gibonu

Gara Ciulnita - Slobozia si Muzeul National al Agriculturii

Recommended Posts

Sambata, 06.04.2019
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km
 

Hai noroc la toata lumea.


Bucuresti Obor [07:45] - Ciulnita [09:30] cu trenul Regio 8011 operat de CFR Calatori. Pret 9,75 Lei [cu reducere de 25% oferita de cardul Tren Plus]. Plus 5 Lei dati nasului pentru bicicleta.

 

image.png.9e669675edb1500664c25ebd348040d6.png


Bucata din calea ferata Bucuresti - Constanta care merge paralel cu autostrada A2.

 

image.png.edfbf96d756ae6ebc41f76fbb93ca0c6.png


Bicicleta a stat foarte bine in spatiul liber din capatul ultimului vagon.

 

image.png.33297f8a913dbd22c562c5ce1e3f0791.png


Spatiul de depozitate vazut mai de la distanta.

 

image.png.75e56039001dcf776ac74c3c1652d991.png


Gara Ciulnita.

 

image.png.41a34efd63ce9f5835044d5a563518ac.png


Mesaj contradictoriu.

 

image.png.4e5c683a64f4df355d16c056764e259e.png


Acoperisul peronului tot in stadiul de proiect a ramas.

 

image.png.042dd77405cb424f1b08b2234efd9abd.png


Merdeneau din gara Ciulnita a ramas la fel de buna, uscata si fara nicio urma de ulei. Daca avea si branza ar fi fost perfecta.

 

image.png.3b49766bb889536e37f720880de303d5.png


In timp ce rumegam coca din merdenea in gara a aparut un marfar cu multe vagoane.

 

image.png.725483cacc2b9ca723d8034b29f9003e.png


Aproape de gara Ciulnita am virat stanga spre Slobozia, pe DN 21.

 

image.png.b368302cc63e9b7deed417a51dba324b.png


Obiectivul principal al zilei nu era prea departe.

 

image.png.943e1eee9cb9b1d9c2b953561c7737ee.png


Schimbare de judet.

 

image.png.e0942df347b1c80b6a3e359b67e693fd.png


O ruina industriala aproape de intrarea in Slobozia.

 

image.png.fa09d49224fb2df1b3e7954710ccf5ae.png

 

image.png.7357de865e9af518704ddd74a279a9bd.png

 

image.png.a24934236887ca94322f3bbc69d24849.png


Intrare in Slobozia.
 

image.png.985cf2a5c4b0a56d1455ebdf897ef626.png

 

Pedalatul pe DN 21 a fost ok, Drumul era cam aglomerat, mai ales trafic greu, insa nimic de speriat. Doar vreo 2 claxoane discrete, de atentionare de la tiristi, ca sa isi semnalizeze prezenta in spatele meu.

  • Upvote 1
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dan tm

Muzeul este foarte, foarte tare. Curand ajungem si acolo.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sambata, 06.04.2019 - Partea a II-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Ialomita

 

image.png.80a8ea8a5ba9b586573a396ffd995882.png


vazuta de pe podul pietonal si pentru conducte de la intrarea in Slobozia.

 

image.png.5cb69d8b156114a06404a05dd46b9e43.png


Structura metalica arata interesant, pacat ca nu este intretinuta.


M-am bucurat sa vad ca cineva s-a gandit [printre altii] si la biciclisti si a montat un plan inclinat langa scara.

 

image.png.954ee0e661be00bd79faa001c436711f.png


Monumet ridicat in memoaria alegerianului Gherainia Mohamed.

 

image.png.c1021f1f385814ab64a7311c8c85e8d1.png

 

image.png.658692bbb228b24489808079dd5104c1.png


Mai multe detalii: https://ro.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Gherainia


Mi-a placut faptul ca in Slobozia toate trecerile dintre strada si trotuar sunt nivelate, lucru care in Bucuresti, de cele mai multe ori, nu se intampla.

