liviu m.

Despre energie electrica: conventionala, nucleara, regenerabila

Recommended Posts

Acest topic este un split din topicul "Canalul Dunare - Marea Neagra".

In cazul in care considerati ca ar fi mai bun alt titlul, va rog sa imi spuneti.

Multumesc.

 

Salut gibonu!

 

Referitor la fotografia de mai jos, nu stiu cat de "curata"" este energia (ma refer la centrala nucleara).

Poate trebuiau sa fie mai specifici.

 

image.png.0addbfc1d917712da8bc8a2f456599ac.png

 

@liviu m.

Am adaptat putin postarea ta, astfel incat sa se incadreze in acest topic.

 

 

Edited by gibonu
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@liviu m.

Te rog, detaliaza putin despre energia curata.

Sunt total pe dinafara in domeniul energiei nucleare. Doar am inteles ca singura problema sunt deseurile radioactive care raman asa pentru foarte mult. Si ca din motivul asta Germania isi va inchide toate centralele nucleare si revine la carbune si surse eco [eolian, solar, etc].

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 12 ore, gibonu said:

singura problema sunt deseurile radioactive

 

Dacă nu face centrala k-boom din diferite motive.
 

Japan's Tokyo Electric Power will have to dump radioactive water from its destroyed Fukushima nuclear power plant into the Pacific Ocean as it runs out of room to store it, the environment minister said on Tuesday.

https://www.france24.com/en/20190910-japan-dump-fukushima-radioactive-water-sea-minister

Share this post


Link to post
Share on other sites

@paulrad

Din cate stiu (repet, nu stapanesc subiectul) la centrale d-astea mari, singurele accidente au fost la Cernobal si la Fukushima.

Iar la Fukushima, pe saracii japozoi i-a lovit cutremulurul si apoi un tsunami, nici ei nu cred ca au prevazut un astfel de scenariu apocaliptic.

 

Pe de alta parte, vad ca Franta se bazeaza foarte mult pe energia nucleara, mai exact 71% din productia totala de energie aferenta anului 2017.

Sursa: https://www.world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-a-f/france.aspx

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici eu nu sant expert.

Numai ca  mi s-a parut ironic sa scrie acolo energie curata cu ditamai centrala nucleara in functiune.

Mai sant 2 reactoare de construit, probabil cu chinezii

Eu stiam ca energia curata se refera la energia eoliana, solara si poate a apei.

Asa, se pare ca Germania a renuntat la multe reactoare, 28, mai au abia 8 in functie, pe când Franta au 12 oprite si in functie 58.(2015).

Si se  pare ca toate tarile cu centrale nucleare au probleme cu depozitarea deseurilor radioactive.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 4 ore, liviu m. said:

Nici eu nu sant expert.

Numai ca  mi s-a parut ironic sa scrie acolo energie curata cu ditamai centrala nucleara in functiune.

Mai sant 2 reactoare de construit,probabil cu chinezii

Eu stiam ca energia curata se refera la energia eoliana,solara si poate a apei.

Asai,se pare ca Germania a renuntat la multe reactoare,28,mai au abia 8 in functie,pe când Franta au 12 oprite si in functie 58.(2015).

Si se  pare ca toate tarile cu centrale nucleare au probleme cu depozitarea deseurilor radioactive.

 

Energie curata nu exista.

Pentru ca producerea instalatiilor pentru regenerabile implica poluare.

In plus, solarele si eolienele modifica microclimatul zonei in care sunt amplasate.

In ce priveste deseurile radioactive, cele solide sunt inglobate in bitum/materii sticloase si depozitate in saline abandonate, cu control permanent al nivelului de radiocativitate

Iar elementele combustibile uzate, dupa ce sunt scoase din reactorul nuclear, sunt depozitate in niste bazine aflate la centrala (bazine de calmare), pana scade nivelul radioactivitatii.

Deocamdata, grupurile nucleare ofera varianta industriala (puteri mari), adica produc energie electrica in regim de baza si la costuri reduse.

Regenerabilele produc aleatoriu si foarte scump (au nevoie de subventii - certificatele verzi).

In plus, au nevoie de grupuri clasice care sa stea in rezerva, gata sa porneasca atunci cand nu bate vantul sau nu e soare.

Chestie care costa destul de mult.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 22 ore, gibonu said:

Germania isi va inchide toate centralele nucleare si revine la carbune

 

Germania nu revine la cărbune, din contră, pâna în anul 2038 este prevăzută renunțarea completă la energia produsă de centrale pe cărbune și trecerea la surse regenerabile, în acest scop sunt preconizate cheltuieli de 40 miliarde euro.

https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Wirtschaft/kohleausstieg-und-strukturwandel.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

@liviu m.

