Sign in to follow this  
edydear21

Mitul despre greutate si sarcina maxima suportata de roti

Recommended Posts

Acum vreo 12 ani aveam impresia ca daca o bicicleta are jante mai groase, mai late si cauciucuri si mai groase cumva roata va fi mai rezistenta. Nu a fost ultima oara  cand m-am inselat.  Realitatea este ca roti proaste vin pe toate dimensiunile, in marea majoritate a cazurilor(plimbari, ture) din punct de vedere structural nu prea conteaza cat de lata e janta sau daca cauciucul e gros sau nu.   

 

In cartea "The Art of Wheelbuilding"(pag. 39), Gerd Schraner, specialist scrie clar ca "daca vreodata pe una din rotile construite de mine se rupe o spita, asta se datoreaza unei greseli facute de mine". Continua: "Nu e niciodata vina spitei[care s-a rupt] pentru ca cedarea spitelor e intotdeauna cauzata de o structura spitata instabila care e imperfect balansata in interiorul jantei".

2gwf23s.jpg

 

 

Punand problema in context, putem deduce ca daca o persoana de 120 de kg se urca pe o cursiera si roata incepe sa se descentreze, asta nu inseamna ca respectiva persoana are nevoie de "roti groase", ci inseamna ca rotile respective nu erau potrivite in acel context.  Cel mai adesea, pe langa faptul ca bicicletele obisnuite nu folosesc jante si spite de foarte buna calitate, majoritatea rotilor existente sunt roti de fabrica cu spite subtensionate si de foarte multe ori avand tensiuni inegale intre ele. Adaugam la acest mixt si moda numarului mic de spite si rezulta o roata slaba care va profita de prima ocazie ca sa se descentreze.

 

De cele mai multe ori putem evita descentrarea rotilor prin utilizarea lor cu masura(a se intelege ca trebuie sa tinem cont mereu de limitarile rotii ca atare) si mai ales prin tensionarea corecta a spitelor. E destul de simplu sa afli daca rotile de pe bicicleta sunt problematice, strangi cu mana spitele intre ele si daca simtiti si cel mai mic joc si/sau faptul ca unele sunt tari si altele moi, atunci roata in chestiune trebuie recentrata. Despre asta e vorba in expresia tehnica "structura instabila incorect balansata".

 

Spitele care incep sa se rupa sunt comune in situatiile in care bicicleta a fost folosita pe o perioada extinsa de timp cu roti nepotrivite pentru modul in care au fost folosite si la un moment dat incep sa cedeze pe rand. Am avut o astfel de supriza neplacuta la o bicicicleta cumparata la mana a doua. Spitele au inceput sa cada rand pe rand si singura solutie a fost inlocuirea tuturor spitelor si refacerea rotii. 

 

O alta problema sunt spitele care sunt smulse din janta in cazul aplicarii unei lovituri foarte puternice. In aceasta situatie spitele nu si-au facut treaba, pentru ca in loc sa se rupa asa cum ar trebui, ele smulg niplul din janta si distrug janta. Situatia nu e catastrofala ca atunci cand se prabuseste janta, dar e problematica oricum.  Pentru evitarea unor astfel de situatii, eu as folosi spite subtiate(butted) care sunt mai elastice si permit o rata mai mare de deformare inainte sa se rupa.

 

Chiar si daca intelegem aceste principii de baza nu inseamna neaparat ca vom putea scapa de problema ruperii spitelor pentru ca in cazul in care nu stii sa construiesti si sa centrezi roti(eu, eu), ramai la mana mecanicilor care, in functie de gradul de pricepere si cheful lor pe moment ar putea sau nu sa--ti centreze corespunzator rotile problematice(in principal e vorba de rotile de pe spate).

 

Pentru persoanele mai grele care au probleme cu spitele rupte, recomand ca pe spate sa montati roti cu jante de calitate, 36 de spite(dt swiss sau sapim, drepte sau subtiate) si butuci decenti. Daca nu aveti resursele sau cheful sa investiti, e suficient sa aveti rotile corect si egal tensionate. In acest sens, e foarte important sa apelati la o persoana care stie ce face, pentru ca sunt mai multe feluri de a centra o roata- modul prost si modul corect. Iarasi, dupa ce ridicati roata de la centrat, verificati la mana spitele. Daca unele sunt beton si altele sunt slabe, cereti banii inapoi si mergeti la altcineva.  De evitat atelierele gen Decathlon, unde nu se acorda mare atentie detaliilor.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this