majikstone

Zgomot de la șa sau tija de șa

Recommended Posts

1 minute ago, theDriller said:

Puncte negative: trozneste ceva cand merg asezat in sa pe drum mai denivelat. Posibil sa fie de la tija de sa sau de la sa. Ramane sa mai investighez.

 

M-am confruntat (si ma confrunt in continuare) cu problema asta cu o tija de sa Ritchey WCS 1-bolt combinata cu o sa Selle SMP Extra. Problema, in cazul meu, e localizata la nivelul celor doua gauri in care intra sinele seii in partea din fata a seii (dar e amplificata si de faptul ca tija de sa de la Ritchey permite o mai mare deformare a sinelor). Am inlocuit saua cu una noua, a fost ok primele 2-3 ture, apoi atat zgomotul cat si jocul varfului sinelor in gauri au reaparut. Am uns cu vaselina tot ce se putea unge in zona respectiva, a fost ok cateva ore, apoi zgomotul a reaparut, dar ceva mai putin pregnant. Solutia definitiva (conform multor surse online) se pare ca e scoaterea sinelor, curatarea lor, umplerea celor doua gauri cu o cantitate rezonabila de rasina epoxidica bicomponenta si montarea lor la loc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pun si eu un picior in clubul ăsta. 

Șa Selle SMP Hybrid. La mine doar o tijă a prins un pic de joc. Nu are legătură tija de șa, cu toate că am tot o Ritchey.

Nu stiu, dar am așa o senzație că șeile SMP au cam devenit o gogoașă prea umflată.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La instrucțiunile de montare spune ca tija de sa trebuie sa susțină seaua pe o distanta de minim 32mm sus și 32mm jos(ma refer la clestii ce țin sinele). Oricum au și o durata de viata astea. De ex voi ar trebui sa utilizați un smp dynamic sau ceva din clasa respectiva ma refer ca astea extra și hybrid ar fi un fel de entry level al SelleSMP. Nu ca hell-ul meu e mai breaz, dar momentan eu nu am mers asa ca voi și chiar când mergeam tot nu ajungeam la km care ii face "piatra magica" :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Având probleme similare în trecut,  am schimbat tijele de șa cu prindere mono-șurub vertical, cu unele cu alt sistem de prindere.

Pe hibridă am de mulți ani o tijă Pro Koryak, al cărei șurub plasat orizontal asigură o prindere impecabilă.

Pe actualul MTB full am o tijă RFR Prolight, care pe lîngă un șurub vertical clasic are o rotiță plasată anterior (din care se reglează nu doar strângerea finală, cât și înclinarea față de orizontală). Se montează/demontează (foarte) greu, dar fixarea e excelentă, fără zgomote.

 

PS: cu acordul vostru, o să mut mica discuție colaterală într-un topic potrivit, ca să lăsăm galeria curată.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Nexus said:

minim 32mm sus și 32mm jos (ma refer la clestii ce țin sinele)

 

Bingo! Eu n-am vazut nicaieri chestia asta, multumesc! In cazul tijei Ritchey WCS 1-Bolt, clema de sus are doar 25 mm lungime (iar cea de jos peste 35, deci e ok).

 

Daca nu merge treaba cu epoxy, o sa inlocuiesc tija de sa. Pacat, ca era misto, usoara si extrem de usor de reglat.

 

2 minutes ago, Traveller said:

PS: cu acordul vostru, o să mut mica discuție colaterală într-un topic potrivit, ca să lăsăm galeria curată.

 

Tocmai voiam sa sugerez acelasi lucru :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am mai avut zgomote cu o tija de sa fizik cu setback si sa selle smp hybrid pus la maxim catre spate.

S-a crapat pana la urma piesa care prindea sinele seii si am trecut la tija Contec cu setback, foarte stabila.

Intre timp am avansat la un Zipp fara setback si saua maxim in fata. Presupunerea mea este ca are o importanta si setbackul seii fata de bottom bracket.

