Sign in to follow this  
mereve

Transmisie de șosea 1x11

Recommended Posts

A incercat cineva Sram 1x11 Road ?

Edited by Traveller
Titlu actualizat la conținut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu cat de mult ma incadrez eu. Eu am Rival 1x, cu foaie de 44T si caseta de 10-42. Ce doresti sa afli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

N-am incercat 1x11, in schimb am studiat si experimentat diverse configuratii de transmisii in ultimii ani si pot sa-ti rezum urmatoarele, strict din perspectiva varietatii rapoartelor pe care ti le ofera diferitele transmisii (nu discut de chainline, avantaje de greutate, simplicitate, chain retention si alte detalii):

 

1. Indiferent ce combinatie de foi/pinioane/butuc cu viteze integrate ai, criteriile de selectie ale unei transmisii sunt urmatoarele:

a) raportul minim pe care ti-l ofera

b) raportul maxim pe care ti-l ofera

c) etajarea transmisiei (sau saltul dintre pinioane), in special in zona pe care o folosesti in cea mai mare parte a timpului - relevant mult mai mult la sosea decat la orice alte discipline

d) suprapunerea rapoartelor (fenomen care apare la transmisiile cu 2 sau 3 foi, nu e cazul la 1x) - aici unii vor sa aiba suprapunere cat mai mare intre rapoartele oferite de diferitele foi, altii nu

 

2. Alegerea transmisiei depinde evident de tipul de bicicleta ales, dar si de regimul de mers si de relieful pe care te deplasezi.

 

3. In functie de numarul de rapoarte, vei fi obligat sa faci un compromis undeva intre a-b-c. La 3x compromisul e inexistent, la 2x incep sa apara mici compromisuri (ori sacrifici partial raportul minim, ori sacrifici partial raportul maxim, ori sacrifici partial o etajare mai lina a transmisiei (asta daca te intereseaza acest aspect). La 1x deja aproape sigur ca va trebui sa faci un sacrificiu major la unul din cele 3 capitole (a,b,c).

 

In ce situatii o transmisie 1x11 la sosea poate fi aproximativ lipsita de compromisuri:

a) stai intr-o zona relativ de campie si ajungi rar la munte; in cazul asta, o transmisie cu foaie de 46 sau 48 si o caseta 11-32 iti ofera o etajare buna, rapoarte potrivite pentru zonele de plat si un raport minim de transmisie cu care da, probabil ca nu vei urca Transalpina decat daca esti foarte bine antrenat, dar te vei descurca onorabil pe catarari scurte sau relativ line

b) esti dispus sa cumperi 2 sau 3 foi cu numar diferit de dinti, intre care sa alternezi in functie de turele pe care le faci, pastrand o caseta relativ compacta de 11-32: daca mergi pe plat iti pui o foaie de 48, daca mergi la munte iti pui o foaie de 36; etajarea transmisiei nu va fi afectata, in schimb vei avea posibilitatea sa alegi intre niste rapoarte bune pentru urcari, respectiv niste rapoarte bune pentru plat

c) nu te intereseaza sa ai cadenta optima pe plat si nu pedalezi intr-un regim foarte sportiv; in cazul asta, ideala ar fi o combinatie de genul foaie de 44 si o caseta de 11-42; vei avea niste rapoarte minim si maxim arhisuficiente pentru tipul de ciclism pe care il practici, dar salturile dintre pinioane vor fi mari, ceea ce va face ca pe plat nu vei avea tot timpul cadenta ideala;

In ce situatii o transmisie 1x11 la sosea nu e tocmai recomandata:
a) pedalezi intr-un regim sportiv, singur sau in pluton, si ai nevoie de o etajare cat mai stransa a casetei si de rapoarte mari (de genul 53/11...53/13) pentru sprinturi si alte șoricării, moment in care vei sacrifica dramatic raportul minim

b) nu ai neaparat cea mai buna forma fizica, care mai si fluctueaza pe durata anului, deci vrei versatilitatea oferita de o transmisie 2x (sau chiar 3x) "de moda veche"

c) nu ai chef sa schimbi foi si sa mesteresti la bicicleta in general pentru a o adapta unor nevoi care pot varia

 

 

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

@majikstoneRaspunsul mi se pare corect si complet.

