edydear21

Despre manete si schimbatoare

Recommended Posts

Toate piesele unei biciclete sunt importante(pana si suruburile care ruginesc si care mai apoi sunt desfacute cu mare chin), iar manetele de frana/schimbator nu fac exceptie de la regula. Ele sunt importante pentru ca prin ele "simtim" bicicleta. Daca maneta de frana flexeaza si maneta care schimba vitezele nu functioneaza cum trebuie, deja ne scade increderea in bicicleta per ansamblu. De asemeni, desi se inlocuiesc usor, manetele si schimbatoarele sunt de regula "pe viata", insemnand ca in conditii normale ele ar trebui sa functioneze pe toata perioada cat bicicleta e in uz- inca un motiv sa nu facem economii de calitate la capitolul asta.

 

Intrucat discutia e vasta si sunt multe aspecte relevante interconectate pe care nu le pot acoperi in intregime, o sa incerc sa impart articolul in mai multe paragrafe in care se discuta chestiuni generale si particulare.

 

Cum imi dau seama daca un schimbator/maneta e de calitate? In primul rand evitati plasticul daca se poate, o sa vedeti de ce. O regula generala e ca nici una din aceste componente nu ar trebui, in mod ideal, sa aiba joc la elementele mecanice sau sa flexeze. O maneta de frana ieftina va avea corpul si/sau maneta de plastic si cand o strangi vei avea impresia ca tii in mana un burete, nu exista punct clar de contact. Sunt si alte aspecte relevante care enerveaza, respectiv jocul din pivoti sau elemente de reglaj prost facute sau inexistente. La schimbatoare se aplica aceleasi principii. Apucati schimbatorul si miscati-l putin. Are joc, se misca usor in lateral si fata-spate? Asta inseamna de obicei ca, calitatea e proasta sau ca respectiva piesa a fost lovita. Acelasi lucru si cu rotitele. Unele game de schimbatoare sunt prevazute cu rotite care au un joc perceptibil(shimano acera de pilda), dar la XT nu exista asa ceva. Vom reveni asupra subiectului. 

 

1. Cum spuneam, manetele sunt importante pentru ca prin ele "simtim" bicicleta. In unele cazuri nu prea conteaza ce fel de manete ai- cazul cursierelor si semicursierelor vechi, de pilda. Toate manetele neindexate de schimbator pe cadru sunt cam aceeasi lucru si functioneaza la fel. La randul lor, cam toate manetele de frana de pe cursierele vechi sunt enervante, ineficiente si uneori dureros de inconfortabile. Manetele astea se simt ca si cum ai tine in mana doua spargatoare de nuci, iar de fiecare data cand franezi trebuie sa spargi o nuca. Eu am rezolvat problema montand manete moderne tip shimano sti pe cursiera mea veche. Am facut-o doar de dragul comfortului si nu am regretat niciodata. Manetele moderne de cursiera sunt mult mai comfortabile si putin mai eficiente decat cele vechi si cu adevarat schimba senzatia pe care o ai cand te urci pe bicicleta.

Care e diferenta dintre o maneta Sora, de pilda si Ultegra? La manetele astea integrate pentru cursiere difera mai ales senzatia pe care o ai cand schimbi. In comparatie cu gamele superioare, modelele mai ieftine sunt mai "lalai", ca si cum ai tine in mana un taitel. La modelele mai scumpe schimbarea vitezelor e mai rapida, mai precisa si maneta actioneaza cu mai multa fermitate. Chestiunea e mai degraba subiectiva, asa ca alegeti ce maneta va place si e accesibila. Nu comentez asupra durabilitatii diverselor modele pentru ca nu le-am folosit pe perioade lungi de timp, impresia mea e ca daca faceti multi km pe an ar trebui sa ochiti cel putin gama shimano 105/echivalent, altminteri pentru uz recreational si manetele Sora sunt acceptabile.   

 

La manetele pentru bicicletele de munte lucrurile devin mai interesante si exista o mai mare diversitate de optiuni. Din capul locului va sfatuiesc ca daca cumparati o bicicleta noua sau la mana a doua, evitati daca puteti manetele integrate frana/schimbator. Sunt enervante pentru ca in majoritatea cazurilor manetele de schimbator nu pot fi detasate si daca vreti sa schimbati frana sau numarul de viteze, trebuie sa schimbati toata maneta. Si daca inlocuiesti una, trebuie sa o schimbi si pe cealalta pentru ca nu arata bine etc. Mult preferabil ar fi sa ochiti manetele individuale care se inlocuiesc/repara mult mai usor.

