gibonu

Gratuitatea biletelor de tren pentru studenti

Recommended Posts

în urmă cu 50 minute, CipM said:

Descurcaretii faceau rost de lista posturilor cu 3-5 zile inainte de repartitie.

La noi lista s-a afișat public din timp, așa că am luat hartă militară. mersul trenurilor, mersul autobuzelor și ne-am apucat de selectat perechi de posturi (eram deja căsătorit, soția colegă de an). Deși aveam destui colegi super-mega-ultra piloși (nivel Comitetul Central, ministru, pilot prezidențial etc. - și erau mulți), cam toți și-au făcut stagiul la postul pe care l-au luat. 

Legat de ce spunea Trevizes mai sus, am primit o singură dată niște invitații pentru proiecții de filme la biblioteca americană de la UASC, în rest la Cinematecă, Eforie, Club A  etc. mergeam pe banii noștri.

 

On-topic, o bursă simplă de pe vremea aia (715 lei) acoperea cartela (625), căminul (50) și un abonament lunar pentru transportul în comun. Cum zice @CipM, ar fi mai utilă subvenționarea studenților fără posibilități prin bursă socială care să acopere și o parte din transport sau, mai bine, decontarea unui număr de drumuri lunar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratuitatea pentru studenti etc o suporta statul. De aia au nevoie de bilet 0 lei pentru a putea deconta de la stat apoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30.03.2019 at 2:06, Trevizes said:

Dupa ce ne-ai impuiat capul ca masura gratuitatii e de sorginte comunista, parsiva, subversiva ... vii acum si ne spui ca in comunism studentii nu aveau gratuitate :D  :D :D

 

Poate nu m-am exprimat eu destul de clar si imi cer scuze pentru asta.

Am vrut sa spun ca masura gratuitatii nu a parut fezabila nici comunistilor de atunci (inainte de 1990) desi acestia avea la dispozitie totul pentru a o pune in practica: economie centalizata, partid unic care dicta tot, etc.

Poate ideea de mai sus este prea generala, asa ca adaug un alt argument: uniformizarea este specifica societatii comuniste. Stii mai bine ca mine cum era pe atunci, cand toti trebuia sa gandim la fel.

 

Concret, este total ineficinet sa ii incluzi in aceiasi categorie pe:

- un student care sta in Bucuresti si ai carui parint sunt directori de multinationala cu salarii de mii (daca nu zeci de mii) de Euro pe luna vs un stundent dintr-un oras de provincie ai carui parinti benficiaza de salariul minim pe economnie;

- un student care are bani sa manance in fiecare zi la carciuma vs un stundent care trebuie sa mearga relativ des acasa ca sa isi aduca mancare;

 

Exemplele pot continua, insa cred ca ai inteles ce vreau sa spun.

 

Asa cum au spus mai multe antevorbitori, este total ineficienta alocarea subventiilor pentru toti si nu in functie de nevoile fiecaruia.

 

In plus, repet intrebarea: daca masura acordarii gratuitatii totale pentru stundenti este atat de eficienta si de vizioanara, de ce nu se aplica si in alte tari UE (cu execeptia Luxemburgului)?

Chiar credem ca au reinventat romanii roata, fie ea si de tren?

 

In alta ordine de idei, multumesc frumos tuturor celor care au oferit informatii despre procedura repartitiei si alte aspecte ale vietii anterior anului 1990. Cel putin pentru mine aceste informatii au fost foarte interesante.

 

în urmă cu 18 ore, fizikant said:

o bursă simplă de pe vremea aia (715 lei) acoperea cartela (625), căminul (50) și un abonament lunar pentru transportul în comun

 

Sa inteleg ca cei 625 Lei se refereau la contravaloarea meselor de la cantina caminului / facultatii?

Daca poti sa ne dai mai multe detalii, raman dator. Multumesc.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 6 ore, gibonu said:

Sa inteleg ca cei 625 Lei se refereau la contravaloarea meselor de la cantina caminului / facultatii?

