Sign in to follow this  
exhale

Probleme transmisie noua 3x11

Recommended Posts

Posted (edited)

Salut tuturor,

 

Recent am schimbat intreaga transmisie pe un Cannondale Trail 6 (2020) si am decis sa trec pe 3x11 de la 2x9-le de rusine cu care bicicleta vine stoc. Din pacate, am intampinat ceva probleme pe parcurs. Initial, nu reuseam sa gasesc un deraior de foi 3x11 cu tragere in jos / dubla. Se pare ca, mai nou, Shimano insista pe front pull asa ca am pus un SLX 3x10. Cu exceptia unor rapoarte min-max, totul merge perfect (pe partea asta). Am observat, insa, ca lantul freaca de partea superioara a deraiorului spate, cand se afla pe pinionul mic. Mecanicul mi-a spus ca cel mai probabil a fost indoit, putin, deraiorul (soc mecanic). Nu era cazul dar l-am aprobat. A continuat prin a trage, putin, in exterior, de deraior dar degeaba, tot se freaca lantul in clipa in care sunt pe pinionul mic, de 11. Are cineva idee de la ce ar putea fi? Angrenaj 3x11, lant 3x11, caseta 11 pinioane, deraior 3x11 cu patina SGS, manete schimbatoare 3x11. Butucul spate este un Shimano Tourney TX-505-8 si din cate am citit/inteles, este compatibil doar cu 8-9-10 viteze. Sa fie asta motivul si sa fie nevoie sa schimb butucul spate?

 

In acelasi timp, cand pedalez, de la pinioane/butuc iese un sunet constant, in cadenta, asemanator sunetului facut de clicheti atunci cand bicicleta se misca fara a fi angrenata. Nu am nici cea mai vaga idee de la ce ar putea fi, mai exact. Lantul nu atinge / freaca de nimic altceva, in partea din spate, inafara acelui pinion mic iar sunetul isi schimba intensitatea / frecventa(?) in functie de raportul / viteza folosita. Toate componentele sunt achizitionate de noi, lantul este uns. E normal sa se auda asa?

 

Multumiri anticipate.

Edited by exhale
Claritate

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie să recunosc că e prima dată când aud de combinația 3x11...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 minutes ago, Traveller said:

Trebuie să recunosc că e prima dată când aud de combinația 3x11...

Da, am mai primit "priviri" circumspecte dar nu este ceva modat / improvizat. Componentele sunt toate din seria XT8000, cu exceptia deraiorului de foi care, dupa cum am scris, nu este decat cu front pull si sunt facute special pentru combinatia 3x11. Fizic, nu ma deranjeaza cu nimic si nici nu ma simt incomodat de rapoartele suplimentare in schimb ma ajuta cand imi schimb rotile (le alternez pe cele cu care a venit stoc cu o pereche cu cauciucuri Continental Racing King semi-slick), pentru deplasari pe terent drept, de distanta mai lunga.

Edited by exhale
Punctuatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffff, de ce ai vrea 3*11 chiar nu înțeleg.

Puteai face 1*12 cu foaie ovală și eventual încercai mai multe dimensiuni până la cea potrivită.

 

Ai da. Sunt grupuri zgomotoase. Spre exemplu a mea "pe liber" este foarte zgomotoasă in timp ce vechea era foarte silențioasă. 

 

Butucul a rămas singurul incompatibil din schemă, deci....

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, bobalex18 said:

Pffff, de ce ai vrea 3*11 chiar nu înțeleg.

Puteai face 1*12 cu foaie ovală și eventual încercai mai multe dimensiuni până la cea potrivită.

 

Ai da. Sunt grupuri zgomotoase. Spre exemplu a mea "pe liber" este foarte zgomotoasă in timp ce vechea era foarte silențioasă. 

 

Butucul a rămas singurul incompatibil din schemă, deci....

Salut! Deci sa inteleg ca si tie iti face zgomot in timpul pedalarii?Pe liber sunt obisnuit sa faca zgomot, nu ma deranjeaza si nu e problema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este o struțo-cămilă unică. Casetele de 11 și 12 sunt pentru combinații cu 2 foi și respectiv o foaie, ca să ai plajă de rapoarte convenabile fără bătaia de cap a schimbărilor pe față.

Este și un dezechilibru uluitor, butuc Tourney(!) dar casetă de 11 e ceva...

Ce raport minim ai acum? 

Și ce îți lipsea înainte? 

Și de fapt postul e pe bune sau un pamflet extrem de reușit? :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Traveller said:

Este o struțo-cămilă unică

De ce-i o struțo-cămilă din moment ce configurația asta există de la mama ei, Shimano?

Din moment ce alternează roțile "cu o pereche cu cauciucuri Continental Racing King semi-slick), pentru deplasari pe terent drept, de distanta mai lunga" probabil că îi lipsea o foaie mare dintr-o configurație de 1x sau 2x. 

