rans

Fana pe disc cu janta de v-brake ?

Recommended Posts

Din cate stiu eu la franele pe disc, in momentul franarii, se dezvolta o tensiune mare in spite.

Vreau sa trec de la v-brake la frane pe disc dar sa pastrez spitele si janta (rigida sphinx19 26"). E ok asa sau ar fi mult mai indicata o janta speciala pt disc si eventual alte spite :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai nu vad de ce ar fi asa, tu aplici o forta de franare, fie pe janta (v-brake) fie pe disc, forta aia ca sa incetineasca bicicleta trebuie "sa ajunga" in zona de contact dintre calea de rulare si pneu. Forta se transmite si prin intermediul spitelor. Nu cred ca spitele sunt mai solicitate in cazul franei pe disc. Eventual janta sa fie mai solicitata dar in cazul V-brake pentru ca sabotii "freaca" pe aceasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai grija ce janta iti pui sa nu te trezesti ca ramai fara nipluri, pe motiv ca se smulg.

Cat poate sa coste o janta de la sun ringle disc sau mavic?

BikeXpert

Acuma au si reduceri, sigur gasesti ceva pentru buzunarul tau.

spor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna intrebare ! Nu ma gandisem la aspectul asta si am facut exact cum vrei tu sa faci. Ideea este ca am aproape 100kg si tocmai mi-am facut de cap cu bicla pe off road la greu, merge, da-i bice :D)

Parca si cu capsele alea, nu tot in aluminiul jantei se tin ?! :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se tin, nimeni nu a zis ca nu se tin, dar jantele disc sunt jante disc.

La un sport agresiv sau niste pante de offroad stranse nu o sa iti doresti jante nepotrivite, crede-ma.

De mers, merg categoric, dar nu sunt recomandate.

Franarea pe janta cat de mult solicita spita si niplul? (foarte putin) pe cand la franarea pe disc se intampla cu totul altceva....

Sunt si modele V/disc (mavic crossland stiu 100% sigur pentru ca are un tovaras)

Sanatate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu am trecut la disc pe rigida sphinx 28" fara nici o problema. daca gandesti logic, nu exista nici un motiv tehnic pentru care o suprafata de franare pentru v-uri ar afecta rigiditatea jantei sau comportamentul ei. iti iei alta janta doar daca vrei o roata noua, ca sa nu mai schimbi butucul si sa pastrezi roata initiala intreaga.

ca fapt divers, la schimbarea butucului se recomanda si schimbarea spitelor, pe langa posibila nepotrivire pe lungime e posibil daca diametrul gaurilor din flansa e diferit sa inceapa sa se rupa spitele vechi de la gat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...si asta am gresit-o, am pus spitele vechi cu toate ca flansa butucului era mai mare dar spitate in alt mod, au fost ok !

Referitor la fortele ce apar in roata la frana disc sau v-brake, este evidenta diferenta. La v-uri, fortele se transmit doar prin janta cauciucului, pe cand la disc prin butuc - spite - janta - cauciuc.

Forta de franare se imparte la numarul de spite ( poate ne ajuta cineva care viseaza fizica-matematica ) functie de greutatea biciclistului, diametrul discului, viteza si caracteristicile terenului. Nu cred sa depaseasca mai mult de 4-5kg/spita. Calculele si testele urmeaza sa-si spuna cuvantul.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

e evident ca forta se transmite diferit, dar nu la asta ma refeream. eu vroiam sa spun ca in cazul tau, care ai trecut deja la frana pe disc, nu te mai intereseaza sa compari cele doua tipuri de frane ci cele doua tipuri de janta. si chiar nu vad de ce ar fi o janta disc-only mai buna decat una si cu optiune de v-brake. chiar nu am auzit niciodata sa fi cedat jantele sau sa se smulga niplurile din janta, cum zice florentzo, cred ca mai toate jantele actuale sunt capabile sa reziste, nu e nici una proiectata doar pentru v-brake, altfel ar scrie mare pe toate site-urile, de la producator pana la magazin, nimeni nu vrea procese stupide. singurele accidente de care am auzit au fost in cazul unui disc mai mare decat cel recomandat de producatorul furcii, cand s-a smuls quick-release-ul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

se complica prea mult lucruri dealtfel simple. Daca omul vrea upgrade-ul pentru plimbari in parc sau off road usor, se poate schimba fara probleme. Daca se are in vedere off road agresiv, nitel DH, e clar ca trebuie gandit altfel. Nu degeaba au aparut specializarile si la firmele mari (asta pe langa aspectul comercial:)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai nu vad de ce ar fi asa, tu aplici o forta de franare, fie pe janta (v-brake) fie pe disc, forta aia ca sa incetineasca bicicleta trebuie "sa ajunga" in zona de contact dintre calea de rulare si pneu. Forta se transmite si prin intermediul spitelor. Nu cred ca spitele sunt mai solicitate in cazul franei pe disc. Eventual janta sa fie mai solicitata dar in cazul V-brake pentru ca sabotii "freaca" pe aceasta.