 

Exact. 3 mese pe zi, iar pentru duminica seara hrană rece la pachet. Dacă plecai mai multe zile, puteai solicita hrană rece în contul meselor pe care le pierdeai. Asta era o variantă foarte ok atunci când plecam pe munte deoarece hrana rece primită consta în cașcaval, salam, conserve, unt, ciocolată etc., ideale pentru excursii și toate mult mai bune decât  ce mâncam la cantină. 

Calitatea mâncării depindea de la cantină la cantină, oricum se fura din greu. Erau locuri unde se mânca foarte bine, de pildă am făcut rost de o cartelă cu care am mers o vreme la o cantină micuță a facultății de medicină de pe Splai, unde se mânca aproape ca la restaurant - uneori venea acolo și Moțu Pittiș la o cafea și / sau la agățat, teatrul era aproape :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fizikant

Multumesc pentru explicatii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@gibonu

 

iti raspund numai la partea cu uniformizarea si egalitatea, dezbaterea legata de gratuitate pe transport am incheiat-o cu tine.

 

Tu gandesti EXACT precum aia pe care ii blamezi "comunistii ceausisti". Si ei puneau problema EXACT ca tine. Ceausescu ii ura pe intelectuali, daca aveai un parinte din aceasta categorie, ceea ce insemna ca ar fi avut studii superioare si un salariu peste medie, (dar nu exagerat de mult), sansele sa beneficiezi de diverse facilitati erau zero: discounturi la cazarea in camin, bursa si ce mai era pe atunci. De exemplu, pe luna eu primeam de la tata 800 de lei care reprezenta achizitionarea cartelei de masa (OBLIGATORIE) si plata caminului. Era totusi o suma pe vremea aceea. Tin minte ca erau citeva burse de studiu/perfomanta mai mari, pentru cei cu medii peste 8.50, foarte putine situatii in cazul Politehnicii. Mai erau si burse pentru cei cu medii peste 6,50, eu ma incadram la nota, dar nu si la "venituri". Mai erau evident si unele "sociale" care se acordau pentru situatii deosebite, dar cum spuneam, primeai bursa si o cheltuiai in totalitate pe cartela de masa si cazare. Asta era "uniformizarea" de sorginte comunista, erai obligat de conventii sau de context sa nu ai alte optiuni decat cele gandite de altii pentru tine.

Insa genul asta de metode selective de a hotari cui sa i se dea bursa sau nu, reprezenta adevarata sfidare si umilire a persoanei in asa zisul comunism. Iar asta propui si tu. Oamenii sunt egali, adica au drepturi si sanse egale. Ce conteaza in ce casa construita de bunici locuiesti, ce conteaza ce meserie,venituri si studii au parintii? Ar mai fi nevoie de o birocratie suplimentara doar ca sa calculeze cui sa dai si cui sa nu dai bursa si gratuitati. In plus nu toate facultatile sunt la fel de complexe ca dificultate, deci de ce sa mai pui criteriu legat de note? Asa cum e gandita acum este CORECT: esti student, beneficiezi de gratuitate. Cand pierzi aceasta calitate, gata si cu gratuitatea. "Criterii" din astea cum iti plac tine sunt de Trista amintire si DISCRIMINATORI. Arata tocmai ca unii "sunt mai egali" decat altii.

 

Iar punand ultima intrebare, chipurile, ca ar fi gasit comunistii nefezabila gratuitatea transportului studentesc, dovedeste ca tu chiar nu ai inteles nimic din ce am scris. Preturile din comunism nu erau facute in baza costurilor, pe ei nu-i interesa vreun profit fie si al statului, nu-i interesa mobilitatea, numarul de ingineri, profesori nu era adaptat la o piata si la o cerere concreta. Nu avem ce compara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Trevizes Asa cum e gandita acum este CORECT: esti student, beneficiezi de gratuitate. Cand pierzi aceasta calitate, gata si cu gratuitatea. "Criterii" din astea cum iti plac tine sunt de Trista amintire si DISCRIMINATORI. Arata tocmai ca unii "sunt mai egali" decat altii.

