Sign in to follow this  
Aurex

Variante inlocuire pedalier Kellys : help needed!

Recommended Posts

Salut !

E primul meu post aici , va rog nu dati cu pietre...

 In urma furtului fostei biciclete Scott Sportster  P2 2008 (28"), am prins o ocazie si am luat  un Kellys Madman 50 (27,5) cu specificatii excelente raportat la pretul platit . 

Deci am trecut ( fara sa realizez) de la un Cross la un MTB 27.5.  Bicicleta noua imi place foarte mult , dar....nu se compara senzatia de pedalat cu Scott-ul (eu merg doar plimbari usoare pe plat)

Configuratia este : sc. spate deore XT M781 , 10 pinioane , sc. fata Deore, pedalier KLS  racetec pro 3 foi gen Hollowtech , lant 108 zale , manete SLX.

Eram obisnuit si foarte multumit de : pedalier 48-36-26 cu pinioane 11-32   si am ajuns  la  pedalier 40-30-22  cu pinioane 11-36.

Intrebarea si rugamintea catre voi ar fi urmatoarea : cu ce variante pot schimba angrenajul pedalier pentru a reveni la stilul cu care eram obisnuit , fara sa fiu nevoit sa pedalez de 1,5 ori mai mult ca inainte (empiric calculat) si ce altceva mai trebuie schimbat - banuiesc ca lantul.

Despre angrenajul asta nu gasesc mare lucru ( si chiar daca as gasi nu as stii ce sa fac cu info) decat

- varianta 68/73

- 40-30-22 t , 96 mm BCD

- pe BB mai scrie : BC1.37x24T

 

Ar fi ok sa trec la foaie mare cu macar 44-46 dinti?  Ar fi viabil 48-36-26 cum aveam la Scott cu configuratia actuala si roti 27.5?  Cu ce as putea sa schimb angrenajul ( de la Shimano ) ca sa pot schimba pedalierul ? Se pot schimba doar foile fara sa schimb angrenajul.? Ce lant mi-ar trebui?

 

Banuiesc ca intrebarile mele sunt haotice si denota o reala necunoastere a subiectului , dar nu stiu cum altfel m-as putea lamuri... e prea mare nedumerirea :)

Ma puteti ajuta , va rog , sa ajung sa imi placa iar sa merg cu bicla.

 

Disclaimer : Stiu ca eu cautam Cross si am luat un MTB, m-au pacalit rotile de 27.5 si starea si dotarile bicicletei. Plus ca nu stiam de MTB-uri de 27.5 :) As vrea sa ma apropii cat mai mult de feeling-ul de la Scott cu bicla actuala.

Multumesc de atentie , 

Aurel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calculeaza intai  cam cate rotatii face roata la o rotatie de pedalier,(ex:40:11-3,63 si 48:13-3,69 rapoartele astea sunt apropiate maI ales ca nu cred ca mergeai  prea mult cu 48/11 ) oricum avand roti ceva mai groase si probabvil si bicicleta un pic mai grea ai sa simti ca pedalezi un pic mai greu cu rapoarte prea mari si iti va fi plimbarea mai grea.

Cu rapoartele astea de la Kelly poti sa experimentezi un pic si mtb ,mai intai in parc niste urcari coborari  sau chiar poate pe la vreun munte mai usor, laa inceput pana iei microbul :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu schimbarea pedalierului e soluția, ci montarea unor cauciucuri netede și ceva mai subțiri, cu care să mergi mai ușor pe șosea.

Nu ai de ce să pui un pedalier cu foaie și mai mare pe un MTB.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc de raspunsuri. Cauciucurile sunt primele pe lista , asta am uitat sa mentionez. Eu totusi sunt setat sa schimb pana ajung la rapoarte asemanatoare celor vechi. Pana la urma de la 27.5 la 28 cat era inainte...nu e asa mare distanta. Iar bicicleta nu e grea...are 12kg. Dar nu stiu  ce e cu angrenajul si pedalierul asta. Era mai simplu daca era ceva Shimano , stiam sa ma uit dupa echivalente , se potriveau foi...etc.  

 Daca mai poate cineva ajuta , va rog...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ți-a zis deja Traveller, schimbă anvelopele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rapoartele alea sunt gandite pentru utilizarea bicicletei in scopul in care a fost creata (adica trasee MTB). Daca o folosesti preponderent pe sosea si ii mai si montezi cauciucuri (semi-)slick, inteleg perfect de ce o foaie de 40 e insuficienta. Discutia nu e doar cu privire la raportul maxim pe care il ai la dispozitie (40/11 fiind un raport destul de maricel), ci in special cu privire la cate dintre rapoartele pe care le ai la dispozitie sunt utile pe traseele pe care le faci. 