Multumesc pentru completare.

 

@Radu 5

Imi pare putin discutabila partea cu poluarea. Pana la urma, exista poluare si pentru producerea unei biciclete, trotinete electrice, etc.

Daca inteleg bine, problema se pune post-productie, in sensul ca o centrala eoliana nu mai polueaza, nu producere reziduri, insa produce curent electric. Sau macar asta inteleg, ca ne-specialist in domeniu.

 

Te rog, poti detalia putin referitor la "solarele si eolienele modifica microclimatul zonei in care sunt amplasate"?

 

Nu in ultimul rand, multumesc pentru celelalte detalii.

 

@akim

Foarte tare. Asta cu 2038 nu o stiam. Multumesc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 10 ore, gibonu said:

@liviu m.

Multumesc pentru completare.

 

@Radu 5

Imi pare putin discutabila partea cu poluarea. Pana la urma, exista poluare si pentru producerea unei biciclete, trotinete electrice, etc.

Daca inteleg bine, problema se pune post-productie, in sensul ca o centrala eoliana nu mai polueaza, nu producere reziduri, insa produce curent electric. Sau macar asta inteleg, ca ne-specialist in domeniu.

 

Te rog, poti detalia putin referitor la "solarele si eolienele modifica microclimatul zonei in care sunt amplasate"?

 

Nu in ultimul rand, multumesc pentru celelalte detalii.

 

@akim

Foarte tare. Asta cu 2038 nu o stiam. Multumesc.

 

 

Da, exista poluare si la producerea bicicletelor.

In procesul de fabricatie se consuma energie, care trebuie produsa (cu emisiile poluante aferente).

Ca sa nu mai zic de vopseluri, uleiuri, fibra de carbon etc.

Palele eolienelor sunt confectionate din poliester armat cu fibra de sticla/carbon.

Chiar si dezafectarea instalatiilor iesite din uz implica poluare.

 

Modificarea microclimatului:

a. eolienele, grupate in centrale de zeci/sute de moristi, influenteaza circulatia aerului in zona de amplasare. Plus zgomotul aferent.

b. fotovoltaicele umbresc suprafata pe care sunt amplasate, modificand temperatura solului (pierdere de energie/caldura, absorbita de celulele PV).

 

O ultima remarca: pt. ca investitia in regenerabilele sa se amortizeze in timpul duratei de viata a instalatiei, e nevoie de o anumita durata de functionare (ore de functionare/an), adica de o anumita cantitate de energie electrica produsa/vanduta.

Deci de un anumit nr. de ore de stralucire a soarelui (peste 1500-2000 ore/an) la PV si de un anumit nr. de ore de vant, cu viteze care depasesc viteza necesara demarajului, la eoliene.

In cazul tarii noastre, dezmatul investitiilor in regenerabile a fost provocat de politrucii de la ANRE, care au legiferat chestia cu certificatele verzi "fara numar, fara numar" (platite de consumatorul final).

S-a ajuns, astfel, la 5000 MW instalati in regenerabile, la un varf de consum de 7500-8000 MW la nivel national.

In plus, regenrabilele intra prioritar pe piata de energie, grupurile conventionale fiind acceptate dupa ele, in ordinea pretului/kWh oferit.

Lipsite de investitii/modernizari, centralele cu grupuri clasice intra, treptat, in faliment. 

Sigur ca sunt multe de spus dar nu cred ca e locul.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Radu 5

Multumesc frumos pentru explicatii.

 

Te rog, poti sa explici cum functioneaza centrala nucleara? Partea finala cu abur-turbina o stiu, insa n-am inteles cum se incalzeste apa pentru abur.

 

Sa inteleg ca tari precum Danemarca sau Germania [sigur mai sunt si altele] construiesc parcuri eoliene direct in mare, tocmai pentru a nu influenta microclimatul zonei.

Intreb pentru ca pana acum eram convins ca fac asta pentru ca constructia direct in mare era dictata de pretul mare al terenului de pe uscat si pastrarea acestuia pentru aglicultura sau zootehnie.

 

Cat despre centralele fotovoltaice, din cate am inteles, acestea se preteaza mult mai bine in tari sudice si relativ aride, precum Grecia. Adica pe terenuri pe care nu se poate face agricultura, plus ca acolo sunt mai multe zile cu soare pe an comparativ cu RO.