 

image.png.466a31139bb21e416f086dfc360f8a78.png


Gunoiul si educatia.

 

image.png.37a325e9c782e888dd8cd9201e5a800b.png


Monumet ridicat in memoria celor care au murit in Decembrie 1989.

 

image.png.0b652a9b5203df6c8c8b55751e7fa152.png

 

image.png.a2aa3a05c1012c31da8c7a856def2530.png


Dirijorul si compozitorul Ionel Perlea.
 

image.png.7ccfa68cb82b3f6fc0a7405f071f5b4a.png

 

image.png.7ecbdb7940523206bbbb301ccb8b7fe8.png

 

  • Upvote 1
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am fost la muzeu, de aceea astept impresiile tale.

Interesant cazul printului arab. Multumita forumului am mai aflat ceva. Uite ca si altii au ,,deportat in Baragan”.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dan tm

Prizonierii de pe fronutul de vest au fost deportati in Baragan iar prizonierii romani au fost deportati in Alsacia [pe atunci posesiune germana] unde n-au avut delor o soarta prea buna.

Azi exista in Alsacia cateva cimitire ale prizonierilor romani morti de foame, epuizare sau diverse boli.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sambata, 06.04.2019 - Partea a III-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Urmeaza Muzeul National al Agriculturii, obiectivul principal al zilei respective.

 

image.png.18efd492ce091f0f04c4c520252d2e54.png


Biletul de intrare costa 5 Lei iar taxa foto este 20 Lei.

 

image.png.ff3e19c210d5a08ff67cf363877e0f25.png


Pe timpul vizitei am fost instotit de doamna de la casa de bilete, care era si custodele muzeului. Prezenta ei a fost foarte discreta, insa a stiut sa raspunda la tot ce am intrebat.


Incepe vizitarea.

 

image.png.42c0e9affe804305e1b0179380ae085c.png


Masina de splat,

 

image.png.163570f65ae0c12d88b3c6db9cdc6381.png

 

image.png.0dfb8927b7c7968dbcfc7fca34fbc3d7.png


calitate germana.

 

image.png.93fe79dc69dcc8fa177da929247378fe.png


Despre marea proprietate care ''se tinea in pas cu stiinta''.

 

image.png.e8b75fa785d02b584af6e6fcd045192d.png


Porumb adus in Statele Unite cu cufarul.

 

image.png.12d165fb1314e8587255a8e191069b42.png

 

image.png.7007d30a18a25f5919a28676fbd4e285.png


Damigeana plata n-am mai vazut pana acum.

 

image.png.bb2882a718e81ace8e4d52ee62650f28.png


Pompa pentru tras vinul.

 

image.png.4c7769ca5710cfb4f2d6a438a1b19c12.png

 

image.png.551c3e9d014b40ca611f1b26eb56cbe2.png


Nici sifon dublu-corp n-am mai vazut.

 

image.png.c10dfc473ee26e461ff5313469f16289.png


Tambal intr-o stare nu prea buna.

 

image.png.97d81a5961d8fbe3070c67f3fc360494.png

  • Upvote 3
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sambata, 06.04.2019 - Partea a IV-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Incepe partea spectaculoasa, cu un tractor Lanz Bulldog.

 

image.png.739d5ef238068ce50817f6f2ebb69ef5.png

 

image.png.d2045b54ac74bb9315a4d937c850fd2c.png


Reprezentanta din RO a uzinelor Lanz.

 

image.png.6a1c3b01f7f44038c5beeb9dafe6bef1.png


Scaun cu suspensie mecanica.

 

image.png.5104692e4d87b05e567e4968efff8186.png


Roata dreapta spate.

 

image.png.bb15307e520269b9c71110c18bb78b3b.png

 

image.png.50611a2ad1ebad6c29df952e7ca888ae.png


Datele tehnice.

