Recommended Posts

Salutare.

 

Nah, nu știu cât de potrivit scriu aici dar sper sa nu-mi iau castane.

 

Folosesc pentru deplasările zilnice din București o bicicleta BBF Ibiza dotata cu Nexus 8, curea Gates Carbon Drive și dinam in butuc.

Mergând zi de zi (aproape) prin București cam 30 de kilometri resimt o oarecare oboseala. Parca bicicleta e greoaie. Ceva mă infranează. Așa că am inceput să mă gândesc cum sa o fac mai sprintenă.

 

Pasul 1 l-am făcut dând jos cauciucurile Schwalbe Marathon Plus de 900gr bucata și instalând Marathon Supreme de 450 gr bucata. Numai că nu am simțit o diferență notabilă. Ba mai deloc as spune. Deși am dat 900 gr jos.

 

Așa că plănuiesc să schimb roata față cu dinam (3D37) cu una cu butuc normal.

Numai că totul implică niste costuri care nu știu dacă justifică ce voi câștiga (daca voi câștiga ceva).

 

As face o roată cu o janta Mavic XC 421 (445gr) și butuc Deore M6000 (200gr). Plus spite, nipluri, fond de janta și mâna de lucru ajung la 300+ de lei. Apoi trebuie sa iau lumini, renunțând astfel la luminile alimentate de dinam. Ajung astfel la un cost de aproximativ 500 de lei și nu știu dacă merită sau nu.

 

Aveți experiența trecerii de la butuc cu dinam la roata normala? E vreo diferență notabilă? Merită această investiție (nu neapărat necesară)?

 

Multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite aici un articol exhaustiv despre impactul pe care il are un butuc cu dinam: https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-drag-lab-testing/

 

Obiectiv vorbind, nu cred ca asta ar fi motivul principal pentru care bicicleta iti pare greoaie. Discutam de cel mult 5-10W pierduti, mult mai putini daca farurile sunt oprite. Iar masa suplimentara a rotii (data de butuc) e probabil comparabila cu diferenta de masa dintre un cauciuc Marathon Plus si unul Marathon Supreme.

 

De curiozitate, cat cantareste bicicleta actualmente, cu tot ce cari pe ea in mod uzual?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bicicleta din fabrica a ajuns la 14.5kg. Nu am cântărit-o niciodată în forma actuală însă sunt multi factori care m-ar putea îngreuna, doar că piticului de pe creier i s-a pus pe roata asta. Sa zicem că acum are 14 kg.

 

Merg cu o geanta laterala, care n-are a face cu aerodinamicitatea. Car in ea cam 3kg in medie. 

 

Media de viteza pe ciclocomputer este de 21.84 iar viteza de croaziera este pe la 25-26km/h. 

 

Acum, poate trag eu prea tare și ar trebui sa merg mai încet, însă tot am ceva cu roata aia :)

Uite-așa se prezintă:image;s=1080x624

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ai dat aproape un kil jos din roti, adica exact acolo unde conteaza cel mai mult, in special in conditiile de trafic urban cu multe opriri - accelerari, si zici ca n-ai simtit nici o diferenta, cu siguranta o roata fara dinam nu te va face mai rapid.

Chiar, cine isi mai aminteste de dinamul de la Pegas, care facea contact cu peretele lateral al cauciucului ? Ala cu siguranta manca mai mult de 10W, asta e clar :)) Plus ca daca ii dadeai prea tare se ardea becul :))

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu este vorba de viteza, că o alerg cu 30km/h fără probleme. Însă simt eu că ceva nu e ok. Știu că Nexus-ul are și el un drag când nu pedalez și miezul nu este acționat de curea dar accept asta in schimbul mentenanței zero pe care o cere sistemul asta de transmisie. 

 

Așa că mi-am îndreptat atenția asupra roții fata. Mai exact janta și butucul in sine. Daca despre butuc am găsit informații legate de greutate (650gr), nu potsa spun asta și despre jante. Nu găsesc nicio informație legată de greutatea lor iar producătorul nu răspunde la mailuri.

