Recommended Posts

Salut,

 

deschid acest topic pentru o discutie ampla asupra unui subiect pe care nu l-am gasit pe forum, spre mirarea mea, si anume discutii si recomandari pentru roti de carbon pentru cursiera, fie pe janta, fie pe disc.

 

-

O sa incep cu o varianta mai putin costisitoare. Ce parere aveti de Prime 50, de la Wiggle? Pretul de achizitie se invarte pe undeva la 600-800euro.

 

Detalii,

Rim Material: T700 UD Carbon Fiber
Rim: 19mm internal, 27.5mm external, 50mm deep
Brake Compatibility: Rim brake only
Hubs: R020, CNC machined 7075 Alloy hub body, Anti Bite Guard, Shimano/SRAM 9/10/11 speed freehub
Spokes: Pillar PDB 1415, double-butted
Tubeless Tape factory applied
Hub Bearings: Front: 2x 689; Rear: 1x 6802 & 1x 15267; Freehub: 2x 6902
Shimano/SRAM 9,10,11 speed compatible (Campagnolo and XDR freehubs sold separately)
Rider Weight Limit: 100kg
Weight: 1635g

 

Din ce am inteles au niplurile din aluminiu, desi majoritatea producatorilor aleg varianta brass, chiar daca sunt usor mai grele vreo 30-40 grame, insa sunt mult mai longevive.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincer, nu ma astept sa gasesti foarte multa lume posesoare de roti de carbon pe forum dintr-un motiv foarte simplu: pretul, de cele mai multe ori comparabil cu pretul multor biciclete de sosea vazute prin zona.

 

La asta se mai adauga si calitatea soselelor patriei, pe care poti oricand sa iti distrugi jantele, deci ai si mai putin interesul de a avea roti scumpe. Si chiar si prin Franta, vezi roti de carbon pe biciclete care costa de la 3000-4000 de euro in sus, si nici macar in plaja aia de pret nu sunt neaparat majoritare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, majikstone said:

pretul, de cele mai multe ori comparabil cu pretul multor biciclete de sosea vazute prin zona.

băbăeatule, iar ne privești de sus de la înălțimea Alpilor...

 

E plină țara de roți de carbon Mavic. Deh, se fabrică pe plai mioritic, deci se găsesc pe OLX noi la 500-600 oiro.

  • Thanks 2
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce sa zic, poate la Baia Mare e alt nivel de trai si cresc rotile de carbon Mavic in copaci, dar daca arunci un ochi la "Galeria cursierelor" o sa vezi mult mai putine roti de carbon decat ai crede.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 10 ore, paulrad said:

băbăeatule, iar ne privești de sus de la înălțimea Alpilor...

 

E plină țara de roți de carbon Mavic. Deh, se fabrică pe plai mioritic, deci se găsesc pe OLX noi la 500-600 oiro.

Putin off-topic.
Acum multi ani am cumparat un polar fleece meserias. De la un magazin "jmeker" de chestii de munte (nu dăm numele ca sa nu facem reclama). Central, cu bon fiscal, totul ok..
Era super ieftin. Repet, fara nicio eticheta. Am aflat ulterior ca era un Vaude, model nou, inca nelansat pe piata, care era in productie undeva pe la Reghin.
Deci "niște băeți" s-au descurcat ca sa fie bine...
Putina vreme dupa aia am auzit ca Vaude a decis sa isi retraga productia.

La fel, am luat niste bocanci Assolo absolut geniali, aveau un mic defect, insigna cu "Gore-Tex" era pusa la 180º, cu susu in jos. Deci erau genul de marfa "refuzata la export".

Deci da, "face sens" afirmatia ca e posibil s afie plina țara de roți Mavic :))
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu multa vreme in urma vroiam si eu sa deschid subiectul asta. 

 

Daca ar fi sa-mi iau vreodata nu as lua decat roti de carbon cu frana pe disc, as fi paranoic cu clestii clasici, care ar putea prinde impuritati de la drum si sa zgaraie direct suprafata de carbon. 

Cursierele mele nu au frane pe disc, doar ciclocrosurile, unde nu vad o necesitate de roti de carbon. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De acord cu @Trevizes, daca discutam de roti de carbon nu as lua decat cu frane disc. Da, stiu, ironic. Franarea pe jante de carbon e, in special pe ud, legendar de proasta, si se adauga la ea riscul de delaminare prin supraincalzire sau raschetare a jantei si riscul de explozie a camerelor datorita supraincalzirii zonei de franare. Sigur, in ultimii ani s-au facut progrese semnificative la aceste capitole, dar rotile de carbon cu frane pe janta raman in esenta roti de competitie si de vreme buna.