 

image.png.aa9422fc75df6b89a370a2eaab4723ee.png


Daca poate cineva sa explice ce inseamna "semi diesel" raman dator.


Seceratoare.

 

image.png.e9f6e4c63caacb7220c9fdbae9fb10fe.png

 

image.png.890bd37f5734f101ed702346f70a9d28.png

 

image.png.2c4b5746f067a7c7173c1073da7f3cae.png

 

Locomobil.

 

image.png.4225b72b78cb97bed51c3d789b28f732.png

 

image.png.6c37c802ab61a7941b5aa26fa3cea00c.png


Vanturatoare care era actionata [prin curea] de catre locomobil.
 

image.png.93cc84ea1130437915a8426db78f0c69.png

 

image.png.0c786ee0e653f5a66dfd7b35ac54f2c6.png

  • Upvote 1
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut ! Foarte interesant, trebuie menționat că aceste utilaje nu ar mai fi existat dacă proprietarii nu le îngropau în pământ de frica colectivizării !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ciomby

Multumesc.

 

Ingroparea utilajelor cam este legenda. Doamna cusode mi-a spus ca niciunul dintre tractoarele expuse in muzeu (detalii pe parcursul povestii) nu a fost ingropat, ci depozitat prin diverse spatii de la suprafata.

Daca ar fi stat aproape 50 de ani in pamant, ruginea si mama lui de Lanz Bulldog. Plus ca au existat zone in RO, in special in zonele de deal / munte unde nu s-a facut colectivizare.

 

Am mai intrebat-o pe doamna custode daca fostii proprietari au vandut sau au donat tractoarele catre muzeu, insa dansa mi-a dat un raspuns elegant, respectiv "asta este un detaliu de contabiltate pe care nu-l cunosc".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, așteptăm continuarea !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sambata, 06.04.2019 - Partea a V-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Atelierul de restaurare.

 

image.png.4cb50da33c06ac6248546d7abd3dfe41.png


International Harvester.

 

image.png.d3d2bdca64724036fdef0a80ef5fcbc9.png

 

image.png.24f4550d32c7ec05a16e7261583a1f76.png


Deutz.

 

image.png.29cf5fe5e277a88adca2b29d5f8a3d88.png

 

image.png.46c80ed364534e01a7ab0f18ead326a5.png


HSCS.

 

image.png.36298b8a2f14c3f9d7ad5e34637c613e.png

 

image.png.a7998d6892f0c67e3dc8d0e54e14d2a5.png


Fordston.

 

image.png.5ebe78f7e040abb39c0f02a42a2bf8a7.png

 

image.png.6964ab35287ca9f841cd01a24c9affb3.png


Plus fisa tehnica.
 

image.png.76bd46ae313d41d6d8c2794cfbde681e.png

 

image.png.1472cfe7842374f43138bd8b1e704c0b.png

 

image.png.b2e1ae7ad3c97b4f66ba01870d6c83e8.png

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sambata, 06.04.2019 - Partea a VI-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Un Lanz Bulldog pe pneuri.

 

image.png.b0d26f34b0873a3ec219c37bbe7b06f3.png

 

image.png.d3de823de44d05a9e8443904de4ed3c5.png


Made un U.S.A.

 

image.png.16b563e3993ea3ca68c6e36d6e5749ab.png

 

image.png.376250000fb2f446661a9e2e46d1f475.png

 

image.png.48ca2e54549f6d7fbe939b8b38f4d2fd.png


In Lanz Bulldog similar cu cel expus in interiorul muzeului.

 

image.png.f5774056abb122025869964a1863fee3.png

 

image.png.708832ceef61484eae2fb62bac129e5e.png


Aleea tractoarelor.

