buchter emil

Otel Contra Carbon-Aluminiu-Titan

Recommended Posts

deschid acest topic in special datorita faptului ca avem pe acest site foarte multi cunascatori in ale bicicletelor. deci eu avand 51 de ani am cunoscut bicicletele de otel. acuma am vazut si eu ca tehnologia lor a avansat enorm. sa ajuns la cadre de sub 1 kg. fiind un batran mecanic in aviatie [lucrez la otopeni] va spun foarte clar ...nu se poate face ceva mai usor mai bun mai rapid. orice lucru are 2 capete -unul bun altul rau Credeti ca noile materiale [exceptand titanul] chiiar bat la toate capitolele batranul otel? am citit nu demult ca BIANCHI AU SCOS NISTE BICICLETE DE OTEL SUPERBE LA 10 KG CRED CA ESTE UN SUBIECT INTERESANT SI MERITA SA AUZIM PAREREA UNOR CONOSCATORI ADEVARATI --------MULTA SANATATE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi, cunoscatorii ar trebui sa prezentati mai bine materialele adevarate. As dori sa aud pareri despre experienta cu otelul CroMoly (4130). Intre 2007 si 2009 am avut doua biciclete bune de aluminiu dar le-am vandut. Nu cred ca am sa fac acest lucru cu "batranica credincioasa" :) cu tuburi Reynolds 531. Otelul e material pentru o viata, titanium ... poti sa-l lasi si copiilor, carbonul pare materialul momentului, avantajul lui pare a fi acela ca poti sa-l vinzi dupa ce te-ai plicitisit, aluminiu ... nu conteaza in discutie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reynold tube, super faine, practic nu ai cum sa le strici, merg o viata, personal ff multumit de un asemenea cadru, pe care chiar nu am de gand sa-l "marit" deocamdata, cred ca nici nu as lua pe el te miri ce pret. Carbonul intradevar materialul momentului si al viitorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reynold tube, super faine, practic nu ai cum sa le strici, merg o viata, personal ff multumit de un asemenea cadru, pe care chiar nu am de gand sa-l "marit" deocamdata, cred ca nici nu as lua pe el te miri ce pret. Carbonul intradevar materialul momentului si al viitorului.

dar cum se comporta carbonul in combinatie cu piesele de otel? stiu sigur ca uzura la carbon nu se poate lamuri,sau poate ma insel.iar la rupturi carbonul devine clar GUNOI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cea mai mare problemă a carbonului (poate şi singura) e că cedează în mod spectaculos (şi neaşteptat). Aluminiul şi oţelul cedează treptat, de obicei, şi îţi oferă avertismente înainte de a te lăsa cu buza umflată, pe când un cadru (sau un ghidon sau o tijă de şa, etc) de carbon, te lasă când ţi-e lumea mai dragă, ţoc, poc, şi eşti în nas.

În rest, se pare că este într-adevăr o revelaţie, pentru că este foarte versatil în ceea ce priveşte rigiditatea/flexibilitatea. Într-un cadru, fiecare tub poate fi fabricat astfel încât să fie rigid pe anumite axe, şi elastic pe altele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cea mai mare problemă a carbonului (poate şi singura) e că cedează în mod spectaculos (şi neaşteptat). Aluminiul şi oţelul cedează treptat, de obicei, şi îţi oferă avertismente înainte de a te lăsa cu buza umflată, pe când un cadru (sau un ghidon sau o tijă de şa, etc) de carbon, te lasă când ţi-e lumea mai dragă, ţoc, poc, şi eşti în nas.

în rest, se pare că este într-adevăr o revelaţie, pentru că este foarte versatil în ceea ce priveşte rigiditatea/flexibilitatea. într-un cadru, fiecare tub poate fi fabricat astfel încât să fie rigid pe anumite axe, şi elastic pe altele.

domnule radu si cum se intampla asta. A-ti vazut o racheta de tenis care este totusi solicitata nu cedeaza decat daca dai cu ea de pamant.otelul in special la directie in combinatie cu carbonul nu creaza uzura in timp? Eu sunt mecanic la tarom si am facut zeci de conducte la avion. Inoxul se lucreaza perfect ,chiar si duraluminiu,dar aluminiu credetima am experienta se cuteaza daca trebuie bercuite crapa foarte usor si credetima avem dispozitive. Plus ca la aviatie se folosesc numai la conducte de drenaj unde este presiune mica.de lucru. Nu ma pricep la sudura dar cred eu ca intradevar se poate repare relativ usor milta sanatate

Share this post


Link to post
Share on other sites

În general prin lovire. Apare o fisură care nu se vede, şi la un şoc mai serios crapă - iar prin natura materialului, crăpătura se propagă instantaneu pe lungimea fibrei. Nu putem compara totuşi cadrul de bicicletă, care e supus la forţe de torsiune, loviri, şocuri din diverse direcţii, cu o rachetă de tenis, la care, prin firele racordajului, forţa se distribuie în mod aproape egal pe toată circumferinţa.

