Sign in to follow this  
Traveller

Israel

Recommended Posts

Foarte tare. Asteptam continuarea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Traveller said:

tariful de 10 EUR/MB al Vodafone

Poi nu era vorba că s-au scos tarifele din roaming? Eu vreau să mă mut de la sărăcia de digimobil și nu știu dacă la vodafone sau telekom.

 

P.S. Când am citit prețul cazării, mai să dau cu cornea în lentila ochelarilor. Sunt obișnuit cu paginile alea de călătorii unde se tot postează oferte de city-break la $80-$150/persoană/3-4 nopți :)) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu s-au scos tarifele de roaming decât pt țări UE, Vodafone are oferte pt o arie mai largă pe care o numește SEE , oricum Israel nu intră aici.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vineri 29 iunie, a doua zi.

 

Obiectivul zilei era anticul cartierul Jaffa, situat în sudul orașului, punct de plecare în expansiunea actualului oraș Tel Aviv.

Jaffa a fost port străvechi la Mediterana, a cărui existență e documentată prima dată de tăblițele de la Amarna la aproximativ 1350 î.e.n.

Tel Aviv a fost fondat în 1905 la nord și a înglobat Jaffa în 1950. Numele oficial al noului oraș a devenit Tel Aviv-Yafo. În ebraică Yafo înseamnă ”frumos”.

 

Întîi am schimbat niște shekeli la o casă de schimb din apropiere (1 EUR = 4.2 NIS).

După care ne-am urcat în autobuzul 66, din care am coborît în dreptul moscheii Hasan Bek, care marchează extremitatea nordică a Jaffei.

Hassan Bey (sau Bek) a fost guvernator Otoman în Jaffa între 1914-1916, moscheea fiind construită în acest interval de timp.

41334023360_6fe01b95ef_c.jpg

 

43041120242_1cf9e68688_c.jpg

 

Legat de călătoria cu autobuzul, drumul costă 5.90 NIS de persoană, bani care se plătesc șoferului la urcare pe prima ușă. Biletul este tipărit pe loc. Indicații despre trasee am obținut prin căutare pe sfintele hărți ale lui Gogu. Planul era să vizităm Jaffa și să ne întoarcem pe jos acasă, și ne-am ținut de el, rezultînd următorul traseu: https://www.strava.com/activities/1675484094

 

Să menționez că, fiind vineri, după ora 12 se închid magazine și nu mai merg autobuze și trenuri, pentru că se intră în Shabat pînă sîmbătă seara. Restaurante și supermarketuri mai poți găsi deschise, iar pentru deplasări lungi continuă să meargă taxiuri private (inclusiv Gett, echivalentul autorizat al Uber în Israel). Un drum din centrul Tel Avivului pînă la aeroport cu Gett costă cam 120 NIS (am simulat pe aplicație), însă trebuie să ai conexiune la internet pe mobil tot timpul, iar prețul e mare, oricum.

 

De la moschee ne-am îndreptat spre malul mării, de-a lungul căruia am mers spre sud, prin parcul Charles Clore. În plan depărtat prindea contur fortăreața Jaffa.

29219385138_fdfda5cb62_c.jpg

 

43092068231_b36e7eb5a3_c.jpg

 

Plaja omonimă, cu valuri mari care permiteau amatorilor de surfing să se dea în spectacol.

43041143332_a32c8d08bf_c.jpg

 

42373663364_f55105b421_c.jpg

 

28222996237_67f265d10e_c.jpg

 

După plajă se intră pe un pietonal de-a lungul țărmului.

42373193724_422e3cf727_c.jpg

 

42186954085_c7e1c7f0c7_c.jpg

 

42373198864_d5c92b4339_c.jpg

 

O stație a sistemul de închiriere biciclete Tel-O-Fun.

43041175322_f47af8d753_c.jpg

 

Zona portului antic e amenajată cu tot felul de magazine de suveniruri, galerii de artă modernă, cafenele și restaurante, inclusiv restaurantul Bătrînul și Marea.

43041181162_9ba7ee6a49_c.jpg

 

28222629387_94a176fa4a_c.jpg

 

Partea mai interesantă de-abia acum începea, pentru că am făcut o buclă de întoarcere, intrînd pe străduțele vechi, înguste și umbrite, urmînd a urca în cetate și grădina lui Ramses, punct de belvedere asupra întregului oraș.

41280322070_a6eaf66e67_c.jpg

 

Am stat și am mîncat cîte un sandviș pe treptele străduței, chiar lîngă ușa unei sinagogi ce se chema Lumina Vieții (dacă n-ar fi avut plăcuță, n-ai fi ghicit-o, atât de pierdută era, cu ușa ei de fier vechi cu tot).

42186998895_55fdc05480_c.jpg

 

42373242104_ba2c995803_c.jpg

 

Am intrat în cetate prin strada Louis Pasteur. Se poate urca pe scări și direct din port.

42373253284_a6002b1646_c.jpg

 

43041243532_da0815b421_c.jpg

 

Toate aleile sunt marcate cu plăcuțe de faianță colorate și numele lor începe cu ”Norocul...” (Mazal) urmat de o zodie.

De ex. Mazal Șor - Norocul Taurului, Mazal Teomim - Norocul Gemenilor, Mazal Gdi - Norocul Capricornului

28222708417_d987f956a2_c.jpg

 

29219550928_760afda9c2_c.jpg

 

28222723807_bc6fd0f407_c.jpg

 

Înainte de ieșire ne-am oprit la Portocalul suspendat, un fel de sculptură ce dorește a întruchipa dezrădăcinarea oamenilor, conform artistului care a făcut-o și a plasat-o aici în 1993.

29219554008_2d2ca280dd_c.jpg

 

-va urma-

 

  • Upvote 5
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieșind din cetate...

43041280852_c55bcd36b8_c.jpg

 

...se intră în grădina lui Ramses.

