Mookyama

Roti cursiera aero-ish

Recommended Posts

Ola!

 

Ma gandesc ca fiecare dintre noi s-a gandit cel putin o data la un upgrade la niste roti pentru cursiera, mai fashion sau cel putin cu gandul la o performanta mai buna.

 

Intrebarea mea este ce gain de performanta poate sa apara intre rotile cu inaltime mica vs cele cu inaltime mai mare. Si aici ma refer la rotile cu o inaltime mai comuna, ca sa zic asa, cu inaltimea intre 30mm-ish si 50mm-ish. Din citite, ce am inteles este faptul ca exista o diferenta destul de mica la medii de 30km/h, simtindu-se adevarata valoare la medii de peste 40km/h. Mai exact, exista posibilitatea ca intre niste roti cu inaltimea jentii de 30mm vs 60mm la o medie de 30km/h diferenta sa fie de 20 de secunde, iar la o medie de 40km/h sa fie de 15 secunde. 

 

De asemenea, personal am o mica frica legata de crosswinds, simtindu-le chiar si cu o inaltime a jentii destul de mica. Voi cum va impacati cu asta? Personal as inclina spre mai "putina" performanta de la rotile de 35-40mm decat de la 50mm si frica de "vanturi" :) 

 

O alta intrebare ar fi daca aveti ceva propuneri de roti de carbon aero-ish la un buget cat mai mic, 500-800euro, cu un echilibru intre pret performanta.

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai avantajos e să ai gume cu rezistență scăzută la înaintare și spițe aero, pe jenți ușoare (chiar dacă au profil normal). 

Am și citit niste studii comparative pe tema asta, să văd dacă le găsesc.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am mers cu aero-ish și nu mi-a placut-ish la vânt-ish.

Erau mavic cosmic carbon-ish.

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu n-am mers cu aero-ish, dar pe un vânt-ish puternic când fugeam de furtună cu 50km/h, am strâns din buci de numa și țineam ghidonul și cu dinții. Nu vreau să mă gândesc cum ar fi fost cu aero-ish.

 

Și eu mi-aș lua ceva roți de carbon, probabil tot Mavic, dar cu profil cât mai mic. :) 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bã da' carcotasi mai sunteti 😅

 

Mooky, pot sa-ti impartasesc din experienta mea urbana, pentru ca din oras am iesit doar o data si atunci fara vant, dar nu inseamna ca nu le simti. Teama e acolo, la fiecare adiere ceva mai serioasa si parerea mea este ca iti ia din farmecul turei. 

 

Pe mine nu ma deranjeaza sa merg pe 60mm, pentru ca daca bate vantul tare, nu ies cu fixa, n-o folosesc la naveta, asa ca nu sunt constrans de utilitate. Daca lucrurile ar sta altfel, cu siguranta mi-as pune ceva mai putin adanci.

 

Dupa cum o vad eu, 40mm+ ar trebui folosite la criterii, circuite urbane inchise si velodrom, dar intrebarea ta era legata de performanta, acolo nu te pot ajuta, asa ca daca am debitat tampenii, sowwy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca in turele tale tragi tare de la inceput la sfarsit, da, atunci merita. Altfel, pt iesiri in grup, unde se stabileste viteza medie sau iesiri recreationale, nu cred ca are rost sa ai astfel de roti.

Altfel, biciclete sau roti aero am vazut doar la genul asta de iesiri:

 

PS - eu citez din "clasici", personal sunt un ciclist... foarte amator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am doua cursiere cu jenti cu profil inalt, una de 50mm, alta de 62mm.

Am regretat vreodata din cauza vantului ca am iesit cu 50/62 mm ?

Nu.

Am simtit vreodata vantul lateral ?

Da.

Cum se simte vantul lateral ?

Nu este o forta constanta care te impinge intr-o parte ci sunt mai degraba rafale de vant. Cand e vant lateral trebuie atentie sporita.

Am fost in pericol vreodata din cauza lor ?

Nu.

Le-as folosi peste tot ?

Nu. Am fost anul acesta pe Lanzarote si Fuertaventura, acolo nu le-as lua cu mine.

 

Recent am ajutat la organizarea unei curse contratimp cu ca. 30 de echipe de cate patru oameni, majoritatea pe biciclete de contratimp, majoritatea cu roti de 80mm sau chiar mai mult, unii chiar cu disc pe spate. Viteza vantului in ziua respectiva 60-70km/h. 0 accidente.

 

Concluzie: pedalezi intr-o zona unde se pot instala turbine eoliene nu iti cumpara roti cu profil inalt. Intr-o zona unde nu ai parte de vanturi puternice te vei obisnui cu ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca trebuie departajate parerile intre cele doua categorii, ciclisti de performanta si cei amatori.

Eu sunt (foarte) amator dar am adunat mai multe seturi de roti.

Schimbandu-le si comparand mi-am dat seama ca intradevar, profilul mai inalt este mai aerodinamic, adica ajuta putin.

Cat de putin?!... Asa cum am spus, depinde pe cine intrebi.

Insa, e un mare neajuns, vantul lateral (prefer versiunea romaneasca decat cea licuriceasca, "crosswinds").

La rafale se simte destul de zdravan un profil inalt!