 

Si eu o consider corecta cu rezervele de rigoare (adica sa ai posibilitatile sa o si pui in aplicare) dar totusi parca sa dai scutire si studentilor "tomnatici" de 40-50 de ani care au salarii, case, situatii unii si nepoti parca e totusi gluma proasta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Trevizes

Spui ca "Asa cum e gandita acum este CORECT: esti student, beneficiezi de gratuitate. Cand pierzi aceasta calitate, gata si cu gratuitatea."

Din asta sa inteleg ca esti de acord strict cu gratuitatea pentru studenti si ca nu esti de acord cu gratuitatea pentru masteranzi, doctoranzi, cei care fac a a doua facultate?

 

Prespun ca nu mai trebuie sa dezbatem faptul ca oricine are calitatea de student, masterand sau doctorand (la institutiile de invatamant superior acreditate) beneficiaza de gratuitate permamente la transportul pe calea ferata, indiferent de varsta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am mai spus-o cel putin odata, cei care sunt la master, doctoranzi, a doua facultate sau au peste 30 ani nu ar mai trebui sa beneficieze de gratuitate si discounturi studentesti, este IMORAL sa te agati de astfel de gratuitati specifice totusi unei anumite perioade din viata. Din punctul meu de vedere studentii ar trebui as mearga la cursuri, la biblioteca si, da, sa se si distreze. Nu sa stea pe la joburi prin mall-uri sau corporatii. Cand spun ca este IMORAL ma refer exact la acest aspect, cei enumerati de mine au aproape sigur un job. Nu cred ca ei atarna dpdv costuri asa mult in contextul general, poate sunt 3-5% dar cum ziceam, este complet imoral, si cum ar spune un antevorbitor, astia ar fi chiar "mocangii". 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offffff.......in tara asta au salarii si pensii speciale militarii, politistii, jandarmii, procurorii, judecatorii, parlamentarii, membrii guvernului, revolutionarii apoi gratuitati pensionarii, iar militarii, etc ba unii primesc si case sau bani pentru locuit.

Unii gratis cu trenul, altii cu avionul, altii cu benzina si masina statului......

Cine mai plateste in tara asta.... presupun ca beneficiarii activitatii celor enumerati mai inainte ?! :) Banuiesc ca "beneficiarii" sunt mai bogati de aia achita ei totul si pentru ei si pentru ceilalti?!

Ca ma 'nervez acu, nici cu bicicleta nu mai poti sa mergi ca deranjezi ba pe unul ba pe altul pe de alta parte se prefac toti ca sunt eco.

Cred ca trebuia sa astept data de 13 sa scriu la frustrati :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Care tari din lume mai ofera transport interurban gratuit pentru studenti? Tren, autobuz, orice ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Trevizes

Multumesc frumos pentru clarificare.

Ramane, in masura in care exista disponibilitatea necesara, sa expui care sunt avantajele pentru ca studentii (pana la varsta de 30 de ani) sa mearga gratis si permanent cu trenul.

 

Asta comparativ cu situatia existenta anterior datei de 01.02.2017 cand studentii (pana la varsta de 26 de ani) plateau 50% din pretul biletului de tren.

Sau altfel spus, plateau 40 de Lei pe un drum (dus-intors) din Bucuresti pe valea Prahovei sau 60 de lei pentru un drum Bucuresti - Mangalia. Aproximativ contravaloare unei sticle de vin la carciuma, cu tot cu apa minerala.

 

@CipM

Momentan in Luxembrug exista gratuitate pentru studenti. Am inteles ca incepand cu martie 2020 in Luxemburg transportul public va fi complet gratuit pentru toti cetatenii.

Ca fapt divers Luxemburgul are o suprafata de aprox. 2500 kmp iar judetul Giurgiu are o suprafata de aprox. 3500 kmp.

 

Alte tari nu mai stiu. Daca mai exista, ii rog pe cei care le cunosc sa nu ezite sa le expuna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, gibonu said:

Momentan in Luxembrug exista gratuitate pentru studenti. Am inteles ca incepand cu martie 2020 in Luxemburg transportul public va fi complet gratuit pentru toti cetatenii.

 

Din una in alta am aflat ca, desi, Luxembourg e pe locul 2 in lume la salariu minim per ora, informatia care m-a lasat cu gura cascata este ca draga Romanie este pe locul 28 din 195 de tari deci in top 15% cele mai bune salarii minime per ora. Si ne plangem ca ne e rau?! Nu stiu ce sa zic. Ma mai gandesc.

