Sign in to follow this  
diorgulescu

Termenul „cicloturism” și modul în care e perceput

Recommended Posts

În primul rând, definiția:

 

Quote

Bicycle touring means self-contained cycling trips for pleasure, adventure, and autonomy rather than sport, commuting, or exercise. Touring can range from single-to multi-day trips, even years. Tours may be planned by the participant or organised by a holiday business, a club, or a charity as a fund-raising venture. (Wikipedia)

 

Quote

CICLOTURÍSM s. n. Ramură a turismului în care deplasarea se face cu bicicleta. – Din fr. cyclotourisme. (DEX)

 

Caracteristici ale unor  „ture/plimbări cicloturistice”:

  • Trasee de week-end, în care participantul (sau participanții) se deplasează exclusiv cu bicicleta, cu sau fără bagaje, cu scopul de-a vizita locuri de interes turistic sau simpla petrecere a timpului într-un cadru natural. Cazarea se poate face la cort sau oricum altfel, în funcție de preferințe, dorințe și posibilități.
  • Trasee de mai multe zile, săptămâni, luni sau ani, ce se pot lungi până la traversarea continentelor.
  • Nu există competiție (decât, cel mult, cea cu propria persoană), clasamente, cronometrări sau vreo organizare formală
  • Traseele alese sunt, preferabil, drumuri secundare cu trafic cât mai redus (deși uneori nu pot fi evitate 100%), drumuri forestiere și/sau montane. Nu există limite sau constrângeri, fiecare este liber să își aleagă drumul dorit
  • Activitatea nu are legătură cu suplimentele nutritive, senzori de cadență, izotonice, etc. Nici nu sunt interzise, evident, dar nu sunt nici pe departe scopul sau obiectul de interes.

 

Percepția în societatea românească

 

Două exemple

 

Ce-i drept, un pic mai veche, dar ilustrează perfect sensul termenului. O revistă cu un titlu legat de cicloturism care se ocupă cu mondenități, teste de echipamente „profi”, interviuri cu comentatori de pe la Eurosport, etc.

2E9CjhcKtRnC5r42H0SzJVBYyLanDknI9sd4sx_v

 

Decathlon Militari, august 2018:

 

-gCju-K3Tz-RVUGf-gaCsNsW53TZuzjAsyOqwHxp

 

Deși da, se poate folosi cam orice tip de bicicletă, nu poți asocia „ciclismul pe șosea” (era standul cu cursiere și echipamente de concurs...nu știu ce căuta pliabila aia acolo, dar na) cu cicloturismul. 

Pot fi tangente, dar în mod clar nu sunt sinonime.

 

Exemple de reviste/publicații/bloguri despre cicloturism:

..iar tone de astfel de site-uri/bloguri găsiți inclusiv prin intermediu rețelelor sociale.

 

Scopul acestui topic nu e de a crea vreun „flame” (fiecare merge cu ce, cum și pe unde are el chef iar asta nu înseamnă că cei care fac ture faine cu o bicicletă de DH sau AM ar trebui să arate cu degetul către „talibanii” ăștialalți; și nici invers!), ci de a avea o dezbatere.

 

Poate ceva util iese din asta, poate nu.

 

  • Upvote 2
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi nu am rezolvat pasul nr. 1: infrastructura urbana pentru deplasarea cu bicicleta in orase. Avem foarte putini navetisti pe bicicleta din acest motiv.

Si voi vreti ca sa fie cicloturismul popular sau macar identificat corect? In plus nu e un hobby ieftin.

 

Cat despre Decathlon ... aici e vorba si de prostia si incompetent locala

  • Upvote 3
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Trevizes

Nu e hobby ieftin dacă „o arzi” cu echipamente scumpe și te duci peste mări și țări. Am citit destule relatări (sunt și pe forum) de la oameni ce au făcut plimbări de 3-4 zile cu o bicicletă de supermarket, niște coburi de la Decathlon, un cort simplu, mâncare de la LIDL și mers cu tren Regio. 

