Recommended Posts

Salutare,

 

Am o cursiera B'twin Triban 540 care a inceput in ultimul an sa scoata niste sunete ciudate carora nu am reusit sa le identific sursa:

1. Tija de sa

Se aude ca si cum pocneste ceva sau se ating doua piese metal pe metal. Sunetul apare de obicei dupa ceva timp de pedalat iar daca desfac tija de sa si o strang la loc dispare pentru o vreme (dupa care reapare in mod invariabil). Am observat ca sunetul respectiv se amplifica cu cat presiunea pe sa e mai mare (de exemplu pe urcari).

Am inceput sa am problema asta cu saua, tija de sa si colierul original. Intre timp toate piesele respective au fost schimbate dar problema persista (am verificat si prinderea seii de tija dar surubul e strans bine deci nu cred ca sunt probleme pe partea asta).

Am observat de asemenea o zona in partea de jos a tijei de sa unde vopseaua a inceput sa se stearga si banuiesc ca acolo s-ar putea sa existe un contact cu cadrul care sa produca sunetul respectiv dar nu stiu daca asta e cauza reala.

 

2.Ghidon/pipa

La trecerea peste cele mai mici denivelari din asfalt se aude ca un click care pare sa vina din zona imbinarii dintre ghidon si pipa sau pipa si capul furcii. Zgomotul se amplifica daca ma ridic din sa si pun presiune mai mare pe ghidon. 

Am pus vaselina si am strans din nou suruburile din zonele respective dar fara efect. Am mai uns de asemenea imbinarea dintre quick-release-ul de la roata din fata si furca dar se pare ca problema nu vine de acolo.

 

Aveti idee ce as mai putea incerca sau daca am sanse sa rezolv in vreun fel cele doua probleme? Orice sfat e binevenit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideile mele pentru fiecare dintre cele doua probleme:

1. Tija de sa

  • cu colierul tijei de sa desfacut, incearca sa vezi daca tija de sa are un joc semnificativ fata de cadru, si eventual daca nu cumva poti reproduce astfel sunetul respectiv - nu e exclus ca ori una, ori alta, sa fie fabricate cu tolerante prea grosiere si sa existe o forma de joc in interiorul cadrului si dupa ce colierul e strans
  • daca tija de sa e de aluminiu, foloseste o cantitate semnificativa de vaselina (sau ideal o pasta anti-gripare) intre tija si cadru, dupa ce ai curatat in prealabil atat tija, cat si interiorul cadrului (cat se poate de adanc); mai importanta ar fi zona de tija de sub colier, pe care apoi ar trebui sa-l strangi la un cuplu cat mai aproape de cel maxim (daca nu ai cheie dinamometrica, vezi daca nu te pot ajuta niste baieti de la vreun service, sau daca nu eventual @iacobdoc); daca tija de sa e de carbon, foloseste pasta de fixare pentru piesele de carbon
  • la unele sei apar zgomote la imbinarile dintre sinele seii si plasticul corpului seii (in special in partea din fata, unde intra in cele doua canale din varf); asigura-te ca nu e vorba de asta - in acest scop, ar trebui sa incerci sa torsionezi saua (fata/spate, stanga/dreapta, prin rasucire) cu mainile in timp ce stai langa bicicleta, in mod normal nu ar trebui sa se auda nici un sunet de acolo

2. Ghidonul/pipa - eu zic ca e mai probabil cuvetaria

  • da jos pipa (cu tot cu ghidonul), roata fata, clestele fata de frana, iar apoi scoate furca din cuvetarie, respectiv rulmentii din cupe
  • curata cupele cuvetariei, verifica sa nu aiba fisuri sau joc fata de cadru
  • curata (in exterior) rulmentii cuvetariei, verifica sa nu aiba joc nici ei
  • verifica inelul metalic conic aflat la baza furcii (care intra in contact cu rulmentul de jos al cuvetariei), vezi sa nu aiba el joc sau sa fie fisurat
  • daca toate astea sunt in regula, monteaza totul la loc, verificand la final dupa ce pretensionezi capacul cuvetariei (de deasupra pipei) ca distantierele nu au joc
  • dupa ce strangi la loc si pipa (ideal tot cu o cheie dinamometrica), verifica ca nu ai joc in cuvetarie impingand fata-spate de ghidon cu frana fata stransa si cu cealalta mana tinuta langa partea de sus a cuvetariei

 

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Multumesc in primul rand pentru sugestii.