28222732157_2148b48944_c.jpg

 

Se urcă pe scări pentru a se ajunge la platoul belvedere.

Vedere către biserica Sf. Petru, cu turnul clopotniței sale, care e unul dintre simbolurile Jaffei.

29219571708_3a3a36d145_c.jpg

 

Vedere către plajă și orașul nou.

[43041289122_fcab34b012_c.jpg

 

...și vedere către mare și port, de unde am venit, pe ocolite.

42373339534_f850cb53b6_c.jpg

 

Pentru a ajunge în piațeta bisericii, am traversat Podul Dorințelor, care are zodiile marcate pe balustrade.

42187088055_cca910da0c_c.jpg

 

29219625148_0034ecbb32_c.jpg

 

28222901687_f1abf4dea9_c.jpg

 

În piațetă sunt cîteva magazine de suveniruri și 2 cafenele. Am șezut la Cafeneaua Clopotul, ne-am bucurat de umbră, de atmosferă, am mîncat și am beut. Pe arșița asta, trebuie să spun că o Coca-Cola mergea de minune la ora prînzului.

28222906237_1d24f82e21_c.jpg

 

La plecare, am intrat și în biserică. Ea a fost construită în 1654, dar distrusă și reconstruită de 2 ori de-a lungul vremii, structura actuală datînd de la 1894.

29219766578_1f1c7e18a7_c.jpg

 

41527285350_231f79b94e_c.jpg

 

Inscripția de pe tavan: ”Tu es Petrus et super hanc petram edificabo ecclesiam meam.”

43287683952_9ed277dea3_c.jpg

 

Se coboară ușor către oraș, ieșirea din Jaffa fiind marcată de Turnul cu ceas, construit la 1900, în timpul ocupației otomane.

42187262025_804ed7e422_c.jpg

 

28222931827_bcaeae1cf4_c.jpg

 

Intrînd în Neve Tzedek, primul cartier al Tel Avivului (cronologic vorbind, a fost primul ridicat de evrei în afara Jaffei arăbești), nu puteam să nu ne oprim la muzeul în aer liber al primei gări din Orientul Mijlociu.

Vechea gară Jaffa este cunoscută de localnici sub numele HaTachana, adica STAȚIA. Cuvîntul îmi era deja familiar din autobuz, fiind auzit la fiecare anunț al crainicei privind stația curentă și următoare.

41280590460_969d8e1cf9_c.jpg

 

Gara a fost construită în 1892, ca punct de start al noii căi ferate Jaffa - Ierusalim (55 km care erau parcurși în 6 ore, călătorie care oricum reprezenta un progres imens față de transportul de călători și mărfuri în spinarea cămilelor).

Acum este un spațiu multicultural, care găzduiește tot soiul de evenimente, concerte, cafenele. Cînd am ajuns noi era liniște. Eu, ca trenulist, m-am bucurat în tihnă de clădirea gării, de linii și de vagoanele expuse.

42187289515_c36438d4e3_c.jpg

 

41280607700_1025ac3478_c.jpg

 

41280625460_93115feede_c.jpg

 

42187294155_02b09ed386_c.jpg

 

41280617640_e41d8d0ebb_c.jpg

 

42373604234_b06cd381b7_c.jpg

 

29219820818_1d069c5c45_c.jpg

 

De aici încolo am mers către casă pe străzi cu case cochete, contrastînd izbitor cu aspectul zonei nordice, pline de blocuri și zgîrie nori unde locuiam noi. Eram practic în centrul Tel Avivului, pe străzi comerciale, cu tot felul de magazinașe și cafenele. Am făcut mai puține poze, că eram un pic obosiți.

Bulevardul Rotschild e probabil principalul loc de promenadă, construit în același stil deja văzut pe Nordau, însă mai elegant, mai îngrijit - o bandă de pietoni și una de bicicliști pe centru, plus spații de joacă pentru copii și chioșcuri, cu benzi auto pe lateral.

42187319195_8982be6879_c.jpg

 

42373651404_1ae38b90b6_c.jpg

 

Se lăsa seara, GPS-ul ne conducea ușurel către casă.

42373641834_45acc1b6fc_c.jpg

 

43092560831_a24531c2d0_c.jpg

 

 

  • Upvote 5
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 6 ore, Traveller said:

Vechea gară Jaffa

 

Frumos cum pe unii ii duce capu' sa pastreze si sa puna in valoare patrimoniul industrial iar in RO se cam alege praful de acel patrimoniu.

Mai multe detalii despre calea ferata Jaffa - Ierusalim: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaffa–Jerusalem_railway

 

Oarecum in context, prima cale ferata functionala din Imperiul Otoman a fost Constanta - Cernavoda (1860).

 

Foarte frumosa si interesanta povestea, asteptam continuarea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sîmbătă 30 iunie, a treia zi.

 

Asta a fost zi de plajă. Am mers pe jos, pe traseul deja știut. Majoritatea magazinelor erau închise. La dus am găsit un mic butic de unde ne-am luat apă și înghețată. Pare să existe o singură marcă de apă îmbuteliată, Neviot, care peste tot e 7 shekeli sticla de jumate. Tot cam așa și o înghețată.

Întîi ne-am așezat pe prima plajă de la nord, Metzitzim, în aria aflată ”la liber”, a celor cu prosoape

42240776945_71abb08d23_c.jpg

 

Am stat cît am stat,  pînă cînd am decis că zgomotul celor care jucau Malka, un fel de ping-pong cu palete mai mari de lemn, ne-a făcut să mergem mai la sud, pe plaja Hilton.

42205622335_c730a63b78_c.jpg

 

Era ceva lume la plajă. E frumoasă Marea Mediterană, e mai prietenoasă decît cea Neagră. Alte valuri, alt nisip. Nu în ultimul rînd, alți oameni. Nu am văzut gunoaie pe plajă. De la postul de salvamar erau comunicate non-stop mesaje de avertizare pentru cei care păreau că se aventurează dincolo de steagurile roșii sau negre (valurile sunt mari, chiar dacă există îndiguiri care protejează toate plajele, de la nord la sud).

