edydear21

Transmisiile moderne(+9V) se uzeaza prematur

Recommended Posts

Sa zicem ca am tendinta sa cumpar biciclete la mana a doua...preferabil dinainte de 1998, dar am avut si modele mai recente.  Am observat o chestie pe care unii o contrazic, si anume ca generatiile mai noi de componente se uzeaza mai repede. Cel mai evident exemplu e transmisia.  Este simplu, ma uit la o bicicleta echipata deore generatie 2004(9 viteze) si una facuta cu 10 ani inainte(7 sau 8 viteze) si aproape intotdeauna generatia mai noua va avea nevoie de service mai repede decat aia mai veche, chiar si daca gradul de uzura e similar sau identic(ochiometric). Am o cursiera 2x5 de prin 1983 cu un grad similar de uzura ca un logan taxi si transmisia originala care nu scapa si nu are nevoie de nimic.  Blocul de pinioane arata ca nou, butucii se invart atat de fin incat nu ai crede pana nu-i incerci.  

 

Chiar si daca pinioanele si lantul sunt uzate cum e cazul mtb-urilor pe 7 viteze pe care le folosesc, lantul nu scapa. De ce?  Nu stiu. In comparatie, la un bloc de pinioane de 9 viteze sau mai mult chiar daca nu prea exista semne evidente de uzura, te poti oricand trezi cu lantul care scapa de pe pinioane si/sau foi.   Nu mai vorbesc de faptul ca costurile de inlocuire a lantului si pinioanelor e mai mare cu cat ai mai multe viteze.  Am avut experiente atat de negative cu transmisiile pe 9 viteze incat incerc de acum inainte sa le evit. Ca bonus, rapoartele la 9 viteze sunt aiurea pentru mine, iar moda actuala 1x11 ma lasa complet rece. Ma uit la transmisia 1x11 si automat imi apare in minte imaginea unui tractor.  Daca vroiam un tractoras cumpar tractoras, nu bicicleta, nu? Si parca vad ca peste 2-3 ani o sa apara 1x13 si lumea o sa zica "-Sunt prea putine viteze si rapoartele sunt mari. La deal simt nevoia sa am cel putin 15 pinioane ca sa nu-mi oboseasca picioarele".  Da da, ciclistii de azi sunt mai sensibili ca o fata mare, oare amaratii care concurau acum 100 de ani pe monstrii de 30 de kg cu un singur pinion si o singura foaie ce mai ziceau ????

 

Revenind la chestiuni concrete, un alt aspect care e destul de usor observabil e calitatea finisajelor la transmisiile moderne. Comparati dintii de la un bloc de pinioane alivio modern si unul echivalent de acum 20 de ani si veti vedea ca acum 20 de ani finisajul era vizibil mai precis. Inclusiv tipul de aliaj era diferit, aluminiul pe care-l folosesc acum pare pur si simplu mai moale, ceea ce evident va duce la o uzura prematura.

 

Genul asta de detalii pot fi observate la mai multe categorii de componente, inclusiv manete si bile/rulmenti. O discutie intreaga poate fi dedicata cadrelor- comparati sudurile si vopseaua la un cadru de aluminiu facut de Klein sau Cannondale acasa la ei cu unul facut azi prin Taiwan.  E acelasi lucru? Nu prea cred.  

 

Fara indoiala ca costurile de productie au crescut in ultimele decenii si asta explica de ce trebuie sa platim uneori mai mult astazi pentru acelasi nivel de calitate, dar pe de alta parte astazi sunt disponibile si metode mai avansate/precise de productie. Pentru ce se lauda firmele  ca au dotat fabricile cu roboti  si linii de productie complet automatizate  si le-au mutat in Korea si Vietnam daca produsele rezultate tin de doua ori mai putin decat te-ai fi putut astepta in trecut?