 

Așadar, depinde la ce te înhami. Și cred că sunt oameni care merg prin Europa cu un buget extrem de mic.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

La noi folosirea bicicletei este încă o nișă care crește lent de vreo 10 ani.

Folosirea bicicletei pentru turism e nișă în nișă, de unde și reacțiile culese de la băștinași, de care vorbea BogdanTimisoara.

Ea crește și mai lent, prin faptul că mai trec câțiva străini și au început și românii să descopere acest mod de viață.

Statul nu face mare lucru, nu există o strategie, o legislație, o infrastructură. Există doar turism de aventură.

Pista aia de pe malul Begăi, vai mama ei, e probabil prima (și singura) manifestare organizată prin care ne legăm de exterior, și aia pentru că am fost îmboldiți din afară.

EuroVelo 6 trece doar ipotetic prin România, parcurgerea României pe malul Dunării, de la Drobeta pînă la Oltenița sau Călărași nu prezintă atracții, cazarea e cvasi-inexistentă, populația e săracă și se uită la turiștii pe bicicletă ca la OZN.

 

La interior, există ceva manifestări private, din care se remarcă deocamdată potecile din zona Colinele Transilvaniei, între Rupea - Sighișoara - Mediaș.

Bucureștiul strălucește prin absență, nu avem nici măcar un minim decent de piste care să permită naveta în oraș și ieșirea din el. Când un părinte o să poată să iasă cu copilul direct de acasă în afara orașului, către diversele obiective (care există și merită bătute cu bicla - situl Natura 2000 din zona Snagov, Parcul Natural Comana, malul Argeșului, palatele Mogoșoaia și Potlogi) atunci se poate spune că se încurajează în mod real turismul pe bicicletă.

 

PS: din această ultimă idee răzbate o alta - și regulamentul de circulație trebuie adus în prezent, pentru că eu cum ies legal cu minorul sub 14 ani călare pe biciclete, la o tură împrejurul orașului? Iată un aspect care face parte integrantă din conceptul de turism în general. Condiția pentru ca aspectele astea să se rezolve ar fi să alegem niște oameni destupați la cap, care să practice și ei un astfel de turism sănătos. Dacă ăia din administrație au o percepție corectă despre ceea ce e turismul (nu numai cel pe bicicletă), e un punct de pornire, pentru a se lucra de sus în jos. Deocamdată lucrăm doar de jos în sus, de la utilizatorii care se descurcă și ei cum pot și încearcă să îi tragă de mînecă pe ăia din administrație. Ăia nefiind receptivi, că au cu totul alte obiective, priorități, repere materiale și morale... avem ce avem.

  • Upvote 4
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aproape 30 de ani traim intr-o tara condusa de labagii [cuvantul exista in Dex online]. Ca exemplu, in UE, anul 2018, intre Bucuresti si Oradea exista un singur tren direct care parcurge distanta de 649 km in putin peste 13 ore [am scris bine cifrele].

N-am verificat, insa cred ca sunt zboruri transaltantice care dureza mai putin.

 

Asadar, personal nu mai astept de mult timp ceva de la vreo autoritate centrala sau locala. Iar ceea ce deja exista le consider exceptii care confirma regula ca suntem condusi de niste labagii, indiferent de culoarea politica a acestora.

 

Asa ca probleme de genul piste pentru biciclisti, marcaje, indicatoare, par doar niste glume bune.

 

Revenind la cicloturism, aici depinde de alegerea si disponibilitatea fiecaruia. Plaja este variata, de la "credit card touring" la "wild camping" si fiecare alege ce ii place, zona in care se simte confortabil, etc.

 

Ca experienta personala din ultimii ani, pot spune ca mersul cu cortul si mancatul din traista pe marginea drumului fac minuni asupra bugetului. Ca sa nu existe discutii inutile, n-am pretentia ca asta este cea mai buna varianta pentru cicloturism si ca toata lumea ar trebuie sa procedeze la fel.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this