43339383551_ec5bc07eb1_c.jpg

 

La ora prînzului am decis să ridicăm ancora și să mai aruncăm o privire plajelor aflate mai la sud. Erau 34 de grade.

43339382461_8965fda66b_c.jpg

 

Între plaje sunt zone înguste de tranziție. Una din ele, mai pietroasă. Nu a fost lăsată la voia întîmplării, ci a fost transformată în plajă pentru cei care vor să vină acolo cu cîini. N-am făcut poză, că mi-au atras atenția bicicletele parcate ăn dreptul plajei Hilton. Umbrelele din spate indică faptul că e secțiunea de plajă dedicată comunității LGBT. De altfel, Tel Avivul e un oraș deschis în direcția asta.

43339379941_e953da8943_c.jpg

 

Bicicleta asta părea să aparțină altui sistem de închiriere, Ofo.

43339381061_12127d899a_c.jpg

 

Pe urmă am luat-o inapoi către casă. Întîi am căutat o terasă unde să putem mînca de prînz. Am găsit pizzeria Campanello, de pe bd Nordau colț cu Ben Yehuda.

42205629515_a63928d616_c.jpg

 

Interesant e că plata cu cardul se face de către chelner, care ți-l ia și fuge cu el... în interior, unde trage banii de pe el, fără a fi nevoie de PIN, apoi ți-l aduce înapoi.

Pe notă scrie dacă bacșișul (”Service”) e inclus sau nu. Un fel de mîncare plus o băutură de căciulă, la 3 persoane, a fost 180 NIS.

 

Cactus-trident în grădina unui bloc:

42622046114_3f02200012_c.jpg

 

Am reușit să găsim și un supermarket unde să facem aprovizionare pentru meciul de seară.

Voiam și altceva decît GoldStar, și am găsit Malka, Pale Ale de Israel. Foarte bună.

28275568067_cea70557e9_c.jpg

 

Seara am ieșit în parcul din spatele casei și ne-am pregătit micile bagaje.

 

Vedere de la balcon...

La apus:

43339379171_6dae475a66_b.jpg

 

Și noaptea:

43339384721_9647bac93c_b.jpg

 

  • Upvote 4
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duminică 1 iulie - a patra și ultima zi.

 

Ne-am trezit, am mai lenevit la micul dejun pe balcon, și la 11, conform înțelegerii cu gazda, i-am lăsat banii pe masă și am plecat. Cum aveam avion la 22.30, aveam o jumătate de zi înaintea noastră.

Am luat autobuzul 142,  care ne-a lăsat în Jaffa.

29273376918_5813f23f30_c.jpg

 

Obiectivul era să hoinărim printre tarabele bazarului (Jaffa Flea Market) găzduit de strada Oley Zion și cele din jurul ei. E deschis de duminică pînă joi, de la 10 la 18, și vinerea de la 10 la 14.

42426440524_ee840e9e50_c.jpg

 

Oamenii vînd toate vechiturile posibile.

29273380938_4c94517377_c.jpg

 

28275577977_f7e2c25b7d_c.jpg

 

Vedere spre clădirile portului, zonă deja vizitată.

43094932962_38b252366e_c.jpg

 

Prînzul l-am luat la o terasă, la intersecția străzio Oley Zion cu Yeffet. Urbano se numea.

43145010311_525fd4e273_c.jpg

 

Pe urmă am luat-o în jos pe Yeffet, să mai explorăm o bucată de cartier ce ne rămăsese necunoscută.

Pe partea stîngă, la nr 51, se află Biserica Sfîntului Anton din Padova. Era închisă așa că am admirat-o doar pe dinafară, din stradă  și din curte.

A fost construită în 1932, în stil gotic.

42240792155_198c6cc66f_c.jpg

 

42426454014_4214eed2a9_c.jpg

 

41334001340_001fcaa456_c.jpg

 

Am continuat să hoinărim pe străduțe. Niște cactuși dormeau netulburați în plin soare.

42426457164_3ed1bc65b3_c.jpg

 

41334006080_e711c35d82_c.jpg

 

Gardurile înflorite sunt un lucru obișnuit.

41334009370_e5e72321af_c.jpg

 

Trecere dintr-o străduță într-alta, printre case.

42240801745_cd5eac44a4_c.jpg

 

O ultimă privire către moscheea Al Siksik, construită în anii 1880, abandonată de prin 1960 și recent redeschisă, a încheiat plimbarea noastră în Jaffa.

28275601167_f80967ca2e_c.jpg

 

Am luat din nou autobuzul 142 spre stația Savidor, iar de acolo autocarul către aeroport.

A fost un weekend prelungit care ne-a plăcut. și binînțeles că o să revenim ca să vedem împreună Ierusalimul, valea Iordanului și Haifa (pe care eu le-am vizitat, dar pe cînd călătoream cu serviciul).

 

 

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Traveller

 

Frumoasa poveste si multumesc pentru disponibilitate.

N-ai incercat deloc mancarea arabeasca?

 

Ca sugestie, pe langa ceea ce ti-ai propus pentru viitor, adauga si Marea Moarta, la minus 400 de metri altitudine.

Am fost acolo intr-o zi de 1 ianuarie acum multi ani. Se putea face baie fara probleme, insa nu m-a dus capu' sa iau si slipul.

Plus drumul prin desert pana acolo, care mi s-a parut foarte tare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am fost la Marea Moartă, tot în 2007, când am văzut și Ierusalimul (unde am stat), lacul Tiberiada, Bethlehem și Haifa. Dar vreau să revin, să le iau pe îndelete.