Sursa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/3/2019 at 5:19 PM, gibonu said:

Momentan in Luxembrug exista gratuitate pentru studenti. Am inteles ca incepand cu martie 2020 in Luxemburg transportul public va fi complet gratuit pentru toti cetatenii.

Ca fapt divers Luxemburgul are o suprafata de aprox. 2500 kmp iar judetul Giurgiu are o suprafata de aprox. 3500 kmp.

 

 

Asa o fractura logica nu intalnesti in fiecare zi :D :D :D 

 

Pai ce legatura are suprafata cu gratuitatea pe transportul public pentru persoane?

 

In primul rand in judetul Giurgiu nu sunt nici macar 300.000 locuitori (in statistici de fapt, cine stie cati or fi plecati dintre acestia pe afara). In Luxemburg sunt 600.000. 

In al doilea rand, ducatul e recunoscut ca un paradis fiscal, o adevarata "gaura neagra" a UE. O gramada de firme (in primul rand banci!) isi au sediu acolo si o gramada de "navetisti" vin zilnic din Germania, Franta, Belgia sa lucreze acolo, un fenomen similar cu ce se intampla in Frankfurt (alt important centru financiar mondial). Asa ca e posibil ca in cursul zilelor lucratoare din saptamana sa avem poate 1.000.000 - 1.500.000 de persoane in ducat. Eu nu am fost niciodata acolo dar colegi de ai mei au lucrat si de exemplu la BNPP nu era nici un luxemburghez, singuri care innoptau in Luxemburg erau ai nostri, care stateau la hotel. 

 

In judetul Giurgiu regasim un singur oras/municipiu, Giurgiu. E o gluma sa spui ca Bolintin sau Mihailesti sunt orase.

Pai ce infrastructura CFR avem in Giurgiu si care este aflxul de studenti catre centrele universitare? Sunt numai trenuri Regio iar linie directa cu cel mai apropiat centru studentesc (Bucuresti) nu exista. Trebuie sa ajungi intai la Videle. Chiar nu cred ca sunt asa multi studenti in Giurgiu care prefera gratuitatea si vreo 4 ore pierdute pe drum in loc sa mearga pe drumul direct cu vreun microbuz care ii costa 7-10 lei. 

 

Si in 2020 transportul public o sa fie pentru toti cetatenii in Luxemburg, nu doar pentru studenti. :) 

 

Poate se intelege ca prin asta ii laud pe luxemburghezi. Nici vorba. Dar de unde au luxemburghezii astia atitia bani, fiind recunoscuti ca avand cel mai mare venit mediu, peste 2200 oiro? Din munca? Nu, ci de la ceilalti prosti de europeni. Finantarea europeana pe cap de locuitor in Lux e cea mai mare din UE, iar Lux au scutirile de taxe si "mocaciunile cele mai mari". Cam se bat cap in cap, nu? Niste comunisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posibil ca vazand guvernantii ca studentii alora "e"mai destepti ca de aia ajung apoi  mari personalitati,au analizat si au ajuns la concluzia ca asta li se trage de la gratuitatea la tren si ce si-au zis,iata cauza si motivul pentru care ai lor sunt mai dashtepti decat ai nostri si au rezolvat si la noi.

Referitor la statistica....daca unu mananca  3 fripturi iar doi doar privesc,statistic se numeste ca au mancat fiecare cate o friptura :)  Sunt asa de multi factori ca o poti intoarce cum vrei sa iasa rezultatul,asa se faceau raportarile pe vremea lu ceausescu. de aia era totul glorios.

p.s. asa se fac si acum :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Trevizes

Am dat exemplul judetului Giurgiu pentru ca acesta este cel mai mic din RO [dupa Ilfov, care este un judet oareceum atipic].

Am mentionat "ca fapt divers" insa pare ca ti-a scapat.

Am vrut doar sa scot in evidenta faptul ca Luxemburg este un stat foarte mic si am indicat judetul respectiv strict pentru comparatie.