 

Corect, "boom-ul" centralelor eoline l-a constiuit o masura politica de acordare masiva de sprijin. Am inteles ca atunci o centrala eoliana se amortiza in RO in 7 ani iar in Spania in 30 de ani.

Pare ca cel mai rau s-au ars cehii de la CEZ cu parcul eolian Fantanele - Cogealac [cel mai mare din Europa continentala] deoarece parcul este scos la vanzare de multi ani, insa nu se inghesuie nimeni sa-l cumpere.

 

Referitor la centralele cu grupuri clasice, asta imi pare in primul rand o problema sociala, acestea fiind strans legate de industria miniera [cea mai ramas din ea in RO]. Adica odata inchise centrala clasice [cele care functioneaza cu carbuni] s-ar inchide si minele care au mai ramas, plus industria aferenta functionarii lor.

 

In final, am facut topicul asta, asa ca poti expune aici si alte detalii.

 

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/5/2019 at 7:29 AM, Radu 5 said:

 

b. fotovoltaicele umbresc suprafata pe care sunt amplasate, modificand temperatura solului (pierdere de energie/caldura, absorbita de celulele PV).

 

Utopic ar putea sa se acopere cladirile si soselele (nu neaparat pe calea de rulare, ci facut acoperis) cu celule fotovoltaice si in felul asta nu se ocupa deloc spatiu suplimentar, iar faptul ca umbresc devine un plus in special vara, deoarece reduce consumul de curent cu aerul conditionat.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, gibonu said:

 

Te rog, poti sa explici cum functioneaza centrala nucleara? Partea finala cu abur-turbina o stiu, insa n-am inteles cum se incalzeste apa pentru abur.

 

 

Unui element greu si instabil (mai exact anumiti izotopi de uraniu sau plutoniu) ii este bagat pe gat un neutron, ceea ce-l duce peste prag si fisioneaza, adica se sparge in bucati. Bucatile rezultate sunt mai usoare decat elementul initial iar diferenta de masa este transformata in energie.

O parte din energia rezultata ii direct caldura, iar bucata care nu-i, ii transformata de catre reactor in caldura (prin absorbirea fotonilor energetici si eliberarea lor ca si fotoni "de caldura").

Cadura asta produce aburul...

 

Spre deosebire de reactiile chimice (arderea) unde se elibereaza energia stocata in legaturi chimice, transformarea masei in energie se face dupa formula E=mc^2, deci din putina masa rezulta multa energie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu-i neparat bagat pe gat (astea-s centralele viitoare) ci si-l gaseste singur pentru ca la fiecare spargere a unui nucleu de Uraniu se emit si cativa neutroni (2-4). Practic controlul reactorului se realizeaza prin folosirea catorva materiale ce absorb neutronii astia sau le schimba energia in functie de ce se vrea.

 

La centralele viitoare fisiunea nu se poate autosustine si reactorul are nevoie de un mic generator de neutroni (eventual electroni/fotoni) care sa porneasca si sustine fisiunea. De aici sansele unui accident sunt practic 0 pentru ca prin oprirea generatorului/acceleratorului se opreste instanataneu si reactorul.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MTBR, Era doar o figura de stil. :)

 

Din punctul meu de vedere energia solara ar fi cea mai buna solutie deoarece se poate implementa pe scara mica.

Mult mai simplu faci o fabrica de panouri solare, sau deschizi o firma de montaj, decat sa construiesti o centrala (nucleara).

Plus a avea propria ta sursa de energie ii o chestie foarte tentanta pentru majoritatea.

Iar pe masura ce sursele ieftine de energie convetionala (petrol, carbune, etc..) se epuizeaza si exploatarea lor devine tot mai scumpa, ideea de mai sus devine tot mai tentanta.

Acest lucru creeaza oportunitati de castig si aduce inovatie mai rapida in domeniu, adica celulele fotovoltaice devin mai eficiente si mai ieftine.

 

Dezavantajul cel mai mare al energiei solare ii ca nu avem o metoda buna de a o stoca.

In momentul cand vor aparea metode eficiente de a stoca suficienta energie incat sa ne acopere consumul pe perioadele cand soarele nu-i disponibil, nevoia de celelalte surse va cam disparea.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 05.11.2019 at 12:56, gibonu said:

@Radu 5

Multumesc frumos pentru explicatii.

 

Te rog, poti sa explici cum functioneaza centrala nucleara? Partea finala cu abur-turbina o stiu, insa n-am inteles cum se incalzeste apa pentru abur.

