Traveller

Tehnică și reguli de compoziție fotografică în turele cu bicicleta

Recommended Posts

în urmă cu 13 ore, gibonu said:


Barajul Strejesti.

 

image.png.d3eadcb6c7404c5c39dc7c822787f584.png


Lacul de acumulare.

 

image.png.31e324885c5fb832d2a285532239f7bf.png

 

Pornind de la o idee care se află în spatele acestor poze, cred că am să deschid un topic nou: minime reguli de compoziție a fotografiei pentru cicloturiști. :P

Ce vreau să spun este că linia orizontului nu se plasează pe mijloc. Există regula aia a treimilor, ușor de folosit cu aparatele foto și telefoanele mobile moderne, pentru că au grila 1/3 și 2/3 care poate fi activată pe ecrane.

Știu că nu suntem forum de fotografie, dar nu-i rău să învățăm cîteva reguli ușoare. :)

 

  • Upvote 3
  • Thanks 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 2 ore, Traveller said:

linia orizontului nu se plasează pe mijloc

 

Si unde anume trebuie plasata? :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu prea se plasează nimic pe mijloc (subiect).

Se plasează pe linii si puncte de forță. orizontale, verticale in treimea de aur, sau diagonale (ascendente/descendente).

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Traveller

Foarte tare initiativa si multumesc pentru disponibilitate.

Cu ocazia asta, sper sa mai invat si eu cate ceva. Teoria pare simpla, vedem in practica ce iese.

 

Rog si pe alti colegi de forum sa contruibuie pe acest topic, cu informatii cat mai simple si cat mai usor de pus in practica de cei ca mine, care n-au nicio treaba cu tehnica foto si se bazeaza strict pe setarile aparatului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preocuparea mea despre anumite reguli de bun-simț care guvernează fotografia a început făcând ture cu bicicleta și văzând la alții, aici pe forum (sau în alte locuri pe net) că se pot obține niște imagini și amintiri deosebite.

Am început să citesc mai multe despre fotografia de peisaj, trecând apoi și la altele (portret, detalii cu zoom mare = macro, surprinderea mișcării și vitezei).

Surse de inspirație se găsesc pe net, din abundență.

Pentru a minimă înțelegere a fenomenelor fizice (optice), trebuie măcar citit despre ”sfânta treime”  a aperturii, vitezei și sensibilității la  lumină (ISO):

https://photographylife.com/iso-shutter-speed-and-aperture-for-beginners

 

Apertura e deschiderea prin care intră lumina, prin obiectiv, în drumul ei către senzor. Diametrul ei este variabil, și la un aparat foto poate fi controlabil.

Echivalentul la ochiul uman ar fi pupila (care și ea își poate varia diametrul, dar nu voluntar).

smart-moment-photography-101-5-638.jpg?c

 

Apertură mare (f/1.4, f/2. f/2.8) înseamnă lumină multă, dar și adâncime mică a câmpului din fața camerei, potrivită pentru poze de aproape, pentru că aparatul poate reda doar obiectele din apropiere focalizate exact.

 

Apertură mică (de la f/8 încolo) înseamnă lumină mai puțină și adâncime mare a câmpului, adică aparatul poate focaliza până departe (”la infinit”). E ideală pentru pozele de peisaje.

 

Dacă pentru un aparat foto bun acest parametru poate fi setat, nu la fel e cazul unui telefon mobil, care datorită limitelor constructive are apertură de până la f/2.8, nu mai puțin.

  • Upvote 1
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo de respectarea regulii treimilor, există și niște excepții de la folosirea ei.

De exemplu, când se fotografiază un subiect de mici dimensiuni în mod macro, și el ocupă focusul și centrul imaginii, restul fiind în plan secundar.

y4mb_oRZXPhA_j84A2xx95bC-UB1VIUfzsICb_zx

 

De asemenea, când se caută intenționat simetria, și o întindere de apă poate fi folosită ca oglindă pentru anumite obiecte aflate dincolo de linia orizontului (un munte, niște nori, un șir de copaci, un șir de zgîrie nori).

y4muWP_aRlqXxy5AY56XzSqQitgIAnlHTU7AZU9E

  • Upvote 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lista cu tehnicile principale de incadrare si compozitie.