 

Interesanta analiza, insa omite cateva aspecte:

1. gratuitatea in Luxemburg este acordata din motive ecologice si nu din motive electorale asa cum se intampla in RO'

2. gratuitatea in Luxemburg este un proces complex. Nu cunosc detaliile, insa nu m-ar mita sa existe studii, proiecte, simulari sau achizitionare de material rulant. Comparativ, in RO s-a adoptat peste noapte [ca sa nu spun intr-o noapte].

3. nu cred ca Caile Ferate din Luxemburg au un deficit de vagoane [proportional, bineinteles] precum CFR Calatori;

4. nu cred ca infrastructura feroviara din Luxembrug se poate compara cu cea din RO.

 

In rest, multumesc pentru detaliile oferite. Stiam cate ceva despre Luxembrug, acum stiu mai multe.

 

In final, sper sa gasesti disponibilitatea necesara pentru a explica care sunt beneficiile acordarii gratuitatii totale si permanente studentilor [bineinteles, pana la varsta de 30 de ani].

Raportat la numarul actual de vagone al CFR Calatori.

 

Pana acum, dupa 7 pagini de discutii, inca nu a fost expus nici macar un argument valid care sa sustina aceasta masura.

 

@Diesel

Corect, de multe ori statistica este discutabila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 07.04.2019 at 23:49, gibonu said:

Sau mai poti lua unul dintre cele 3 trenuri IR (IRN-ul este cam peste mana datorita orele de plecare si sosire) pana la Baile Herculane si te intelegi cu nasul.

Inainte de a te urca in tren, il rogi frumos sa te lase cu bicicleta in tren, ii dai de inteles ca ii iese si lui de-o bere, ii spui ca te urci la unul dintre capetele trenului si ca vei alinia ghidonul paralel cu cadrul astfel incat bicicleta sa ocupe cat mai putin loc in tren si sa nu incurce deplasare altor calatori.

 

Pentru alinierea ghidonului paralel cu cadru, fie:

- scoti roata fata;

- slabesti suruburile de la pipa (personal prefer varinata asta).

 

Mi se pare ușor tragi-comic:

- pe de o parte ești vexat de faptul că studenții primesc, conform unei legi, gratuitate la clasa a 2-a in tren. 

- pe de altă parte, când știi clar că nu ai voie, conform regulamentului, să urci cu bicicleta în trenuri IR care nu au spațiu special pentru biciclete, îndemni începători să acționeze la mica înțelegere cu nașu, pe o cursă de aproape 400 km?

 

Mi se pare complet anormal, un fel de dublă măsură din partea ta.

Din capul locului recunosc că am mers și eu la mica înțelegere cu nașu când nu am avut încotro, atâta timp cât regulamentele erau suficient de ambigue și singurul lucru cert era că nu îmi este interzisă urcare cu bicicleta în diverse trenuri. Totuși, să urci în prezent pe distanțe mari, într-un IR compartimentat clasic când e clar că e interzis, tocmai pentru că ai deranja călătorii, nu mi se pare în regulă.

Ce ar fi dacă s-ar urca mai mulți bicicliști și ar umple capetele celor câteva vagoane (că acum nu mai sunt prea multe IR lungi, au 3-4-5 vagoane)?

 

  • Upvote 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Traveller

Nu-i nici tragi-comedie nici dubla masura. Este doar o incercare de a rezolva o problema.

Problema = lipsa posibilitatii de a calatori cu bicicleta in majoritatea trenurilor din RO, in UE, anul 2019. Comparativ cu Europa civilizata, unde trenul vine din fabrica cu locuri pentru biciclete.

 

Din proprie experienta iti spun ca doua biciclete, cu ghidoanele aliniate paralel cu cadrul, nu incurca pe nimeni la capetele trenului IR (nu la trecere dintre vagoane).

Am mers asfel de cateva ori pe bucata Buc - Constanta, am pus si poze in topicul dedicat. 

 

La fel de bine as putea si eu sa intreb de ce il indemni pe om sa mearga cu cele doua trenuri Regio (Craiova - Orsova si Orsova B. Herculane), pentru ca acele trenuri nu sunt dotate cu vagon cu loc special pentru bicicleta. Sau cel putin asta se vede pe site-ul CFR. Ca si asta este contrara Regulamentului.