 

image.png.54132c850864eb80bf9d791ce3c064ed.png

 

image.png.18d4c9ff6aca538c9a5b95f30349340e.png


Prin amabilitate unor colegi de pe alt forum,  am alfat ca motorul semi-diesel are bujie incandescenta care aprinde combustibilul, diferit fata de motorul clasic diesel unde combustibilul se aprinde prin compresie. 
Motorul semi-diesel este in doi timpi si are o compresie mai mică compatativ cu motorul clasic diesel dar mai mare ca la motorul Otto.
Denumirea in engleza este hot bulb engine: https://en.wikipedia.org/wiki/Hot-bulb_engine

 

In alta ordine de idei, un site foarte interesant despre tractoare: http://www.tractordata.com/

 

Cateva cantare.

 

image.png.5770a7e60c27c612abd424d5650ab3e3.png


Locomobil fabricat in anul 1904.

 

image.png.1d6c1fe563e90294d46718877b6fed3a.png

 

image.png.69f132d2e1d4d2431520de28886830de.png

 

image.png.36a52df32c6071d6426a1030fcf929c8.png

 

Afise din alta epoca.

 

image.png.3d474303cfa22947b32a468aca3ec3d7.png

 

image.png.4b10baf7f2ae636468167b44f64ea31a.png


Tavalug folosit pentru spargerea bulgarilor de pamant.

 

image.png.c6436be9cbfd4e26fb0b749c28546415.png

 

image.png.618fb34a8f336e764006ffe6b7c9ddac.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sambata, 06.04.2019 - Partea a VII-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Urmeaza etajul muzeului, plin de exponate interesante, grupate tematic.

 

Fieraria.

 

image.png.a58def904004eaa55acd78dbb20fcd07.png

 

image.png.151739dc99086e2073e71bc004966af9.png

 

image.png.e6eafd524498de1cc333197b892fcc07.png

 

image.png.9e4291f6ab071d5e4d7369bfc513619e.png


Atelierul de tamplarie.

 

image.png.169c54543dff8094734eb48bd73d5a12.png


Scola.

 

image.png.a4ea0d71521f46a6134cf11e697304dc.png

 

image.png.052570917d5aaf3d0a552b6746d734c0.png

 

image.png.ff8c671b1e73e7dea25164772c29bcde.png

 

Bacania.

 

image.png.f335d967df54847cd93abeaf63e2d75e.png

 

image.png.dcb99ea3e918b9f8276416851697eee2.png


Pentru cei mai tineri, ce se vede in poza de mai jos este o lampa cu gaz.

 

image.png.3e762064d3a80c06144e7bf562384aa7.png


La o lampa asemanatoare imi faceam lectiile pe la finalul anilor '80, atunci cand se intrerupea furnizarea curentului electric. Treaba asta se intampla zilnic, nu in vreun sat izolat, ci intr-un cartier din periferia Bucurestiului.
Noi atunci nu stiam, insa Ceausescu era un vizionar: sarbatoream Ora Pamantului in fiecare zi, cateva ore.


Primaria.

 

image.png.a7ef63ad5b14fc70272fb6060bef83d7.png


Apel catre agricultorii din tinutul Marea.

 

image.png.cb171e1b7de0ff6580dbffc75a93cd5e.png


Tinutul Marea se vede identificat pe harta de mai jos.

 

image.png.fe5f5cb7418a814e8dc78883bf4afb81.png


Spre rusinea mea, pana acum nu stiam de existenta tinuturilor din Romania Mare.


Trepied pentru "hotarnicie".
 

image.png.2aef1ab34454c10b0800bf18c02ba08b.png

 

image.png.9b1865e5db9d720bf6358f921d70cee5.png

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sambata, 06.04.2019 - Partea a VIII-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Posta.

 

image.png.ec87d1686a8b87f522ca1550c51e0a34.png


Centrala telefonica.

 

image.png.c388e28704b8be734fab17db3c95f6b0.png


Ultima pe care am prins-o functionala a fost la Anina, prin anii '95-'96.


