat. Este limitat de mai multi factori, nu doar de transportul de oxigen - eficiența utilizării oxigenului in mușchi, nivelul de antrenament, setarea genetică a proceselor de oxidare și contracție.

Poate fi, deci, crescut prin antrenament, dar nivelul bazal, de la care pleacă fiecare, e condiționat genetic:

https://runnersconnect.net/is-vo2-max-worth-spending-for/

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bogdan_petrica Asa credeam si eu si asta sugereaza si cartile de fiziologie dar nimeni nu explica urmatoarele:

- stiind ca la un moment dat (o anumita valoare a frecventei cardiace) se atinge VO2 max, valoare peste care organismul nu mai consuma oxigen,

si

- stiind ca debitul cardiac (implicit si cantiatea de oxigen transportata) continua sa creasca cu cresterea frecventei cardiace, chiar si peste frecventa cardiaca la care se atinge VO2 max,

rezulta ca VO2 max este consumul maxim de oxigen transportat si nu capacitatea maxima de transport a oxigenului.

@Traveller Daca nu sunt clar, sper ca ma mai ajuti si tu, sau sa imi spui daca gresesc.

Cantitatile uriase de energie se produc printr-un proces numit fosforilare oxidativa (o pila electrochimica fabuloasa) care are loc pe suprafata interna a membranei mitocondriale. Cum suprafata de schimb este limitata, poti sa dai cat oxigen vrei, ca nu se va produce nici un fir de energie in plus.

 

 

Apropo' de dopaj.

Ia ghiciti ce coenzima fundamentala este implicata direct in fosforilarea oxidativa din mitocondrii?

Nu stiti?!

Coenzima Q10. Pam, pam. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, iacobdoc said:

Cum suprafata de schimb este limitata, poti sa dai cat oxigen vrei, ca nu se va produce nici un fir de energie in plus.

 

Pai tocmai, ca la un moment dat, indiferent de volumele functionale pulmonare si capacitatea de transport hematologic, se atinge un platou. 

Aici descriem vO2max. Dar diversi oameni au perfomante diferite la acelasi vO2max (unii alearga mai incet, altii mai repede), de unde ideea ca nu vO2max este singurul factor determinant.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am mai formulat o data teoria asta dar simt nevoia sa ma repet:

Este foarte probabil ca EPO administrat pe o perioada scurta, ar putea creste cantitatea de oxigen transportata, la frecvente cardiace mici si corelat cu un antrenament adecvat si o nutritie bine proportionata, ar putea fi un stimulent pentru dezvoltarea mitocondriilor, deci a capacitatii de a produce energie. Ulterior, sistemul dezvoltat s-ar putea mentine la nivele crescute prin antrenamente.

Ar fi o analogie cu culturistii care la inceput de activitate baga steroizi in ei iar ulterior isi mentin structurile dezvoltate.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/1/2017 at 9:37 PM, Radu 5 said:

Din temperatura (care este doar o marime de stare) nu se poate prelua energie.

 

Nu, dar se poate prelua din diferenta de temperatura. Ai dreptate, enuntul meu nu este fizic ireprosabil, dar ideea ramane. Daca foloseam termenul "caldura" sau "energie termica" era mai bine.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bogdan_petrica Citatia mentionata de tine e categorica si greu de combatut dar...

Ca sa intelegi ca cei care au scris articolul "vorbesc din carti" dar nu inteleg nimic, iti atrag atentia asupra unui concept mentionat acolo: "antrenarea scade acumularea de acid lactic".

1. Nu exista acumulare de acid lactic in sensul in care acidul lactic e un deseu. Asta pentru simplul motiv ca acidul lactic este combustibil, produs in cursul arderii glucozei. (Glucoza e despicata in doua si rezulta doua molecule de acid piruvic. Acidul piruvic ori intra in ciclul Krebs si produce energie, ori este convertit in acid lactic, ca forma de energie in asteptare printr-o reactie reversibila.) Corect este sa spui ca nivelul acidului lactic, adica pseudo-acumularea de acid lactic, este direct proportionala cu amplitudinea metabolizarii glucozei ca sursa de energie.

2. Ei afirma foarte corect, ca un individ antrenat va "acumula" mai putin acid lactic dar asta inseamna doar ca o antrenare de buna calitate este sinonima cu folosirea de mai putina glucoza ca sursa de energie. De aceea si cresterea andurantei. Cum e posibil asta?! 

a) crescand nivelul de efort pana la care organismul mai poate folosi direct, arderea grasimii in mitocondrii. (e nevole de carnitina pentru a baga acizii grasi in mitocondrie)

si

b) la intensitati mari ale efortului fizic, utilizarea unei alte molecule ca sursa de energie. Care sa fie aia ?! Corpii cetonici, un grup de trei molecule pe care ficatul le produce intr-o veselie, din grasime, fara a putea sa le foloseasca. Adica natura a facut ficatul ca un convertor de grasime la corpi cetonici. Sa fie o eroare a naturii?!

Ei bine, asa cum este scrisa fiziologia actuala, se sugereaza ca ar trebui sa fii bolnav ca sa utilizezi preponderent corpi cetonici. 

Pana una-alta, cam de doi ani de zile, soldatul suedez are in ranita un supliment alimentar pe baza de corpi cetonici pentru situatiile de epuizare fizica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca ceva.

Am gasit la un moment dat, un studiu stiintific care preciza ca utilizarea EPO produce cresterea performantei la sportivii mai putin antrenati, in timp ce la cei antrenati, efectele sunt marginale. Initial am fost socat sa citesc asta pentru ca era in contradictie cu ideea ca plafonarea consumului de O2 este data de plafonarea transportului.

In fapt nu e asa pentru ca atingerea VO2 max nu este similara cu atingerea debitului sanguin maxim. Debitul sanguin continua sa creasca, deci si debitul de O2 transportat.

Realitatea e mult mai complexa dar e mult mai important sa ne gandim ca unii dintre noi, la o anumita frecvents cardiaca (chiar daca avem aceeasi varsta) vom dezvolta de pana la doua ori mai multa putere si asta tine de motor si nu de mediul gazos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this