 

Din pacate, asta este realitatea din RO: de cele mai multe ori te intelegi cu nasul daca vrei sa te urci cu bicicleta in tren.

Daca nu, stai acasa, pleci cu bicicleta pe masina, etc. 

 

In rest, nu inteleg care este legatura intre gratuitatea oferita studentilor strict din motive electorale si transportul bicicletei?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, gibonu said:

In rest, nu inteleg care este legatura intre gratuitatea oferita studentilor strict din motive electorale si transportul bicicletei?

La vremea aia și eu m-am întrebat același lucru, cînd am văzut că discuția deviază de la tema transportului biclelor în tren, la chestia asta cu gratuitatea studenților.

 

În cazul de față, cel puțin în accepțiunea mea, tocmeala cu nașu e tot un fel de mocangeală. Cum ar veni, ”Stiu că nu e voie, dar vreau să merg aproape moca”.

 

Dădeam sfatul cu trenurile alea Regio, pe un parcurs scurt, ca un compromis, în lipsa oricăror alternative. Lipsa acestora e clară, nu le caut scuze celor de la CFR.

Pe Regio există varianta că le plătești ca bagaj, tarif conform zonei de km.

Pentru că la IR pe 400 km distracția, presupunând că nașul acceptă, în caz de supracontrol, costă scump.

Propunerea ta ia de-a gata posibilitatea că el ar fi singurul biciclist care se urcă în trenul IR. Însă la fel de bine se mai pot urca și alții.

 

 

 

  • Upvote 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Traveller

Niciodata nu m-am tocmit cu nasul. In trenul Regio i-am dat 5 Lei iar in IR i-am dat 10 Lei. Adica tariful standard, oficial. Tot timpul nasul a fost multumit. 

 

Singurele exceptii au fost distantele scurte, cum ar fi Slobozia - Ciunita sau Medgidia - Poarta Alba / Murfatlar cand i-am dat nasului 3 Lei.

Asadar, cel putin in cazul meu, nu se pune problema "tot un fel de gratuitate" [am promis ca nu mai folosesc termenul mentionat de tine].

 

Intr-adevar, in caz de supracontrol platesti ceva pentru 400 km.

 

In final, am propus doar o varianta alternativa pentru un drum cu bicicleta in tren de la Bucuresti la Herculane.

Daca are vreo relevanta, in septembrie 2009 am mers cu trenul de noapte, cu 2 biciclete de la Bucuresti la Herculane, apoi a urmat o tura pe Clisura sarbeasca si final la Vidin. Tin minte ca si atunci vagonul a fost salon, fara compartimente.

 

Propun sa revenim la discutia care face obiectul prezentului topic. Pentru trasnportul bicicletei in tren exista deja un topic dedicat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/7/2019 at 11:49 PM, gibonu said:

@Trevizes

Interesanta analiza, insa omite cateva aspecte:

1. gratuitatea in Luxemburg este acordata din motive ecologice si nu din motive electorale asa cum se intampla in RO'

 

 

Pe bune? E ridicol ce spui. De unde stii tu ce e in Luxemburg? Pai si cum gratuitatea pentru studenti are motivatie ecologica? Daca dadeau gratuitate la pensionari era mai putin ecologica? 

Dupa cum spui tu, orice se face in Romania de indiferent cine, poate fi blamat ca este cu scop electoral, nu conteaza ca ar trebui Scoala, sosea, spital, autostrazi, canalizari ... mai bine sa stam fara ele decat sa le faca chinezii sau rusii :D :D Daca exact acelasi lucru il fac altii si nu romanii, atunci e pur, e nemaipomenit, e model, merita sa ne inchinam la "made in ..." numai sa nu fie romanesc.  

 

 

On 4/7/2019 at 11:49 PM, gibonu said:

@Trevizes

2. gratuitatea in Luxemburg este un proces complex. Nu cunosc detaliile, insa nu m-ar mita sa existe studii, proiecte, simulari sau achizitionare de material rulant. Comparativ, in RO s-a adoptat peste noapte [ca sa nu spun intr-o noapte].