 

Acestea fiind spuse, am avut in general noroc cu manetele cu care am intrat in contact, indiferent ca au fost ieftine sau scumpe, noi sau vechi. Sunt anumite aspecte de evitat. In primul rand evitati manetele de frana cu corp din plastic, care flexeaza si sunt din cauza asta si mai ineficiente, si mai enervante, si mai putin durabile. Cu cat e mai mult metal, cu atat mai bine. Companii precum DiaCompe fac de multi ani manetele de frana si sunt in general bune. Modelele mai proaste au un anumit joc pe verticala, dar in general e acceptabil.  Daca se poate, cand cumparati o maneta de frana mecanica, mergeti la magazin si luati in mana mai multe modele. Alegeti-o pe care aia care are cat mai putin joc si pare mai solida. Manetele de calitate au arc integrat si suruburile de ajustare a cablului sunt metalice si usor de apucat. Sunt multe companii chinezesti/taiwaneze care produc manete bunicele si ieftine, trebuie doar sa va documentati inainte sa cumparati. Cele mai bune pe care le-am incercat eu sunt manetele tip servowave de la shimano. Nu stiu exact cum si ce fel, dar sunt bune ^.^

 

Manetele de frana hidraulice. Bre, nimeni nu mai foloseste frane pe janta acu`, toti vor biciclete "hidraulice".  Am o relatie duala cu franele hidraulice. Le ador pentru ca sunt puternice si nu au nevoie de obicei de reglaj, le detest pentru ca...nu sunt facute sa dureze si sunt mai degraba de unica folosinta.  Aceleasi reguli se aplica, cautati frane cu manete cat mai solide, fie ele si din plastic si daca se poate, incercati-le pe biciclete expuse.  Manetele/franele mai ieftine(pentru ca se vand set, maneta-cablu-etrier) confera o senzatie mai spongioasa la actionare, nu au puncte de reglaj si evident, nu franeaza la fel de bine. Modulatia e si ea diferita, respectiv daca apesi putin pe ele nu se intampla nimic si daca strangi mai tare se blocheaza imediat roata. Franele hidraulice bune au, ca si franele pe janta, o anumita cursa pe parcursul careia poti doza puterea de franare.

Sfat personal: aveti suma X de bani. Nu cumparati frane identice fata spate. Luati cea mai ieftina frana(de la aceeasi companie preferabil) pentru frana de fata si cheltuiti restul pe frana de spate. E mai bine daca aveti frane alivio(Shimano bl-M4XXX) pe fata si  slx/XT pe spate decat daca cumparati un set deore. Sigur, conteaza si aspectul aici, dar nu stiu cati de pe strada o sa observe ca aveti modele diferite de manete, mai ales daca culoarea e identica. 

Motivul pentru care nu ma incanta franele pe disc este ca nu pot fi montate pe orice bicicleta si nu sunt genul de componenta care sa merite achizitionat la mana a doua. Nu recomand sa cumparati frane hidraulice la mana a doua, majoritatea nu sunt facute sa fie reparate si realmente nu merita riscul. De asemeni, nu uitati ca lichidul de frana trebuie schimbat cam odata la 2 ani. In principiu, nu cred ca o frana hidraulica pe disc e gandita sa tina mai mult de 10 ani si intretinerea lor e mai costisitoare decat la franele clasice, dar pentru majoritatea oamenilor aceste aspecte sunt irelevante incat e posibil ca bicicleta cu totul sa nu tina 10 ani.

 

Manetele de schimbator. Am inceput sa scriu acest articol gandindu-ma la ele, dar dupa mi-am dat seama cat de multe feluri de manete sunt si m-am indepartat de centrul subiectului.  Manetele de schimbator sunt importante pentru ca ele in primul rand determina procesul de schimbare a vitezelor. Principalul motiv pentru care bicicletele nu mai schimba sau schimba incorect vitezele nu e schimbatorul propriu-zis, ci maneta. Si care e sensul sa ai 30 de viteze pe bicicleta daca nu le poti folosi, no?

 

Cand ies cu bicicleta se intampla sa schimb "viteza" si de doua ori pe minut. Probabil ca la o tura de o ora actionez maneta de cel putin 20 de ori, ceea ce inseamna ca piesa in chestiune trebuie sa lucreze mereu si bine, altfel intreaga experienta are de suferit. Detest schimbatoarele care nu-si fac treaba, sunt sigur ca si altii simt acelasi lucru. Deci, cum sa evitam situatia de a nu mai putea schimba sau lantul care sare aiurea atunci cand vrem sa schimbam foaia sau pinionul?