 

Ce as adauga eu.

 

Unui amator, chiar si cu o foaie de 44, un pinion de 11 cere picioare, nu gluma. Eu am renuntat demult la el, merg de la 13 sau 14, cu foi maxime 50, 48 si 46, pe biciclete diferite. Numai sosea. Pt ca prefer etajare mai lina sau sa urc mai mult la capatul celalalt. 11 mai poate fi de folos pe coborare daca vrei adrenalina la maxim, nu mai e cazul meu.

 

Pentru cine are bani, ar putea incerca varianta rohloff.

 

Cadenta optima e cu atat mai necesara cu cat tragi de tine mai mult. Cu cat mergi mai incet si mai putina distanta, abaterea de la cadenta optima poate fi mai mare.

 

Discutia asta intre noi si pentru cine n-are ce face in viitor si mai scotoceste forumul, putin probabil, ca initiatorul n-a mai intrat pe aici.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, complet de acord la povestea cu pinioanele mici. Eu am acum 2x10 cu foi 46/33 si caseta 11-32, dar raportul 46/11 nu folosesc decat pe coborari. In schimb pentru cine merge in pluton si/sau intr-un regim sportiv probabil ca rapoartele de 50/11 sau 53/12 sunt necesare.

 

Parerea mea e ca pentru un soselist amator care mai ajunge si pe la munte, o transmisie 1x11 cu foaie de 42 sau 44 si caseta 11-42 e excelenta. Iar daca nu ajunge prea des pe la munte, atunci cu o caseta 11-32 sau 11-36. M-a tentat si pe mine ideea destul de mult la un moment dat, dar cred ca voi mai astepta cativa ani pana la urmatorul upgrade major al transmisiei, iar atunci probabil ca voi merge pe 1x12, care cel putin pentru mine va fi arhisuficienta. Nu cred ca mai e mult pana scoate SRAM grupuri de sosea 1x12, iar in vreo 3-4 ani probabil ca vor deveni la fel de accesibile precum sunt acum Rival sau Apex 1x.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De acord cu ce ati mentionat voi. Nu inteleg partea cu cadenta optima.. daca eu sunt pe raport 44 cu 16, voi fi nevoit sa schimb in jos sau in sus? De ce nu pot pedala constant la 44 cu 16?

 

LE: aaaa, cadenta optima adica momentele cand schimbi treptele?

 

Insa stiti ce imi place la 1x11? Cand spal foaia aia, o fac luna!. La 2 sau 3 nu am reusit niciodata sau nu am avut rabdare :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu as adauga aici si uzura pinioanelor, lantului, Daca la 2x sau 3x schimband foaia poti uza o anumita categorie de pinioane la 1x risti sa uzezi foarte repede 2-3 pinioane mai ales daca nu ai la indemana trasee cu pante foarte diferite si suficient de lungi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

O multime de raspunsuri multumesc. 

 

@ Sentric - Ce fel de ture faci ? Iti pare rau ptr alegerea facuta ?  Lipseste ceva ? Este mare saltul de 2 dinti intre pinioane ? Iti rupe ritmul ?

@ majikStone - Multumesc !

@Viorel - de aceiasi parere sunt si eu . Acum folosec 50-40-30 cu 14-26. Pinioane de 11,12,13 sunt putin care le pot duce cu placa de 50 . Cu atat mai putin care pot duce aceste pinioane cu placa de 52 . As lua 1x11 cu placa de 42 sa inceapa de la 12-13 dar nu gasesc . Iti baga si 10 pe gat. Multi vor spune sa ai pe coborari. Nu mersi , nu imi place sa fiu superman. 

 

Sentric , vad ca esti din Bucuresti. Esti amabil sa imi arati si mie 15 minute despre ce este vorba ? 

Tot  dubiul este ca nu imi dau seama cat de mare este socul cand sare 2 pinione  (la  10-12-14-16-18) sau 3 pinioane ( la  18-21-24 ) , ca la 4 Dumnezeu cu mila (  28-32-36-42 )

In rest raportul minim este suficient, raportul maxim este suficient... 