Eu merg mai mult prin Bucuresti si chiar in toamna asta m-a prins o furtuna cu vanturi turbate. Defapt mi s-a intamplat de mai multe ori, au fost mai multe zile cu vant.

Vantul in oras e amplificat de anumite zone cu cladiri inalte. Vine in rafale bruste si turbate. M-a prins cu profilul subtire si tot am avut impingere laterala, daca aveam roti cu profilul inalt o pateam. Putea sa ma arunce sub masini.

Am cunostinte printre profesionisti. Am auzit relatari de biciclisti aruncati de pe pod de vantul lateral. Cei care au patit-o aveau roti carbon cu profil inalt. Tipul care mi-a povestit este triatlonist si la el am vazut numai roti de carbon cu profil inalt.

Tot el mi-a spus ca cea mai mare frana aerodinamica o reprezinta nu atat janta cat spitele! Cica spitele sunt un cosmar aerodinamic si rotile cu profil inalt au un comportament mai bun aerodinamic deoarece... au spitele mai scurte!

Evident, spite multe inseamna turbulente mai mari. Probabil, logic, cel mai bine e sa ai spite cat mai putine si evident, cu profil normal, nu cine stie ce chestii late si aiurea.

Una peste alta, cea mai mare problema la un biciclist este cea aerodinamica, evident.

Dar ce as alege..... Defapt am de toate felurile..... Pai uzual merg cu profil mic. M-am speriat tare cand era sa ma ia vantul din lateral! Oricum, pe vant nu m-as aventura pe camp sau zone problematice cu un profil inalt!

Alta intrebare.... beneficiul?!.... Pai ce sa spun, totusi alea cu profil inalt imi plac mai mult. Totusi, orice as spune, se simte un beneficiu (aerodinamic) si chiar daca eu sunt amator, pentru mine conteaza mult!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca vrea cineva o analiza relativ stiintifica a impactului pe care il au rotile cu profil inalt, articolul asta e chiar bine documentat si bazat pe niste simulari matematice care par realiste. Pe scurt, pe majoritatea traseelor, rotile aero ofera un beneficiu destul de clar chiar si daca sunt simtitor mai grele.

 

Altfel, in viata reala, chiar si cu roti de 35 mm inaltime (Campagnolo Scirocco) te poti trezi "luat pe sus" (mai degraba impins in lateral) de rafalele de vant lateral, in special daca treci subit de la o zona in care drumul e protejat (padure, case) la o zona in care drumul e complet expus vantului. Bun, e vorba de vant de peste 30-40 km/h, ceea ce in functie de zona prin care te dai poate sa fie parte din normalitate sau poate sa fie o problema de doua ori pe an. E si o chestiune de obisnuinta, de cat de capabil esti sa iti controlezi bicicleta, daca esti in dropuri sau pe manete, daca ai un ghidon mai lat sau mai ingust, daca ai o pipa mai lunga sau mai scurta, etc.

 

Tot in viata reala, jantele cu profil inalt (dar totusi sub 50 mm) arata foarte sexy cat timp nu sunt prea împopoțonate cu stickere colorate (cum mai au obiceiul cei de la Zipp, Enve sau Bontrager pe unele modele) si scot un sunet foarte placut la viteze de peste 30 km/h (fenomene rezonante date de micile neregularitati ale asfaltului si de profilul mai inalt). Criterii complet subiective, dar asta a fost motivul principal pentru care eu mi-am luat Scirocco in loc de Zonda (chit ca Zonda erau cu ~150g mai usoare). Daca pe deasupra mai ai si aero bike cu tuburi mai groase decat la MTB-uri, o sa-ti sara comunitatea de specialisti (feșăn polis) in cap daca nu ai roti aero pe ele, tot din motive estetice.

 

Ca sa revenim la cifre, daca te uiti in articolul respectiv, diferentele dintre vitezele medii obtinute cu diferitele roti sunt de sub 1 km/h (daca e sa comparam cele mai eficiente cu cele mai neeficiente roti, altfel discutam chiar de sub 0.5 km/h), iar asta in contextul in care simularea a fost facuta cu un ciclist cu FTP de 250W si masa de 77 kg (deci FTP specific de 3.2 W/kg, ceea ce nu stiu cati dintre noi avem). Eu pe plat chiar simt ca Scirocco sunt marginal mai rapide decat Aksiumurile pe care le aveam inainte, dar cred ca as exagera sa spun ca e vorba de 0.5 km/h diferenta intre ele si cu siguranta diferenta aia dintre vitezele medii e mult sub diferenta pe care o simt intre perioadele in care sunt in forma si perioadele in care nu sunt in forma.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am roti late (rau) si imi plac maxim. Nu as putea spune daca se simte vreo diferenta notabila in performanta, intrucat sunt gras si oricum nu merg repede, dar arata extraordinar de bine si eu pentru asta le-am luat. Cat despre vanturile laterale, am simtit niste vanturi dubios de suspecte, dar mai degraba ma impingeau pe mine jos de pe bicicleta (pentru ca sunt gras) decat sa simt ceva razna la roti. 

Ah, in caz ca intereseaza pe cineva, am rotile din poza de mai jos:

NsOVUP1.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now