 

Cea mai mare problema e intalnita la bicicletele vechi si cele de tip supermarket care vin dotate cu manete rotative tip sram gripshift. Eu am folosit sram gripshift multi ani, si recent am inteles si de ce oamenii in general le detesta. Cu toate ca ultimele modele sunt usor de actionat, ele in general nu par sa fie gandite sa dureze mai mult de cativa ani si au tendinta sa fie imprecise. Modelele vechi sunt foarte rigide la actionare/greoaie, relativ imprecise si in special greu de intretinut. Cauciucul care acopera modelele incipiente de gripshift are tendinta sa putrezeasca si inlocuirea lui e nepractica. Unsoarea speciala folosita la angrenarea acestor schimbatoare e iarasi foarte greu de gasit si uneori gresarea lor nu usureaza forta necesara actionarii lor.  

Acestea fiind spuse, daca aveti o bicicleta veche pe 6-7 viteze sau un DHS d-ala cu manete retro made-pe-vapor si nu vreti sa cheltuiti mai mult de 50 de lei ca sa o faceti sa schimbe vitezele din nou, gripshift si shimano rotative gen SL-RS43 sunt manete decente, la banii aia chiar nu ai ce sa le reprosezi. Sunt ieftine, usoare si usor de actionat. Dezavantaje- precizia lasa uneori de dorit, unele modele nu sunt indexate(desi asta nu e neaparat un avantaj daca ai rabdare si nu te grabesti). Cand acest tip de schimbatoare nu-si mai face treaba, incercati sa le reglati si gresati cu vasilina/spray cu silicon(e posibil ca vasilina obisnuita sa atace plasticul in timp), daca nu merge e mai indicat sa cumparati altele, mai ales daca primele sunt mai vechi de 5 ani.

 

Pentru uzul pe perioade extinse si precizie, manetele produse de shimano cu sistemul "rapidfire" sunt probabil cele mai bune si mai accesibile.  Singura critica pe care o am pentru shimano este ca astazi nimeni nu mai produce manete de schimbator de calitate pentru bicicletele cu 6-7 viteze, ceea ce inseamna ca daca eu vreau sa cumpar manete XTR pentru bicicleta mea 3x7, ghinion- nu exista asa ceva. Din fericire, la mana a doua se gasesc la preturi accesibile modele din gama STX- STX RC care sunt de o calitate excelenta, in special cele cu suporti argintii si manete detasabile. Chiar si manetele integrate sunt excelente atat timp cat nu au fost abuzate. Manetele stx-rc facute pentru 8 pinioane(merg si pe 7) sunt atat de bune incat le pot compara usor cu cele din gama XT sau XTR M900. Evident daca aveti acces la xtr M900 luati-le, dar acest scenariu e ma degraba viabil pentru bicicletele "vintage". Pentru uzul practic, gama stx e ideala pentru bicicletele cu 21-24 de viteze si nu pierdeti nimic in raport cu manetele si schimbatoarele moderne, ba s-ar putea sa fiti surprinsi daca sunt mai fiabile ca modelele recente. 

 

Singura problema de care am auzit/intalnit la aceste schimbatoare este ca in timp incep sa se gripeze, cand in mecanism incep sa se usuce uleiurile din fabrica si intra praful si diverse sedimente. Prin urmare daca aveti probleme cu ele si devin greoaie sau nu mai intra in viteza, nu va panicati. Luati o cheie, intoarceti maneta cu capacelul rotund in jos si dati-l jos. Cumparati un tub mic de WD40 si saturati mecanismul cu acest lichid, si in acelasi timp actionati maneta, astfel fortand clichetii din interior sa se miste. Asteptati o ora, repetati procesul. Daca se poate sau e necesar, puteti chiar si sa scufundati mecanismul in WD40(sau degresant similar) peste noapte, si s-ar putea sa descoperiti ca acum schimbatorul lucreaza mai bine. Nu functioneaza de fiecare data, dar in mod sigur ajuta. Daca nu aveti accces pe moment la WD40, puteti incerca pur si simplu sa degresati mecanismul cu detergent de vase si o periuta de dinti, dar la sfarsit tot va trebui regresat cu ceva(ulei de lant etc).