 

Pentru cine mai are o parere, un sfat..acesta este groupsetul care vreau sa il iau.

https://www.bike24.com/p2134259.html

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti sa-ti seama cat e mare socul schimbatului pinioanelor da faci raportul pe hartie: imparti numarul de dinti ai foii la numarul de dinti ai pinionului. Astfel vei vedea ca este un soc mult mai mare cand schimbi 11 cu 12 fata de schimbarea dintre 36 si 42.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Butucul spate suportă casetă XD?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mereveDesigur, ti-am raspuns si in PM.

 

Da, salturile sunt maricele, insa cred ca m-am obisnuit. Si nu imi pare rau, pentru ca eu inca nu am picioare de cursa lunga. Abia ajung sa pedalez cu 44 / 18.  Nici cu mtb-ul de dinainte, cu 3 foi "clasice" nu foloseam foaia mare.

Personal, imi place sistemul 1x pentru asa zisa simplitate.

 

@otsdr

Parca da.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am văzut cu Sentric , ii mulțumesc din nou pe aceasta cale.

Nu mi-a trebuit mult ca sa îmi fac o idee.

Pentru mine 1x11 este super ok.

Saltul intre pinioane exista dar nu ma deranjează absolut deloc.

Mi se pare grozaj sistemul.

 

Mulțumesc la toată lumea pentru detalii.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Revin cu info pentru cei interesați.

Calculat matematic la o viteza de 30 km pe ora saltul a doi dinți poate fi compensat cu 10 rpm . 

Acum decideți fiecare. Pentru unii poate fi mult. Pentru alții poate ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 dinti intre 11 si 13 sau doi dinti intre 34 si 36? :)  Teoretic, poti merge cu 30 km/h si pe pinionul 36.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, andreibelcic said:

2 dinti intre 11 si 13 sau doi dinti intre 34 si 36? :)  Teoretic, poti merge cu 30 km/h si pe pinionul 36.

 

Mai mult ca sigur discuta de saltul dintre 11 si 13 sau dintre 13 si 15, cu o foaie de 40 si ceva de dinti. Intr-adevar, ce e relevant e diferenta dintre rapoartele efective de multiplicare ale transmisiei intre doua trepte consecutive (adica raportul foaie / pinion(n) vs. foaie / pinion(n+1)). Diferenta dintre cele doua valori se va traduce printr-o diferenta de cadenta in momentul schimbarii vitezei. Alea 10 RPM la 30 km/h pot fi nesemnificative, deranjante sau un dezastru absolut, in functie de stilul de mers al fiecaruia.

 

Parerea mea e ca si daca sunt deranjante la inceput respectivele salturi pentru cineva obisnuit cu o etajare mai compacta, dupa 100-200 km de mers creierul se va adapta. Si pe mine ma deranjeaza oarecum trecerea de la o caseta gen 12-26 la una de genul 11-32, dar facand abstractie de vitezele medii de deplasare pe plat ceva mai proaste in cazul casetei etajate mai larg, dupa 100-200 km picioarele si creierul se obisnuiesc cu noua configuratie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu pot sa spun ca ma obisnuiesc in felul asta. Daca e sa ma deranjeze, ma deranjeaza de la prima schimbare si pana arung blocul de pinioane de uzura. Si am mai zis, asta pentru ca nu prea merg in ritm de plimbare si atunci conteaza mai mult cadenta corecta. Mai am de facut observatia ca saltul mai mare sau mai mic ajuta sau incurca dupa cum mergi. Daca ai variatii mari de viteza in timp scurt (adica accelerari mai mari cu plus sau minus), date indeosebi dec un profil de teren valurit mai pronuntat, diferenta mai mare de dinti va ajuta, nu va incurca, pt ca ajungi mai rapid la cadenta care iti convine. Pe un traseu mai plat, cu pante line, vor fi de preferat diferente de cate un dintre dintre pinioane, mai ales la cele mai mici. Pe un traseu valurit astea vor enerva, pentru ca vei avea de schimbat multe pinioane pana sa ajungi la cel potrivit, daca il ai, pt ca vei avea si o gama redusa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asadar...M-am sucit, m-am invartit, m-am perpelit si.....AM LUAT 105 ! :)) 

Mie chiar mi-a placut 1x11 cand am probat insa toata-toata lumea mi-a explicat ca nu este pentru sosea. 