 

Sa inteleg ca tari precum Danemarca sau Germania [sigur mai sunt si altele] construiesc parcuri eoliene direct in mare, tocmai pentru a nu influenta microclimatul zonei.

Intreb pentru ca pana acum eram convins ca fac asta pentru ca constructia direct in mare era dictata de pretul mare al terenului de pe uscat si pastrarea acestuia pentru aglicultura sau zootehnie.

 

Cat despre centralele fotovoltaice, din cate am inteles, acestea se preteaza mult mai bine in tari sudice si relativ aride, precum Grecia. Adica pe terenuri pe care nu se poate face agricultura, plus ca acolo sunt mai multe zile cu soare pe an comparativ cu RO.

 

Corect, "boom-ul" centralelor eoline l-a constiuit o masura politica de acordare masiva de sprijin. Am inteles ca atunci o centrala eoliana se amortiza in RO in 7 ani iar in Spania in 30 de ani.

Pare ca cel mai rau s-au ars cehii de la CEZ cu parcul eolian Fantanele - Cogealac [cel mai mare din Europa continentala] deoarece parcul este scos la vanzare de multi ani, insa nu se inghesuie nimeni sa-l cumpere.

 

Referitor la centralele cu grupuri clasice, asta imi pare in primul rand o problema sociala, acestea fiind strans legate de industria miniera [cea mai ramas din ea in RO]. Adica odata inchise centrala clasice [cele care functioneaza cu carbuni] s-ar inchide si minele care au mai ramas, plus industria aferenta functionarii lor.

 

In final, am facut topicul asta, asa ca poti expune aici si alte detalii.

 

Multumesc.

 

1. In cazul unei centrale nucleare, aburul este produs in niste schimbatoare de caldura imense (generatoare de vapori).

Exista un circuit primar, in care circula apa fierbinte sub presiune, care preia caldura din zoa activa a reactorului nuclear si o cedeaza apei din generatorul de vapori, care se transforma in abur (circuit secundar). Acest abur merge la turbina.

Aceasta filiera este cea mai raspandita si se numeste PWR (Pressure Water Reactor).

La Cernavoda, tehnologia este de tip CANDU, in care apa grea este si agent de racire si moderator.

 

2. In cazul regenerabilelor, problemele nu sunt legate numai de costul kWh produse (mare, in cazul tehnologiilor actuale, necesitand subventii).

Energiile regenerabile sunt disipate si aleatorii; instalatiile energetice trebuie amplasate in zone favorabile (vant, insorire) si pe teren neagricol.

Prin urmare, necesita concentrare in unitati de productie mai mari, industriale, cat si retea de legatura la liniile de inalta tensiune catre consumatori.

Ca sa va faceti o idee, o morisca eoliana are o putere de cca. 3 MW; a se compara cu unitatile nucleare/clasice de 700-1000MW.

 

3. Centralele termo cu grupuri clasice functioneaza cu combustibili conventionali: carbuni, pacura, gaze.

Grupurile pe carbuni au randamente nete totale de 30-35%, cele pe gaze/pacura cam 38-40% iar cele cu ciclu combinat (turbina cu gaze, in coada careia se amplaseaza un generator si o turbina cu abur)a jung la 55-60%. Ultinele au si avantajul ca turbinele cu gaze (cu pornire rapida) pot functiona independent si prelua variatii de sarcina din sistem.

In Romania mai toate grupurile clasice si-au depasit durata normata de viata si nu au beneficiat de modernizari/retehnologizari.

Petrom a realizat la Brazi o cenrtala cu grupuri in ciclu combinat care, insa, functioneaza sub capacitate din cauza prioritatii regenerabilelor.

Grupurile pe lignit (Turceni, Rovinari) au probleme pt. ca:

- inregistreaza durate anuale de functionare scazute, tot ca urmare a prioritatii regenerabilelor pe piata (ele nu pot functiona in regim de "trotineta", cu variatii mari de sarcina);

- nu normele de emisii impuse de comunitatea europeana (cand s-a semnat tratatul de aderare, romanii si-au trimis la negocieri niste politruci habarnisti).

Grupurile pe huila (Paroseni, Mintia), se confrunta, in plus, cu pretul ridicat al carbunelui indigen (mai mare decat cel de import).

 

4. Grupurile nucleare (Cernavoda):

- foarte curand, unitatea 1intra in reabilitare;

- unitatile 3 si 4 necesita echipamente, deci investitii foarte mari, care nu se justifica la nivelul actual al consumului de energie electrica.

