Sign in to follow this  
groogie13

Focus Cayo - Upgrade sau inlocuire

Recommended Posts

Salutare.

Acum cativa ani am cumparat un Focus Cayo Carbon second hand. Acum, unele componente incep sa ceara schimbare: frane, schimbator foi, anvelope, cabluri, poate lant + set pinioane.

Este echipata dupa cum urmeaza:

 

- Pedalier - Campagnolo Veloce

- Monobloc - Campagnolo Veloce

- Pinioane - Shimano Ultegra 6600

- Lant - Campagnolo Veloce

- Schimbatoare - Campagnolo Veloce

- Manete schimbatoare/frane - Campagnolo Veloce 2/10

- Frane - Shimano 600 tricolor

- Roti - Mavic aksium race

- Ghidon, pipa - Ritchey

 

Pentru ca nu am putut gasi pe internet vechimea exacta a cadrului, estimez ca acesta are undeva la 8-10 ani.

 

Data fiind bicicleta de mai sus, ce ma sfatuiti sa fac, upgrade usor usor cu Shimano Ultegra/105(componente noi), sau sa cumpar o bicicleta noua echipata cu 105 sau Ultegra. Mentionez ca fac cam 1500-2000km pe an cu bicicleta de sosea.

Un upgrade full Shimano Ultegra m-ar duce pe la 2500 ron (am inclus: schimbatoare viteze, angrenak, lant, ergopowere, frane, set pinioane).

Se justifica sa mai investesc intr-o astfel de bicicleta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Focus Cayo a fost unul dintre cele mai bune cadre de endurance de carbon la vremea lui, pacat ca au renuntat la gama asta prin 2016, cred. De ce sa faci upgrade la toata bicicleta doar pentru niste consumabile? Vrei sa treci la 11s? La frane pe disc? Atunci ai nevoie de alt cadru. Tot ce ai enumerat tu sunt consumabile dintre care unele se schimba chiar la un an. un alt upgrade important ar fi investitia in roti. La mine eropowerele Veloce au capatat un defect in timp, dar daca ctu hiar te-ai plictisit de ale tale si merg perfect, ti le cumpar eu :) 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Si) parerea mea e ca nu prea ai motive sa schimbi cadrul respectiv, decat eventual daca a suferit lovituri sau accidente. Daca e in stare buna, n-ai de ce sa-l schimbi. Si in special daca esti fericit cu geometria lui si cu pozitia ta pe bicicleta respectiva. In plus, daca acum investesti intr-un groupset si niste roti noi, nu te impiedica nimeni ca peste 2-3 ani sa cumperi si un frameset nou (sau second-hand) daca chiar te saturi de cel actual. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc pentru sfaturi. Pentru a trece la 11s de la 10s e nevoie sa schimb cadrul? Un alt motiv pentru care nu as schimba bicicleta cu totul e faptul ca iarna pedalez pe trainer si trag destul de tare de cadru. Canyon, de exemplu, nu recomanda folosirea cadrelor lor pe trainere pentru Zwift & stuff. Cadrul actual mai duce, din ce observ. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, groogie13 said:

Pentru a trece la 11s de la 10s e nevoie sa schimb cadrul?

 

Cadrul nu, nu are de ce, fiind cu O.L.D. (latime a butucului spate) de 130 mm, standard. Rotile e posibil sa trebuiasca schimbate, desi Mavic a pus pe rotile lor butuci compatibili cu casete pe 11 viteze cu cativa ani inainte ca acestea sa existe, stiu sigur ca generatia 2011 de Mavic Aksium avea butuci compatibili cu casete Shimano/SRAM pe 11, posibil si cele anterioare. 

 

Sa verifici totusi ca actualii clesti de frana au standard reach (37-47 sau 39-49 mm) si nu long reach (47-57 mm). Din ce vad aici, daca astia sunt clestii tai, atunci sunt cu standard reach si orice cleste modern de frana se potriveste fara nici o problema, dar verifica totusi, sa nu ai surprize.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, m-am exprimat eu gresit cu o suita de intrebari la care raspunsul cu alt cadru este numai pentru ultima intrebare, cea legata de franele pe disc. 