Despre mâncare, in afară de clasicul falafel umplut cu tahini și asezonat cu salată tabouleh și humus, altceva nu am incercat de data asta. Acum 11 ani, in Ierusalim, ajunsesem într-un restaurant marocan unde am incercat un platou cu tot felul de feluri de mâncare vegetale foarte condimentate. Nu pot să zic că aș încerca din nou combinațiile alea. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa incerci la Haifa mancarea arabeasca. Acolo deja se simte aroma Beirutului.

Si acum, dupa mult ani, imi aduc aminte cu placere de mancarea din Haifa, inclusiv un desert similar cu cataiful si ornat cu muguri de pin. O nebunie, simfonie in cerul gurii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimic despre mancarea evreiasca? Sakshouka? Ciolent? tot felul de covrigi dulci? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cholent e termen idiș din Europa de Est. În Israel tocănița aia se numește hamin. Dar nu am intrat prin restaurante (în afară de terasele de care am vorbit), și nu am văzut-o nicăieri prin meniuri. 

Șakșuka era, dar nu am avut curiozitatea s-o încerc. Am să încerc s-o gătesc acasă însă. Asta nu e mîncare tradițională evreiască. ci arăbească, magrebiană.

Cînd zici ”tot felul de covrigi dulci”, mă gîndesc la două chestii, pe care oamenii le pregătesc de sărbători: sufganiot, gogoșelele de Hanuka, și humntaș, cornulețele de Purim.

Pe alea le știam de la București :).  Nu am văzut pe acolo, și am trecut pe lângă diverse patiserii/cofetării din Jaffa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anul trecut pe vremea asta aveam deja luate biletele pentru întoarcerea în Israel, ca să continuăm ce-am început în 2018. Si la fel le-am fi avu și azi, dacă nu apărea pandemia lui pește prăjit.

Așa că am să continui povestea excursiei de anul trecut, în care nu am mai rămas doar în Tel-Aviv, ci ne-am aventurat în alte cîteva locuri deosebite - Haifa, Ierusalim, Marea Moartă.  

 

De data asta nu ne-am mai încurcat cu Wizz, ci ne-am luat bilete la ElAl. Pe 23 iunie 2019 am aterizat pe aeroportul Ben Gurion. Era duminică, și alegerea perioadei nu a fost întîmplătoare - voiam să nu mai prindem vinerea și sîmbăta, cînd multe angarale sunt închise de Shabat, inclusiv (parțial) transportul în comun. Astfel, am ajuns la concluzia că duminică - joi e intervalul optim de călătorie.

 

Din aeroport, de la parter, ne-am dus direct în gară. Aveam aplicația de Android a Căilor Ferate Israeliene (Israel Railways - רכבת ישראל) instalată, cu cîteva capturi de ecran salvate. Aplicașia e prietenoasă, în fiecare seară ne planificam programul pentru a doua zi cu ea, fără dificultăți.

Trenuri către Tel-Aviv vin la fiecare 30 de minute, bilete am luat de la casă (13.50 shekeli de căciulă, adică vreo 15 lei). 

y4m4_zbuHHDloj1UcYptRIffDu3BMj9XZQ9F6zIb

 

 y4mg8j613IBAnroBTqLGhEu5D4coeEqjiAxFx6X4

 

Am coborît la Tel-Aviv Savidor (a treia stație, după cum se poate vedea din harta de mai jos). Rețeaua de căi ferate se desfășoară în principal pe axa N-S, de-a lungul țărmului Mediteranei, cu 2 ramificații spre Ierusalim și Beer Sheva).

Israel_Railways_Map_(en).png

 

Am stat în același apartament ca în 2018, la  Shika 30.

În după-amiaza și seara de duminică am ieșit doar la o plimbare pe jos, pînă la plajă.

y4mKd3_t9SzOnkPlWerMwaUFR1Pw2egki17rEQ8s

 

y4meTYrYxZDZaxr2nfqAwvfkObFZdOaDCtKcGE5G

 

După ce ne-am bucurat în liniște de apus, ne-am întors acasă, am luat o bere și ne-am făcut planul pentru a doua zi, cînd urma să mergem la Haifa.

De la balcon se dăsfășura aceeași panoramă de oraș care nu doarme niciodată...

y4m1KB4YY_g7GFaQwzggZRPQGAqYJJ2OyhIduss7

 

  • Upvote 3
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieșiți din Grădini pe Bd. Hatzionut, am luat această stradă la picior ”în sus”, cam 1 km cu medie de 5%, spre vîrful muntelui Carmel, care domină orașul.

În secolul al XII-lea, pe timpul prezenței Cavalerilor Cruciați în zonă, s-a fondat Ordinul monastic (creștin catolic) al Carmeliților.  Sursa de inspirație a fost grota Sf, Ilie, unde legenda spune că a trăit acest profet. De-a lungul vremurilor, începînd cu 1238, ei au fost obligați să părăsească așezămintele ridicate aici și să se refugieze în Franța, unde au început să ridice biserici și mînăstiri ale ordinului.

Astăzi, pe  acest loc se înalță mînăstirea Stella Maris, ridicată la 1836. 3 ani mai tîrziu, Papa Grigorie al XV i-a acordat titlul de Basilica Minor.

Ea este centrul mondial al Ordinului Carmelit. 

 

Pînă să ajungem, înaintînd lent prin caniculă, am rămas fără apă și am tras pe dreapta la o terasă. O pizza, o bere sau o cola ne-au dat o impresie ceva mai roză asupra vieții.

y4mipOdzfPjoPNhjvW9RcTx-V1v0aJVjB6npWXm-

 

Am ajuns și la mînăstire. La intrare sunt împlîntate în gresia podelei 2 plăci comemorative ale celor 2 monahi care au înființat ordinul.

y4mHWmMEINph-jiM_DrnLNEbNUpqxPCc5k81nQF3

 

Orga plasată deasupra porticului de intrare.

y4m_WaqPc6zdVfd9lNaPfxz0ZIcGqRYbSY0MT5iq

 

Cupola

y4mx0zIn8meBk4JX_tau7W4-KYIuBuih-6GjwzcH

 

Grota lui SîntiIie, situată sub altar.

y4m8UkuUEJfDKCiBt3AvB63bs3Ws_BcL6pMFUxhr

 

Și altarul propriu-zis, cu sculptura Maicii Domnului, patroana ordinului.

y4mUHZ5GzJqRHM_h4RzHdRPcuMaytqCYcv9OpeLY

 

Lîngă mînăstire este Cafeneaua Austriacă, unde am mai șezut o jumătate de ceas, după care ne-am îndreptat spre telegondola cu care se coboară pe malul mării.