In viata reala insa, pentru un amator, daca are in vedere regula treimilor, cea a simetriei si poate inca una la alegere, va fi safe cu scoatere unor imagini decente de prin excursiile cicloturistice si nu numai.

Cei ce dati pentru prima oara de aceste aspecte nu va impacientati, odata exersate constient vor intra oarecum in reflex rapid.

 

Acum nu inseamna insa ca la fiecare poza cu pisica personala va trebui sa aplicam una din tehnicile de mai sus.

 

De asemenea recomand o minima editare a contrastului si saturatiei sa para cat de cat vie poza. Vezi exemplul cu peisajul de mai sus.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tinand cont ca acu filmu' ii ieftin, cel mai simplu ii sa faci o duzina de poze, si ulterior alegi alea care arata bine.

 

 

Eu as aprecia ceva sfaturi mai practice, gen: ca sa iasa ceru' albastru, trebuie pozat cu soarele din spate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, MLADEN said:

Eu as aprecia ceva sfaturi mai practice, gen: ca sa iasa ceru' albastru, trebuie pozat cu soarele din spate.

 

Un sfat incorect de fapt, dupa cum se vede in exemplul personal.

Cele mai bune sfaturi practice, exemplificate si descrise, sunt in linkul de mai sus, incadrare si compozitie. Ulterior pentru cine e pasionat si vrea sa-si imbunatateasca tehnica fotografica, urmeaza sa studieze putin diafragma, balansul de alb, viteza de declansare, ISO.

 

84GumLR.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea să faci poze cu soarele din spate, ca începător, nu e greșită.

Pentru că să faci cu soarele (sau altă sursă de lumină) din față (contre-jour) înseamnă să ai oarece cunoștințe.

Astfel, ca începători, avînd un un peisaj în față, soluția cea mai simplă e să ai lumina căzînd dintr-un unghi favorabil.

 

Dacă lumina e prea puternică, chiar și căzînd din spate (sau, să zicem, e multă zăpadă strălucitoare), senzorul poate fi păcălit oricum.

Asta se reglează din expunere (-EV). Dacă lumina e prea scăzută (zi noroasă), se reglează cu +EV.

 

Sunt multe aspecte, dar trebuie luate treptat și pe încercate. Nu e mereu timp, când faci o tură pe bicicletă, să stai să faci setări.

Se poate utiliza presetarea Aperture Priority (cu apertură f/8, f/11 sau mai mică, pentru cine are aparat), asta pentru pozele cu peisaje.

Pentru poze cu bicicliști în mișcare, se poate folosi presetarea Shutter Priority, cu durata de expunere de 1/500 s, 1/1000 s ori mai mică.

Pentru poze statice la apus sau noaptea, viteza, din contra trebuie să fie 0,5 sau 1 sau 2 secunde (sau mai mult). Caz în care musai aparatul trebuie să stea pe loc (tripod, sau pus pe ceva), sau să aibă un mecanism bun de stabilizare optică.

 

La telefon viteza obturatorului, balansul de alb, ISO, EV și focus pe auto/manual, dar și declanșarea în salvă, pot fi modificate, dacă vorbim de un telefon cât de cât bun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca ar fi util ca primele doua fotografii din acest topic sa fie editate, de catre cei care se pricep, pentru a evidentia diferenta dintre gresala mea de incadrare si modul ideal in care trebuiau incadrate acele fotografii.

 

In rest, propun sa ramanem la lucruri simple cum ar fi pozitionarea [cu soarea in fata / spate] si incadrarea [regula treimilor / a diagonalelor].

 

Cum bine s-a spun mai sus "Nu e mereu timp, când faci o tură pe bicicletă, să stai să faci setări." As adauga ca nu exista mereu disponibilitate pentru asa ceva. Hai sa recunoastem ca multi dintre noi prefera sa faca fotografii cu telefonul din buzunar si sa nu mai scoata aparatul foto din rucsac / genti laterale.

Din experienta proprie, pot sa spun ca am fost intrebat de multe ori "de ce mai cari si aparatul foto cu tine cand poti face poze cu telefonul".

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poza de pe baraj ar putea arăta ca mai jos. Poza cealaltă, cu apă și cer, ambele gri, chiar și respectând regula treimilor, nu e prea expresivă, neexistând un contrast.