 

Eu adaug, cu titlu personal, la ce zice Trevizes mai sus, conditia ca greutatea finala a rotilor, cu tot cu discuri, sa fie sub cea a unui set de roti high-end de aluminiu cu frane pe janta (care se invart in general pe la 1400-1450g, chiar mai putin in anumite cazuri, si costa semnificativ mai putin). Deci am discuta de un wheelset de sub 1250g, discurile cantarind in jur de 200g perechea. Hai sa admitem ca alea 200g de disc echivaleaza 100g de janta (moment de inertie, alea alea), deci fie 1350g greutate tinta pentru wheelset. Iar rotile cu specificatiile astea se invart la preturi peste 1000€, cel putin in versiune clincher/tubeless si nu pe baieuri.

 

Niste exemple la indemana:

- Hunt 35 carbon aero disc cantaresc 1357g (fara discuri) si costa 929€ in timp ce Hunt Race Aero (model pentru frane pe janta) cantaresc 1479g si costa 519€

- daca ne uitam la Mavic, o pereche de Ksyrium Pro UST cantaresc 1420g (frane pe janta) si costa 700€ (si mai vin si cu o pereche de cauciucuri care pot fi donate unui copil nevoias, altfel fiind ordinare), in timp ce Cosmic SLR Disc cantaresc exact la fel de mult dar costa 1800€

- in fine, cele mai usoare roti de carbon cu frane disc de la Prime cantaresc 1450g si costa 850€ (la care se mai adauga foarte probabil 14% taxe vamale pentru importul din UK in EU, multumita lui Nigel Farage si a restului de clovni brexitiști); comparativ, desi vad ca nu se mai gasesc pe site, Prime avea in oferta un model de roti de aluminiu cu frane pe janta de sub 1400g care se invartea ca pret pe la 300€

 

Altfel sigur, rotile de carbon (si in special cele disc) moderne au nenumarate avantaje de natura aerodinamica. In ce masura astea sunt mai relevante decat greutatea si/sau in ce masura astea justifica costul aproape dublu fata de o pereche de roti de aluminiu cu greutate similara, ramane la latitudinea cumparatorului si utilizatorului. Pentru cineva a carui viteza medie anuala e de sub 25 km/h, ma indoiesc ca vor contribui semnificativ la cresterea ei datorita castigurilor de ordin aerodinamic. La fel cum, in esenta, nici cele 200-300g in plus sau in minus nu vor schimba mare lucru pe sosea - am urcat Alpe d'Huez si cu cadrul de otel, si cu cel de carbon cu aproape 1 kg mai usor, in acelasi timp (± 1 minut). In schimb vor face bicicleta mai usor de carat pe scari catre/dinspre apartament si mai usor de urcat si coborat in/din/pe/de pe masina sau tren. Si stim foarte bine ca ciclistii de sosea au partea de sus a corpului la fel de bine dezvoltata ca un pui de gostat, deci fiecare gram conteaza cand vine vorba de purtat bicicleta pe brate.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa se zice, asa se stie, ca e legendara. Stim cu totii. Fiecare are dreptul la opinie. Nimic de comentat. Daaaaar...majoritatea celor care au roti cu frane pe disc, haios, nu ies pe ploaie :) Dar hai sa ne protejam si sa luam pe disc ca poate, poate ne va prinde ploaia, candva. Si cati dintre noi coboara la peste 70-80km/h? Eu sigur nu. Cine draq ar iesi pe ploaie cu bicicleta. Si daca iesi, nu iesi cu "aia buna", iei una de trante, unde nu pedalezi cu 35km/h pe ploaie, nici daca te trece la toaleta precum intamplarea lui Tom Dumoulin. Faptul ca le vreau pe janta este alegerea mea pentru ca asa am bicicleta cu frane pe janta, si le iau pentru plat, nu catarare, caci nu vad rostul unui profil de carbon peste 40mm pentru a te catara, si nu ies pe ud.

 

Daca discutam de gravel sau alte combinatii, da, atunci vad rostul. Sau daca faci coborari la greu. Istoria ne-a invatat ca pana sa apara franele pe disc la cursiere, ne-am descurcat. Acum am devenit mofturosi...Chestiile astea s-au dezbatut si pro si contra, la nesfarsit. Nu vad de ce le-am duce mai departe.