Că dacă au 200gr peste Mavic-urile alea as schimba jantele. Mai câștig altfel 400gr la extremitatea rotilor, plus 450gr din butuc plus 8 wați drag. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

14 kg nu e mult pentru o bicicleta de genul asta, dar cred ca obiectiv vorbind pierzi mai mult din cauza transmisiei decat din cauza dinamului (mai ales cand e oprit). Niste jante semnificativ mai usoare ar fi o solutie, desi daca zici ca -900g din cauciucuri nu au schimbat mai nimic, ma indoiesc ca -400g la nivelul jantelor vor face minuni. Ca sa nu mai zic ca Marathon Supreme au un rolling resistance mult mai mic decat Marathon Plus.

 

Incearca sa faci rost de o roata fata oarecare (de pe alta bicicleta sau imprumutata) ca sa faci o tura de proba si sa vezi daca e vreo diferenta majora, dar ma cam indoiesc. Aia 8W castigati sunt probabil undeva in jur de 5% din putere, destul de marginal pentru mersul in oras zic eu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, știu ce spui. Însă nu cred că este cazul sa trec la alt butuc spate (300 euro cel puțin) doar pentru asta. Diferența dintre curea și lanț este undeva la 0.3 wați, deci nu e cazul. 

 

Rămâne totuși varianta unei roți mai ușoare pe fata (800-850gr fara camera și cauciuc), renunțând la butucul asta greu. As da, per total, încă 700gr jos. Cu un cost de aproape 400 de lei, astfel:

Janta (Mavic sau DT de 450gr) - 130 de lei

Butuc Deore (200gr) - 60 de lei

Spițe Sapim D-light (150gr)  - 100 de lei

Nipluri aluminiu - (15gr) - 30 de lei

Fond janta - 5 lei

Manopera - 70 de lei

 

Spre comparație, o roată gata făcută cu butucul dinam și janta Mavic XM119 are 1480gr (bike24). Și pe aici cred că se învârte și roata mea.

 

Si-acum, merită cheltuiala? Din experiența voastră, să mă apuc de schimbat sau sa îmi văd de treabă?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Odden   Parerea mea e s-o lasi asa cum e.Daca vrei viteza ia-ti o cursiera dar in oras cred ca tot asta pe care o ai este mai buna.

Media si viteza sunt foarte bune pt oras,nu are rost sa bagi bani in ceva care este f bun ca sa mergi cu un km in plus mai repede.

Umbla la tehnica mai bine.Adica mergi la inceputul drumului pe pinioane mai mari un pic apoi dupa ce te incalzesti treci la pinioane ceva mai mici.

Ar trebui sa megi ceva mai incet.Oricum ,orice i-ai face la viteze in jur de 20km/h medie ajungi leoarca la destinatie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Frumoasă și utilă bicicleta ta.

 

Eu am pornit de la o bicicletă mai ”cheală” pe care am tot accesorizat-o, butuc dinam, butuc viteze, portbagaj, coburi, lumini pe dinam,  cauciucuri schwalbe marathon plus si tot așa. La kg nu m-am gândit nici o secundă pentru că știu că e grea și nu vreau să mă demoralizez dar marele plus este că merge foarte bine în orice condiții.

 

Revenind la bicicleta ta, primul sfat este să o lași așa cum este, mai ales dacă nu ai probleme/joc pe roata față.

Al doilea sfat este să schimbi roata cu una mai ușoară. Dar întrebarea este: te vei opri aici? oare șaua/tija de șa nu sunt grele? ș.a.

 

În altă ordine de idei dacă acele SCHWALBE MARATHON PLUS te încurcă, eu sunt interesat de ele mai ales dacă sunt pe 28”.

 

Numai bine!

Adrian

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, Diesel said:

@Odden   Parerea mea e s-o lasi asa cum e.Daca vrei viteza ia-ti o cursiera dar in oras cred ca tot asta pe care o ai este mai buna.