 

Eu sunt fericit ca inca mai pot gasi piese si biciclete vechi la bani marunti, ca de la astea mai noi nu ma astept la mare lucru.  Sigur, elementele de carbon, franele hidraulice si suspensiile avansate sunt foarte misto- pana se strica in vreo 10 ani, ca dupa aia e mai ieftin si mai bine pentru psihic sa le arunci decat sa incerci sa le repari.  Intre timp, aceleasi vechituri pe care le foloseau si bunicii nostri inca sunt in uz si le vezi pe strada si la talcioc, majoritatea cu piesele originale din fabrica. Ma refer mai ales la cursiere si biciclete de oras, ca mtb-urile erau nu erau inca la moda acum 30-40 de ani. 

 

Oare peste 30 de ani o sa vedem la vanzare biciclete "vintage" din carbon cu transmisii originale si frane hidraulice si suspensii functionale? Sa tot razi la gandul asta. Desi mereu se gasesc naivi care sa creada ce citesc pe site-uri si in brosuri....

  • Upvote 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei, hai să nu ne lăsăm cuprinși de jale! :))

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/6/2018 at 11:14 PM, edydear21 said:

Sa zicem ca am tendinta sa cumpar biciclete la mana a doua...preferabil dinainte de 1998, dar am avut si modele mai recente.  Am observat o chestie pe care unii o contrazic, si anume ca generatiile mai noi de componente se uzeaza mai repede. Cel mai evident exemplu e transmisia.  Este simplu, ma uit la o bicicleta echipata deore generatie 2004(9 viteze) si una facuta cu 10 ani inainte(7 sau 8 viteze) si aproape intotdeauna generatia mai noua va avea nevoie de service mai repede decat aia mai veche, chiar si daca gradul de uzura e similar sau identic(ochiometric). Am o cursiera 2x5 de prin 1983 cu un grad similar de uzura ca un logan taxi si transmisia originala care nu scapa si nu are nevoie de nimic.  Blocul de pinioane arata ca nou, butucii se invart atat de fin incat nu ai crede pana nu-i incerci.  

 

Desi am sesizat si eu asta si sunt oarecum de acord cu ce spui, tot e un anumit element care nu se pupa prea bine, progresul tehnologic. :)) In sensul ca am si eu o cursiera 2x5 "vintage"(revin si la termen imediat) care, dupa aproape 40 de ani, inca merge superb, doar ca sunt cateva dezavantaje. 

 

1. Din cauza varstei, nu prea te poti baza pe ea. Odata din cauza materialelor care, cu timpul, si-au pierdut din calitati. Era o persoana pe forum care s-a plans ca ghidonul de pe o cursiera mai veche (sau era un ghidon cumparat second de aluminiu), i s-a rupt la un sprint. Eu la o alta bicicleta "vintage" am rupt o pipa incercand sa schimb ghidonul. La bicla de 40 de ani, am rupt, un quick release si, din cauza butucilor, vreo 4 spite pana acum(Ori alerg cu 1000watti constant si atunci se intelege...not :)) ). 

2. E un chin sa o intreti, din punctul meu de vedere. Ma enerveaza cand vine perioada reviziei si trebuie sa reglez conuri din butuci sau jocuri din pedalier/ghidon. Aici ma refer la progres tehnologic...la un set de roti mai noi, de exemplu, schimb rulmentii(care nu sunt extraordinar de scumpi), ii arunc pe cei vechi si gata. Curat, rapid, fara sa ma murdaresc prea tare.

 

Cu toate astea, iubesc bicicleta aia, pe care eu o consider mai degraba "retro", nu "vintage". Are un total alt aspect fata de muritorii de rand cu tohan sau cu ciclistii care pedaleaza ozn-uri de carbon, plus ca ai un stil aparte cand pedalezi. E ca si cum te-ai deplasa pe riviera Franceza cu un Ferrari Daytona(A se vedea Top Gear :D )

 

On 1/6/2018 at 11:14 PM, edydear21 said:

Oare peste 30 de ani o sa vedem la vanzare biciclete "vintage" din carbon cu transmisii originale si frane hidraulice si suspensii functionale? Sa tot razi la gandul asta. Desi mereu se gasesc naivi care sa creada ce citesc pe site-uri si in brosuri....