Desigur prinderile cu un singur surub sau altele mai exotice au mari sanse sa nu tina pentru un gabarit mai maricel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am mai auzit de probleme diverse aparute la tijele de sa cu prinderi minimaliste, dar doar in cazul seilor cu sine din titan sau carbon, nu si la cele de otel. In plus, cei de la Ritchey spun ca limita de greutate pentru tijele respective e de 110 kg, si sunt departe de ea. Altfel, fosta tija de sa, un no-name de carbon de la PlanetX (dar care avea un setback de 20 mm, care nu mai corespundea cu geometria noului cadru), avea un sistem de fixare de proportii generoase, si n-am avut nici o problema cu ea in cei 3 ani de utilizare cu Selle SMP Extra. In ambele situatii, saua era data la maxim in fata (conform marcajelor de pe sine).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am scos si degresat sinele, am pus rasina epoxidica din belsug (Loctite Power Epoxy 5 min), atat in interiorul gaurilor, cat si in jurul sinelor, langa zona cu gaurile. Am lasat saua in pace mai bine de 24 de ore, iar dupa o ora pe trainer procedura pare sa fi avut rezultatul scontat. Zero joc, zero zgomot. Sa vedem cat o sa reziste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ultima vreme am inceput sa ma confrunt cu aceeași problemă. Am incercat sa localizez sursa zgomotului si sunt aproape sigur ca vine de la tija de șa, mai exact de la punctul la care se fixează in cadru. Am scos si am curățat tija(inclusiv in interiorul seat tube atat cat am putut) și piesa de fixare(asta avea ceva vaselină pe ea insa nu am mai inlocuit-o). Cu toate astea dupa vreo 20 de km a inceput iar să facă zgomot la cele mai mici denivelări intalnite pe drum. Care ar fi soluția pt problema asta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasta anti-seize.
Inspiră-te de aici.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi în cazul meu nu alunecă tija de șa în cadru(fix aia mai lipsea :() ci doar pocnește atunci cand trec peste vreo denivelare(oricât de mică) sau mă ridic din șa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai daca pocneste cind te ridici din șa nu e de la tija. Ai pressfit la bb? De acolo vin tot felul de zgomote dubioase...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e pressfit, asta e modelul pe care il am eu. In alta ordine idei, ajută în vreun fel ungerea cu vaselină la suprafața de contact dintre colierul de fixare și cadru sau nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, black rider said:

în cazul meu nu alunecă tija de șa

Am inteles de la inceput.
De asta am si scris:

1 hour ago, BodoC said:

Inspiră-te

Pasta aia face minuni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Revin cu un update. Sinele seii au ramas in continuare foarte bine fixate dupa operatiunea cu rasina epoxidica. Pe de alta parte, am descoperit ca cea mai mare parte a zgomotului venea de fapt de la mecanismul de fixare al seii in tija de sa. Sau cel putin asta e ultima mea teorie. Am pus inapoi fosta tija de sa (PlanetX, din carbon, cu prindere cu 2 suruburi, folosita ani de zile fara nici o problema), urmeaza sa aflu daca a disparut complet zgomotul sau nu. Problema cu ea ramane ca are setbackul cam cu 1 cm mai mare decat as avea nevoie pe cadrul actual, dar momentan prefer asta decat sa scoata zgomotele pe care le scotea cea noua. Oricum, urmeaza sa montez o pipa cu 1 cm mai scurta si cu unghi de 10 grade in loc de 6, ceea ce imi va permite in principiu sa dau saua ceva mai in spate fara sa fiu mai intins decat e cazul pe cadru.

 

Pacat de tija noua totusi, era un model foarte fain, era usoara (desi era din aluminiu, era cu vreo 30g mai usoara decat cea de carbon de la PlanetX) iar sistemul de prindere si reglaj 1-bolt mi se parea foarte inteligent conceput. Dar ce castiga la capitolul usurinta si finete a reglajelor (si posibil si greutate), pierde la capitolul robustete, cel putin in combinatie cu saua SMP Extra (la care nu renunt sub nici o forma) si cu gabaritul meu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact cum ma asteptam: cu tija veche si saua noua, suplimentata cu rasina epoxidica, zgomotele au disparut cu desavarsire.  Asta e, o sa incerc sa ma inteleg cu pozitia asta a seii pana ma decid sa cumpar alta tija de sa.

 

Morala povestii: degeaba cumperi componente din gama de top a unui producator cu renume daca sunt prost concepute. As fi inteles sa apara probleme din astea daca de exemplu nu strangeam surubul ala la cuplul corect, dar l-am strans cu cheia dinamometrica exact la 12 Nm cat recomandau ei. Asta e, 60€ aruncati pe geam...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine că ți-ai dat seama de unde și cum vine zgomotul.

Cam scumpă experiența asta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altceva nu prea avea ce sa fie, ca eram destul de sigur ca nu vine de din zona pedalierului (pedale/pedalier/monobloc). Era din zona seii zgomotul, iar cadrul si colierul tijei de sa erau noi si stranse la cuplul adecvat. La un cadru mai vechi as fi putut suspecta o fisura in seat tube sau in imbinarea dintre tija si seat tube, dar aici nu ar fi fost cazul. Ar mai fi fost varianta sa fie clichetii casetei, dar ironia e ca zgomotul era mai pregnant la puteri si forte mici, iar la forte si puteri mari disparea aproape cu desavarsire, iar asta a exclus pana la urma varianta rotii spate.

 

In principiu tija aia de sa ar mai putea fi folosita mult si bine, dar nu cu orice sa si nu cu orice ciclist. Cred ca ar fi OK pentru cineva care cantareste pana in 70 kg, si probabil cu sei care au o rigiditate torsionala ceva mai buna decat cele de la Selle SMP (care sunt foarte puternic scobite si destul de late).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.