Media si viteza sunt foarte bune pt oras,nu are rost sa bagi bani in ceva care este f bun ca sa mergi cu un km in plus mai repede.

Umbla la tehnica mai bine.Adica mergi la inceputul drumului pe pinioane mai mari un pic apoi dupa ce te incalzesti treci la pinioane ceva mai mici.

Ar trebui sa megi ceva mai incet.Oricum ,orice i-ai face la viteze in jur de 20km/h medie ajungi leoarca la destinatie :)

Salutare.

Am cursieră. Probabil ea este și motivul pentru care simt nevoia ca asta sa fie mai sprintenă.

 

Momentan rămân cu roata asta. Costul este cam mare comparativ cu rezultatele obținute. O să incerc sa folosesc roata unui prieten câteva zile, deși nu știu dacă mă lămuresc, roata aceea fiind destul de ușoară, scumpă și este și tubeless. Mai mult o să mă mintă, sa zic așa.

 

Tehnica este definita deja. Nu cred că acolo este problema. Iar forțarea pe trepte mari nu este recomandata la acest butuc. Trebuie sa o iau gradat. Plec cu 3 de la semafor apoi 4, 5 și tot așa. 

 

Mulțam de sfaturi.

43 minutes ago, IonutA said:

Salut,

 

Frumoasă și utilă bicicleta ta.

 

Eu am pornit de la o bicicletă mai ”cheală” pe care am tot accesorizat-o, butuc dinam, butuc viteze, portbagaj, coburi, lumini pe dinam,  cauciucuri schwalbe marathon plus si tot așa. La kg nu m-am gândit nici o secundă pentru că știu că e grea și nu vreau să mă demoralizez dar marele plus este că merge foarte bine în orice condiții.

 

Revenind la bicicleta ta, primul sfat este să o lași așa cum este, mai ales dacă nu ai probleme/joc pe roata față.

Al doilea sfat este să schimbi roata cu una mai ușoară. Dar întrebarea este: te vei opri aici? oare șaua/tija de șa nu sunt grele? ș.a.

 

În altă ordine de idei dacă acele SCHWALBE MARATHON PLUS te încurcă, eu sunt interesat de ele mai ales dacă sunt pe 28”.

 

Numai bine!

Adrian

Salut. 

Mulțam de apreciere.

 

Greutatea care mă deranjează o simt mai mult la plecarea de pe loc. O simt greoaie. Mergând și cu cursieră este posibil sa fac o comparație între cele două și astfel să am așteptări imposibile de la asta de oraș. 

 

Tija este deja schimbata, s-a reglat greutatea in zona aia. Iar despre șa, numai ușoară nu este. Este o SQ Lab 602 Active de peste 500gr. Dar la confort nu facem rabat :)

 

Aveți dreptate toți, sunteți raționali. Câștigul este prea mic. Însă piticul meu sta acolo pe creier cu ciocănelul lui, bosumflat și nu este de acord cu voi. Rămâne de văzut, momentan rămân la configurația actuală.

 

Toate cele bune.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Odden said:

Tehnica este definita deja. Nu cred că acolo este problema. Iar forțarea pe trepte mari nu este recomandata la acest butuc. Trebuie sa o iau gradat. Plec cu 3 de la semafor apoi 4, 5 și tot așa. 

 

Nu stiu cati km mergi,dar cand ziceam de inceputul drumului ma refeream sa mergi cam 10-15 min pe pinioane mai mari sa faci incalzire,apoi dupa timpul asta sa intri in ritmul tau.

Eu am un mtb si cursiera si inteleg ce spui,si eu cu mtb-ul am aceleasi trairi la modul efort dar compensez ca nu o mai protejez asa ca pe cursiera .

Succes cu experimentul cu roata ! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, Odden said:

Plec cu 3 de la semafor apoi 4, 5 și tot așa. 

Am mai auzit treaba asta cu treptele dar mi s-a părut ciudată

Bicicleta mea este dotată în configurația actuală cu nexus 7, foaie 42 și pinion 18.