[...]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cinelli......... exista ceva mai frumos???:|:))...Fără legătură cu topicul dar cred ca domnului Emil indiferent cum ar scrie este un om care merita respect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cinelli......... exista ceva mai frumos???:|:))...Fără legătură cu topicul dar cred ca domnului Emil indiferent cum ar scrie este un om care merita respect.

Da, există, în opinia mea, şi se cheamă Battaglin.

Nu am negat că "domnului Emil [...] merită respect". Limba română e moartă - Trăiască limba română. Şi mai ales acordurile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

da, există, în opinia mea, şi se cheamă battaglin.

Nu am negat că "domnului emil [...] merită respect". Limba română e moartă - trăiască limba română. Şi mai ales acordurile.

'' domnule radu adevarul intodeauna supara ,pe mine nu. Aveti perfecta dreptate . Cine se scuza de fapt se acuza ,dar faptul ca fac anumite greseli ar avea si o scuza in faptul ca eu sunt de origine maghiar. In scoala am avut multe probleme deoarece in casa se vorbea numai limba maghiara iar bunici mai vorbeau si germana [erau svabi] dar oricum eu zic ca am reusit sa reusesc sa scriu la un nivel acceptabil . In acest site avand in vedere ca este un site tehnic si nu un site literar si nu se studiaza vreo opera clasica zic eu ca pretentiile nu trbuie sa fie exagerate. Eu sunt sigur ca daca ''donul radu ar naviga pe tot saitul ar gasi o gramada de greseli nu? Nu cred ca aceste este scopul nostru. Inca odata cer scuze tuturor pentru eventualele greseli, care la varsta mea credetima nu le mai pot elimina. Ma scuzati ca am deviat subiectul si nu uitati ca fiecare din noi are un calcai a lui achile si de acea este bine sa fim toleranti uni cu alti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu mai insistaţi pe problema lingvistică pentru că se pare că se şterg posturi :-bd

Spuneaţi ceva interesant despre "oboseala" aluminiului la avioane? M-ar interesa subiectul, mai ales dacă se aplică şi la biciclete.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu mai insistaţi pe problema lingvistică pentru că se pare că se şterg posturi :-bd

spuneaţi ceva interesant despre "oboseala" aluminiului la avioane? M-ar interesa subiectul, mai ales dacă se aplică şi la biciclete.

in aviatie aluminiu este un aluminiu special rezistent la coroziune si pe care se da cu o substanta speciala care sa protejeze conductele de aluminu de teperaturi mari si mici .ele se folosesc numai la conducte de drenaj la presiuni mici de lucru. In sis.principale [sis de franare e.t.c] se foloseste inoxul. Aluminiu imbatraneste ,chiar daca este unul special in aviatie ,dar la biciclete banuiesc ca la fel se foloseste aluminiu special .protectia lui o constitue grundul si vopseaua.la piesele neprotejate apare asa un fel de oxidare ,ca o pubere care cu timpul face niste cari. Daca la carbon cum a-ti spus nu m-ai poti face nimic cadrele de aluminiu se pot suda foarte bine . Revin la racheta de tenis ,cele de duraluminiu si aluminiu usor se puteau repara dar cele de carbon nu. Eu de acea intreb daca nu cumva o bicicleta buna de aluminiu este m-ai recomandabila decat una de carbon ,prin prisma faptului ca la cum se circula pe sosea orcand poti avea un accident si dupa ce dai un pogon de bani sa ajunga la garbage nu prea este in regula.-mai ales pentru ciclisti amatori -multa sanatate si scuze pentru eventualele greseli gramaticale ale batranului ciclist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adevărat, carbonul la o bicicletă de oraş este o proastă investiţie, pentru că o lovitură mai zdravănă l-a scos din uz, şi s-a dus o căruţă de bani.