 

Termenul de "vintage" tine mai mult de istoricul bicicletei si pedigriul ei. Istoric in sensul de, cum a influentat in timp bicicleta respectiva. Atat ca proces de productie, ce au adus nou in constructie sau ce wow-uri avea la momentul respectiv, dar si cate curse a castigat bicla. 

 

Bun, aici te-am prins putin. Cel mai elocvent exemplu de cadru vintage, mi se pare Colnago C40. Un cadru de carbon, printre primele(cred), care a castigat multe clasice.

Sau mai e Giant TCR, care au introdus notiunea de cadru compact. Aici cred ca e din aluminiu cadrul, nu prea mai tin minte. Dar intareste ideea de bicla vintage. Daca nu, sunt ceva video-uri pe internet.

Assos au facut un concept de cadru de carbon pentru velodrom.Pana si Trek aveau ceva modele vintage de carbon, cred ca si aluminiu.

 

Exemple sunt si sigur vor fi. Oricum o bicicleta vintage nu o pedalezi, o agati pe perete, pe post de tablou si salivezi uitandu-te la ea. Una retro in schimb, da...pana la urmatoarea spita. :))

Iar referitor la transmisii originale, sunt de acord, nu prea mai gasesti la bicle retro(vintage da, sunt muzee). Dar sa fim cinstiti, transmisiile, rotiile sau alte componente sunt deja consumabile de vreo 10-15 ani.  Asta daca nu ai un Rohloff, cum zicea Madlen, sa te tina o mie de ani si sa-l lasi mostenire la nepoti. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Sherlock said:

1. Din cauza varstei, nu prea te poti baza pe ea. Odata din cauza materialelor care, cu timpul, si-au pierdut din calitati. Era o persoana pe forum care s-a plans ca ghidonul de pe o cursiera mai veche (sau era un ghidon cumparat second de aluminiu), i s-a rupt la un sprint. Eu la o alta bicicleta "vintage" am rupt o pipa incercand sa schimb ghidonul. La bicla de 40 de ani, am rupt, un quick release si, din cauza butucilor, vreo 4 spite pana acum(Ori alerg cu 1000watti constant si atunci se intelege...not :)) ). 

2. E un chin sa o intreti, din punctul meu de vedere. Ma enerveaza cand vine perioada reviziei si trebuie sa reglez conuri din butuci sau jocuri din pedalier/ghidon. Aici ma refer la progres tehnologic...la un set de roti mai noi, de exemplu, schimb rulmentii(care nu sunt extraordinar de scumpi), ii arunc pe cei vechi si gata. Curat, rapid, fara sa ma murdaresc prea tare.

 

Nu inteleg cum ai putea rupe pur si simplu o piesa din aluminiu neavariata, fie ea pipa, cheita de la roata si nu am auzit niciodata de spite rupte datorita butucilor.  Pe de alta parte, cred ca conteaza ce fel de echipament folosesti. Un avion poate fi folosit in continuare si dupa 40 de ani pentru e facut cu cap si intretinut in timp. Un obiect infinit mai simplu cum e o bicicleta ar trebui sa tina cel putin la fel de mult.

 

Grupele de top de la Campagnolo si Shimano din ultimele 4 decenii au fost si raman superbe. Unii zic ca ultima generatie de xtr/record e mult mai buna ca prima- nu inteleg argumentul asta intrucat M900 si Record de acum XX ani sunt in continuare perfecte atat timp cat nu pui in balanta avantajele mecanice date de franele pe lichid si schimbatoarele indexate.   Butucii, de pilda. Butucii de M900/Record clasic nu au nevoie de revizie constanta decat daca cobori scari cu ei in fiecare zi a anului.  In conditii moderate de exploatare ei tin toata viata si intradevar vor putea fi lasati mostenire copiilor.

