mchereja

Lungime pipă

Recommended Posts

IMG_20191222_100340.jpgVă salut, am achiziționat prima cursiera din viața mea, cu gândul de a face și trasee pe șosea, pe lângă MTB. Eu am 1.83 și 92 kg, cursiera e mărimea 58. Poate era mai potrivit un 56, dar am găsit-o la un preț bun, plus că e luată de la un cunoscut și știu că e îngrijită. Vreau să schimb pipa, pentru că stau cu mâinile prea întinse, iar cea de pe bicicletă are 13 cm. Care e lungimea minimă considerată acceptabilă și șade? Eu mă gândeam la 100 mm, merge și de 90?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aia nici nu e pipa de cursiera!

Oare o fi greu sa intri pe un site specializat si sa vezi ce lungimi au? Evident  trebuie sa masori diametrul inainte...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, PVN10 said:

Oare o fi greu sa...

Oare o fi greu sa nu mai arunci cu pietre in incepatori care cer sfaturi?

Revenind la subiect, nu exista motive pentru ca o pipa foarte scurta sa fie considerata nesigura. Pe de alta parte, tine minte ca o pipa mai scurta inseamna ca directia va fi mai reactiva si mai rapida, in timp ce o pipa mai lunga implica o directie mai lenta si mai stabila. In ce masura asta e perceptibil si relevant e greu sa-ti spun, pentru ca variaza de la individ la individ. Parerea mea e sa nu iei o pipa mai scurta de 70-75 mm, pentru ca directia va deveni destul de "nărăvașă", dar sunt altii care prefera abordarea asta.

 

Legat de diametre: va trebui sa masori diametrul ghidonului in centru, unde se prinde pipa pe el, respectiv diametrul gatului furcii in partea de sus, unde se fixeaza pipa pe ea. Standardele cele mai populare de diametre de ghidon de sosea sunt 26.0 si 31.8 mm (modelele mai vechi fiind predominant de 26.0 si cele mai noi de 31.8), in timp ce diametrele tevilor furcilor sunt in general de 28.6 mm (1 1/8") sau, in cazul modelelor mai vechi, si de 25.4 mm (1").

  • Upvote 2
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca tu nu vezi câteva chestii in neregula: 

- are 1.83 si un cadru de 58. Zice  ca sta cu mâinile prea întinse! Probabil vrea o poziție de mtb pe cursiera...

- la poziția seii nu s-a gândit deloc;

- nici la un bike fitting... 

 

Uite, ca o fac si p'asta: https://www.bikexpert.ro/piese/pipe?filter=7170%2fl%2f286699|14917%2fl%2f952624&page=4

Doar un exemplu...

 

Totusi, cat de puturos esti?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, PVN10 said:

Cred ca tu nu vezi câteva chestii in neregula: 

- are 1.83 si un cadru de 58. Zice  ca sta cu mâinile prea întinse! Probabil vrea o poziție de mtb pe cursiera...

 

Cadru de 58 la inaltime de 1.83 am si eu. Ghici ce - cu o pipa de 130 mm stau mult prea intins pe el. Si ca tot ai facut referire la bike fitting, daca ai sti cu ce se mananca procedura respectiva, ai vedea ca pe langa inaltimea individului mai intra in calcul o multitudine de factori: lungimea picioarelor, lungimea trunchiului, lungimea bratelor si, mai important decat toate, flexibilitatea coloanei vertebrale. Din punctul meu de vedere, mi se pare perfect justificat ca pipa aia ii e mult prea mare. Mai mult, o data stabilita pozitia seii in functie de lungimea picioarelor si geometria partii din spate a cadrului, nu se mai umbla la ea ca sa corectezi problemele de reach/stack ale ghidonului. Daca stai prea intins sau prea putin intins pe bicicleta, nu umbli la pozitia seii pentru a corecta asta.