 

In alta ordine de idei am fost azi intr-o tura mai lunga si am mai facut niste teste:

1. Tija de sa

Am uns cu vaselina zona in care strange colierul si dedesubt dar nu a avut efect.Dupa aproximativ 20 de km a inceput sa scoata aceleasi sunete.

Legat de tolerante, exista intr-adevar un joc intre tija de sa si cadru, atat cu colierul pus cat si fara el. Nu as putea da o cifra exacta insa am pus o fasie de banda de hartie (cea folosita ca protectie in cazul zugravelilor) in partea de jos a tijei de sa si am incercat sa o pun la loc dar nu a mers (indiferent de prezenta colierului).

 

2. Ghidonul/pipa

Inainte de plecarea in tura am strans surubul din patea de sus a headset-ului (folosit de altfel si la eliminarea eventualului joc al furcii) si sunetul de care ziceam inainte a disparut. Cu toate astea spre finalul turei a inceput sa revina si l-am auzit de cateva ori cand am trecut peste anumite denivelari (mai serioase ce-i drept).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca îți trebuie o tija de șa mai groasa daca are joc si cu colierul pus (strâns), iar surubul din partea de sus are filetul dus (nu mai strange bine), parerea mea.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de pipa/cuvetarie: cel mai probabil, pipa aluneca pe gatul furcii pe durata utilizarii (la trecerea peste denivelari), ceea ce se soldeaza cu un joc aparut in cuvetarie, de unde si zgomotele. Asta in schimb nu are nimic de-a face cu surubul de sus, care are rol doar de preload inainte sa fie stranse suruburile pipei, ci cu pipa si suruburile ei.

 

Sfaturi in acest sens: da jos pipa de pe furca, degreseaza bine gatul furcii si interiorul pipei, apoi monteaza la loc pipa, respectand ordinea efectuarii operatiilor: intai strangi surubul de preload de sus pana nu mai are furca/cuvetaria joc, iar apoi strangi suruburile pipei la cuplul maxim autorizat. Daca cumva gatul furcii e de carbon, ar trebui folosita si pasta speciala pentru carbon.

 

De curiozitate, gatul furcii are in capatul ei o floare "clasica" sau un expander plug care se strange in interiorul furcii cu o cheie Allen/Torx? Daca ai dubii, fa-i o poza.

 

Revenind la subiectul seii, nu exclud posibilitatea ca respectivul cadru si/sau respectiva tija de sa sa aiba dimensiuni in afara tolerantelor, in special in partea de jos, care se soldeaza cu "batai" ale tijei de sa pe interiorul seat tube. Solutia nu e sa pui o tija de sa mai groasa, ca nu e ca si cand de fabrica tije de sa cu diametre din 0.1 mm in 0.1 mm. O potentiala solutie ar fi scurtarea tijei de sa (in limitele constructive de minimum insert). Cam ce distanta ramane acum intre punctul la care o inserezi in cadru si limita de minimum insert? Daca discutam de sub 5 cm, nu prea are sens. Daca sunt vreo 10, ar merita incercat.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de cuvetarie

Am adaugat o poza cu partea de sus a capului furcii aici: https://imgur.com/a/dAxOH6p

Dupa operatiunea de degresare a furcii si pipei mai trebuie facuta si gresarea cu vaselina?

 

Pentru cealalta problema, cu tija de sa, am facut niste masuratori si intre punctul in care inserez tija de sa in cadru si limita de minimum insert sunt 9 cm.

 

Si daca tot suntem la subiectul legat de strangerea suruburilor la cuplul corect, ai putea sa imi recomanzi o cheie dinamometrica de calitate? Vazusem asta de la ParkTool dar ma gandesc ca poate sunt si alte variante:
https://www.bike-discount.de/en/park-tool-tw-5.2-torque-wrench-2-14-nm-3/8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am specificat, poza de deasupra trebuia facuta cu capacul dat jos, ca sa se vada ce e in interiorul gatului furcii. Montajul la loc fara vaselina daca gatul furcii e de aluminiu.

 

Cei 9 cm de marja pentru tija de sa inseamna, in esenta, ca ai putea taia pana la 9 cm din ea. Asta bineinteles inseamna si ca daca vei vrea sa o vinzi sau reutilizezi intr-un context in care sa trebuiasca scoasa mai mult din cadru, nu vei putea face asta. Cu toate astea, nu as recurge la scurtarea ei imediat. Daca tot vrei sa iei o cheie dinamometrica, as incepe de la capitolul strangerii corecte a tuturor suruburilor implicate in povestea asta. Nu te-am intrebat, dar am presupus ca e evident: daca pedalezi ridicat din sa, sunetul perceput la nivelul tijei de sa dispare cu desavarsire?

