yo6ial 147 Posted December 18, 2021 Deci, din start, urmează să-mi instalez o furcă moto pe bicicletă. (:Huge grin:) O să povestesc aici cum evoluează treaba, cum se va comporta, dacă o s-o schimb înapoi cu o furcă de bicicletă... aventură, ce mai... Motive: cursă, calitate, rezistență (inclusiv la stresuri atipice și alte câteva motive cum o să detaliez mai jos.) Greutatea este indubitabil mai mare dar nu mă deranjează. Victima: bicicleta mea actuală este oricum o struțocămilă, așa au fost toate. Electrificată de câțiva ani, sortită utilizării în orice condiții de vreme, drum sau absența acestuia. Pentru că era ceva ce mi-am dorit todeauna, are tracțiune integrală. Viteza n-a fost și nu e pe lista mea. Doar raportat cu mersul pe jos. Merge și cu 4km/h. Pentru tracțiune integrală este musai să tragă și roata din față. Și dacă am explorat tot de la transmisii cardanice la hidraulice, un motoraș în butuc a dovedit că este soluția optimă. Dar, în general și ca atare, furcile de biciclete nu sunt gândite să suporte un ax de butuc care încearcă să se rotească în dropout-uri cu 70n/m. Pentru asta folosesc deja un braț antitorsiune. Restul furcii este supus la forțe mai mici, din partea motorașului față de ce suportă în cazul frânării. Totuși e vremea să pensionez furca actuală care, deși destul de solidă pentru ce fac, e o furcă ieftină, la mâna a 2a, veche, uzată peste fezabiltatea servisării. Lonjeroanele sunt zgâriate și ruginite, bucșele uzate peste măsură și un kit de service costă 40% din valoarea inițială a acelei furci. Dar... o furcă nouă, având caracteristicile pe care le doresc, ca thru-axle 12mm (amintesc de motoraș, axul său de 12mm), lonjeroane solide între 30 și 38mm, nu mai mult, dual crown cu ghidon montat direct, cu o expectativă de viață rezonabilă... 5000-7000 de leuți. și la mâna a doua le văd la peste 2000 de lei. Toată bicicleta mea electrică valorează mai puțin de 7000. Și toate furcile thru-axle 12mm pentru biciclete au acea punte ce servea pe vremuri ca booster pentru frâne pe jantă. Păstrată și petpetuată se pare, din motive estetice. Asta face imposibilă instalarea unui motoraș cu axul nedemontabil. Însă, o furcă de motocicletă are jugurile, lonjeroanele și lower-ele (cum le zice în românește?) detașabile și decuplate. Deci pot monta motorașul și roata apoi să introduc lonjeroanele în juguri. Și toată forța de torsiune va fi transferată furcii prin intermediul brațului de torsiune nu prin drop-outuri. (le mai zice drop-out-uri la thru-axle?) Desigur, prețul unei furci moto, noi, iarăși depășește limita fezabilității proiectului dar am pus ochii și, sper ca săptămâna viitoare și mânuțele, pe o furcă moto de trial. Mult mai ușoară decât o furcă moto de enduro/dirt, mult mai aproape de dimensiunile și greutatea unei furci DH și mult mai aproape de bugetul meu. O zecime din ptețul unei R/S Boxxer noi. Și chiar dacă este la mâna a doua...șaptea și aproape la fel de veche ca toată cariera mea de biciclist, componentele pentru autovehicule sunt/erau, asta-i realitatea, construite la alte standarde decât cele pentru biciclete. În plus, consumabilele și întreținerea sunt mult mai standardizate. Starea ei actuală este acceptabilă la ture de trial moto. Deci mult peste orice fac eu. Iar piesele de uzură ce nu se mai fabrică sunt încă disponibile la mâna a doua, mai mult sau mai puțin recondiționate, sau merită confecționate de la zero. Urmează să mă confrunt cu următoarele probleme: - adaptarea headsetului și a tijei/tubului de direcție la un cadru de bicicletă de trial/dirt. - adaptarea prinderii etrierului, de la IS 60 la PM pentru un rotor de 180mm. - adaptarea cu distanțiere a axului butucului, de la 100mm la 130mm. pe moment. poate găsesc juguri de 38mm pentru furci cu axul de 110mm am destul ax să asigur prinderea sigură la 140mm. Dar cred că o să arate prea "crăcănată". Vedem... - adaptarea prinderii ghidonului de la ceva identic cu BMX la ceva mai aprospe de MTB. Revin pe săptămâna viitoare când sper să ajungă coletul cu furca. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
JDM 274 Posted December 18, 2021 7 hours ago, yo6ial said: Și toate furcile thru-axle 12mm pentru biciclete au acea punte ce servea pe vremuri ca booster pentru frâne pe jantă. Păstrată și petpetuată se pare, din motive estetice. Am dubii ca intelegi care e scopul "brace-ului" la o furca de bicicleta. Nu a fost folosit niciodata ca post de v-brake booster. In rest cred ca tu nu stii cum sa iti cumperi o motocicleta. Ce ai tu nu mai e de ceva timp o bicicleta. Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted December 18, 2021 Poți să-mi explici, nu mă supăr. Quote Share this post Link to post Share on other sites
JDM 274 Posted December 19, 2021 Acel brace sau arch brace are diverse roluri printre care.... 1. Ajuta ca ambele lowere sa culiseze sincron. In general (evit sa folosesc cuvintul mereu desi as avea dreptate oricum) un brat are "arcul" (indiferent ca e furca cu resort sau cu aer) si alt brat are reboundul. In momentul in care aterizezi, rolul principal il are arcul, la extinderea furcii, rolul principal il are reboundul. Fara un brace ar exista riscul ca doar reboundul sa functioneze, bratul cu arcul sa ramina pe loc. 2. Evita torsiunea furcii. In lipsa braceului, toate fortele care actioneaza transversal pe furca ar actiona asupra cele mai sensibile zone care este zona bucselor. Daca mai consideri si un quick release care e flexibil oricum, situatia ar fi si mai amuzanta. Banuiesc ca ai vedea furca flexind doar sting pe loc si invirtind de ghidon stinga/dreapta. Cauta reviewuri la Rockshox RS1 si vei vedea cum era afectata de flex din cauza designului upside down fara brace. 1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted December 19, 2021 Ok... dar avem în vedere o furcă bolt-on/thru axle, nu quck release. Caz în care axul, suficient de masiv și rigid (12, 15, 20mm), preia orice forțe ce încearcă să deplaseze lower-ele inegal. Și dacă vroiam să-mi fac... sau cumpăr motocicletă... nu băgam două peg-uri și la coș transmisia? 2x9 cu foi 22-34 și caseta 11-42. Chiar făceam economie. Numai prin faptul că mănânc un lanț pe iarnă și toată transmisia în două-trei Quote Share this post Link to post Share on other sites
JDM 274 Posted December 19, 2021 Rockshox RS1 avea 15x110 si tot avea flex in draci. Tinind cont ca iti e lene sa cauti cinci minute pe google, e clar ca imi pierd timpul. Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted December 20, 2021 Chiar m-am plimbat şi pe gogu şi pe discuţii despre RS1 şi, totuşi, n-are legătură. Aceea este o furcă inversată, cu lonjeroanele în jos şi o singură punte/jug pe upper, destinată Cross Country pe vreme fumoasă, de vară, nu la nămol, bolovani şi şleauri. Ca exemplu am dat Boxxer. ca să compar mere cu mere, măcar. Nu inversată, nu XC, nu featherweight. Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted December 31, 2021 După aproape de o săptămână de lucru la furcă, pot încheia anul liniștit. Am terminat de modificat jugurile pentru gâtul de standard de 1-1/8" (28.6mm) Ne având strung, am lărgit găurile existente până la 28mm cu un burghiu în trepte, iar de acolo a fost numai lucru manual O mică provocare a fost păstrarea offsetului de 15mm, gâtul și lonjeroanele ne fiind paralele. Mă bucur că am găsit gât nou de 1-1/8 și 30cm, foarte ușor. Ce nu aveam cum să aflu înainte de a avea furca în mână: Lower-ele au exact aceiași lungime ca a unei furci de 29er. Deci zero griji cu roata de 26" cu anvelopă de 2.1...2.7 cân a foat gândită pentru 21" cu anvelope de 2.8". Și, pentru o furcă de prin 1996... arată excepțional de bine. La interior este ireproșabilă. Doar ulei proaspăt și merge ca nouă. Va trebui să-i găsesc simeringuri exterioare noi, totuși... Următoarea mișcare - adaptarea axului. Pentru asta am găsit în comerțul online, piulițe pentru jenți auto M12x1.25 cu exteriorul cilindric și 37mm lungime, 20mm diametru. Astfel o să pot tăia și găuri axul existent, care are un filet M16x1.5 într-o parte și 25mm (prindere în colier) în cealaltă. Una din piulițele de jantă o voi fileta 16x1.5 iar cealaltă... nu sunt sigur încă. Voi folosi partea de 25mm a axului original și voi insera piulița de jantă în ea. Dacă voi fileta sau insera cu presa... rămâne de văzut. 1 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
pedale 68 Posted December 31, 2021 Munca multa, bucuria omului! Plimbari zilnice si trenuri cu loc pentru biciclete! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted December 31, 2021 Așa-i. Fără ocupație cred că aș face igrasie. Tocmai mi-a venit o idee care ar putea rade vreo 2kg: scot un arc dintr-una din jambe. Am circa 80kg cu tot cu bicicletă și ar putea avea un profil de compresie mai frumos. Dar, întâi s-o văd pe bicicletă. Asta la anu'. Până atunci, La mulți ani cu Sănătate! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted February 14 Şi ca să concluzionez tărăşenia: Îi grea cu parpalaci dar îmi place. Mi-a tăiat vreo 10% din autonomie dar s-ar putea să fi fost şi frigul de vină. După vreo 400km cu ea, on şi offroad, pot susţine următoarele: E grea... Am mai zis? Îmi place faptul că a lungit bicicleta cu 15cm. Se comportă mai bine la urcări, menţine aderenţa roţii din faţă în pante mai mari. E foarte curată culisarea deşi arcurile sunt foarte tari pentru o bicicletă. Am exclus posibilitatea de a îndepărta un arc, e obligatoriu necesar un arc pe fiecare parte... N-am găsit nici o soluţie fezabilă de a adapta etrierul meu Hayes, am cumpărat şi recondiţionat un etrier AJP original, tot din 96. Maneta/pompa de frână şi conducta au rămas Hayes şi se pupă OK. De cam 2x mai mult lichid de frână şi cred că mai am aer în instalaţie că pare un pic prea... puffy. Rotorul e mutat cu 10mm spre exterior cu distanţiere. Am schimbat cu un rotor Shimano de 180mm căci vechiul rotor Hayes era prea uzat. Frânarea este excelentă acum iar pe coborâri este mult mai controlabilă. În final, e incredibil cât de uşor de servisat e o furcă din asta.... 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
purix 3,900 Posted February 15 On 31.12.2021 at 15:53, yo6ial said: Mă bucur că am găsit gât nou de 1-1/8 și 30cm, foarte ușor. Unde ai gasit gat nou? Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 147 Posted February 15 playbike. https://www.playbike.ro/produs/gat-otel-pentru-furca-rst-30028.6mm-67250 https://www.playbike.ro/produs/gat-furca-aluminiu-rst-260-mm-286-mm-67251 Am luat oţel dar văd cănu mai e pe stoc... poate mai aduc. Quote Share this post Link to post Share on other sites