Punctul de belvedere Stella Maris, amenajat în apropierea stației.

y4myZZ6ZqVrQy-u-oGUixOcZbi78HJ7J1N5FX5lu

 

Gondolele sunt sferice, iar un drum costă 19 shekeli de persoană (28 tur/retur), adică vreo 20, respectiv 30 de lei.

y4mGXHd9O4L4-R0kYeX5O4GrI_YoRCqmuuAwTNFW

 

Stația din vîrf, văzută de jos.

y4mY_mbDA9DnLx2MDiXtqHpRo1cOZIWzjZo69qyx

 

2 oamni care se bucurau de nisip și mare :P

y4mna9Ttv9uJKT_TPkMO9JivyeYJw9FNsppn80OM

 

Promenada situată de-a lungul țărmului, care urma să ne conducă spre gara secundară Bat Galim (fiica valurilor).

y4mEVNMOLZX1H-7lhG_zfKf4ayn5W6KjvTBKf8uv

 

Pe peronul gării, așteptînd cuminți trenul înapoi spre Tel Aviv.

y4m6mQaREg__spwM2TQgxXMZdPntKmjX67jCxCT_

 

y4mx0UGHV_Lfr5byu2-R4GtGfKpq3JzYEJ64g4_E

 

Indicatorul pentru transportul de biciclete există pe toate trenurile, dar nu am văzut spații dedicate în vagoane.

y4m_qVbHAvSp4P0AMYk-osPAPBwc8QQhXKT-WgWb

 

Seara am petrecut-o preparînd singuri cina acasă, alături de o bere pe balcon.

y4m0mkDxrTT-tWWuq4vWWXpxK3-Es3fqAtJ241DL

 

Traseul zilei 2, prin Haifa:

https://ridewithgps.com/routes/32296061

 

 

 

 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luni, 25 iunie, era ziua dedicată Ierusalimului.

De la Tel Aviv se putea ajunge fie cu autocarul, fie cu trenul pe vechea linie construită de englezi, de care am vorbit în prima poveste.

Iată însă că în decembrie 2018 fusese dată, după 17 ani de construcție, calea ferată rapidă dintre cele două orașe.

Este prima cale ferată electrificată din Israel și a fost inaugurată pe bucăți de-a lungul anilor, din cauza terenului dificil (deșert, munte) care a impus numeroase lucrări de artă.

La momentul cînd am călătorit noi, electrificarea era completă pînă la aeroport (unde am și schimbat peronul), dar ea continuă prin culoarul din Tel-Aviv și astăzi.

Acum vreo 2 zile am văzut o știre cum că ajunsese chiar în stația Savidor, de unde luam noi trenul.

 

Pe la 8 și ceva eram în gară, cascînd gura la trenuri și călători.

y4m8djPBeOAzRzVxytFtdMUHj4Oifb2fK-Qfa9EG

 

y4mHNZc4JTjK2JePkm8jaBhZ-Ut_frDQacqDuXcW

 

Fiind zi de lucru, trenul spre aeroport și peroanele unde trebuia să facem schimbul erau pline, dar ne-am descurcat.

Trenul 729 mergea non-stop pînă la noua gară Yitzhak Navon - 56 km de cale dublă electrificată au fost parcurși în 27 de minute.

 

Prima lucrare artă de după ieșirea din Tel-Aviv este viaductul valea Ayalon, care are 1200 m lungime și 40 înălțime.

Imagini cu el, de pe wikipedia

1920px-Modiin-Jerusalem_Railway_Bridge6_

 

1920px-Modiin-Jerusalem_Railway_Bridge6_

 

Pentru toată calea ferată a fost nevoie de 11 poduri și viaducte (total 3 km lungime) și 4 tunele (total 20 km lungime). Cheltuiala a fost de vreo 2 miliarde USD.

Cel mai lung tunel este Abu Ghosh, 11,6 km, urmat de cel de 2.9 km care se termină în gara Navon din Ierusalim.

De-a lungul deplasării prin ele îmi plesneau urechile mai ceva ca în avion...

 

Gara Navon este atît de adînc îngropată, încît am urcat un șir nesfîrșit de scări rulante pentru a ajunge la suprafață. Pe bilete dădusem 23.50 shekeli de căciulă (vreo 25 de lei).

y4mC9kLdK8O0RJYk-EFhtm8nXbzxfkvbPlm6mAxc

 

Scopul nostru era să ajungem în Cetatea Ierusalimului, și am luat-o pe jos, pe același traseu cu recent deschisa cale de tramvai.

y4mj0lGUAzpZSsfLzCGtF3JsU7OKXdfgpq1l0ExX

 

Am intrat în Cetate prin poarta Damasc,  una dintre cele mai aglomerate dintre cele 8 porți, prin care se intră în cartierul arab, care ocupă partea de est și nord est a cetății.

y4mwTd7jG2CDh5iKQQMLgqBVSkdYjQZ19B2XGtei

 

A fost construită între 1537-1542, pe cînd Ierusalimul se afla sub conducere otomană, sultan fiind Suleiman Magnificul.