 

Legat de chei dinamometrice, eu am una destul de no-name luata tot de pe bike-discount, foarte similara cu asta: https://www.bike-discount.de/en/radon-torque-wrench-1/4-2-24-nm-9-piece-bit-selection

 

A mea nu merge decat pana la 15 Nm in schimb. Mai am una zdravana, cumparata de la un magazin de bricolaj, dar aia e pentru cupluri mari (40-50 Nm, daca nu si mai mult). Altfel, sunt foarte multumit de ea, nu am avut probleme. Ce e esential pentru a te asigura ca ramane cat mai bine calibrata e sa o setezi cu sfintenie inapoi pe zero dupa fiecare utilizare. Diferenta fata cele de la Park Tool sau alte marci consacrate se face pe termen lung si la frecvente mari de utilizare. Una e sa o folosesti o data la cateva saptamani si alta e sa o folosesti zi de zi intr-un atelier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@black rider.

Tija de sa - Verifica si prinderea seii de tija,acolo unde se fac si reglajele, se poate sa apara si de acolo de la *arcurile seii*. Incearca sa te ridici de pe sa cand sunt denivelari si asa iti poti da seama daca e de la zona seii.

Verifica si bratele pedalierului sa fie stranse.

La ghidon - ar trebui sa auzi zgomote cand sprintezi sau cand fortezi,daca se aud strange suruburile  un pic si verifici iar .Altceva,stand pe loc franeaza roata de fata si misca bicicleta ininte si inapoi ,asa vei vedea daca sunt jocuri sau alte sunete .

Sa ne anunti cum ai rezolvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 20 ore, majikstone said:

Nu am specificat, poza de deasupra trebuia facuta cu capacul dat jos, ca sa se vada ce e in interiorul gatului furcii. Montajul la loc fara vaselina daca gatul furcii e de aluminiu.

 

Cei 9 cm de marja pentru tija de sa inseamna, in esenta, ca ai putea taia pana la 9 cm din ea. Asta bineinteles inseamna si ca daca vei vrea sa o vinzi sau reutilizezi intr-un context in care sa trebuiasca scoasa mai mult din cadru, nu vei putea face asta. Cu toate astea, nu as recurge la scurtarea ei imediat. Daca tot vrei sa iei o cheie dinamometrica, as incepe de la capitolul strangerii corecte a tuturor suruburilor implicate in povestea asta. Nu te-am intrebat, dar am presupus ca e evident: daca pedalezi ridicat din sa, sunetul perceput la nivelul tijei de sa dispare cu desavarsire?

 

Legat de chei dinamometrice, eu am una destul de no-name luata tot de pe bike-discount, foarte similara cu asta: https://www.bike-discount.de/en/radon-torque-wrench-1/4-2-24-nm-9-piece-bit-selection

 

A mea nu merge decat pana la 15 Nm in schimb. Mai am una zdravana, cumparata de la un magazin de bricolaj, dar aia e pentru cupluri mari (40-50 Nm, daca nu si mai mult). Altfel, sunt foarte multumit de ea, nu am avut probleme. Ce e esential pentru a te asigura ca ramane cat mai bine calibrata e sa o setezi cu sfintenie inapoi pe zero dupa fiecare utilizare. Diferenta fata cele de la Park Tool sau alte marci consacrate se face pe termen lung si la frecvente mari de utilizare. Una e sa o folosesti o data la cateva saptamani si alta e sa o folosesti zi de zi intr-un atelier.

Am desfacut intre timp pipa si am facut operatia de curatare a interiorului ei si a capului furcii. Cu prima ocazie am sa ies la o tura sa vad daca se mai aude sunetul respectiv. Revin aici cu poza dupa ce am inlaturat capacul: https://imgur.com/a/ex2Hrke

 

Legat de sunetul scos de tija de sa, intr-adevar nu se mai aude daca pedalez ridicat din sa.

 

Am vazut cheia pe care mi-ai recomandat-o si pare sa aiba si review-uri destul de bune (mi-am dat seama ca nu prea se justifica diferenta de pret fata de ParkTool, tinand cont mai ales de faptul ca nu va fi folosita in mod intensiv). Ma gandesc sa fac o comanda pentru ea si ulterior sa vad daca strangerea la cuplul corect rezolva problema sau nu.

 

 

în urmă cu 13 ore, Diesel said:

@black rider.

Tija de sa - Verifica si prinderea seii de tija,acolo unde se fac si reglajele, se poate sa apara si de acolo de la *arcurile seii*. Incearca sa te ridici de pe sa cand sunt denivelari si asa iti poti da seama daca e de la zona seii.