Carbonul are rezistenta la oboseala mult mai mare decat metalele. El se poate fisura la socuri sau in cazul temperaturilor scazute (la imbinarile cu alt material, ex. aluminiu) daca il neglijezi total si il lasi iarna sa inghete pe balcon de exemplu.

Motive sa schimbi un cadru de carbon nu prea sunt in afara unei marimi incorecte sau daca pur si simplu te-ai plictisit. Nu-mi dau seama de ce nu se recomanda cadrele de carbon pe trainer, acum nu-mi vine in minte nici o explicatie.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi fain de sfaturi, ramane sa fac upgrade cate putin, bicicletei existente. Pentru ca nu intentionez sa cumpar un groupset complet dintr-un foc, ma gandesc sa fac upgrade-ul in ordinea urmatoare:

 

1. Anvelope & frane & cabluri frane.

2. Schimbator pinioane + caseta pinioane 11 viteze + cabluri schimbatoare....si de aici devine complicat. Cred ca in pasul acesta trebuie sa schimb si ergopowerele de la 10 la 11 viteze.

3. Angrenaj + butuc pedalier + schimbator foi, asta daca nu trebuie sa schimb si componentele din acest pas tot cu cele de la pasul 2. (Aceasta parte a upgrade-ului are cea mai mica prioritate)

 

Pot face upgrade-urile asa cum le-am ordonat pe puncte, mai sus?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, groogie13 said:

Pot face upgrade-urile asa cum le-am ordonat pe puncte, mai sus?

 

In momentul in care treci de la transmisia actuala la una pe 11 viteze va trebui sa schimbi impreuna manetele, schimbatoarele (fata si spate), pinioanele si lantul. Pedalierul si butucul pedalier pot fi schimbate ulterior.

 

Mai mult, daca treci la manete Shimano din ultimele generatii, astea vor avea o tragere a cablului de frana diferita care le va face partial incompatibile cu vechii clesti, in sensul in care puterea de franare va fi redusa cam cu 25% comparativ cu vechiul sistem. In concluzie, cel mai sanatos ar fi sa cumperi si clesti noi de frana o data cu manetele.

 

In fine, daca cumperi un groupset intreg, vei iesi cel mai probabil cu cateva zeci de euro mai ieftin decat cumparand separat manetele, schimbatoarele, angrenajul, pinioanele, franele si lantul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar de ce vrei sa treci la 11s pe Shimano daca in prezent esti pe Campagnolo? 

Si mai imi este neclar cum de ai acum pinioane Shimano si schimbatoare Veloce. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am cumparat bicicleta de la un bikeshop din Bucuresti. Cred ca baietii au facut o bicicleta pe un cadru Focus de carbon, cu ce piese aveau prin atelier :). Cand am luat-o nu ma pricepeam prea mult la componentele bicicletelor de sosea, asa ca nu am dat importanta faptului ca iau ergopowere Campagnolo si clesti de frana Shimano tricolor. Sau cum ai spus tu, Trevizes, pinioane Shimano. E un curcubeu bicicleta acum, intr-adevar. :)

 

Vreau sa trec la 11 viteze Shimano pentru ca tot trebuie sa schimb mare parte din componente, din cauza uzurii + as vrea sa am si un pinion mai accesibil pentru urcari, asa ca un 11-34 pot pune doar la seturile de 11 viteze, din ce am vazut.

 

Recunosc, mi se par mai fun Ergopowerele Campagnolo cu butonul ala pe lateral, dar componentele Campagnolo sunt mult mai scumpe decat cele Shimano.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca iei manetele aza-maine cumpara manetele din seria 5800  sau daca vrei modelul nou r7000 nu le lua acum asteapta sa scoate un update la ele, daca or sa modifice ceva.