 

 

Asta e din categoria enunturilor funny. PAi daca nu cunosti detaliile, de unde stii ca a fost complex? Care peste noapte? Cred ca am repetat de 5-6 ori ca fost implementata de CDR in 1996

 

On 4/7/2019 at 11:49 PM, gibonu said:

@Trevizes

3. nu cred ca Caile Ferate din Luxemburg au un deficit de vagoane [proportional, bineinteles] precum CFR Calatori;

4. nu cred ca infrastructura feroviara din Luxembrug se poate compara cu cea din RO.

 

In rest, multumesc pentru detaliile oferite. Stiam cate ceva despre Luxembrug, acum stiu mai multe.

 

In final, sper sa gasesti disponibilitatea necesara pentru a explica care sunt beneficiile acordarii gratuitatii totale si permanente studentilor [bineinteles, pana la varsta de 30 de ani].

Raportat la numarul actual de vagone al CFR Calatori.

 

 

Obsesia conexiunii dintre numarul vagoane de vagoane si studenti este o idee fixa care iti apartine si ne bantui cu ea pe aici.

In Romania e un deficit de vagoane care nu e generat de gratuitati. Dupa corelatii de genul asta, maternitatile sau spitalele ar trebui scazute ca numar ca nasterile sunt mai putine iar populatia Romaniei in scadere. 

 

Gratuitatea studentilor se sprijina dpdv proiect pe capacitatea ca acele locuri sa fie bugetate din alta sursa, platite de alta entitate. Ti s-a mai atras atentia ca nu stii sa citesti un buget si nu cunosti cum functioneaza unul, sunt nevoit sa reiterez si eu aceasta observatie. 

Iti garantez ca si LUX se vor gandi la fel, cum bugeteaza financiar sumele care nu vor mai veni la buget, nu stau sa numere vagoanele ....

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.04.2019 at 17:31, Invitat special said:

Urata discutie pe topicul asta.

 

Ne tine colesterolul scazut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 06.04.2019 at 1:35, Trevizes said:

Si in 2020 transportul public o sa fie pentru toti cetatenii in Luxemburg, nu doar pentru studenti. :) 

 

On 07.04.2019 at 23:49, gibonu said:

gratuitatea in Luxemburg este acordata din motive ecologice si nu din motive electorale asa cum se intampla in RO'

 

Pentru cursivitatea discutiei, accept ca poate nu m-am exprimat eu suficient de clar si imi cer scuze pentru asta.

Asadar, m-am referit la faptul ca gratuitatea care se va acorda in Luxemburg in 2020, pentru toti cetatenii, inclusiv pentru studenti, este generata de motive ecologice, nu electorale.

 

Poate ajuta:

"The government hopes the move will alleviate heavy congestion and bring environmental benefits, according to Dany Frank, a spokesperson for the Ministry of Mobility and Public Works."

Sursa: https://edition.cnn.com/travel/article/luxembourg-free-public-transport/index.html

 

@Trevizes

Ma fac ca nu observ tenta nationalista din "Daca exact acelasi lucru il fac altii si nu romanii, atunci e pur, e nemaipomenit, e model, merita sa ne inchinam la "made in ..." numai sa nu fie romanesc".

Propun sa ne oprim aici la comparatia dintre RO si Luxemburg. Pur si simplu sunt filme diferite.

 

Ca sa te parafrazez, nici eu nu inteleg de ce "ne bantui" cu gratuitate "implementata de CDR in 1996".

Guvernarea CDR a fost in perioada 12.12.1996 – 28.12.2000 (desi in ultimul an Isarescu a fost independent).

 

Legea învăţământului nr. 84/1995 (prima republicare) la valabila la datete de 12.12.1996, 01.01.1997, 01.01.1998, 01.01.1999

"Art. 174

(1)Elevii si studentii beneficiaza de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafata si subteran, precum si pentru transportul intern auto, feroviar si naval, în tot timpul anului calendaristic."

 

Legea învăţământului nr. 84/1995 (a doua republicare) la datele de 01.01.2000 si 28.12.2000.

