black rider

Nelamuriri transmisie cursiera 2x11

Recommended Posts

Fiind proaspat posesor de cursiera am cateva nelamuriri legate de transmisie si ma gandeam ca userii cu mai multa experienta mi-ar putea da niste sfaturi utile.Sa le luam in ordine:

1.Lantul este un KMC X11EL care conform producatorului are o za pentru eliberare rapida ce nu poate fi reutilizata (http://www.kmcchain.com/en/product.php?act=view&id=87). Tinand cont de acest lucru, stitit cumva daca gasesc za cu eliberare rapida pentru lant de 11v care sa poata fi reutilizata?

 

2.Legat de primul punct, lantul a venit cu un fel de vaselina speciala pe el care intre timp, dupa vreo 80 de km a inceput sa cam adune mizerie, sa il curat sau sa mai las vaselina respectiva pe el o vreme? 

 

3.Ce combinatii de viteze ar trebui evitate la tipul asta de transmisie, cam cu cate pinioane ar fi recomandat sa fie folosite fiecare dintre cele doua foi?

 

Mentionez ca transmisia are urmatoarea configuratie: Pedalier Shimano RS500, Caseta de pinioane Shimano 105 5800, Lant KMC X11EL, Schimbatoare Shimano 105.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, black rider said:

1.Lantul este un KMC X11EL care conform producatorului are o za pentru eliberare rapida ce nu poate fi reutilizata (http://www.kmcchain.com/en/product.php?act=view&id=87). Tinand cont de acest lucru, stitit cumva daca gasesc za cu eliberare rapida pentru lant de 11v care sa poata fi reutilizata?

 

Zalele rapide de la KMC pot fi reutilizate, nu te teme, ei zic chestia aia din cauza vreunui american care a rupt o za rapida in cine stie ce situatie extrema si apoi i-a dat in judecata. De ani buni folosesc doar lanturi KMC si niciodata nu mi s-a intamplat sa se desfaca / rupa zaua rapida, si asta in contextul in care in medie o data pe luna dau jos lantul pentru curatenie.

 

9 minutes ago, black rider said:

2.Legat de primul punct, lantul a venit cu un fel de vaselina speciala pe el care intre timp, dupa vreo 80 de km a inceput sa cam adune mizerie, sa il curat sau sa mai las vaselina respectiva pe el o vreme? 

 

Eu personal curat lantul cam o data la 300-400 km, mai putin daca am mers pe ploaie si s-a umplut de mizerie, atunci il curat imediat ce ajung acasa.

 

9 minutes ago, black rider said:

3.Ce combinatii de viteze ar trebui evitate la tipul asta de transmisie, cam cu cate pinioane ar fi recomandat sa fie folosite fiecare dintre cele doua foi?

 

In principiu evita sa folosesti foaia mare cu cele mai mari 2 (daca se poate, 3) pinioane si foaia mica cu cele mai mici 2 (daca se poate, 3) pinioane. Depinde si cu ce rapoarte esti obisnuit sa mergi, in functie de combinatia de foi/pinioane a bicicletei tale, respectiv a tipului de traseu, poti ajunge sa schimbi destul de des foaia din cauza ca ai nevoie fix de rapoartele alea din zona "usoara" a foii mari, respectiv din zona "grea" a foii mici. Poate fi agasant la inceput, dar mai bine schimbi vitezele si pe fata cat de des se poate decat sa ajungi in combinatii extreme.

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Și eu folosesc KMC și n-am avut probleme cu zalele rapide în condițiile în care dau lanțul jos o dată la 7-10 zile. La ultimul lanț de pe MTB s-a rupt o za (doar o ”laterală”) și culmea, nu era zaua rapidă :) 

 

P.S. @majikstone la voi or fi mai curate drumurile, dar aici dacă bag 400km fără să curăț cursiera, arată ca mtb-ul după o tură pe un macadam prăfuit. Dacă te mai și plouă pe șosea, arată transmisia de parcă ai dat-o prin pesmet (a se citi nisip).

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, paulrad said:

P.S. @majikstone la voi or fi mai curate drumurile, dar aici dacă bag 400km fără să curăț cursiera, arată ca mtb-ul după o tură pe un macadam prăfuit. Dacă te mai și plouă pe șosea, arată transmisia de parcă ai dat-o prin pesmet (a se citi nisip).

 

Da, corect, acasa se umplea de jeg lantul dupa o singura tura, dar tot cam la 300-400 km il curatam (cam 5 ture). Depinde si ce ulei folosesti, am inceput sa folosesc mai mult dry lube de la o vreme ca sa nu se mai adune atata jeg pe lant, chiar daca trebuie uns mai des si chiar daca devine inutil pe ploaie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu de wet lube nici nu mai vreau să aud. Am folosit în iarnă cât era bicicleta pe hometrainer, s-a făcut ca un ”clei” pe pinioane și lanț, cred că juma de oră am frecat pe ele cu degresant. Îmi părea rău că n-am cheie să dau jos pinioanele :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

2 minutes ago, paulrad said:

cred că juma de oră am frecat pe ele cu degresant

 

#motorină #numazic

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 48 minute, majikstone said:

Eu personal curat lantul cam o data la 300-400 km, mai putin daca am mers pe ploaie si s-a umplut de mizerie, atunci il curat imediat ce ajung acasa.