 

Maneta pt foi are un defect de proiectare cred si dupa un anumit timp cam 1 luna nu mai schimba

 

Eu te-as sfatui sa cauti mai intai manetele eu le-am prins la 500 lei  Shimano 105 ST-5800 perechea  pe merlin cu transport gratuit

 

Restul, schimbatoare, pinioane, le poti lua si second, au fost niste oferte bunicele pe un alt site in bazar cu schimbatoare R7000 noi date jos de pe o bicicleta

 

La pinioane la fel, sunt destui care nu le convine 11-28 si le schimba, si sunt noi

 

Pe mine m-a costat tot upgradeul la 105 cam 1300 lei, manete seria 5800 schimbatoare noi R7000, clesti R7000, pinioane second noi date jos de pe bicicleta noua, angrenaj nou nout  105 l-am gasit pe olx cu 300 lei

 

Daca ai rabdare poti gasi dar incepe cu manetele ca astea sunt scumpe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu se mai prea gasesc pe nicaieri manete 5800 sau 6800, si si unde se mai gasesc au preturi aproape similare cu R7000 sau R8000 (maxim 20-30€ diferenta). Acum 3-4 luni altfel stateau lucrurile. Cat despre vreo generatie noua de Ultegra sau 105, cred ca va mai dura macar un an.

 

In plus, atat forma, cat si feelingul la schimbarea vitezelor ale noii generatii de manete de la Shimano sunt net superioare generatiei anterioare. Daca tot faci un upgrade consistent, merita fara discutii sa iei ceva din ultima generatie, chiar daca ajungi sa cheltui 20% in plus. Iar ca schimbatoare spate, daca vrei 11-34 clar nu ai alta varianta decat R7000 sau R8000 cu patina medie/lunga (modelele GS).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand m-am gandit la upgrade vs schimbare, la un R8000 ma gandeam sa trec. Un groupset complet, nou, poate fi gasit la oferte in afara si la ~600E, din ce am vazut pe internet. Nici nu are rost sa ma uit La Campagnolo, diferenta de pret este incredibila intre groupseturi similare.

 

1300 lei pentru upgrade la 105 mi se pare un pret foarte bun. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, groogie13 said:

Nici nu are rost sa ma uit La Campagnolo, diferenta de pret este incredibila intre groupseturi similare.

 

Exceptia ar fi Campagnolo Centaur, e la 400€ si ar fi echivalent cu Shimano 105, pe care il gasesti incepand de la 480€. Centaur e un groupset chiar misto pentru banii aia, fiind foarte apropiat din toate punctele de vedere de Potenza. Altfel, diferentele dintre Ultegra R8000 si 105 R7000 nu sunt decat ca greutate, iar parerea mea e ca daca tot intentionezi sa iti iei si roti noi, mai bine investesti diferenta de pret dintre cele doua groupseturi intr-o pereche de roti si/sau cauciucuri mai bune, vei simti mult mai puternic diferenta decat intre cele doua groupseturi. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, se pare ca nu m-am uitat eu unde trebuie, pentru groupseturi Campa. Cel sugerat de tine la 400E suna chiar bine. Iar Potenza e cam la acelasi pret cu Ultegra. Acum, daca spui ca nu e diferenta sesizabila la drum intre 105 si Ultegra, as putea merge pe 105(sau Centaur..hmm, decizii decizii). Nu intentionez sa schimb rotile, doar cauciucurile necesita schimbare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca pastrezi rotile actuale, trebuie sa verifici si daca pe corpul actual al casetei poti monta o caseta de 11 viteze Shimano sau nu (asta afli usor, verifici daca in spatele casetei actuale ai un distantier sau nu), respectiv ce faci daca decizi sa treci pe Campagnolo. Casetele Campagnolo au alt sistem de caneluri decat cele Shimano, dar partea buna e ca poti folosi fara nici o problema casete Shimano sau SRAM pe 11 viteze cu schimbatoare Campagnolo (si invers). Ai si varianta de a inlocui freehub body-ul rotilor Aksium actuale cu unul compatibil Campagnolo cu conditia sa fie model mai nou de 2010.