Despre centralele telefonice, centraliste si mai ales [ultimul paragraf] despre japonezi si tehnologia arhaica in RO.

 

image.png.8a77e9393f332c2998935c695ee600c0.png


Masina de scris Mercedes

 

image.png.43cd03cc42b5087c24556a93f2c08c90.png


si povestea acesteia.

 

image.png.16f342e80a11f59cf23ff306a91dccc2.png


Fetele de la Posta.

 

image.png.e2f3c290be18620ec64da13383516a15.png


Cantar la Balanta Sibiu.

 

image.png.442395086af88800a42fd1fb96b7d6cd.png


Pledoarie pentru cartea postala.

 

image.png.76317bcac63a1c47c8c940b16234e0d9.png


Cuptorul mobil.

 

image.png.3ecf0df7e24f2448fce34ab0b4738f7e.png

 

image.png.fdba7abbbee405e5780dc0b4becd0c8d.png


Doamna custode mi-a spus ca acesta se putea folosi si la gatit carnea sau legumele, nu doar pentru paine. Practic, ce se vede in poza de mai sus este un fel de clopot din lut, care odata incalzit degaja suficienta caldura, simiar unui cuptor.


Frizeria.

 

image.png.d31d2c173feff6cee9638d6caa22c36b.png

 

image.png.cc4f17da29bf525e5a641c0b05009feb.png


Ceasornicaria.

 

image.png.a8b61511bab07b451fcec84262cb18a9.png

 

image.png.a0490bda15338f38a450041dc93cec9b.png

  • Upvote 2
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sambata, 06.04.2019 - Partea a IX-a
Gara Ciulnita - Slobozia 
29 km


Dupa muzeu a urmat o portie de mici la Kaufland. Ideea a fost sa mananc ceva repede, insa gresala totala. Am stat aproape 30 de minute la coada pentru ca cei din fara mea cumparau mancare in cantitati industriale: 10 portii de mici / carnati plus situatia aproape tragica cand a fost facut anuntul "nu mai avem ceafa".
N-am reusit sa inteleg ce faceau cu atata mancare.


Locomobil la intrarea in oras [langa Kaufland].

 

image.png.881d16366122b8557b09ae6b35552b85.png


Cimitirul eroilor

 

image.png.a4a52d9646600efdd5f631f7ddb48f9f.png


pe care din pacate l-am gasit inchis.

 

image.png.f1ddd9abf29cf94cd4369473e6825bfa.png


Statuia lui Mihai Viteazul.

 

image.png.2714d9e9679a6af786b4b09dff2c7c54.png

 

image.png.7ccb3ae0bdaa10e25d6263e1c8935e9e.png


Mai aveam vreo ora si ceva pana la tren, ideal pentru o carte buna pe o banca la soarele bland de primavara.

 

image.png.2cab87853ec950600ef1b5f408c8e137.png


Gara,

 

image.png.bfe4280eac0a1815d6cde023dc8d2ae8.png


al carei interior arata foarte bine.

 

image.png.2f7e6c300cc4e66c1f720b9e1689bc6b.png

 

image.png.88294cfd965813d6e904d1fc3d53088a.png


Ca in aproape fiecare gara din RO, zeci de tone de fier vechi care ruginesc aiurea in loc sa fie valorificate.

 

image.png.f2d39f98808b13bb7f7f23b9af950f68.png


Regio 8585 [o Sageata albastra] intre Slobozia si Ciulinita.

 

image.png.2b7f1d8f1bd4e778e1c18a75059943bc.png


In Ciulnita, unicul vagon al trenului Regio spre Calarasi si retur.

 

image.png.d43c3a2a8781d0aee6fac0de674eceec.png

 

image.png.c5334d59c7b27e2d2b7cab3ab152d9a7.png


Inapoi la Bucuresti Obor cu trenul Regio 8024.