Cât despre aluminiu, eu din câte ştiu i se aplică fie un grund, fie un proces numit anodizare (pentru piesele care nu se vopsesc, de exemplu jante, schimbătoare, foi şi pinioane), care nu este altceva decât o oxidare superficială, favorizată electrochimic şi bine controlată, care dă naştere unui strat de oxid de aluminiu, foarte rezistent la coroziune. Eu am un cadru de aluminiu Trek care datează (estimativ) de la începutul anilor 90, şi nu arată nici o urmă de exfoliere sau efecte similare.

O menţiune interesantă, că tot veni vorba de titan: titanul poate fi COLORAT prin anodizare! Şi asta fără a adăuga nici o altă substanţă sau colorant. Se poate obţine aproape orice culoare, în funcţie de grosimea stratului de oxid, datorită unor proprietăţi speciale ale oxidului de titan. Stratul obţinut este extrem de durabil în timp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca un ciclist care nu participala nici un concurs, doar se da de placere, nu are de ce sa dea bani pe o bicicleta de carbon.

Un cadru de alu si o furca de carbon e mai mult decat ok, atat material (bani) cat si ca performanta (adica daca ai un cadru de carbon, nu te va ajuta cu ceva + ca nu ai nevoie de nici un ajutor, pt. ca scopul e plimbare/sanatate/peisaje, nu scoaterea unui timp mai bun sau stiu eu ce).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

sunt persoane care prefera cadrul de otel datorita faptului ca un cadru de aluminiu cere o tubulatura mai groasa (de unde tipologia mtb: nu se prea gaseste o bicla de aluminiu cu seat-tube de 28,6), iar greutate castigata este neglijabila in absenta unor competitii la care se intentioneaza participarea. deasemenea sudarea aluminiului este destul de complicata (nu la fel cu cea a titanului), iar tratamentele aplicate ulterior cer timp si bani (reflectandu-se in pretul de vanzare). asta duce la concluzia ca-ti permiti sa schimbi un cadru de otel daca se "strica", decat sa dai bani in plus pe aluminiu (exceptie fac cei ce prefera produsele sh).

observ ca discutia decurge in favoarea biclelor on-road, dar otelul este materialul "namolului", iar avatajele sale se "simt" pe off-road: otelul absoarbe socurile mai bine decat aluminiu, este mai dur, permite "abuzul" etc.

tind sa cred ca exista o varsta a materialelor: tinerii prefera aluminiului, seniorii merg pe carbon, iar veteranii se orienteaza spre otel. titanul nu-si prea are locul in discutie datorita faptului ca aceia care detin un astfel de cadru reprezinta rarele exceptii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

un cadru de aluminiu cere o tubulatura mai groasa

Din acest motiv, un cadru de aluminiu poate fi perceput ca fiind mai solid decat unul de otel. Pentru un cumparator de Mountain Bike, cred ca poate conta si acest aspect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

din aluminiu nu se pot crea tevi si subtiri si rezistente precum cele de otel.

In plus fiind vorba de un cadru lat, se poate scrie cu litere mari si vizibile tot felul de branduri aratoase.

intrebarea era cum oboseste aluminiu. daca il tii ca fetis in casa nu se intampla nimic. daca insa il folosesti, orice pedala pe care o dai se contorizeaza la imbatrinirea lui. Aluminiu e rigid, nu transmite utilizatorului socurile, si inmagazineaza aceasta energie, asta este oboseala si imbatranirea materialului.

Mie mi-a cedat ghidonul fara sa ma anunte, apropo, nu contest ca avea o gramada de ani.

am mers ieri pe cyc de alu 100km Moreni-Targoviste-Bucuresti. si nu mai mersesem de mult pe aluminiu. Senzatia era ca merg pe ceva butucanos si rigid ca un tanc, senzatia de "mort". Asa ca ajuns acasa am dat o mica tura si pe otel, pentru comparatie. Nu cred in categorisirea pe varste, doar ca pe otel nu se prea gasesc alternative, iar la producatorii adevarati, costurile sunt la fel de mari ca ale unui cadru de carbon. Sunt investitii majore in china in producerea aluminiului si carbonului, nu ma astept decat ca in urmatorii ani sa se vanda tot asa ceva la scara mare.

(doar o parere)

Share this post


Link to post
Share on other sites

faza cu varstele era mai mult in gluma.:))

am mtb de 5 ani (cadru otel) si am cazut in 50 de stiluri, dar in afara de vopsea sarita pe 60% din suprafata, cadru' inca se prezinta admirabil desi mi-ar placea sa-l inlocuiesc. cineva spuse mai sus ca se va ajunge sa nu se mai fabrice cadre de otel, ii dau dreptate, cu mentiunea nici macar acum nu se prea gasesc cadre de calitate din otel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine-teles ca se gasesc si in ziua de azi cadre de otel, foarte bune, foarte frumos lucrate, mufate si de multe ori foarte scumpe.