 

Altfel, daca rotile actuale nu sunt compatibile cu casete pe 11 sub nici o forma, nu prea ai incotro decat sa le inlocuiesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Trevizes said:

centaur = ultegra!


Nici chiar asa... e cel mai ieftin groupset pe 11 viteze din gama actuala Campagnolo, sub Potenza. Cel din urma s-ar dori un rival direct pentru Ultegra, mai ales de cand Chorus a trecut pe 12 viteze, dar e drept si ca Centaur a fost lansat mai de curand decat Potenza, diferentele dintre ele fiind destul de mici.

4Y3IOyM.png

 

Manetele au cam aceeasi forma, functionalitate si greutate, schimbatoarele fata si spate sunt foarte similare (cu mentiunea ca exista o singura versiune la Centaur si 2 la Potenza), in schimb franele sunt skeleton la Potenza, iar pedalierul cu ~75 de grame mai usor. Desi daca vine vorba de pedaliere, cele de la Campagnolo sunt semnificativ mai grele pana si decat fosta generatie de Shimano 105 (725g pentru cel mai usor 105 5800, 801g pentru Potenza, 875g pentru Centaur).

 

Altfel, in "lupta" dintre Campagnolo si Shimano primeaza foarte mult preferintele personale cu privire la ergonomia celor doua tipuri de manete. Personal, pe cat imi place forma manetelor Campagnolo, pe atat mi se pare de dificil de folosit thumb shifterul. Cineva care e in schimb obisnuit deja cu el s-ar putea sa considere mult mai natural sistemul asta decat pe cel de la Shimano. Ultima generatie de manete Shimano are, in schimb, o ergonomie semnificativ mai buna decat generatiile anterioare (x700/x800), iar schimbarea vitezelor se face aproape telepatic, mai ales cand vine vorba de schimbatorul fata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca pot pune 11 viteze, asa arata corpul casetei:

 

https://imgur.com/yO6LntM

 

M-am mai documentat/gandit si voi trece de la Campagnolo la Shimano. E timpul sa incerc si altceva. :) Nu a fost cazul pana acum, dar la Campa, daca cedeaza o componenta, pot cumparata doar online din afara tarii. In schimb, pentru Shimano gasesc orice componenta in Bucuresti de pe o zi pe alta, indiferent de groupset.

 

Vreau sa instalez eu noul groupset, sculele din cutia asta imi sunt de ajuns? Ce imi trebuie in mod special sunt cheile pentru caseta si butuc pedalier.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, groogie13 said:

Cred ca pot pune 11 viteze, asa arata corpul casetei:

 

https://imgur.com/yO6LntM

 

Imi pare rau, dar nu cred ca se poate. Nu vad nici un distantier prezent intre pinionul mare si corpul casetei, iar judecand dupa stickerele de pe butuc as zice ca rotile sunt model 2008-2009. Intra te rog pe pagina asta, o sa vezi aici niste poze cu stickerele de pe janta ale diferitelor generatii de Aksium, o sa-ti confirme despre ce model e, iar apoi putem afla daca sunt compatibile sau nu cu casete pe 11 viteze.

 

Esti sigur ca respectiva caseta Shimano 6600 nu e o versiune "modificata" de cineva in sensul in care a schimbat distantierele dintre pinioane cu unele mai mari? Pentru ca asta ar fi singura varianta prin care respectiva caseta sa functioneze cu o transmisie Campagnolo pe 10 viteze si in acelasi timp sa nu necesite montarea unui spacer de 1.75 mm intre pinionul mare si capatul corpului casetei.
 