Totusi, daca simti nevoia sa-i verifici, asta e cea mai simpla operatie de facut, e mai usor decat sa decizi care e pozitia perfecta a seii.  Un alt detaliu este ca butucii astia de top nu au joc si nu vor dezvolta joc in conditii uzuale(asta inseamna fara curse).  In ecuatie nu intra butucii de proasta calitate si aceia carora nu au fost niciodata gresati sau au fost incorect reglati de catre desteptii de proprietari.  

 

Inteleg ca sunt pe lume persoane capabile sa strice absolut orice, pe moment nu ma consider una din ele. Sunt absolut de acord ca vechiturile au nevoie de mai multa atentie decat variantele contemporane, dar de obicei asta rezulta din faptul ca: 1. Piesele de schimb nu se gasesc asa usor.

2. De obicei cand cumperi o bicicleta veche trebuie sa repari greselile celorlalti x proprietari;

3. O rabla ramane o rabla indiferent cand a fost produsa. Un DHS nu o sa faca niciodata obiectul unei colectii.

 

Discutia privitoare la ce inseamna "vintage" si cat de durabile sunt cadrele de carbon nu e prioritara pentru mine, dar argumente contra a ceea ce spui tu exista.   Un tip de pe un forum scria la un moment dat ca un obiect e vintage daca e mai "batran" ca el.  Sunt de acord cu definitia asta. Prin urmare, eu am in prezent doua rable vintage.

Cadrele de carbon.  Deci inca exista cadre de carbon fabricate acum 30 de ani.  Asta demonstreaza ca fibra de carbon e la fel de durabila ca otelul in productia de cadre de bicicleta?  Regret, nu vad cum ar putea fi posibil.  Eu pot folosi oricand un cadru ruginit si indoit de otel, dar as putea pedala linistit pe un cadru de carbon avariat? In plus, sa zicem ca vreau sa repar un cadru din fibra de carbon si un cadru de otel, care operatie va fi mai simpla, mai ieftina si mai facila?

 

Mi-e greu sa cred ca "fibra de carbon e materialul ideal pentru biciclete" cum spun unii proiectanti intrucat principalul avantaj declarat al fibrei de carbon e greutatea redusa, ori inca din anii `40 existau biciclete din otel care dotate complet(pompa, far,aparatori,etc) si cu o marime mare a cadrului cantareau in jur de 8 kg.  E adevarat ca ele costau cam cat o masina, dar aspectul asta se aplica si bicicletelor de carbon.  Plus, asta se intampla acum 80 de ani, cred ca industria a avut suficient timp sa dezvolte aliaje aproape la fel de usoare ca fibra de carbon dar mai durabile.

Fibra de carbon castiga tot mai mult teren pentru ca cadrele de carbon nu pot fi reparate in mod economic, prezinta un adaos mare la pretul de vanzare si devin tot mai usor de produs.  Aceste argumente nu au nimic de-a face cu calitatea propriu zisa. 

 

Se intelege ca un ciclist profesionist care are la indemana propria echipa de mecanici si acces la cele mai scumpe biciclete va alege fibra de carbon daca ea e cu 5% mai usoara ca alternativa din aluminiu sau otel si asta ii face pe sponsori fericiti,  dar din cate stiu eu majoritatea utilizatorilor nu sunt profesionisti si nu-si permit sa schimbe bicicleta in fiecare luna.  Drept consecinta, pentru vasta majoritate a utilizatorilor durabilitatea e mult mai importanta per ansamblu decat greutatea.

 

Aceastea fiind scrise, eu sunt perfect constient ca lupta asta e de mult pierduta.  Vanzarile din majoritatea domeniilor nu au la baza logica sau nevoia, fiind mai mult o chestiune de promovare, acces si motivatie, principii valabile si aplicate inca de la inceputul revolutiei industriale.