Am zis ca nu or fi toti tampiti si am actionat in consecinta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desi e putin offtopic, nu am gasit alt topic mai potrivit.

 

Am decis sa experimentez cu o transmisie 1x si pe bicicleta mea de sosea "de toate zilele", asa ca am luat o foaie NarrowWide de 42 de la B.O.R. (ca asta am gasit mai ieftin), am montat-o pe pozitia foii mari a pedalierului Shimano FC-CX50 cu suruburi potrivite, am eliminat schimbatorul fata si am pus un lant nou (KMC X10.93). Problema e ca in momentul in care ma aflu pe pozitiile "extreme" (cele mai mari si cele mai mici 2 pinioane ale unei casete 11-32), lantul face zgomot la trecerea peste foaie, chiar si cand pedalez "in gol", din cauza unghiului pe care il face fata de planul foii. Restul transmisiei e de la Shimano (manete, schimbator spate, caseta), iar lantul e pozitionat corect pe dintii foii (zalele inguste peste dintii ingusti, zalele late peste dintii lati).

 

E normal comportamentul asta in cazul foilor Narrow Wide (de sosea)? Sau nu a mai patit nimeni asa ceva si e o particularitate a foii ăsteia de la B.O.R.? Inteleg perfect ca profilul lor are exact rolul de a retine lantul cat mai bine in situatiile astea, dar nu ma asteptam sa fie mult mai galagioase decat niste foi standard de sosea. Si daca e normal, va disparea in timp, pe masura ce se uzeaza dintii, sau va trebui sa il accept ca atare?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inseamna ca cu bicicleta asta ies la turele de sosea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu am ce face cu o foaie de 52 pe plat, inainte aveam foi 46-34 cu caseta 11-32 si chiar si asa foloseam sub 1% din timp rapoartele de 46/11 si 46/12.

(Nu merg la ture in grupuri de mai mult de 2-3 persoane, nu sprintez, nu pedalez pe coborari dupa ce ajung la viteze de 45-50 km/h.)

 

Altfel, cu caseta 11-32 si o foaie de 42 (eventual chiar 44) ma descurc de minune pe traseele usor valonate din jurul Parisului, unde "catararile" nu au mai mult de 1-2 km lungime, iar pentru cand merg la munte voi improviza o caseta 11-40. Daca ma prinde microbul, intr-un an-doi probabil voi trece pe SRAM 1x11. Daca nu, ma intorc la 2x10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am facut si un filmulet cu respectivul zgomot.

 

 

In intervalele 0:30 - 0:45, respectiv 1:00 - 1:10 nu se mai aude, lantul fiind pe pinioanele mediane (3-7), iar in intervalele in care zgomotul e prezent se observa si o oscilatie destul de constanta a lantului in partea lui superioara. N-am intalnit asa ceva la nici un pedalier cu foi normale pentru mai multe viteze (sosea sau MTB).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intre timp am mai citit eu despre subiect, aparent nu e o stiinta exacta treaba asta... unele foi Narrow-Wide sunt mai zgomotoase ca altele, in functie de forma dintilor, mai e si faptul ca lantul nu e unul dedicat pentru 1x, asa ca ramana de vazut cum se comporta in timp. Culmea ca inclusiv urmarind un film de prezentare destul de "comercial" al unui groupset SRAM 1x de MTB am observat ca pe pinioanele extreme (mici sau mari) lantul scotea un zgomot similar cu al meu, desi nimeni nu parea deranjat de acest fapt.


Ce am mai descoperit intre timp despre transmisiile 1x, cel putin cele de MTB, e ca multe foi se uzeaza extrem de rapid in comparatie cu foile "clasice" (discutam de durate de viata de 500-1000 km pentru anumite foi 1x, ceea ce e absurd de putin), in parte inclusiv datorita formei dintilor. Uzura se manifesta initial prin faptul ca lantul incepe sa cada mai des decat ar fi cazul. Am gasit in schimb foarte putine informatii despre cum se comporta in timp transmisiile 1x de sosea, dar na, imi asum rolul de experimentator in acest sens :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am apucat sa ies la o tura de test a noii transmisii (42 x 11-32). 100 km, cu catarari, coborari, plat, vant din fata, vant din spate, traseu valonat, de toate.