 

Nici nu mai zic ca "marimea 58" poate sa insemne orice in functie de geometria cadrului. Judecand dupa head tube-ul extrem de scurt al cadrului din poza de mai sus, as zice ca geometria cadrului e una foarte agresiva, ceea ce inseamna ca fata de un cadru "marimea 58" cu geometrie mai relaxata va sta mai intins.

 

13 minutes ago, PVN10 said:

Totusi, cat de puturos esti?

Cum spuneam, aruncat cu pietre in nou-venitii pe forum, respectiv in cei care nu sunt cel putin la nivelul de cunostinte ale lui Sheldon Brown. Bine ca te-ai nascut tu invatat...

 

PS: daca chiar nu ai un sfat constructiv de oferit, nu te obliga nimeni sa postezi. Vad ca timp n-ai sa ii ajuti pe altii cu sfaturi, sau sa intelegi intrebarea pusa, dar ai timp sa scrii comentarii sarcastice. Eu zic ca in timpul in care scrii 10 comentarii ironice, ai putea scrie unul util si la obiect.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulțumesc, mă simt bine pe bicicletă, am probat-o înainte să o iau, am măsurat și pipa și am văzut că e foarte lungă. Nu am cerut să îmi caute cineva linkuri cu pipe pe net, am căutat eu destule, nu mi-e lene! Am cerut un sfat referitor la lungime, m-am gândit că dacă e prea scurtă va fi prea sensibilă direcția. Fiind prima mea cursiera am vrut să fiu sigur că nu fac vreo prostie. Pun și o poză în care se vede toată bicicleta. 

Mulțumesc încă o dată.IMG_20191215_144141.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontopic, nu degeaba exista bike fittingul. Fiecare ciclist are un fizic aparte si un stil de "condus" pe care il practica sau la care aspira, conditia lui fizica fiind un  alt element important.

Drept urmare, nu cred ca se poate recomanda o lungime perfecta a pipei in cazul tau doar din auzite/scrise. E ca si cum ai posta pe un forum medical "ma doare burta, ce medicamente sa iau".

Votul meu merge la o pipa de 90mm.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corect, dar bike-fitting la Bistrița mai greu. O să încerc să împrumut o pipă, să îmi dau seama de ce am nevoie, ca apoi să achiziționez una corespunzătoare. Știu că fiecare ciclist e diferit, și poziția pe bicicletă e diferită, eram doar îngrijorat să nu pun o pipă prea scurtă care să îmi creeze probleme. Venind de pe MTB ghidonul de cursiera e mult mai îngust și îmi pare mai greu de controlat, mai ales că pe vremea asta încă nu am reușit să mă dau serios cu ea, doar ture scurte, de probă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozitia fiecarui biciclist pe bicicleta compatibila este probabil ceva individual. Nu ai nevoie de calculatoare, iti vei gasi piesele potrivite pe masura ce vei gasi confortul personal. Daca simti ca esti "intins" trebuie sa schimbi pipa, sa verifici si inaltimea seii. Pe un cadru de 58 de cursiera se pune foarte rar aproape deloc o pipa de 130 de la producator. In general ar trebui sa fie cam 100, poti verifica la alti furnizori. 130 e dimensiunea maxima, ar trebui sa fie pe cadru de 62, in cazul acelor furnizori care au aceasta marime in oferta.

 

Iata o regula empirica destul de veche, butucul rotii fata si centru ghidonului ar trebui sa le vezi aliniate din pozitia de pedalat. Altfel spus sa nu vezi butucul rotii fata deloc, nici "in fata ghidonului" nici "in spatele ghidonului". Aceasta insa depinde evident si de pozitia preferata, unii stau inclinati la sa zicem 45 grade, altii la 60 grade. Oricum atit in pozitia in "dropuri" cat si cu mainile pe manetele de frana, mana trebuie sa fie usor flexata, nu intinsa. 

La 1.83 cred eu ca mergea si un 56, asa ca iti propun sa incerci mai degraba cu 90mm lungime.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mchereja Pipa de 130 este muult prea lunga. Poti fi sigur ca a fost mult prea lunga daca cel care ti-a vandut bicicleta e mai inalt decat tine.