 

La capitolul manete "moderne" pentru 9-10-11 viteze, lucrurile sunt simplificate. O pereche de manete acera detasate costa la magazin aproximativ 110 lei si sunt suprinzator de decente. Nu stiu cate de fiabile sunt pe termen lung, dar isi fac treaba bine si nu ma astept la probleme din partea lor. As evita gama altus sau tourney pentru ca acolo deja nu mai merita deranjul, decat poate daca le gasiti la acelasi pret cu sram gripshift, moment in care devin preferabile pentru multa lume. Mie nu-mi plac.

Sunt serii mai reusite si mai putin reusite de rapidfire, cel mai usor e sa cititi cateva recenzii gen pe amazon inainte sa cumparati modelul dorit.

La o bicicleta noua(culmea) sunt multe cazuri in care primul lucru pe care l-as schimba ar fi tocmai maneta care schimba pinionul si frana pe spate, tocmai pentru ca ele sunt cel mai des folosite. E o diferenta clara intre o maneta altus si slx, de pilda. Acest lucru devine tot mai evident pe masura ce trece timpul, dar in primul an de exploatare probabil ca nu o simtiti nevoia de ceva mai bun.

 

2. In sfarsit trecem la capitolul schimbatoare si aici nu o sa insist foarte mult. O sa-mi bazez observatiile pe oferta shimano, intrucat ei domina piata si nu am experienta cu ce ofera acum sram(desi daca observ filosofiile celor doua companii as prefera tot shimano pe termen mediu-lung)

 

Schimbatoarele sunt mai importante decat se crede, ele determina tensiunea aplicata lantului si impreuna cu manetele determina modul in care se schimba viteza. Combinatia ideala pentru mine la biciclete de munte este: pinioane otel(nu exista diferente majore evidente intre modele, cumparati ce vreti), lant+schimbator+maneta XT pe spate, deore pe fata. Combinatia rezultata va aduce rezultate bune pe o perioada lunga de timp si in conditii mai putin ideale(noroi, schimbarea in panta, lant uzat etc).  Daca atunci cand cumparati bicicleta nu veti observa neaparat o diferenta, peste 24 de luni lucrurile se schimba. 

In principiu ce se intampla cu componentele mai ieftine este ca trebuie sa aveti mai multa grija de ele ca sa poata opera in parametri. De asemeni ele se uzeaza mai repede, dar asta nu devine evident daca folositi bicicleta odata pe saptaman in parc.

 

Veti observa ca un schimbator acera nu e la fel de rigid ca un slx/xt si rotitele sunt de calitate mai proasta la primul, In momentul in care lantul devine uzat si nu ati mai trecut pe la revizia anuala de vreo 5 ani, modul in care se comporta gamele inferioare lasa de dorit. Totusi, un mic detaliu ignorat de multi poate face o diferenta semnificativa, si anume, reglajul din maneta al pozitiei schimbatorului. Aproape orice maneta de schimbator din gama mtb are un punct de reglaj la intersectia dintre cablu si maneta. Rotind usurel de acel accesoriu veti observa ca schimbatorul se misca usor in fata sau in spate, paralel cu pinioanele. De multe ori schimbatul vitezei devine imprecis din cauza alinierii incorecte intre schimbator si pinioane, aliniere care e foarte importanta mai ales la transmisiile cu multe viteze, dar nu numai.

 

Ca sa verificati, priviti din spatele bicicletei alinierea schimbator-bloc pinioane. Cele doua nu ar trebui sa fie perfect paralele, ghidajul lantului ar trebui sa fie cu cativa milimetri in fata pinionului pe care e asezat lantul. Initial e nevoie sa va jucati putin ca sa intelegeti procesul, dar odata ce va prindeti cum functioneaza aveti sansa sa scapati de schimbarile imprecise si lantul care sare de pe un pinion pe altul fara sa doriti asta. Puteti merge desigur la service pentru asta, dar sa presupunem ca nu aveti chef sa lasati bicicleta sau pur si simplu nu vreti sa cheltuiti bani. 

O aliniere gresita chiar si cu cativa milimetri la o transmisie de 9+ viteze poate sa duca la rezultate diferite atunci cand schimbati pe anumite pinioane.

 

Mare atentie insa, daca urechea de la schimbator(piesa care fixeaza schimbatorul de cadru) e stramba sau schimbatorul in sine e stramb sau are un joc mare ca urmare a unei lovituri degeaba incercati sa reglati alinierea lant-pinioane pentru ca lantul va sari in continuare. Daca urechea de la schimbator e chiar si usor stramba, ea trebuie indreptata. Iarasi, daca schimbatorul a fost lovit si se vede, cel mai probabil va trebui sa-l inlocuiti altfel schimbarea vitezelor va fi imprecisa.