 

image.png.a1fa113dc1aeb9d4c9d9e72dba66a5ad.png


In gara Bucuresti Obor inca n-au aparut coltii babei, asa ca am scapat fara pana. 
Cam asta a fost. Daca are cineva vreo intrebare, cu cea mai mare placere.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesanta garnitura aia de tren cu vagoane pentru var/ciment. Nu am mai vazut asa ceva pe linii de vreo 20 de ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

*alumina calcinata. Nu sunt nici pe departe o aparitie rara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesantr eportaj, cartea cu Vama Veche am răsfoit-o acum câteva zile la biblioteca de cartier,  iar garnitura de fier vechi era garată acum vreo cinci ani în gara Costinești, probabil în următorii 5-6 ani va ajunge în București, sub podul Grand alături de alte garnituri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cind am fost la muzeul agriculturii, discutind cu ,,custodele" i-am spus ca multe din elementele de acolo nu imi erau straine, practic cu ele am crescut.

Poate totusi la posta trebuia pusa o cutie postala veche cum erau ale din RSR.

La lampa am crescut si eu, dar bagam in ea petrol, nu imi dau seama cum bagati voi in Bucuresti gaz? In primul rind de unde luati gaz ca sa il bagati in lampa si apoi cum ardea la fitil gazul? Fitil denumit popular in functie de zona ,,feștilă".

 

Ai fost cumva si in magazia de materiale unde sint si mai multe piese?

 

Foarte interesanta stirea cu cimitirul eroilor, dupa aceea cu printul arab. In mod sigur daca stiam despre cimitir ajungeam acolo. In sa e interesanta si pozitionarea  blocului in zona cimitirului.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In lampa nu se baga nici "petrol" si nici "gaz". Sunt denumiri date combustibilului cu care functionau lampile(kerosen, un combustibil derivat din petrol cu o ardere mai curata).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta nu am mai stiut, in lampa se baga kerosen. Dar kerosenul nu era la avioane?Adica la noi in sat l;a cooperativa(asa ii spunea la magazin, avea sigla COOP) venea din an in pasti , petrol. 

 

Se dadea la ratie cam 5 litri sau 10 de numar de casa, dar trebuia sa dai si produse la schimb, oua, fructe sau legume din gradina.Asta pe linga pretul petrolului.

In fiecare an se facea ,,contract" adica cineva de la Sfatul Popular  venea acasa si in functie de ,,recensamintul agricol " din februarie, iti dadea un document numit contract unde era trecut ce trebuie sa dai la cooperativa. Dupa cite gaini erau inregistrate iti treceau ouale, dupa citi pomi erau, iti treceau fructele, dupa cita gradina , iti treceau legumele, nu mai zic daca aveai porci sau mai ales vaca.

 

Dupa ce toate erau la ratie acuma spui ca primeam la ratie kerosen sa il bagam in lampa? Mi-e greu sa cred ca partidul distribuia kerosen.pai kerosenul nu e scump si in prezent?

 

Din ce zici tu rezulta cumva ca de fapt la Bucuresti se spunea gaz la petrolul de lampa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

GAZ LAMPANT

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pe aici, cat o fi de precis si corect....

 

Petrolul lampant, popular gaz sau petrol,...... a fost un combustibil foarte asemănător kerosenului.

Actual petrolul lampant nu se mai produce ca atare. Era definit drept fracțiunea de țiței care distilează între 175 – 280 °C. 

Deși în limbaj popular era cunoscut drept gaz, este un produs cu totul diferit de „gazul” folosit la brichete sau de gazul de iluminat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kog

Confirm si eu ca acele "vagoane pentru var/ciment" nu sunt o aparitie rara. Am tot vazut astfel de vagoane in ultimii ani.

 

@ciomby

Multumesc pentru apreciere.

Nu cred ca vorbim despre aceiasi garinitura de vagone. La cum arata cea din gara Slobozia, nu prea cred ca mai indeplineste conditiile de mers si ca nu s-ar dezintegra pe drum.