Cred că merită discutate ușor-ușor tot felul de aspecte, de la simplu la complicat, că doar timp și pagini de forum avem la dispoziție.

Se pot face fotografii expresive și cu mobilul, chiar din mersul bicicletei, trăgând mai multe cadre, din care se poate alege unul reușit.

E bine că am făcut introducerea in discuție.

 

PSX_20190506_230356.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Începătorul este ingrijorat de cameră.

Profesionistul este îngrijorat de obiective.

...

...

...

Artistul își pune problema luminii.

Lumina din spate(le fotografului), dă poze plate. Dacă pozezi chipuri de oameni este posibil să iasă schimonositi, ferindu-și privirea de lumina soarelui. Chipurile de oameni pozate la amiază in plin soare vor avea umbre dure sub bărbie, nas, urechi. Dați cu blitzul, ca lumină de umplere.

Lumina din lateral dinamizează cadrul, generează umbre laterale, dă volum imaginii, aduce o notă de naturalețe. In functie de pozitia luminii (cât mai aproape de orizont la răsărit sau amurg) se obtine o imagine in lumină caldă, plăcută, uneori șochează.

O fotografie trebuie să aibă un subiect, și numai unul.

Subiectul se pune în evidență prin compoziție

-plasarea pe linii/puncte de forță,

-Plasarea pe adâncime intr-un plan favorabil.

-expunere corectă in funcție de mesajul pe care dorești să îl transmiți,

-Subiectul se pune in clar.

Dacă pozezi oameni, nu plasezi linia privirii spre o margine apropiată, (să dea impresia ca are unde privi, nu ca la inserturile de la televiziunile de stiri unde ingrămădesc 3-4 indivizi si ex ăla din stânga priveste ghici unde? in stânga. Si faza nasoală e când au cum sa facă switch.)

Nu tai sub nivelul frunții si peste nivelul bărbiei decât dacă vrei să transmiți un mesaj anume. Dacă o faci , de regulă intri în macro si pozezi un elment anatomic (ochi, nas, gură) Tăieturile aici sunt periculoase. Poate ajuta "cropul" în post-process

Nu faci crop pe articulatii (coate, genuchi)

Sunt mult mai apreciate fotografiile simple, neaglomerate (nu prea ne mai plac sorcovele).

Este binevenită ordinea, disciplina.  Un orizont inclinat este nenatural atunci când avem in prim plan o apa. Stiți voi gravitația, verticalitatea, alea, alea. Ca altfel avem o pistă cu apă inclinată pentru schi nautic. (Am văzut și mult mai grav)

 

image.png.31e324885c5fb832d2a285532239f7bf.png

 

Acum, @gibonu, no offence, care este subiectul aici între două texturi de aceeași culoare, și aia virată in albastru? E doar un exemplu la îndemână, postat recent care a picat pe subiect.

Fiti cât mai critici cu voi înșivă, selectati, tăiați, păstrați esentialul.

Sunt poze (fotografii) remarcabile ( si nu nimereli, ci constant) pe forum @Mircea PF, @paulrad, @Croocodillul, @akebono, @diorgulescu, si mai sunt destui, si le cer scuze că nu îi pomenesc, si cărora le mulțumesc pentru fotografiile cu care ne încântă.

Bun venit topicului, felicitări inițiatorului. Foarte tare.

 

@Traveller, am postat cam simultan.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Edit: Am adaugat fotografiile initiale pentru a se putea observa mai bine diferentele.

 

Fotografia initiala.

 

image.png.b6c510aa9f28671402846a0983795178.png

 

Fotografia prelucrata.

 

tIepqkm.jpg

 

Variantă

 

MoXuf8u.jpg

 

Fotografia initiala.

 

image.png.fcf2f22c9afaddb0bfe2f5b640d0a875.png

 

Fotografia prelucrata.

 

ZgAYYkG.jpg

 

Edited by gibonu
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Fotografia" este un subiect care are resurse practic infinite pe internet. Se poate ajunge foarte departe cu cunostintele folosind tutorialele, articolele de pe net imposibil de epuizat intr-o viata de om. Iar calitatea este foarte buna, ceea ce nu se intampla cu alte subiecte si hobby-uri. 