Traseul nostru a inclus însă și cartierul creștin, care ocupă partea de nord-vest a cetății, și evreiesc, din sud.

webRNS-EASTER-PHOTOS9-041317.jpg

 

Pentru asta ne-am abătut ușor către dreapta, navigînd prin lume pestriță , clienți, turiști și negustori deopotrivă, ca să intersectăm Via Dolorosa.

y4mF2QgeunoGouhP9Mt5J0f4QYMJX2pkBltSI37K 

 

y4maq8zIVDCE9sUjL3ICdSlntt3lklCXMTi-Re6J

 

y4mQ2ppY2ZI8qHp82t5skVGV___PY0P_FFevdhuP

 

Prima oprire am făcut-o la Biserica Sfintei Familii (Ecclesia Sanctae Familiae, Kirche der Heiligen Familie), o biserică catolică înființată la 1863 de către Imperiul Austro-Ungar, în curtea primului han pentru pelerini (Austrian Hospice), ce fusese ridicat 10 ani mai devreme.

y4mPYC0-NSGhaXMCedGQuR2mRdon57S2wVFoD-e0

 

y4mXJpIiKZdAg108l3xF3bWLOoNMWCT-Mpi_htqY

 

Biserica e e fapt o capelă în care se intră din holul principal al misiunii austriece.

y4mGw3uhgqhpIHamsZKO359p0HvIMeAbmggHHVNK

 

y4mMsUmwcFwfubMjdiWjgXs0WgpTNWhYVxPbYrfP

 

y4mRBOESiuv9BAfC1U7SDitoU_DhLwsMSAqWC3NT

 

La poarta capelei începe practic, spre est, Via Dolorosa (în ebraică Strada Iluminării - HaGhia, de unde și termenii de hagiu, hagialîc).

y4m0xAeT4CJp0r9ZSPwOFX-3_HlRiUufYBCYAp7A

 

Chiar dacă nu se mai numește practic la fel, ea continuă și spre vest, pînă la Biserica Sfîntului Mormînt (unde noi n-am ajuns de data asta). 

Am mers deci spre răsărit, în sens invers pe drumul Crucii.

Plăcuță indicatoare aflată în curtea Bisericii Catolice a Condamnării. 

y4mlQQRvBnpPekH2t1Gsi36naeZvzu41TmDUWUsQ

 

y4mmuBOS5X9TY1orID4qhOOiM-DordpkCDERua3j

 

Biserica aflată în dreapta, cum se intră în curte, era închisă. Era însă deschisă capela din stînga (Biserica Biciuirii), unde răcoarea contrasta marcat cu zăduful de afară, așa că am șezut cîteva clipe pe băncuță. Mesajul scris în piatră nu mai are nevoie de traducere...

y4m2j8FLX0C58loZszle3oua8i5OMeAwB3NOPnq0

 

y4mzVaGSpvrn_VS2ZkfZEfww0QKr1wzslv9pYHVY

 

De aici am făcut un pic cale întoarsă, ca să mergem spre Zidul Plîngerii.

y4m5WurTjoYg87D005E6yDQQV6WndbndwRT2fLin

 

E plin de magazine de suveniruri și dughene cu fructe, legume, patiserii, măcelării arăbești.

Ne-am oprit nițel la prăvălia unui palestinian de unde îmi luasem niște tricouri în 2007, pe cînd ajunsesem aici prima dată, cu serviciul.

Palestinianul m-a recunoscut, ne-a servit cu cîte un ceai cu mentă și i-am făcut din nou vînzare.

y4mIk-foNuab8oLlibQLavLofyt12Meb_c_hK2L2

 

Genți din piele de cămilă și nu numai.

y4mR1LxK8ZnbWs5Cvo-Zv75JYOCX0cYbsUcmTHBq

 

Mesaj pentru vizitatori, la intrare în tunelul de acces la Zidul Plîngerii.

y4mYorr4b-YAkaZKPuE-yDY2Eas7-7bxj9AgX0by

 

Piațeta Zidului (acces în jumătatea stîngă pentru bărbați, dreapta pentru femei).

y4mJ6mAEymBtM2QbxkpK5qOtOlok3fO21loCSNqH

 

y4mhH80BrMNiN33MhazAg9ROoTXa4TY52YD0dvxt

 

-va urma-

 

 

 

  • Upvote 2
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din cetate am ieșit pe poarta Dung (presupusă a fi fost folosită pentru evacuarea gunoiului, de unde și numele), si am purces a ocoli spre nord-est, către Muntele Măslinilor.

Pentru asta am mers pe Derech HaOfel (Calea Întunericului/a Damnării). Peisaj tipic pentru cartierele mărginașe ale Ierusalimului de Est, predominant palestiniene (aici Silwan).

y4mp9QWUoCR98YjnaKJh7k1cjs6JeZmndUwMRxbQ

 

În plan depărtat, autobuze cu turiști, staționate pe Bd. Yerihon. În plan apropiat, în valea seacă de la poalele Muntelui,  monumente funerare ale unor profeți, sculptate într-o singură piatră (monoliți), datate de arheologi în jur de sec. I î.e.n.

y4mfguddl6fwb-binXW4jPKDQ3xLw28XK3MTy0qQ

 

y4muu_75PjNG9VWkpo-jqBSycuT5UXl43VzfC_k-

 

La poalele piciorului vestic al Muntelui Măslinilor a fost ridicată în 1924, pe ruine antice datate sec. al IV-lea e.n., Biserica Națiunilor. Este romano-catolică, dar vin aici creștini de toate riturile. Grădina din stînga ei este Ghetsimani. Biserica din dreapta, cea cu turle aurii cu arhitectură tipic rusească, este biserica ortodoxă a Mariei Magdalena.

y4m9TzkPwOMP9VuXFOjIOfei2T8XUvJC6uyZLt5-

 

Acolo am ajuns în următoarele minute. Fațada bisericii, proiectată în stil neoclasic, are 4 coloane, iar în apexul lor sunt sculptați cei 4 evangheliști (care erau chiar toți prezenți, de la stînga la dreapta:  Marcu, Luca, Matei și Ioan)..