 

Revenind la partea tehnica, si mai interesanta, precum a spus @majikstone, sub 600-700euro poti gasi roti de 1400-1500gr, mult mai usoare si cu butuci foarte buni, ceea ce nu vei vedea in suma aceasta la rotile de carbon, nici ca pret si mai ales ca si calitate. Plus ca castigul dintre aluminiu si carbon, la muritorii de rand, e doar de look mai degraba decat de avantajele pe care le are o roata profilata. Ceea ce a detaliat mai sus, are perfecta dreptate. Plus ca mi-am batut niste PR-uri cu o bicicleta de gravel mai grea cu 2kg decat cea de "fuga". Nu stiu cum, nu dezbat subiectul, dar zic ca idee.

 

@paulrad nu mai sunt de mult la banii aia, sau cel putin nu mai gasesc eu si parca nu as lua Mavic. Cel mai bun pret pe care il vazusem printr-un amic cu reducere pentru mine a fost 2800lei acum cativa ani. Acum se vand la peste 3500-4000lei.

 

@majikstone cam la 10-20 biciclete vezi una cu roti de carbon. Sunt oameni, si nu putini, care au dat chiar peste 4000euro pentru bicicleta luate din shop si nu de pe olx. Iar daca iesi cu unele gasti, pe timp frumos, din 10 abia 1 are alt tip de roti decat de carbon :) Am o vaga impresie ca s-au cam (mai) schimbat lucrurile in Romania intre timp, nu stiu ce sa spun. Dar aici in sud cam asta pare sa fie.

 

 

Personal, cu multa frica, am trecut de la ideea de 35mm la peste 50mm, cu ajutorul si sfaturile lui @pro-e si ale unui amic care nu e aici pe forum. La o viteza mai mare efectul yaw este slabit considerabil la viteze mari, de unde si varianta ca personal consider ca o roata profilata este mai utila pe plat decat pe catarare. Zic personal pentru ca ma refer la nivel de amator, nu youtube-er care coboara cu peste 80km/h ca si cum ar merge la Mega. Avantaje sunt intern minim 19mm, inaltimea de minim 50mm. 

 

Ce variante gasim, si aici putem sa le impartim in categorii, gen climber pana in 30-40mm, iar pentru plat orientativ 40-60mm.

 

Momentan, pentru plat, caci asta ma intereseaza, m-am orientat spre Hunt si Prime (aka Wiggle) sunt rebrand-uri ale unor firme chinezesti, caci astea le aveam momentan in cap. Insa trebuie discutat si despre buget. Preferabil sub 1000e. Daca rotile sunt calitativ bune, cred ca la 5000km plat doar, ar trebui sa duca cel putin 4 ani lejer. Mai sunt si alte firme, pe care le voi aduce pe rand in discutie.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O bicicleta din 10-20 cu roti de carbon inseamna 5-10% din populatia de biciclete. Adica foarte putine. Coroborand asta cu numarul din ce in ce mai scazut de membri activi ai forumului si cu faptul ca nu toti au biciclete de sosea, nu ma astept sa gasesti la momentul de fata pe aici mai mult de 2-3 posesori de roti de carbon de sosea care sa poata vorbi din proprie experienta.

 

Cat despre jante inalte, sunt fun pana prinzi o zi cu rafale de vant lateral de 60-70 km/h in zone fara vegetatie sau cladiri. Dupa ce cu jante de 35 am fost aruncat de pe o banda pe alta de vant, le-am vandut si mi-am luat Zonda. Nu vreau sa stiu cum era cu jante de 50+.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, cred ca ai dreptate. Am mai facut acum ceva timp postul asta, am scris, a ramas deschis si am inchis calculatorul si am pierdut si textul din cache, dar am zis hai sa mai animam si sunt ferm convins ca sunt ceva experiente, cel putin din auzite.

 

Pai de ce crezi ca m-am dus maxim pana in 35mm? :) Insa am inceput sa ma documentez si sa ascult pareri de la oameni care mi-au dat curaj sa incerc. Legat de intamplare, apropo de roti de aluminiu, am Dt Swiss DiCut RR21 cu profil de 21mm. Imi duce ghidonul intr-o parte la vanturi de 30km/h, si chiar vorbesc cat se poate de serios. La cele de 32mm de pe gravel, roti de carbon, nu am nici o problema, si am prins vanturi si mai mari, se aude un suierat doar. (ma bate gandul sa le vand si sa iau cele pentru plat, nu vad rostul la gravel la roti de carbon). Concluzia este ca trebuie sa ai viteza mai mare la vant mai puternic, dar suficient incat sa poti controla bicicleta cat mai safe, iar profilul de carbon ar trebui sa fie unul mai nou decat cum erau facute o data.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu Scirocco (35 mm) era dezastru in zile cu vant in rafale, ca daca batea constant era relativ in regula. Cu Zonda (24 mm fata / 27 mm spate) e incomparabil mai bine. Mai inalte nu am folosit.