 

Cand englezii au inceput sa produca stofe si obiecte de metal in masa au trebuit sa infiinteze si piete de desfacere pentru ele, intrucat initial prea putini au fost interesati de produsele lor de proasta calitate. Solutia a fost coloniile.

Revenind la timpuri moderne, marketing-ul a luat locul coloniilor.  Daca poti prosti oamenii sa plateasca 4000 de lei pe un Iphone cu baterie sigilata si functii restrictionate, cu atat mai usor e sa-i faca sa cumpere cadre din fibra de carbon si roti cu rulmenti care nu vor mai fi produsi peste cativa ani.  Sigur ca e mai usor sa schimbi un rulment decat sa-ti umpli mainile de vasilina, dar ce o sa faci cand o sa ti se spuna ca acel model de rulment nu mai este produs? Pai o sa arunci roata(varianta B, iti deschizi propria fabrica).

 

Asta e si ideea.  Economia de masa nu poate functiona decat prin gasirea unei noi piete de desfacere sau prin limitarea timpului de exploatare al produsului final(prin inducerea de uzura fizica si morala). De asta consumatorii moderni sunt dresati sa nu mai puna accent pe durabilitate.  Calitatea e cuantificata doar prin reclame si impresia de moment pe care o  ai in ziua cand cumperi produsul.  Ca respectivul produs o sa ajunga la groapa de gunoi in cateva luni e irelevant, pentru ca la vremea aia o sa apara deja modelul nou, care are o nuanta mai urata si o cifra in plus la nume.

 

Studiile alea care indica o tendinta generalizata de scadere a gradului de inteligenta in societatile industrializate sunt complet adevarate, cand ai pro tv in casa si paine la 70 de bani la coltul blocului nu mai ai nevoie de inteligenta ca sa supravietuiesti, context in care foarte multe lucruri ilogice devin realitatea acceptata ^_^

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

APROPO.

Conform dictionarului, "retro" descrie un obiect nou facut sa imite un obiect vechi. Drept urmare, o bicicleta veche nu e retro tot asa cum nici eu nu sunt retro.  Eu sunt batran iar bicicleta e pur si simplu veche.  Vintage e termenul chique inventat de anglo-saxoni pentru a-si vinde mai usor vechiturile.

 

Retro sunt chinezariile alea cu care umbla tinerii de 17 ani azi(ceasuri, biciclete single speed, imitatii wayfarer si tricouri imprimate prost).  Sunt trist ca multi din ei nici macar nu inteleg ce inseamna un obiect de calitate pentru ca nu vor intra niciodata in contact cu unul si intrucat lectura si documentarea nu sunt la moda pe moment, nici macar nu vor apuca sa citeasca despre ele.

 

Din perspectiva umana, ceea ce nu este constientizat nu exista.  Exact ca la copii mici care uita de o jucarie dupa ce nu o mai vad.  In multe feluri adultii sunt la fel.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mookyama, tu esti ?! :))

 

Nu stiu de tine, dar eu nu aduc critica. Voiam sa expun o serie de avantaje si dezavantaje, dar cateva detalii la...ceea ce intrebai. Chiar, care iti este nelamurirea ? :)  Inca nu vad scopul acestui topic.

Imi pari ca esti prea vehement si obsesiv pe chestia asta si probabil ca nu vrei sa vezi si alte pareri(asta e), fiind orbit de o era de aur demult apusa sau intervine principiul "lasa ca eu stiu"(care ma face sa intreb de ce ai mai postat)?  Nu stiu, recunosc, speculez. Sa nu sari. 

 

Sa vedem. 

 

- Ai dreptate, conteaza ce piese folosesti. Ori ca folosesti un obiect slab "de atunci", ori "de acum" tot acolo esti.