1x12 e perfect ,e ce trebuie DACĂ pentru șosea ai o cursieră. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@exhalein timpul.pedalarii nu face zgomot, doar am spus că și pe liber am văzut diferente fffff mari și nu exclud că anumite set-up-uri să scoată astfel de zgomote și în timpul pedalării

 

@paulradda, îi lipsește o placa mai mare. Daca schimba rotile nu poate să schimbe și placa și tot rămâne cu un 1*12.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 hours ago, Traveller said:

Este o struțo-cămilă unică. Casetele de 11 și 12 sunt pentru combinații cu 2 foi și respectiv o foaie, ca să ai plajă de rapoarte convenabile fără bătaia de cap a schimbărilor pe față.

Este și un dezechilibru uluitor, butuc Tourney(!) dar casetă de 11 e ceva...

Ce raport minim ai acum? 

Și ce îți lipsea înainte? 

Și de fapt postul e pe bune sau un pamflet extrem de reușit? :)

 

Nu inteleg de ce ai spune ca este un pamflet, postarea mea, atata timp cat configuratia este de la Shimano. Am si specificat faptul ca, pe deraioarele fata de 3x11, nu exista decat tragere frontala (iar cadrul meu nu este compatibil si nici nu vreau sa-l mutilez asa ca am recurs la un 3x10 Deore SLX si merge cum trebuie). Raportul minim este de 22x40 iar inainte imi lipsea viteza la drum intins (aspect ce s-a rezolvat prin raportul de 40x11 cu cauciucuri semi-slick).

Acel dezechilibru uluitor poate fi pus pe vina celor de la Cannondale precum si a bike-shop owner-ului care a decis sa profite de naivitatea unui client (a mea, in cazul de fata). Bicicleta a fost achizitionata de noua iar transmisia veche era un Altus/Alivio 2x9 (de toata jena) cu shiftere 3x9 Acera. Inainte am avut o trekking ce si-a dat duhul (cadrul) dupa un accident si am decis sa hibridizez un MTB, folosind 3x11 cu pneuri semi-slick.

 

3 hours ago, paulrad said:

De ce-i o struțo-cămilă din moment ce configurația asta există de la mama ei, Shimano?

Din moment ce alternează roțile "cu o pereche cu cauciucuri Continental Racing King semi-slick), pentru deplasari pe terent drept, de distanta mai lunga" probabil că îi lipsea o foaie mare dintr-o configurație de 1x sau 2x. 

1x12 e perfect ,e ce trebuie DACĂ pentru șosea ai o cursieră. :) 

Din pacate nu am si o cursiera si nici nu intentionez sa-mi achizitionez, momentan (din lipsa de spatiu, inainte de orice alt considerent). Nu pot renunta nici la drumurile de padure si nici la deplasarile pe distante lungi, de drum intins / drept.

 

 

Observ ca sunt "admonestat" pentru deciziile / alegerile mele, in privinta transmisiei. Am inteles, multi nu sunteti de acord cu ideea unui 3x11 pe un MTB. Dar referitor la problema mea, exista cineva (cu bonus daca locuieste sau se gaseste in raza Sibiului) care ma poate indruma? De ce freaca lantul, aflat pe pinionul mic, partea de sus a deraiorului de pinioane? Acel sunet este normal, in conditiile in care doar ce am observat ca am pilitura metalica pe lant / foi?

 

Am incarcat aici un set de poze. Lantul nu freaca deloc atunci cand pedalez invers. In clipa in care pedalez "normal", deraiorul (cred) se deplaseaza spre butuc cu aprox. 1 mm si incepe frecarea (la propriu).

 

Edit: Da, vroiam sa intreb...uzura de pe foaia mare pare avansata, avand in vedere ca am iesit de 4...5 ori cu bicicleta si nu am facut mai mult de 70 de km, in total?

Edited by exhale
Claritate, punctuatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si ce avea daca puneai 2x11 cu pedalier 38-28 si pinioane 11-42 ? Nu cred ca esti in stare sa tii cadenta la combinatia 22-40 pe urcari, inseamna un raport de 0,55 adica aproape 110 rpm. La cadenta asta esti clar hamster. Plus faptul ca ai folosit un butuc din gama inferioara pentru o transmisie nivel entuziast.

 

Revenind la subiect, verifica sa fie lock-ring-ul la caseta strans bine, mie mi se pare ca e caseta prea aproape de urechea schimbatorului/drop-out-uri.

 

Plsu ca, nu stiu ce ulei folosesti pentru ungerea lantului, e foarte mizerabil lantul si caseta si de aici poate rezulta uzura prin mizeria stransa pe el.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Aurel Dumitru said:

Si ce avea daca puneai 2x11 cu pedalier 38-28 si pinioane 11-42 ? Nu cred ca esti in stare sa tii cadenta la combinatia 22-40 pe urcari, inseamna un raport de 0,55 adica aproape 110 rpm. La cadenta asta esti clar hamster. Plus faptul ca ai folosit un butuc din gama inferioara pentru o transmisie nivel entuziast.

