yo6ial

Zi-i să-i zic... caut untură.

Recommended Posts

Caut de ceva vreme o vaselină, unsoare, zi-i să-i zic, cu proprietăţi diferite de unsorile pe bază de litiu sau bisulfură de molibden ori teflon. Cam opusul unei vaseline obişnuite.

Cea mai apropiată descriere ar fi unsoare pentru butuci NuVinci. 

Trebuie să protejeze role de oţel dar să împiedice alunecarea lor. Ceva lipicios? :D

Ca un rulment în care bilele se pot roti dar nu au voie să alunece... doar că vaselinele pentru rulmenţi probate până acum nu funcţionează. Lubrifiează excelent şi alunecă de numa. 

 

Ştie careva cum e lichidul pentru transmisii CVT? (auto) Fac oţelul lustruit mai aderent/lipicios? 

Pe vremuri, când casetofoanele erau la modă, angrenajul de amortizare a evacuării casetei era plin cu un soi de vaselină foarte vâscoasă care acţiona ca un guvernator de turaţie...

Am cam rămas fără idei. În încercările de a găsi unsoarea ideală deja mi-am asigurat rezerve pentru următorii 20 de ani şi cred că ar trebui să mă opresc din sampling. 

Unsoarea originală era de culoare roşie dar mi-e teamă că asta nu spune nimic. 

 

Sau măcar termeni mai tehnici pentru căutări mai detaliate? :)

Mulţam de atenţie! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rulmenții și ambreiajele unisens precum și vechile frâne în butuc, nu alunecă nici cu uleiuri. Pelicula e sfâșiată mecanic pentru că forța radială e și mai mare și variabilă. La mine forța radială e constantă și cea axială e variabilă...

 

Apoi Kluber-ul e tot un săpun de litiu...

 

Trebuie să aflu mai multe despre fluidul pentru transmisii CVT auto...

pare a fi cea mai apropiată situație de a mea. (Angrenaj cu suprafețe lise)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred că am găsit, e încă în teste şi din cea mai neaşteptată sursă: polibutenă. Un polimer utilizat în industria uleiurilor şi a unsorilor sintetice, cosmeticelor şi capcană (inumană) pentru şoareci. Până acum are tot ce vreau de la ea: e foarte lipicoasă, protejează oţelul de oxidare, se sfâşie greu dar nu suficient încât să creeze o peliculă între piesele aflate sub presiune, permiţând astfel un contact direct. 

Iar ca stabilitate termică şi mecanică a fluidului este foarte tare: nu-şi schimbă vâscozitatea decât pe la +200 de grade celsius. La negative n-am încercat încă.

 

Lipici pentru şoareci...  

 

Măcar pe moment am scăpat de grijă. Aia cu uleiul pentru CVT e de fapt pentru transmisii hidraulice, o turbină cu ulei, nu curele/lanţ pe fulii variabile. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti incerca un spray de lant moto. Este o unsoare/ulei mega-aderent. Liqui Moly la 200 ml s-ar califica.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e vorba de aderența lubrifiantului la metal ci de proprietatea de a preveni alunecarea rolelor. Mai mult adeziv decât lubrifiant. 

Imaginează-ți un rulment: bilele nu au voie să alunece în carusel, doar să se rotească. Dacă alunecă se tocesc și formează o zonă plată, pierzând secțiunea circulară. E ca și cum o roată dințată ar rămâne fără o parte din dinți.

Iar la mine, rulmentul e pe post de angrenaj planetar - extrag cuplu din caruselul cu bile.  Cu o vaselină clasică sau uleiuri normale, rolele alunecă și rezultă zero cuplu + rodaj. 

 

Polibutena merge foarte bine! Trag de multă vreme de motoraș și transmisia lui, în cele mai aspre condiții, se comportă normal și oferă un cuplu foarte bun. 

În timp și sub acțiunea constantă de forfecare din angrenaj, polibutena se subțiează un pic, pare că polimerii sunt sfâșiați dar subțierea asta se oprește la o cobsistență încă utilă și se păstrează constantă de mai multe luni. 

 

Numai primele 10s sunt cu roata din față și cum trage acum, prin zăpadă. 

Restul, alt domeniu, alte hobby-uri. 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.