Aurel Dumitru

Sfat achizitie amortizor spate: FOX vs. X-Fusion

Recommended Posts

Buna ziua.

 

Acesta este  primul meu topic pe forum,  astfel ca daca nu e pus unde trebuie va rog sa-l mutati. Dilema mea este urmatoarea: am cumparat un cadru FS SH iar acesta a venit cu un shock RS Monarch R de 165 mm lungime. Dar lungimea acestuia nu asigura geometria necesara, saua este prea in spate iar unghiul HT este prea mic (este pe spate). Cadrul este un STEVENS F9 Race FR. Atasez 2 poze:

 - prima poza este cadrul ce l-am cumparat eu, cu shock-ul de 165 mm: http://s.go.ro/5lbk3zfe

- a doua poza este cum ar trebui sa fie: http://s.go.ro/kgap3a4b

 

Din ce am rascolit pe net nu prea am gasit sa spuna ce lungime ar trebui sa aiba shock-ul, din masuratori se poate pune un shock de maxim 200 mm si tot mai ramane un spatiu de 20 de mm intre seat-tube si bascula. Alternative de cumparare pentru shock ar fi:

- X-Fusion Scott Nude de 190x51 mm, nou si avand comanda pe ghidon pentru blocare;

- Fox Float Ctd Evolution 200x57, aproape nou.

 

Care ar fi mai bun din punct de vedere fiabilitate in timp si usurinta/cost de servisare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pune pe cel cu cursa mai mare, ca te interesează sa utilizezi cursa cadrului cum trebuie. De cele doua amortizoare nu pot spune pentru ca nu știu, probabil nici alții nu le știu asa bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E un model destul de vechi, nu știu ce lungime maxima de șoc încape în cadrul ăla. 

Să nu crezi că lucrurile astea sunt așa ușor de descifrat. Dacă nu știm exact ajutăm cine și cum se pricepe, mai dăm o căutare pe Gogu.

Nu e ca și cum ai suna la robot să-ți dea ora exactă în secunda 2. :)

De exemplu, eu n-am reușit să găsesc ce lungime maxima a șocului merge in cadrul ăla F9 team.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici nu prea o sa gasesti decat daca ai cunostinte de germana. Am luat-o babeste: am bagat bicicleta in suportul de reparatii, am scos shock-ul si am realizat masuratori. Concluzia: intra amortizor de maxim 200 mm. Ramane sa mi se raspunda la intrebarea pentru care am creat topicul: care ar fi mai bun din punct de vedere fiabilitate in timp si usurinta/cost de servisare ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cheltuiala pentru un șoc nou la un cadru model vechi nu merită, după părerea mea. S-ar putea ca ele, fiind optimizate pentru alt tip de suspensie spate, să se potrivească pe al tău ca nuca-n perete.

Dar, atâta vreme cât sunt lungimea potrivită...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andrei, X-Fusion nu sunt foarte populare la noi asadar greu sa-ti spuna cineva ceva de mentenanta, insa daca vei incerca pe mtbr sunt sigur ca vei afla.

Cat despre Fox, se poate face intretinerea acasa, insa o sa ai problema cu IFP-ul. Problema nu este nitrogenul, asa cum cere Fox, merge foarte bine si cu aer, ca doar are 78% azot, insa nu prea poti sa-l umflii acasa decat daca-ti fabrici singur niste scule. Nude-ul este ceva exotic, specific pentru Scott, este un shock tare, pentru ca Scott-ul nu are o eficienta de pedalare grozava.

 

Cele mai simplu de servisat sunt Monarch-urile.

 

In plus, trebuie sa stii ca shock-urile sunt ajustate dupa specificul cadrelor. Fiecare cadru, in functie de eficienta sistemului are nevoie de o anumita curba de progresivitate si de un anumit coeficient de amortizare. Acestea sunt scrise pe shock, in general fie sub forma unui cod de 4 caractere (Fox-uri mai noi) fie sub forma Climb (F/M/L) Tune(F/M/L) sau sub forma unui mic grafic cu bare.

 

In general shock-urile noi luate de pe raft (nu exotisme precum Nude) sunt M/M. 

 

Din nou, cel mai simplu de ajustat este Monarch-ul din shimstack. Si Fox-ul are un sistem similar insa sistemul nu este descris pentru public. Shimstack-ul nu este altceva decat un teanc de saibe de diferite grosimi care astupa niste valve. Uleiul circula prin valvele respective in functie de dimensiunea valvelor si de cat de multa rezistenta opune shimstack-ul.

 

In plus, in camera de aer se pot introduce distantiere, sau vaselina pentru a reduce dimensiunea camerei si a obtine o curba mai abrupta in functie de progresivitatea cadrului.

 

La final se aplica setarile "externe": presiune, rebound samd. Insa daca setarile interne nu sunt optime, fie o sa ai un shock tare si nu vei folosi toata cursa, fie nu va amortiza si roata va topai ca la un hardtail, fie nu te ajuta la pedalat, fie va bate in cap la fiecare damb mai serios ... fie ai noroc si nu trebuie sa-ti bati capul cu toata povesta asta :). Sansele sa ai noroc sunt minime.

 

Daca stiai toata povestea asta, atunci eu te-am plictisit degeaba. Daca nu o stiai iti vei da acum probabil seama ca nu este suficient sa iei un shock dupa dimensiune si gata. Ideal ar fi sa aflii ce shock a fost original pe acel cadru si ce tune a avut. Astfel vei putea sa iei ceva care sa se si comporte cum trebuie.

 

Daca vrei sa faci doar probe de geometrie, ia o bucata de lemn sau o platbanda, da-i niste gauri la 165, 195, 200 mm si probeaza astfel. Doar probeaza, nu mege cu bicicleta asa.

 

Sper sa-ti fi fost de folos si sa-ti schimbi parerea despre forum. Nu ti s-a raspuns pentru ca intrebarea ta presupune mai multe criterii pe care eu am incercat partial sa le explic mai sus. Nu sunt expert in shock-uri am invatat si eu de nevoie.

 

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.