Daca tu realmente folosesti doar foaia mare (de 40) in majoritatea covarsitoare a timpului, iar de foaia mica nu te atingi aproape niciodata, e foarte probabil ca ai nevoie de un pedalier de trekking (de genul 46-36-26, gasesti linistit modele pe Hollowtech II). Daca pastrezi caseta actuala, 11-36, ramai cu un raport minim de 26/36 care e, zic eu, arhisuficient chiar si daca te hotarasti sa faci MTB mai serios cu bicicleta respectiva.

Cu toate astea, schimba intai cauciucurile, mergi o vreme cu configuratia asta pana te hotarasti ca intr-adevar ai nevoie de rapoarte mai mari, iar apoi cauta un pedalier de trekking pe Hollowtech II, o varianta relativ ieftina fiind asta. Vei avea nevoie si de un lant nou si posibil si de un nou schimbator fata, care sa fie compatibil cu foi mai mari. Exista, evident, si varianta unui astfel de pedalier second-hand.

In alta ordine de idei, faptul ca folosesti o bicicleta de MTB preponderent pe sosea nu e neaparat cea mai buna solutie, iar limitarile incep sa se observe inclusiv daca discutam de transmisie (gandita pentru trasee de MTB si exigentele disciplinei respective). In ce masura vrei sa incepi transformarea bicicletei intr-una mai adecvata pentru sosea in loc sa iti cumperi o bicicleta de trekking (in locul celei actuale sau pe langa cea actuala) ramane la latitudinea ta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sunt sigur ca se poate monta pedalier cu foaie mare de peste 44 pe cadru de MTB (sau nu pe orice cadru). Ar arăta hidos în orice caz.

Pedalezi în draci pe foaia mare tot timpul, vrei peste 30 la oră, sau care e explicația? :)

Probabil că ai făcut o achiziție nepotrivită pentru tipul tău de ture, dar asta nu înseamnă că trebuie să strici bicicleta.

Maxim pui un pedalier cu foaie mare de 42, pe lîngă schimbarea cauciucurilor, și aia e, mergi mai departe așa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Traveller said:

Nu sunt sigur ca se poate monta pedalier cu foaie mare de peste 44 pe cadru de MTB (sau nu pe orice cadru).

Corect, dar daca ne trimite o poza cu zona pedalierului in configuratia actuala (ideal de sus) cred ca ne putem da seama usor daca se potriveste sau nu.

Altfel, pentru mers preponderent pe sosea, o foaie de 40 e prea mica si nu din cauza raportului maxim pe care il poate avea, e vorba de salturile dintre rapoarte, numarul de rapoarte utile, si chiar si chainline. Am pe una dintre bicicletele de sosea foaie de 40 si caseta 11-36 si e destul de frustrant ca la viteze de peste 25 km/h practic sa ai doar 5 rapoarte de viteza de care te poti folosi, chiar mai putine daca nu poti sustine cadente de peste 90. Ca sa nu mai zic de cat de rapid se uzeaza pinioanele mici in timp. Dar na, eu mi-am asumat constient compromisul ala din varii motive.

Ca e ok sau nu ce bicicleta si-a cumparat pentru tipul de ciclism pe care il practica e alta discutie, dar nu vad care e problema in a monta un pedalier Hollotech II de trekking cat timp tehnic nu apar probleme de compatibilitate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc inca o data de raspunsuri si timp acordat , mai ales @majikstone  pentru ca a spus cam ce voiam sa aud.... :)  Am facut si pozele.

Cu ocazia asta mi-am mai lamurit aspecte legate de bicla. Acum am inteles ca butucul pedalier (monobloc? ) este parte separata de angrenajul pedalier. Dar mai am nelamuriri...

1. Inteleg ca eu am un butuc pedalier asemanator cu Hollowtec II , sau compatibil. Asadar , ala nu e nevoie sa il schimb , trebuie doar sa caut angrenaj compatibil cu Hollowtec II . Sau altfel spus , angrenajul pedalier de la mine se potriveste pe monobloc HollowtecII .Corect?