1280px-Church_of_All_Nations_Church_of_A 

 

Tavanul bisericii, care e format dintr-o secvență de suprafețe semisferice și dă impresia unui cer înstelat.

y4mZN3BhcN8qeOpuCwGip-5aUvQahP35HIk3bBbR

 

y4mSe_B3JrY3ih4_y48OXr_KpeueHtTibWTzan3X

 

Abside laterale.

y4mtgkpQkD9KSHZ3Si7xkHZ8ttRTNgx4-iDeJw3c

 

y4mIyMgDHXqtnts_GlgZ1cIR0EdDd85J5T1e1WgP

 

Părțile laterale ale navei.

y4mgU_MFzoF8O-RrECqIdAtc0AapJUC3EY2MV3Wk

 

Altarul are în fața sa o suprafață de pămînt pietruit pe care, zice tradiția, s-a rugat Iisus în seara în care a fost arestat.

y4mnWJroQKTZS7kV1cR7d6MepTgNFt3b2JufQg-i

 

Ieșirea am făcut-o prin Grădină, al cărei nume în aramaică și ulterior în ebraică înseamnă de fapt ”presă de ulei”, Gat Shmanim. 

y4mWP9Dg1fzgq505ubf4nY7v4g4fmDiO6lcepHQV

 

y4mtLX6zqN5stiTEVM-IpcAmnxFaFzUhvltFBMpG

 

y4mJWij4xKJI_BvF6DzQqzVXlbCEIIQkon15DEyk

 

y4mLhvgTesWJJX08K3rGEwz8uLKiKbiplJPEOE5U

 

y4miTqX88bGB3aAaa3JC71ncWwahEBdKwy1m5WP_

 

De aici începea partea mai grea, avînd noi de urcat cu piciorul, cale de 800 de metri, pe o rampă cu medie 9% și maximă 17%,  la vreo 35 de grade, pînă în vîrf.

y4mF-qghffM2uF8LuaSyue1n1flUbzvdxsqa9Coa

 

Panoramă dinspre cimitirul catolic spre Cetate și centrul Ierusalimului. Moscheea Al-Aqsa, cu cupola ei aurie, domină zidurile cetății.

y4m0wrBDAWus-EvvHJ4L-KtaS3VO2te9OlsOSN6R

 

Sus am intrat în Biserica ”Pater Noster”, o biserică romano-catolică, parte a unei mînăstiri carmelite.

Pe zidurile incintei sunt plăci de ceramică pe care e tipărit, într-o multitudine de limbi, Tatăl Nostru.

y4mXHPq2irAxzmGGbn3uk6d4mtBKorfp37yJCjRx

 

y4mNlRbA6DQqOsyH5n8wSZ5dyrOpJJrLdszFX7Oq

 

y4mfaxq2RWbV9tx8JaX2Kc3jk6cQTTf14uComyas

 

y4mZgBZr59UG9H7i5CtGdPR9Lu3Z7i6MqVOiR2Zm

 

y4mc_vBWcI2Gng5N_VpCTCX0Ev868YBR9NCCiugy

 

Fiind deja foarte cald, noi aproape fără rezerve de apă și mîncare, am decis să coborîm ușurel către oraș.

O mică biserică ortodoxă, pe drumul de coborîre.

y4mQ_rCwtJw5PqdDQozt_7bWrAnCta5JqB1iTsCj

 

Coborărea am făcut-o pe o străduță în trepte, pustie la ora amiezii.

y4mfeOFgmn0xoKKUoQaJrLLDl7icd20dkERAXhql

 

y4mE5k7Y8YEqAM-tD3JWi4JJalZ9TGh835Hf7QPI

 

La gara Navon am ajuns cu tramvaiul pe linia căruia mersesem la venire (Jerusalem Light Rail, construit între 2002 - 2011).

Bilete am luat de la automatele din stația de la poarta Damascului. Cumpărarea de bilete de la șoferii de autobuz sau vatman nu mai e posibilă (cum era în 2018) - există un sistem bazat pe un card unic la nivel național, care poate fi cumpărat și de către turiști la sosire pe aeroport (RavKav se numește și probabil că data viitoare o să îl folosim și noi).

Cine nu are RavKav trebuie să cumpere bilet din stație.

 

Traseul: https://ridewithgps.com/routes/32338713

 

De mîncat, ne-am oprit la un fel de mall de lîngă gară și ne-am luat cîte o salată cu de toate ”făcută pe piese”, la alegere din 7 ingrediente.

Pe urmă am luat trenul, care ne-a depus în gara Tel-Aviv Savidor pe la 7 seara. 

 

 

 

  • Upvote 3
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marți, 26 iunie 2019: 

 

La Marea Moartă

 

Dacă e vreo ciudățenie de loc care să merite vizitat măcar o dată-n viață, apăi aș zice că țărmul Mării Moarte e unul dintre ele. 

Eu fusesem deja în 2007, cu serviciul, dar era musai să fiu ghid și pentru ai mei.

Așadar, mai ales că era ultima zi înainte de întoarcerea acasă, am hotărît să încheiem excursia spectaculos.

 

Dimineața ne-am dus pe jos în stația de autobuze de lîngă gara Savidor. Statia se numește Arlozoroff sau, mai nou, Terminal 2000.

Linia 421 a companiei Egged face (sau făcea atunci) 2 curse dus întors zilnic spre stațiunile din nordul Mării Moarte.

Noi ne-am decis să mergem în stațiunea Ein Gedi. Drumul durează 2 ore jumătate efectiv, 3 ore cu pauza la o benzinărie.