"Art. 176

(1)Elevii şi studenţii beneficiază de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafaţă şi subteran, precum şi pentru transportul intern auto, feroviar şi naval, în tot timpul anului calendaristic."

 

Asadar, ce gratuitate a implementat CDR in 1996?

Daca se poate, te rog, ar fi utile niste informatii clare referitor la gratuitatea implementata de CDR in 1996 (guvernarea a fost preluata in data de 12.12.1996).

 

Daca te ajuta, forma de azi, 02.05.2019, a art. 205 din Legea Educatie Nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare:

"(2)În timpul anului universitar, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de învăţământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, feroviar şi naval. Studenţii orfani sau proveniţi din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport

(21)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în tot cursul anului calendaristic, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de învăţământ superior acreditate, beneficiază de gratuitate la transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.
(la data 06.01.2017 Art. 205, alin. (2) din titlul III, capitolul X, sectiunea 2 completat de Art. 4, punctul 1. din Ordonanta urgenta 2/2017)"

 

In rest, altul care are "obsesia conexiunii dintre numarul vagoane de vagoane si studenti":

Iosif Szentes, directorul general CFR Călători, in 29.03.2017:

"Trebuie să recunoaştem că, după intrarea în vigoare a HG 42, care acordă gratuităţile pentru studenţi, capacităţile noastre de transport au devenit insuficiente. În prima lună de aplicare a acestei măsuri, numărul abonamentelor eliberate către studenţi a crescut de patru ori, iar numărul studenţilor care au călătorit astfel a crescut cu 75%. Majoritatea studenţilor folosesc serviciile de trenuri InterRegio"

Sursa: https://www.mediafax.ro/economic/iosif-szentes-directorul-general-cfr-calatori-capacitatile-noastre-sunt-insuficiente-de-cand-studentii-au-gratuitati-16212585

 

Probabil ca lui Iosif Szentes nu i-a explicat nimeni ca "Gratuitatea studentilor se sprijina dpdv proiect pe capacitatea ca acele locuri sa fie bugetate din alta sursa, platite de alta entitate".

 

Nu stiu daca citesti si topicul dedicat discutiilor feroviare. Recent am postat acolo o experienta proprie, din aprilie 2019, cand am mers pe bucata Piatra Olt - Caracal - Corabia cu un automotor Malaxa a carui productie s-a oprit in anul 1950. Nu era vreun eveniment feroviar, ci acel automotor efectua cursele zilnice.

 

In final, reiterez rugaminte prin care sper ca vei gasi disponibilitate necesare pentru a explica cu ce ajuta gratuitatea acordata studentilor, tinand cont de:

- numarul redus de vagoane ale CFR Calatori;

- posibilitatea, ca platitorul de bilet sa nu se poata urca in tren;

- trenuri care merg cu un singur vagon;

- existenta in exploatare a materialului rulant a carui fabricatie s-a oprit in anul 1950.

 

Multumesc.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toate aceste probleme care alcătuiesc concluzia din postul tău sunt adevărate, iar cauza este că nu s-a dorit sau nu s-a știut să se aloce fonduri de la buget spre înnoirea parcului de material rulant.

De abia acum, când a ajuns cuțitul la os, a început acest proces.

Asta nu are legătură cu alocarea a 50 mil euro pe an pentru gratuitățile studenților. 

Uite, dacă am vrea să fim răi cu bugetarii, am putea să zicem că de ce li se acordă tichete de vacanță? Impactul bugetar este 1.73 mld lei pe an, deci 350 mil euro! Tot gratis.

Păi nu am putea să folosim banii ăia la alte investiții publice, inclusiv infrastructură CFR?

Calculele de buget sunt niște chestii complicate, iar suma asta alocată pentru gratuitățile studenților este infimă. 

Măsura tocmai a fost replicată, la nivel UE, pentru călătorii timp de o lună, pentru studenții sub 26 de ani, în întreg spațiul Uniunii.

La noi problema este că a fost luată fără a se ține cont de situația dezastruoasă a parcului de vagoane CFR, a softului care alocă bilete și așa mai departe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.