2. La angrenajul pedalier existent (KLS) se pot schimba doar foile ?

3. Ce diferenta este intre brat pedalier de 170 si 175  mm, adica in ce se traduce diferenta asta?

4. O combinatie 44-32-22 m-ar aduce mai aproape de ce vreu eu , sau nu s-ar simti schimbare decat cu 48 pe foaia mare?

 

PS. nu stiu sa pun pozele , ma duc sa  caut prin forum ce si cum....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 11 minute, Aurex said:

pentru ca a spus cam ce voiam sa aud..

Teoretic nu ăsta e scopul când cauți lămuriri despre un obiect sau fenomen. 

Intri pe un forum și ca să înveți lucruri noi, nu doar să povestești sau să îți confirmi ce știai deja.

Te rog să nu mai insiști cu foaie de 48 pe un MTB. 44 e maximul. Dacă pedalierul are foile prinse în șuruburi, sunt înlocuibile. Dacă sunt nituite, atunci nu.

Un braț mai lung al angrenajului ajută prin creșterea brațului forței la apăsarea pe pedală, ceea ce se traduce prin cuplu crescut la deal, viteză un pic mai mare pe plat la același nr de rotații.

Dacă ești sigur că ai deja butuc pedalier ht2 sau compatibil, noul angrenaj trebuie să fie compatibil cu acest standard. Dacă vrei angrenaj care are alt standard de monobloc, trebuie să îl schimbi și pe el.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, Traveller said:

44 e maximul.

Inca nu stim cat e maximul, depinde de cadrul actual si de ce tolerante are. @iacobdoc a montat candva un FC-M590 cu foi 48/36/26 pe un cadru Fuji de MTB si n-a avut nici o problema, ba chiar cred ca a pastrat schimbatorul fata original, gandit pentru foi de maxim 42 sau 44 de dinti. Asta nu inseamna automat ca pe cadrul tau de MTB e posibil sa faci asta. Ar fi intr-adevar mai putin riscant sa montezi un pedalier cu foaia mare de 44 (de exemplu asta) ca sa eviti orice probleme de incompatibilitate, si eventual pe langa asta sa montezi o caseta ceva mai compacta, de sosea, ceva de genul 11-28, care sa iti ofere niste rapoarte intermediare in plus fata de cea actuala 11-36.

Altfel, mie mi-e clar ca @Aurex a facut acelasi lucru pe care multa lume il face, si-a cumparat un MTB pe care il foloseste aproape exclusiv pe sosea. Nu a fost deloc cea mai buna idee, de acord, dar pana nu isi cumpara alta bicicleta mai potrivita activitatilor pe care le practica, am putea sa il ajutam sa gaseasca o solutie valabila din punct de vedere tehnic. Sa zicem ca un compromis sigur din punct de vedere al compatibilitatii ar fi un pedalier cu foi 44-32-22 si o caseta 11-28, asa castigi si din perspectiva raportului maxim de viteza pe care il ai, dar si din perspectiva numarului de viteze intermediare pe care le ai la dispozitie pe plat.

Legat de intrebarile tale:

1. Fara niste poze sau informatii tehnice concrete (de exemplu ce model e butucul pedalier, daca gasesti vreun cod scris pe el) e greu sa stabilim daca ai un butuc pedalier compatibil Hollowtech II sau nu. Altfel, un butuc nou Hollowtech II costa in jur de 10 euro.

2. Ti-a raspuns @Traveller

3. In general lungimea bratelor pedaliere se alege in functie de lungimea picioarelor tale (respectiv de inaltimea ta), dar si de preferinte personale. E greu sa decizi, ca incepator, ce ti se potriveste mai bine intre un pedalier de 170 si unul de 175, eventual cu exceptia situatiilor in care esti foarte scund sau foarte inalt. Parerea mea e sa lasi deoparte acest detaliu pentru moment.

4. Cu foaia de 44 fata de foaia de 40 diferenta va fi o idee mai mare decat cu foaia de 48 fata de foaia de 44. Daca de 44/11 inteleg ca e posibil sa ai nevoie, 48/11 iti va folosi foarte rar in viata reala. Cum spuneam si mai sus, o varianta de compromis rezonabila ar fi pedalier 44-32-22 si o caseta 11-28 de sosea, care va fi etajata mult mai uniform in jumatatea ei inferioara decat cea 11-36 pe care o ai acum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc mult pentru raspunsuri !

M-am cam hotarat pentru un pedalier 44=32=22 si schimbarea cauciucurilor pentru moment, urmand sa schimb si caseta cu una pentru sosea ...cand voi putea.