De pe loc plec doar cu treapta 1, chiar e greu să pornesc cu 2 sau 3.

Iar la mers pe plat folosesc cu preponderență 4 sau 5.

Pe coborâri 6 sau 7.

 

Tu de ce pornești cu a treia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, IonutA said:

Am mai auzit treaba asta cu treptele dar mi s-a părut ciudată

Bicicleta mea este dotată în configurația actuală cu nexus 7, foaie 42 și pinion 18.

De pe loc plec doar cu treapta 1, chiar e greu să pornesc cu 2 sau 3.

Iar la mers pe plat folosesc cu preponderență 4 sau 5.

Pe coborâri 6 sau 7.

 

Tu de ce pornești cu a treia?

Pornesc cu 3 pentru că îmi pare cel mai bun raport cadență/viteza de pornire.

Cu 1 sau 2 as pedala in gol, le folosesc la urcări gen Cotroceni când am și copilul pe portbagaj, in scaun.

 

3 este cel mai optim pentru mine. 

In rest merg cu 6 și 7. 

 

Pinionul este Gates de 22 

 

21 minutes ago, Diesel said:

 

Nu stiu cati km mergi,dar cand ziceam de inceputul drumului ma refeream sa mergi cam 10-15 min pe pinioane mai mari sa faci incalzire,apoi dupa timpul asta sa intri in ritmul tau.

Eu am un mtb si cursiera si inteleg ce spui,si eu cu mtb-ul am aceleasi trairi la modul efort dar compensez ca nu o mai protejez asa ca pe cursiera .

Succes cu experimentul cu roata ! 

Merg 15km/sens. Încălzirea o fac doar când ies la ture de șosea. In rest, la navetă, nu e cazul. 

 

Ziceai mai sus că ar trebui sa merg mai încet. Am incercat de nenumărate ori. Nu pot. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Odden   Mai incet in sensul sa simti ca faci un efort mai mic,adica sa-ti fie mai confortabil. Incalzirea minima,adica mers lejer  10 min e bine s-o faci mereu daca mergi sportiv,

Poti merge la "rulaj" adica sa mergi cu cadenta mai ridicata  si cu un pinion-doua  mai mari decat mergi de obicei,pedalezi mai usor si imbunatatesti si activitatea cardio si nu te mai plictisesti pe drum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greutatea scazuta ajuta mai putin pe plat.

 

Pe langa testul cu o roata a unui prieten, recomand sa incerci experimentul asta: iesi la plimbare fara coburi, da-ti pipa pe negativ si muta 1-2 spacere deasupra. Ia echipament mulat de ciclism. Daca simti ca te apropii de feelingul de cursiera cred ca poti concluziona ca pozitia si aerodinamica te bagau in smoala. Daca nu, macar elimini necunoscuta asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Drysna said:

Greutatea scazuta ajuta mai putin pe plat.

 

Pe langa testul cu o roata a unui prieten, recomand sa incerci experimentul asta: iesi la plimbare fara coburi, da-ti pipa pe negativ si muta 1-2 spacere deasupra. Ia echipament mulat de ciclism. Daca simti ca te apropii de feelingul de cursiera cred ca poti concluziona ca pozitia si aerodinamica te bagau in smoala. Daca nu, macar elimini necunoscuta asta.

Echipament de ciclism am. Și de șosea (mulat) și de oraș. Da, știu, hainele, geanta laterala (cu cel mai mare coeficient de drag dintre genti) pozitia înaltă mă trag și ele înapoi. Însă nu acolo am eu o problema. Ci mai mult la plecarea de pe loc. Acolo o simt greoaie. Și oboseala in general.

Bine, oboseala a apărut după un 2019 întreg de pedalat pe frig, vânt, soare și ce ne mai dă mama natură. 

 

Aia cu pipa pe negativ și distanțierele puse deasupra nu mă ajută la confort. Că așa iau o cursieră de endurance și gata, rup norma. Merci de sfat. 