Verifica si bratele pedalierului sa fie stranse.

La ghidon - ar trebui sa auzi zgomote cand sprintezi sau cand fortezi,daca se aud strange suruburile  un pic si verifici iar .Altceva,stand pe loc franeaza roata de fata si misca bicicleta ininte si inapoi ,asa vei vedea daca sunt jocuri sau alte sunete .

Sa ne anunti cum ai rezolvat.

Saua e bine fixata in sinele ei si nu scoate sunete suspecte, am testat recent chestia asta.

 

La ghidon, intr-adevar, odata aparut, sunetul respectiv are tendinta sa se accentueze de fiecare data cand sprintez sau pun presiune mai mare pe acea zona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, vad ca e cu floare capacul cuvetariei si pare bine stransa la locul ei. Daca era expander as fi zis ca poate e slabit sau joaca in gatul furcii dar nu pare sa fie cazul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Revin cu niste informatii noi pe acest subiect dupa ce am primit cheia dinamometrica si am apucat sa mai pedalez putin. Din cate am observat problema cu pipa/ghidonul pare sa se fi rezolvat de la momentul in care am facut curatarea, in ultima vreme nu am mai auzit sunete ciudate din partea respectiva (nici atunci cand am sprintat si am pus presiune destul de mare pe zona aceea). Am strans totusi suruburile de acolo la cuplul recomandat (6 Nm) dupa ce a venit cheia si am sa mai urmaresc sa vad ce se intampla.

 

Legat de tija de sa, in ciuda faptului ca am strans-o tot la 6 Nm (pe colierul curent nu apare cuplul dar am folosit indicatia de pe cel original unde era trecut) problemele au reinceput pe parcursul unei ture de aproximativ 50 km. In continuare am de gand sa incerc scurtarea tijei de sa, asa cum imi recomanda @majikstone  mai sus, in speranta ca voi reusi sa rezolv problema.

 

Oarecum off-topic, cheia dinamometrica pare destul de solida si pare sa aiba toate capetele uzuale pentru suruburile pe care le poti intalni pe majoritatea bicicletelor. Am observat insa ca trebuie putin mai multa atentie la momentul la care se atinge cuplul stabilit pentru ca e destul de fina miscarea care indica acest lucru (flexeaza putin corpul cheii fata de capul de strangere). Ramane de vazut cum se va comporta in timp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@black rider inainte sa tai din ea, mai incearca manevra urmatoare:

- destrangi complet colierul tijei de sa

- il strangi la loc foarte putin, pana la punctul la care tija de sa cu saua montata pe ea nu cade singura in cadru din cauza propriei greutati (probabil in jur de 2 Nm)

- incerci sa aplici, cu mainile, presiune/cuplu pe capetele seii de asa natura incat sa simulezi mutarea greutatii din fata in spatele seii si invers, respectiv stanga-dreapta

 

Daca simti ca tija de sa are joc semnificativ, respectiv ca se loveste in interiorul cadrului de seat tube sau, mai bine, chiar reusesti sa reproduci sunetele din timpul pedalatului, inseamna ca intr-adevar asta e cauza zgomotului. Altfel, daca cumva mai ai tija de sa veche (si mai ales nu te mai folosesti de ea), iti recomand sa o tai pe respectiva intai, ca sa ramai totusi cu asta intacta pana lamuresti care e sursa problemei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14.06.2022 at 21:41, black rider said:

 In continuare am de gand sa incerc scurtarea tijei de sa,

Văd ca problema tijei de sa o ai din 2019. Ai taiat-o, care e rezultatul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Am testat recent scenariul propus de @majikstone și într-adevăr am reușit sa reproduc sunetele respective (chiar si atunci când tija a fost strânsă ceva mai tare decât era necesar ca să nu alunece singură în cadru). 

 

Urmează să tai tija originala(azi sau mâine) și să ies la o tură ca să văd dacă se rezolvă problema sau nu. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul asta, o solutie care nu implica taierea tijei ar fi utilizarea unui colier de tija mai inalt, eventual cu 2 suruburi. Se gasesc rar, dar am vazut cateva astfel de modele, al caror rol e sa creasca suprafata de contact "ferm" cu tubul tijei de sa. Altfel, sper sa nu fie cazul de o fisura a zonei superioare a seat tubeului care inca nu se vede, dar "se simte".