 

Si intre doua operatiuni de curatare si ungere daca observi ca lantul incepe sa devina mai uscat mai pui ulei pe el?

 

în urmă cu 52 minute, majikstone said:

In principiu evita sa folosesti foaia mare cu cele mai mari 2 (daca se poate, 3) pinioane si foaia mica cu cele mai mici 2 (daca se poate, 3) pinioane. Depinde si cu ce rapoarte esti obisnuit sa mergi, in functie de combinatia de foi/pinioane a bicicletei tale, respectiv a tipului de traseu, poti ajunge sa schimbi destul de des foaia din cauza ca ai nevoie fix de rapoartele alea din zona "usoara" a foii mari, respectiv din zona "grea" a foii mici. Poate fi agasant la inceput, dar mai bine schimbi vitezele si pe fata cat de des se poate decat sa ajungi in combinatii extreme.

Pedalierul este 52-36 iar caseta 11-28.Am folosit cu foaia mica pinioanele 1-7 iar de acolo am trecut pe foaia mare pentru a nu solicita lantul excesiv. De asemenea se poate regla schimbatorul de foi pentru a nu freca lantul pe combinatiile cele mai uzuale? Deocamdata vad ca freaca pe partea interioara a schimbatorului de foi (are si ceva piesa de plastic acolo) pe combinatiile foaie mica-pinioane 1-7, e normal?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, black rider said:

Si intre doua operatiuni de curatare si ungere daca observi ca lantul incepe sa devina mai uscat mai pui ulei pe el?

 

Daca incepe sa faca mai mult zgomot (scartait, in general) decat in mod uzual, da, mai pun putin ulei daca e nevoie. Dar din nou, depinde de tipul de ulei - daca e dry lube aproape sigur va trebui sa mai adaugi din cand in cand, daca e wet lube ala are tendinta sa ramana pe lant multa vreme.

 

2 minutes ago, black rider said:

De asemenea se poate regla schimbatorul de foi pentru a nu freca lantul pe combinatiile cele mai uzuale? Deocamdata vad ca freaca pe partea interioara a schimbatorului de foi (are si ceva piesa de plastic acolo) pe combinatiile foaie mica-pinioane 1-7, e normal?

 

Nu e normal, as zice ca trebuie sa desfaci putin surubul de limitare a cursei schimbatorului fata in zona inferioara (Low). Daca asta nu schimba nimic, atunci probabil ca trebuie redusa putin tensiunea din cablul schimbatorului fata (presupun ca ai un barrel adjuster pe undeva pe traseul cablului schimbatorului fata, ori pe cadru ori "inline").

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e normal, ar trebui să ai chain-rub cel mult la combinații extreme, în niciun caz pe pinioane de mijloc. Uite aici un tutorial bun pentru reglat schimbătorul de foi.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 12 minute, majikstone said:

 

Nu e normal, as zice ca trebuie sa desfaci putin surubul de limitare a cursei schimbatorului fata in zona inferioara (Low). Daca asta nu schimba nimic, atunci probabil ca trebuie redusa putin tensiunea din cablul schimbatorului fata (presupun ca ai un barrel adjuster pe undeva pe traseul cablului schimbatorului fata, ori pe cadru ori "inline").

Cred ca am sa ma duc cu ea la magazin fiindca ajustarile astea ar fi trebuit facute de la bun inceput de ei si nu as vrea sa fac vreo prostie pe acolo plus ca am mai observat niste chestii care nu merg cum trebuie si e necesar sa fie remediate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 1 oră, black rider said:

Cred ca am sa ma duc cu ea la magazin fiindca ajustarile astea ar fi trebuit facute de la bun inceput de ei si nu as vrea sa fac vreo prostie pe acolo plus ca am mai observat niste chestii care nu merg cum trebuie si e necesar sa fie remediate.

 Inteleg ca bicicleta este noua. E posibil ca dupa ceva utilizare sa se aseze mai bine bowdenul in capetele de bowden. Asta provoaca o usoara dereglare a schimbatoarelor. Sa ii rogi sa controleze si cuvetele sa nu isi fi facut joc.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 24 minute, TAZ said:

 Inteleg ca bicicleta este noua. E posibil ca dupa ceva utilizare sa se aseze mai bine bowdenul in capetele de bowden. Asta provoaca o usoara dereglare a schimbatoarelor. Sa ii rogi sa controleze si cuvetele sa nu isi fi facut joc.