- nu pot functiona cu variatii mari de sarcina (asigura baza curbei de consum); necesita, prin urmare, un sistem de acumulare si pompaj (CHEAP), adica o investitie suplimentara foarte mare.

 

5. Grupurile hidrolectrice:

- produc cam 30% din energia consumata la nivel national;

- majoritatea au nevoie de lucrari de intretinere specifice (decolmatari, in cazul celor cu acumulare);

- din pacate, nu sunt luate in considerare in programul de regenerabile UE decat grupurile sub 10 MW (microhidrocentralele-MHC).

  • Upvote 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"23.11.2021

Autobuzul Solaris nE12 Hydrogen va circula două săptămâni pe linia 336 din București

Operatorul principal de transport din București, anunță că în perioada 24 noiembrie – 2 decembrie, Societatea de Transport București STB SA, în colaborare cu Primăria Municipiului București, va testa comportamentul unui vehicul alimentat cu hidrogen în traficul urban pe linia 336, și va realiza o analiză riguroasă cu privire la monitorizarea autonomiei și a consumului de hidrogen înregistrat pe durata utilizării."

Sursa si mai multe detalii: https://mobilitate.eu/autobuzul-solaris-urbino-336/

 

Avand in vedere faptul ca aici sunt oameni care stapanesc subiectul, intreb si io ca necunoscator: care este povestea cu hidrogenul, cat este de reala, care sunt plusurile si minusuri?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu stiu ca hidrogenul e primul element din tabelul periodic al lui Mendeleev si ca soarele nostru produce energie prin fuziunea a cate doi atomi de hidrogen din care rezulta un atom de heliu. Cand soarele va ajunge sa produca primul atom de fier, lumea noastra va disparea.

PS: cred ca asa se va intampla si cu autobuzele pe hidrogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff...problematica e lungă. Spre exemplu pentru a obține hidrogen cu puritate 95% consumi x unități de electricitate. De aici în sus, consumul de electricitate crește exponențial pentru a îmbunătăți puritatea hidrogenului. 

 

Prezintă o serie de avantaje clare referitoare la poluare, modalități de producere in funcție de sarcina din rețea, etc.

Nu am înțeles niciodată de ce la noi cng-ul nu a prins.

Referitor la autobuze electrice/hidrogen...

Autobuzelor electrice eu le zic troleibuze :))) de ce sa cari tone de  baterii după tine? Nu e mai simplu sa descrie partea de troleibuze? 

Oricum o sa fie o perioadă interesantă și se pare că nici ăștia mari nu s-au înțeles clar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 14 ore, pedale said:

soarele nostru produce energie prin fuziunea a cate doi atomi de hidrogen din care rezulta un atom de heliu

 

Cand fuzioneaza 2 atomi de hidrogen ii produs 1 atom de deuteriu. Ca sa se ajunga la Heliu ii ceva mai complicata treaba.

 

în urmă cu 14 ore, pedale said:

Cand soarele va ajunge sa produca primul atom de fier, lumea noastra va disparea.

 

Soarele nostru va ajunge sa produca maxim carbon si azot (poate si oxigen, dar nu-s sigur)

Ca sa ajunga sa produca f'er trebuie sa aiba masa doar de vreo 8 ori mai mare... si atunci va ajunge Dacie (supernova) ;))

Dar stai linistit ca nu ajungem noi sa prindem sfarsitu' soarelui nostru deoarece acesta creste continu in luminozitate, asadar in vreo juma' de miliard de ani va incalzii suficient pamantul incat sa evapore apa. :)

 

 

în urmă cu 10 ore, bobalex18 said:

Autobuzelor electrice eu le zic troleibuze :))) de ce sa cari tone de  baterii după tine? Nu e mai simplu sa descrie partea de troleibuze? 

Oricum o sa fie o perioadă interesantă și se pare că nici ăștia mari nu s-au înțeles clar.

 

+1

Sunt convins ca "stie ei", dar se pot face bani frumosi prin inlocuirea trolebuzelor cu autobuze pe baterii.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jumatate de miliard de ani nu ar mai asa de mult, deci nu ajungem pana atunci cand soarele isi va fi epuizat energia! Eram linistit, mai mult glumeam! Daca ma concentrez sa ma gandesc la partea necuprinsa (infinita) a universului, ma cuprinde spaima. E prea mult (pentru mine).