Cat despre scule, pentru montarea unui groupset modern in principiu ai nevoie de cateva chei allen/imbus, de o cheie pentru butucul pedalier, de una pentru caseta de pinioane (plus cheia cu lant) si un cleste special pentru taiat cabluri si camasi, plus o cheie plata de 15 mm pentru pedale (asta daca nu au si imbus). In cutia aia nu vad clestele pentru taiat cabluri/camasi, iar cheile imbus par cam entry-level.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, groogie13 said:

la Campa, daca cedeaza o componenta, pot cumparata doar online din afara tarii. In schimb, pentru Shimano gasesc orice componenta in Bucuresti de pe o zi pe alta, indiferent de groupset.

Asta nu ar trebuis a fie un criteriu de departajare. Avem aici pe forum un thread cu comenzi de pe bike24.com, unde nu numai ca gasesti mai tot ce ai nevoie dar si la pret mai mic decat in Ro in majoritatea cazurilor. Livrare 3-4 zile.

 

Vizavi de dilema ta initiala, si eu m avut-o cu prima cursiera. Cadrul  era ce trebuie dar rapid au inceput sa creasca pretentiile, ture mai lungi, catarari mai dificile. Tansmisia Claris 2x8 era o gluma. Am facut un calcul sa upgradez groupsetul la 105 2x10, eram pe undeva pe la 2000 lei parca. Dupa ceva documentare insa, am decis sa o vand cu totul, din fericire am rerusit sa o vand chiar in profit. Am mai pus 1000 lei si la ceva timp am luat, second hand la fel ca prima dar carbon, cadru model 2017 fata de 2012, 105, 2x10, roti mai bune. E adevarat, am mai investit din cauza uzurii anterioare, lantul, caseta si cauciucurile, 500 lei aproximativ (toate la Black Friday), dar chiar si asa, mie imi pare ca am ales solutia cea mai buna pentru mine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intr-adevar, rotile sunt model 2008-2009.

 

Legat de caseta, habar nu am. Dupa cum am spus, cursiera a fost luata de la un bikeshop din Bucuresti si cred ca a fost construita cu ce aveau prin atelier, asa ca orice e posibil.

 

Avand in vedere si vechimea rotilor, inclin din nou spre schimbare cu totul, nu doar upgrade. O sa ma mai gandesc putin si cel mai probabil va ajunge la vanzare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca acest cadru ti se pare tie ca este ceea ce trebuie, adica iti vine foarte bine si nu iti da dureri de spate/genunchi, ideea de upgrade pare una buna. Contruiesti in jurul cadrului. Carbonul nu imbatraneste, precum AL, deci te poti baza pe el multa vreme.

 

La upgrade-ul tau catre 11sp lipsesc din calcul rotile compatibile. Fie noi, fie SH (mai degraba), or sa te usureze de ceva bani (estimez 1500-2000). Adunat cu costul grupului, o sa ajungi la pretul unei cursiere SH, asa cum s-a scris mai sus, cu specificatiile pe care le vrei acum, insa cu o uzura medie si cu roti mai slabe decat ce ti-ai lua acum (probabil stock). 

 

Varianta 3: renunti la ideea de 11 sp, pentru ca pinion de 34 gasesti si pe 9 si pe 10 viteze. Eu am numarat 10 pinioane in poza rotii tale (nu ma insel nu?). In felul asta nu ar trebui sa mai schimbi asa de multe din prima, cu un cost asa ridicat. Pana mai aduni cateva mii de km sub sa si iti dai seama ce anume vrei pe viitor.

 

Legat de trusa de scule, as zice pas. 18 chei la 180 de lei inseamna 10 lei pe cheie. La prima utilizare, in functie de cat de intepenite sunt anumite suruburi pe bicla, s-ar putea ca imbusurile sa se rotunjeasca si cheile sa se caste. O cheie de pinioane este 40 lei, una de monobloc tot pe acolo, din start 2 chei, cat jumate din trusa aia.

 

Conditii insa: alegerea pe care o faci, oricare ar fi ea, trebuie sa te faca sa calaresti bicicleta cat mai des, cat mai departe,  cat mai repde si cat mai fericit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this