 

Din perspectiva rapoartelor si a facilitatii in utilizare, e exact ce voiam. Pe catarari de pana in 2 km lungime si pante de pana in 10% n-am nevoie de rapoarte mai mici, iar pe plat n-am nevoie de rapoarte mai mari. Etajarea e oricum cea cu care ma obisnuisem ceva (mergeam de ceva vreme cu caseta 11-32 si nu ma deranja nici un salt intre pinioane). Ar merge probabil o foaie de 44 tinand cont de faptul ca nu m-am atins de pinionul de 32 nici pe finalul turei, cand adunasem ceva oboseala in picioare, dar na, sunt zile si zile, iar 42 e un numar frumos. O sa vad daca imi mentin parerea si dupa un sezon de pedalat in configuratia asta, dar momentan m-a convins conceptul de 1x.

 

Din perspectiva zgomotului semnalat anterior, in schimb, e nasol si pe sosea, in special pe cele mai mari 2 pinioane (pentru ca desi pe cele mici zgomotul e la fel de puternic, e mai greu de auzit din cauza vitezei de deplasare si a curentului de aer). Momentan sa zicem ca e tolerabil, in sensul in care ajung doar ocazional si maxim cateva minute odata pe pinioanele mari, in schimb pe catarari lungi, la munte, ma va ucide incet. In plus, am cumparat intre timp o foaie de 38 normala (nu narrow-wide), si cu ea zgomotul dispare cu desavarsire, desi chainlineul, lantul, pinioanele si pozitia schimbatorului spate tot alea sunt. In concluzie, pana in primavara imi voi confectiona un chain keeper similar cu asta, urmand sa inlocuiesc si foaia de 42 cu una normala (francezii de la Stronglight au o gama de foi relativ ieftine si in cam cu toate danturile posibile). Iar foaia actuala Narrow-Wide, daca nu cumva se uzeaza pana atunci, va ajunge pe bicicleta de oras.

 

Sunt convins ca alte foi Narrow-Wide nu sunt neaparat la fel de zgomotoase, dar la cat costa prefer sa nu mai fac experimente, mai ales ca un chain keeper bine gandit ofera aceeasi utilitate ca dintii unei foi narrow-wide, in special pe sosea. La offroad e alta poveste, acolo sunt cu totul alte pretentii. As fi luat fara sa ezit modelul de la Paul Components, dar avand in vedere pretul lui de ~60€, prefer sa imi construiesc eu unul cu maxim 20€. Mai exista si varianta montarii unui deraior fata vechi, blocat intr-o anumita pozitie din suruburile de limitare a cursei, dar problema e ca spatiul dintre lamele deraiorului fata pentru 10 viteze actual e prea mic si voi avea cu siguranta chain rub. Cred ca ar merge cu un deraior foarte vechi, de 7-8 viteze, dar prefer sa fac ceva mai elegant de-atat.

Iar daca termin sezonul asta, cu tot ce mi-am propus, in configuratie 1x, iarna viitoare trec pe 1x11 (probabil SRAM, asta daca nu cumva ies mai ieftin cu Shimano, sa vedem cum mai evolueaza piata pana atunci).

  • Upvote 1
  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am lamurit definitiv care era sursa zgomotului, si anume foaia celor de la BOR. Am inlocuit-o cu o foaie standard (pentru pedaliere cu 2-3 foi) de 42 de dinti de la Stronglight, zgomotul a disparut complet indiferent de chainline. Pentru a evita caderea ei, am montat la loc pentru moment deraiorul fata SRAM Force, pe care l-am blocat intr-o pozitie convenabila din suruburile de limitare a cursei si cumva am nimerit o configuratie in care nu freaca lantul nicaieri.

 

Din ce am vazut prin poze, foile SRAM narrow-wide au un cu totul alt profil al dintilor fata de cea de la BOR (dinti mai patratosi si mai inalti), ceea ce explica probabil de ce ele sunt silentioase in timp ce cea de la BOR nu e. E drept, si preturile lor sunt foarte piperate, dar probabil ca prin detalii de genul asta se face diferenta de calitate fata de foile narrow-wide care costa jumatate din pretul celor SRAM.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this