- Campa record mai vechi, mai "vintage" arata mai bine decat cele noi(desi vad si frumusetea celor actuale) si mai calitative pentru ca nu se punea accent pe greutate scazuta. Dar e un grup de top. Tu ai zis ca ne referim la cand chestii de muritori de rand cand cu varfuri de gama. Iar Campa Record, si atunci, si acum erau la fel ca pret(difera economia), ca ii luai noi de atunci sau de acum. La fel si cu cadrele, tot tu ai spus. De aici revin la "conteaza" ce folosesti.

- La cat de dotate sunt unele magazine, sa te bucuri ca gasesti ceva conuri si la butuci mai...actuali. Ai sanse mai mari sa gasesti rulmenti de toate dimensiunile, decat conuri. Dar foarte bine ai pus aici problema, pentru ca omisem sa aduc si argumentul asta mai sus :)

- Eu am crezut ca facem  expres comparatie intre produse de diferiti ani,  fara a mai lua in calcul partea de seccond hand... La fel si cu marketing-ul, de ce sa il iau in considerare in comparatia a doua produse ?! Marketing-ul nu e factorul care a adus diferenta asta pentru care merita sa faci comparatia ?! (Ce care aparent duce la o discutie interminabila de fiecare data. :)) ) Eu de asta nu il iau in calcul acum. 

- Daca tu poti merge, cu mintea linistita, cu 80km/h(viteza ipotetica) pe o coborare pe un cadru de otel ruginit, indoit, indreptat si sudat(care mai mult ca sigur avea performante de franare mai slabe fata de ce e acum) esti tare. Multi utilizatori care nu se pricep, prefera garantia unui produs nou, bineinteles, dupa posibilitati si prioritati. Nu e neaparat vorba ca sunt indoctrinati de marketing sau ca stau cu ochii beliti la protv. Si revenind, da, un cadru de otel se poate repara. La fel si aluminiul, desi la acesta, in zone sensibile, sudura are tendinta sa cedeze cam tot in acel punct. Si fisura unui cadru de carbon se poate repara, costurile nu le stiu, dar era ceva pe forum intr-o perioada(foarte interesant...si de cautat pentru cand voi avea nevoie). Totul depinde cat de afectat e cadrul si ce soc a suferit. 

- Imi pare rau...nu am auzit ca o bicla de acum 80 de ani sa aiba 8kg, e prima data. Sunt curios, interesat si chiar va rog sa imi aratati. :)

- Apropo de ciclisti profesionisti vs. amatori. La fel...era comparatia intre doua tipuri de produse/cadre, ce conteaza cine le foloseste? Nu asta era scopul ? :-?

- Carbonul nu o fi cel mai bestial material pentru biciclete, dar...functioneaza. Are alte proprietati, e mai rigid in general. Poti transpune rigiditate in zonele cu tensiune mare(pentru eficienta in pedalat) si sa se flexeze in altele, pentru confort. Depinde de cum e transpusa textura(nu imi vine in minte termenul acum si aparent deja am incurcat odata termenii cica :)) ) carbonului. Plus ca mai nou se cupleaza cu graphite (https://www.stmaryscarbon.com/material/carbon-graphite/) care iar, aduce o serie de avantaje. Si da, vom vedea cum imbatraneste si carbonul in timp, ca tohanul si acum ma bantuie :))

- Referitor la terminologie, teoretic sa zicem ca asa e cum spuneti(desi retro are si sensul de obiect vechi si este destul de raspandit cu acest sens in ciclism), practic, mi-e greu sa cred ca prima(sau a doua) mea bicicleta First Bike de acum vreo....multa vreme poate fi considerat vintage. Vinul vechi, intr-adevar poate fi considerat vitange, dar si acolo, depinde ce fel de vita s-a folosit si cum a fost tinut. De asta am dorit sa fac acea distinctie.