Se ocolesc Teritoriile Palestiniene pe la sud, pe lîngă Beer Sheva și prin Arad (nu al nostru, al lor).

https://www.google.co.il/maps/dir/Ein+Gedi,+Israel/Tel+Aviv+2000+Terminal,+Tel+Aviv-Yafo/@31.4170762,34.7788647,10.04z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x150319fb133e5d07:0x87141eb95a92190b!2m2!1d35.383571!2d31.451191!1m5!1m1!1s0x151d4b958b76cf63:0x7236ed6ba0a8c3dc!2m2!1d34.7964067!2d32.0828957!5i1?hl=en

 

Ruta auto devine spectaculoasă după ieșirea de pe autostradă, dincolo de Beer Sheva. E un traseu care amestecă deșertul cu muntele, se coboară continuu în căldarea care adăpostește Marea Moartă, la 400 m sub nivelul Mării (Mediterane).

y4mg4YK60mTYvsV7gHH5qXdUGMCtIpNa4nrmqFHB

 

y4mp-9wEi3v-wCErU7b0YhuVU994VjzetoHJKAsj

 

y4mlnd5HgKNBKQ32aWQ_RFztpR52IlqfsQSpzqYi

 

y4mYKgDDmuEvxfQPlGqnuE8hS0s_M9Rf80QIFDX7 

 

Neve Zohar, punctul unde drumul atinge țărmul mării, în dreptul lagunelor artificiale create de Israel, unul dintre proiectele menite a încetini contracția continuă a suprafeței și volumului mării.

y4myk_Mhb6SS6tu1_k8N6xLktELrfqLbaCDYnvkY

 

Autocarul virează la stînga, iar drumul trece prin cîteva stațiuni, fiind mărginit la dreapta (E) de mare și la stînga (V) de munți ai Iudeei, scunzi dar arizi și pietroși.

y4mNBCAAk1yqVquPuHI4aAm16t6i60-42hlr-8Sx

 

y4m59bfbeRICbaV0fHbRFMp4gBz8CPOcEa4ouvV8

 

Deși nu pare, zona e străbătută de numeroase trasee turistice, mai ales pentru picior:

https://hikingintheholyland.com/dead-sea-area/

 

 y4mQ0UNJrv29Vdb5Cjnw24Nl5b0buaIrd2I-F78I

 

Ein Gedi, stașiune aflată la 1 km sud de satul și rezervația naturală omonime, e un loc mic, niște băi cum am spune noi. Plaja e la 1 km spre est. Gazdele au un fel de tractor cu remorcă, a cărui misiune e să transfere turiștii la și de la plajă, din jumătate în jumătate de oră. Sigur că se poate merge și pe jos, teoretic, dar fiind 37 de grade la ora 12.30, am preferat să ne urcăm.

y4my3GpE1EBRC9SXEXvCyEtCg3oODqgI5NQqROP9

 

y4m07c7GozA5fFA9L74Y82prRSehYMNOILfrn4Rb

 

Altitudine: cota -418.

y4mBhhn8lleiE-uJvDRdIIV1co3__KiUbhxBtLJr

 

y4mWmxiWC5yivoGUHGsLwYll1BalEBb9K4aG_cUu

 

y4m1WMX-C23UGCfXWTQVvDMU3axVgmybZ4h44t8l

 

y4mNCPiKkEmQkEab-vWq2sZSx_4L8bMosK3Rf9cw

 

Ne-am lăsat puținele lucruri sub unicul umbrar, și ne-am îndreptat spre mare.

y4mz44-WvZ9iHzY3aijfmG7zUCdTQeGU7IGDVIKE

 

Mersul în picioarele goale era misiune imposibilă, deci eu, neavînd papuci, am sprintat voinicește.

Apa era o supă extrem de sărată, de vreo 10 ori mai sărată decît oceanul și mările noastre obișnuite. Ideal ar fi să nu-ți intre în ochi... și nicăieri altundeva, că ustură!

y4mRm5Q88SrmyZeIlYptlEftwHibrWEKWpPGEvFN

 

Cu greu s-ar putea afirmă că pe mal, pe plajă în general, există nisip. E un pămînt bine bătătorit, îmbibat cu sare, care cristalizează peste tot în variate aspecte și forme geometrice.

y4mNTnl7v7TOu7XhHM1BGe_tfwpeA5smDklTUTH5

 

y4mt8Ulp2ngAWm4CA4lMSpDobLV-D6IyXqaoq6Ma

 

y4mtC9XZef3cnqSHoj3h6ii4PdBHwFA7bSY-8dFh

 

y4mGpEKAPNRHqZRkbjQqsRUWbNGoPX-tyCP9JUxm

 

y4mG3GXfYs-CtvMdUz7sQDoIhNQFLF-az4lnK6qa

 

y4mWB6dBbSOIqwe3kFKirZui84tm78QJpCm6zcgh

 

y4mzRTITOxz0D7XMiKYexYEXj44Wb2RxpGpvOhWL

 

Nimeni nu înota, și nu pentru că nu știa (ca mine), ci pentru că nu putea. Temperatura apei era, conform prognozelor din ziua aia, de 36 de grade. 

De stat la plajă după ieșirea din apă, nu prea putea fi vorba, că erau oarece gîze halofile prin aer. Astfel că după maxim o oră ne-am retras la piscina de la băile Ein Gedi.

Am stat ce am stat, am mîncat la restaurantul-cantină și, la orele 16, ne-am suit în autocarul 421, care ne-a lăsat în aceeași autogară Arlozoroff la ora 19.

Costul cursei e 50 shekeli de  persoană (55 lei, pe sens), iar intrarea la Ein Gedi Spa a fost, dacă îmi aduc aminte bine, 90 de shekeli de persoană (100 de lei).

 

A doua zi ne-am întors acasă, cu trenul pînă la aeroport și de acolo tot cu El Al, precum venisem.

 

În 2020, evident, nu ne-am putut întoarce în Israel, dar poate că 2021 o să fie mai bun cu noi toți. Mai sunt multe lucruri de văzut...

 

 

  • Upvote 2
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this