 

Doua aspecte esentiale cand vine vorba de opiniile unor utilizatori sunt subiectivitatea lor, respectiv scenariul operational al turelor lor uzuale. De exemplu ce e relevant pentru un ciclist care pedaleaza preponderent in grupuri de 10+ oameni, doar in zile cu vreme buna si la viteze medii de (mult) peste 30 km/h e mult mai putin relevant pentru un ciclist care pedaleaza mai mult singur sau in grupuri de cel mult 3-4 persoane, la viteze medii de 25-27 km/h, si daca si-a luat concediu sa mearga la munte cu bicicleta, se duce indiferent ca e vreme perfecta sau grindina. Conteaza evident si relieful (campie versus deal/munte), la fel cum conteaza si calitatea soselelor (doar sosele ca in palma versus judetene pline de gropi si criblura), la fel cum conteaza enorm si greutatea respectivului ciclist si FTPul lui. De aia as asculta cu un graunte de sare opiniile altor utilizatori cat timp nu pedaleaza in acelasi regim ca tine.

 

La fel cum, in esenta, si "nevoile" de franare variaza in functie de stilul de dat (solo sau in grup, franat agresiv in ultimul moment sau din timp pentru a scadea riscul de pierdere a aderentei, preponderent plat extraurban sau munte sau mers prin oras, etc.). Altfel, e plin Internetul de marturii ale utilizatorilor de jante de carbon folosite cu frane pe janta care relateaza cat de abominabila e franarea pe ploaie comparativ cu jantele de aluminiu, extrem de rare fiind modelele care sa ofere o putere de franare cat de cat comparabila. Ca nu te vei regasi in situatia aia decat cel mult o data pe an, e alegerea ta, important e sa faci o alegere informata, corespunzatoare nevoilor tale si nu nevoilor altora.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scuze ca nu ti-am raspuns, dar nu era chiar nimic de adaugat, ai dreptate. Conditiile de pedalat, de utilizare, de efort, de stare, de marire de salariu, de ce misto e vecina de la 3, dar de fapt era un tip, de faptul ca ai ramas blocat in lift cu bicla, ca maine e ziua ta si e in aceeasi zi cu Black Friday sau pur si simplu ti-ai dat seama cate tigari fumezi pe an si cate roti de carbon, granit si noruleti puficiosi ai putea cumpari, suporti de bidon cu 0.0004 grame mai usoare, chiar si avand un geaman al tau, la aceeasi putere (W) si aceeasi viteza (km/h), senzatiile vor fi diferite. In general, la majoritatea componentelor este o discutie subiectiva. Insa te poate indruma ca sa iti poti face o impresie orientativa. La fel cum poti citi ca unul si-a bubuit de doua ori roata de carbon din fata de la Giant, iar altii au dat-o pe emotional "Auleo, chiar doream sa cumpar un TCR!" sau "Vai, dar cum, chiar asa...Giant, cum se poate asa ceva?!" (sursa WW). Te doare mintea :) Dar iti poate lasa un semn de intrebare si cumva de neliniste, e absolut normal, in special ca era in pandemie, cand stocurile erau pe minus cu minus.

 

How much performance is gained from upgrading your wheelset and tires? Carbon tubeless vs. Aluminum

 

Tot ca o idee informativa. 

 

Ma roade tare sa le iau astea. Pe WW am gasit ca au peste usor peste 1400 grame. Butucii cred ca sunt ceva Novatec din ce am mai citit ici pe colo. Rulmenii se pot schimba daca e la o adica ceva probleme cu ei. Niplurile nu sunt cele mai stralucite, iar serviceul din ce am inteles e cam greoi. Ma gandeam sa imi fac de cap un an, am grija de ele pe cat se poate, iar daca nu ma impac le voi vinde ulterior, macar mi-am facut damblaua cu rotile de carbon.

 

Momentan sunt reduceri cam peste tot la roti de carbon...ma gandeam sa intreb pe WW pentru ceva recomandari sub 1000 usd/euro. Cum zilele trecute m-a usurat unul de telefon in Grecia intr-o intersectie, desi era pus la incarcat in powerbank (nici acum nu imi dau seama cum a reusit sa il ia), s-a cam dus bugetul de toate sarbatorile pana de Paste (cum draq sa coste un telefon peste 7000lei?!) Anyway, am un telefon vechi pe care cam trebuie sa il incarc de 2-3 pe zi #:-SRoti, telefon, roti, telefon, reduceri...rotile doar incepand cu luna aprilie cand da caldura. Decizii, decizii. 

Pentru astia nemofturosi, par ce trebuie. Stiu ceva lume, iar un amic care trage bine la Brasov a cam facut cu Prime disc vreo 15.000-16.000km.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.