 

Revenind la subiect, verifica sa fie lock-ring-ul la caseta strans bine, mie mi se pare ca e caseta prea aproape de urechea schimbatorului/drop-out-uri.

 

Plsu ca, nu stiu ce ulei folosesti pentru ungerea lantului, e foarte mizerabil lantul si caseta si de aici poate rezulta uzura prin mizeria stransa pe el.

O sa incep prin a clarifica partea cu uleiul - toata transmisia este noua, am iesit de 3-4 ori cu ea. Sunetul despre care vorbesc il scotea inca de la prima pedala, cand toate componentele erau curate si unse. Acum arata asa pentru ca dupa ultima tura prin padure, am lasat bicicleta in stand-by pana rezolv problemele sus-mentionate.

Vis-a-vis de partea cu 2x11 in loc de 3x11 - crezi ca nu as mai fi avut problemele actuale? Tot caseta de 11 as fi avut, pe spate, cu acelasi deraior si lant, montate pe acelasi butuc. Am inteles faptul ca butucul este din gama inferioara (si, repet, asa a venit bicicleta ori fara experienta sau indrumare, le inveti pe toate pe pielea ta), tocmai de aia am si intrebat daca asta ar putea fi motivul. Urmeaza sa schimb atat butucul spate cat si cel pedalier (cel pedalier este un MT-500).

 

As mai avea o nelamurire, daca ma poate ajuta cineva. Intentionez sa iau butucul asta dar nu stiu care varianta de QR sa o aleg, 168 sau 173. Ma intereseaza strict partea de compatibilitate si daca ar putea aparea probleme. Janta e 32h deci aici sunt lamurit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu am avut transmisia actuala 2x11 pe un cadru cu spatiere de 135 mm pe spate si nu am avut probleme sa imi frece.

 

Lamureste-te ce distanta ai intre drop-out-uri pe spate: 135 mm (standard MTB) sau 141 mm (qr boost) apoi iti poti alege butucul. Daca ai 141 nu prea se gasesc butuci cu qr boost, sunt cateva modele, de la Shimano si de la DT Swiss prin conversie unui butuc boost cu capacele de qr.

 

Butucul pedalier nu are nicio influenta.

 

Sa inteleg ca ai folosit lantul cu uleiul ce a venit pe el de la producator (Shimano)?

 

Ai desfacut transmisia sa vezi pe unde este urma de frecare si de unde putea rezulta spanul ala ce era pe schimbator? Daca nu sunt urme de frecare pe nicaieri singurul loc de unde putea rezulta este lantul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lungimea lanțului cum e? A fost măsurat bine când ai schimbat transmisia? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Aurel Dumitru said:

Si eu am avut transmisia actuala 2x11 pe un cadru cu spatiere de 135 mm pe spate si nu am avut probleme sa imi frece.

 

Lamureste-te ce distanta ai intre drop-out-uri pe spate: 135 mm (standard MTB) sau 141 mm (qr boost) apoi iti poti alege butucul. Daca ai 141 nu prea se gasesc butuci cu qr boost, sunt cateva modele, de la Shimano si de la DT Swiss prin conversie unui butuc boost cu capacele de qr.

 

Butucul pedalier nu are nicio influenta.

 

Sa inteleg ca ai folosit lantul cu uleiul ce a venit pe el de la producator (Shimano)?

 

Ai desfacut transmisia sa vezi pe unde este urma de frecare si de unde putea rezulta spanul ala ce era pe schimbator? Daca nu sunt urme de frecare pe nicaieri singurul loc de unde putea rezulta este lantul.

Distanta este de 135mm iar ca ulei, dupa instalare, s-a folosit Muc-Off. Deci sa inteleg ca nu are nici o relevanta daca aleg cu QR de 168 sau de 173, nu? Urmele de frecare apar pe foi si pinioane... lantul este din gama HG-X, compatibil cu 11 viteze. Asta doar daca nu cumva am fost pacalit si mi s-a trimis o chinezarie la schimb.

 

29 minutes ago, mchereja said:

Lungimea lanțului cum e? A fost măsurat bine când ai schimbat transmisia? 

Sincer iti spun ca nu ma pricep dar am fost de fata cand mecanicul a montat deraiorul de foi (ultima piesa montata). Lantul era de 138 de zale din care a scos 6, parca.

 

In Sibiu am fost in 4 locuri, la mecanici si cu o singura exceptie (unde mecanicul era mai dedicat si priceput dar putin ramas in urma cu tehnologia), cam toti pareau sa nu aibe habar despre ce fac/vorbesc. Unul mi-a reglat-o de-mi cadea lantul la fiecare schimbare de foaie (si asta pe transmisia veche, de 2x9), altul se urca pe ea, dadea o tura si gata, o "regla" din cablul manetei iar al 3-lea, desi bine intentionat si cu bun simt, parea total depasit de ce-i prezentasem. Tin sa mentionez ca nici unul din cei la care am fost nu pareau sa aiba habar de tragere frontala (toti ma intrebau daca nu cumva ma refer la tragere de sus) in ceea ce priveste schimbatoarele de foi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this