In cazul frânei pe jantă forţa 'ajunge' la sol preponderent prin jantă. În cazul frânei pe disc spiţele sunt solicitate suplimentar (cuplul de rotaţie trebuie să ajungă de la disc la jantă). :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu din ce material sunt fabricate spitele, dar banuiesc ca majoritatea sunt din otel facute, iar avand in vedere ca dintre otelurile uzuale tensiunea la rupere pentru cel mai slab otel pe care l-am gasit (OL34) este de 220N/mm2 adica 22 kg/mm2 iar la forfecare tensiunea de rupere este 110 N/mm2.

Din cate stiu o spita normala are cam 2.5 mm in diametru rezulta ca aria transversala este de 4.9 mm2. Asta inseamna ca pentru a se rupe spita facuta din cel mai slab otel pe care l-am gasit ar fi nevoie de o forta de 22kg*4.9 adica aprox 107 kg. Asta ar fi forta de rupere in cazul in care se tine fix un capat al spitei si se trage din celalalt cu forta asta mare.

Asta nu inseamna ca nu se poate rupe la o forta mai mica, dar combinata (intindere+forfecare+torsiune).

Asa ca nu cred ca spitele sa se rupa la o utilizare normala.

Oricum cred ca forta cea mai importanta in cazul franarii este forta de inertie a bicicletei + ciclist, care oricum are punctul de aplicare in centrul rotii (butuc), asa ca spitele sunt solicitate oricum fie ca e V-brake, fie ca este disc.

Daca imi spune cineva cam in cat timp opreste de la 25 sau 30 km/h se poate afla acceleratia si inlocuind in F=m*a putem afla si forta asta de inertie. Daca tot veni vorba de calcule.

Edited by andreileeds

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul frânei pe jantă forţa 'ajunge' la sol preponderent prin jantă. În cazul frânei pe disc spiţele sunt solicitate suplimentar (cuplul de rotaţie trebuie să ajungă de la disc la jantă). :))

Da inteleg ce vrei sa spui, ai dreptate.

Ar fi interesant sa vedem cam cat este solicitarea asta suplimentara, dar cred ca este mai mica decat forta de inertie care oricum apare indiferent disc/v-brake si care are punctul de aplicatie in butuc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus ca nu sunt toate spitele solicitate,ptr ca ele sunt inclinate ,o parte din ele spre sensul de rotatie altele inpotriva sensului de rotatie,si in plus in cazul mavic sa zicem(dar nu numai) pe o parte spitele sunt radiale si sunt impletite doar pe cealalta parte.:D Spor la calcule.:))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bicicleta mea o venit din fabrica frana v-brake iar cu butuci center look dupa care am trecut la frana pe disc si ma dau cu ele de mai bine de un an si ceva si nu au nimica nici jentile nici butucii si nici spitele si le-am folosit in conditii destul de grele:).

Iar cum zice Maus conteaza mult modul in care este spitata janta nu o sa vezi niciodata o roata spitata radial cu frana pe disc eventual combinatii pe o parte radial iar pe partea unde are discu spitele se incruciseaza la un anumit unghi:D exeplu de roti care sunt spitate in felul acesta:Rotiile XTR modelul vechi si la unele roti Mavic...

Deci nu-i nici o problema daca folosesti janta veche este indicat sa schimbi spitele:rolleyes:Spor la pedalat!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folosesc jante de V-brake cu frane pe disc. (o bikepositive in spate si o remex in fata)

Afara de cateva spite plesnite pe roata din spate (mai ales din vina mea) nu am patit nimic de genu' smuls nipluri din janta. De fapt am rupt mai multe spite la demaraj decat la franare. Pana acum doar o spita sau doua au pocnit din cauza franarii... sau nah... cu ocazia franarii.

Edited by yo6ial
spell check ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spitele or pleznit cel mai probabil ca nu or fost ceva de calitate sau din cauza ca or fost vechi si si-or facut treaba sau nu or fi fost bine centrate nu din cauza demarajului sau din cauza franei.Stiu din propria experinta cum mai demult la o roata veche imi plezneau si mie spitele si nu neaprat cand erau solicitate:D imi pleznea cate o spita pe drum drept din cauza ca erau si vechi si proastei:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.