Da, este luata recent și cu toate că am mai fost o data pentru reglaje încă nu s-au rezolvat toate problemele. Printre altele, de fiecare dată când dau înapoi la pedale pe lângă faptul că pedalierul se mișcă destul de greu după o vreme incepe sa fie angrenată și roata spate (practic caseta de pinioane nu se mișcă 100% liber raportat la roata). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca să angreneze instantaneu (vorba vine) ar trebui să fie butucul spate de calitate foarte bună.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din cate stiu, respectiva bicicleta are roti Mavic Aksium, iar unsoarea (un fel de vaselina ceva mai fluida) care vine inital pe clichetii corpului casetei isi cam ia zborul destul de rapid. Procedura de curatare a zonei respective e simpla (trebuie 1 cheie imbus si una fixa), niste lavete (sau o carpa imbibata cu ceva degresant) si un ulei ceva mai gros.

Eu periodic cam efectuez operatiunea respectiva la ale mele Aksiumuri (sa zicem cam o data la 1000-2000 km).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, majikstone said:

Eu periodic cam efectuez operatiunea respectiva la ale mele Aksiumuri (sa zicem cam o data la 1000-2000 km).

Auch, a mele au 3500km și nu le-am făcut nimic în veci. Asta ar fi operațiunea? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, paulrad said:

Auch, a mele au 3500km și nu le-am făcut nimic în veci. Asta ar fi operațiunea? :)

 

Same, poate usor mai mult 4000-4500km. Aia e operatiunea.

 

Ideea e ca o data pe an sau de doua ori trebuie desurubata si insurubata la loc. Depinde de nr de km si pe ce tip de traseu mergi...o mai vezi si la ochi. Mai ales cu praful si mezeria de la noi din tara...ma uit uneori la imbinarea cadrului cu a furcii si pot face o plaja de nisip la ce se aduna acolo. Protectia de la Garmin o spal de fiecare data cand ajung acasa caci e plina de praf si nisip fin.

8 hours ago, paulrad said:

Îmi părea rău că n-am cheie să dau jos pinioanele :)

 

10lei din piata ;;)

 

Da' iti mai trebuie si un bici ca sa o pui caseta si la loc. Probabil merge si cu o bucata de lant daca esti mai indemanatic. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, paulrad said:

Auch, a mele au 3500km și nu le-am făcut nimic în veci. Asta ar fi operațiunea? :)

 

Da, si la Aksium e foarte similar, daca nu identic sistemul. Daca nu simti ca agata sau ca ar fi intrat mizerie inauntru, nu-ti bate capul, dar daca simti ca se invarte mai greu freehub body-ul atunci ar trebui aruncat un ochi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ideea de a nu deschide alt subiect, este vreo metodă mai prin care se poate desface un missing link de la KMC(e vorba de un lanț de 11 viteze) într-un timp rezonabil, este vreo scula specială pt așa ceva? Am incercat azi sa dau jos lanțul și cred că am pierdut cel puțin o oră și nu am reușit să desfac zaua respectiva, pare că e înțepenită și nu se mai clintește de acoloX(. Vreun sfat, o sugestie in sensul asta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In primul rand relaxez rantul cu o spita veche indoita la capele

 

1nKMmWP.jpg

 

 

 

Apoi cu un patent cu falci subtiri strang rolele zalei ca se apese cele doua jumatati.

 

iAnUk6M.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@LucianLS

Mersi de idee, am sa încerc să văd cum merge însă prima dată trebuie sa fac rost de cleștele respectiv. 

La MTB dădeam jos zaua respectiva cu mâna (chiar daca prima dată când o desfăceam mergea mai greu). Până la urmă sistemul asta mi se pare că își cam pierde din utilitate din moment ce trebuie să îți bați capul sa ai nu știu ce clește ca să dai jos lanțul. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@black rider la 9v desfăceam cu mâna foarte ușor, la 10v mă chinuiam de numa așa că am luat clește. La 11v nici n-am încercat, în schimb m-am chinuit bine cu o za shimano (până acuma am folosit doar SRAM/KMC) să o pun la loc, nici nu cleștele n-am reușit până n-am pus zaua invers (o fi unidirecțională :-?? )

 

Ia cleștele recomandat de @pro-e,  numa te joci cu el. Pt 50-60 de lei nu merită să te chinui :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Era sa îmi arunc cursiera pe geam, nu a fost o chestie mai enervanta ca și quick link ul de la sram. Clește, patent, șufă, cablu de frâna / schimbător, you name it nu a mers. Și am încercat și la KMC. Nimic!
Acum mă întreb ce naiba fac pe teren și îmi dau seama ca am cheie. Și chiar funcționează.
Însă acasă am luat jucăria asta pe care v-o recomand cu căldură

http://www.wiggle.com/birzman-chain-link-removing-pliers/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cleștele din link-ul pus de @pro-e e mai bun, deoarece forma fălcilor permite atât deschiderea cât și închiderea zalei.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inchiderea se face intanzand un pic lantul si apoi apasand pe pedala. Dar daca vreti sa stimulati economia cine sunt eu sa va opresc...

  • Upvote 3
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.