 

Niste exemple:

https://www.bike24.com/p211401.html

https://www.bike24.com/p2415163.html

https://www.bike24.com/p234621.html

 

Faptul ca varful tijei se loveste periodic de interiorul seat tubeului e din pacate doar un simptom. Daca vrei sa scapi de el, probabil ca scurtarea tijei il va elimina, dar nu va elimina si cauza problemei - si anume ori faptul ca sunt niste tolerante out of spec la nivelul tubulaturii cadrului, ori faptul ca zona de clamping a colierului e prea limitata (desi tu esti usurel si cadrul ala ar trebui sa fie dimensionat si pentru indivizi de gabaritul meu), ori cum spuneam mai sus, o eventuala fisura (posibil rezultatul unei combinatii a primelor doua cauze).

 

Si daca problema zgomotului dispare dupa scurtarea cu cativa cm a tijei, tot as lua un colier mai inalt si/sau mai solid, ideal cu 2 suruburi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am deja un colier mai solid, cumpărat cu ceva timp in urmă pe care l-am folosit ca inlocuitor pentru cel original, în speranța că va rezolva problema. O să văd cu ocazia asta dacă are efect în combinație cu scurtarea tijei de șa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Am reusit sa parcurg aproximativ 160 de km dupa scurtarea tijei de sa (am taiat aproximativ 6,2 cm din cea originala). Concluzia ar fi ca problema nu s-a rezolvat, chiar din contra, observ ca frecventa cu care sunetele respective reapar este mai mare decat inainte. La ultima tura de exemplu, dupa vreo 6-7 km parcursi prin oras a trebuit sa ma opresc sa o strang pentru ca se manifesta efectiv la cea mai mica denivelare din asfalt (anterior plecarii in tura am strans-o cu cheia dinamometrica la 6 Nm). Dupa aceea a mai trebuit sa repet operatia dupa inca vreo 60 de km, pe drumul de intoarcere. Cred ca pana la urma voi reveni la tija de sa noua (care nu e scurtata) si voi incerca sa gasesc alt model de colier care sa fie mai inalt/solid.

 

Cireasa de pe tort ar fi ca la un moment dat au inceput sa reapara sunetele dubioase din zona pipei/ghidonului pe care le-am rezolvat temporar prin strangerea mai serioasa a suruburilor respective.

 

Tind sa cred ca ori am avut eu ghinion nimerind un cadru care nu se incadreaza in tolerantele obisnuite ori modelul in sine (B'twin Triban 540) are probleme in general pe partea asta. Ar fi interesant daca sunt colegi de forum care au modelul acesta si pot sa confirme/infirme ipoteza asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda, in cazul asta inseamna ca problema s-ar putea sa fie mai sus - colier insuficient de rigid si/sau de inalt sau, mai rau, vreo fisura in curs de formare in zona respectiva.

 

Daca nu rezolvi problema pana la sfarsitul lunii viitoare poate ne vedem la o tura si arunc o privire, o sa fiu cateva zile prin Cluj.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi 🙂. O sa mai caut între timp coliere, să văd dacă găsesc variante mai solide și mai revin cu informații noi pe tema asta. Oricum ar fi, mi-ar place să ieșim la o tură când ajungi prin Cluj. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/14/2022 at 9:56 PM, majikstone said:

@black rider inainte sa tai din ea, mai incearca manevra urmatoare:

- destrangi complet colierul tijei de sa

 

ce  e aia destrangi:-???

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

iti dau cuvantul meu ca in 60 ani nu am auzi acest cuvant

Eu stiam ca se zice sa se slabeasca un surub

 

inchide usa

desinchide usa, o merge?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am observat si singuri ca vocabularul pe care il stapanesti si il utilizezi in postarile de pe forum e unul foarte limitat. Apreciem totusi ca realizezi si tu asta, chit ca data viitoare cand nu intelegi un cuvant ai putea folosi singur dexonline sau alta forma de dictionar explicativ al limbii romane.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.06.2022 at 22:10, black rider said:

Ar fi interesant daca sunt colegi de forum care au modelul acesta si pot sa confirme/infirme ipoteza asta.

Ieri am gasit un topic din 2012 despre aceeasi problema a tijei de șa. Mai multi spuneau ca au aparut sunete in tija dupa un an, un an jumate de utilizare. Cineva obisnuia sa scoata tija de șa de fiecare data cand baga bicicleta in lift si asa a aparut problema. Cred ca e o decalibrare a aluminiului care ar trebui compensata cu un distantier. Se gasesc distantiere care compenseaza 1 mm, de exemplu intre 25.4-26.8 mm diametrul tijei de șa. Ma gandesc sa incerci cu niste staniol mai gros, nu din cel de la ciocolata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.