 

@dan tm

In Bucuresti, in anii "80, combustibilul lichid pe care il puneai in lampa cu gaz se numea popular "gaz lampant" si se gasea, aproape tot timpul, la PECO (stramosul Petrom-ului, pentru cei mai tineri).

Se vinde in niste recipiente simiare cu cel din poza de mai jos.

 

image.png.76a47decb1915fa4d3adf8452782ca1d.png

 

Despre compozitia chimica nu stiu sa-ti spun nimic, insa sigur acelasi combustibil se folosea, ca leac babesc, impotriva paduchilor. Adica, atunci cand aveai paduchi, "te dadeai cu gaz in cap". Eu n-am avut paduchi, insa am cativa prieteni care au fost "dati cu gaz in cap" de catre bunici.

Fitilul lampei de cumpara la metru, de la magazinele fero-metal. Arata similar cu o chinga. Exact ca orice alt fitil (cum ar fi azi cel de la Zippo) dupa o anumita perioada de utilizare, capatul de ardea si trebuia taiat.

 

Nu in ultimul rand, multumesc pentru detaliile "contractului" cu Sfatul Popular.

 

@EyesOnly

Multmesc pentru completare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

E clar, la voi ii zicea gaz, la noi ii zicea petrol indiferent ce fractie de titei era.

 

Si noi ne dadeam pe cap cu petrol cind apareau paduchii prin scoala. Ca preventie. Ori poate am si avut.

 

Despre fitil stiu, petrolul pentru lampa era mai greu de gasit. In anii din urma la scoala generala se sigilasera prizele (nu ca ar fi fost multe aparate scolare de bagat in priza) si mergeam la ore de la 08.30 (in functie de anotimp de cum rasarea soarele).

 

Seara se lua curentul asa ca ne pregateam de culcare la lampa. Dar nu prea se gasea petrol iar luminarile dadeau o lumina mai slaba si faceau mult fum.

______________________

 

Vagoanele pentru alumina calcinata sint o aparitie rara prin restul tarii, insa in sud circula frecvent marsrute  intre Slatina si Tulcea Marfuri

https://forum.lokomotiv.ro/index.php?threads/10213/

 

Vagoanele pentru ciment (cimentarele) Ucs, cele pe doua osii cu 2 buncare, alea sint mai rare

https://www.constructosu.eu/tipuri-de-vagoane-de-marfa-pentru-transportul-feroviar/

 

dar in ultimul timp fabricile de ciment au alte vagoane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-am amintit si eu despre lampa cu gaz (petrol lampant la Bucuresti si in zona se numea gaz si se lua de la gazarie)

La gazarie era un gazar care dadea la o manivela si se umplea o sticla de deasupra pompei, aia era masura si acolo punea bidonul clientului sa curga gazul gata masurat.

Pe la marginile orasului buteliile erau rare si multi gateau cu un fel de lampi cu 4 picioare in genul celor de camping. Cand terminau de gatit, oala era afumata, totul putzea a gaz iar lampa cand o stingeai facea fum inca 5 minute, o dadeau in curte sa fumege.

Celor care gateau sau foloseau lampa le miroseau hainele tot a gaz.

Ai mei aveau butelie si aragaz si un frigider Fram, trebuia sa ai mare grija sa nu ti se fure butelia (de aia e si vorba ca  sta cu ochii pe tine ca pe butelie :) ). Foloseau gazul doar sa aprinda soba cu lemne  iarna, dar viata mi se poarea frumoasa :)

 

Apropo, nu erau nici frigidere si se cumpara gheata pe care o puneau in racitoare, un fel de dulapuri izolate si cu pereti de tabla, care nu avea racitor punea gheata in albie si oalele pe langa ea :) asa erau anii '60.

Nu am gasit poze cu pompa, lampa de gatit si nici cu racitor, poate cineva sa le dibuie pe undeva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.