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 25.11.2021 at 23:40, bobalex18 said:

Autobuzelor electrice eu le zic troleibuze :))) de ce sa cari tone de  baterii după tine? Nu e mai simplu sa descrie partea de troleibuze? 

 

In completare la ceea ce scrie mai sus:

 

"... un set de baterii ultraperformante solid-state, care sunt cele mai uşoare în comparaţie cu capacitatea pe care o oferă, cântăreşte la Mercedes-Benz e-Citraro 450 kg. Asta înseamnă că autobuzul are 900 kg montate în spate şi încă 2,250 kg pe acoperiş, în cel mai înalt punct posibil! Cum afectează asta centrul de greutate al autobuzului? Dramatic! Într-atât de dramatic, încât autobuzul a trebuit echipat cu suspensie pneumatică activă ultra-sofisticată, care să compenseze cu forţe ajustate în timp real acele efecte fizice, care apar de la înclinarea unghiulară a autobuzului care cară 2.25 tone de baterii de acoperiş."

 

"Troleibuzul face de asemenea uz de propulsie electrică, doar că nu cară după el 3-4 tone de baterii, pentru că-şi ia electricitatea din fire. E complicat cu firele? Nu, nu este! E mult mai ieftin şi ecologic să tragi fire pe traseul pe care aceleaşi autobuze vor merge un număr infinit de ori, decât să cumperi 3.15 tone de baterii o dată la 10 ani pentru fiecare autobuz din parcul urban! Şi pe deasupra, e şi logic. Transportul urban are aceleaşi rute prestabilite şi are loc în mediu apropiat de surse de energie, deci e mai logic să asiguri o conexiune spre aceste surse, decât să cari tone de baterii."

 

Sursa textului de mai sus si restul articolului: https://piataauto.md/Stiri/2021/10/Autobuzele-electrice-urbane-intre-ideea-de-a-fi-o-tendinta-de-viitor-si-o-alternativa-absurda-troleibuzelor/

Noroc ca exista presa auto de limba romana in Republica Moldova. Ca in presa auto din RO nu am gasit un astfel de articol bine scris si documentat. Poate nu am stiut unde sa caut.

 

Revenind la problema autobuz electric vs troleibuz, stie cineva care sunt problemele ne-expuse pe care le are troleibuzul?

 

Ca ne-specialist in domeniu, doar pot presupune ca o retea de cabluri de alimentare, stalpi, transformatoare, etc nu costa o avere (cost montare + intretinere).

Referitor la alterarea peisajului urban cu fire, deja au apartut troleibuze care merg, distanta scurte, pe baterii, care apoi se incarca de la retea, in mers. Asta in cazul punctual in care ai in oras vreo super zona arhitecturala, unde se inghesuie non-stop maistrii foto din toata lumea ca sa faca poze.

 

Nu mai aduc in discutie faptul autonomia unui autobuz electric variaza destul de mult in functie de temperatura exterioara, ceea ce nu se intampla la troleibuz.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daaaaaar....

In cazul troleibuzelor sint cel putin doua dezavantaje majore:

- lipsa de flexibilitate a liniilor de transport. Ai in reparatie o strada, nici nu poti discuta de reruritizare pe strada urmatoare, nu poti intinde linii noi peste noapte.

- "firele" reprezintate un single point of failure. Ti-a picat alimentarea pe cablurile aeriene, a picat tot. Acelasi lucru la cablu rupt, totul se opreste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JDM

Cand ai o strada in reparatie poti inlocui temporar troleibuzele cu autobuze diesel. Este cam aceiasi situatie atunci cand ai de reparat o linie de tramvai.

In plus, exista troleibuze care au si baterii, astfel incat sa-i poata asigura deplasare pe o anumita distanta. Apoi acele baterii de incarca de la retea in timpul mersului alimentat din cabluri, adica nu mai este nevoie ca vehiculul sa stea la incarcat.

Treaba asta se intampla si in RO, unul dintre exemple este Brasovul: https://mobilitate.eu/reportaj-troleibuzele-baterii-brasov/

 

Cat despre cabluri rupte, exista in permanenta echipe de interventie care pot remedia situatia.

Ma gandesc ca problema de cablu rupt poate sa apara si la tren sau tramvai (parca metroul se alimenteaza prin sine, mai putin in statie).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajuta-ma sa inteleg. Din punctul tau de vedere un troleibuz e mai bun pentru ca neajunsurile au rezolvari gen.. circulam temporar cu autobuze diesel, punem baterii pe troleibuze, avem mereu echipe de interventie, etc. Si care ar fi neajunsurile unui autobuz electric?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.