 

Ca un fel de concluzie: Am observat de multe ori tendinta unora de a considera ca lucrurile de "atunci" erau mai bune. Calitativ da, cu doua precizari : depinde pentru ce gama a fost conceput produsul(entry, mid, pro) si scopul sau(nu era accentul pe greutate cat mai scazuta si watti multi). Eu nu contest, asa o fi, nu stiu, avand in vedere ca inca pedalez pe o bicla de 40 de ani, printre altele. Tot ce spun e ca sunt avantaje si dezavantaje pe ambele parti. Nu stiu ce ne mai lamentam pe chestia asta. Daca fiecare din noi am spune "oh da, ce-i vechi e mai bun decat acum" si am perpetua asta din generatie in generatie, atunci inca am avea trasura cu cai si biciclete din lemn, cu roti tot din lemn.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_bicycle#/media/File:Draisine_or_Laufmaschine,_around_1820._Archetype_of_the_Bicycle._Pic_01.jpg

Si asta e o bicicleta vintage, nu stiu exact ce shimano are, dar sigur o fi mai bun decat Deore de acum "xx" ani. Si uite ce cadru frumos din lemn si roti...tot din lemn. Sa fim seriosi... :) 

 

Nu sunt ignorant, dar sa o duci la extrem....In fine, eu am sa ma opresc aici, total. Nu cred ca discutia va decurge intr-un mod constructiv, precum credeam. MLADEN, imi cer scuze ca ti-am pocit numele. Foarte bun exemplul cu Rohloff, mi-a placut. :) 

 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 11 ore, edydear21 said:

Nu inteleg cum ai putea rupe pur si simplu o piesa din aluminiu neavariata, fie ea pipa, cheita de la roata

Aluminiul și aliajele sale sunt unele dintre metalele  / materialele cele mai predispuse la fenomenul de "oboseală". Dpdv fizic, pentru ca un obiect să-și păstreze integritatea, trebuie ca tensiunea maximă trebuie să fie mai mică decât rezistența la rupere a materialului din care e făcut. Această condiție nu este suficientă în totalitatea cazurilor datorită unor cauze complexe:

- tensiunea nu acționează întotdeauna după o singură direcție, creându-se astfel o stare biaxială sau triaxială de tensiune;

- trebuie luate în considerare defectele (fisurile) existente în material;

- tensiunea poate acționa perioade mai indelungate de timp;

- tensiunea poate fi aplicată sau îndepartată în mod periodic sau poate fi schimbat sensul de solicitare.

Ruperea se poate produce datorită acțiunii repetate a unei încărcări, numită și încărcare ciclicăLa scară microscopică, toate materialele sunt neomogene și anizotrope. În interiorul fiecărui cristal comportarea metalului este anizotropă datorită existenței planelor cristalografice, iar  la trecerea dintre două cristale orientarea acestora se schimbă. Neomogenitatea este datorata nu numai structurii granulare, dar si existenței golurilor și a incluziunilor de silicati din aluminiu. Datorită neuniformității microstructurale, tensiunile sunt distribuite neuniform, în regiunile cele mai solicitate producându-se inițierea ruperii. Ruperea prin oboseală se produce progresiv sub acțiunea unor solicitari variabile, chiar daca tensiunea de întindere sau compresiune este mai mică decât limita de elasticitate a materialului. Tensiunile locale pot fi mai mari decat limita de curgere a materialului datorită concentrării tensiunilor în jurul incluziunilor sau microfisurilor. În acest caz, deformatiile plastice apar la nivel microstructural. Principala cauză a acestui fenomen sunt solicitările ciclice și / sau variabile.  Etape - inițierea fisurii, propagarea ei stabilă, propagarea instabilă = rupere.

KISS (Keep It Simple, Stupid!) :) Dintre componentele / piesele / părțile unei biciclete, cele mai predispuse la rupere ar fi ghidonul și pipa (cum povestea și @Sherlock), deoarece forțele la care sunt supuse acestea sunt ciclice, variabile și mai ales transversale, ceea ce duce la apariția forfecărilor.

  • Upvote 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now