 

Titlul topicului este interesant insa si din persepectiva ideii de fotografie specifica turelor cicliste. Din experienta mea, orice carat de aparat si obiective cu tine in ture scurte sau cicloturiste de citeva zile, este o grija suplimentara si un disconfort indiferent daca ti-ai facut  un plan cu ce gen de fotografie vrei sa faci sau de tipul aparatului (compacta premium, mirorless, etc). "Grija" de care vorbesc se refera la obsesia evitarii lovirii aparatului, cazaturi, praf, zgarieturi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unul din primele mele macro-uri, facut cu un Helios 44-2 si tuburi. La inceput, ma taram destul de mult prin iarba sa fotografiez ochi de musca. Greierele asta l-am prins din intamplare, pe un hanorac pus pe iarba, a fost curios si mi-a stat la pozat. Am mai multe ...

 

QpozgC2zSqgl0PJ8nhNYdXao2pwFmxn1jzTFivfq

  • Upvote 2
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BodoC

Nu se pune problema de "no offence". Critica constructiva si argumentata este tot timpul binevenita.

 

Cum ai editat cele doua imagini? Presupun ca ai folosit vreun soft special.

Cum procedam (in afara de incadrare) in cazul in care vrem sa pozam un lac iar vremea nu prea ne ajuta? Adica este inourat, precum in poza mea de mai sus.

 

Nu in ultimul rand, multumesc pentru sugestii.

 

@akebono

Fotografia postata de tine este deja profesionala. Nu vreau sa fiu inteles gresit, insa topicul asta se refera la incepatori in domeniul foto, nu la profesionisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te asigur ca sunt cat se poate de amator si incepator :). In ultima vreme am devenit pozator cu telefon. Sa car un cap de vaca dupa mine din pacate a devenit o neplacere. Nu concepeam asa ceva acum 10 ani, dar uite ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru post-procesare, eu folosesc Adobe Photoshop Express (instalat și pe mobil, și pe PC). E un program gratis și ușor de folosit.

De multe ori editez fotografiile (pe cele care cred că merită, nu toate) direct pe mobil, la sfârșitul turei (în tren sau acasă).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

!Le-am editat in Adobe Lightroom. Este chiar prea specializat, dar pentru cineva minim mediu si cantitate mare de poze, selectie, editare generică este un must have.

Sunt si alte softuri free, care nu ocupă multe resurse si sunt suficiente pentru o selectie, crop, rotire, luminozitate, contrast, white balance. 

Eu folosesc de mult timp Fast on viewer.

Mic, rapid, vede orice (orice raw oricat de nouă este camera)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru cei care folosesc Photoshop (sau alte softuri care accepta pluginuri), eu recomand calduros doua pluginuri pe care le folosesc in 99% din cazuri cand editez poze:

  • Imagenomic Noiseware Professional: plugin de noise reduction, incomparabil mai bun decat cam orice se gaseste in versiune "free" pe telefoane mobile sau alte aplicatii, reusind sa elimine zgomotul din imagine fara sa adauge tare mult blur
  • Nik Color Efex Pro: plugin care ofera un pachet vast de filtre si efecte usor de aplicat si folosit, dintre care in general ma folosesc de contrastul dinamic si de efectul de Vignette Lens, care permite iluminarea unei anumite zone a imaginii si intunecarea marginilor imaginii

Un exemplu de "inainte" vs. "dupa":

uAonBZE.jpg

 

RhKNQQs.jpg

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru post-procesare, cei care folosesc Linux (si nu numai) au Gimp si Darktable (echivalent de Lightroom, chiar mai puternic din punctul meu de vedere).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Darktable e chiar foarte misto (si gratuit), stie si RAW, doar ca noise reductionul e o gluma proasta (cum e si cel din GIMP de altfel) pe langa algoritmii adevarati. Si daca e ceva ce e prioritar cand vine vorba de editarea pozelor scoase din dispozitive care nu au senzori state-of-the-art, aia e noise reductionul. Chiar si cu ISO 80-100, majoritatea telefoanelor si camerelor foto compacte care nu costa o mica avere scot poze destul de zgomotoase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.