 

Tot roata aia îmi stă pe creier. Acum, mai mult, și cercul roții spate. De, noapte cică e un sfetnic bun. Acum am o roată și un cerc pe creier...

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Odden said:

Pinionul este Gates de 22 

acum am înțeles, ai alt raport

 

Am tot testat diferite configurații și am ajuns și la varianta cu pinion de 16 (anterioară celei cu 18) și pot spune că pe coborări sau plat cu vânt din spate rupeam (adică aveam pedală, nu ajungeam să pedalez ca șoarele oricât de tare trăgeam) dar pe urcări era crimă și pedeapsă.

 

Pinionul de 18, actual, este un compromis bun dar nu aș urca mai sus, gen cum ai tu 22 pentru că aș pierde din viteză maximă.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, IonutA said:

acum am înțeles, ai alt raport

 

Am tot testat diferite configurații și am ajuns și la varianta cu pinion de 16 (anterioară celei cu 18) și pot spune că pe coborări sau plat cu vânt din spate rupeam (adică aveam pedală, nu ajungeam să pedalez ca șoarele oricât de tare trăgeam) dar pe urcări era crimă și pedeapsă.

 

Pinionul de 18, actual, este un compromis bun dar nu aș urca mai sus, gen cum ai tu 22 pentru că aș pierde din viteză maximă.

Viteza maxima pe care o ating pe plat este de 46-50 km/h. Fiind o bicicleta pentru naveta cred că este mai mult decât suficient. Oricum, viteza aia o ating la sprint, pe o distanta scurta sau in spatele unui autobuz. 

30-32 km/h este limita confortului la mine cu bicicleta asta. 

 

Revenit la subiect, momentan proiectul cu roata (sau rotile) este pe pauza. Dar na, daca tot bate vântul azi și nu pot pedala am luat un ghidon cu rise și sweep să înlocuiesc ghidonul drept pe care îl aveam și încerc și o șa mai ușoară. Șurubăresc 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Odden said:

pe plat este de 46-50 km/h

woow, ești tare. doar pe coborări ating/depășesc viteza aia.

Ce mărime are foaia ta?

 

E bine dacă ai timp de șurubărit.

Spor!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, IonutA said:

Ce mărime are foaia ta?

 

46T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Revin cu o impresie despre cauciucul schwalbe marathon plus.

 

Astăzi pe drumul de întoarece către casă am simțit la un moment dat că amortizează prea bine șocurile roata spate iar pe viraje este instabilă. Aveam pană. Am reușit să mai umflu roata și să ajung pe bicicletă acasă.

 

Este prima pană cu acest cauciuc în puțin peste 10 luni și aprox. 9000km rulați.

La schimbarea camerei și inspecția mai detaliată a observat că în cauciuc  aveam un ciob, două sârme și o pietriciă iar camera era înțepată în două puncte. Deasemenea pe calea de rulare a cauciucului am văzut un punct de uzură mai mare (se vedea stratul albastru de sub cel negru, posibil de la o frânare mai lungă).

Am montat o cameră michelin air stop city, gravel care avea un strat strălucitor pe ea. Nu am mai văzut la alte camere ceva similar. Este produsă în Serbia.

 

Per total sunt mulțumit de acest model de cauciuc.

 

Câteva poze de la montaj mai jos:

 - https://photos.app.goo.gl/kaQwJsxaCxcVPBFB9 (punct uzură)

 - https://photos.app.goo.gl/ogsRhPeKDGYu6Wb27 (cele două sârme)

 - https://photos.app.goo.gl/QFnkPEdgzWH3SSj1A

 - https://photos.app.goo.gl/sTJcyE11smLG8L8GA

 - https://photos.app.goo.gl/MUmuPVUHK6HpQDr46 (stratul strălucitor la camera nouă)

 - https://photos.app.goo.gl/oZvfyc3xByPeC9Mv9 (produsă în Serbia)

 

Numai bine!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.