Principial, o pipa de cursiera e in gama 10-11 cm.

Pe de alta parte, ai nevoie cam de un an ca sa incepi “sa te culci” pe bicicleta, mai ales ca treci de la pozitia “boiereasca” de pe MTB.

Este foarte important ca in primul an sa faci orice pentru a te simti confortabil si in siguranta. Asta iti va creea contextul potrivit pentru a-ti dezvolta abilitatile specifice pentru cursiera.

Cam dupa un an poti incepe drumul catre optimul intre aerodinamicitate si ergonomicitate.

Pe scurt: 10-11 cm este absolut perfect. 

Vei mai avea dileme legate de pozitionarea ghidonului.

Asa cum e acum, “priveste la cer”, pare gandita pentru mersul pe manete si nu pentru mersul in dropuri. Indirect are legatura cu stack-ul actual, care pare agresiv. Adica este mult sub nivelul seii, compensat prin rotatia in sus a ghidonului si manetelor.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulțumesc de păreri, am comandat o pipă de 90 MM, sper să fie ok. Acum e în casă, o folosesc pe trainer, și având ocazia să o studiez mai bine am rămas surprins când am numărat dinții pinioanelor: 10 viteze, 16-27? Nu am mai întâlnit așa ceva, îmi părea că dau prea ușor din pedale, dar neavând mult timp de probat nu am observat până acum.

E ceva special pentru urcat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mchereja O observatie foarte buna. O astfel de distributie a pinioanelor este gandita pentru a schimba foarte usor cu treceri foarte fine intre trepte.

S-a discutat pe un alt topic ca desi eficienta energetica se atinge la cadente de 65 rpm, ciclistii profesionisti se antreneaza pentru a pedala la cadente de 85-95 rpm cu sprinturi catre 120 rpm.

Motivul pentru care profesionistii se antreneaza la astfel de cadente este ca daca vrei sa sustii 50 km/h pe plat, sau mai mult, la o transmisie 53/11, trebuie sa sutii o cadenta peste 80 rpm.

Asta e teoria. 

In practica, puterea pe care trebuie sa o poti dezvolta (asta insemnand implicit forta cu care trebuie sa apesi in pedale) este foarte mare.

De aici rezulta necesitatea unei autoevaluari in cazul in care ai pretentii de profesionalism:

1. Care este raportul de transmisie maxim la care poti pedala sustenabil, la cadente de 90-95 rpm?

2. Ce casete de pinioane poti gasi?

Daca in mod real pot mentine doar o viteza de 30-35 km/h pe plat si am un relief care este valonat sau predominant cu catarari, probabil ca as alege o astfel de caseta.

Pe de alta parte, stiu ca la juniori este interzisa folosirea pinioanelor sub 14, pentru a le menaja genunchii.

Personal, am ajuns la concluzia ca in acest moment, 50/11 este cam mult. In mod real nu pot sustine pe termen lung, viteze de peste 40 km/h pe plat (implicit cadente de peste 70 rpm). Drept urmare am o caseta de 10v: 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30 dar cu care, cel mai frecvent sunt pe transmisia 50/14, la cadente 75-85 rpm pe plat.

Daca te intereseaza sa calculezi, ce cadente ar trebui sa sustii, trebuie sa stii circumferinta rotii (C in m), numarul de dinti ai foii (F), numarul de dinti ai pinionului (P) si viteza pe care urmaresti sa o atingi (V in km/h).

Cad = (1000*V*P)/(60*C*F).

pentru o roata cu circumferinta de 2,15 m, un raport de transmisie F=50/P=11, pentru a atinge 50 km/h este nevoie de o cadenta de 85 rpm.

Ce lipseste de aici si este cel mai important aspect, este puterea pe care trebuie sa o dezvolti si sa o sustii, implicit forta cu care trebuie sa apesi in pedale.

Fiecare poate judeca pentru el.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.