O alta situatie in care lantul va sari oricum este atunci cand e uzat. Diferenta insa este ca lantul uzat patineaza pe pinioane/foi, pe cand un lant ghidat imprecis va sari de pe un pinion pe altul, adica schimbarea vitezelor fie e greoaie, fie nu se face deloc, fie lantul sare pe alt pinion decat cel dorit. De obicei ghidajul e de vina aici. Iarasi, unii se grabesc sa regleze schimbatorul din cele doua suruburi de pe el care regleaza cursa schimbatorului(stanga-dreapta). Din punctul meu de vedere e o metoda putin mai complexa si cel mai simplu reglaj e acela care se face din degete, mai ales ca orice greseala acolo poate fi corectata mai usor(pur si simplu tii minte de cate ori rasucesti si in ce directie). Sansele sa strici si mai rau bicicleta sunt destul de mici ^_^

 

Ca modele de schimbator, recomand cel mai scump pe care vi-l permiteti pe spate(nou sau folosit), pe fata merge si unul mai ieftin, dar nu luati cel mai ieftin. Totodata atunci cand schimbati manetele/schimbatoarele trebuie sa aveti mare, mare atentie la compatibilitatea dintre piese. Aici sunt o suta de scenarii posibile, asa ca nu intru in ele. Suficient sa spunem ca daca o bicicleta a iesit pe poarta fabricii cu X numar viteze, cel mai sigur si mai ieftin este sa pastram compatibilitatea existenta cand schimbam o anumita piesa.

Veti fi surprinsi sa aflati ca un schimbator deore XT(exceptie uzura excesiva) de acum 20 de ani e mult mai bine lucrat si tensioneaza lantul mai bine ca un acera luat ieri din magazin, dar asa este. Din punctul meu de vedere, la capitolul schimbatoare shimano sunt azi doar doua game: gama acera-alivio-deore si gama (s)lx, xt, xtr, respectiv zee si saint, desi ultimele doua sunt mai specializate.  Sunt destul de sigur ca si sram are o gama similara, mai ales ca cele doua companii incearca sa ofere alternative la fiecare punct de pret.

 

Altfel spus, intre un schimbator shimano la 200 de lei si un sram la 200 de lei probabil ca diferentele nu sunt asa mari. In teorie sram pune accent pe "ergonomie" si operatie in timp ce shimano sunt mai conservatori, asa ca daca schimbati bicicletele odata la 2-3 ani cum se face in occident probabil nu veti observa vreo diferenta importanta intre modele, dar pe termen lung veti aprecia diferenta de calitate si usurinta in intretinere oferita de gamele superioare.

 

Inchei acest scurt articol cu cel mai simplu si mai util sfat: NU neglijati bicicleta. Luati-va un spray de lant macar si ungeti periodic toate partile aflate in miscare. Curatati periodic transmisia, nu lasati mizeria sa se acumuleze. Ungeti periodic manetele si pivotii la care aveti acces, verificati si gresati butucii. Verificati ca spitele sa fie corect si egal tensionate. Sabotii de frana trebuie sa calce cat mai egal pe suprafata, suprafata de franare trebuie sa fie curata.

Revizia anuala e si ea importanta, dar doar daca aveti acces la un service ca lumea, ceea ce nu e asa simplu. In ultimii ani, tot mai des observ ca tipul unsuros care lucreaza in curte sau garaj face o treaba mai buna decat "personalul calificat" de la magazinele mari care te taxeaza si pentru privitul bicicletei.  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, edydear21 said:

Sfat personal: aveti suma X de bani. Nu cumparati frane identice fata spate. Luati cea mai ieftina frana(de la aceeasi companie preferabil) pentru frana de fata si cheltuiti restul pe frana de spate. E mai bine daca aveti frane alivio(Shimano bl-M4XXX) pe fata si  slx/XT pe spate decat daca cumparati un set deore.

Poți detalia treaba asta, pe ce se bazează observația / sfatul ?  

 

Fizica îmi spune că frâna față e mult mai importantă și nu neapărat ca forță de frânare, ci ca modulație, exact ce îi lipsește in general unei frâne ieftine. 

Cea de față trebuie să o simt / modulez cum trebuie, să nu blocheze roata față, pentru că atunci rezultatele ar fi dezastruoase.