Referitor la „tubulatura mai groasa“:

Daca e doar mai groasa mai e acceptabil dar cind are dimensiuni care aduc a burlan de soba devine dureros pentru ochi. Fiindca am posibilitatea sa aleg bicicleta cu care pornesc (cadru de otel sau aluminiu) pot sa simt foarte bine diferenta.

Cadrele de aluminiu, in special cele de MTB imi amintesc de asa ceva:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Racib%C3%B3rz_2007_082.jpg/800px-Racib%C3%B3rz_2007_082.jpg

Cadrele de otel, in special cele pentru roti de 28“ imi amintesc de asa ceva:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Eat228.jpg

Intr-o clasificare pe virste nici eu nu cred dar cred ca cei mai in virsta au avut ocazia sa cunoasca partile pozitive si negative a ambelor materiale din proprie experienta in timp ce aceasta experienta de regula lipseste celor mai tineri. Mai intervine si faptul ca la “plimbarea prin parc” astia mai in virsta indraznesc sa se arete cu un cadru de otel fara frica de privirile batjocoritoare a baietilor care stiu ce e cool si trendy …

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluminiu e rigid, nu transmite utilizatorului socurile, si inmagazineaza aceasta energie, asta este oboseala si imbatranirea materialului.

(doar o parere)

La tehnologia Sonus Tubbing nu se aplica.

Ala transmite de-ti sar dintii. Eu daca blcochez furca la Dahonul Matrix 2007 imi clantane dintii in gura. Toate socurile, chiar cele mai mici le simti pana in barbie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sunt persoane care prefera cadrul de otel datorita faptului ca un cadru de aluminiu cere o tubulatura mai groasa (de unde tipologia mtb: nu se prea gaseste o bicla de aluminiu cu seat-tube de 28,6), iar greutate castigata este neglijabila in absenta unor competitii la care se intentioneaza participarea. deasemenea sudarea aluminiului este destul de complicata (nu la fel cu cea a titanului), iar tratamentele aplicate ulterior cer timp si bani (reflectandu-se in pretul de vanzare). asta duce la concluzia ca-ti permiti sa schimbi un cadru de otel daca se "strica", decat sa dai bani in plus pe aluminiu (exceptie fac cei ce prefera produsele sh).

observ ca discutia decurge in favoarea biclelor on-road, dar otelul este materialul "namolului", iar avatajele sale se "simt" pe off-road: otelul absoarbe socurile mai bine decat aluminiu, este mai dur, permite "abuzul" etc.

tind sa cred ca exista o varsta a materialelor: tinerii prefera aluminiului, seniorii merg pe carbon, iar veteranii se orienteaza spre otel. titanul nu-si prea are locul in discutie datorita faptului ca aceia care detin un astfel de cadru reprezinta rarele exceptii.

diferenta de greutate nu as zice ca nu este semnificativa.In general o bicicleta de curse din otel are in jur de 10 -11 kg. cele de aluminiu vad ca ajung si pe la 8 kg. LA nivelul unei biciclete este destul de mult.In rest sunt perfect de acord cu dumneavoastra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

..iata si diferentele dintre otel si aluminiu cu furca de carbon!! si fara smecherii!!

..prima o bicicleta de otel foarte buna,cu un cadru foarte usor folosita in trecut de profesionisti,cu roti de 36 spite si echipare de top campa record!

..a 2-a bicicleta de aluminiu cu furca de carbon,cu roti 20/24 si echipare medie shimano!!

..cadrele banale de otel depasesc cu furca cu tot 3 kg..pe cand un cadru de otel foarte bun ajunge pe la 2,5-2,6 kg!..acum conteaza bineinteles si echiparea care la cele noi de aluminiu scade putin sub 9 kg!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In continuare cred, ca o diferenta de 2 kg, de la 8 la 10, pt. unul care nu concureaza, sunt fix nimic. As prefera sa slabesc eu 2 kg (ca tot se zicea undeva) si e mult mai bine asa.

Nu merita banii sa treci la carbon daca nu tragi pt. premii.

Mai bine o echipare mai de top decat sa bag banii in carboane.

Maxim o furca de carbon.

Daca ai 1000000 de euro sau vrei sa te bagi la vre-un concurs local (care nu se organizeaza la noi), atunci da, altfel ?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.