O mare nelamurire mai am : de ce angrenajele pedalier sunt pentru 9 viteze sau 10 viteze. Ce treaba au foile cu nr de pinioane?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Aurex said:

O mare nelamurire mai am : de ce angrenajele pedalier sunt pentru 9 viteze sau 10 viteze. Ce treaba au foile cu nr de pinioane? 

au treaba cu "grosimea" lantului. Sunt multe firme care recomanda folosirea foilor de angrenaj pentru 2 "seturi" de viteze: 9-10 sau 10-11.

Marketingul face ca acest lucru sa nu se intample si la Shimano/Sram....

Share this post


Link to post
Share on other sites

La pedaliere nu prea e nevoie sa tii cont de "numarul de viteze". Poti folosi linistit un pedalier pentru 9 viteze cu o transmisie pe 10 viteze. La lanturi si casete e alta poveste, un lant de 9 viteze nu va functiona cu o caseta de 10 din cauza latimii mai mari a lantului de 9, in schimb invers nu e nici o problema.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de butuc, recomandabil ar fi un xt de 20 eur, pentru că alea deore de 10 euro nu prea sunt apreciate, din ce am citit pe net și chiar aici la noi pe forum.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aurex Intervin si eu, poate cam tarziu. 

Nu am avut nici o problema de "compatibilitate" intre deraior si pedalierul de 48. Este adevarat, ca este o diferenta de diametru de aproape 3 m intre o foaie de 40 si una de 48 de dinti dar asta inseamna doar ca muti deraiorul mai in sus cu 1,5 cm. Aparent cam ai unde. E posibil sa interferi un pic cu suportul de bidon.

Pentru predominant sosea sau gravel, un 48 este ideal. Pentru off-road, un 44 este foarte bine. BBB-istii m-au vazut in tura de Bucovina si Banatul Montan cu un pedalier de 48 si brate de 175 mm, cu care am mers foarte bine.

Sunt sigur ca te vei obisnui cu rotile de 27,5". Stiu senzatia de "putere" pe care ti-o dau rotile de 28". 

Cum zicea si @majikstone, legat de pedalier, cat timp este un MTB, deci butucul pedalier mai sus comparativ cu cele de sosea, lungimea bratului pedalier o alegi in functie de lungimea picioarelor tale. Esti lung in picioare, vei fi eficient pe brate de 17,5 cm, esti scurt in picioare, s-ar putea sa vrei 16,5 cm. 17 cm multumeste cam pe toata lumea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc mult pt feedback si ajutor @majikstone @Traveller @iacobdoc.  Cum am zis mai sus , am sa schimb cauciucurile ,si dupa....cel mai probabil am sa caut o foaie mare de 44 si una mijlocie de 32. La ce trebuie sa fiu atent : sa aiba 4 prinderi si BCD 96mm? 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, ai nevoie de o foaie de MTB cu 4 brate, simetrice (adica cele 4 puncte de prindere sa formeze un patrat si nu un dreptunghi) si cu BCD identic cu cel actual (daca tu zici ca e de 96 mm, atunci de asta ai nevoie). In functie de cat de ieftine si usor de gasit sunt foile cu configuratia respectiva, s-ar putea totusi sa fie mai ieftin sa cumperi un pedalier nou cu configuratia pe care o cauti (44-32-22) si eventual sa il vinzi pe cel actual.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din pacate asta observ si eu acum ca am cautat ....e mai ieftin sa iei pedalier decat foi separate. Apropo,  ma surprinde cat costa cauciucurile astea care sunt pe bicla  acum ....cred ca sunt ramas rau in urma cu preturile.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc inca o data ...pana la urma , cu parere de rau , am vandut actuala bicla , urmand sa imi iau ceva cu care sa ma impac mai bine. Tare rau imi pare dupa ea , ca imi placea foarte mult , dar na , din greseli inveti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si asta i-a luat locul .....

Probleme rezolvate : roti 29 (cauciucurile se vor schimba) si pedalier 24-32-42 (stiu ca nu e mare diferenta , dar mi-e ok asa)

Cel mai important : ma simt extraordinar de bine pe ea ( cadru 17). Mai bine ca pe vechiul meu Scott Sportster. Stiu ca geometria CUBE e hulita pe aici , dar mie imi este manusa. 

 

 

y5zFGXZ.jpg

 

GtVrzxx.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this