Roata de pe spate se va bloca oricum mult mai ușor, indiferent de frâne (aici e partea cu fizica), dar această blocare poate fi controlată. În schimb o blocare și alunecare a roții față încă nu știu cum se controlează. Sau se controlează asfaltul îndeaproape :).  

  • Upvote 1
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

What the fuck, acum am vazut chestia asta. Deci dupa discursurile din seria "groupseturile din anii 90 erau mai bune decat astea de acum" aflam ca frana fata trebuie sa fie mai proasta decat aia spate. Excelent sfat, premiul 1 cu coronita.

  • Like 1
  • Thanks 4
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poi normal că e bun sfatul, căci toată lumea se bazează pe frâna față, frână care poate fi ”meșterită” de hoardele cotropitoare europene de la care furăm biciclete astfel încât să ne rupem gâtul, deci mai bine nu ne bazăm pe ea. 

8 hours ago, majikstone said:

Excelent sfat

 

  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 21 ore, edydear21 said:

priviti din spatele bicicletei alinierea schimbator-bloc pinioane. Cele doua nu ar trebui sa fie perfect paralele, ghidajul lantului ar trebui sa fie cu cativa milimetri in fata pinionului pe care e asezat lantul.

 

Am niște nelămuriri legate de afirmațiile de mai sus. 

Planul de rotație al fiecărui pinion este vertical, planul de rotație al rotițelor schimbătorului este de asemenea vertical. Cum ai putea face ca cele două plane să NU fie paralele, așa cum zici tu (fără să montezi roata strâmb și fără să dai cu ciocanul)?

Mai mult decât atât, în mod ideal pinionul pe care se află lanțul și rotițele schimbătorului trebuie să fie coplanare. Ghidajul poate fi deplasat o fracțiune stânga-dreapta față de planul pinionului, dacă schimbarea se face ușor și daca lanțul nu scoate zgomote dubioase. Dacă ghidajul e deplasat cu câțiva milimetri față de pinion, se afă deja deasupra pinionului vecin, ceea ce e o aberație. În plus, în pozițiile extreme asta o să-ți arunce lanțul de pe casetă în chainstay sau în spițe.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 23 ore, edydear21 said:

Care e diferenta dintre o maneta Sora, de pilda si Ultegra? La manetele astea integrate pentru cursiere difera mai ales senzatia pe care o ai cand schimbi. In comparatie cu gamele superioare, modelele mai ieftine sunt mai "lalai", ca si cum ai tine in mana un taitel.

 

Cum e, dom'le, cu tăițelu'? Tre' să fie cu ou sau fără? Subțire sau lat? Nefiert sau fiert? Întreb pentru un preten mai de la țară, io folosesc tacâmuri și nu pun mâna pă tăițel nici măcar ca să-mi dau seama cum se simte o manetă Sora...

  • Upvote 1
  • Thanks 1
  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/11/2018 at 10:09 AM, edydear21 said:

Schimbatoarele sunt mai importante decat se crede, ele determina tensiunea aplicata lantului...

Sa vezi belele cu un schimbator bun si shiftere uzate. Indexarea corecta aplicata de shiftere este mult mai importanta decat "tensiunea aplicată lanțului".

Iar aia cu frâna față, e de manual. De așa nu. 

Mai intra vreun incepator pe aici, citește, si isi face idei gresite. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL;DR:

- pe vremuri componentele si bicicletele erau mai de calitate si tineau mai mult

- transmisiile cu multe viteze sunt inutile si sunt bani aruncati pe geam

- ceva despre frana pe spate trebuie sa fie mai buna decat aia de pe fata

- schimbator spate XTR + manete Acera = love, invers nu

- in Occident bicicletele se schimba o data la 2-3 ani

  • Upvote 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

D K Dent, ăsta e un cabinet medical privat de medicină dentară?

Unde trebuie să te duci după ce pui frână cu spatele, pe care ai montat XTR? Că pe față ai Turnei, se știe. Și punând frână cu spatele, normal că ajungi cu dinții pe luneta lu un băiat bun din fața ta.

  • Haha 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Invitat special ai primit ce-ai cerut. Amu', ținând seama că minutele ălea pe care le-am pierdut citind poliloghia nu ni le mai dă nimeni înapoi, dă și tu o bere la băieții că ți-am salvat ceva neuroni :)

 

  • Upvote 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

In sfârșit cineva care scrie mai mult ca mine.

 

#leapșa #deadata #cinenuegatadauculopata

 

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.